Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Den OHYGGLIGT stora tråden om bas och annat härligt.

35062 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#151

Postad 03 april 2010 - 22:14

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

  • 2 761 inlägg
  • 0
Bygg herren borde vara vid denna tid DYNG FULL om allt stämmer då han har botat sin onda rygg med brännvin.

#152

Postad 04 april 2010 - 01:17

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Bygg herren borde vara vid denna tid DYNG FULL om allt stämmer då han har botat sin onda rygg med brännvin.


Ja... Nu är jag inte helt nykter... ;) Bör nog dock inte hålla i varken fräs eller dyckertpicka nu...
Men ryggen känns kanon !! :D

Imorrn lovar jag att jag ska börja montera... :blush:

Eller förresten !! ÄT SKIT !! Jag plockar väl som jag vill !! :D ;)

#153

Postad 04 april 2010 - 08:35

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

  • 2 761 inlägg
  • 0

Ja... Nu är jag inte helt nykter... ;) Bör nog dock inte hålla i varken fräs eller dyckertpicka nu...
Men ryggen känns kanon !! :D

Imorrn lovar jag att jag ska börja montera... :blush:

Eller förresten !! ÄT SKIT !! Jag plockar väl som jag vill !! :D ;)

Hoppas att du får lida i dag när du är bakis ###### fyllo sätt i gång och bygg
Eller såg det ut så här när du skulle hem
http://www.youtube.c...feature=related

Redigerat av Unregistered1728, 04 april 2010 - 10:28.


#154

Postad 04 april 2010 - 11:03

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

  • 980 inlägg
  • 0

Jag har inte räknat med något. Jag hoppas på att det kommer att "räcka"..
Sen har ju jag ett biorum. Jag tror nog att jag kommer ta dej i lågbasen i alla fall... ;)
Lira 150 db över 35 hz, men bara 60 db nere vid 10 hz är ju ingen höjdare till film...
Nu vet jag ju inte dina siffror, men gissar att dina infra-siffror inte är något vidare med PA ?

Väggarna på rören är bara 6 mm, men du kan inte räkna på samma sätt som med en fyrkantig låda.
Det här är ju en cylinder, och trycket fördelas på ett helt annat sätt.

sdx: Hur bra är 8033 nu då ? Vet du någon som har testat den hemma i rum ?


Ja du tar mig nog i lågbasen,men min rigg används till musik,och till det behöver det inte gå djupare än 30.
Inte tänkt att vara något infrasystem heller,då hade jag byggt det isåfall. Jag behöver inte infraegenskaper,
Iaf inte på den musik jag lyssnar på. Varför ska jag bygga lådor som kan spela till 10 hz när ingen information finns att hämta där, + att lådorna blir ännu större,mina är tillräckligt stora.
Dom skärs av i driveracket vid 30, men dom kan faktiskt gå djupare,iaf 18sounden.
Men,det tappar man headroom på.

150 db kan jag inte spela.

Du vinner SPL i biosammanhang,jag vinner på musik.

Men snart vinner jag inget alls,för jag har tänkt sälja hela skiten faktiskt.
Har tröttnat på´t + att jag antagligen ska gå isär med kärringen så då har jag ingen plats för allt detta.
Så var det med det.

#155

Postad 04 april 2010 - 11:19

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Ja du tar mig nog i lågbasen,men min rigg används till musik,och till det behöver det inte gå djupare än 30.
Inte tänkt att vara något infrasystem heller,då hade jag byggt det isåfall. Jag behöver inte infraegenskaper,
Iaf inte på den musik jag lyssnar på. Varför ska jag bygga lådor som kan spela till 10 hz när ingen information finns att hämta där, + att lådorna blir ännu större,mina är tillräckligt stora.
Dom skärs av i driveracket vid 30, men dom kan faktiskt gå djupare,iaf 18sounden.
Men,det tappar man headroom på.

150 db kan jag inte spela.

Du vinner SPL i biosammanhang,jag vinner på musik.

Men snart vinner jag inget alls,för jag har tänkt sälja hela skiten faktiskt.
Har tröttnat på´t + att jag antagligen ska gå isär med kärringen så då har jag ingen plats för allt detta.
Så var det med det.



;) Surt... ;)

#156

Postad 04 april 2010 - 11:34

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

  • 980 inlägg
  • 0
Ja,det suger fet oxpung. But thats life.
Det får man ta ibland.

Men det är inte gjort på en dag direkt,först ska huset säljas,och det kan ju ta lång tid.
Så vi får väl se,än är vi inte hemma med halmen.

#157

Postad 04 april 2010 - 17:32

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0
Snyft... ;)

Bifogad fil(er)



#158

Postad 04 april 2010 - 17:48

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0
Det var RUSKIGT vad mycket mjukare elementen var inspelade jämfört med när dom var nya !!
Förstod ju att dom skulle bli mjukare, men SÅ mycket mjukare trodde jag inte ??

Har en liten undran till er.. Då elementen var isobarikmonterade i betongburkarna var jag ju tvungen att täta elementen mot framsidan, och eftersom lådorna var av sten så var det inte skitlätt att få fast hifikit:s tätlist på lådan.
Därför satte jag dubbel tätlist i bredd på elementet istället..

Nu blir ju framsidan synlig, och elementen är grymt kladdiga av klisterrester från tätlisten..
Vad kan man ta bort det med...? Lite försiktigt med aceton...? Någon som har gjort det någon gång...?

Bifogad fil(er)



#159

Postad 04 april 2010 - 17:50

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

  • 2 761 inlägg
  • 0

Snyft... ;)

Ser att den lilla hemma elektrikern har varit i gång.
gör rent listen med t-doja i stället aceton är för starkt kan skada souronden på basen

Redigerat av Unregistered1728, 04 april 2010 - 17:51.


#160

Postad 04 april 2010 - 17:51

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Ser att den lilla hemma elektrikern har varit i gång.


Ja vad fan !!? Det funkade ju skitbra !! ;) Man ska inte göra det mer komplicerat än det behöver vara !! ;)

Okej. Testar det. Har en hela som är färdigfiltrerad genom en limpa hemma.

Redigerat av Bakerman, 04 april 2010 - 17:52.


#161

Postad 04 april 2010 - 17:52

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

  • 2 761 inlägg
  • 0

Ja vad fan !!? Det funkade ju skitbra !! ;) Man ska inte göra det mer komplicerat än det behöver vara !! ;)

Men för i h du kunde ha andvänt en så kallad socker bit i stället för att vira i hop kablarna

#162

Postad 04 april 2010 - 17:54

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Men för i h du kunde ha andvänt en så kallad socker bit i stället för att vira i hop kablarna


Mega######stora sockerbitar till 4 x 4 mm^2 då... Hade inga hemma.. Gnäll inte.. Det funkade kanon. ;)
Dessutom gillar jag eltejp !! ;)

Redigerat av Bakerman, 04 april 2010 - 17:58.


#163

Postad 04 april 2010 - 18:10

Beijergard
  • Beijergard
  • Forumräv

  • 767 inlägg
  • 0
Isopropylalkohol är annars skitbra att ta bort sådant med.. Blanda med 50% vatten för att inte det ska bli så fruktansvärt starkt bara..
Den spriten använder vi i fotolabben för daglig rengöring av gummirullar som ej får torka ut =) Finns på apoteket, dock frågar dom väldigt mycket varje gång precis vad jag ska med den till ;)

#164

Postad 04 april 2010 - 18:11

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

  • 2 761 inlägg
  • 0

Mega######stora sockerbitar till 4 x 4 mm^2 då... Hade inga hemma.. Gnäll inte.. Det funkade kanon. :D
Dessutom gillar jag eltejp !! ;)

Ha jag har större sockerbitar än du har .

Isopropylalkohol är annars skitbra att ta bort sådant med.. Blanda med 50% vatten för att inte det ska bli så fruktansvärt starkt bara..
Den spriten använder vi i fotolabben för daglig rengöring av gummirullar som ej får torka ut =) Finns på apoteket, dock frågar dom väldigt mycket varje gång precis vad jag ska med den till ;)

Även K-sprit

#165

Postad 04 april 2010 - 18:13

Beijergard
  • Beijergard
  • Forumräv

  • 767 inlägg
  • 0

Även K-sprit

Nä, den frågar dom inte vad jag ska ha till ;)

#166

Postad 04 april 2010 - 18:17

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Isopropylalkohol är annars skitbra att ta bort sådant med.. Blanda med 50% vatten för att inte det ska bli så fruktansvärt starkt bara..
Den spriten använder vi i fotolabben för daglig rengöring av gummirullar som ej får torka ut =) Finns på apoteket, dock frågar dom väldigt mycket varje gång precis vad jag ska med den till ;)


Har jag inte ens hört talas om... Använder man det till sår-rengörning eller nått i vanliga fall då eller...?
Eller är det endast till för just foto, men bara får säljas på apoteket...?

#167

Postad 04 april 2010 - 18:17

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

  • 2 761 inlägg
  • 0

Nä, den frågar dom inte vad jag ska ha till ;)

K-sprit innehåller Isopropylalkohol så han kan springa ner på shell macken dom har rätt k-doja

#168

Postad 04 april 2010 - 19:28

Dj AudaSpexx
  • Dj AudaSpexx
  • Lärjunge

  • 264 inlägg
  • 0
Diskmedel och vatten funkar för mig <_<
Jag har märkt att aceton löser upp mer än bara klister...
Det löser upp gummi och plast oxå, inte kul... baksidan på min boomblaster har sett bättre dagar ;)

#169

Postad 04 april 2010 - 19:59

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0
Det gäller att tänka till lite när rören är så långa som dom är...
Gjorde så här nu i alla fall.. Rören är fastlimmade på stödet som ska vara inne i rören. På så sätt kan jag föra ner hela porten med stödet i röret, utan att behöva ligga inuti röret... Tror jag... <_<

Ska fräsa ur rören imorrn när det har torkat också är tanken. Testade lite och märkte att det gick alldeles utmärkt att fräsa i pvc. På så sätt blir det en smidig aeroport. ;)

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  fghk.JPG   35,88K   1 Antal nerladdningar

Redigerat av Bakerman, 04 april 2010 - 20:00.


#170

Postad 04 april 2010 - 20:26

Ljungby
  • Ljungby
  • Forumräv

  • 537 inlägg
  • 0
bra jobbat hitills...mer kort...MER =) Postad bild

#171

Postad 04 april 2010 - 20:52

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

  • 2 761 inlägg
  • 0

Det gäller att tänka till lite när rören är så långa som dom är...
Gjorde så här nu i alla fall.. Rören är fastlimmade på stödet som ska vara inne i rören. På så sätt kan jag föra ner hela porten med stödet i röret, utan att behöva ligga inuti röret... Tror jag... <_<

Ska fräsa ur rören imorrn när det har torkat också är tanken. Testade lite och märkte att det gick alldeles utmärkt att fräsa i pvc. På så sätt blir det en smidig aeroport. ;)

Jag har också en hög med rör men mina är mycket tjockare och kommer att passa som handsken till nästa bygge.

men tänk på det att du inte limmar fast rören om du skulle behöva att justera något inne i röret .

#172

Postad 04 april 2010 - 21:15

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Jag har också en hög med rör men mina är mycket tjockare och kommer att passa som handsken till nästa bygge.

men tänk på det att du inte limmar fast rören om du skulle behöva att justera något inne i röret .


Det är ju det som blir det stora problemet... Hur ska jag kunna bygga rör som blir helt täta utan att limma ihop skiten...? En vanlig låda går ju att skruva ihop men lämna en sida olimmad..

#173

Postad 04 april 2010 - 21:20

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

  • 2 761 inlägg
  • 0

Det är ju det som blir det stora problemet... Hur ska jag kunna bygga rör som blir helt täta utan att limma ihop skiten...? En vanlig låda går ju att skruva ihop men lämna en sida olimmad..

limma inte fast toppstycket då utan kör med tejp runt den så att du kan testa hur avstämningen ligger på dom sen när allt stämmer så limmar du fast topp biten.

#174

Postad 04 april 2010 - 21:36

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

limma inte fast toppstycket då utan kör med tejp runt den så att du kan testa hur avstämningen ligger på dom sen när allt stämmer så limmar du fast topp biten.


Men det är ju dubbla topp-bitar...? Den ena måste ju givetvis vara inne i röret för att stabilisera det...?
Sen kommer den lite större, synliga MDFen utanpå.. Hur ska jag få allt att sitta ihop utan att limma det...?
BR-röret kan ju inte hänga löst över elementet med bara tejp..? Det är ju svintungt...?

Tvekar du på att det kommer bli bra...? Alla siffror stämmer ju...?

#175

Postad 04 april 2010 - 22:22

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

  • 2 761 inlägg
  • 0

Men det är ju dubbla topp-bitar...? Den ena måste ju givetvis vara inne i röret för att stabilisera det...?
Sen kommer den lite större, synliga MDFen utanpå.. Hur ska jag få allt att sitta ihop utan att limma det...?
BR-röret kan ju inte hänga löst över elementet med bara tejp..? Det är ju svintungt...?

Tvekar du på att det kommer bli bra...? Alla siffror stämmer ju...?

Man kan behöva göra ändringar i t,e,x dämpmatrial för att få till det rätt för att få lägsta impedans när man har packat in dämpet i lådan jo det på verkar impedans gången .
ta vanlig maskerings tejp medans du testar så att det blit tätt uppe mellan den övre biten och den som ligger inuti.
hur man bygger en sån mät apparat det tar vi genom pm.

Redigerat av Unregistered1728, 04 april 2010 - 22:25.


#176

Postad 04 april 2010 - 22:44

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Man kan behöva göra ändringar i t,e,x dämpmatrial för att få till det rätt för att få lägsta impedans när man har packat in dämpet i lådan jo det på verkar impedans gången .
ta vanlig maskerings tejp medans du testar så att det blit tätt uppe mellan den övre biten och den som ligger inuti.
hur man bygger en sån mät apparat det tar vi genom pm.


Då får jag allså göra alla tre bitar i en enda stor uttagbar klump... Det kan ju funka...
Måste bara skaffa något snabbare lim... Körde med Plastic Paddings superstarka montagelim nu, men det vill ju ha ett dygn..

Hur snabbt är PU-lim ?

#177

Postad 04 april 2010 - 22:47

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

  • 2 761 inlägg
  • 0

Då får jag allså göra alla tre bitar i en enda stor uttagbar klump... Det kan ju funka...
Måste bara skaffa något snabbare lim... Körde med Plastic Paddings superstarka montagelim nu, men det vill ju ha ett dygn..

Hur snabbt är PU-lim ?

pu lim ca 5 timmar

#178

Postad 05 april 2010 - 14:26

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

  • 2 761 inlägg
  • 0
Har du limmat fast dig och var är alla utlovade bilder !

#179

Postad 05 april 2010 - 15:24

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Har du limmat fast dig och var är alla utlovade bilder !


Jag håller ju på !! Lugn och fin nu.. Har ni så tråkigt på den där lilla ön...? ;)

#180

Postad 05 april 2010 - 15:28

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

  • 2 761 inlägg
  • 0

Jag håller ju på !! Lugn och fin nu.. Har ni så tråkigt på den där lilla ön...? ;)

så ###### liten är den inte sen är det fönstret mot resten av världen

#181

Postad 05 april 2010 - 15:35

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

så ###### liten är den inte sen är det fönstret mot resten av världen


Nej.. Den är ju rätt stor.. Ungefär i storlek med Australien va...?
Fönstret mot Baltikum då eller...? ;)

Ändrade rubriken för din skull ! <_<

#182

Postad 05 april 2010 - 16:02

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

  • 2 761 inlägg
  • 0

Nej.. Den är ju rätt stor.. Ungefär i storlek med Australien va...?
Fönstret mot Baltikum då eller...? :)

Ändrade rubriken för din skull ! :)

Rätt tar med båt ca 2 timmar till bilig sprit och glada damer de du.

#183

Postad 05 april 2010 - 18:36

Dj AudaSpexx
  • Dj AudaSpexx
  • Lärjunge

  • 264 inlägg
  • 0

Det är ju det som blir det stora problemet... Hur ska jag kunna bygga rör som blir helt täta utan att limma ihop skiten...? En vanlig låda går ju att skruva ihop men lämna en sida olimmad..

Skumgummi som har klister på ena sidan gör susen...

#184

Postad 05 april 2010 - 19:19

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0
Har fått lite gjort idag.. Börjat montera lite lätt.. Fräst "aeroport" på ena sidan av BR-rören.
Baffeln limmad och klar.

Det jobbiga med att göra fyra istället för en, är att när man gjort ett moment måste man göra det tre gånger till...
Speciellt dom tråkiga momenten...

Bifogad fil(er)


Redigerat av Bakerman, 05 april 2010 - 19:19.


#185

Postad 05 april 2010 - 20:10

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

  • 2 761 inlägg
  • 0
Skall du inte ha en kant över rören som skydd .

#186

Postad 05 april 2010 - 20:12

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Skall du inte ha en kant över rören som skydd .


Det kommer en topp och bottenplatta av 22 mm MDF. Dom sätter jag utanpå. Elementet ska försänkas och det ska fräsas "aeroport" i topp-plattan. Men dom ska lackas mattsvarta först.

#187

Postad 06 april 2010 - 08:42

Unregisterede8beb553
  • Unregisterede8beb553
  • Lärjunge

  • 294 inlägg
  • 0
Postad bild Postad bild

#188

Postad 06 april 2010 - 10:22

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0
Detta kommer bli riktigt häftigt, men ser inte dina inre stag lite klena ut?

Jag hade kört i mdf och raka stag ut mot rörets kanter, det kommer ju mosas på ganska bra med dom här rören om jag har förstått dig rätt :)

Jag vill vara med i Db tävlingen sen, man måste ju få känna sig som 15år även om man är en bit över det dubbla :)

#189

Postad 06 april 2010 - 10:40

Beijergard
  • Beijergard
  • Forumräv

  • 767 inlägg
  • 0

Detta kommer bli riktigt häftigt, men ser inte dina inre stag lite klena ut?

Jag hade kört i mdf och raka stag ut mot rörets kanter, det kommer ju mosas på ganska bra med dom här rören om jag har förstått dig rätt :D

Jag vill vara med i Db tävlingen sen, man måste ju få känna sig som 15år även om man är en bit över det dubbla :)


Rör ska inte behöva stag egentligen, men det kanske inte skadar heller..?
Det finns ingen yta som kan flexa då trycket fördelas över hela röret.
Största trycket blir på baffeln.
Rätta mig gärna om jag har helt fel :)

#190

Postad 06 april 2010 - 11:46

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0

Rör ska inte behöva stag egentligen, men det kanske inte skadar heller..?
Det finns ingen yta som kan flexa då trycket fördelas över hela röret.
Största trycket blir på baffeln.
Rätta mig gärna om jag har helt fel :)



Tryck inifrån och ut är det nog tvärstabilt, men utifrån och in är det nog skillnad med, tänk dig en colaburk. du kan ju stå på den om man står rakt. men trycker du det minsta på sidan på den när du gör det så viker den sig direkt.

Men men det kanske inte funkar samma här, JAG hade valt att staga, men jag är ju ingen byggare av subbar heller.

#191

Postad 06 april 2010 - 16:38

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

  • 2 761 inlägg
  • 0

Tryck inifrån och ut är det nog tvärstabilt, men utifrån och in är det nog skillnad med, tänk dig en colaburk. du kan ju stå på den om man står rakt. men trycker du det minsta på sidan på den när du gör det så viker den sig direkt.

Men men det kanske inte funkar samma här, JAG hade valt att staga, men jag är ju ingen byggare av subbar heller.

Stagningen behövs igentligen inte men då röret är långt och tungt så kommer den stagningen att behövas för att hålla röret på plats sen har han inga problem med att han får låd dist på köpet.

Redigerat av Unregistered1728, 06 april 2010 - 17:15.


#192

Postad 06 april 2010 - 20:04

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0
Som sagt.. Det är inget stag. Det är stöd för basreflexröret. Dom behöver inte stagas. Bara bitarna som sitter i varje ände gör rören tillräckligt styva. Sen är det som tidigare talare sa, att trycket fördelas på ett helt annat sätt i ett rör jämfört med en kubisk låda. :D

Edit: Varför skulle dom behöva vara styva från utsidan för...?

Redigerat av Bakerman, 06 april 2010 - 20:06.


#193

Postad 06 april 2010 - 20:11

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0
Idag har jag stått med fräsen i några timmar... Dammigt i luften och runt omkring...? Då skulle ni se mina näsborrar !!
19 mm försänkt element i 22 mm mdf lämnar inte mycket kvar...
Toppstycken med "aeroport", bafflar, och bottenstycken som dom ska stå på. DONE.
Imorrn ska det slipas galet och grundas.

Bifogad fil(er)



#194

Postad 06 april 2010 - 20:35

hampe90
  • hampe90
  • Lärjunge

  • 492 inlägg
  • 0
Ser bra ut! Hoppas dom låter lika bra :D

#195

Postad 07 april 2010 - 16:10

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0

Som sagt.. Det är inget stag. Det är stöd för basreflexröret. Dom behöver inte stagas. Bara bitarna som sitter i varje ände gör rören tillräckligt styva. Sen är det som tidigare talare sa, att trycket fördelas på ett helt annat sätt i ett rör jämfört med en kubisk låda. ;)

Edit: Varför skulle dom behöva vara styva från utsidan för...?


Säger du att det inte behöver stagas så är det säkert så, du är mycket mera erfaren byggare än mig.

Din baffel ser ju tex riktig stöddig ut medans sidorna på röret inte riktigt matchar det övriga, jag tänker så att när basen slår utåt så vill rörets väggar ge med sig innåt alltså så här )( pga trycket.
Men säger du/ni att det inte gör det så är mina tankar säkert galna.

Redigerat av Evil Homer, 07 april 2010 - 16:12.


#196

Postad 07 april 2010 - 16:28

rednaxela
  • rednaxela
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0

Säger du att det inte behöver stagas så är det säkert så, du är mycket mera erfaren byggare än mig.

Din baffel ser ju tex riktig stöddig ut medans sidorna på röret inte riktigt matchar det övriga, jag tänker så att när basen slår utåt så vill rörets väggar ge med sig innåt alltså så här )( pga trycket.
Men säger du/ni att det inte gör det så är mina tankar säkert galna.


Trycket blir lika stort mot hela insidan av röret. Ingenting kan flexa, materialet i sig måste ge sig först. Den svaga punkten är som sagt locken i ändarna. För att spräcka själva röret behövs nog dynamit ;)

Mycket intressant tråd det här.

#197

Postad 07 april 2010 - 16:32

Ljungby
  • Ljungby
  • Forumräv

  • 537 inlägg
  • 0
hemsnickarens bäste vän...handöverfräsen =) bra jobbat hitills =)

#198

Postad 07 april 2010 - 17:45

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0
Jaja, jag ger mig då. Får väl se mig överbevisad ;)

#199

Postad 07 april 2010 - 18:03

mr_Tony
  • mr_Tony
  • Användare

  • 220 inlägg
  • 0
Ser riktigt tufft ut det där!


/Tony

#200

Postad 07 april 2010 - 20:33

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0
FAN VILKEN TID DET TAR !!!? ;)

Har grundat lite idag, samt satt ihop ett rör. Fick spelet och bara stod och skrek som en galning när jag skulle sätta dit "toppen" på röret.. Limmade med PU-lim.. Locket var två millimeter för stort, så det gick helt enkelt inte i...
Men det tog en stund innan jag kom på... PU-lim som är så kul att få över hela händerna...
Lite färg, lite dämp, lite lim, lite klamrar...

Fattar fortfarande inte hur man kommenterar mellan bilderna, så here goes...

Bifogad fil(er)





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.