Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ny säng. Vad ska man välja?

131 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 26 juli 2010 - 22:34

Manks
  • Manks
  • Användare

  • 198 inlägg
  • 0
Flickvännen är sugen på en kungsängen gustav III. Jag vet inte vad jag är sugen på, men hon får ont i ryggen av skit-ikea-sämngen vi har nu, men 10 k är ändå en summa pengar för en säng, så jag tänkte höra om någon här har en sådan eller har någon annan rekomendation på en bra säng som håller i många år...

Här är länk till sängen... http://www.kungsange...gustav-iii.html

/Torsten

#2

Postad 26 juli 2010 - 22:37

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0
Vi har just beställt 2 st 90 sängar av denna modell och känner oss väldigt nöjda:

http://www.kungsange...t/tullgarn.html

30% rabatt på allt dessutom!

Redigerat av masse70, 26 juli 2010 - 22:40.


#3

Postad 26 juli 2010 - 22:44

Unregisteredb8e57d04
  • Unregisteredb8e57d04
  • Forumräv

  • 931 inlägg
  • 0
Här diskuteras det sängar:
https://www.minhembi...howtopic=250834

#4

Postad 26 juli 2010 - 23:24

Manks
  • Manks
  • Användare

  • 198 inlägg
  • 0
Tack för infon, och tack för länken, sökte på kungsängen och fick inget svar. Glömde att man kan söka på andra varianter med ordet säng :rolleyes: skyller på lite vin och sen timme....

#5

Postad 27 juli 2010 - 01:20

belzebubb
  • belzebubb
  • Veteran

  • 1 866 inlägg
  • 0
10.000 tycker jag personligen inte alls är mycket för en kontinental säng. Själv värdesätter jag sängen högt då det är en så stor del i ens liv. Att investera i en bra säng ser jag som en självklarhet. Runt 18.000-22.000:- tycker jag själv är rimligt för en kontinental säng. I den prisklassen får man en riktigt skön, snygg och bra kvalitèsäng från en av dom ledande sängtillverkarna.

Kolla in Stjärnbädden/Hilding/Jensen är mitt förslag.

Redigerat av belzebubb, 27 juli 2010 - 01:29.


#6

Postad 27 juli 2010 - 01:52

lordalgar
  • lordalgar
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
För 10 000kr skulle jag rek. en bra ikea-säng (SULTAN SKIEN, SULTAN SALTNES) med en bäddmadrass. Bra värde för pengarna och väldigt mycket bättre än ikea's billigare sängar.

Kontinentalsängar är alltid lite mjukare (pga. de extra madrasserna), fundera om ni vill ha sängarna på det sättet. Många köper dem bara för de är på modet. Personligen föredrar jag utan de extra madrasserna.

Eftersom vi alla är olika är det bästa är att testa sig fram, så försök prova så många sängar ni kan. En dyr säng behöver inte betyda att den passar er bra.

#7

Postad 27 juli 2010 - 03:19

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

  • 1 200 inlägg
  • 0

För 10 000kr skulle jag rek. en bra ikea-säng (SULTAN SKIEN, SULTAN SALTNES) med en bäddmadrass. Bra värde för pengarna och väldigt mycket bättre än ikea's billigare sängar.

Kontinentalsängar är alltid lite mjukare (pga. de extra madrasserna), fundera om ni vill ha sängarna på det sättet. Många köper dem bara för de är på modet. Personligen föredrar jag utan de extra madrasserna.

Eftersom vi alla är olika är det bästa är att testa sig fram, så försök prova så många sängar ni kan. En dyr säng behöver inte betyda att den passar er bra.



Jag har själv en kontinentalsäng ifrån Kungssängen och är mkt nöjd. Däremot kan jag inte hålla med om att en kontinental alltid är mjukare. Det beror på vilken madrass man väljer. Väljer du en hård är det självklart att sängen upplevs hårdare än en mjuk icke kontitental, det säger sig självt. Jag hade en säng ifrån DUX innan som anses vara mkt bra. Det var inte en kontinental. Däremot var den betydligt hårdare.
Man ska nog akta sig för att tycka till om saker man uppenbarligen inte har den blekaste aning om. Tyvärr är det för många "moppefjun" killar här inne som spekulerar på tok för mkt.

Ps en fördel med Kungsägen kontinentalmadrass 180cm är att du kan dela upp bäddmadrassen i olika hårdheter. Där en del, 90 cm har en viss hårdhet och den andra delen en annan hårdhet. Vidare kan man även vända på bäddmadrassen och på så vis ändra hårdhet. Mao finns det en hel del olika valmöjligheter.

Och som sagt, köp inte snacket med att en kontinental ALLTID är mjukare än en icke kontiental, det är ren nonsens. Jag har erfarenhet av detta, lita på mig.

Mvh

G

#8

Postad 27 juli 2010 - 04:19

alexander_e_b
  • alexander_e_b
  • Beroende

  • 1 006 inlägg
  • 0
Man måste testa.
Många har att man kan lämna tillbaka om man inte är nöjd.
Själva har vi Viking "Dacke" Ställbara sängar.
Viking kan jag rekommendera :rolleyes:
Vi är jätte nöjda. Dem tillverkas i småland för hand.
Men ta en dag till att åka runt å testa lite.
Många av dem som säljer sängar är jätte duktiga.
Lycka till.

#9

Postad 27 juli 2010 - 05:13

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0
Det jag gillade med Kungsängen var deras 90 dagars sova gott garanti som innebär att man kan få byta tex hårdhetsgrad på sängen om man inte känner sig helt nöjd.

#10

Postad 27 juli 2010 - 09:21

Manks
  • Manks
  • Användare

  • 198 inlägg
  • 0
Tack för alla kloka råd och tips och synpunkter.

Att vi ska byta ut ikeasängen vi har nu är för att den är på tok för hård, så vi vill ha en mjukare.

Att man måste slänga ut runt 20 tuss på en säng ser jag som nonsens, jag ska sova i den så jag vill ha en skön säng. När jag provlåg i affären tyckte jag den här sängen var skön, därför vi funderar på den. Sen sover jag personligen inte bättre för jag bränt 10.000 extra på den. (å andra sidan håller jag med om att 20 tusen är inte vansinnigt mycket för en säng, som man ska spendera så mycket tid i...)

Att kontinental-sängar är i ropet hade jag faktiskt ingen aning om.

#11

Postad 27 juli 2010 - 11:05

Unregistered172f411e
  • Unregistered172f411e
  • Lärjunge

  • 266 inlägg
  • 0
våran sänghistoria:

Köpte för 7 år sedan den bästa sängen som fanns på IKEA, en sådan med två resårmadrasser, en tjock madrass och sedan ytterligare en bäddmadrass överst.
Den var skön/okey i ca 2år, sen började den kännas på tok för mjuk.
Vi tog då bort den tjocka madrassen och sängen kändes okey igen i ungefär 2-3 år.
Efterssom vi skulle flytta inom en snar framtid så gjorde vi som så att vi "härdade" ut i den dåliga sängen och tänkte att vi köper en ny när vi flyttat.
Sagt och gjort.
Köpte hur som haver ny säng i våras, och jag kan säga att det är en enorm skillnad, en enorm skillnad mellan hur våran förra säng var när den var ny, och hur den nya vi har nu är.

Den här gången lät vi dock inte priset styra, utan vi konsulterade flera olika sängsäljare och provlåg massor med sängar, inte bara lägga sig ner 5 sekunder och sen upp igen, utan ordentligt.
Det resulterade i att vi köpte en Ekornes Svane sephir. (180cm), kostade 33000.
Kändes lite surt då (man visste ju inte hur den skulle vara i längden liksom), men nu när vi haft den ett halvår och insett den totala skillnaden så är det värt varenda krona!
Båda sover riktigt bra, man märker inte om den andra rör på sig i sängen, den håller sig svalare än alla sängar jag sovit i. Och framför allt så är man ordentligt utsövd när man vaknar. Och man känner inte i kroppen att man är stel här å där som man gjorde i den förra..

Kanske ska tillägga att vi är normalviktiga/normallånga..

#12

Postad 27 juli 2010 - 14:14

tomasgbg
  • tomasgbg
  • Beroende

  • 1 309 inlägg
  • 0

Vi har just beställt 2 st 90 sängar av denna modell och känner oss väldigt nöjda:

http://www.kungsange...t/tullgarn.html

30% rabatt på allt dessutom!


Ja, bra o bra annars är det väl 40%?

Dom har haft mellan 30-40% nonstop ända sedan dom kom till stan för 4-5 år sedan..

#13

Postad 27 juli 2010 - 14:23

Unregistered1552
  • Unregistered1552
  • Beroende

  • 1 156 inlägg
  • 0
Känns som det här med säng är ganska omtvistat här. Vissa säger "lita på mig" och andra säger emot. Jag skulle säga: lita inte på andra alls. Jag vet folk som blivit väldigt nöjda med billiga till och med medeldyra sängar, andra inte. Åk ut och provligg. Vi är alla olika långa, väger olika mycket och har kroppar som inte är den andra lik.

Fråga experter, och inte glada amatörer (inkl. mig själv).

Redigerat av Unregistered1552, 27 juli 2010 - 14:24.


#14

Postad 27 juli 2010 - 15:12

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Ja, bra o bra annars är det väl 40%?

Dom har haft mellan 30-40% nonstop ända sedan dom kom till stan för 4-5 år sedan..

Vet inte hur det är hos er men så är det iaf inte här.

Vi har en butik 5 min bilväg härifrån och den har definitivt inte haft några konstanta 40% som du vill påstå under de åren de legat där.

Vet inte riktigt dock vart du vill komma med det där uttalandet, men billigt i förhållande med andra märken är det oavsett.

#15

Postad 27 juli 2010 - 15:22

Unregisteredd51b7e75
  • Unregisteredd51b7e75
  • Beroende

  • 1 408 inlägg
  • 0
Köp en hästens säng. Lita på mig..

Nej när det kommer till sängar så ska man inte lita på någon, det enda man kan fråga andra om är hur kvalitén har blivit efter några års användande.

Råd och rön hade ett test om olika sängars kvalitén, det är värt att titta på.

Förövrigt tycker jag vi håller oss till den andra tråden som har handlar om samma sak. En moderator kan ju lägga ihop trådarna.

Redigerat av Unregisteredd51b7e75, 27 juli 2010 - 15:23.


#16

Postad 27 juli 2010 - 22:59

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

  • 2 530 inlägg
  • 0
Hej!
Dux har ju kampanjer ca: 2 gånger per år tror jag det är. Först köpte jag en Dux 1001 år 2007 105x200 för 12.400:- inkl ben och sen ville morsan och farsan ha en också så då blev det 2st 90x200 som dom satte ihop. Alltså en fast och en med medium botten. Om jag inte minns fel så var det iaf när jag köpte min, om man väger över 75kg så skall man ha en med fast botten annars är det medium som gäller. Dessa kostade 2008 på kampanjen 9900:-/st. Detta var som sagt år 2008 men om man skall ha en sådan idag så heter den Classic, tror jag ;)

http://www.svenssons...addmadrass.aspx

När jag köpte min så provade jag Hästens i butik, även dom med tagel madrasser och det var absolut inget för mig då man måste hålla på och dra i madrassen någon gång i bland för att taglet skall ligga jämt och sådant hokus pokus vill jag inte hålla på med. Sedan tyckte jag inte att dom var så sköna heller, lite överreklamerat med hästens så jag for till nästa sängbutik. Dux även det ett skrytmärke men där var det annorlunda. Innan dess hade jag en gammal säng och jag hade ofta ont i kroppen, men sen jag skaffade den där Dux sängen så har jag sovit gott alla nätter året runt. En sak som jag har märkt är om man tex under dagen har gjort något ansträngande tex trädgårds arbete eller varit ute på långpromenad och fått ont i axeln, då är det bara att lägga sig på den sidan man har ont och sen är värken borta efter 1 timma, helt otroligt och samma resultat varje gång :P Detta är en toppen säng iaf som jag ser det.

Mvh Per

Redigerat av Unregistered2141, 27 juli 2010 - 23:08.


#17

Postad 27 juli 2010 - 23:05

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

  • 2 530 inlägg
  • 0
Här kommer en länk också ;)

http://www.dux.se/

#18

Postad 28 juli 2010 - 16:12

lordalgar
  • lordalgar
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Här var vi snabba med personangrepp, du vet inget om min bakgrund eller kunskapsnivå!

För att förenkla, köper du t.ex. en Kungsängen Sofiero, "mellanfast" med en hård bäddmadrass. Kommer pocketmadrasserna göra sängen mjukare.

När du köper säng, prova och lita på dig själv, det är du som skall sova i sängen.

EOD

Man ska nog akta sig för att tycka till om saker man uppenbarligen inte har den blekaste aning om. Tyvärr är det för många "moppefjun" killar här inne som spekulerar på tok för mkt.
Och som sagt, köp inte snacket med att en kontinental ALLTID är mjukare än en icke kontiental, det är ren nonsens. Jag har erfarenhet av detta, lita på mig.



#19

Postad 31 juli 2010 - 12:53

Netwt
  • Netwt
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
För 10k, skulle jag lätt valt balder continental från vikingbeds. As skön! http://gustafsonsmob...ndex.php?id=619

#20

Postad 31 juli 2010 - 22:17

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 968 inlägg
  • 0

Vet inte hur det är hos er men så är det iaf inte här.

Vi har en butik 5 min bilväg härifrån och den har definitivt inte haft några konstanta 40% som du vill påstå under de åren de legat där.

Vet inte riktigt dock vart du vill komma med det där uttalandet, men billigt i förhållande med andra märken är det oavsett.


fel och fel! Kungsängen har mer eller mindre alltid haft 40% rabatt (så länge dom kört reklam i tv, vilket har pågått av och till i flera år) numera är det 35% eller 30% som det körs med.
Billigt i förhållande till andra märken? knappast! när du börjar syna sängar mot varandra (uppbyggnadsmässigt,tyg kvalitéer etc) finner du att en Kungsängen oftast är dyrare om även ibland likvärdig mot andra tillverkare.
Deras sjukt upptrissade bruttopriser ser konsumenten inte innan detta! Svensson köper rabatten i reklamen :)

Att köpa en säng är dock ett ytterst individuellt val och bör läggas ner en del tid på då man som människa nästan spenderar en tredjedel av livet sovandes.

#21

Postad 31 juli 2010 - 22:25

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

fel och fel! Kungsängen har mer eller mindre alltid haft 40% rabatt (så länge dom kört reklam i tv, vilket har pågått av och till i flera år) numera är det 35% eller 30% som det körs med.
Billigt i förhållande till andra märken? knappast! när du börjar syna sängar mot varandra (uppbyggnadsmässigt,tyg kvalitéer etc) finner du att en Kungsängen oftast är dyrare om även ibland likvärdig mot andra tillverkare.
Deras sjukt upptrissade bruttopriser ser konsumenten inte innan detta! Svensson köper rabatten i reklamen :)

Att köpa en säng är dock ett ytterst individuellt val och bör läggas ner en del tid på då man som människa nästan spenderar en tredjedel av livet sovandes.

Konstigt, för vår lokala butik som jag redan sagt har inte kört dessa kampanjer som du vill påstå. Detta vet jag då jag i stort sett passerar där i snitt ett par ggr /mån.

Jag kan bara jämföra direkt mot den Sova-Butik som ligger vägg i vägg med dom och som jag redan köpt en säng ifrån i klassen +30kkr för några år sen som jag i efterhand inte alls är nöjd med och som nu skall säljas vidare.

Vart du får dina egna teorier kring priser och kvaliteteter vet jag inte men dom får stå för dig och känns allt annat än trovärdiga.

Vet bara efter att ha kollat på "likvärdiga" sängar med elektriskt justerbar madrass och med likvärdig komfort att priserna ligger långt högre på mer "kända" märken. Men det verkar du ha blundat för?

Du verkar även ha blundat för det faktum att sängarna kommer med 25 års garanti, det verkar ju smart om man säljer skitgrejer, eller hur?

Vore dock intressant vad exakt du baserar dessa empiriska "fakta" på?

Framför allt vill jag veta vilka "sjukt upptrissade priser" dom har då dom i de flesta fall ligger lägre i pris än de flesta andra?

Ge mig gärna en länk eller två och jag tystnar för evigt.

Sen gillar jag inte ditt töntiga uttalande om att Svenssons går på allt i reklamen etc, det har inget med saken att göra.

Skulle knappast byta ner mig prismässigt och "märkesmässigt" om jag inte hade provat noggrant vad jag vill ha och tyckt det varit bättre.

Man kan bara inte låta bli att undra vilka sängar du själv faktiskt har provlegat så du själv vet vad du skriver om?

Redigerat av masse70, 31 juli 2010 - 22:53.


#22

Postad 01 augusti 2010 - 09:48

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 968 inlägg
  • 0
Masse70: Du verkar vilja läsa och tolka saker till din favör?
Vad jag menar är att ingen köper en Kungsängen till ordinarie pris. Det räcker du surfar in på deras hemsida för att mötas av flera modeller med 30% rabatt.
Om du då synar en säng som tex Wasa+ höj å sänkbar så ser du att den har ett ordinariepris på 11650:- och nu (eller mer eller mindre alltid) har minst 30% rabatt då den kostar 8155:-.
Bryter vi nu ner denna säng mot två likvärdiga konkurrenter så ska du få se....
Vi tar en stjärnbädden Smaragd ställbar som har ett bättre och stabilare chassi (underedet är helt i metall, ramen 4cm grövre vilket ger en stabilare konstruktion,bättre kvalité på tyget, samt en motor med nödsäkning,strömfrikoppling och möjligheten att spara 3 favoritpositioner) allt detta för ett ordpris på 9675:- (just nu sommarkampanj 20% och nu kostar 7740:-!

tar man sen nästa märke, Vikingbeds så har dom en modell som heter Frej steglös. Den kostar NU: 6.995:-.
Ordinariepris 7.760:- detta är en säng som på papperet också är lite vassare (något bättre chassi) i övrigt snarlik Wasa+. men billigare! Viking har även en modell som heter valhall som säljs för 9995:- på kampanj. denna säng eller smaragden från stjärnbädden skulle jag reka alla dagar i veckan då vi pratar säng för runt 10 000:-

för att få så lik jämförelse som möjligt på Kungsägen Wasa+ vill jag säga att en ställbar från Bozzolo är mer eller mindre så nära man kan komma. Den kostar 7690:-i ordpris! Jag vill ändå trumma lite för att som konsument så åker man gärna till det stället som lämnar bäst rabatt i en annons. Om man sedan köper sängen där eller inte är en helt annan femma. rabatter säljer!
En sak är dock säker.. ett företag som hela tiden har såpass höga rabatter kommer få problem framöver om man inte gör något kreativt. det är inte seriöst att lämna så stora rabatter utan mer ett tecken på att ordpriset är på tok för högt från början

Att köpa en säng kan många gånger vara ett svårt val då det är väldigt individuellt. Att testa ett par olika modeller/märken är självklart att rekommendera. Jag har jobbat med sängar i snart 20 år och tycker att upp till 40 000:- är helt ok att lägga på ett sovrum om man har lite extra krav på sömn/design. För 20 000:- får man jäkligt mycket säng med. Finns flertalet kontinental sängar runt 20 000:- som ger mycket säng för pengarna.
Att köpa en dubbelsäng för under 10 000:- kan många gånger funka bra det med... dock försvinner en hel del komfort och utseende i dessa klasser. Man ska ha sin säng i runda slängar 15 år. (jag vet, det finns sängar som har 25års garanti) glöm den! garantin gäller mot ram och fjäderbrott... det händer nästan aldrig att dessa brister. du kommer ligga ner din säng långt tidigare och framförallt, byt ut den pga hälsoskäl :D Den kommer vara sjukt äcklig efter 15år. Bäddmadrassen bör bytas ännu tidigare. En välsorterad butik har oftast mycket bra personal som hjälper till att välja rätt för er skull, inte för egen vinning :) Dom flest vill väl ha nöjda kunder?

#23

Postad 01 augusti 2010 - 10:05

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 968 inlägg
  • 0

Vi har just beställt 2 st 90 sängar av denna modell och känner oss väldigt nöjda:

http://www.kungsange...t/tullgarn.html

30% rabatt på allt dessutom!


Kan utan minsta tvekan säga att en Diamant 100 Ställbar från Stjärnbädden är en klart mycket vassare säng en Tullgarn. Stjärnbädden sängen har stålchassi, trådlösa handkontroller som standard,minnesfunktioner,strömfrikoppling,nödsänkning, zonpocketfjädrar på toppen, latexstoppning i hela sängen
för att nämna några viktiga ingredienser. Den kostar ca: 20 000 och just nu är det 20% under hela augusti.
Men som sagt, det är du som ska sova i sängen du valt, inte jag :) Är den skön och funkar för dig så ska du vara nöjd.

#24

Postad 01 augusti 2010 - 10:12

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0
Och i vilken Sova butik jobbar du i då? :)

Appropå det där påståendet om att tolka till sin favör.....

Redigerat av masse70, 01 augusti 2010 - 10:14.


#25

Postad 01 augusti 2010 - 10:16

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 968 inlägg
  • 0

Och i vilken Sova butik jobbar du i då? :D

Appropå det där påståendet om att tolka till sin favör.....


Jag jobbar inte i butik :)

#26

Postad 01 augusti 2010 - 12:02

Flash78
  • Flash78
  • Forumräv

  • 784 inlägg
  • 0
Jag köpte en sån här och ja sover grymt skönt i den. Bytte upp mej från en ikea säng.

#27

Postad 01 augusti 2010 - 12:44

JMKbiker
  • JMKbiker
  • Beroende

  • 1 086 inlägg
  • 0

...långt inlägg...

Mycket bra och informativ text!
:)

Redigerat av JMKbiker, 01 augusti 2010 - 12:45.


#28

Postad 02 augusti 2010 - 09:05

Unregisteredb8e57d04
  • Unregisteredb8e57d04
  • Forumräv

  • 931 inlägg
  • 0
Köpte Vikingbeds Aston i helgen och hunnit sova två nätter i den, än så länge är den magiskt skön och har ett specialerbjudande nu vilket inte är så tokigt. Tydligen är det bara en modell som sängjätten säljer.

http://www.sangjatte...=...=47&vid=526

#29

Postad 04 augusti 2010 - 18:01

Unregistered1014
  • Unregistered1014
  • Forumräv

  • 530 inlägg
  • 0
Vi skall också köpa ny säng här och jag och frun är inte alls överens.

Det enda vi är överens om är att det skall vara en kontinentalsäng och inte Hästens, vi har båda väldigt svårt för det där blå och vita.

Självklart är funktionen det viktiga men det estetiska är även viktigt för oss båda, ungefär som varför jag aldrig kan köpa iNo oavsett hur bra dom låter så ser det ändå ut som hemmabyggen. :)

Jag har i alla fall fastnat för Carpe Diem Sandö medan frun har fastnat för Tempur Supreme.

Kungsängen trodde jag själv först att det skulle bli men efter ett besök hos dom insåg jag ganska snabbt att byggkvaliteten är ganska långt ifrån Carpe Diem och Tempur, i alla fall på de modeller vi tittar på. Sen kan jag nog erkänna att jag inte tycker om företag som alltid har "rea" som ordinariepriser, lite grand som Hemtex som alltid har utförsäljning.

Det känns lite Galne Gunnar över Kungsängen, men visst vore det toppen att köpa en säng motsvarande Carpe Diem eller Hästen m.fl. till Kungsängens priser men tyvärr är det inte riktigt så enkelt.

Jag och frun skall i alla fall ta med min frus naprapat i nästa vecka för att få lite mer seriösa råd!

Visst är det mycket pengar men låt oss säga att man har en säng i 10 år, kostar sängen runt 50.000:- så blir det 5000:- om året vilket jag tycker är helt ok! Jag menar tänk vad mycket annat man lägger ner 5000:- om året på!

#30

Postad 04 augusti 2010 - 18:08

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Vi skall också köpa ny säng här och jag och frun är inte alls överens.

Det enda vi är överens om är att det skall vara en kontinentalsäng och inte Hästens, vi har båda väldigt svårt för det där blå och vita.

Självklart är funktionen det viktiga men det estetiska är även viktigt för oss båda, ungefär som varför jag aldrig kan köpa iNo oavsett hur bra dom låter så ser det ändå ut som hemmabyggen. :)

Jag har i alla fall fastnat för Carpe Diem Sandö medan frun har fastnat för Tempur Supreme.

Kungsängen trodde jag själv först att det skulle bli men efter ett besök hos dom insåg jag ganska snabbt att byggkvaliteten är ganska långt ifrån Carpe Diem och Tempur, i alla fall på de modeller vi tittar på. Sen kan jag nog erkänna att jag inte tycker om företag som alltid har "rea" som ordinariepriser, lite grand som Hemtex som alltid har utförsäljning.

Det känns lite Galne Gunnar över Kungsängen, men visst vore det toppen att köpa en säng motsvarande Carpe Diem eller Hästen m.fl. till Kungsängens priser men tyvärr är det inte riktigt så enkelt.

Jag och frun skall i alla fall ta med min frus naprapat i nästa vecka för att få lite mer seriösa råd!

Visst är det mycket pengar men låt oss säga att man har en säng i 10 år, kostar sängen runt 50.000:- så blir det 5000:- om året vilket jag tycker är helt ok! Jag menar tänk vad mycket annat man lägger ner 5000:- om året på!

FYI kan jag bara nämna i förbifarten att jag är i stånd att just låta min Carpe Diem (Malö el Sandö, kommer inte ihåg på rak arm) som kostade mig ca 32 kkr nu kommer gå vidare till sälla jaktmarker till förmån för just en Kungsängen Tullgarn.

Har aldrig varit nöjd helt och hållet med min Carpe Diem och föll pladask över komforten i de nya sängarna.

Tycker heller verkligen inte att man kan känna eller bedömma med ögat att byggkvaliteten skulle vara så milsvid som vissa gärna villl påstå.

Tänk vad olika man kan tycka :)

Redigerat av masse70, 04 augusti 2010 - 18:11.


#31

Postad 04 augusti 2010 - 19:11

Unregisteredd51b7e75
  • Unregisteredd51b7e75
  • Beroende

  • 1 408 inlägg
  • 0

Jag och frun skall i alla fall ta med min frus naprapat i nästa vecka för att få lite mer seriösa råd!


Om din fru har problem med rygg och liknande så skulle jag säga Tempur sängarna. Sjukt bra för de som har problem med kroppen.

#32

Postad 17 augusti 2010 - 20:51

Wizeguy
  • Wizeguy
  • Lärjunge

  • 428 inlägg
  • 0
Tillbringade lååång tid i Sova butiken i Uppsala igår ,mkt trevliga , hjälp samma å tålmodig personal där.

Det föll tillslut på denna ,Jensen (i svart dock):
Sova :Jensen.

olika fasthet för mig å tjejen ,grym bäddmadrass i latex med massor av små hål som ska hålla en sval å luftig.
Kan återkomma senare vid intresse när man fått hem den å tillbringat några nätter .
http://www.jensensangar.se/

Redigerat av Wizeguy, 17 augusti 2010 - 21:00.


#33

Postad 17 augusti 2010 - 21:43

Crisalide
  • Crisalide
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0
Själv hade jag valt http://www.kungsange...asic/oscar.html x2.
90cm bredd :blink:

#34

Postad 19 september 2010 - 15:38

Manks
  • Manks
  • Användare

  • 198 inlägg
  • 0
kan bara nämna att efter en månad i gustaf den 3.e 160 cm bred är både jag och tjejen grymt nöjda ;)

Sover bättre, är mer utvilad har mindre ont...

#35

Postad 19 september 2010 - 22:02

ledighetskommiten
  • ledighetskommiten
  • Lärjunge

  • 257 inlägg
  • 0
Jag håller på IKEA.

Man kan tycka vad man vill om märken, men det finns väl en anledning till att de kommer högt i alla tester och nästan alltid vinner pris/prestanda i oberoende tester.

#36

Postad 20 september 2010 - 16:06

belzebubb
  • belzebubb
  • Veteran

  • 1 866 inlägg
  • 0

Jag håller på IKEA.

Man kan tycka vad man vill om märken, men det finns väl en anledning till att de kommer högt i alla tester och nästan alltid vinner pris/prestanda i oberoende tester.

IKEA har inget som helst att sätta emot en säng från tex Jensen, Stjärnbädden, Hilding. Det är verkligen stor skillnad.

Redigerat av belzebubb, 20 september 2010 - 16:07.


#37

Postad 20 september 2010 - 16:20

Unregistered0d510bdf
  • Unregistered0d510bdf
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0
Ska man köpa kvalitetssäng, så är det Ekornes Svane.
De kostar lite mer, men är tillverkade i Norge med högsta kvalitet, de gör allt själva i deras fabriker.
Zefiren är prefekt om man har dålig rygg.
Skillnaden mot tempur är att tempur aktiveras av kroppsvärmen, zefirens intelligel behöver inte aktiveras, den formar sig direkt efter kroppen och ger stöd. :)

#38

Postad 20 september 2010 - 16:20

Unregistered1014
  • Unregistered1014
  • Forumräv

  • 530 inlägg
  • 0
Har glömt bort tråden helt :)

Det blev en Tempur i alla fall för mig och tanten, är väl inte själv vansinnigt förtjust i den men jag sover bra på ett golv också!

Helt ärligt har jag väldigt svårt att förstå de som inte ser och/eller känner skillnaden mellan materialvalen och byggnadskvaliteten mellan en Kungsängen och en Carpe Diem/Hästen säng.

Ungefär som att säga att man inte märker skillnad på en Skoda och Audi osv.

Men precis som allt annat så innebär det inte att den dyrare produkten är så många gånger bättre i förhållande till hur många gånger den är dyrare än den billigare.

Vissa nöjer sig med Kungsängen eller IKEA och gör man det är det ju faktiskt bara att gratulera eftersom man då har en bra slant att göra något annat roligt för!

#39

Postad 20 september 2010 - 19:00

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

  • 2 761 inlägg
  • 0

Har glömt bort tråden helt :)

Det blev en Tempur i alla fall för mig och tanten, är väl inte själv vansinnigt förtjust i den men jag sover bra på ett golv också!

Helt ärligt har jag väldigt svårt att förstå de som inte ser och/eller känner skillnaden mellan materialvalen och byggnadskvaliteten mellan en Kungsängen och en Carpe Diem/Hästen säng.

Ungefär som att säga att man inte märker skillnad på en Skoda och Audi osv.

Men precis som allt annat så innebär det inte att den dyrare produkten är så många gånger bättre i förhållande till hur många gånger den är dyrare än den billigare.

Vissa nöjer sig med Kungsängen eller IKEA och gör man det är det ju faktiskt bara att gratulera eftersom man då har en bra slant att göra något annat roligt för!

Det spelar nog ingen roll vad det är för tillverkare på sängen för det finns bara en som tillverkar fjädrarna till sängarna.
sen vet jag inte om en dyrare säng är bättre har en för 20k och inte fan sover jag bättre i den än vad jag gjorde i en jysk för 8k .

#40

Postad 20 september 2010 - 20:38

Unregistered0d510bdf
  • Unregistered0d510bdf
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0

Det spelar nog ingen roll vad det är för tillverkare på sängen för det finns bara en som tillverkar fjädrarna till sängarna.
sen vet jag inte om en dyrare säng är bättre har en för 20k och inte fan sover jag bättre i den än vad jag gjorde i en jysk för 8k .


Ekornes tillverkar sina egna fjädrar. :)

#41

Postad 20 september 2010 - 21:28

belzebubb
  • belzebubb
  • Veteran

  • 1 866 inlägg
  • 0

Har glömt bort tråden helt :)

Det blev en Tempur i alla fall för mig och tanten, är väl inte själv vansinnigt förtjust i den men jag sover bra på ett golv också!

Helt ärligt har jag väldigt svårt att förstå de som inte ser och/eller känner skillnaden mellan materialvalen och byggnadskvaliteten mellan en Kungsängen och en Carpe Diem/Hästen säng.

Ungefär som att säga att man inte märker skillnad på en Skoda och Audi osv.

Men precis som allt annat så innebär det inte att den dyrare produkten är så många gånger bättre i förhållande till hur många gånger den är dyrare än den billigare.

Vissa nöjer sig med Kungsängen eller IKEA och gör man det är det ju faktiskt bara att gratulera eftersom man då har en bra slant att göra något annat roligt för!

Varför köper du en dyr säng som du inte ens gillar?

#42

Postad 25 september 2010 - 22:49

ledighetskommiten
  • ledighetskommiten
  • Lärjunge

  • 257 inlägg
  • 0

IKEA har inget som helst att sätta emot en säng från tex Jensen, Stjärnbädden, Hilding. Det är verkligen stor skillnad.

På priset i alla fall. B)
Jensen och Stjärnbedden har jag inte sett i samma test, men Hilding (och Hästen). Väldigt förvånad.

Själv tycker jag dessutom att är de bara någorlunda jämnbra då man köper dem byter jag hellre var 5 år än var 20:e ...

(Jag har själv inte testat Stjärnbädden eller Hilding och Jensen bara kort på en mässa, vilket nog inte är optimalt. )

Ekornes tillverkar sina egna fjädrar. :wub:

Det säger inget om de är bättre eller sämre än övriga. ;)

#43

Postad 26 september 2010 - 16:33

Unregistered0d510bdf
  • Unregistered0d510bdf
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0

På priset i alla fall. :wub:
Jensen och Stjärnbedden har jag inte sett i samma test, men Hilding (och Hästen). Väldigt förvånad.

Själv tycker jag dessutom att är de bara någorlunda jämnbra då man köper dem byter jag hellre var 5 år än var 20:e ...

(Jag har själv inte testat Stjärnbädden eller Hilding och Jensen bara kort på en mässa, vilket nog inte är optimalt. )


Det säger inget om de är bättre eller sämre än övriga. B)

Logiskt så borde det vara bättre, då de har kontroll på kvaliteten från spolen till färdig fjäder...och det är kvalitet på deras sängar. ;)

#44

Postad 31 december 2010 - 02:36

beachboy72
  • beachboy72
  • Användare

  • 202 inlägg
  • 0
Jag har tänkte köpa en dubbelsäng, provade kontinental, men blev lite mjukare och passade inte min kroppstyp, dvs höll mig ändå någorlunda plan, men sjönk liksom ner som i en kista, dvs gropen gick ner sig mellan vänster och höger mer än mellan huvud och fotända om ni förstår.

Har provlegat 15 sängar från ca 10000-50000 och har ändrat uppfattning om sängar.
Kontinental passar inte mig (väger 120+ och är 190 och bredaxlad med ganska mycket svank)
Sängar som håller, som är de testerna som görs i t.ex testfakta.se säger ju inte så mycket egentligen? visst de håller, men är det egentligen inte bara att ta kraftiga fjädrar och stabil ram och så håller de bra, men HUR de fjädrar och fjädrar tillbaka tas inte upp så mycket. Visst man kan köpa en Lastpall med en madrass på, den lär klara alla tester hur mycket som helst, inga sättningar, tål att 35kgs barn hoppar på den, samma dämpning, mm.

Nu känns de lite som om man köper en dubbelsäng med "allt" för under 10000:- så väntar man sig nästan att den ska bli sämre efter bara några år? Jag låg i en Jensen som hade timglasfjädrar, och den slog Ekens dubbelfjädrade pocket fjädrar som har en mindre fjäder i den större fjäder och hjälper till vid högre tryck.

Jensensängen timglasfjädrar eller pocket bonellfjädrar i zonindelning, gjorde att de fjädrade lättare i början och sedan blev de fastare och fastare, istället för att det blir ingen fjädring eller att det blir stopp, dvs hela kroppen sjunker ner lite, dock plan ändå. Känns bra iom jag behöver fast eller vädigt fast pga min vikt samt vill ha stöd för svaken vilket jag fick då.

Är en djungel iaf, de kostade nu med kampanj 25000 vilket är kanske 7-10 000 för dyrt, men jag tycker det verkar värt, eller en ribbotten och en maddrass med en del tempur, det är ju också bra när man annars är lite trött i svanken när man vaknar.

Åsikter? är det kanske madrass man ska ha istället för resårbotten? Jag hade det när jag var liten för att det skulle vara bra för ryggen (allmänt har inte haft problem med ryggen mer än medelsvensson)

#45

Postad 31 december 2010 - 02:41

Unregistered1939
  • Unregistered1939
  • Beroende

  • 1 045 inlägg
  • 0
Vi testade Dyrare varianter av Hilding, Hästen samt Ikea

Det blev Ikeas dyraste med deras tjockaste bäddmadrasser

och det kostade inte en vad en bäddmadrass kostar till de andra

Vi kunde inte finna någon som helst skillnad ...

Men sen har vi ju stor plasma och bioanläggning i sovrummet, så det väl det som gör det ;)

Maveric :D

Ps. Hade en hilding med hiss och tempur innan .. men gav bort den då man fastnade i tempuren
och sängen var medelmåttig i resåren.

Redigerat av Unregistered1939, 31 december 2010 - 02:44.


#46

Postad 04 januari 2011 - 09:36

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

  • 1 671 inlägg
  • 0
Gillar ganska hårda och fasta sängar så för vår del blev det också en från IKEA med dyraste bäddmadrassen, totalt ca 5500 NOK. En bekant köpte en 50 000 kr-säng från carpe diem tror jag som inte blev bra...

#47

Postad 04 januari 2011 - 14:05

DennisA
  • DennisA
  • Forumräv

  • 789 inlägg
  • 0
Att testa säng är lite som att lyssna på högtalare hos en handlare, dvs du har ingen aning om hur den kommer kännas hemma hos dig efter att du testat ett tag. Att provligga i butik en kort stund ger dig bara en snabb känsla om sängen känns för hård eller mjuk.
När vi nyligen flyttade så var det dags för en ny säng. Denna gången skulle vi försöka prova ut lite sängar och fråga runt ordentlig. Åkte till Sova och fick otroligt bra hjälp. Slutade med en Carpe Diem kontinentalsäng. Av det snabbtest vi gjorde i butiken så kändes denna skönast och dessutom så har man 60 dagars "provtid". Gillar man inte madrassen så byter dom ut den. Lite över våran budget men vi valde denna pga att den var snygg (med tillhörande sänggavel), kändes riktigt skön och att man hade prövotid.
Hade tidigare en av IKEA's dyrare madrasser. Skillnaderna mellan dessa är att jag sover MYCKET djupare nu. Kan dock inte påstå att jag vaknar upp mer utvilad. Hade inga problem med att jag vaknade upp med ryggont eller dyl i vår förra, har det inte nu heller.
Om det beror på sängen eller andra omständigheter vet jag inte, men jag somnar mycket fortare nu. Förr låg jag och vred mig 30min innan jag somnade.

#48

Postad 04 januari 2011 - 14:44

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

  • 1 671 inlägg
  • 0

Om det beror på sängen eller andra omständigheter vet jag inte, men jag somnar mycket fortare nu. Förr låg jag och vred mig 30min innan jag somnade.


Att du ligger och vrider dig och har svårt att sova beror förmodligen på allt annat än sängen, stress kanske?

Bra jämförelse med att provlyssna högtalare, det kan verkligen vara så och där känner jag flera som upplevt att sängen (efter att man haft den ett tag) inte känns bra.

#49

Postad 05 januari 2011 - 00:43

Wizeguy
  • Wizeguy
  • Lärjunge

  • 428 inlägg
  • 0
Som DennisA skriver: +1

Vad alla gör när de ska ut å testa säng :
Går runt runt i säng butiker i timmar,å på stora IKEA hus ,å sen lägger sig 1-2 minuter å säger: "den här låg man ju skönt i" jag märker ingen skillnad mot den där som kostade si å så mycket mer/mindre..FEL!
Fattar inte alla det!?

När jag går med tjejen på tex IKEA .. tro mig att jag tycker det är skönt ,att lägga mig på deras lager vagnar. Eller var som helst i ett par minuter..ska jag då köpa en lagervagn till säng kanske?

Vi hade ett par hyfsat nya IKEA sängar innan ,men för en ca 3 månader sedan köpte vi en Jensen med en gudabenådad bäddmadrass ,gav 29000 på kampanj (ord 39000) ...vill INTE häva köpet för en sekund även då vi får snåla in på annat lyx ett tag framöver.

Men vi människor har ju tydligen en stor benägenhet att sitta med sin bestämda uppfattning å uttalanden om saker å ting, UTAN att i själva verket ägt/sett/hört/känt, nått i verkliga livet .

Redigerat av Wizeguy, 05 januari 2011 - 00:45.


#50

Postad 05 januari 2011 - 11:13

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

  • 1 671 inlägg
  • 0

Men vi människor har ju tydligen en stor benägenhet att sitta med sin bestämda uppfattning å uttalanden om saker å ting, UTAN att i själva verket ägt/sett/hört/känt, nått i verkliga livet .


Kan bara tala för mig själv och jag har provat alla sorter. Jag tycker det är bättre att folk har sina uppfattningar och delar med sig av dem. Och du har ju själv en väldigt bestämd uppfattning som faktiskt bara du kan stå för. Dvs, bara för att det är så för dig så är det inte nödvändigtvis så för andra.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.