Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Returnerade varor till Proshop, de hävdar att ena varan saknas.

13 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt

#1

Postad 01 maj 2019 - 17:25

Kocke
  • Kocke
  • Användare

  • 124 inlägg
  • 0

Returnerade varor till Proshop, de hävdar att ena varan saknas.

Hej!

Jag beställde ett nätaggregat: Seasonic Prime Ultra Titanium 750 samt en datormus: Zowie by BenQ EC1-B för 798:- från Proshop.se den 21-03-2019 som packades och skickades samma dag.'

 

Jag fick kalla fötter över köpet och ångrar mig. Låter det ligga till 8 april och mejlar då Proshop angående om jag ska låta paketet ligga kvar hos Postnord och neka försändelsen. De svarar att de kostar mellan 80-125 sek att låta det ligga kvar så det automatiskt returneras. Eller får jag köpa en fraksedel utav dom för 79kr.

 

Det dröjde 9 dagar från att jag hämtade ut det till jag returnerade det. Dock återigen, oöppnat.

Min initiala tanke var att låta det returneras via posten. Men var rädd att få en straffavgift för att jag inte hämtat ut försändelsen. Jag väntade in i sista stund och mejlade Proshop om det. Men fick inte svar angående detta innan jag var tvungen att hämta ut det för att det inte skulle skickas tillbaks. (hade jag då vetat att det bara handlade om 125kr hade jag låtit det ligga bara).
Paketet förblir oöppnat hela tiden. Jag öppnar aldrig det utan jag tar emot det, och hem det. Returnerar det.
OBS! v.g.se kollid via PostNord för tidsspannet.

 

Sedan får jag ett mejl från Proshop.se (24 april) att de tagit emot paketet och makulerat fakturan på Seasonic Prime Ultra Titanium 750. Så jag mejlar tillbaka till Proshop och frågar om det innebära att båda varorna nu är makulerade. Det dröjer tills idag 1-5-2019 och Proshop svarar att Zowie by BenQ EC1-B inte var med i returen. Och vill att jag ska dubbelkolla om jag har den liggandes hemma nånstans. Vilket jag givetvis inte har eftersom paketet aldrig öppnades. Returnerades oöppnat och med deras fraktsedel.

 

De bifogar en stor och fin stillbilder från när de packar ner varorna. Samt bifogar dom små stillbilder på när de packar upp paketet (man kan inte se ner i hela förpackning, det man skymtar är dock nätaggregatet.

Vad ska jag göra? Jag vet att jag aldrig öppnat paketet.


Redigerat av Kocke, 03 maj 2019 - 15:43.


#2

Postad 01 maj 2019 - 17:49

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 298 inlägg
  • 0
De kolliid du uppgivit säger ju att du haft paketet en ganska lång tid dvs inte bara hämtat ut klistrat på och skickat tillbaka, då kanske det blir svårt.
Uttaget 8/4 19:01
Skickat 17/4 17:47

#3

Postad 01 maj 2019 - 18:33

Kocke
  • Kocke
  • Användare

  • 124 inlägg
  • 0

De kolliid du uppgivit säger ju att du haft paketet en ganska lång tid dvs inte bara hämtat ut klistrat på och skickat tillbaka, då kanske det blir svårt.
Uttaget 8/4 19:01
Skickat 17/4 17:47

Ja. Redigerat inlägget där det framgår tydligt.  9 dagar hade jag paketet liggandes innan jag returnerade det. Återigen oöppnat.

 

Jag har mejlat Proshop och bett om fler före- och efteruppackningsbilder eftersom det inte går att se om datormusen ligger i paketet eller inte, pga vinkeln.



#4

Postad 01 maj 2019 - 19:55

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 678 inlägg
  • 0
Det är lite svårt att se tejpen på bilden. Att prylar ”försvunnit” under postgången har ju hänt. Var det nån logga på tejpen när du fick paketet? En del företag har namnet på tejpen.

#5

Postad 01 maj 2019 - 21:44

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Vikten stämmer, Proshop har angett 3,9kg men PN har vägt upp det till 4,3 både ut och tillbaka. Skiljer lite i mått men skulle kunna vara mätfel men inom felmarginalen. L=0,350, H=0,260, B=0,320 (volym på 0,030, omkrets 1,170) ut från Proshop. Tillbaka till Proshop, L=0,360, H=0,260, B=0,310 (volym på 0,030, omkrets 1,150).

Musen kan väl med emballage väga max 100-150 gram eller?

På bilden där de packar varorna så ser det ut som att de använder ljus/genomskinlig och omärkt packtejp.

Redigerat av lobo, 01 maj 2019 - 21:49.


#6

Postad 01 maj 2019 - 21:54

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Ut

Bifogad fil  8B9979B9-62EE-4B01-B557-37B8CDFE4F38.png   9,32K   0 Antal nerladdningar

Tillbaka

Bifogad fil  FA9F41E9-D5BB-40B8-844B-2AB32496B793.png   9,58K   0 Antal nerladdningar

#7

Postad 02 maj 2019 - 06:41

hugeman
  • hugeman
  • Forumräv

  • 984 inlägg
  • 0

I och med att de uppenbarligen filmar sina anställda så borde de ju har den delen av filmen där musen packas ner för gott (eller inte)... Se om du kan få ut hela filmsnutten från att det börja packas ner tills det att det är förslutet med tape... Även hela filmen när det packas upp är intressant för dig.

 

Om den packas ner och försluts och sedan ej finns med när de packar upp den så får du nog problem med bevisbördan. Då får du nog i så fall troligen ställa din anspråk mot fraktbolaget och att någon under leveransen öppnat och stulet en vara.

 

Fast egentligen är det nog Proshop som ska ställa det kravet då det är de som har betalat för frakten. Dock lär de väl ej vara så intresserade av det då det är enklare för dem att säga att du öppnat paketet och avlägsnat en vara.

 

Så i ditt fall får du nog verkligen hoppas på goodwill från Proshop om allt finns med på filmerna vill säga.


Redigerat av hugeman, 02 maj 2019 - 06:55.


#8

Postad 02 maj 2019 - 09:07

Frux
  • Frux
  • Forumräv

  • 970 inlägg
  • 0

Hmm ja det var ju lite klurigt.

 

Går inte att se till 100% men utifrån de bilderna så lutar jag åt att det ju faktiskt ser ut som musen packas ner och sedan inte finns i lådan när returen packas upp. Du har hämtat ut paketet och haft tillgång till det. Argument för Proshops version.

 

Dock är ju vikten på paketet oförändrad. Argument för din version. Men det är ju samtidigt inte helt osannolikt att 0,15-ish kg ligger inom felmarginalen när ett stort paket vägs, och då skulle musen faktiskt kunna saknas utan att det syns på vikten.

 

Ditt bästa argument vore om originaltejpen synligt satt kvar helt orörd men tyvärr verkar Proshop inte ha någon "egen" tejp. :/

 

Edit: Ifall lådan packas upp från samma sida som den skickats så kan man se på dekalerna att nätagget har vänt på sig. Själv är jag iofs inte alls noga med vilken ände jag packar upp en låda ifrån så länge inte är något ömtåligt, och det går inte att se på bilderna om lådan är uppochner eller inte.

 

Edit 2: Eller jo, nätagget ligger inte på samma höjd i lådan vilket tyder på att de packar upp returen "underifrån" så att säga.

 

Mvh Hobby-Sherlock

 

Q8Hl0d8.jpg


Redigerat av Frux, 02 maj 2019 - 09:36.


#9

Postad 03 maj 2019 - 09:46

Kocke
  • Kocke
  • Användare

  • 124 inlägg
  • 0

Slutligen så påpekade jag bristerna på bilderna, extra vikten osv till Proshop.

 

Idag fick jag ett nytt mejl där de bifogar en ny bild. Den nya bifogade bilden på paketet visar tydligt att det blivit ompaketerat med stort blått PostNord-tejp. Paketet har visst öppnats under postnords handhavande och då med största sannolikhet "trillat ut". (Mycket märkligt då jag, förutom hade paketet oöppnat med ursprungliga paketeringen med Proshops omtejpning så tejpade jag x flera varv runt paketet så det inte skulle kunna öppnas vid hårt handhavande...)

 

-Personligen tror att paketet öppnats medvetet av någon på Postnord och någon valt att behålla en del av innehållet innan tejpat igen det igen.

Proshop går på min linje och ger tillbaka hela beloppet samt beklagar hur ärendet hanteras.

 

Trots detta gett mig en del ångest och nyfunnet skepticism mot att använda Postnord igen så är jag ändå nöjd att Proshop valde att tro på mig och bemöta mig samt beklaga hur ärendet hanterades.

 

Jag har ingen anledningen att ljuga, speciellt inte nu efter jag blivit krediterad beloppet. Hade jag varit så naiv att jag trott att Proshop inte skulle märka att en utav varorna hade saknats hade jag nog ändå valt att behålla PSU:n som kostar 3 gånger så mycket.

 

Jag skulle hanterat returen snabbare och bättre. Skulle öppnat och inspekterat leveransen och skulle skyndat på returen. Men eftersom lagrummet gav mig 14 dagars ångerrätt från datumet jag hämtade ut varorna så stressad jag inte.

 

Jag kommer ta lärdom av det här oavsett.

 

Tack för er som kommit med konkreta förslag och till er som varit stödjande i era berättelse om andra misstag.

Till er som bara uttryckt skepticism. Hoppas ni reflekterar över detta när ni själv sitter i samma sits i framtiden.

 

Tack för mig! & Vänliga hälsningar!



#10

Postad 03 maj 2019 - 10:36

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Gött att det löste sig :)

#11

Postad 03 maj 2019 - 10:58

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 678 inlägg
  • 0
Hoppas Proshop anmäler till postnord att ett av deras paket på nåt mystiskt vis dekorerats med deras tejp samtidigt som en produkt saknas?

#12

Postad 03 maj 2019 - 11:19

Kocke
  • Kocke
  • Användare

  • 124 inlägg
  • 0

Hoppas Proshop anmäler till postnord att ett av deras paket på nåt mystiskt vis dekorerats med deras tejp samtidigt som en produkt saknas?

Ja. Jag vill egentligen återge händelsen till Postnord. Jag har även frågat Proshop om dom inte kommer återkoppla till Postnord för att minska risken att sånt här händer igen.

 

Jurdiskt är det ju avsändaren som har ansvaret så Proshop kunde låtit mig absorbera kostnaden. All cred till dom att de tog smällen. Tack till dom!



#13

Postad 03 maj 2019 - 11:22

PH2000
  • PH2000
  • Lärjunge

  • 282 inlägg
  • 0

Bra agerat av Proshop och skönt att det löste sig!



#14

Postad 03 maj 2019 - 13:21

Frux
  • Frux
  • Forumräv

  • 970 inlägg
  • 0

 

Idag fick jag ett nytt mejl där de bifogar en ny bild. Den nya bifogade bilden på paketet visar tydligt att det blivit ompaketerat med stort blått PostNord-tejp.

 

 

Då hjälpte det med "originaltejp" ändå fast med en twist, fint. :)





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.