Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Prometheus och dess uppföljare med Noomi Rapace av Ridley Scott

595 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Prometheus (Blu-ray) (Blu-ray-filmer) 2 7,65 (53) Inga priser
Prometheus (3D) (Blu-ray) (Blu-ray-filmer) 2 7,78 (22) Inga priser
Prometheus (US) (Blu-ray) (Blu-ray-filmer) 3 6,75 (3) Inga priser
Prometheus - 4-Disc Collector's Edition (3D) (US) (Blu-ray) (Blu-ray-filmer) 1 7,5 (1) Inga priser
Prometheus (UK) (Blu-ray) (Blu-ray-filmer) 2 6,75 (3) Inga priser
Prometheus - Special Edition (3D) (UK) (Blu-ray) (Blu-ray-filmer) 1 7 (2) Inga priser
Prometheus to Alien - Collector's Edition (Blu-ray) (Blu-ray-filmer) 2 8,8 (4) 898:-
2 relaterade trådar

#451

Postad 29 oktober 2012 - 18:04

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 0

Får nog hålla med vad specifikt tänker du på lacto?

Kan jag inte hålla med om. Något specifikt du tänkte på?


Tex:

"Resan tar över två år. Vad gör man? Åker direkt ner till ytan utan att göra någon form av undersökning från omloppsbana."

"Människan gör sin största upptäckt någonsin. Vi är inte ensamma i universum. Tid för glädje, eftertanke, rädsla? Nej, på med rymddräkterna och ut med safarijeeparna."

"Det är bara fyra personer i hela besättningen som vet varför och vad de är på väg till, det vill säga potentiellt mänskligheten största upptäckt någonsin. Vem skulle man vilja ha med på en sådan resa? En geolog, en biolog, ett läkarteam och så vidare. Vi skulle vilja ha skarpa hjärnor med kunskap och erfarenhet. Vi skulle förmodligen göra personlighetstester och psykologiska profiler på dem och inte ta vilken idiot som helst."

"Vi skulle dessutom ha en väldigt noggrann ”standard operating procedure” hur vi ska agera, vem som har befälet och i vilken ordning saker ska ske. En resa av den här magnituden borde vara minutiöst planerad och genomtänkt."

"Varför gå in i en okänd byggnad innan hela strukturen scannats av?"

...jag tror det räcker så, finns säkert fler saker jag kan citera.

#452

Postad 29 oktober 2012 - 19:28

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0

Tex:

"Resan tar över två år. Vad gör man? åker direkt ner till ytan utan att göra någon form av undersökning från omloppsbana."

"Människan gör sin största upptäckt någonsin. Vi är inte ensamma i universum. Tid för glädje, eftertanke, rädsla? Nej, på med rymddräkterna och ut med safarijeeparna."

"Det är bara fyra personer i hela besättningen som vet varför och vad de är på väg till, det vill säga potentiellt mänskligheten största upptäckt någonsin. Vem skulle man vilja ha med på en sådan resa? En geolog, en biolog, ett läkarteam och så vidare. Vi skulle vilja ha skarpa hjärnor med kunskap och erfarenhet. Vi skulle förmodligen göra personlighetstester och psykologiska profiler på dem och inte ta vilken idiot som helst."

"Vi skulle dessutom ha en väldigt noggrann ”standard operating procedure” hur vi ska agera, vem som har befälet och i vilken ordning saker ska ske. En resa av den här magnituden borde vara minutiöst planerad och genomtänkt."

"Varför gå in i en okänd byggnad innan hela strukturen scannats av?"

...jag tror det räcker så, finns säkert fler saker jag kan citera.


Måste vara jobbigt för dig att titta på film! De du nämner passar ju in på varenda film om man vill analysera sönder dem! Njut av underhållningen istället !!;)

#453

Postad 29 oktober 2012 - 19:55

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 0

Måste vara jobbigt för dig att titta på film! De du nämner passar ju in på varenda film om man vill analysera sönder dem! Njut av underhållningen istället !! ;)


Det var det jag oxå tänkte när jag läste citaten.

#454

Postad 29 oktober 2012 - 20:04

Chrester
  • Chrester
  • Forumräv

  • 737 inlägg
  • 0
Fast jag kan nog hålla med till en viss del. Ibland beter sig karaktärerna onödigt korkat och man sitter och småretar sig på det.

#455

Postad 29 oktober 2012 - 20:11

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0

Det var det jag oxå tänkte när jag läste citaten.


Ha ha sorry!!;)

Fast jag kan nog hålla med till en viss del. Ibland beter sig karaktärerna onödigt korkat och man sitter och småretar sig på det.


Det är därför det kallas film/underhållning!!

#456

Postad 29 oktober 2012 - 20:16

Chrester
  • Chrester
  • Forumräv

  • 737 inlägg
  • 0
Missförstå mig rätt :) filmen var okej men det fanns lite man retade sig på. Ibland kan man inte bara "ryckas med" utan man blir lite kritiker också :P

#457

Postad 29 oktober 2012 - 20:38

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 1

Fast jag kan nog hålla med till en viss del. Ibland beter sig karaktärerna onödigt korkat och man sitter och småretar sig på det.


Människan är ganska korkad fast jag stör mig mer på karaktärers beteende i tex Avengers än karaktärerna i Prometheus, inte för att jag jämför filmerna eller karaktärerna utan som irritationsfaktor.
Jag är nästan helt övertygad om att det är CGI-effekterna som förstör filmerna, inte det vi ser utan hur filmskaparna resonerar när dom gör film, effekterna får för mycket fokus så annat glöms bort eller nerprioriteras eller vad man säger, dagens (unga) publik tittar mer på effekterna än på karaktärerna.

Tittade på Indy 1 i helgen på BD med tjejen, hon har mer eller mindre inte sett den förut men hon suckade över bil-scenen när dom fraktar arken på lastbil och Indy försöker ta över bilen och det klättras runt, under och över bilen om och om igen vilket hon tyckte var negativt av nån anledning men hon blev tyst när jag förklarade att detta var filmat utan några specialeffekter utan endast med stuntmän och bra filmning och välplanerad scenografi dvs äkta filmning, då blev hon tyst och istället uppskattade hon scenen. :)

#458

Postad 30 oktober 2012 - 01:42

Tomanista
  • Tomanista
  • Veteran

  • 2 396 inlägg
  • 0

Tex:

"Resan tar över två år. Vad gör man? Åker direkt ner till ytan utan att göra någon form av undersökning från omloppsbana."

"Människan gör sin största upptäckt någonsin. Vi är inte ensamma i universum. Tid för glädje, eftertanke, rädsla? Nej, på med rymddräkterna och ut med safarijeeparna."

"Det är bara fyra personer i hela besättningen som vet varför och vad de är på väg till, det vill säga potentiellt mänskligheten största upptäckt någonsin. Vem skulle man vilja ha med på en sådan resa? En geolog, en biolog, ett läkarteam och så vidare. Vi skulle vilja ha skarpa hjärnor med kunskap och erfarenhet. Vi skulle förmodligen göra personlighetstester och psykologiska profiler på dem och inte ta vilken idiot som helst."

"Vi skulle dessutom ha en väldigt noggrann ”standard operating procedure” hur vi ska agera, vem som har befälet och i vilken ordning saker ska ske. En resa av den här magnituden borde vara minutiöst planerad och genomtänkt."

"Varför gå in i en okänd byggnad innan hela strukturen scannats av?"

...jag tror det räcker så, finns säkert fler saker jag kan citera.


Detta svarar inte på min fråga. Du sa att samma saker han klagade på i Preometheus även förekommer i Alien och Aliens, som till exempel vad då?

#459

Postad 30 oktober 2012 - 01:53

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

  • 2 602 inlägg
  • 0
Eftersom jag bara älskar Alien så ser jag dem rätt ofta... Måste skaffa mig en ny tjej igen känner jag hehe ;) Men efter att ha sett samma misstag även i dem som i Prometheus, just att de inte scanar av planeten o inte tänker sig för när de bara traskar rätt in i byggnanden som är ett skepp. Inte helt olikt det i Prometheus så är de rätt lika. Sen att de är lika dum nyfikna etc gör ju inte saken bättre i nån av dem. Jag älskar både Alien och Prometheus så ingen tror att jag inte gillar dem. Bara det att ska man såga en film så ska man se till att det inte förekommer samma misstag i liknande filmer som man hyllar.

#460

Postad 30 oktober 2012 - 06:41

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 0

Detta svarar inte på min fråga. Du sa att samma saker han klagade på i Preometheus även förekommer i Alien och Aliens, som till exempel vad då?


Har du sett Alien och Aliens?

Jag har ju visat exempel med att leta upp citaten, vad ska jag mer göra, leta upp tidpunkterna i Alien och Aliens där detta händer?

#461

Postad 30 oktober 2012 - 08:27

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3 989 inlägg
  • 1

Resan tar över två år. Vad gör man? Åker direkt ner till ytan utan att göra någon form av undersökning från omloppsbana."

I Prometheus till skillnad mot Aliens så åker man inte mot en planet som sänt en nödsignal eller där massa tidigare människor levt och arbetat (man åker till en planet som man hittat mha en grottmålning ) därav kanske scanning inte är lika aktuellt i Aliens tex.


"Människan gör sin största upptäckt någonsin. Vi är inte ensamma i universum. Tid för glädje, eftertanke, rädsla? Nej, på med rymddräkterna och ut med safarijeeparna."

Nej detta är inte relevant i Alien/Aliens då denna upptäckt var känd sedan länge.


"Det är bara fyra personer i hela besättningen som vet varför och vad de är på väg till, det vill säga potentiellt mänskligheten största upptäckt någonsin. Vem skulle man vilja ha med på en sådan resa? En geolog, en biolog, ett läkarteam och så vidare. Vi skulle vilja ha skarpa hjärnor med kunskap och erfarenhet. Vi skulle förmodligen göra personlighetstester och psykologiska profiler på dem och inte ta vilken idiot som helst."

Återigen inte en relevant poäng då upptäckten redan var gjord, i Alien så var man på väg hem från ett gruvuppdrag och kan självklart inte förväntas ha 10 nobelpristagare ombord. I Aliens så var det massa militärer då det var ett räddningsuppdrag.





"Vi skulle dessutom ha en väldigt noggrann ”standard operating procedure” hur vi ska agera, vem som har befälet och i vilken ordning saker ska ske. En resa av den här magnituden borde vara minutiöst planerad och genomtänkt."

I Alien så reagerade man på en nödsignal så hur den ska kunna planeras minutiöst är en bra fråga, i Aliens så var det ett räddningsuppdrag så gå ner och gå med "livsscanners" är en ide som vilken annan. Befälsordningen var inga konstigheter där heller.



"Varför gå in i en okänd byggnad innan hela strukturen scannats av?"


Tja scanningtekniken som användes i Prometheus fick vi inte se prov på i Aliens så vi får väl anta att dom inte hade tillgång till den.

...jag tror det räcker så, finns säkert fler saker jag kan citera.

Och med dessa svar får jag nog fråga om DU sett Alien/Aliens.

Så bättre citat får du nog hitta.

Redigerat av Unregisteredf2a7f9fd, 30 oktober 2012 - 08:33.


#462

Postad 30 oktober 2012 - 08:41

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

  • 1 202 inlägg
  • 0

I Prometheus till skillnad mot Aliens så åker man inte mot en planet som sänt en nödsignal eller där massa tidigare människor levt och abretat därav kanske scanning inte är lika aktuellt i Aliens tex.

Nej detta är inte relevant i Alien/Aliens då denna upptäckt var känd sedan länge.

Återigen inte en relevant poäng då upptäckten redan var gjord, i Alien så var man på väg hem från ett gruvuppdrag och kan självklart inte förväntas ha 10 nobelpristagare ombord. I Aliens så var det massa militärer då det var ett räddningsuppdrag.

I Alien så reagerade man på en nödsignal så hur den ska kunna planeras minutiöst är en bra fråga, i Aliens så var det ett räddningsuppdrag så gå ner och gå med "livsscanners" är en ide som vilken annan. Befälsordningen var inga konstigheter där heller.

Tja scanningtekniken som användes i Prometheus fick vi inte se prov på i Aliens så vi får väl anta att dom inte hade tillgång till den.

...jag tror det räcker så, finns säkert fler saker jag kan citera.

Så bättre citat får du nog hitta.


Vill man så är det knappast några problem att hitta korkade saker i de gamla filmerna. T.ex varför man skjuter med eldkastare i trånga utrymmen - nu funkade det ju visserligen i Alien då man valde att ignorera fysikens lagar, men i verkligheten hade det nog blivit både jävligt varmt och svårt att andas där inne när man eldat en stund.

Varför man har med sig både eldkastare och någon slags harpungevär på Nostromo men inga vanliga vapen har jag inte heller förstått, men det kanske förklaras i filmen? Alltså, att de inte är förberedda för en stridssituation är ju självklart, men då har man väl inte med sig eldkastare och harpungevär heller?

Och om man var på räddningsuppdrag i Aliens, var höll läkarteamet hus? Även om de hade varit ett rent stridsförband borde de väl ändå ha en eller ett par fältläkare med sig, allra minst.

Som sagt, vill man dissekera en film så går det nästan alltid att hitta dumheter.

#463

Postad 30 oktober 2012 - 10:30

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 0

I Prometheus till skillnad mot Aliens så åker man inte mot en planet som sänt en nödsignal eller där massa tidigare människor levt och arbetat (man åker till en planet som man hittat mha en grottmålning ) därav kanske scanning inte är lika aktuellt i Aliens tex.


Finns det nåt i filmen Prome... som säger att dom inte redan har scannat planeten?

I filmen Alien ifrågasätts det inte om det är en nödsignal eller inte utan dom landar direkt på planet som dom vet ännu mindre om än planeten i Prome...

Nej detta är inte relevant i Alien/Aliens då denna upptäckt var känd sedan länge.


Ännu större orsak att INTE landa på främmande planeter som dom gör i Alien.


Återigen inte en relevant poäng då upptäckten redan var gjord, i Alien så var man på väg hem från ett gruvuppdrag och kan självklart inte förväntas ha 10 nobelpristagare ombord. I Aliens så var det massa militärer då det var ett räddningsuppdrag.


I grunden var det inget räddningsuppdrag utan firman skicka en person för att smuggla med en varelse och vad var han, en ekonom?




(1) I Alien så reagerade man på en nödsignal så hur den ska kunna planeras minutiöst är en bra fråga, i Aliens så var det ett räddningsuppdrag så gå ner och gå med "livsscanners" är en ide som vilken annan. (2) Befälsordningen var inga konstigheter där heller.


1. Så man skickar några gruvarbetare att utföra ett räddningsuppdrag på en planet som dom inte vet något om som kan äventyra både liv (som företaget inte brydde sig om men dom själva borde bry sig) och skepp med dyrbar last.

2. Vad jag minns så var dom oense om vem som skulle ta befälet i Aliens och han som hade befälet tog inte befälet förrän någon sa till honom att han skulle ta befälet.



Tja scanningtekniken som användes i Prometheus fick vi inte se prov på i Aliens så vi får väl anta att dom inte hade tillgång till den.


Desto större orsak att inte gå in i byggnaden/skeppet, dom såg väl att det inte var från jorden, då borde dom ju åkt därifrån och så får dom skicka nobelpristagarna på jorden dit istället om det är så man ska göra när man hittat något.

#464

Postad 30 oktober 2012 - 11:28

Tomanista
  • Tomanista
  • Veteran

  • 2 396 inlägg
  • 0
Lactoferin:

Du missuppfattar en ganska grov sak. Alien är en film om hur en rymdvarelse tar död på en grupp människor. Allt som sker i uppbyggnad till den filmen är för att detta ska ske. Hur får man ombord rymdvarelsen på skeppet så att dödandet kan börja osv. Ganska simpla grepp genomförda på en genialiskt sätt (chestburster) och med hintar om något mycket större iom Space Jockeyn men det är i filmen i stort sätt helt orelevant.

Aliens är en actionfilm där ett gäng marinkårssoldater ska fightas mot aliens "This time it's war", Lite mer bakgrund till historien från Weyland Corp. sida men ännu en gång. Inget djupare. De vill ha en Xenomorph.

Jämför nu detta med Prometheus som försöker sig på att vara en smart film med djupa frågor, den vill vara smart och ställ "kontroversiella" frågor men den är befolkad med karaktärer från vilken B-skräckis som helst och fallerar helt på många områden. Allt är väldigt tunt och håller ingen närmare kritisk granskning.

Att likställa dessa filmer med varandra är direkt felaktigt, de aspirerar på helt olika saker och Alien och Aliens prickar exakt det som de filmerna siktar på samtidigt som Prometheus bommar.
  • Varför gick Kane och de andra in i skeppet? Nyfikenhet och för att få ombord "mördaren" på skeppet.
  • Det är en hel del debatt om de verkligen ska landa och de regerar otroligt väl på Facehuggern när de ska ta bort den från Kane, både fascination och rädsla samt ilska över vad som hänt = VÄLSKRIVNA karaktärer
  • Vapnen tillverkar de själva av vad som finns.

Att Prometheus har "samma problem" som Alien är ingen underbetyg till Alien utan till Prometheus då den filmen siktar så mycket högre och försöker vara så mycket djupare och tankeväckande. Att se Space Jockeyn sitta där i Alien var mer intressant och tankeväckande än hela Prometheus var.

#465

Postad 30 oktober 2012 - 11:45

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 0
Tomanista

Jag gillar Alien och speciellt Aliens, tyckte även att Prometheus var en bra film men absolut har den sina brister, det kan ingen säga emot men att kapa den vid fotknölarna som kritikern gjorde med argument som även kapar fötterna på dom tidigare filmerna (som han säger älskar) och alla sci-fi-filmer är dumt. Filmen kanske borde varit 4h lång så vi fick se all research dom gjorde innan dom åkte samt så borde dom haft minst 50 karaktärer till i filmen som vi skulle hålla reda på för att det är minst så många man hade tagit med sig på en resa, samt en hel legion med soldater etc etc, hur rolig hade filmen blivit då att se?

#466

Postad 30 oktober 2012 - 11:48

Tomanista
  • Tomanista
  • Veteran

  • 2 396 inlägg
  • 0

Tomanista

Jag gillar Alien och speciellt Aliens, tyckte även att Prometheus var en bra film men absolut har den sina brister, det kan ingen säga emot men att kapa den vid fotknölarna som kritikern gjorde med argument som även kapar fötterna på dom tidigare filmerna (som han säger älskar) och alla sci-fi-filmer är dumt.


Men det är just det man inte gör. Som att jämföra realismen i Saving Private Ryan med Rambo 3, krigsfilm som krigsfilm?

#467

Postad 30 oktober 2012 - 11:59

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3 989 inlägg
  • 0

Som sagt, vill man dissekera en film så går det nästan alltid att hitta dumheter.


Absolut däremot var inte punkterna i den sågningen jag länkade till helt applicerbara på Alien/Aliens som lacto tycker.
Det finns absolut ingen scifi film som står upp mot scrutiny.

Men som tomanista sade så var premisserna ngt annorlunda mellan Pro.. och Alien/Aliens.


"There is a clause in the contract that specifically states any system that finds a transmission indicating a possible intelligent origin must be investigated." - Ash, crew member on board the Nostromo (Alien (Ridley Scott 1979))


Redigerat av Unregisteredf2a7f9fd, 30 oktober 2012 - 12:13.


#468

Postad 30 oktober 2012 - 12:10

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

  • 1 202 inlägg
  • 0

Men det är just det man inte gör. Som att jämföra realismen i Saving Private Ryan med Rambo 3, krigsfilm som krigsfilm?


Fast i det här sammanhanget vore det ju jämförbart med om folk skulle hylla Rambo 3 och samtidigt gnälla på orealistiska element i Saving Private Ryan...

#469

Postad 30 oktober 2012 - 17:11

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 0

Absolut däremot var inte punkterna i den sågningen jag länkade till helt applicerbara på Alien/Aliens som lacto tycker.


Den kritikern ville klaga så mycket som möjligt på filmen så han grävde fram så mycket han hitta för att få till en stor artikel. Att man ska tolka att Alien och Aliens är på skoj och Prometheus är seriös, att dumheter är ok i dom gamla men samma dumheter i den nya är inte ok, har jag svårt att förstå

Jag har postat i denna tråd två länkar till två kritiker som tar upp det som är väsentligt dvs plot holes mm och inte argumentera om hur en sådan resa egentligen hade sett ut om man gjorde den i verkligheten eller varför dom inte var rädda för en gullig mask när dom var rädda för en jätte etc.

#470

Postad 30 oktober 2012 - 21:33

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

  • 2 602 inlägg
  • 0
Är Prometheus inspelad i äkta 3D?

#471

Postad 31 oktober 2012 - 09:35

phil neal
  • phil neal
  • Mästare

  • 2 585 inlägg
  • 0
Nu har jag äntligen sett denna film, och jag måste säga att det var en stor besvikelse. Tunn story. Platta karaktärer (undantaget Fassbenders David) som bitvis känns lika korkade som valfri dito i valfri stuga-i-skogen-slasherfilm. Tex varför klappar man en orm som kommer upp ur nån gegga i golvet? Och om man håller på att bli överkörd av ett rymdskepp som rullar, varför springer man inte åt sidan istället för framför detsamma? Noomi är ganska menlös i huvudrollen, och "abortscenen" var något av det dummaste jag sett på film. Och varför spelar Guy Pearce den gamle Weyland? Kunde dom inte haft en oldtimer typ Tommy Lee Jones till att spela honom? Syns ju lång väg hur dåligt gjort sminkningen är. Men det kanske var tänkt att han skulle hitta ungdomens källa.......mycket yta och lite innehåll känns som en beskrivande sammanfattning av denna film som jag aldrig mer kommer se. (Hoppas jag inte förstörde för någon som inte sett filmen.)

#472

Postad 31 oktober 2012 - 09:48

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Är Prometheus inspelad i Äkta 3D?

Jepp!

http://camerarentalz...ott-alien-epic/

#473

Postad 31 oktober 2012 - 10:01

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
Det är dock inte mycket till 3D i filmen dock. Om man är ute efter en film med mycket 3D-pop så är det inte den här filmen man ska se.

#474

Postad 31 oktober 2012 - 11:02

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

  • 2 602 inlägg
  • 0
Jag är inte ute efter saker som åker i skallen på mig utan lite extra 3D djup bara. Det är visserligen bra 2d djup redan av att jag har en bra projektor och en kurvad duk. Men 3D ger det där extra djupet som jag gillar. Blir som att man undrar om man har ett hål i väggen eller nåt... Så helt enkelt tänker du på saker som flyger ut så är inte det min prio ett utan mer djup helt enkelt. Ska kolla på den i 3D ikväll o se hur pass bra 3d det är på den när det kommer till djup och avstånd mellan saker etc.

#475

Postad 31 oktober 2012 - 12:20

Tomanista
  • Tomanista
  • Veteran

  • 2 396 inlägg
  • 0

Att man ska tolka att Alien och Aliens är på skoj och Prometheus är seriös, att dumheter är ok i dom gamla men samma dumheter i den nya är inte ok, har jag svårt att förstå


Vill du missuppfatta allt eller förstår du inte vad vi skriver? "Dumheterna" i Alien och Aliens är inga dumheter då de arbetar efter helt andra premisser än Prometheus.

Redigerat av Tomanista, 31 oktober 2012 - 12:23.


#476

Postad 31 oktober 2012 - 12:24

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0

Jag är inte ute efter saker som åker i skallen på mig utan lite extra 3D djup bara. Det är visserligen bra 2d djup redan av att jag har en bra projektor och en kurvad duk. Men 3D ger det där extra djupet som jag gillar. Blir som att man undrar om man har ett hål i väggen eller nåt... Så helt enkelt tänker du på saker som flyger ut så är inte det min prio ett utan mer djup helt enkelt. Ska kolla på den i 3D ikväll o se hur pass bra 3d det är på den när det kommer till djup och avstånd mellan saker etc.


Jag märkte knappat ngn skillnad alls mellan 2D och 3D versionen om jag ska vara ärlig. Avatar och Titanic är 100 gånger bättre när det gäller 3D.

Redigerat av Unregistereddc471864, 31 oktober 2012 - 12:24.


#477

Postad 31 oktober 2012 - 13:21

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 0

Vill du missuppfatta allt eller förstår du inte vad vi skriver? "Dumheterna" i Alien och Aliens är inga dumheter då de arbetar efter helt andra premisser än Prometheus.



Vilka premisser? Det är samma universum, samma firma, det är ingen spoof som AvP, varför ska Prometheus tex vara mer verklighetstrogen än vad Alien1&2 är?

#478

Postad 01 november 2012 - 12:57

Tomanista
  • Tomanista
  • Veteran

  • 2 396 inlägg
  • 0

Vilka premisser? Det är samma universum, samma firma,


Har ju inget med saken att göra, men om du inte godtar det så kan vi lika gärna avsluta diskussionen.

#479

Postad 01 november 2012 - 13:10

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

  • 2 602 inlägg
  • 1
Varken Alien eller Prometheus är något annat än just Sience-fiction filmer. Sånt jag gillar! Hur eller hur så att säga att man ska ta den ena filmen mer på allvar än den andra är ju inget jag vill ta i! Jag ser filmerna för vad de är. Någons fantasi!

#480

Postad 01 november 2012 - 14:44

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 0

Har ju inget med saken att göra, men om du inte godtar det så kan vi lika gärna avsluta diskussionen.


Jag ställde en fråga, du kan väl förklara om du ser att jag missförstår dig, jag har förklarat när ni frågat mig vad jag menar.

#481

Postad 01 november 2012 - 16:00

ALDA
  • ALDA
  • Forumräv

  • 705 inlägg
  • 0

Vilka premisser? Det är samma universum, samma firma, det är ingen spoof som AvP, varför ska Prometheus tex vara mer verklighetstrogen än vad Alien1&2 är?


Bra sagt, håller med. Även om Prometheus är lite mer åt "drama-hållet" än Alien och Aliens, så är den ju fortfarande en renodlad SCI-Fi utan större verklighetsförankring än andra filmer i genren.

#482

Postad 02 november 2012 - 01:09

Tomanista
  • Tomanista
  • Veteran

  • 2 396 inlägg
  • 0

Bra sagt, håller med. Även om Prometheus är lite mer åt "drama-hållet" än Alien och Aliens, så är den ju fortfarande en renodlad SCI-Fi utan större verklighetsförankring än andra filmer i genren.


Alien = Rymdvarelse dödar "Space truckers"
Aliens = Rymdmarinsoldater åker för att döda Aliens
Prometheus = Vilka är vi, vad kommer vi i från, vem skapade oss, hur var när varför, religion och kristna undertoner osv.

Jag är väl konstig som förväntar mig mer substans och intelligens från den senare.

#483

Postad 02 november 2012 - 02:14

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

  • 2 602 inlägg
  • 0
...

Redigerat av film-fanatiker, 02 november 2012 - 02:17.


#484

Postad 02 november 2012 - 07:07

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

  • 1 202 inlägg
  • 0

Alien = Rymdvarelse dödar "Space truckers"
Aliens = Rymdmarinsoldater åker för att döda Aliens
Prometheus = Vilka är vi, vad kommer vi i från, vem skapade oss, hur var när varför, religion och kristna undertoner osv.

Jag är väl konstig som förväntar mig mer substans och intelligens från den senare.


Vill man se de gamla filmerna som så pass ytliga så går det givetvis, men här känns det mest som ett krystat försök att göra en poäng. Det finns givetvis mer tanke än så även bakom de gamla filmerna om man tittar lite närmare. Men när man bara är ute efter att såga Prometheus finns det ju ingen mening med att göra det.

#485

Postad 02 november 2012 - 08:59

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 0

Vill man se de gamla filmerna som så pass ytliga så går det givetvis, men här känns det mest som ett krystat försök att göra en poäng. Det finns givetvis mer tanke än så även bakom de gamla filmerna om man tittar lite närmare. Men när man bara är ute efter att såga Prometheus finns det ju ingen mening med att göra det.


http://www.youtube.c...vc&feature=plcp

#486

Postad 02 november 2012 - 10:37

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0
Jag tycker filmen var bra. Riktigt grym kvalitet på bilden och ljudet med. Gillar starkt ljudmixen i denna film. Filmen hade kunnat vara något mörkare men detta kommer i nästa film tror jag. Denna filmen kändes lite som en setup för en kommande film, en film som kommer ha mer av en Alien-kännsla i sig. Visst filmen hade kunnat vara bättre men det hade Alien-filmerna kunnat vara med.

#487

Postad 02 november 2012 - 10:46

Unregisteredd77fcd1d
  • Unregisteredd77fcd1d
  • Användare

  • 238 inlägg
  • 0
Jag tyckte filmen var helt OK, varken älskar eller hatar den. Den är väldigt pretentiös, och då gäller det att man levererar om det ska funka. Här funkade det inte till 100% iaf.

Som jag skrev någon annanstans efter jag såg den drog jag tre slutsatser av filmen:

* Michael Fassbender är en fantastisk skådespelare som imponerar gång på gång.
* Old-man makeup funkar fortfarande inte.
* Noomi Rapace kan inte agera sig ut ur en plastpåse.

Efter att ha sett Rapace i den här och i "Sherlock Holmes"-uppföljaren är jag övertygad om att hon absolut inte kan agera på engelska. Jag kanske borde ge Millennium-filmerna en chans för att se om hon har någon talang på svenska åtminstone.

#488

Postad 02 november 2012 - 10:49

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

  • 7 289 inlägg
  • 0
Sedan är det mycket svårt att bli profet i sitt hemland, se på tex Jesus

#489

Postad 02 november 2012 - 10:50

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0
Btw galen analys! Man kan som sagt se på dessa filmer som man själv väljer att se det. Vissa ser det som en space cowboy shooter och fans som mig själv ser det väl mer som i denna analys av Rob Ager.

#490

Postad 02 november 2012 - 10:58

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

...
Efter att ha sett Rapace i den här och i "Sherlock Holmes"-uppföljaren är jag övertygad om att hon absolut inte kan agera på engelska. Jag kanske borde ge Millennium-filmerna en chans för att se om hon har någon talang på svenska åtminstone.


Sherlock Holmes stängde jag av efter 10 minuter då jag bara orkar inte såna skräpfilmer. Dock såg jag Rapace i denna filmen och hennes stil tycker jag ändå passar i denna filmen. Tyckte inte hon kändes fejk alls faktiskt. Jag var snarare lite stolt att se en Svensk i en stor sci-fi. Detta kan dock ha påverkat min uppfattning av hur bra hon va.

#491

Postad 02 november 2012 - 11:03

Unregisteredd77fcd1d
  • Unregisteredd77fcd1d
  • Användare

  • 238 inlägg
  • 0

Detta kan dock ha påverkat min uppfattning av hur bra hon va.

Antagligen. ;)

#492

Postad 02 november 2012 - 14:09

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 0

Btw galen analys! Man kan som sagt se på dessa filmer som man själv väljer att se det. Vissa ser det som en space cowboy shooter och fans som mig själv ser det väl mer som i denna analys av Rob Ager.


Kolla in hans review av The Shining, sjukt intressant.

#493

Postad 02 november 2012 - 17:31

Tomanista
  • Tomanista
  • Veteran

  • 2 396 inlägg
  • 0

Vill man se de gamla filmerna som så pass ytliga så går det givetvis, men här känns det mest som ett krystat försök att göra en poäng. Det finns givetvis mer tanke än så även bakom de gamla filmerna om man tittar lite närmare. Men när man bara är ute efter att såga Prometheus finns det ju ingen mening med att göra det.


Har aldrig att de var ytliga men dessa är premisserna take it or leave it. Sedan finns det naturligtvis så mycket mer under ytan till Alien men detta är ett mervärde, något att själv fundera och teoretisera över. I Prometheus är allt uppe vid ytan och det säger ingenting. Min frågeställning till Lactoferrin var från början att ge direkta exempel där Alien visar samma brist på logik som i Prometheus, istället så fortsätter han att citera från en recension av Prometheus och säger att samma saker sker i Alien men inte när och var. Sedan hänvisar jag till att OM nu dessa brister kan påvisas så är de helt ovidkommande för filmen då de har helt olika premisser.

http://sv.wikipedia..../Premiss_(film)

Jag är inte ute efter att såga Prometheus, det var filmen jag såg mest fram emot i år och trots att jag nu sett den två gånger så förstörs den av att alla karaktärer beter sig idiotiskt och helt ologiskt och den enda karaktären som ens är minnesvärd och visar det minsta djup är en Android. Sen att filmen för vissa tar upp frågor som vissa personer aldrig funderat över (var vi kommer från och varför, något jag antagit att alla funderat på någon gång i sina liv men tydligen var detta Mind Blowing för många).

Att sedan filmen bygger på att man helt måste ignorera ALLT vi vet om hur livet uppkommit och hur människor har evolverat och att forskare i framtiden inte baserar något på bevis utan på devis "It's what i chose to believe" samtidigt som man kramar korset man bär runt halsen gör inte bara filmen dålig utan otroligt irriterande och provocerande för oss som läser och ser den kompletta dynga som diverse Kreationister som kallar sig sjäva för "Vetenskapsmän" spyr ur sig och som det finns människor som mot bättre vetande tror på. Visst, köper man att jorden är 10.000 år gammal och vi männsikor kom färdigförpackade så funkar det säkert jättebra.

Att Ridley nu också sagt att Engineerens mål att utplåna oss var pga att vi dödat deras budbärare för 2000 år sedan som skulle få oss på rätt spår visar bara ännu mer vilket dravel detta är. Antar att Shaw kommer hitta deras hemplanet där hon hittar Jesus ridandes på en velociraptor.

Jag kollade även igenom allt extramaterial på 3D-releasen och det enda jag kunde tänka på efter att jag sätt den var "Vart tog den här filmen vägen?" för det var intressantare än själva filmen och det är det som irriterar mig mest, det finns ju en så ofantligt mycket bättre film där bakom all den symboliska dynga som till skillnad från Alien serveras på silverfat.

http://www.youtube.com/watch?v=Ry4epUu67vc&feature=plcp


Precis, älskar Agers analyser. Men då är frågan, om nu Alien är en allegori för våldtäkt, spelar det då någon roll för filmen om karaktärerna brister i sitt sätt att reagera över att hitta ett kraschat rymdskepp? Som Sci-fi funkar Prometheus OK, som en filosofisk film om vårt ursprung är den lika intressant som att se dokumentärer om Ancient Aliens på History Channel.

Sedan kan man analysera hur mycket man vill och det är otroligt intressant hur mycket som kan gömma sig under ytan men det är inga kalla fakta utan teorier och Alien är likt förbannat en skräckfilm där mördaren är en rymdvarelse. Skillnaden mellan Alien och alla andra slaschers är att den utspelar sig framtiden med realistiska miljöer och väldigt väldigt bra skrivna karaktärer som beter sig och agerar som Människor och inte som lamm på väg till slakten vilket majoriteten av karaktärerna i Prometheus gör. Det är därför som Alien håller än idag inte bara som Skräck utan även som Sci-fi. Sa jag att förresten att Alien har välskrivna karaktärer?

Vill man se/läsa något om människor som leker Gud och skapar liv så finns Frankenstein och Island of Lost Souls.

Redigerat av Tomanista, 03 november 2012 - 23:44.


#494

Postad 02 november 2012 - 17:55

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 0

Skillnaden mellan Alien och alla andra slaschers är att den utspelar sig framtiden med realistiska miljöer och väldigt väldigt bra skrivna karaktärer som beter sig och agerar som Människor och inte som lamm på väg till slakten vilket majoriteten av karaktärerna i Prometheus gör. Det är därför som Alien håller än idag inte bara som Skräck utan även som Sci-fi. Sa jag att förresten att Alien har välskrivna karaktärer?.


Vad tror du är orsaken till att sådant lyser med sin frånvaro i nästan alla hollywood-filmer nu för tiden?

Det är ett irriterande problem som alltid förstör dagens filmer, speciellt storfilmer som man ser/såg fram emot och dialogerna ska vi inte ens nämna.

#495

Postad 03 november 2012 - 23:10

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

  • 2 602 inlägg
  • 0

Jag märkte knappat ngn skillnad alls mellan 2D och 3D versionen om jag ska vara ärlig. Avatar och Titanic är 100 gånger bättre när det gäller 3D.


Vad har du för utrustning att se 3d på? Jag har själv en Epson tw9000 som skuter mot min kurvade duk från DS och ja den hade inte överdrivna effketer men skillnad var det mellan 2D och 3D! Till 3D´s fördel. Jag uppfattade ingen som hellst crosstalk i filmen samt djupet infann sig som jag gillar :)

Så för mig blev det skillnad, o då har jag ändå ett rejält djup i bilden redan vid 2D.

#496

Postad 19 december 2012 - 20:28

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 0
En intressant review

http://www.youtube.c...h?v=D7CChfYoO_I

#497

Postad 19 december 2012 - 21:03

Greedy
  • Greedy
  • Forumräv

  • 744 inlägg
  • 0

Har aldrig att de var ytliga men dessa är premisserna take it or leave it. Sedan finns det naturligtvis så mycket mer under ytan till Alien men detta är ett mervärde, något att själv fundera och teoretisera över. I Prometheus är allt uppe vid ytan och det säger ingenting. Min frågeställning till Lactoferrin var från början att ge direkta exempel där Alien visar samma brist på logik som i Prometheus, istället så fortsätter han att citera från en recension av Prometheus och säger att samma saker sker i Alien men inte när och var. Sedan hänvisar jag till att OM nu dessa brister kan påvisas så är de helt ovidkommande för filmen då de har helt olika premisser.

http://sv.wikipedia..../Premiss_(film)

Jag är inte ute efter att såga Prometheus, det var filmen jag såg mest fram emot i år och trots att jag nu sett den två gånger så förstörs den av att alla karaktärer beter sig idiotiskt och helt ologiskt och den enda karaktären som ens är minnesvärd och visar det minsta djup är en Android. Sen att filmen för vissa tar upp frågor som vissa personer aldrig funderat över (var vi kommer från och varför, något jag antagit att alla funderat på någon gång i sina liv men tydligen var detta Mind Blowing för många).

Att sedan filmen bygger på att man helt måste ignorera ALLT vi vet om hur livet uppkommit och hur människor har evolverat och att forskare i framtiden inte baserar något på bevis utan på devis "It's what i chose to believe" samtidigt som man kramar korset man bär runt halsen gör inte bara filmen dålig utan otroligt irriterande och provocerande för oss som läser och ser den kompletta dynga som diverse Kreationister som kallar sig sjäva för "Vetenskapsmän" spyr ur sig och som det finns människor som mot bättre vetande tror på. Visst, köper man att jorden är 10.000 år gammal och vi männsikor kom färdigförpackade så funkar det säkert jättebra.

Att Ridley nu också sagt att Engineerens mål att utplåna oss var pga att vi dödat deras budbärare för 2000 år sedan som skulle få oss på rätt spår visar bara ännu mer vilket dravel detta är. Antar att Shaw kommer hitta deras hemplanet där hon hittar Jesus ridandes på en velociraptor.

Jag kollade även igenom allt extramaterial på 3D-releasen och det enda jag kunde tänka på efter att jag sätt den var "Vart tog den här filmen vägen?" för det var intressantare än själva filmen och det är det som irriterar mig mest, det finns ju en så ofantligt mycket bättre film där bakom all den symboliska dynga som till skillnad från Alien serveras på silverfat.



Precis, älskar Agers analyser. Men då är frågan, om nu Alien är en allegori för våldtäkt, spelar det då någon roll för filmen om karaktärerna brister i sitt sätt att reagera över att hitta ett kraschat rymdskepp? Som Sci-fi funkar Prometheus OK, som en filosofisk film om vårt ursprung är den lika intressant som att se dokumentärer om Ancient Aliens på History Channel.

Sedan kan man analysera hur mycket man vill och det är otroligt intressant hur mycket som kan gömma sig under ytan men det är inga kalla fakta utan teorier och Alien är likt förbannat en skräckfilm där mördaren är en rymdvarelse. Skillnaden mellan Alien och alla andra slaschers är att den utspelar sig framtiden med realistiska miljöer och väldigt väldigt bra skrivna karaktärer som beter sig och agerar som Människor och inte som lamm på väg till slakten vilket majoriteten av karaktärerna i Prometheus gör. Det är därför som Alien håller än idag inte bara som Skräck utan även som Sci-fi. Sa jag att förresten att Alien har välskrivna karaktärer?

Vill man se/läsa något om människor som leker Gud och skapar liv så finns Frankenstein och Island of Lost Souls.

seriöst... jävla pretentiöst dravel... ta inte allt så seriöst kanske.

#498

Postad 19 december 2012 - 22:20

Tomanista
  • Tomanista
  • Veteran

  • 2 396 inlägg
  • 0

seriöst... jävla pretentiöst dravel... ta inte allt så seriöst kanske.


Se Promethues som en farsartard bagatell menar du? Ska prova det nästa gång jag ser den, tack för tipset.

#499

Postad 19 december 2012 - 22:30

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0

Vad har du för utrustning att se 3d på? Jag har själv en Epson tw9000 som skuter mot min kurvade duk från DS och ja den hade inte överdrivna effketer men skillnad var det mellan 2D och 3D! Till 3D´s fördel. Jag uppfattade ingen som hellst crosstalk i filmen samt djupet infann sig som jag gillar :)

Så för mig blev det skillnad, o då har jag ändå ett rejält djup i bilden redan vid 2D.


såg den på bio samt med sony hmz-t1 här hemma. Har inte provat se den på min vt50 en gång till då jag såg den för bara nån månad sedan. Så bra är den inte så man vill se den så ofta ;)

#500

Postad 20 december 2012 - 00:02

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

  • 2 602 inlägg
  • 0
O de var länge sen jag såg den nu. Nä håller med om att man inte ser den filmen varje dag precis ;) Men den är inte dålig utan bara det att jag kan inte se en film för ofta. Då tröttnar jag på den.

Tråkigt att du ej upplevde 3D´n så bra. Men sen är ju 3D väldigt individuellt hur den upplevs från person till person.

Mvh :)

Edit: Har faktiskt sett Avatar 3D, jag gjrode ett regelbrott o köpte den trotts att jag sagt att jag aldrig nånsin skulle göra det!

Jaja hur som hellst så håller jag med om att 3D på Avatar är bättre än Prometheus i 3D.

Redigerat av film-fanatiker, 20 december 2012 - 00:06.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.