Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Köpråd Sharp LC-60LE741S (+2 Samsung +1 Sharp)

181 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Samsung UE55D8005 (TV) 7 6,74 (42) Inga priser
Sharp Aquos LC-60LE636S (TV) 6 8,46 (25) Inga priser
Sharp Aquos LC-60LE741S (TV) 9 8,91 (31) Inga priser
Samsung UE55ES6535 (TV) 6 6,25 (7) Inga priser
24 relaterade trådar
** Officiell tråd Sharp 60"-80" ** (969 inlägg) 7 år sedan
Sharp LC-60LE741S (2 inlägg) 9 år sedan
Röstning. Ni som köpt Samsung LCD D8005 i 46 alt 50 " har ni (109 inlägg) 9 år sedan
Samsung UE46D7005 och UE46D8005 (1003 inlägg) 10 år sedan
Sharp LC-60LE741S inställningar (2 inlägg) 10 år sedan
Hade bestämt mig men... (30 inlägg) 10 år sedan
Söker en bra tv för max 13k, tips? (6 inlägg) 11 år sedan
Sharp LC-60LE741S vs Samsung PS60E555 (7 inlägg) 11 år sedan
Lg lm620t vs Lg lm640t (2 inlägg) 11 år sedan
Samsung UE55ES6535 (16 inlägg) 11 år sedan
Problem med surround (5 inlägg) 11 år sedan
Sharp Aquos LC-60LE636S (ej 3D) (86 inlägg) 11 år sedan
Samsung UE55ES6100 eller UE55ES6535 ? (1 inlägg) 11 år sedan
Viasat Pace TDS 865 NV och Samsung DSB-H670N och Sharp LC-60LE741S (0 inlägg) 11 år sedan
Stora problem med ghosting (?) i min samsung UE55D8005 / (UE55D7005) (15 inlägg) 11 år sedan
Samsung UE55ES6535 eller LG 55LM640T??? (3 inlägg) 11 år sedan
Koppla Sonos Connect till Samsung HT-D6750W på bästa sätt (0 inlägg) 11 år sedan
Känns detta igen? "Värd ställer in för uppdatering" (UE55D8005) (3 inlägg) 11 år sedan
Svårt att välja tv (8 inlägg) 11 år sedan
Sharp 2012 (1 inlägg) 12 år sedan
MellandagsREA 2011 - Här samlar vi allt (95 inlägg) 12 år sedan
TV-modeller med inbyggd DVB-T2 (41 inlägg) 12 år sedan
Har köpt en Sharp LC60LE636S, hur ställa in för xbox? (5 inlägg) 12 år sedan
Samsung UE46D8005 och ljud på HD-kanaler Boxer? (14 inlägg) 12 år sedan

#51

Postad 10 februari 2013 - 16:39

Unregisteredff5c350c
  • Unregisteredff5c350c
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Hoppas jag inte har samma otur då! Det va ingen fyndvara men dagen efter jag beställde min så var den slut i lager, så jag antar att jag fickden sista eller så..

#52

Postad 10 februari 2013 - 16:55

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

  • 2 644 inlägg
  • 0

Hoppas jag inte har samma otur då! Det va ingen fyndvara men dagen efter jag beställde min så var den slut i lager, så jag antar att jag fickden sista eller så..


Nej varför skulle du få sån otur, knappast möjligt.

Har själv köpt ganska många nya TV dom sista åren och det är första gången jag råkat ut för nåt sånt här.
Förutom att jag köpte ny 47" LG på EG till sovrummet, nu till jul, med allt för mycket bleeding/clouding, men där gick bytet väldigt smidigt.

Det går säkert hur bra som helst.

Lycka till.

Redigerat av ffodil, 10 februari 2013 - 16:56.


#53

Postad 11 februari 2013 - 17:04

Unregisteredff5c350c
  • Unregisteredff5c350c
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Nu fick jag hem tvn!!! Tycker bilden är fantastiskt bra. Har testat med dina inställningar som du skrev på prisjakt också kör på dem sålänge. Jag hade inga problem med några skador etc. Kan heller inte se någon bleeding/clouding alls!

Tog dock ett bra tag innan jag kyckades ställa in alla kanaler, har både digitala (com hem ci modul) och analoga. Valde först kanalsökning och sen leverantör com hem men då fick jag alla jävla 200 kanaler och det gick inte att radera eller gömma dessa.. Så jag gjorde om sökningen och valde leverantör "annat" då gick det att ta bort alla kanaler jag inte ville ha så nu är jag nöjd! :)

Har dock inte hunnit testa ps3an på den ännu men tvivlar på att det kommer göra mig missnöjd!

Tvn är ju helt klart ett lyft från en LG42" i 5000kr klassen!
Nu ska den bara upp på väggen också men måste låna en borrmaskin först, vågar inte hänga den i bara 2 skruvar som den gamla tvn satt i :P

Vill ni ha en stor tv som enligt mig är väldigt bra och inte punga ut 20000 köp denna! Klart prisvärd!

#54

Postad 11 februari 2013 - 18:28

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

  • 2 644 inlägg
  • 0

Nu fick jag hem tvn!!! Tycker bilden är fantastiskt bra. Har testat med dina inställningar som du skrev på prisjakt också kör på dem sålänge. Jag hade inga problem med några skador etc. Kan heller inte se någon bleeding/clouding alls!

Tog dock ett bra tag innan jag kyckades ställa in alla kanaler, har både digitala (com hem ci modul) och analoga. Valde först kanalsökning och sen leverantör com hem men då fick jag alla jävla 200 kanaler och det gick inte att radera eller gömma dessa.. Så jag gjorde om sökningen och valde leverantör "annat" då gick det att ta bort alla kanaler jag inte ville ha så nu är jag nöjd! :)

Har dock inte hunnit testa ps3an på den ännu men tvivlar på att det kommer göra mig missnöjd!

Tvn är ju helt klart ett lyft från en LG42" i 5000kr klassen!
Nu ska den bara upp på väggen också men måste låna en borrmaskin först, vågar inte hänga den i bara 2 skruvar som den gamla tvn satt i :P

Vill ni ha en stor tv som enligt mig är väldigt bra och inte punga ut 20000 köp denna! Klart prisvärd!


Trevligt att höra allt gått bra och du är nöjd. Grattis !

Ja detta är verkligen en höjdare, av alla dom senaste jag testat och sett.

Ännu en utan bleeding/clouding. Läser ofta här på forumet att det finns inga kantbelysta LED-LCD, utan mer el. mindre ojämt panel-ljus. Då är 741an enl. alla hittills, ett undantag från den regeln.

Är intresserad att höra från dig och från andra som har denna, vad du/ni tycker om, avancerad rörelsehantering inställd på hög, som jag satt den på i mina inst.
Tycker själv det gör väldigt mycket plus på allt, utan några synliga negativa defekter..
Bilden blir mer högupplöst, el. mer mättad, skådespelarna blir så mycket mer levande, ansiktsrörelser ögon, läppar, allt blir levande. Rörelse-skärpan blir mycket bättre t.ex. i sport, snabba rörelser. Man får helt enkelt så mycket bättre kontakt med vad man tittar på utan att anstränga sig. Det är min upplevelse efter noggrant studerande med två användarinställningar, en med detta påslaget, en utan, förövrigt identiskt inställda.
Detta tyckte jag fungera skapligt bra på Sony också, men denna så mycket bättre.
De flesta andra TV med 100Hz interpolering funktion blir det mest negativa effekter, tycker jag.

Tyckte min Sony 52a var bra, men denna slår den ordentligt.
Tittade t.ex. på några gamla filmer, bl.a. Transformer, Avatar, mfl. som jag sett några gånger tidigare på sonyn och en ny 47 LG jag har här. Det var en himmelsk skillnad, vilket bilddjup, nästan 3D utan glasögon ( lite överdrivet förstås) man såg så mycket mer detaljer som man inte sett innan. Det blev faktiskt en helt ny upplevelse.

Varför jag är intresserad av vad andra tycker om den tekniken, som har denna, är för att det finns en del som slår ut tekniken helt, generellt på alla TV, med kommentarer som att sådana trams-funktioner ska man bara slå ifrån direkt om man bryr sig något om bildkvaliteten. Sådana kommentarer utan att ens sett den.
Detta håller jag så klart inte med om, då jag verkligen gillar det, på just denna.
På en del andra däremot, t.ex. LGn jag har, är det helt oanvändbart enl. mitt tycke.

Förövrigt har dom flesta expert-testarna jag läst, i sina inställnings-rekommendationer, Avancerad rörelsehantering på hög.

Då undrar jag så klart, är både dom och jag lite udda då.

Ja, vi skulle så klart lägga vår inlägg i den stora officiella Sharp tråden.

Redigerat av ffodil, 11 februari 2013 - 18:38.


#55

Postad 11 februari 2013 - 20:42

Unregisteredff5c350c
  • Unregisteredff5c350c
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
skall återkomma hur jag upplever bilden med rörelsehanteringen när jag hunnit testa den lite mera! Har iaf hunnit med en omgång Max Payne 3 nu och det var mycket roligare att spela när man ser allt! :D

Det som jag märkte nu är att det inte verkar som att det går att spela upp MKV filer via nätverket, det var en stor förlust för mig då jag tänkte använda min media-spelare till sovrums tvn. Men kan man inte se HD film via nätverket försvinner hela upplevelsen och jag vill inte sitta och ladda över allt på usb-minne hela tiden.. Med media boxen har jag bara spelat upp allt HD material direkt via min surfplatta utan att lägga över filer hit och dit. Eftersom den har DNLA så tog jag förgivet att det skulle fungera, men det verkar som jag gick bet på den biten.

#56

Postad 11 februari 2013 - 21:28

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

  • 2 644 inlägg
  • 0
Ja, så klart måste man ha tid på sig för att bilda sig en riktig uppfattning om rörelsehanteringen.

Egentligen bara lite för skoj jag gjorde två inställningar för att utvärdera vad jag själv verkligen tycker bestämt. Har läst tidigare om att Sharp gått i spetsen och satsat mycket på utvecklingen av den tekniken. Vilket iaf. jag tydligt ser nu att man lyckats bra med.
Då så klart kul att se vad andra tycker också. Vi är inte alla lika.

Har inte kollat nåt speciellt på smart-funktionerna, mer än lite på YouTube, video och foto från nätverket och det funkar bra. För övrigt kör jag med direkt HDMI från ett angränsande rum till datorn och en litet smidigt tangentbord med inbyggd fly-mouse RC11, som når hela huset. Kommer nog dröja länge innan smart-Tv funktionerna kan ersätta datorn ens något, tror jag.

Redigerat av ffodil, 11 februari 2013 - 22:05.


#57

Postad 11 februari 2013 - 23:03

p-h
  • p-h
  • Användare

  • 137 inlägg
  • 0
Sprang och köpte en 60LE741:a idag då jag skickat tillbaka min Panasonic TX-50ST50 som led av seriös buzzing. Tyvärr har jag två små fula moln någorlunda tydligt på till lite till vänster om centrum på panelen. Eftersom åtminstone två här på forumet har fått exemplar utan någon allt för uppenbar clouding blir det nog till att åka och byta eländet. Hur svårt ska det vara att få tag i en TV som man är nöjd med?!

#58

Postad 12 februari 2013 - 08:28

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

  • 2 644 inlägg
  • 0

Sprang och köpte en 60LE741:a idag då jag skickat tillbaka min Panasonic TX-50ST50 som led av seriös buzzing. Tyvärr har jag två små fula moln någorlunda tydligt på till lite till vänster om centrum på panelen. Eftersom åtminstone två här på forumet har fått exemplar utan någon allt för uppenbar clouding blir det nog till att åka och byta eländet. Hur svårt ska det vara att få tag i en TV som man är nöjd med?!


Ingen av dom 13 omdömen på 741 har klagat på ojämt panel-ljus, men så klart konstigt om det inte skulle finnas på nån.
Båda mina x var helt jämna, men den sista syntes något väldigt svagt i vänster nederkant som kom först andra dagen. Efter 1-2 dagar ytterligar försvann det helt igen, finns inte skymten av det längre.

Kanske skulle du lugna dig och se hur det är efter den gått ett antal tim.
Menar om det är väldigt lite och inte stör. Men det avgör du bäst själv.

Redigerat av ffodil, 12 februari 2013 - 08:30.


#59

Postad 12 februari 2013 - 10:22

p-h
  • p-h
  • Användare

  • 137 inlägg
  • 0
Min ojämnhet ser ut lite som ett timglas, kanske 3dm långt lite lutande åt höger placerat strax till vänster om centrum på skärmen. Väldigt tydligt just när man byter bildkälla eller kanal och bilden blir helt svart. Antar att bakgrundsbelysningen regleras dynamiskt och blir högre under tiden TV:n "syncar" till bildkällan. Dänger man upp ett helt svart skrivbord från PC över HDMI kan man precis ana ojämnheten. Inte alls lika tydlig. Har inte tittat på någon film med mörka scener så jag vet inte om det är ett reellt problem men eftersom det blir väldigt tydligt varje gång man byter kanal så sitter man hela tiden och letar efter det. Kan jag byta till ett exemplar utan timglaset hade det ju givetvis varit mycket trevligare.

Hur mycket hade du igång TV:n innan din ojämnhet försvann ffodil?

#60

Postad 12 februari 2013 - 11:07

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

  • 2 644 inlägg
  • 0
Räknat med första dagen då den faktiskt var jämn blev det ca. 3 dagar tills den blev helt jämn igen, då var den också igång ganska många tim. per dag.
Om du tycker det är påtagligt clouding, så du kan se det i mörka scener i mörkt rum, tycker jag nog det är bäst att byta direkt.
Menar då att det inte är säkert det går bort senare, enl. min erfarenhet.

Då är det clouding du pratar om på din, som lättare brukar gå bort efter ett tag. När det lyser igenom i kanterna brukar det inte helt gå bort igen.

Skall också säga, i samband med detta, efter ett antal körda tim. brukar bilden klarna och bli lite bättre, vet inte varför, men det har varit så på alla nya LCD jag ställt in. Det borde inte ha nån betydelse på en LCD.

På tal om att hänga så pass stora TV på väggen, så skulle inte jag våga göra det, med risk för spänningar i panelen och därmed mer risk för ovanstående.
Ok. Skall kanske tillägga att jag är lite för lat för det också, med allt strulande med kablar, byte av TV osv. vilket jag vet kan bli när som helst, när man minst anar det. Men det är jag det.

Redigerat av ffodil, 12 februari 2013 - 11:09.


#61

Postad 12 februari 2013 - 11:19

p-h
  • p-h
  • Användare

  • 137 inlägg
  • 0
Nåja, ska ge den några körtimmar och se vad som händer. Är skeptisk till att något skulle förändras över tiden. För övrigt ska skiten upp på väggen, klart att chassit måste kunna bära panelen utan spänningar.

#62

Postad 12 februari 2013 - 11:24

Micleg
  • Micleg
  • Forumräv

  • 503 inlägg
  • 0
Ja det är klart den håller för att hängas upp i sina fästen. Jag monterade upp den med Vogels PW 200XL tror jag det heter. På gränsen till för stort fäste för 60-tummaren men det funkade rätt smidigt. TVn är ju dessutom väldigt lätt (ca 22 kg vill jag minnas) så det är absolut inga problem.

#63

Postad 12 februari 2013 - 11:42

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

  • 2 644 inlägg
  • 0
En del säger 2-300 tim. körning men tvivlar på det också. Kanske bara för att komma undan från problemen.

Köpte en LG 47 620T till jul som var tänkt som sovrums-TV. Första hade väldigt mycket bleeding så den åkte tillbaka direkt, andra var bättre, men inte bra, orkade iaf. inte byta fler. Nu efter ganska lång tid har den faktiskt bättrat sig lite. Men inget jag rekommenderar att chansa på. Den åkte ändå ut och min gamla Sony 52" fick ta dennes plats.

Jo, den är ju lätt, så ska väl inte vara nån problem. Som jag sa, är det väl mest jag som är för lat och skyller på annat. Men ok. Sony 52an väger väl dubbelt.

#64

Postad 12 februari 2013 - 12:20

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

  • 2 644 inlägg
  • 0
Nu har ni fått mig till att föda en kanske dum ide...kanske... skulle även jag för en gångs skull hänga denna på väggen. Den kunde kanske få hänga där ett tag, lite snyggare kunde det bli och min sambo skulle nog bli glad.

Ja, varför inte, den väger ju trotts allt inte mer än ynka 22 kg. Något jag faktiskt inte tänkt igenom riktigt innan.

Redigerat av ffodil, 12 februari 2013 - 12:28.


#65

Postad 12 februari 2013 - 19:16

rajjejosefsson
  • rajjejosefsson
  • Forumräv

  • 575 inlägg
  • 0
Någon som vet skillnaden på bildkvalite på 741 å panasonic vt50 å hur mycket ljusgenomgång det är på den dvs mörka scener å ljusa objekt i bilden. Är lite orolig ifall ja inte vänjer mig vid regnbågseffektenn. Mitt enda problem

#66

Postad 12 februari 2013 - 19:36

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

  • 2 644 inlägg
  • 0
p-h har precis bytat från en ST50 till 741, så han kan kanske ge nåt utlåtande om skillnader, när han hunnit kolla lite på den. Om du inte sett det längre upp i tråden.

#67

Postad 12 februari 2013 - 21:29

Unregistered1fcc4c90
  • Unregistered1fcc4c90
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Det går bra att spela upp .mkv-filer om du installerar ps3mediaserver. Den fixar också subtitles. Tyvärr saknas config-filen för sharp, så den får man lägga in manuellt (utan den funkar inget). Sök på forumet.
Har skaffat en colorimeter för att färgkalibrera den. Det blev en stor skillnad. Det går inte att ta inställningarna från en annan modell som några verkar göra här.

mvh Magnus

#68

Postad 12 februari 2013 - 21:42

p-h
  • p-h
  • Användare

  • 137 inlägg
  • 0
Spännande med Matroskafilerna, suger att inte komma åt dem över nätverket...

#69

Postad 12 februari 2013 - 21:50

p-h
  • p-h
  • Användare

  • 137 inlägg
  • 0

p-h har precis bytat från en ST50 till 741, så han kan kanske ge nåt utlåtande om skillnader, när han hunnit kolla lite på den. Om du inte sett det längre upp i tråden.


Ja du, ska jag vara helt ärlig är jag ingen genuin bildnörd, faktum är att jag inte tittar speciellt mycket på TV/film. Dock nöjer jag mig inte med vad som helst. Hade en TX-50ST50Y i någon vecka. Bilden var onekligen jäkligt bra men jag har problem med flimret från plasman. Upplevde ingen direkt störig line bleeding på mitt exemplar. Sharpen har inte alls samma svärta men jag har heller inte gått lös speciellt hårt på inställningarna ännu. Har granskat lite 1080p mkv-filer samt SVT HD och är faktiskt väldigt nöjd med hur man kan få till bilden när man slår av diverse "bildförbättrande" funktioner. Vad är det för regnbågseffekter du tänker på?

Bifogar två olika hårt exponerade bilder på min TV för att visa på den clouding jag upplever. Notera att det som syns på den mer exponerande bilden verkligen blir förstärkt just i bilden, samt att skyddsplasten på ramen fortfarande sitter kvar och sticker in något på panelen. Mönstret som stör mig är det som syns lite lätt till vänster.

Postad bild

Postad bild

Redigerat av p-h, 12 februari 2013 - 21:50.


#70

Postad 12 februari 2013 - 22:36

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

  • 2 644 inlägg
  • 0
Att bedöma av dina bilder så ser det ut att vara mycket clouding. Har du bakgrundsljus, kontrast och ljus normalt inställt då.
Vad man då skall se till andras utlåtande som har 741an och mina två som varit/är helt jämna, så skulle man tro att du haft lite otur med din.
Men man kan ju heller inte veta hur toleranta mot sådant alla andra är.
Själv tål jag inget ojämt panelljus som är synligt vid normala inställningar.

Redigerat av ffodil, 12 februari 2013 - 22:40.


#71

Postad 12 februari 2013 - 23:01

p-h
  • p-h
  • Användare

  • 137 inlägg
  • 0
Frågan är väl vad normalt innebär. Har inte gjort några större utsvävningar från mittenlägena och bilden i övrigt upplever jag som bra. Fotona förstäker ju cloudingen en del, framför allt det sista fotot. Det övre är heller inte helt representativt då TV:n verkar fläska på väldigt mycket ljus när den inte har någon källa. Likväl går det att ana mönstret i mörka scener. Ska låta TV:n stå igång några kvällar även om jag inte tror att det förändra någotting. Tråkiga är att butiken inte har dem hemma i lager längre... Trött på strul nu.

Redigerat av p-h, 12 februari 2013 - 23:03.


#72

Postad 13 februari 2013 - 09:16

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

  • 2 644 inlägg
  • 0

Frågan är väl vad normalt innebär. Har inte gjort några större utsvävningar från mittenlägena och bilden i övrigt upplever jag som bra. Fotona förstäker ju cloudingen en del, framför allt det sista fotot. Det övre är heller inte helt representativt då TV:n verkar fläska på väldigt mycket ljus när den inte har någon källa. Likväl går det att ana mönstret i mörka scener. Ska låta TV:n stå igång några kvällar även om jag inte tror att det förändra någotting. Tråkiga är att butiken inte har dem hemma i lager längre... Trött på strul nu.


Jag menade bara att man inte har dynamisk, dynamisk(fixerad) full backlight och sådant man ändå inte kan ha på vid normalt användande, det kan ju förvärra en hel del. Men det har du säkert inte.

Mycket tråkigt när man råkar ut för att behöva byta. Samma var med min transport-skadade, dom var slut. Netonet i mitt fall, mycket strul och tid innan jag fick ny.

Du kan ju också bara lämna tillbaka den med ångerrätten och ta ny från annat ställe. Siba har nog kvar iaf.

När du annars upplever bilden som bra är det extra tråkigt och den blir bara mycket bättre när den väl blir inställd kan jag säga.
Som en snabb, komma igång-inställning kan du gärna testa mina, finns under mitt omdöme. Även om varje x bör ställas in var för sig för bästa bild, blir det säkert bättre än dom tråkiga fabriks-inställningarna, till att börja med.

Hoppas allt löser sig för dig.

#73

Postad 13 februari 2013 - 12:12

p-h
  • p-h
  • Användare

  • 137 inlägg
  • 0

Det går bra att spela upp .mkv-filer om du installerar ps3mediaserver. Den fixar också subtitles. Tyvärr saknas config-filen för sharp, så den får man lägga in manuellt (utan den funkar inget). Sök på forumet.
Har skaffat en colorimeter för att färgkalibrera den. Det blev en stor skillnad. Det går inte att ta inställningarna från en annan modell som några verkar göra här.


Var ju inga större problem att få liv i mkv-filerna med ps3mediaserver. Dock orkade jag inte reda ut hur jag får till det med ljud ur TV:n om mkv:n innehåller ljud i DTS-format. Tyvärr faller det hela lite på att gränssnittet och menyerna i Sharpen suger.

Vad är det för färgmätare du skaffat?

#74

Postad 13 februari 2013 - 19:44

Unregistered1fcc4c90
  • Unregistered1fcc4c90
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Var ju inga större problem att få liv i mkv-filerna med ps3mediaserver. Dock orkade jag inte reda ut hur jag får till det med ljud ur TV:n om mkv:n innehåller ljud i DTS-format. Tyvärr faller det hela lite på att gränssnittet och menyerna i Sharpen suger.

Vad är det för färgmätare du skaffat?


Jag köpte en eye-one. Den gör bra mätningar även vid låga ljusstyrkor. Det tog ganska lång tid att förstå hur man skulle ställa in TV:n. Det svåra är att optimera för alla punkter i 3D-färgrymden. Använde HCFR-programmet. Tyvärr finns inget riktigt bra program. Funderar på att skriva ett eget (lite jobbigt). Sharpen har ett avancerat CMS-system, så det finns mycket att skruva på.

#75

Postad 13 februari 2013 - 22:01

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

  • 2 644 inlägg
  • 0

Det går bra att spela upp .mkv-filer om du installerar ps3mediaserver. Den fixar också subtitles. Tyvärr saknas config-filen för sharp, så den får man lägga in manuellt (utan den funkar inget). Sök på forumet.
Har skaffat en colorimeter för att färgkalibrera den. Det blev en stor skillnad. Det går inte att ta inställningarna från en annan modell som några verkar göra här.

mvh Magnus


Menar du annan modell, som du skriver, så kan man självklart inte det. Men flytta inst. från samma modell kan man göra som grov hjälp, då dom är ganska exakt lika inst. från fabrik, enl. min erfarenhet. Sen måste man klart ställa in på plats i visst ljusförhållande för att få det helt rätt. Ja, kanske inte helt rätt, för det finns inte.

Färgerna är svåra på denna, men tvivlar på att man kan ha så mycket hjälp av en colorimeter. Ska dock inte döma ut det då jag inte provat, så jag vet inte. Kanske kan det vara en hjälp för en del och om man har dåligt färgseende. Verkar lite jobbigt iaf.

Har hållit på med färgkalibrering i hela mitt liv och mig veterligen finns inget som slår ett vältränat öga när det gäller färger. Menar då när man har något att jämföra med, för färger ändrar sig väldigt mycket efter ljusförhållande.
DVE och AVS kan man nog lättast hjälpa sig med, men inte helt lätt det heller, om man inte är van. Men bara min åsikt.

http://www.avsforum....mp4-calibration

Redigerat av ffodil, 13 februari 2013 - 22:52.


#76

Postad 13 februari 2013 - 22:05

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 006 inlägg
  • 0

Bifogar två olika hårt exponerade bilder på min TV för att visa på den clouding jag upplever. Notera att det som syns på den mer exponerande bilden verkligen blir förstärkt just i bilden, samt att skyddsplasten på ramen fortfarande sitter kvar och sticker in något på panelen. Mönstret som stör mig är det som syns lite lätt till vänster.


Den första bilden, är det så det upplevs vid normalt TV/filmtittande? Isåfall hade jag bytt ut den.

Problemet är mycket vanligt på Samsung, men mindre vanligt på Sharp, så chansen att du får ett nytt exemplar utan problem är rätt stor.

#77

Postad 13 februari 2013 - 23:53

p-h
  • p-h
  • Användare

  • 137 inlägg
  • 0

Den första bilden, är det så det upplevs vid normalt TV/filmtittande? Isåfall hade jag bytt ut den.

Problemet är mycket vanligt på Samsung, men mindre vanligt på Sharp, så chansen att du får ett nytt exemplar utan problem är rätt stor.


Yup, första bilden är rätt representativ för normalt tittande, kanske lite överdrivet på fotot. Har bokat ett nytt ex i butik, byter på lördag. Håller tummarna!

#78

Postad 14 februari 2013 - 12:12

Unregistered1fcc4c90
  • Unregistered1fcc4c90
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Menar du annan modell, som du skriver, så kan man självklart inte det. Men flytta inst. från samma modell kan man göra som grov hjälp, då dom är ganska exakt lika inst. från fabrik, enl. min erfarenhet. Sen måste man klart ställa in på plats i visst ljusförhållande för att få det helt rätt. Ja, kanske inte helt rätt, för det finns inte.

Färgerna är svåra på denna, men tvivlar på att man kan ha så mycket hjälp av en colorimeter. Ska dock inte döma ut det då jag inte provat, så jag vet inte. Kanske kan det vara en hjälp för en del och om man har dåligt färgseende. Verkar lite jobbigt iaf.

Har hållit på med färgkalibrering i hela mitt liv och mig veterligen finns inget som slår ett vältränat öga när det gäller färger. Menar då när man har något att jämföra med, för färger ändrar sig väldigt mycket efter ljusförhållande.
DVE och AVS kan man nog lättast hjälpa sig med, men inte helt lätt det heller, om man inte är van. Men bara min åsikt.

http://www.avsforum....mp4-calibration


Jag menar när man tar inställningar från en annan modell (har sett det några gånger (tex från 60LE831 som har 4 färger)).
Utan colorimeter förstår jag inte hur man ska kunna ställa in alla 25 inställningarna och tro att det ska bli bra. Har hittat ett bättre program nu: dispcalgui. Verkar kunna göra mätningen jag vill göra. Jag bytte min 60LE741 till en 60LE636, den sistnämnda har jag fått till ganska bra tycker jag. Kan dela med mig av mätdata/resultat om någon vill se.

#79

Postad 14 februari 2013 - 12:22

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

  • 2 644 inlägg
  • 0

Jag menar när man tar inställningar från en annan modell (har sett det några gånger (tex från 60LE831 som har 4 färger)).
Utan colorimeter förstår jag inte hur man ska kunna ställa in alla 25 inställningarna och tro att det ska bli bra. Har hittat ett bättre program nu: dispcalgui. Verkar kunna göra mätningen jag vill göra. Jag bytte min 60LE741 till en 60LE636, den sistnämnda har jag fått till ganska bra tycker jag. Kan dela med mig av mätdata/resultat om någon vill se.


Har också sett det och det kan ju rakt inte gå.

Är intresserad av vad du kommit fram till.
Varför bytet till 636?

Själv gjorde jag först två-punkts inst. sedan såg jag att framförallt gult saknades i mättnad och behövde även dras mot grönt lite. lite blått mot grönt och minus på cyan. Sen blev jag ganska nöjd. Kanske därför man lagt till en gul sub-pixel på quattron.
Borde kanske gjort det omvänt, men skall testa när jag får lust om jag kan få det bättre.

Skall dock säga att det inte är helt lätt, med bara ett par punkter på en färg i C.M.S vänder man hela färgskalan.

Men inte omöjligt utan att det går att få bättre med hjälp av colorimeter

Redigerat av ffodil, 14 februari 2013 - 13:01.


#80

Postad 14 februari 2013 - 14:31

Unregistered1fcc4c90
  • Unregistered1fcc4c90
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Har också sett det och det kan ju rakt inte gå.

Är intresserad av vad du kommit fram till.
Varför bytet till 636?

Själv gjorde jag först två-punkts inst. sedan såg jag att framförallt gult saknades i mättnad och behövde även dras mot grönt lite. lite blått mot grönt och minus på cyan. Sen blev jag ganska nöjd. Kanske därför man lagt till en gul sub-pixel på quattron.
Borde kanske gjort det omvänt, men skall testa när jag får lust om jag kan få det bättre.

Skall dock säga att det inte är helt lätt, med bara ett par punkter på en färg i C.M.S vänder man hela färgskalan.

Men inte omöjligt utan att det går att få bättre med hjälp av colorimeter


Jag bytte till 636:an för att den var billigare och hade fått bättre recensioner (och är inte intresserad av 3D). Jag vet inte om bilden är så mycket annorlunda. Båda har mycket bra kontrast. Programvaran är lite bättre i 741:an (inte grön knapp för att backa i DLNA-menyerna). Det är en stor skärm billigt.
Om inte färgen blir helt perfekt kan man ju ansluta en PC och köra madvr (plugin till MediaPlayerClassic) för fullständig färgkompensering (gör 3D-LookUpTable som körs på 3d-grafikkort). (byter varje färg till den optimala i realtid).
Största problemet är nog vid riktigt mörka partier då färgen drar mot blått (gäller nog många LCD:er).
Har också en Benq W5000, den är mycket bättre på färgskalan (DLP). Håller nu på att öva mig på färgkalibrering.

mvh Magnus

#81

Postad 14 februari 2013 - 15:42

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

  • 2 644 inlägg
  • 0
Jaha, så du köpte inte 741an på rea då.
Såg motsatsen i ett omdöme, en som byta från 636 till 741 och tyckte 741 var lite bättre.
Hur som helst verkar dom väldigt bra båda, inte minst till priset.
Men 741 har väl fått minst lika bra recensioner som 636, eller?

Tycker inte det är nåt problem, eller mycket 741an drar mot blått och i vart fall inte jämfört med många andra LCD.
Inget jag ser el. som stör vid normalt tittande iaf. utom när man går utanför betraktningsvinkeln.
Möjligen då så att 636 är blåare, vet inte faktiskt.
Kan ju vara så att jag är så van vid dom olika LCD-panelerna att jag inte ser det så.

Jo helt rätt, ett annat sätt att ställa in färgerna. Övning ger färdighet. :)

Redigerat av ffodil, 14 februari 2013 - 15:49.


#82

Postad 14 februari 2013 - 17:48

Unregistered1fcc4c90
  • Unregistered1fcc4c90
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Jaha, så du köpte inte 741an på rea då.
Såg motsatsen i ett omdöme, en som byta från 636 till 741 och tyckte 741 var lite bättre.
Hur som helst verkar dom väldigt bra båda, inte minst till priset.
Men 741 har väl fått minst lika bra recensioner som 636, eller?

Tycker inte det är nåt problem, eller mycket 741an drar mot blått och i vart fall inte jämfört med många andra LCD.
Inget jag ser el. som stör vid normalt tittande iaf. utom när man går utanför betraktningsvinkeln.
Möjligen då så att 636 är blåare, vet inte faktiskt.
Kan ju vara så att jag är så van vid dom olika LCD-panelerna att jag inte ser det så.

Jo helt rätt, ett annat sätt att ställa in färgerna. Övning ger färdighet. :)

Jag köpte båda på rea. Har inte sett lika bra recensioner på 741:an.
Köpte colorimetern för att det saknades kalibreringsdata på nätet för den modellen. Fick inte mätaren förrän jag bytte TV:n till 636:an (köpte mätaren på ebay).
Man ser felet i RGB-grafen med ljusstyrka på x-axeln. Det går kanske att ordna genom minskad kontrast ? Så man inte hamnar i den delen av grafen. Min projektor har helt perfekta värden på den punkten. Den otroligt höga kontrasten på TV:n borde ju innebära en möjlighet att återge alla färger i den lite ljusare delen av gråskalan (och undvika problemet (minska gamma?)).

#83

Postad 15 februari 2013 - 08:17

p-h
  • p-h
  • Användare

  • 137 inlägg
  • 0
Har förresten glömt att nämna att det störiga fläcken (cloudingen) på min 741:a inte syns direkt när man slå på TV:n utan kommer efter att den varit igång en 15-20 minuter. Kan vara värt att veta om man vill kolla efter clouding på ett exemplar innan köp.

#84

Postad 16 februari 2013 - 03:24

Unregisterede6cfb3f9
  • Unregisterede6cfb3f9
  • Användare

  • 176 inlägg
  • 0
Har börjat noja..min 741s stänger av sig då och då, ibland kan den går i 8timmar som nu sen dör den bara, startar om, går som vanligt, sen efter 2 timmar stängs den av igen...wtf?

#85

Postad 16 februari 2013 - 08:40

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

  • 2 644 inlägg
  • 0

Har börjat noja..min 741s stänger av sig då och då, ibland kan den går i 8timmar som nu sen dör den bara, startar om, går som vanligt, sen efter 2 timmar stängs den av igen...wtf?


Ingen noja från TVn. Den ska göra så.

Har du ingen aktivitet på den en viss tid, slår den ifrån. En energi-sparfunktion.

Minns inte inställningarna för det, just här och nu.

#86

Postad 16 februari 2013 - 15:24

Unregisteredff5c350c
  • Unregisteredff5c350c
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Nu har jag hunnit använda min i en vecka och är fortfarande helt nöjd!! Absolut ingen clouding, har verkligen letat men den finns ingen så med det hade jag väl tur!

Köpte 3d glasögon i fredags och har hunnit med att se hitta nemo och spela Batman Arkham city på ps3 och tycker helt klart att det förhöjjer upplevelsen, specieltt när man spelar så ger det ju en helt ny nivå till spelet!

#87

Postad 16 februari 2013 - 15:58

p-h
  • p-h
  • Användare

  • 137 inlägg
  • 0
Var och hämtade en ny 741:a i förmiddags. Har precis packat upp den men det är fortfarande lite ljust för att kunna detaljstudera panelen efter clouding.

#88

Postad 16 februari 2013 - 16:59

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

  • 2 644 inlägg
  • 0

Nu har jag hunnit använda min i en vecka och är fortfarande helt nöjd!! Absolut ingen clouding, har verkligen letat men den finns ingen så med det hade jag väl tur!

Köpte 3d glasögon i fredags och har hunnit med att se hitta nemo och spela Batman Arkham city på ps3 och tycker helt klart att det förhöjjer upplevelsen, specieltt när man spelar så ger det ju en helt ny nivå till spelet!


Trevligt att du också är nöjd med den.

Såg att du testa mina inställningar. Har nu gått över och finjusterat med mycket bättre resultat.
Vill du testa dom också så kan jag lägga in dom.

Kollade t.ex. på nån gamla filmer som jag sett tidigare. bl.a. Avatar, Transformers sista, med ett fantastiskt bilddjup, detaljrikedom och rörelseskärpa. Såg helt nya saker, detaljer som jag inte sett innan. En ny upplevelse helt enkelt.
Mycket tack vare en så väl fungerande avancerad rörelsehantering, som jag har på hög. Som jag ser det.

Vet inte vad ni andra tycker om detta, men kunde vara intressant att höra.

#89

Postad 16 februari 2013 - 17:41

p-h
  • p-h
  • Användare

  • 137 inlägg
  • 0
Har gått över min panel nu, ojämnheter till vänster om centrum (liknande de på förra exemplaret) samt visst mönster nere i vänstra hörnet. På det stora hela skulle jag säga att cloudingen på det här exemplaret varierade mindre men ojämnheterna täcker en större yta. Det störiga är cloudingen i vänsterhörnet då denna borde bli uppenbar när man tittar på film i bredare format. Vete sjutton om jag orkar packa ihop och köra iväg det här exemplaret oxo. Misstänker att jag är kinkig men det stör mig att det inte ska gå att skaka fram vettiga TV-apparater.

Redigerat av p-h, 16 februari 2013 - 17:45.


#90

Postad 16 februari 2013 - 17:55

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

  • 2 644 inlägg
  • 0

Har gått över min panel nu, ojämnheter till vänster om centrum (liknande de på förra exemplaret) samt visst mönster nere i vänstra hörnet. På det stora hela skulle jag säga att cloudingen på det här exemplaret varierade mindre men ojämnheterna täcker en större yta. Det störiga är cloudingen i vänsterhörnet då denna borde bli uppenbar när man tittar på film i bredare format. Vete sjutton om jag orkar packa ihop och köra iväg det här exemplaret oxo. Misstänker att jag är kinkig men det stör mig att det inte ska gå att skaka fram vettiga TV-apparater.


Tråkigt så klart om där är något alls. Som jag sa tidigare hade jag lite i vänster nedre hörnet också, men gick bort helt efter 2-3 dagar. Hoppas det gör så på din också.

Redigerat av ffodil, 16 februari 2013 - 17:55.


#91

Postad 16 februari 2013 - 18:17

p-h
  • p-h
  • Användare

  • 137 inlägg
  • 0
Undrar om jag är extra petig, har lite som en "fyrklöver" till ungefär centrerat i den vänstra halvan på panelen. Helt klart samma typ av mönster som på det förra exemplaret. Lite märkligt att det är samma typ av mönster på samma ställe. Känns ju lite som att det kan ha att göra med montering av panelen samt givetvis monteringen av bakgrundsbelysningen. Det senare är ju dock ännu märkligare då det rimligtvis är gjort symmetriskt runt panelen.

#92

Postad 16 februari 2013 - 18:56

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

  • 2 644 inlägg
  • 0

Undrar om jag är extra petig, har lite som en "fyrklöver" till ungefär centrerat i den vänstra halvan på panelen. Helt klart samma typ av mönster som på det förra exemplaret. Lite märkligt att det är samma typ av mönster på samma ställe. Känns ju lite som att det kan ha att göra med montering av panelen samt givetvis monteringen av bakgrundsbelysningen. Det senare är ju dock ännu märkligare då det rimligtvis är gjort symmetriskt runt panelen.


Ser du detta även när du kör en film el. nåt ?
Märkligt iaf. låter nästan som du fått samma TV igen.

Höjden av otur, om man ser till alla andra som har denna.

Redigerat av ffodil, 16 februari 2013 - 18:58.


#93

Postad 16 februari 2013 - 20:56

p-h
  • p-h
  • Användare

  • 137 inlägg
  • 0
Det går att se vid mörka (kanske på gränsen till väldigt mörka) scener. Med svart bakgrundsbild från dator är det skapligt tydligt, vid alla andra typer av scener går det inte att uppfatta. Mao en minor men varje gång man byter kanal eller källa brassar ju TV:n på fullt ljus verkar det som och då ser man "fyrklövern" och man blir påmind om att panelen lider av clouding.

Är för övrigt 110% säker på att jag inte fått samma TV igen ;)

#94

Postad 17 februari 2013 - 00:45

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 006 inlägg
  • 0
Om du tar en bild, ser det likadant ut som med den gamla eller är det mindre?

Dessvärre är ljusgenomsläpp i hörnen/sidorna vanligt med edge LED (har sett de på apparater från samtliga tillverkare, vissa exemplar är nästan felfria medans andra läcker mycket ljus).

Clouding ska man däremot inte behöva acceptera, dvs "fläckar" i svärtan. Det verkar som att de två ofta blandas ihop när LED backlight diskuteras.

Redigerat av Ageve, 17 februari 2013 - 00:46.


#95

Postad 17 februari 2013 - 10:28

p-h
  • p-h
  • Användare

  • 137 inlägg
  • 0
Ska försöka ta en bild ikväll om jag hinner. Kolla på den första av mina bilder tidigare i tråden så ser du två motstående "blad" i en fyrklöver något till vänster på panelen. Tänk dig i stället att jag nu har alla fyra "bladen" i samma fyrklöver men att kontrasten mellan ljust och mörkt är mindre, dvs ojämnheten är mindre.

#96

Postad 17 februari 2013 - 11:12

Unregisteredff5c350c
  • Unregisteredff5c350c
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0

Trevligt att du också är nöjd med den.

Såg att du testa mina inställningar. Har nu gått över och finjusterat med mycket bättre resultat.
Vill du testa dom också så kan jag lägga in dom.

Kollade t.ex. på nån gamla filmer som jag sett tidigare. bl.a. Avatar, Transformers sista, med ett fantastiskt bilddjup, detaljrikedom och rörelseskärpa. Såg helt nya saker, detaljer som jag inte sett innan. En ny upplevelse helt enkelt.
Mycket tack vare en så väl fungerande avancerad rörelsehantering, som jag har på hög. Som jag ser det.

Vet inte vad ni andra tycker om detta, men kunde vara intressant att höra.


Ja lägg gärna upp dem, så kan jag utgå från dem iaf. Att ställa in allt från grunden är inte min starka sida.. :P

#97

Postad 17 februari 2013 - 11:57

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

  • 2 644 inlägg
  • 0

Ja lägg gärna upp dem, så kan jag utgå från dem iaf. Att ställa in allt från grunden är inte min starka sida.. :P


Ska försöka lägga in dom under mitt omdöme i kväll, har inte tillgång till TVn nu. Det är dom gamla som står där nu.

#98

Postad 17 februari 2013 - 18:12

kaki02
  • kaki02
  • Användare

  • 151 inlägg
  • 0
Hej alla,

Var väldigt nära att trycka på köpknappen av en Samsung 55 ES8005, när jag av en ren slump snubblade in på denna modell. Efter att snabbt ha läst igenom några trådar så är min personliga uppfattning att denna modell överlag får väldigt bra kritik i förhållande till andra modeller.

Jag har dock inte lyckats hitta så mycket utförlig information kring smartfunktionerna på denna. Finns det tex appar att ladda ner så att du kan kontrollera denna TV med smarttelefoner och plattor? Finns det appar för våra svenska playkanaler, tex SVT och Viaplay? Netflix har jag förstått att det inte fungerar, stämmer det?

#99

Postad 17 februari 2013 - 21:43

p-h
  • p-h
  • Användare

  • 137 inlägg
  • 0
I mina ögon finns det inte ett skit som är användbart :) Visst, du kan styra TV:n med telefonen och det är kanske i detta fallet inte värre än den medföljande fjärren (katastrof). I övrigt kan du ratta in Youtube och några andra "appar" från Sharp. Netflix finnes inte. Menyerna är för övrigt också en katastrof, långsamma och extremt ologiskt upplagda. Det fina är dock att bildinställningarna är mycket bra, åtminstone på pappret. Ser ut att finnas goda möjligheter att få till gråskala och färginställningar med colorimeter! Jag vet att jag både låter (och är) negativ men jag ser TV:n mer som en bildvisningsenhet och låter andra enheter ta hand om uppspelning.

Postad bild

Lägger in en bild på cloudingen på mitt andra exemplar. Som jag beskrivit tidigare så är det i mina ögon lägre variation i cloudingen men ojämnheterna täcker en större yta. Notera att även de båda nedre hörnen lider av ojämnheter.

Värt att notera är att "fyrklövern" inte syns om man slår på TV:n efter att den varit avstängd ett tag. Tar väl en tio minuter innan den är tydlig vilket ju tyder på att värme spelar roll. En tanke är att det sitter någon värmealstrande komponent på baksidan av panelen bakom "fyrklövern". Det skulle ju dock innebära att fler skulle se mönstret. Hade varit kul att se ett foto på någon annans 741:a efter att den varit igång en kvart.

Redigerat av p-h, 17 februari 2013 - 21:53.


#100

Postad 18 februari 2013 - 07:11

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Konstigt att mönstret försvinner efter ett tag. Speciellt på Led-lampor, om det är sådana du har som bakgrundsbelysning. Man tycker de borde behålla samma ljusstyrka hela tiden. Hmm..



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.