Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Telia IP-TV in i HTPC?

592 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Kreatel IP-STB 1510 (Digitalboxar) 1 6,15 (26) Inga priser
Motorola Home VIP 1510 (Digitalboxar) 1 4,62 (12) Inga priser
Motorola Home VIP 1910 (Digitalboxar) 1 6 (16) Inga priser
88 relaterade trådar
* Officiell Tråd - Telia Digital-TV * (34388 inlägg) 1 dag sedan
Canal Digital IPTV (908 inlägg) 8 år sedan
Motorola VIP 1910-9 Canal Digital (3 inlägg) 10 år sedan
Telia Digital TV & DVD Recorder (6 inlägg) 12 år sedan
BBBs digitalbox och digitaltv (122 inlägg) 12 år sedan
Problem efter att jag kopplat till motorola-vip1910-9 till min router (16 inlägg) 13 år sedan
Problem, motorola Vip 1910/canaldigital (4 inlägg) 13 år sedan
Inget ljud i HDMI med Motorola VIP1910-9 till Telia FiberLAN digitalTV (8 inlägg) 13 år sedan
IPTV - HD 'Öppen IPTV' (27 inlägg) 13 år sedan
Någon med erfarenheter av FastTV ? (27 inlägg) 13 år sedan
Fjärren funkar ej... (18 inlägg) 14 år sedan
installations problem (1 inlägg) 14 år sedan
Problem koppla in Digitalbox i Tv (5 inlägg) 14 år sedan
PM: Telias kunder först att testa hdtv i bredbandsnätet (34 inlägg) 14 år sedan
Vad göra med en MOTOROLA 1910 ? (1 inlägg) 14 år sedan
Kreatel IP-STB 1510 digitalbox (32 inlägg) 14 år sedan
Ingen bild med HDMI? (3 inlägg) 14 år sedan
1080i på Motorola 1910 (3 inlägg) 14 år sedan
Homeplug och Telia bredbands tv (7 inlägg) 14 år sedan
Dum fråga kanske! :-) (1 inlägg) 14 år sedan
Motorola 1910 digitalmottagare (12 inlägg) 14 år sedan
Homebase kommer till Sverige (2 inlägg) 14 år sedan
Motorola + teliafiber + vhs/dvd (0 inlägg) 14 år sedan
1510 som MediaExtender (52 inlägg) 14 år sedan
Telia digital bredband tv på flera box/tv? (5 inlägg) 14 år sedan
telia digitalbox till tv (fiber Lan) Scart eller Hdmi? (1 inlägg) 14 år sedan
Ny serie HD-boxar från Kreatel! IPTV/DVB-T/MPEG4 (22 inlägg) 14 år sedan
Kreatel 1510 (0 inlägg) 14 år sedan
Canal Digital IPTV - hur funkar det? Bra box? (4 inlägg) 14 år sedan
Streama/strömma från PC till motorola 1910 (3 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP 1510 med antenn? (3 inlägg) 14 år sedan
Bredbandsbolagets IPTV (5 inlägg) 14 år sedan
Problem med blinkade bild vid uppstart (0 inlägg) 14 år sedan
Digital-TV,telefoni+bredband hos BBB? (2 inlägg) 14 år sedan
motorola 1510 -> digital coax (2 inlägg) 14 år sedan
Telia triple play - trådlös? (7 inlägg) 14 år sedan
Telia digital-tv via ADSL med HDMI (10 inlägg) 14 år sedan
Bild via HDMI Telia dig. TV (5 inlägg) 14 år sedan
Telia Digital TV Inspelning (2 inlägg) 14 år sedan
HDTV via bredbandet från Canal Digital (16 inlägg) 14 år sedan
Telia och Viasat (3 inlägg) 14 år sedan
Lundbergs byter comhem till telia i alla sina fastigheter (12 inlägg) 14 år sedan
Hur fungerar bbb iptv (3 inlägg) 15 år sedan
BBB IP-TV i HTPC (109 inlägg) 15 år sedan
Smart i datorn (0 inlägg) 15 år sedan
Inloggning (0 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP 1910 - fel programinfo (0 inlägg) 15 år sedan
Motorola hdmi box till lcd datorskärm (1 inlägg) 15 år sedan
Köpa egen box till Fast-TV (5 inlägg) 15 år sedan
Synpunkter på BBB:s ip-tv (8 inlägg) 15 år sedan
Fjärrontrollen till Motorola vip1510 (4 inlägg) 15 år sedan
Multifjärr till Samsung LE40R89 och Sony STR-DB940 samt Telias digitalbox (1 inlägg) 15 år sedan
iptv med HD (3 inlägg) 15 år sedan
Bredbandsbolagets tv i 2 apparater? (0 inlägg) 15 år sedan
PX80E och 1910 Box från Telia (1 inlägg) 15 år sedan
ip tv (1 inlägg) 15 år sedan
Problem med att ljudet hackar, Telia Digital TV (1 inlägg) 15 år sedan
trådlös TV? (4 inlägg) 15 år sedan
Bredbandsdbolaget (4 inlägg) 15 år sedan
Telia IP-Tv (3 inlägg) 15 år sedan
Telia digital tv kvalitet (1 inlägg) 15 år sedan
HDTV via bredband? (2 inlägg) 15 år sedan
SVT Play flyttar till tv:n och låter dig se OS på tider som passar dig (7 inlägg) 15 år sedan
teliatv (vip1510) till philips mdc988 (1 inlägg) 15 år sedan
Telia eller BBB? (1 inlägg) 15 år sedan
Motorola 1910 (2 inlägg) 15 år sedan
blå prickar i rutan (3 inlägg) 15 år sedan
Bildkvalitet på Telias bredbandstv jämfört med parabol (4 inlägg) 15 år sedan
Telia digital-TV (1 inlägg) 15 år sedan
Köp av platt tv för bästa bild (2 inlägg) 15 år sedan
bbb digitalbox (bredbandsbolaget) (8 inlägg) 15 år sedan
Telia digitalboxer (2 inlägg) 15 år sedan
Cardsplitter för Telia digital TV (1 inlägg) 15 år sedan
Telia IP-TV (5 inlägg) 15 år sedan
Viasats kanaler till Telias digital-tv-kunder (6 inlägg) 15 år sedan
Någon med Motorola 1910 och Toshiba Z3030? (0 inlägg) 16 år sedan
Manual 1910 (0 inlägg) 16 år sedan
Kreatel IP-STB & Logitech Harmony 525 (7 inlägg) 16 år sedan
Kreatel ipstb 1510/ Motorola vip1510 extender (0 inlägg) 16 år sedan
Fjärrkontroll till Kreatel-box för Viasat: Kod, tack! (0 inlägg) 16 år sedan
Koppla Kreatel stb-ip 1510 digitalbox till HP w2207h datorskärm (0 inlägg) 16 år sedan
Koder till universalkontroll för Andersson och Kreatel (0 inlägg) 16 år sedan
TV/Dator i stadsnät (0 inlägg) 16 år sedan
Telia Digital TV (1 inlägg) 16 år sedan
Bredbandsbolaget, vilken box? (5 inlägg) 16 år sedan
Trådlös inkoppling av Motorola VIP1510 (1 inlägg) 16 år sedan
Trådlös inkoppling av Motorola VIP1510 (0 inlägg) 16 år sedan
Kreatel Ipbox (2 inlägg) 16 år sedan

#151

Postad 09 april 2007 - 19:52

Life
  • Life
  • Forumräv

  • 556 inlägg
  • 0
Ett sätt att få in IPTV i MCE2005:
VLC samt VLCplayerMCE....
Lite knepig men det går nog att få till även kanalbyten med en IR-blaster....
Nu är det bara inspelning i MCE som kvarstår..

#152

Postad 21 april 2007 - 15:09

kpeson
  • kpeson
  • Användare

  • 198 inlägg
  • 0
Hej

Har också nappat på Telias gratis erbjudande och har nu börjat testa IPTV.Naturligtvis har jag även försökt få in Tv-sändningarna i datorn.

Lyckades få in programen med hjälp av era eminenta förklaringar.Startade VLC och fick in samma kanal som boxen var instäld på.Testade sedan att byta kanal på Boxen,men det verkar inte som att nätet orkar med 2 kanaler.Man kan se vad som händer men det hackar och pixlar sig hela tiden.

Jag har Telia 8M och vid TP-test har jag legat runt 7 ,men nu när IPTV är inkopplat och körs får jag bara som bäst strax över 2.Är detta normalt,vad kan vara fel.

Ett annat problem är att när jag stänger ner VLC så startar Boxen om,väldigt irriterande,är det någon annan som råkat ut för det.

//Kpeson

Redigerat av kpeson, 21 april 2007 - 16:52.


#153

Postad 21 april 2007 - 18:43

Life
  • Life
  • Forumräv

  • 556 inlägg
  • 0
1. Vad jag vet så kan du bara se en kanal åt gången , dvs den kanal/ström som du ser på på boxen kan du se på datorn! Du kan ej se på 2 olika kanaler samtidigt (om du inte har 2 boxar).
2. Jag fick stabilare uppkoppling efter jag fick nya modemet. Har oxå Telia 8M och får ca 6.7-7.0 i nedladdning oavsett om boxen är på eller inte!
3. Jag har oxå märkt att boxen kan bli lite instabil efter det att jag drog in iptv:n i vanliga nätverket, har dock inte alls dessa problem ofta!

/Leif

#154

Postad 21 april 2007 - 19:55

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

  • 1 163 inlägg
  • 0
Vad gäller "pixligheten" så undrar jag när du provade och upplevde de här problemen? Telia började med krypterade sändningar tidigare i veckan, men har numera slutat att kryptera kanalpaket Multi, förutom must-carry kanalerna SVT1, SVT2 och TV4. Jag bara tänkte om det vara så att du tittade på någon av de okrypterade kanalerna och bytte till den krypterad kanal. Då blir det definivt "pixligt"! :)

Nåja, just nu så har i alla fall Telia "backat" och kör återigen okrypterat på alla kanaler i kanalpaket Multi.

/Peter Cigéhn

#155

Postad 22 april 2007 - 13:00

kpeson
  • kpeson
  • Användare

  • 198 inlägg
  • 0
Problemet var nog inte att programmen var krypterade.Jag såg först på Kanal1 och slog på VLC,sedan bytte jag till TV2 på Boxen .VLC fortsatte att visa Ettan fast hackigt och pixligt.Även Boxen som nu visade TV2 Hackade och var pixlig,detta känns som att det har med bandbredden att göra.

Jag har inte det nya silverfärgade modemet som det står att man skall ha.Bestälde det samtidigt men det har inte kommit något från Telia.
Jag har det gammla svarta,kan det ha någon betydelse för att jag får så dålig hastighet på TP test.

//kpeson

#156

Postad 22 april 2007 - 13:24

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

  • 1 163 inlägg
  • 0
Ja, men då var det nog definitivt ett bandbreddsproblem. Jag betvivlar att kapaciteten på din ADSL-förbindelse fixar två stycken TV-strömmar, plus att det skall finnas nånting över till att surfa på.

Så det är nog inte speciellt konstigt att du får störningar på bilden på både datorn och VLC, samt TV:en och boxen, om du försöker ta emot två olika kanaler samtidigt över en ADSL-lina.

Jag har inte ADSL själv, men vad jag har läst och fått beskrivet i det här forumet så trodde jag inte ens att det överhuvudtaget gick att få det så att två olika kanaler strömmade samtidigt på en ADSL-förbindelse, dvs att det fanns någon multicastbegränsing som gjorde att bara gick att gå med i en multicastgrupp åt gången på en ADSL-förbindelse. Men uppenbarligen så är det alltså inte så... :)

/Peter Cigéhn

#157

Postad 22 april 2007 - 20:32

zvedberg
  • zvedberg
  • Beroende

  • 1 469 inlägg
  • 0
Var står det att man ska ha ett silverfärgat modem? När jag tecknade mitt TV-abonnemang fick jag ett svart Zyxel Prestige 660H som funkar bra vad jag kan se. Vad skulle vara bättre med det silverfärgade?

#158

Postad 22 april 2007 - 22:09

kpeson
  • kpeson
  • Användare

  • 198 inlägg
  • 0
Står på Telias hemsida när man beställer att det skall vara det silverfärgade modemet ZyXEL Prestige 660H.

Se länk
https://www.tewss.te...annelId=-100901

Jag har det svarta och kryssade i att jag ville ha ett nytt men har inget fått.Jag tror inte det har någon betydelse allt funkar förutom att jag får dålig hastighet på surfningen.

Jag har som sagt 8M och fick innan inkoppling runt 7,nu ligger jag på runt 2M.jag får ringa Telia och klaga lite imorgon...Något måste ju vara fel.

//kpeson

#159

Postad 23 april 2007 - 08:33

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlägg
  • 0
Telia har ju sagt att det är ont om digitalboxar och modem eftersom deras erbjudande har blivit en sån stor succé. Ni som har beställt silverfärgat modem kommer säkert få det så småningom. Vet själv bekanta som fick vänta väldigt länge, och en som fortfarande väntar på digitalboxen efter 1,5 månad.

#160

Postad 23 april 2007 - 15:15

zvedberg
  • zvedberg
  • Beroende

  • 1 469 inlägg
  • 0

Står på Telias hemsida när man beställer att det skall vara det silverfärgade modemet ZyXEL Prestige 660H.

<{POST_SNAPBACK}>

Så står det uppenbarligen, ja. Å andra sidan har det ju samma beteckning som det gamla svarta. Undrar om man skulle maila telia och fråga, om inte annat bara för att jäklas. Man måste ju ta varje tillfälle i akt att klaga när man är en gammal trogen kund som inte får utnyttja deras gratiserbjudanden. :ph34r:

Redigerat av zvedberg, 23 april 2007 - 15:15.


#161

Postad 24 april 2007 - 17:05

kpeson
  • kpeson
  • Användare

  • 198 inlägg
  • 0
Jag har mailat Telia supporten och de menar att mina problem mycket väl kan bero på mitt gamla svarta Zyxel modem.
Ett nytt är på väg så vi får hoppas att det hjälper.

Vet inte vad som skiljer dem åt men det skall bli intressant att se om de hjälper....

//Kpeson

Redigerat av kpeson, 24 april 2007 - 22:00.


#162

Postad 24 april 2007 - 18:02

zvedberg
  • zvedberg
  • Beroende

  • 1 469 inlägg
  • 0
Där ser man, då ska nog jag också kontakta supporten.

#163

Postad 03 maj 2007 - 05:12

ruva
  • ruva
  • Mästare

  • 2 786 inlägg
  • 0
Går det få in Canal+ med VLC? Eller är kortet till för att mjölka avgifter från folk?

Redigerat av ruva, 24 maj 2007 - 19:39.


#164

Postad 04 maj 2007 - 18:13

Sebex
  • Sebex
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Jag har löst problemet men jag kan bara se på svt 1 & 2, är det för att alla andra kanaler sänds kodade?

Redigerat av Sebex, 09 maj 2007 - 16:12.


#165

Postad 09 maj 2007 - 20:01

fredl
  • fredl
  • Forumräv

  • 762 inlägg
  • 0
Idag fick jag min IPTV box och ett till tripple-play modem (fick det första i butiken), kanske kanske sixtuple play nu... :)

#166

Postad 10 maj 2007 - 11:28

kpeson
  • kpeson
  • Användare

  • 198 inlägg
  • 0
Jag har nu fått mitt nya modem från Telia och det verkar som att det hjälpte.

Jag får nu runt 7M på TP-Test oberoende om jag kopplar in IP Boxen eller ej.

//kpeson

#167

Postad 10 maj 2007 - 17:38

kallek23
  • kallek23
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Är det nån som vet hur man spelar in med undertext? Provade att spela in en kanal med VLC. Jag provade att spara både som transport stream och välja alla elementära strömmar samt att välja att spara en raw-fil. Ingen av filerna verkar innehålla textningen. Har provat att spela upp den med diverse program och att öppna dom i Project X, men inget program hittar nån text. Vet inte om det är VLC som inte sparar texten, eller om det är uppspelningsprogrammen som inte förstår sig på texten. De flesta program verkar vara gjorta för dvb-standarden och jag vet inte om telias ip-tv kör den standarden eller nåt special.

#168

Postad 10 maj 2007 - 19:20

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

  • 1 163 inlägg
  • 0

Är det nån som vet hur man spelar in med undertext? Provade att spela in en kanal med VLC. Jag provade att spara både som transport stream och välja alla elementära strömmar samt att välja att spara en raw-fil. Ingen av filerna verkar innehålla textningen. Har provat att spela upp den med diverse program och att öppna dom i Project X, men inget program hittar nån text. Vet inte om det är VLC som inte sparar texten, eller om det är uppspelningsprogrammen som inte förstår sig på texten. De flesta program verkar vara gjorta för dvb-standarden och jag vet inte om telias ip-tv kör den standarden eller nåt special.

<{POST_SNAPBACK}>


Jag betvivlar att du kan spela in undertexter med något "standardprogram". I Telias nät så skickas undertexterna till boxen på egna multicastströmmar. Om det är någon IPTV standard eller om det är Telias egen proprietära lösning vet jag inte.

För Text-TV textning så är principen att dom skickas på en multicastström med samma address som själva TV strömmen fast på port 6000 + Text-TV sidnummer. T ex så kommer Text-TV textning för SVT1 på port 6199, dvs motsvarande sidan 199. SVT2 är port 6299, dvs motsvarande sidan 299.

För kanaler som har textning på olika språk (vet inte riktigt vad denna typ av textning har för namn), där man väljer språk med den blå knappen, t ex för de olika Discovery kanalerna, så skickas denna textning också på separata multicastströmmar med samma adress som själva TV strömmen. Här är det portarna 6000, 6001, 6002 respektive 6003 som gäller för de fyra olika språken svenska, danska, norska respektive finska.

Så om du använder VLC och bara ställer in "mottagning" av TV strömmen så får du aldrig in någon textningsinformation i din inspelning eftersom dom kommer på helt andra portar.

/Peter Cigéhn

#169

Postad 11 maj 2007 - 01:43

s_r_s
  • s_r_s
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0

...
Så om du använder VLC och bara ställer in "mottagning" av TV strömmen så får du aldrig in någon textningsinformation i din inspelning eftersom dom kommer på helt andra portar.
/Peter Cigéhn

<{POST_SNAPBACK}>

En stilla fråga till er som lyckas använda VLC för att titta på de strömmar som finns på port 2 på ADSL-modemet (och port 3 om ni ställt in så). Kan ni använda WEB också samtidigt på den datorn, eller fungerar bara VLC, dvs streaming data? Får ni någon IP-adress tilldelad till den dator som kör parallellt med IPTV-boxen? Är den samma som boxens (borde vara om kopplad via en switch) men hur är det med två portar för IPTV? Är fortfarande novis på det här ...

s_r_s

#170

Postad 11 maj 2007 - 17:22

kallek23
  • kallek23
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

En stilla fråga till er som lyckas använda VLC för att titta på de strömmar som finns på port 2 på ADSL-modemet (och port 3 om ni ställt in så). Kan ni använda WEB också samtidigt på den datorn, eller fungerar bara VLC, dvs streaming data? Får ni någon IP-adress tilldelad till den dator som kör parallellt med IPTV-boxen? Är den samma som boxens (borde vara om kopplad via en switch)  men hur är det med två portar för IPTV? Är fortfarande novis på det här ...

s_r_s

<{POST_SNAPBACK}>


Det är inga problem att surfa samtidigt, men om du ska göra det på samma dator som du tar emot ip-tv strömmen på så måste du ha två nätverkskort. Ip-nummer på nätverkskortet som tar emot ip-tv strömmen får man ställa in till något manuellt. I alla fall om man öppnat upp en extra port på modemet för datorn. Kanske finns nåt annat sätt att fixa det hela om man orkar mecka lite.

#171

Postad 14 maj 2007 - 18:26

Equinoxe
  • Equinoxe
  • Användare

  • 244 inlägg
  • 0
Här kommer kanske dagens dummaste fråga... men frågar man inte så får man aldrig veta... :rolleyes:

Om jag väljer att inte fortsätta att ha Telias IPTV efter ett år så har jag en box som ligger och samlar damm hemma. Jag satt och funderade på om det går att skicka egna strömmar till boxen från datorn. Det skulle vara lite kul att kunna starta en film eller köra TV på sovrums-TV:n som sänds från HTPC:n. Alltså, man låter digtalmottagaren i HTPC:n strömma ut signalen till Telia-boxen eller att man skickar ljudströmmar till Telia-boxen så man får digital-ljud via coax-kontakten.

Det var bara en fundering jag hade så man fortsatt kan få användning av boxen även efter att gratis-tiden gått ut (om man inte fortsätter att betala vill säga). Fast det finns väl inga program för att köra ut sådana strömmar till Telias boxer...

/Anders

#172

Postad 14 maj 2007 - 18:41

Life
  • Life
  • Forumräv

  • 556 inlägg
  • 0

...
Så om du använder VLC och bara ställer in "mottagning" av TV strömmen så får du aldrig in någon textningsinformation i din inspelning eftersom dom kommer på helt andra portar.
/Peter Cigéhn

<{POST_SNAPBACK}>

En stilla fråga till er som lyckas använda VLC för att titta på de strömmar som finns på port 2 på ADSL-modemet (och port 3 om ni ställt in så). Kan ni använda WEB också samtidigt på den datorn, eller fungerar bara VLC, dvs streaming data? Får ni någon IP-adress tilldelad till den dator som kör parallellt med IPTV-boxen? Är den samma som boxens (borde vara om kopplad via en switch) men hur är det med två portar för IPTV? Är fortfarande novis på det här ...

s_r_s

<{POST_SNAPBACK}>


I mitt fall slår den ut alla trådlösa klienter i min Linksys 54GL! På dom med kabel funkar det!

/Leif

#173

Postad 14 maj 2007 - 19:35

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

  • 1 163 inlägg
  • 0

Här kommer kanske dagens dummaste fråga... men frågar man inte så får man aldrig veta...  :rolleyes:

Om jag väljer att inte fortsätta att ha Telias IPTV efter ett år så har jag en box som ligger och samlar damm hemma. Jag satt och funderade på om det går att skicka egna strömmar till boxen från datorn. Det skulle vara lite kul att kunna starta en film eller köra TV på sovrums-TV:n som sänds från HTPC:n. Alltså, man låter digtalmottagaren i HTPC:n strömma ut signalen till Telia-boxen eller att man skickar ljudströmmar till Telia-boxen så man får digital-ljud via coax-kontakten.

Det var bara en fundering jag hade så man fortsatt kan få användning av boxen även efter att gratis-tiden gått ut (om man inte fortsätter att betala vill säga). Fast det finns väl inga program för att köra ut sådana strömmar till Telias boxer...

/Anders

<{POST_SNAPBACK}>


Om du är bra på spanska så kanske följande sidor kan vara av intresse:

http://www.adslzone....download&cid=81

Vad jag har förstått så är det någon som har byggt upp en helt replikerad miljö runt omkring boxen för att boota upp den med, streama bild/ljud till den, ha ett GUI i boxen mm. Jag försökte mig på att läsa översättningarna via Google men gav snabbt upp. Ser dock väldigt ambitiöst ut. Nackdelen är väl att allt är på spanska, men kan man det så kan det nog finnas en hel del av intresse där.

Ett sidospår provade väldigt länge sedan (kommer inte ihåg hur jag gjorde), då jag provade att streama ut från VLC på samma multicastadress som man hade ställt in boxen att lyssna på. Sedan kopplade jag om boxen från Telias nät och över på det lokala nätet där jag streamade ut med VLC. Jag lyckades få halvknackig bild och ljud, så med lite mer tweakande så kanske man skulle kunna få det att fungera. Men det krävs nog en hel del pillrande. Dessutom så kräver ju detta att du fortfarande har ett giltigt abonemmang så att du faktiskt kan få igång boxen på en viss kanal.

Så om du är en hacker som är villig att gräva riktigt djup så kan du säkert få till en lösning där du kan använda en avlagd box som "media center"-spelare.

/Peter Cigéhn

#174

Postad 15 maj 2007 - 09:35

kpeson
  • kpeson
  • Användare

  • 198 inlägg
  • 0
Hittade lite info på ett Norskt forum dock något år gammalt kan kanske vara av intresse..
Länk: http://www.freakforu...hp/t-68214.html
//kpeson

Redigerat av kpeson, 15 maj 2007 - 10:21.


#175

Postad 15 maj 2007 - 10:08

kpeson
  • kpeson
  • Användare

  • 198 inlägg
  • 0
Det verkar finnas något som är utvecklat av Kreatel som verkar intressant

Länk: http://broadband.mot...MediaAccess.pdf


Ytterligare intressant info.

http://www.digitaltx...shop.co.uk_.pdf

//kpeson

Redigerat av kpeson, 15 maj 2007 - 12:29.


#176

Postad 26 maj 2007 - 11:50

Unregistered630be293
  • Unregistered630be293
  • Amatör

  • 80 inlägg
  • 0
Tänkte att jag skulle posta min spoiler från tråden Nyhet om Teracom och HD eftersom det blev lite OT där här med...

Kan väl nämna också att det finns vissa indikationer på att Telia kommer att släppa HDTV via IP för sina LAN-kunder i början av nästa vecka... Dock fick jag inte fram några uppgifter på vilken box de kommer att använda, när det kommer en pc-applikation eller box med hårddisk.

Istället verkar det som om telia kommer att använda en internetbaserad pvr-funktionalitet så att du kan spela in material som lagras centralt och som du kan se i efterhand liknande deras ppv-tjänster...

#177

Postad 26 maj 2007 - 12:38

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

  • 1 163 inlägg
  • 0

Tänkte att jag skulle posta min spoiler från tråden Nyhet om Teracom och HD eftersom det blev lite OT där här med...

Kan väl nämna också att det finns vissa indikationer på att Telia kommer att släppa HDTV via IP för sina LAN-kunder i början av nästa vecka... Dock fick jag inte fram några uppgifter på vilken box de kommer att använda, när det kommer en pc-applikation eller box med hårddisk.

Istället verkar det som om telia kommer att använda en internetbaserad pvr-funktionalitet så att du kan spela in material som lagras centralt och som du kan se i efterhand liknande deras ppv-tjänster...

<{POST_SNAPBACK}>


Intressanta uppgifter! :)

Vad gäller NPVR funktionalitet så har det ju spekulerats en hel del om detta i tråden * Officiell Tråd - Telias Bredbands-TV *.

Vad gäller HDTV för LAN-kunder så har det väl gjorts någon enstaka spekulation om detta tidigare också, men aldrig så här konkret. Vi vet ju redan sedan tidigare att det redan pågår testsändningar SVT HD i Telias nät.

Får man vara nyfiken och fråga hur du kan sitta inne med denna information? Är du själv anställa på Telia, eller har någon nära bekant? Skulle vara intressant att veta var du har fått informationen ifrån.

/Peter Cigéhn

#178

Postad 26 maj 2007 - 14:39

Unregistered630be293
  • Unregistered630be293
  • Amatör

  • 80 inlägg
  • 0
Jag var på ett seminarium som till stor del handlade om tvdistribution i LAN-nät. Personen som höll i föredraget är chef för Telias LAN-nät och han sade väl inte det rakt ut, men på ett sätt så att man skulle bli ganska förvånad om det inte blev så... Och det i nästa vecka under Bredbandsdagarna där jag för övrigt också skall vara med...

För övrigt var han min chef på Bredbandsbolaget...


Edit:
Trodde för övrigt att det var den officiella tråden - slarvade lite när jag sökte...

Jag tror jag postar informationen även där eftersom det är där den hör hemma. Eventuella diskussioner om detta kanske vi skall fortsätta där så får detta fortsätta vara tråden om kopplingen till htpc:ar...

Redigerat av Unregistered630be293, 26 maj 2007 - 14:48.


#179

Postad 26 maj 2007 - 14:56

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

  • 1 163 inlägg
  • 0
Jag håller med. Posta om inlägget i den officiella tråden och så fortsätter vi där istället och låter den här tråden vara specifikt för HTPC diskussionerna.

/Peter Cigéhn

#180

Postad 13 augusti 2007 - 13:18

Attitudeswe
  • Attitudeswe
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Hje - har just fixat in Telia IPTV genom min hemmarouter (Linksys wrt54 - OpenWRT) till mina datorer. nu kan jag se de okrypterade kanalerna i VLC och transcoda till h264 om jag vill (kräver iofs en 2.5GHz AMD64)

Instruktioner

#181

Postad 25 augusti 2007 - 14:18

timeblade
  • timeblade
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0
Starkt jobbat Attitudeswe!
Noterade att det fanns problem att köra OpenWRT på min Belkin-modell. Mycket man ska hålla reda på när man shoppar...

Någon som känner till någon metod att igmp-joina multicastgrupperna också från någon typ av windows/pc klient?

#182

Postad 25 augusti 2007 - 15:40

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

  • 1 163 inlägg
  • 0

Någon som känner till någon metod att igmp-joina multicastgrupperna också från någon typ av windows/pc klient?

<{POST_SNAPBACK}>


VLC funkar som bekant alldeles utmärkt. Funkar också med ProgDVB. Men du får passa på medans det fortfarande är okodat... :)

Eller var det någon annan typ av "klient" som du avsåg med din fråga?

/Peter Cigéhn

#183

Postad 26 augusti 2007 - 17:38

timeblade
  • timeblade
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0

Någon som känner till någon metod att igmp-joina multicastgrupperna också från någon typ av windows/pc klient?

<{POST_SNAPBACK}>


VLC funkar som bekant alldeles utmärkt. Funkar också med ProgDVB. Men du får passa på medans det fortfarande är okodat... :rolleyes:

Eller var det någon annan typ av "klient" som du avsåg med din fråga?

/Peter Cigéhn

<{POST_SNAPBACK}>


Min tanke var att få till detta utan Telia-boxen. (Jag prickade in semester de två veckorna boxen låg och väntade på mitt lokala postkontor innan den returnerades så jag är box-lös några veckor till...)

Tänkte testa att ta emot strömmarna med VLC, och som jag förstått det ska det gå bra bara man lyckas aktivera multicastsessionerna TV-distributionen går över (dvs joina önskade multicastgrupper med IGMP join request). Jag antar att det är svårt att få till detta utan Telia-boxen respektive OpenWRT-hackad router, eller har jag fel?

Även med boxen levererad tänkte jag det vore intressant att välja multicastgrupper från PC:n för att tex ta emot lite TV3-landskamper så länge Telia-Viasat dispyten fortgår.

- Fixar VLC / ProgDVB detta i windows-miljö eller behövs Linux-trixande?

/Timeblade

#184

Postad 26 augusti 2007 - 18:10

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

  • 1 163 inlägg
  • 0
Har du fiber-anslutning så klarar du dig utmärkt med enbart VLC eller ProgDVB och en Windows-burk (så länge Telia fortsättet att köra okodat vill säga).

Har man däremot ADSL-anslutning (som jag själv inte har någon egen erfarenhet) så verkar det av alla inlägg på forumet att döma betydligt svårare att få det ett fungera. Men jag har fått känslan av att det verka vara väldigt olika beroende på hur folk kopplar in sig på ADSL-modemet. Vill du veta mer om detta får du ta och läsa igenom den här tråden samt * Officiell Tråd - Telias Digital-TV * för mer information.

/Peter Cigéhn

#185

Postad 26 augusti 2007 - 19:14

timeblade
  • timeblade
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0
Jo en nackdel med villaflytten blev just byte till DSL, och då hamnar man i multicastgruppaktiveringsproblematiken (mitt bidrag till nysvenskan).

Ett diskuterat alternativ är hackad bredbandsrouter (typ OpenWRT) men det borde väl funka att köra IGMP-handskakningen från en PC-klient likaväl som från en router?!

Ska försöka klämma in lite testtid på detta, återkommer vid eventuella framsteg.
Allt erfarenhetsutbyte varmt välkomnat!

#186

Postad 18 oktober 2007 - 06:09

rooster_nr1
  • rooster_nr1
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0
Har läst en del i denna tråd.
Men tycker inte jag får riktigt kläm på det.

HAr några frågor:
1.Går det att få in IPTV (Telia digital tv) i Htpc:n (MCE) på något sätt?
2.Kan man i så fall spela in på HTPC:n?
3.Finns det någon guide i såfall hur man gå till väga?
4.Finns det något IPTV kort pci som fungerar?

Tack på förhand! :wub:

#187

Postad 18 oktober 2007 - 08:14

tyve
  • tyve
  • Veteran

  • 1 618 inlägg
  • 0

Har läst en del i denna tråd.
Men tycker inte jag får riktigt kläm på det.

HAr några frågor:
1.Går det att få in IPTV (Telia digital tv) i Htpc:n (MCE) på något sätt?
2.Kan man i så fall spela in på HTPC:n?
3.Finns det någon guide i såfall hur man gå till väga?
4.Finns det något IPTV kort pci som fungerar?

<{POST_SNAPBACK}>


1. Det skulle vara att köra med ett analogt kort som stödjer s-video in och koppla till s-video ut på boxen. Sen styra boxen med en IR-sändare.

2. Ja

3. Det funkar på samma sätt som vilken annan digitalbox som helst och det borde det finnas guider för på nätet.

4. Massor, de kallas för nätverkskort :wub:

#188

Postad 18 oktober 2007 - 08:32

rooster_nr1
  • rooster_nr1
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0

Har läst en del i denna tråd.
Men tycker inte jag får riktigt kläm på det.

HAr några frågor:
1.Går det att få in IPTV (Telia digital tv) i Htpc:n (MCE) på något sätt?
2.Kan man i så fall spela in på HTPC:n?
3.Finns det någon guide i såfall hur man gå till väga?
4.Finns det något IPTV kort pci som fungerar?

<{POST_SNAPBACK}>


1. Det skulle vara att köra med ett analogt kort som stödjer s-video in och koppla till s-video ut på boxen. Sen styra boxen med en IR-sändare.

2. Ja

3. Det funkar på samma sätt som vilken annan digitalbox som helst och det borde det finnas guider för på nätet.

4. Massor, de kallas för nätverkskort :wub:

<{POST_SNAPBACK}>



Tack tyve!

Jag bara undrar vad du menar med: Massor, de kallas för nätverkskort ?

När det gäller denna fråga så menar jag hur man får in telia digitaltv i MCE.
Finns det någon guide i såfall hur man får in telia digitaltv i MCE?

En fråga till vad menar du med att styra boxen med en ir sändare?

Redigerat av rooster_nr1, 18 oktober 2007 - 08:35.


#189

Postad 18 oktober 2007 - 10:13

tyve
  • tyve
  • Veteran

  • 1 618 inlägg
  • 0

Tack tyve!

Jag bara undrar vad du menar med: Massor, de kallas för nätverkskort ?

När det gäller denna fråga så menar jag hur man får in telia digitaltv i MCE.
Finns det någon guide i såfall hur man får in telia digitaltv i MCE?

En fråga till vad menar du med att styra boxen med en ir sändare?

<{POST_SNAPBACK}>


Jag hade tänkt förklara lite mer utförligt men blev störd av dottern :wub:

IP-TV skickas via Internet och därför behöver man "bara" ett nätverkskort för att komma åt TV-sändningen.

Dock, eftersom det inte finns någon officiell lösning för att spela in Telia IP-TV så är det mera hacking och ingen enkel lösning som man bara går ut och köper. MCE fungerar bra med de saker som stödjs av MCE men tillåter inte så mkt hacking. Om du läst tråden så har du kanske märkt att det är VideoLAN (VLC) som används för att titta på IP-TV och för inspelning. Vad jag vet kan man inte nyttja VLC inifrån MCE.

Därför får man använda TV-boxen och ansluta den till datorn för att spela in i MCE men eftersom du då bara kan spela in den kanal som visas av boxen så vill du ställa in den på rätt kanal. Med en IR-sändare kopplad till datorn kan MCE ställa in rätt kanal. IR-sändare följer med de flesta MCE-fjärrkontroller.

#190

Postad 18 oktober 2007 - 10:19

Unregisteredc6f44378
  • Unregisteredc6f44378
  • Beroende

  • 1 229 inlägg
  • 0
Telia har sagt till mig att de kör krypterat nu, stämmer detta? De vill heller inte berätta något om vilka kort- eller krypteringar de kör :wub:

Redigerat av Unregisteredc6f44378, 18 oktober 2007 - 10:21.


#191

Postad 18 oktober 2007 - 10:45

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

  • 1 014 inlägg
  • 0
En fundering bara... vad är en HTPC? Det är en dator som bland annat kan ha möjligheten att visa en EPG, visa tv etc tack vare ett tv-kort som man kopplar in i denna datorn och stoppar in en CA-modul i för att få tillgång till de kodade kanalerna.

Vad är det då för skillnad mellan detta konceptet och en box? En box är ju mer eller mindre en fullskalig dator med kortläsare. Jag kan inte då begripa varför man inte kan erbjuda en lösning som fungerar för datorn oxå, när man har bemödat sig med att bygga en box och således tagit fram hårdvaran? Lösningen är ju redan framtagen, det enda man måste göra är ju att skriva drivrutiner som är kompatibla med MCE, eller hur?

Jag tror inte att folk idag är specielt insatta i hur en HTPC fungerar och hur bra den fungerar. Jag byggde en sådan till min mor och far som är i 55 års ålden, körde in svenska vista ultimate samt ett floppydtv och en MCE remote. Jag har under 4 månader besökt dem 2 gånger för att starta om den pga krash. Annars har de varit supernöjda med att "slippa boxar" och "slippa fjärrkontroller" samt att "ha allt i en box". Till och med min pappa som är totalt it-okunnig frågade mig, när han fich erbjudande om IPTV från telia, om att han ville säga upp sitt boxerabonnemang och köra tv från fiberkabeln istället. När jag förklarade att man måst eha telias box så sa han "men det låter ju dumt, jag har ju redan en box med nätverksingång"...

Jo det håller jag ju med om... och när tom en 55årig ekonom kan förstå det så undrar man ju vad telia sysslar med. Sälj antingen en box eller ett PCI-kort och utveckla drivrutiner för media center så är biffen klar... behöver det vara krångligare????????

MVH
Henrik

#192

Postad 18 oktober 2007 - 12:26

Unregisteredc6f44378
  • Unregisteredc6f44378
  • Beroende

  • 1 229 inlägg
  • 0
Eloge till din farsa, och coolt att det fungerar så bra för dem.

Det är inte bara telia som agerar puckat i det här. Alla "nya" tv-leveransmetoder innefattar ju inlåsningsmekanismer, som inte på något sätt gynnar kunderna. Det suger stenhårt. Konkurrensverket borde gå in och kräva att de olika leverantörernas media ska fungera med annan hårdvara än bara den som de själva vill stödja. Då skulle man ha möjlighet att byta leverantör utan att behöva byta box osv. Betänk om alla internetleverantörer endast levererade ett internet som fungerade med deras modem och routrar? Eller telefonoperatörerna, deras tjänster skulle bara fungera med den hårdvara de säljer till dig, ingen annan. Vore ju, eh, bra.... Och just så ser ju tv-marknaden ut idag.

#193

Postad 18 oktober 2007 - 19:10

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

  • 1 163 inlägg
  • 0

Telia har sagt till mig att de kör krypterat nu, stämmer detta? De vill heller inte berätta något om vilka kort- eller krypteringar de kör :D

<{POST_SNAPBACK}>


Ja, Telia kör numera krypterat på alla kanaler utom must-carry kanalerna (SVT1, SVT2 och TV4).

Krypteringssystemet som används är Irdeto.

/Peter Cigéhn

#194

Postad 18 oktober 2007 - 21:30

doomenicer
  • doomenicer
  • Användare

  • 247 inlägg
  • 0
Har läst den här tråden nu. Ska få IP-TV vid årsskiftet. Såg idag gubbarna dra in fiber i fastigheten. Igår var jag nära på att köpa ett analogt TV-kort till min dator för att kunna köra i min htpc. Är nu glad att jag inte köpte:-) Men mindre glad när jag läser denna tråd. Verkar ju som att Telia jobbar mot oss lite gran.

Många av dagens datorer kommer ju med tv-kort och Vista med media center. Käns ju ganska onödigt nu. På Telias hemsida visar de hur man ska koppla Boxen till tv med en scart-kabel? Scart var ju lite av en hajp på tidigt 80-tal känns det som.

Jag vill kunna använda min HTPC helt ut. Helst av allt kunna ha denna box inbygd i datorn.
Telia kunde lika gärna lagt mer tid på att ta fram ett kort som man kan koppla in i datorn istället för att lägga ner 110% på att få fram en bra box och då låta kunderna välja att få ett kort till sin HTPC, eller rent av kunna köpa både och.

Följer numer denna tråden 24t om dygnet!

#195

Postad 19 oktober 2007 - 09:00

fredl
  • fredl
  • Forumräv

  • 762 inlägg
  • 0
Det vore hur enkelt som helst för ip-tv leverantörerna att ta fram en klient för ip-tv i dator som stödjer "deras" lösning. Intresset verkar dock inte finnas.

Jag tycker dock att det är lite galet att fylla svenska smalband med tv-trafik då vi har utmärkta leveranssystem redan. För dem som är uppkopplade på ett fibernät är det en annan femma, då trafiken redan finns där.

#196

Postad 19 oktober 2007 - 09:16

Unregisteredd6ec6b32
  • Unregisteredd6ec6b32
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0
Sjukt endå att inte fler verkar vara intresserade av detta. Försöker få respons i BBB tråden men det går inte så bra ;P

På BBB har jag kommit så långt som att ta in NDS/VideoGuard kortet i newcs genom en pc/sc (nordea) kortläsare, fått krypterad bild i VLC(på alla kanaler) men inte lyckats få till ProgDVB än. Det kanske har lite att göra med att jag fick grejerna igår, så jag har inte hunnit prova så mycket :D

Finns inget intresse för att starta ett tillfälligt forum för detta? Där vi kan ventilera idéer och funktioner utan att vara rädd för att skapa för många trådar osv, är lite väl oöverskådligt med 20 sidor långa trådar som innehåller allt möjligt... bättre att dela upp det i leverantörer, fungerande kortläsare, mjukvara, tekniker, experiment osv... Utvecklandet skulle gå mycket fortare till en stabil lösning då. Är det någon fler än jag som är intresserad så hojta till! :D
Mitt mål är att få det att fungera klanderfritt i mythtv, känns inte som att det är allt för långt dit, då det har visst stöd för iptv och en fungerande softcam klient redan.

Edit: Tryckfelsnisse!

Redigerat av Unregisteredd6ec6b32, 19 oktober 2007 - 09:29.


#197

Postad 19 oktober 2007 - 09:35

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlägg
  • 0
Ja det är sjukt dåligt att Telia spärrar kunderna från att koppla in IPTV till sin PC. Varför kan dom inte helt enkelt släppa en IPTV box som går att koppla till datorn som stödjer EPG och betalkanaler i MCE, hur svårt kan det vara att tillverka en sådan ?

#198

Postad 19 oktober 2007 - 09:42

Unregisteredd6ec6b32
  • Unregisteredd6ec6b32
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0
De har givetvis inte spärrat det, det finns bara ingen bra mjuk eller hårdvara som gör det möjligt på ett smidigt och enkelt sätt, så majoriteten av kunderna har varken kunskap, ork eller tid att försöka ordna det. Bra för leverantörerna visserligen, de vill ju inte att man ska kunna ta in det direkt i datorn då man skulle kunna kopiera/spela in/sprida det lite hur man vill då.

#199

Postad 19 oktober 2007 - 10:26

Unregisteredc6f44378
  • Unregisteredc6f44378
  • Beroende

  • 1 229 inlägg
  • 0

De har givetvis inte spärrat det, det finns bara ingen bra mjuk eller hårdvara som gör det möjligt på ett smidigt och enkelt sätt, så majoriteten av kunderna har varken kunskap, ork eller tid att försöka ordna det. Bra för leverantörerna visserligen, de vill ju inte att man ska kunna ta in det direkt i datorn då man skulle kunna kopiera/spela in/sprida det lite hur man vill då.

<{POST_SNAPBACK}>


Vilket man såklart kan ändå. Jag har inget emot krypteringen så sett, så länge jag kan få dekryptera i vilken hårdvara jag vill. Eller iaf i annan hårdvara än just deras. Helt befängt att mena att man ska behöva köpa specialprylar beroende på vilken leverantör av TV man vill ha. När det inte är NÖDVÄNDIGT.

#200

Postad 23 oktober 2007 - 12:50

Unregistered008ba6c0
  • Unregistered008ba6c0
  • Användare

  • 132 inlägg
  • 0
Tja,

Jag är på G att skaffa mig en HTPC och jag är mer eller mindre tvingad till att ha Telias IP-TV.

Vad jag har förtstått när jag sitter här och läser på denna tråden är att det är stört omöjligt att få in IP-tvn direkt i datorn utan boxen och även om man har boxen så kör telia krypterat vilket leder till att man ändå inte kan kolla?

Om det nu finns möjligthet att få in skiten i HTPCn på nått smidigt sätt kan nån lägga upp en vettig guide som en fullständig nybörjare kan förstå, som mig.

Vill helst slippa den här boxen helt och hållet för den är jävligt ful.

Har inte ADSL om det nu skulle hjälpa?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.