Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Styr allt med iPhone/iPad/iPod (IR + RF)

1112 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#151

Postad 25 december 2010 - 00:41

Unregistered03303df7
  • Unregistered03303df7
  • Forumräv

  • 640 inlägg
  • 0

Hallå alla, har läst igenom allt och fattar nästan allt. Har dock några frågor.

3. Om man "klistrar" IR-sändaren från IP2IR direkt på ögat på exempelvis TV'n, kan man ändå använda fjärrkontrollen eller hindrar den ir-strålen då?

Tack på förhand!


3: Ja du kan använda vanliga tv-kontrollen som vanligt !

#152

Postad 27 december 2010 - 15:40

i-Home
  • i-Home
  • Användare

  • 207 inlägg
  • 0

Hallå alla, har läst igenom allt och fattar nästan allt. Har dock några frågor.

1. Hur lång förlängningskabel för de 3.5mm kablarna från IR-portarna på Global Caches IP2IR kan man använda? Kan man dra dessa över hela huset för att slippa köpa flera enheter?

2. Varför finns det tre olika uttag för IR på enheten? Är det bara för att dra kablar till olika ställen? Jag har fattat det som att ett uttag kan användas till flera olika apparater?

3. Om man "klistrar" IR-sändaren från IP2IR direkt på ögat på exempelvis TV'n, kan man ändå använda fjärrkontrollen eller hindrar den ir-strålen då?

Tack på förhand!


Hej,

Ska försöka svara på Dina frågor;

1. Generellt så brukar man nog inte förlänga kablarna på IR-utgångarna men rent elektriskt bör det inte möta några hinder att förlänga dessa med upp till 20-30 meter, skriver bör då faktorer som kapacitans, typ av kabel mfl påverkar.

2. Om man skulle råka ha två apparater som använder samma IR-koder är det praktiskt att kunna använda olika portar, på så sätt undviker man kollision. Varje port kan driva två IR-adapters (som man klistrar på den apparat som skall styras). Port 1 & 2 kan enbart användas tillsammans med IR-adapters och port 3 kan användas till IR-adapters eller IR-Blaster. Med varje iTach IP2IR/WF2IR följer det med 3 st IR-ögon och 1 st IR-blaster.

3. Den frågan hade visst redan fått svar.... ;)

//Pär

Redigerat av i-Home, 27 december 2010 - 15:46.


#153

Postad 27 december 2010 - 19:14

tompa18
  • tompa18
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Hej

Jag var inne och tittade på er hemsida (Sydia) och såg något som heter HCC.

Jag håller just nu på att bygga i Irulebuilder och de loggorna ni hade i HCC:n var riktigt snygga.

Kan man på något sätt få tag i dessa? Jag tänker på Tv, glödlampan, On/off knappen, noten mm

Mvh Daniel

#154

Postad 27 december 2010 - 20:24

i-Home
  • i-Home
  • Användare

  • 207 inlägg
  • 0

Hej

Jag var inne och tittade på er hemsida (Sydia) och såg något som heter HCC.

Jag håller just nu på att bygga i Irulebuilder och de loggorna ni hade i HCC:n var riktigt snygga.

Kan man på något sätt få tag i dessa? Jag tänker på Tv, glödlampan, On/off knappen, noten mm

Mvh Daniel


Hej,

HCC är ett projekt som stannade av lite grand då Global Caché och appar helt plötsligt dök upp :)
Men all grafik som används i HCC är vår egen så jag skall ta upp frågan och återkommer.

//Pär

#155

Postad 29 december 2010 - 00:17

ezco
  • ezco
  • Wannabe

  • 43 inlägg
  • 0
Då var man också en lyckligt ägare av en iTach WF2IR. Har hittills använt iRule och visst är det hyffsat lättarbetat - men är det någon som testat (de billigare) alternativen typ CommandFusion, Bobby, Mote etc? Kommentarer?

Jag ska styra Receiver, MAC (med Plex), TV och Nexa för ljus.

#156

Postad 29 december 2010 - 11:22

Ziq
  • Ziq
  • Användare

  • 102 inlägg
  • 0
Har jag förstått det rätt att portarna kan agera antingen input eller output? Kan man isåfall ha ett ir öga utanför tv-bänken och sen använda iTachen som en IR-förlängare.

Jag tycker det verkar grymt skönt att kunna styra allt från telefonen / en framtida platta, men jag tror att det är skönt att kunna använda en vanlig multifjärr parallelt. En som inte behöver laddas för jämnan och alltid finns på soffbordet även när jag inte är hemma. Dessutom vill jag ju gömma alla prylarna i tv-bänken bakom stängda dörrar och att klistra på ögon från en rf-ir förlängare och från en iTach på samma prylar verkar minst sagt bökigt (och dyrt..)

Är det nån som provat några appar till Android? Är det lätt att skriva egna httppost kommandon? Det vore ju grymt om man kunde få sin android att dimma upp lampan när den känner av att alarmet ringer, och kanske sätta igång radion så man vaknar till och varför inte knäppa igång kaffebryggaren när man ändå håller på.. (Använder programmet Tasker för att automatisera alla händelser i mobilen, men det här är väl lite överkurs för er med iPhone.. :))

#157

Postad 29 december 2010 - 14:22

i-Home
  • i-Home
  • Användare

  • 207 inlägg
  • 0

Har jag förstått det rätt att portarna kan agera antingen input eller output? Kan man isåfall ha ett ir öga utanför tv-bänken och sen använda iTachen som en IR-förlängare.


Hej,

Ja IP2IR och WF2IR har två funktioner på respektive port;
1. Utgång - Skicka IR
eller
2. Ingång - kan känna av slutning/öppen port, dvs. 1 eller 0

Så - Nej, den kan alltså inte användas som IR-förlängare.

//Pär

#158

Postad 29 december 2010 - 14:44

Ziq
  • Ziq
  • Användare

  • 102 inlägg
  • 0
Ok, så för att kunna styra både med fjärr och via ethernet så verkar itachen alltså inte va någon vettig lösning.

Kollade runt lite på sydias webbutik och hittade en annan potentiell lösning

GC-100-06, 1690 kr

GC-IRE, 995 kr

GC-RG1, 875 kr

TX-433, 395 kr

Skulle den här lösningen fixa vad jag vill? Blir väl visserligen inte ren förlängare eftersom signalerna tolkas på vägen, men då kan man istället programmera den att använda sig av vilken gammal fjärr som helst..

Att själva ögat ska kosta 875 kr tycker jag verkar väldigt dyrt men jag antar att det finns någon anledning till detta? Komponenterna kan inte kosta många kr..

Alternativet till det här är väl kanske att skaffa en vanlig if förlängare via rf och låta en itach+rf använda bara rf-signalerna för att styra rf-ir-bryggan. Skulle bli billigare, men då får man ju en sån där ful pyramid på tv-bänken..

Hur har ni andra gjort? Har ni helt gjort er av med vanliga fjärrkontroller? Personligen skulle jag vilja ha en Harmony One liggandes på soffbordet.

#159

Postad 29 december 2010 - 16:32

i-Home
  • i-Home
  • Användare

  • 207 inlägg
  • 0

Ok, så för att kunna styra både med fjärr och via ethernet så verkar itachen alltså inte va någon vettig lösning.

Kollade runt lite på sydias webbutik och hittade en annan potentiell lösning

GC-100-06, 1690 kr

GC-IRE, 995 kr

GC-RG1, 875 kr

TX-433, 395 kr

Skulle den här lösningen fixa vad jag vill? Blir väl visserligen inte ren förlängare eftersom signalerna tolkas på vägen, men då kan man istället programmera den att använda sig av vilken gammal fjärr som helst..

Att själva ögat ska kosta 875 kr tycker jag verkar väldigt dyrt men jag antar att det finns någon anledning till detta? Komponenterna kan inte kosta många kr..

Alternativet till det här är väl kanske att skaffa en vanlig if förlängare via rf och låta en itach+rf använda bara rf-signalerna för att styra rf-ir-bryggan. Skulle bli billigare, men då får man ju en sån där ful pyramid på tv-bänken..

Hur har ni andra gjort? Har ni helt gjort er av med vanliga fjärrkontroller? Personligen skulle jag vilja ha en Harmony One liggandes på soffbordet.


Hej,

Ovan nämnda produkter kan fixa det men inte utan processorkraft och lite programmering också.....

GC-100 serien kan inte klara av detta utan intelligensen får då läggas i någon enhet på nätet, typ en dator eller controller av något slag.

//Pär

Edit. Jag vet - jag är en glädjedödare......

Redigerat av i-Home, 29 december 2010 - 16:34.


#160

Postad 29 december 2010 - 17:22

Ziq
  • Ziq
  • Användare

  • 102 inlägg
  • 0

Hej,

Ovan nämnda produkter kan fixa det men inte utan processorkraft och lite programmering också.....

GC-100 serien kan inte klara av detta utan intelligensen får då läggas i någon enhet på nätet, typ en dator eller controller av något slag.

//Pär

Edit. Jag vet - jag är en glädjedödare......


Jahopp, då är vi tillbaka på ruta 1..

Fast det får väl bli en lösning där jag bara skickar rf med itachen och en rf-ir-brygga får stå för alla ir-signaler. Men å andra sidan tänkte jag inte köpa nåt förrän i november nästa år då jag flyttar till större och faktiskt skaffar en tv-bänk med stängda dörrar så det kanske hinner dyka upp nåt nytt tills dess! Tack för snabba svar!

#161

Postad 30 december 2010 - 12:47

Eros
  • Eros
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
Ja är nog bara dum men var är den stora skillnaden mellan IP2IR & GC-100-06.
Går det att köra övervakningskameror i samma system med nån av ovanstående?

#162

Postad 30 december 2010 - 13:02

i-Home
  • i-Home
  • Användare

  • 207 inlägg
  • 0

Ja är nog bara dum men var är den stora skillnaden mellan IP2IR & GC-100-06.
Går det att köra övervakningskameror i samma system med nån av ovanstående?


Hej,

GC-100-06 har 3 st IR och 1 st RS-232 (bidirektionell) port och stöder 1 inkommande anslutning IP.
I GC-100-06 ingår 3 st IR-ögon och 1 st Nätadpter.

IP2IR har 3 st IR och stöder upp till 8 inkommande anslutningar samtidigt vilket betyder att fler enheter (iPhone etc) kan vara uppkopplade mot den samtidigt. I IP2IR ingår 3 IR-ögon, 1 IR-blaster, 1 st Nätadapter, 1 st USB kabel (för spänningsmatning).

Eftersom GC-produkterna kommunicerar med IP enligt standardprotokoll så skall det inte vara några problem med övervakningskameror i samma nätverk.

//Pär

Redigerat av i-Home, 30 december 2010 - 13:02.


#163

Postad 31 december 2010 - 16:21

Eros
  • Eros
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
Tack för svar Pär..

Det innebär att man bara kan ha en tex iphone som fjärr igång mot GC-100-06?
Medans på IP2IR kan flera styra olika saker samtidigt??

Om man vill kunna köra tex logitech wlan kameror i systemet funkar de om man kör IP2IR??
Kan man köra andra typer av hem larm mot en sådan?

Gott nytt år!

#164

Postad 03 januari 2011 - 16:34

i-Home
  • i-Home
  • Användare

  • 207 inlägg
  • 0

Tack för svar Pär..

Det innebär att man bara kan ha en tex iphone som fjärr igång mot GC-100-06?
Medans på IP2IR kan flera styra olika saker samtidigt??


Ja, riktigt uppfattat.

Om man vill kunna köra tex logitech wlan kameror i systemet funkar de om man kör IP2IR??
Kan man köra andra typer av hem larm mot en sådan?


Förstår inte riktig vad Du menar här, kan Du utveckla lite vad Du vill åstadkomma?

God Fortsättning!!

//Pär

#165

Postad 03 januari 2011 - 21:13

Eros
  • Eros
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Förstår inte riktig vad Du menar här, kan Du utveckla lite vad Du vill åstadkomma?

God Fortsättning!!

//Pär



De jag tänkte mest på var om man kan lägga in filmer från en övervakningskamera som man ser i appen? Att man kan göra en knapp så ser man övervakningsfilmen. Det som skulle va skönt är att jag har en garageport som går med motor så det skulle va skönt o veta att den är stängd.

Är det någon som vet om det är vanligt att garageportar går på 433hz bandet?

Tack på förhand!

#166

Postad 06 januari 2011 - 10:16

Ecis
  • Ecis
  • Lärjunge

  • 447 inlägg
  • 0
Hej,
Har ett problem med att få in en kod till irule. Det gäller en projektorduk som skall gå upp och ner.
Har en pronto där det fungerar men nu vill jag föra över det till en ipad med hjälp av irule:
Detta har jag försökt med.
Klistra in hexkoden från pronton. Inget händer när jag försöker köra kommandot. Gör jag samma sak med en annan enhet fungerar det
Kört med ilearner: Det genereras ingen kod när jag riktar pronton men provar jag med en annan enhet från pronton genereras det kod i ilearner så det måste vara något speciellt som gör att koden inte uppfatta

Någon som har en idé hur man skall få in koden så det fungerar.
Det gäller ir så det borde inte vara något problem

#167

Postad 07 januari 2011 - 09:23

tompa18
  • tompa18
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

Hej,

HCC är ett projekt som stannade av lite grand då Global Caché och appar helt plötsligt dök upp :)
Men all grafik som används i HCC är vår egen så jag skall ta upp frågan och återkommer.

//Pär


Hej Pär

Hur går det med ikonerna?

Daniel

#168

Postad 07 januari 2011 - 11:52

ezco
  • ezco
  • Wannabe

  • 43 inlägg
  • 0
Jag försöker öka/sänka ljudet med iRule mot iTach WF2IR på min receiver, en Yamaha RX-V657. Det går bra, men det ökar väldigt långsamt (0.5 dB per tryck). Jag har provat att "Repeat on hold" och "Repeat every (sec)" med olika värden, allt från 1 sec ner till 0.01 sec. Men antingen går det för långsamt eller så blir det "delay" d.v.s. när jag släpper höja ljudet så fortsätter den höja ljudet för den har massa IR-signaler på väg. Så det slutar mest med irritation :).

Hur gör ni?

Känner till att det finns vissa saker som "volume preset" eller "volume memory" så man kan ha typ 4 st "standardvärden" typ 10, 20, 30, 40 dB, men kan inte hitta något sådant i min receiver i manual eller knappar. Är det kanske något som receivern måste supportera?

Redigerat av ezco, 07 januari 2011 - 11:53.


#169

Postad 07 januari 2011 - 11:54

i-Home
  • i-Home
  • Användare

  • 207 inlägg
  • 0

Hej,
Har ett problem med att få in en kod till irule. Det gäller en projektorduk som skall gå upp och ner.
Har en pronto där det fungerar men nu vill jag föra över det till en ipad med hjälp av irule:
Detta har jag försökt med.
Klistra in hexkoden från pronton. Inget händer när jag försöker köra kommandot. Gör jag samma sak med en annan enhet fungerar det
Kört med ilearner: Det genereras ingen kod när jag riktar pronton men provar jag med en annan enhet från pronton genereras det kod i ilearner så det måste vara något speciellt som gör att koden inte uppfatta

Någon som har en idé hur man skall få in koden så det fungerar.
Det gäller ir så det borde inte vara något problem


Hej,

Skicka hexkoden till [email protected] så tittar vi på detta.

//Pär

#170

Postad 07 januari 2011 - 12:09

i-Home
  • i-Home
  • Användare

  • 207 inlägg
  • 0

Hej Pär

Hur går det med ikonerna?

Daniel


Hej,

Återkommer under måmdagen om detta.

//Pär

#171

Postad 07 januari 2011 - 12:16

i-Home
  • i-Home
  • Användare

  • 207 inlägg
  • 0

Jag försöker öka/sänka ljudet med iRule mot iTach WF2IR på min receiver, en Yamaha RX-V657. Det går bra, men det ökar väldigt långsamt (0.5 dB per tryck). Jag har provat att "Repeat on hold" och "Repeat every (sec)" med olika värden, allt från 1 sec ner till 0.01 sec. Men antingen går det för långsamt eller så blir det "delay" d.v.s. när jag släpper höja ljudet så fortsätter den höja ljudet för den har massa IR-signaler på väg. Så det slutar mest med irritation :).

Hur gör ni?

Känner till att det finns vissa saker som "volume preset" eller "volume memory" så man kan ha typ 4 st "standardvärden" typ 10, 20, 30, 40 dB, men kan inte hitta något sådant i min receiver i manual eller knappar. Är det kanske något som receivern måste supportera?


Hej,

Använder Du hex- eller GC format på koden? Med GC format kan man skapa en delrepetition av koden vilket ger samma funktion som med fjärrkontrollen.

//Pär

#172

Postad 07 januari 2011 - 12:38

ezco
  • ezco
  • Wannabe

  • 43 inlägg
  • 0

Använder Du hex- eller GC format på koden? Med GC format kan man skapa en delrepetition av koden vilket ger samma funktion som med fjärrkontrollen.


Jag använder iRule och det device som finns där (Yamaha AV Receiver Main Zone RXZ and V All Models V2 (2008)) och under "Database Codes". Är det då ett GC format? Finns ett värde som heter "repetition" där (som nu står på 3).

Hur föreslår du jag ska testa så kan jag prova.

#173

Postad 07 januari 2011 - 13:56

joe_manic
  • joe_manic
  • Användare

  • 153 inlägg
  • 0
Hej!

Någon som vet om det går att styra Wii via en iTach?

#174

Postad 11 januari 2011 - 14:01

i-Home
  • i-Home
  • Användare

  • 207 inlägg
  • 0

Jag använder iRule och det device som finns där (Yamaha AV Receiver Main Zone RXZ and V All Models V2 (2008)) och under "Database Codes". Är det då ett GC format? Finns ett värde som heter "repetition" där (som nu står på 3).

Hur föreslår du jag ska testa så kan jag prova.


Hej,

Nej, databaskoderna är inte i ett GC-format.

Jag föreslår att Du laddar ned iLearn (länk finns i shoppen) och kopierar koderna för volym upp resp. ned med Din iTach, på så sätt kan Du få en kod som fungerar som Du vill genom att sätta repetitionen till ett värde som fungerar.

//Pär

#175

Postad 12 januari 2011 - 08:29

joe_manic
  • joe_manic
  • Användare

  • 153 inlägg
  • 0
Någon som har IR-koder i något iTach-kompatibelt format för en Pioneer PDP-508XD? Har försökt läsa av fjärren via iLearn men lyckas inte få TV:n att ta emot det kommando som lästs in via Send IR-funktionen i iLearn. Således antar jag att läsningen inte är korrekt (har inte testat att importera koden till iRule och prova den vägen).

#176

Postad 12 januari 2011 - 12:15

joe_manic
  • joe_manic
  • Användare

  • 153 inlägg
  • 0
HIttade IR-koderna i HEX-format på Pioneers hemsida under Support > Custom Installation > IR Codes. ;)

#177

Postad 13 januari 2011 - 09:43

joe_manic
  • joe_manic
  • Användare

  • 153 inlägg
  • 0
Tydligen kan Logitech Harmony-kontrollerna skicka ett "PS hold" kommando till Logitech-adaptern för att göra skillnad mellan ett enkelt knapptryck och ett inhållt knapptryck. Detta används för att ta fram avstängningsmenyn. Hur gör Harmony detta genom IR? Går det att åstadkomma samma sak med iRule?

#178

Postad 13 januari 2011 - 22:44

joe_manic
  • joe_manic
  • Användare

  • 153 inlägg
  • 0

Tydligen kan Logitech Harmony-kontrollerna skicka ett "PS hold" kommando till Logitech-adaptern för att göra skillnad mellan ett enkelt knapptryck och ett inhållt knapptryck. Detta används för att ta fram avstängningsmenyn. Hur gör Harmony detta genom IR? Går det att åstadkomma samma sak med iRule?


Efter en kvälls trixande löste jag problemet. PS3 har ingen dedikerat avstängningsfunktion så det går inte att skicka ett isolerat kommando för att stänga av maskinen. Istället fungerar följande makro i iRule:

PS-knapp > Delay 0.2 > PS-knapp > Delay 0.2 > PS-knapp > Delay 1.0 > Return > Delay 1.0 > Return

Detta plockar fram avstängningsmenyn och väljer att stänga av maskinen. Fungerar klockrent. :blink:

Motsvarande effekt kan alltså fås genom att manuellt trycka på PS-knappen tre gånger med 0.2 sekunders delay emellan. Därefter return + return.

Nu styr jag verkligen ALLT med iRule och iTach. Tack Sydia! :(

#179

Postad 15 januari 2011 - 23:29

mwww
  • mwww
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Hej har köpt en itach ip2ir men kan inte hitta ip till itachen med ihelp, har försökt att stänga av brandväggen och virusprogram men hittar ändå inget.
Hur ska man då hitta ipet till den? eller är den trasig?
Man är ju ej så duktig på sånt här.

#180

Postad 16 januari 2011 - 11:45

i-Home
  • i-Home
  • Användare

  • 207 inlägg
  • 0

Hej har köpt en itach ip2ir men kan inte hitta ip till itachen med ihelp, har försökt att stänga av brandväggen och virusprogram men hittar ändå inget.
Hur ska man då hitta ipet till den? eller är den trasig?
Man är ju ej så duktig på sånt här.


Hej,

Var är iTach ansluten - till router/switch eller direkt till Dator?
Om den är ansluten till PC direkt skall Du ha en korsad kabel, om den är ansluten till router/switch skall Du ha en rak kabel.
Om den är ansluten till router/switch måste DHCP vara aktiverat så att den får en IP-adress tilldelad.

//Pär

#181

Postad 16 januari 2011 - 15:31

hellfog
  • hellfog
  • Lärjunge

  • 393 inlägg
  • 0
Är den bra L5 Remote?
Postad bild

Redigerat av hellfog, 16 januari 2011 - 15:32.


#182

Postad 16 januari 2011 - 15:55

mwww
  • mwww
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Den är kopplad till router, men jag fick till det idag.
Jag loggade in på routers sida och såg att det fanns nya uppdatering till den, testade att uppdatera router och sen testade jag ihelp och hittade itachen direkt.

#183

Postad 17 januari 2011 - 21:13

axel63
  • axel63
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Det här verkar vara exakt det jag letar efter. Jag vill kunna styra allt i hemmet. TV, förstärkare och lampor.

Jag har just nu EverFlourish trådlösa uttag hemma från Clas Ohlson, som också kör på 433.92Mhz. De torde väl fungera med TX-433. Hade tänkt att köpa Nexa dimmer, men är lite fundersam på hur de fungerar. Vill ha inbyggd version för att byta ut min nuvarande lysknapp på en vägg. Denna var det jag skulle köpa: http://www.elbutik.s...category_id=711

Men hur kommer det sig att en dimmer på Clas Ohlson kostar ungefär 400-500 kronor, men en fucking trådlös kostar 175 kronor. Vad är det jag missar? Är det något mer jag behöver?

Så min inköpslista är:
iTach IP2IR
TX-433
Nexa Dimmer

Är det något mer jag behöver? Lägger gärna upp lite bilder och dokumentation om bygget senare.

#184

Postad 18 januari 2011 - 09:24

joe_manic
  • joe_manic
  • Användare

  • 153 inlägg
  • 0

Det här verkar vara exakt det jag letar efter. Jag vill kunna styra allt i hemmet. TV, förstärkare och lampor.

Jag har just nu EverFlourish trådlösa uttag hemma från Clas Ohlson, som också kör på 433.92Mhz. De torde väl fungera med TX-433. Hade tänkt att köpa Nexa dimmer, men är lite fundersam på hur de fungerar. Vill ha inbyggd version för att byta ut min nuvarande lysknapp på en vägg. Denna var det jag skulle köpa: http://www.elbutik.s...category_id=711

Men hur kommer det sig att en dimmer på Clas Ohlson kostar ungefär 400-500 kronor, men en fucking trådlös kostar 175 kronor. Vad är det jag missar? Är det något mer jag behöver?

Så min inköpslista är:
iTach IP2IR
TX-433
Nexa Dimmer

Är det något mer jag behöver? Lägger gärna upp lite bilder och dokumentation om bygget senare.


433.92 mhz är ingen garanti för att en fjärrströmbrytare skall fungera med de koder som finns för Nexa i iRule. Jag har testat med Julas brytare och de fungerar inte med koderna för Nexa. Dock vet jag att Sydia (som säljer iTach) har koder för på gång för Julas brytare.

Någon som har funderat på att IP-styra en Xtreamer? Den har ju ett webgränssnitt som man kan surfa till och det finns även fjärrkontrollsapplikationer som använder just HTTP. Visst borde det gå att använda samma koder som skickas med dessa fjärrkontroller för att styra Xtreamer via en HTTP gateway i iRule?

#185

Postad 18 januari 2011 - 21:02

i-Home
  • i-Home
  • Användare

  • 207 inlägg
  • 0

Någon som har funderat på att IP-styra en Xtreamer? Den har ju ett webgränssnitt som man kan surfa till och det finns även fjärrkontrollsapplikationer som använder just HTTP. Visst borde det gå att använda samma koder som skickas med dessa fjärrkontroller för att styra Xtreamer via en HTTP gateway i iRule?


Hej,

Har Du kommandon för TCP alt. HTTP så bör det kunna fungera utan några större problem.
Vi använder ibland iRule för att styra styrsystem via TCP/IP och det fungerar utmärkt - alltid :)

//Pär

#186

Postad 19 januari 2011 - 14:49

joe_manic
  • joe_manic
  • Användare

  • 153 inlägg
  • 0
Nu finns programsviten från Global Caché (iLearn, etc.) i betaversioner till Mac:

http://www.avsforum.....php?p=19853238

Fungerar utmärkt (det lilla jag hunnit testa).

#187

Postad 20 januari 2011 - 20:40

street6a
  • street6a
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Har köpt iTach IP2IR och en TX-433 och funderar nu lite på dimmers.
Jag har bl.a. en ljussektion med 11 dimmers á 35W = 385W
NEXA har en inbyggnadsdimmer LCMR-300 som är tänkt till max 300W.
Vad skulle det innebära om jag kopplade in en sån?

#188

Postad 20 januari 2011 - 21:09

i-Home
  • i-Home
  • Användare

  • 207 inlägg
  • 0

Har köpt iTach IP2IR och en TX-433 och funderar nu lite på dimmers.
Jag har bl.a. en ljussektion med 11 dimmers á 35W = 385W
NEXA har en inbyggnadsdimmer LCMR-300 som är tänkt till max 300W.
Vad skulle det innebära om jag kopplade in en sån?


Hej,

Det blir överlast = mycket värme och sedan går den sönder.
Använd 2 st LCMR-300, koppla dem till samma adress och fördela lasten så slipper Du problem.

//Pär

Redigerat av i-Home, 20 januari 2011 - 21:10.


#189

Postad 20 januari 2011 - 21:40

street6a
  • street6a
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Hej,

Det blir överlast = mycket värme och sedan går den sönder.
Använd 2 st LCMR-300, koppla dem till samma adress och fördela lasten så slipper Du problem.

//Pär


Du menar inte koppla dom seriellt, utan att jag bryter upp sektionen i två delar? Känns som en hel del arbete :)

Finns det inte färdiga trådlösa dimmers som klarar högre belastning? Elko som jag har idag tillverkar ju uppemot 1000W dimmers, men letar man efter trådlöst så hamnar man på 200-300W max. I USA finns Insteon dimmers på 1000W, synd att dom arbetar på 120V.

#190

Postad 20 januari 2011 - 22:06

Unregistered03303df7
  • Unregistered03303df7
  • Forumräv

  • 640 inlägg
  • 0

Nu finns programsviten från Global Caché (iLearn, etc.) i betaversioner till Mac:

http://www.avsforum.....php?p=19853238

Fungerar utmärkt (det lilla jag hunnit testa).


:) ;) ;)

#191

Postad 20 januari 2011 - 22:12

i-Home
  • i-Home
  • Användare

  • 207 inlägg
  • 0

Du menar inte koppla dom seriellt, utan att jag bryter upp sektionen i två delar? Känns som en hel del arbete :)

Finns det inte färdiga trådlösa dimmers som klarar högre belastning? Elko som jag har idag tillverkar ju uppemot 1000W dimmers, men letar man efter trådlöst så hamnar man på 200-300W max. I USA finns Insteon dimmers på 1000W, synd att dom arbetar på 120V.


Kan ju vara så att det blir en hel del arbete men vad är bäst, att ta jobbet med att koppla om sektionen eller att elda upp dimmers, dessuto med risk för brand....?

Nexa levererar en dimmer i den lägre prisklasen som gör ett hyggligt jobb - dessutom med RF.
Större effekt = ökad kostnad (naturlag, eller?!?)

//Pär

#192

Postad 22 januari 2011 - 21:11

Joni-
  • Joni-
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0
Finns det någon annan lösning till IR-blaster än Global Cachés egen? 700kr för en sketen diod och lite kabel är ju rent ut sagt ett skämt!

Hela lösningen är otroligt tilltalande och jag tycker det hade varit väldigt synd att det faller på att en rövare har satt priset på IR-blastern.

#193

Postad 22 januari 2011 - 23:48

i-Home
  • i-Home
  • Användare

  • 207 inlägg
  • 0

Finns det någon annan lösning till IR-blaster än Global Cachés egen? 700kr för en sketen diod och lite kabel är ju rent ut sagt ett skämt!

Hela lösningen är otroligt tilltalande och jag tycker det hade varit väldigt synd att det faller på att en rövare har satt priset på IR-blastern.


Hej,

I iTach IP2IR & WF2IR ingår det 3 st IR adapters, 1 st IR-Blaster, 1 st Nätadapter samt 1 st USB kabel (för strömförsörjning) i priset :-)

//Pär

#194

Postad 23 januari 2011 - 00:43

Joni-
  • Joni-
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0

Hej,

I iTach IP2IR & WF2IR ingår det 3 st IR adapters, 1 st IR-Blaster, 1 st Nätadapter samt 1 st USB kabel (för strömförsörjning) i priset :-)

//Pär

Aha! Det var ju trevligt att höra att jag missuppfattat det hela totalt! Då skulle jag bara behöva en RF-modul för att kunna styra mina lampor också då så är allt klart sen? Eller?! (Ja bortsett från i-enhet och irule eller liknande app)

#195

Postad 23 januari 2011 - 13:09

i-Home
  • i-Home
  • Användare

  • 207 inlägg
  • 0

Aha! Det var ju trevligt att höra att jag missuppfattat det hela totalt! Då skulle jag bara behöva en RF-modul för att kunna styra mina lampor också då så är allt klart sen? Eller?! (Ja bortsett från i-enhet och irule eller liknande app)


Yep, med iTach IP2IR eller WF2IR och TX-433 så är Du hemma med hårdvaran.

//Pär

#196

Postad 23 januari 2011 - 17:48

Eros
  • Eros
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Yep, med iTach IP2IR eller WF2IR och TX-433 så är Du hemma med hårdvaran.

//Pär



Om man har nätverkskabel till tv-bänken är det IP2IR man ska köra, eller finns det någon annan
fördel med WF2IR som gör att de är värt att gå på den endå??

/Eros

#197

Postad 23 januari 2011 - 19:31

i-Home
  • i-Home
  • Användare

  • 207 inlägg
  • 0

Om man har nätverkskabel till tv-bänken är det IP2IR man ska köra, eller finns det någon annan
fördel med WF2IR som gör att de är värt att gå på den endå??

/Eros


Hej,

WF2IR är naturligtvis enklare att flytta på utan att behöva dra om kabel men är å andra sidan lite besvärligare att sätta upp mot nätverket, i övrigt är det inga skillnader på enheterna.

//Pär

#198

Postad 25 januari 2011 - 19:34

i-Home
  • i-Home
  • Användare

  • 207 inlägg
  • 0
Hej,

Nu har vi har lagt upp en funktion för upp & nedladdning av IR-koder för iTach & GC-100 på vår hemsida, länk finns även i shoppen under Global Caché.
Har Ni koder Ni vill bidra med är det bara att registrera ett konto och börja ladda upp.
Filerna måsta vara komprimerade med Zip för att kunna laddas upp och det får bara finnas en enhet per fil.

//Pär

Redigerat av i-Home, 25 januari 2011 - 19:35.


#199

Postad 31 januari 2011 - 20:21

Tonny_a
  • Tonny_a
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Hej!
Har precis beställt en Itach IP2IR som verkar vara en underbar liten pryl. Så köpte irule builder för att kunna förbereda lite inställningar innan IP2IR kommer. Men kommer bara till trial versionen.

Måste jag vänta på att trial versionen går ut? Otroligt segt i så fall. Det är ju nu man vill börja pilla ;)

Köpet till irule har gått igenom så fattar inget.

Någon som har koll?

#200

Postad 31 januari 2011 - 20:29

Ecis
  • Ecis
  • Lärjunge

  • 447 inlägg
  • 0
Hade samma problem. Skrev till irules support och de aktiverade kontot på några minuter.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.