Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - MythTV *

1388 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 26 juni 2005 - 10:47

mho
  • mho
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0
Eftersom jag inte har något TV-kort i min frontend (det sitter i backend-burken i
källaren) så har jag köpt in en fjärr med RS-232-mottagare från Eksitdata (den för 169 kr på förstasidan).

Myth använder ju LIRC och behöver inte många knappar för att man ska kunna
köra det man behöver... Jag använder inte den medföljande fjärren så mycket,
utan har programmerat min H/K-fjärr för att styra både TV, Joytech och Myth...

Mvh MHo

Redigerat av mho, 26 juni 2005 - 10:50.


#102

Postad 26 juni 2005 - 11:36

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
Om MythTV endå använder LIRC så köper jag nog ett PVR-500 (jag behöver kortplatser eftersom jag initialt kommer använda ett mATX-kort för kombinerat back- och front-end. Eftersom jag (till slut) lärt mig konfigurera min hembyggda IR-sensor under Gentoo och jag dessutom redan använder en programmerbar fjärr till VDR så kör jag nog vidare på den konfigurationen till jag får tummen ur och bygger något mera avancerat som en UIR, UIRT2 eller USB-IR-Boy (något jag funderat på i flera år)...

Redigerat av EmuMannen, 26 juni 2005 - 11:39.


#103

Postad 26 juni 2005 - 17:33

smirgel
  • smirgel
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Ang. X, WM etc så är min erfarenhet att det inte blir så bra med framebuffer eftersom grafiken blir oaccelererad då. Vidare så verkar KDE overkill, det funkar utmärkt med en lättviktig WM som icewm eller blackbox. Har för mig att det också står på mythtvs sida att det fungerar bäst med någon form av WM igång. Jag tror också att mplayer behöver en WM för att fungera bra.

#104

Postad 26 juni 2005 - 20:49

Unregisteredfa0a24d8
  • Unregisteredfa0a24d8
  • Lärjunge

  • 439 inlägg
  • 0

Är det någon som kör med ett PVR-500? Jag har äntligen lyckats bestämma mig för MOBO och lagt en beställning men jag har svårt att bestämma mig för ett PVR-150 eller PVR-500. Anledningen är att jag bara hittar MCE-versioner utan fjärr av PVR-500.


Jag har aldrig sett något annat än en MCE på 500:an. Menar du att Hauppauge ens tillverkar en icke-MCE?

Hur har ni andra som kör MythTv löst det med fjärr? Tidigare har jag kört LIRC med en hembyggd IR-mottagare under Linux. Det fungerar bra men jag vet inte om det är enklare att köra MythTV med den fjärr som följer med PVR-korten (jag utgår ifrån att fjärren som följer med PVR-150 är likvärdig med de som följer med PVR-250/350)...

<{POST_SNAPBACK}>


Jag kör med den medföljande fjärren till PVR-150 och jag tycker den har det mesta. Gott om knappar så att man kan täcka upp funktionerna. Att vissa saker blir lite konstigt skyller jag snarare på myth:s "funktionsindelning" snarare än dåligt planerade fjärrkontroller.

Du bör dock känna till att det finns ett antal olika Hauppauge fjärrkontroller. Den som följer med PVR150 är långt mkt bättre än de äldre som kom med 250/350.

#105

Postad 26 juni 2005 - 21:01

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
Semestern närmar sig och förhoppningsvis får jag lite tid över att ta tag i mitt planerade MythTV projekt. Tanken är försöka se hur långt jag kan komma under Linux för att bygga en riktig HTPC. Tidigare har jag kört XP med DScaler, Zoom Player, PowerStrip, FFDShow etc. Men efter att ha provat VDR under Linux så måste jag säga att jag föredrar Linux framför Windows om det bara går att få till samma eller bättre funktionalitet…

Jag kommer givetvis att dokumentera bygget fortlöpande i denna tråd. Med förenade krafter borde de flesta problem gå att lösa, eller hur? För visst finns det en hel del frågor som behöver besvaras innan det hela kommer vara som jag vill ha det, det är helt klart.

Jag kommer att börja med att fokusera på TV-funktionalitet, sedan DVD, MP3, Bilder etc. Mitt hus är anslutet till Comhem (via en samfällighet) så jag börjar med analog kabel. Sedan kan det vara aktuellt med DVB-C men jag har även egen parabol så DVB-S lär också bli aktuellt. Eventuellt kan jag även tänka mig att sätta upp en antenn och testa DVB-T men det får framtiden utvisa.

Under våren har jag förberett huset med nydragen UTP-kabel mellan AV-racket och övriga huset. Min Internet-gateway har ersatts av en Firewall som byggts av moderkortet från min gamla VDR-maskin, ett par nätverkskort och m0n0wall. Jag är grymt nöjd med den mjukvaran. Enkelt och snyggt användargränssnitt samt all den funktionalitet man kan önska för att bygga upp en flexibel och säker infrastruktur. Att ansluta min MythTV-box till Internet är ett krav för EPG, väder, RSS med mera och då vill jag kunna göra det på ett säkert sätt.

Efter en del funderande så har jag valt att initialt bygga på följande hårdvara. Återanvända det som går att återanvända från mitt VDR-bygge. Det vill säga låda (Coolermaster ATC-620C-BX1), PSU (ultratyst Seasonic med 12cm fläkt), HD (200 Gb Seagate Barracuda 7200 ATA), DVD-ROM, Floppy etc.

Med tanke på lådan så behövde jag ett nytt mATX-MOBO och det var inte helt lätt att välja. Med tanke på Linux och att det inte alltid finns stöd för den senaste tekniken (chipset etc.) så valde jag det billigaste alternativet, dvs. Socket A. Från början letade jag efter ett nForce-kort men jag tycker att de ofta är lite väl dyra med tanke på vad jag kommer att använda. Jag har dock goda erfarenheter från ABIT nForce-kort med Toslink på moderkortet. Jag har aldrig behövt använda Reclock eller liknade för att få ljud och bild att synka under XP. Toslink passar även bra för säker anslutning till förstärkaren. Om jag kan använda det inbyggda ljudet så tjänar jag även en kortplats, vilket jag kan behöva med ett mATX.

Efter en del funderande så köpte jag till slut ett ABIT VA-10, det enda jag saknar är Firewire men det klarar jag mig nog utan i ett par år till och då lär det ändå vara dags att byta hårdvara. Under den tiden räknar jag även med att i huvudsak köra SDTV-material och då klarar jag mig med en billigare CPU. Jag valde en AMD Sempron 2500+. RAM har jag i mängder så kostanden för nytt MOBO och CPU blev mindre än 1000kr och det ger pengar över för lite bättre TV-kort. Från början hade jag tänkt mig ett PVR-250 men eftersom PVR-150 fått bättre kritik och är lättare att få tag på och dessutom stöds av ivtv nu för tiden så satsade jag på ett PVR-150 med fjärr. Men nu har jag ångrat mig och köper i stället ett PVR-500 (som via ivtv logiskt uppträder som två PVR-150) utan fjärr. Jag återanvänder min hembyggda IR-mottagare och LIRC i stället och jag tror jag ångrar mig om jag inte har två mottagare när det väl fungerar. Då är det lika bra att köpa ett PVR-500 på en gång och spara en kortplats.

Nu väntar jag bara på hårdvaruleverans och sedan börjar det roliga, val av dist, val av WM, konfiguration av ljud (ALSA genom Toslik kan bli en utmaning), val av video (1280x720, X-config, modelines, directframbuffers, Dual Head, tv-out), konfiguration (ivtv, MythTV, EPG, MPlayer, Xine, LIRC) etc.

B)

Redigerat av EmuMannen, 26 juni 2005 - 21:02.


#106

Postad 26 juni 2005 - 22:17

Unregisteredfa0a24d8
  • Unregisteredfa0a24d8
  • Lärjunge

  • 439 inlägg
  • 0

Nu väntar jag bara på hårdvaruleverans och sedan börjar det roliga, val av dist, val av WM, konfiguration av ljud (ALSA genom Toslik kan bli en utmaning), val av video (1280x720, X-config, modelines, directframbuffers, Dual Head, tv-out), konfiguration (ivtv, MythTV, EPG, MPlayer, Xine, LIRC) etc.

<{POST_SNAPBACK}>


Vad räknar du med för problem appropå ALSA och optiskt ljud? Inge problem här iaf...

Och vad är detta om framebuffers? Vad behöver man göra åt det? Själv "tutar och kör" jag.

#107

Postad 26 juni 2005 - 23:03

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0

Vad räknar du med för problem appropå ALSA och optiskt ljud? Inge problem här iaf...

Och vad är detta om framebuffers? Vad behöver man göra åt det? Själv "tutar och kör" jag.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag läste bara i någon tråd om just ALSA och ljud via Toslink på VA-10 (tråden var 11 sidor lång och det var inte helt enkelt att få till det på bästa sätt men "om det bara fungerar", så mycket bättre...

När det gäller DirectFB så gäller det främst tv-out från ett av mina G400 DH, med DirectFB skall jag kunna få:

- interlaced picture
- 720x576 50Hz PAL and 720x480 60Hz NTSC
- ARGB1555, RGB16, RGB32, ARGB, YUY2, UYVY, I420, YV12 pixel formats
- hardware blended sub-picure in I420 and YV12 modes
- brightness, contrast, hue, saturation adjustments
- no more tweaking sessions with fbset to get the image centered

Dessutom skall det på G400 gå att styra voltstyrkan närmare 1 volt (mellan synk och vitt) som normal AV-utrustning ger till skillnad från nästan all tv-out från grafikkort som ofta bara ger 0.3-0.4 volt (vilket resulterar i dålig kontrast).

Nu är det kanske inte så viktigt eftersom jag i första hand tänker ta bilden via RGBHV eller DVI till projektorn (och ersätta barnens tv med en monitor) men det skulle vara kul att testa tv-out...

#108

Postad 27 juni 2005 - 08:51

Costanza
  • Costanza
  • Lärjunge

  • 353 inlägg
  • 0
Efter många om och men har jag äntligen fått igång nätverksfunktionaliteten i min Gentoo-installation, så jag har kunnat hämta hem de paket jag önskar. Jag måste säga ett efter lite inledande trassel, så känns Gentoo som en mycket trevlig dist.
Jag har precis fått igång MythTV, men inte riktigt i form för användning än. Konfigureringen av ljud och bild är inte riktigt enkel att göra då man ansluter till HTPC:n via VNC, men annars ganska praktiskt. B)
I dagsläget har jag ett Lifeview "nånting" Bt878 kort och då används ju bttv drivarna. Kommer det innebära några problem att kombinera det med ett PVR-150/500 kort?
Jag planerar även att koppla HTPC:n till TV:n via en VGA-Scart-sladd.
Detta kräver ju en del micklande med mode lines osv. Är någon av er andra här såpass Linux-kunniga att ni kan avgöra om min VNC-koppling enligt denna metod kommer påverkas av ändringar i mode lines?

/Olof

Redigerat av Costanza, 27 juni 2005 - 08:51.


#109

Postad 27 juni 2005 - 08:53

Marco9000
  • Marco9000
  • Lärjunge

  • 253 inlägg
  • 0
Mycket intressant Emu....
Jag kommer nog att bli en hängiven läsare till denna tråden eftersom du är inne på exakt samma spår som mig.

Skillnaden är väl att jag inte riktigt känner att jag har tid eller ork, måste renovera lite i lägenheten i sommar också.
Det skall bli kul att se hur 500 fungerar för dig, jag har inte sett något om stora problem för andra, det är ju som sagt var bara en dubbel 150.
Det låter som om du tänkt till ordentligt och valt bra hårdvara.

Det låter som om du kommer att köra frontend och backend på samma maskin om jag inte misstar mig.
Då hade nog jag satsat på 2,5" diskar istället.
Lite dyrare men bra mycket svalare och tystare, sedan undrar jag om det är en 90nm Sempron du beställt?
Min Sempron är nämligen ganska sval (90nm), den går upp i hiskeliga 40 grader överklockad och när jag kör resize med filtrering.

#110

Postad 27 juni 2005 - 08:58

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 140 inlägg
  • 0

Nu väntar jag bara på hårdvaruleverans och sedan börjar det roliga, val av dist, val av WM, konfiguration av ljud (ALSA genom Toslik kan bli en utmaning)

Vad räknar du med för problem appropå ALSA och optiskt ljud? Inge problem här iaf...

Samma här, funkar klockrent, har bara en initiering i rc.local, som jag inte ens är säker behövs ..... och får du inte till det med ALSA kan du ju alltid gå via OSS istället.

#111

Postad 27 juni 2005 - 09:04

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0

Det låter som om du kommer att köra frontend och backend på samma maskin om jag inte misstar mig.
Då hade nog jag satsat på 2,5" diskar istället.
Lite dyrare men bra mycket svalare och tystare, sedan undrar jag om det är en 90nm Sempron du beställt?
Min Sempron är nämligen ganska sval (90nm), den går upp i hiskeliga 40 grader överklockad och när jag kör resize med filtrering.

<{POST_SNAPBACK}>

Min Sempron är en Socket A så jag utgår ifrån att det är en 130-nm (jag tror att 90-nm endast finns som 754, tyvärr). Jag prioriterade at hålla kostnaderna nere för denna testrigg och därför är CPU, MOBO och HD en kompromiss (hårddisken hade jag redan). Vi får se hur det fungerar...

Det som oroar mig mest nu är hur jag skall få ut bild på både projektor och någonting annat (tv eller monitor). Det hade inte varit något problem om jag kört typ 800x600 på projektorn men det är inte aktuellt. Ett krav är 1280x720@50Hz för projektorn (med 1:1 pixel perfect video timings för min projektor). Då är det inte lika lätt längre att på samma gång klona bilden till tv. Men det kanske går att klona bilden till en annan videoutgång (till exempelv via mitt G400 Dual Head) och byta till en datormonitor (CRT). Den får då givetvis gå med video timings för 16:9 men det går att leva med. Någon som har några funderingar på hur video-ut-problemet kan lösas på ett bra sätt?

#112

Postad 27 juni 2005 - 09:15

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
En fråga till och det är förslag på bra och billig kylning till min Sempron 2500+, för tillfället står jag och velar mellan Arctic Cooling Copper Silent 2 TC och Spire WhisperRock IV...

#113

Postad 27 juni 2005 - 09:22

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

En fråga till och det är förslag på bra och billig kylning till min Sempron 2500+, för tillfället står jag och velar mellan Arctic Cooling Copper Silent 2 TC och Spire WhisperRock IV...



Använder en arctic Cooling slim pro 2 super silent, den funkar utmärkt till min AMD xp 2800+ trots ett chassie som är lite dåligt på luftgenomströmning. Den kylaren finns till både AMD o Intel

#114

Postad 27 juni 2005 - 11:55

Marco9000
  • Marco9000
  • Lärjunge

  • 253 inlägg
  • 0
Jag har ingen erfarenhet av Copper 2 men den vanliga kylaren fungerade bra när jag använde den. Tyckte inte den var speciellt tyst men om du har fancontrol på moderkortet eller någon annan variant (voltmoddar?) s å kan den nog bli tyst och svalka din processor en del samtidigt.

#115

Postad 27 juni 2005 - 15:30

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
Tillbaka till Myth... Vi hade en diskussion tidigare om behovet av WM, DM etc. Om jag förstått det hela rätt så behöver MythTV endast X och QT, QT i sin tur behöver endast X så X och QT borde vara grunden. Nu är det så att jag läst om användare som kört MythTV även utan X så jag gissar att det även funkar att köra med endast DirectFB eller någonting...

Behovet av WM dyker upp när MythTV måste starta andra applikationer som MPlayer. Då läggs deras fönster ovanför MythTV men får inte fokus och inga keyboard eller mouse events. Jag vet inte om detta är ett behov som minskat allt eftersom MythTV utvecklas mot ett plugin-system. För tillfället så kanske det dock behövs en WM och då kan man exempelvis använda evilWM om man vill ha någonting litet och kompakt.

När det gäller behovet av GDM eller KDM så verkar det mest styras av möjligheten till autologin. För att köra KDM så behöver man inte installera hela KDE men det går även att fixa autologin helt utan DM. Kolla nedanstående utdrag taget från denna diskussion:

This article was mentioned somewhere on these forums. It involves writing a small C program and having that run instead of agetty for tty1.
This is what I did to get it working for my setup: (my users name is mtv)
1) create a c file with the following contents:
$ nano autologinmtv.c

int main&#40;&#41; {
   execlp&#40; &#34;login&#34;, &#34;login&#34;, &#34;-f&#34;, &#34;mtv&#34;, 0&#41;;
}

2) compile the program
$ gcc -o autologinmtv autologinmtv.c

3) Copy to a secure location
# cp autologinmtv /usr/local/sbin/

4) edit /etc/inittab
replace this line
c1&#58;12345&#58;respawn&#58;/sbin/agetty 38400 tty1 linux
with
c1&#58;12345&#58;respawn&#58;/sbin/agetty -n -l /usr/local/sbin/autologinmtv 38400 tty1 linux

5) add this to ~mtv/.bash_profile
if &#91; -z &#34;$DISPLAY&#34; &#93; && &#91; $&#40;tty&#41; == /dev/vc/1 &#93;; then
        startx
fi

I have X configured to start evilWM and mythfrontend automatically. See this article for details.


Här är ett annat intressant inlägg om autologin och Myth...

Redigerat av EmuMannen, 27 juni 2005 - 15:42.


#116

Postad 27 juni 2005 - 16:02

Unregisteredfa0a24d8
  • Unregisteredfa0a24d8
  • Lärjunge

  • 439 inlägg
  • 0

Behovet av WM dyker upp när MythTV måste starta andra applikationer som MPlayer. Då läggs deras fönster ovanför MythTV men får inte fokus och inga keyboard eller mouse events.


Myth kan inte skicka kommandon till externa applikationer som mplayer och liknande. För att styra mplayer måste det ha fokus. Annars skickas dina tryckningar till något som ligger bakom och gör därmed ingen nytta.

För att xine eller mplayer ska gå att styra via din fjärr krävs att du har lircrc-inställningar som mappas mot respektive events i mplayer/xine.

Redigerat av Unregisteredfa0a24d8, 27 juni 2005 - 16:03.


#117

Postad 27 juni 2005 - 19:25

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
Finns det något smidigt sätt att byta upplösning i MythTV eller går det att skripta X-Windows så att upplösningen ändras (innifrån Myth)? Anledningen att jag frågar är om jag tvingas byta upplösning eller aspect ratio när jag tittar på projektor jämfört med när jag tittar på en monitor...

#118

Postad 27 juni 2005 - 20:31

maqe
  • maqe
  • Lärjunge

  • 303 inlägg
  • 0
Jag kör windows xp mce 2005 och är ganska nöjd med min htpc men jag är väldigt nyfiken på att testa mythtv. Jag har en Ahanix låda med display, är det något som går att få igång med mythtv? Fungerar twinhan dvb-t kortet i mythtv och finns det någon guide hur man installerar mythtv med dvb stöd i slackware?

#119

Postad 27 juni 2005 - 21:48

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 140 inlägg
  • 0

Finns det något smidigt sätt att byta upplösning i MythTV eller går det att skripta X-Windows så att upplösningen ändras (innifrån Myth)? Anledningen att jag frågar är om  jag tvingas byta upplösning eller aspect ratio när jag tittar på projektor jämfört med när jag tittar på en monitor...

Tja, rent tangentbordmässigt är det ju Ctrl-Alt-Num- eller Ctrl-Alt-Num+ borde gå att fixa via irxevent som följer med lirc, eller liknande program ...

#120

Postad 27 juni 2005 - 21:49

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
mage, MythTV på Slackware: http://home.comcast....cing/Mythtv.txt

Ta även en titt på följande wiki för allmän information och länkar till andra värdefulla resurser...

http://en.wikipedia.org/wiki/MythTV

Redigerat av EmuMannen, 27 juni 2005 - 22:48.


#121

Postad 27 juni 2005 - 21:50

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 140 inlägg
  • 0

Jag kör windows xp mce 2005 och är ganska nöjd med min htpc men jag är väldigt nyfiken på att testa mythtv. Jag har en Ahanix låda med display, är det något som går att få igång med mythtv?

www.lcdproc.org

Redigerat av frollic, 27 juni 2005 - 21:53.


#122

Postad 27 juni 2005 - 22:47

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0

Tja, rent tangentbordmässigt är det ju Ctrl-Alt-Num- eller Ctrl-Alt-Num+ borde gå att fixa via irxevent som följer med lirc, eller liknande program ...

<{POST_SNAPBACK}>

Jupp ,jag vet att jag borde RTFM innan jag frågade en sådan enkel fråga. Det var bland det första jag snubblade över i man-sidorna...

Vad jag skulle vilja är att specificera 16:9 och 4:3 upplösningar för min projektor (1280x720 samt 960x720) och det samma för tv-out med ett G400 (det är viss låst till 640x480). Sedan vill jag enkelt kunna skifta mellan dessa upplösningar med fjärrkontrollen. Problemet är att jag inte vet hur man bäst skiftar mellan vanlig bild och tv-out på ett G400 (men jag jobbar på det)...

#123

Postad 28 juni 2005 - 07:53

maqe
  • maqe
  • Lärjunge

  • 303 inlägg
  • 0

mage, MythTV på Slackware: http://home.comcast....cing/Mythtv.txt

Ta även en titt på följande wiki för allmän information och länkar till andra värdefulla resurser...

http://en.wikipedia.org/wiki/MythTV

<{POST_SNAPBACK}>

Tack så mycket, återkommer om jag stöter på problem för här verkar det finnas kompetens B)

#124

Postad 28 juni 2005 - 08:52

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0

Tack så mycket, återkommer om jag stöter på problem för här verkar det finnas kompetens B)

<{POST_SNAPBACK}>

Välkommen till "the mad house"... Jag glömde en länk till MythTV DVB Setup Guide

Redigerat av EmuMannen, 28 juni 2005 - 08:56.


#125

Postad 28 juni 2005 - 14:08

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
Hallå ni som redan kör MythTV, jag blir inte riktigt klok på hur man bäst kör ut bilden! Eftersom Myth skrivits för att visa bilden på skärm så utgår jag ifrån att det är bäst att köra ut en progressiv skärm. All tv-out borde vara sämre eftersom en interlaced bild först har gjorts progressiv för att sedan göras interlaced igen.

Jag har installerat KnoppMyth på en gammal disk bara för att prova mitt G400-kort. När jag startar Myth så säger den något om att den skalar bilderna till menyn. Det verkar som om den optimerar bilderna genom att skala till den upplösning som används när Myth startas. När jag sedan byter upplösning med Ctrl+Alt+"+" så skalas inte Myth GUI om till den nya upplösningen! Att dynamiskt växla mellan olika upplösningar verkar därför inte så lätt om man inte startar om Myth men även då verkar den inte skala om menyerna till annat än en förutbestämd upplösning.

Vad kör ni med för uppösningar och hur kör ni ut bilden?

#126

Postad 28 juni 2005 - 16:09

Unregistered3ba57a84
  • Unregistered3ba57a84
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0

Hallå ni som redan kör MythTV, jag blir inte riktigt klok på hur man bäst kör ut bilden! Eftersom Myth skrivits för att visa bilden på skärm så utgår jag ifrån att det är bäst att köra ut en progressiv skärm. All tv-out borde vara sämre eftersom en interlaced bild först har gjorts progressiv för att sedan göras interlaced igen.

Jag har installerat KnoppMyth på en gammal disk bara för att prova mitt G400-kort. När jag startar Myth så säger den något om att den skalar bilderna till menyn. Det verkar som om den optimerar bilderna genom att skala till den upplösning som används när Myth startas. När jag sedan byter upplösning med Ctrl+Alt+"+" så skalas inte Myth GUI om till den nya upplösningen! Att dynamiskt växla mellan olika upplösningar verkar därför inte så lätt om man inte startar om Myth men även då verkar den inte skala om menyerna till annat än en förutbestämd upplösning.

Vad kör ni med för uppösningar och hur kör ni ut bilden?

<{POST_SNAPBACK}>


Jag kör med fast upplösning på 720x576 som är anpassad till att visas på min TV. Tv'n matar jag via en scart ingång med RGB ,direkt från VGA porten på grafikkortet. För att det skall fungera har jag byggt denna kretsen som omvandlar synksignalen från VGA porten till en signal som TV klarar av.

Fördelarena är flera, bl a blir det väldigt bra färger och stabil bild. Helt i klass med t ex vanliga stationära dvd spelare.
Nackdelen är att det är lite jobb att bygga kretsen.

#127

Postad 29 juni 2005 - 21:21

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
I väntan på hårdvaran så har jag labbat lite med KnoppMyth. Jag har en LCD monitor med upplösningen 1280x768 och den får tjäna ersättare för min projektor under test. Att konfigurera X för 1280x768 var inga problem. Jag hittade någon mode line på nätet och redigerade /etc/X11/XF86Config-4. Sedan startade jag om och både desktop och Myth kom upp i 1280x768 och Myth skalade om bilderna i valt tema. Det är det enda jag inte gillar, att menyer och annat dras ut eftersom grafiken är gjord för 4:3. Det finns ett 16:9 tema men det gillar jag inte. Jag kan inte testa tv men DVD funkade perfekt med Xine. Jag har horisontella linjer med jämna mellanrum med det måste vara skalningsartifakter på grund av att min modeline inte är 1:1 pixel perfect. I övrigt var jag ganska imponerad av bildkvaliteten (men den var långt ifrån perfekt).

Nästa test blir att testa tv-out men det känns fel att inte använda datorn för bildbehandling. Jag har svårt att tänka mig att tv-out skulle vara lika bra från ett grafikkort som från en normal VHS eller DVD.

Därför är jag fortfarande intresserad av hur ni andra tar ut bilden, progressiv uppskalad bild eller PAL? Jag är även intresserad av bildkvaliteten, det kanske ser ok ut på en vanlig tv men hur ser det ut i 100" från en projektor?

#128

Postad 29 juni 2005 - 21:44

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0

Fördelarena är flera, bl a blir det väldigt bra färger och stabil bild. Helt i klass med t ex vanliga stationära dvd spelare.
Nackdelen är att det är lite jobb att bygga kretsen.

<{POST_SNAPBACK}>

Ok, jag har läst igenom killens websidor och de är mycket intressanta. Jag inser att det kanske går att få maximal kvalitet till en tv om man gör på det viset. Det intressanta är att det verkar som om det finns kod i Myth som tar hänsyn till interlaced material och att det då med rätt hårdvara och modelines går att få ut en interlaced bild där scanlinjerna inte vävs ihop på ett felaktigt sätt eller där grafikkortet tvingas skala från exempelvis 800x600. Frågan är bara hur jag skall lyckas med samma konststycke med ett G400. Dessutom så saknar min projektor stöd för RGBS så jag måste ha ut bilden som s-video eller component (om jag skall kunna köra den genom projektorns DCDi)...

Redigerat av EmuMannen, 29 juni 2005 - 21:44.


#129

Postad 29 juni 2005 - 23:02

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 140 inlägg
  • 0

Därför är jag fortfarande intresserad av hur ni andra tar ut bilden, progressiv uppskalad bild eller PAL? Jag är även intresserad av bildkvaliteten, det kanske ser ok ut på en vanlig tv men hur ser det ut i 100" från en projektor?

VGA 1024x768, rakt ut till plasman .... DVI->HDMI funkar också, iaf i MythTVs fall, däremot var det problem med mplayer när jag testade sist.

Redigerat av frollic, 29 juni 2005 - 23:03.


#130

Postad 30 juni 2005 - 09:05

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
Bra bildkvalitet är centralt för mig. Därför är det kanske på sin plats att bättre beskriva problemen jag står inför när det gäller bildöverföring från MythTV. Detta gäller inte bara MythTV utan är mer eller mindre generellt när det gäller användningen av HTPC.

Jag har en digital projektor med upplösningen 1280x720 (720p), den har inbyggd bildbehandling (DCDi) och en hyfsad scaler. Det gör att jag kan mata den med både progressiv uppskalad bild (720p) eller PAL (s-video, komposit etc.).

Fördelen med progressiv bild är att datorn kan sköta bildbehandling (bra om den är bättre än den inbyggda DCDi), skalning (om grafikkortets är bättre än projektorns) och jag kan även styra overscan (vilket jag inte kan i projektorn om jag matar PAL). Nackdelen är att jag inte kan switcha och splitta bilden lika enkelt mellan projektorn, en extra tv samt andra AV-produkter (idag använder jag min AV-receiver för det).

En lösning vore att ersätta tv-apparaten med en data-monitor. Sedan kan jag använda ett dual-head-grafikkort för att clona bilden till både projektor och monitor (så slipper jag en separat bildväxel). Nackdelen är att jag inte längre kan köra VHS etc. direkt till tv-apparaten utan måste gå via capture-kortets komposit- eller s-video-port. Det innebär också att MythTV måste vara igång för att kunna välja andra bildkällor (exempelvis någon av mina fristående DVD-spelare). Är det någon som kör andra video-källor genom dessa portar (exempelvis fristående STB etc.)? Hur väljer man dem i MythTV? Hur är bildkvaliteten?

Den andra lösningen vore att använda tv-out i datorn och det är nu det blir riktigt jobbigt. De flesta tv-out-lösningar är optimerade för NTSC. Man använder likheten mellan datorupplösningen 640x480 och NTSC 480i. För PAL har man förenklat det hela genom att ”likställa” 800x600 med 576i. Vad som händer är oftast att grafikkortet kopierar den progressiva bilden till en separat buffer där bilden skalas om och omvandlas till interlaced video i PAL-format. I omvandlingen mellan exempelvis 800x600 till 576i tvingar grafikkortet att skala om till 576 linjer vilket nästan alltid leder till kvalitetsförsämringar.

Vad som är värre är om vi utgår ifrån interlaced material som vi gör när vi använder ett capture-kort för tv-mottagning. Då tar vi interlaced material och gör om det till progressivt innan vi skickar det till grafikkortets tv-out som i sin tur gör om det till interlaced igen. Det finns i princip ingen chans för hård- och mjukvara att bibehålla den ursprungliga fältordningen (från tv-signalen) utan den går förlorad med försämrad bildkvalitet som resultat.

Det finns dock några lösningar och de bygger på att grafikkortet kan hantera upplösningar interlaced. På så sätt görs aldrig den ursprungliga signalen om till progressiv bild och rätt hanterad kan fältordningen bibehållas genom grafikkortets tv-out.

Ett sätt är DirectFB och exempelvis ett Matrox G400. De kan konfigureras för 576i men det skall tydligen vara rätt jobbigt att sätta upp (någon som kör DirectFB?)! Men hur kör man MythTV under DirectFB? Det skall tydligen gå att skippa X helt och hållet genom att använda QT Embedded (MythTV behöver QT men med QT Embedded så behöver inte QT X-Windows!). MPlayer fungerar också med DirectFB men jag vågar inte ens tänka på hur mycket arbete det krävs för att få allt att fungera med DirectFB. Annars borde det vara den perfekta lösningen för tv-out, ren och oförstörd PAL!

En annan lösning är den som redan redovisats (av MatsC, ovan) genom att konfigurera exempelvis ett ATI-kort att köra 576i och sedan göra om RGBHV-signalen till SCART RGB (RGBS). Problemet är att min projektor inte stödjer RGBS!

Den enklaste och idag vanligaste lösningen verkar vara att använda tv-out från ett nVidia kort som FX5200. De nya Linux-drivrutinerna från nVidia skall tydligen klara upplösningar interlaced. Jag vet inte om de klarar att bibehålla 576i hela vägen eller om man tvingas gå via någon annan upplösning som 800x600 men det verkar som om det verkligen skulle gå att konfigurera X för 576i och sedan kopiera den bilden oförvanskad med bibehållen fältordning till komposit eller s-video. Är det någon som kör denna lösning?

Den första lösning jag tänker testa är en annan variant. Jag bryr mig inte så mycket om bildkvaliteten till min tv. Den är så liten och används mest av ungarna. Om jag lyckas köra X i 960x720 (analog tv är inte anamorfisk i alla fall) och kan klona den bilden till tv-out på ett G400 med Matrox drivrutiner (även om den tvingas skal om bilden) så duger det gott till mig. Det viktiga är att jag kan styra overscan och video timings till min projektor och att jag kan använda datorn till post processing av bilden. Om det inte fungerar tillfredsställande så får jag testa med ett FX5200 och tv-out via DCDi…

Jag är intresserad av er andras tankar och funderingar kring detta… ;)

Ps. Tv-out från ett PVR-350 ger givetvis önskat resultat (bibehållen fältordning och rätt upplösning) men det skall tydligen vara en PITA att sätta upp... Ds.

Redigerat av EmuMannen, 30 juni 2005 - 09:19.


#131

Postad 30 juni 2005 - 16:13

Unregisteredfa0a24d8
  • Unregisteredfa0a24d8
  • Lärjunge

  • 439 inlägg
  • 0

Jag kör med fast upplösning på 720x576 som är anpassad till att visas på min TV. Tv'n matar jag via en scart ingång med RGB ,direkt från VGA porten på grafikkortet. För att det skall fungera har jag byggt denna kretsen som omvandlar synksignalen från VGA porten till en signal som TV klarar av.

Fördelarena är flera, bl a blir det väldigt bra färger och stabil bild. Helt i klass med t ex vanliga stationära dvd spelare.
Nackdelen är att det är lite jobb att bygga kretsen.

<{POST_SNAPBACK}>


Mats, vad har du för grafikkort ihop med den där?`Är nyfiken på om den skulle fungera med mitt Geforce FX5200.

#132

Postad 01 juli 2005 - 15:03

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
Länk till rena guldgruvan för MythTV-relaterade frågor och svar:

http://gossamer-thre...m/lists/mythtv/

#133

Postad 06 juli 2005 - 01:08

Unregisteredfa0a24d8
  • Unregisteredfa0a24d8
  • Lärjunge

  • 439 inlägg
  • 0
Har "semestern" börjat ännu, Emumannen? ;-)

#134

Postad 11 juli 2005 - 16:53

Unregistered3ba57a84
  • Unregistered3ba57a84
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0

Jag kör med fast upplösning på 720x576 som är anpassad till att visas på min TV. Tv'n matar jag via en scart ingång med RGB ,direkt från VGA porten på grafikkortet. För att det skall fungera har jag byggt denna kretsen som omvandlar synksignalen från VGA porten till en signal som TV klarar av.

Fördelarena är flera, bl a blir det väldigt bra färger och stabil bild. Helt i klass med t ex vanliga stationära dvd spelare.
Nackdelen är att det är lite jobb att bygga kretsen.

<{POST_SNAPBACK}>


Mats, vad har du för grafikkort ihop med den där?`Är nyfiken på om den skulle fungera med mitt Geforce FX5200.

<{POST_SNAPBACK}>


Ledsen det tog lite tid innan jag svarade. Har varit på semester och haft tillgång till någon dator.

Jag använder det integrerade kortet i min Shuttle låda, vilken använder nVidia baserade ship. Det är något variant av Geforce korten som används, kommer dock inte ihåg vilket. Jag tror att ditt kort skall fungera utan problem, det enda som är lite krångligt är att då synkningen att stämma så att din tv förstår signalen som kommer ut (tog några timmar att få det rätt). När man dock har gjort det så har allt fungerat utan problem för mig (ingen tappad sync eller liknande)

#135

Postad 20 juli 2005 - 21:56

maqe
  • maqe
  • Lärjunge

  • 303 inlägg
  • 0
Nu har jag gjort min första installation av mythtv. Installationen gick bra efter att jag tog ur mitt dvb-t kort från twinhan (datorn hängde sig vi install annars)
Dock får jag bara vädret att fungera, den kan inte spela vanliga brända cd skivor och den klarar inte av att köra en dvd film. Måste jag installera en massa andra saker för att detta skall fungera? Jag använde den senaste versionen av knoppmyth i mitt lilla test. Förövrigt verkar mythtv vara coolt om man kan få det att lira med xboxen med. Hur får man bäst bild till en panasonic ptae 700 med geforce 6600gt. måste man uppgradera drivrutiner etc eller följer det med sånt?

Redigerat av maqe, 20 juli 2005 - 22:14.


#136

Postad 21 juli 2005 - 07:26

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 140 inlägg
  • 0

Dock får jag bara vädret att fungera, den kan inte spela vanliga brända cd skivor och den klarar inte av att köra en dvd film. Måste jag installera en massa andra saker för att detta skall fungera? Jag använde den senaste versionen av knoppmyth i mitt lilla test.

MythTV använder ju by default mplayer för att spela filmerna, så kolla dina mplayer- iställningar till att börja med.

Dessutom så kanske programmet förutsätter fel device för CD/DVD-spelaren, men det går också att sätta, alternativt softlänka i /dev/

#137

Postad 21 juli 2005 - 08:25

maqe
  • maqe
  • Lärjunge

  • 303 inlägg
  • 0
Jag ska kolla inställningarna för mplayer och se vad det kan vara för fel.

Finns det någon bra guide för att sätta upp gentoo med mythtv? Gentoo verkar vara den dist många kör tillsammans med mythtv. Jag har kört slackware i flera år men är lite sugen på gentoo så jag tänkte slå 2 flugor i en smäll.

Redigerat av maqe, 21 juli 2005 - 08:25.


#138

Postad 21 juli 2005 - 10:20

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 140 inlägg
  • 0

Finns det någon bra guide för att sätta upp gentoo med mythtv? Gentoo verkar vara den dist många kör tillsammans med mythtv. Jag har kört slackware i flera år men är lite sugen på gentoo så jag tänkte slå 2 flugor i en smäll.

Vet inte, men det finns en väldigt bra guide för Fedora och mythtv B)

http://www.wilsonet.com/

#139

Postad 24 juli 2005 - 12:47

maqe
  • maqe
  • Lärjunge

  • 303 inlägg
  • 0
knoppmyth startar inte upp med twinhan dvb-t? Jag hade problem med att installera knoppmyth med mitt twinhan kort i så jag gjorde installationen utan det och sedan har jag följt denna guide

1. su
2. cd /usr/src
3. apt-get update
4. apt-get install kernel-package libncurses5-dev (needed for kernel compile)
5. wget http://www.kernel.or....6.11.8.tar.bz2
6. tar xjvf linux-2.6.11.8.tar.bz2
7. cd linux-2.6.11.8
8. cp /boot/config-2.6.11.7-chw-4 .config (copies old config from previous kernel over)
9. make oldconfig
10. make-kpkg kernel-image
11.cd..
12.now you will find your new deb that you created in step 10.
kernel-image-2.6.11.8_10.00.Custom_i386.deb
now type: dpkg -i kernel-image-2.4.20-mh9_10.00.Custom_i386.deb
it will install and as the following options:
Would you like to create a boot floppy now? [No] No
You already have a LILO configuration in /etc/lilo.conf
Install a boot block using the existing /etc/lilo.conf? [Yes] Yes
13.cd /etc
14.vi lilo.conf and change the line to say
image=/boot/vmlinux-2.6.11.8
15.reboot (system to see it loads ok)
16.shutdown and install twinhan cards
17.start machine up again
18.cd /etc
19.vi modules
20. add dvb-bt8xx and dst to the list
21. reboot
22. now your cards should be working
23. recompiling mythtv
killall mythbackend
cd /usr/src/mythtv/source
tar xjvf mythtv-0.18.tar.bz2
cd mythtv-0.18
./configure --prefix=/usr --enable-dvb --dvb-path=/usr/include
export QTDIR=/usr/share/qt3
qmake mythtv.pro
make
make install

efter att jag uppdaterat kärnan och satt i kortet igen så hänger sig datorn efter att den hittat kortet.
såhär ser det ut på skärmen

bttv:loaded successfully
bt878: blacklisted
pci [success]
usb

sen hänger den sig.
Någon som vet vad som kan vara fel?

#140

Postad 24 juli 2005 - 13:28

maqe
  • maqe
  • Lärjunge

  • 303 inlägg
  • 0

knoppmyth startar inte upp med twinhan dvb-t? Jag hade problem med att installera knoppmyth med mitt twinhan kort i så jag gjorde installationen utan det och sedan har jag följt denna guide

1. su
2. cd /usr/src
3. apt-get update
4. apt-get install kernel-package libncurses5-dev (needed for kernel compile)
5. wget http://www.kernel.or....6.11.8.tar.bz2
6. tar xjvf linux-2.6.11.8.tar.bz2
7. cd linux-2.6.11.8
8. cp /boot/config-2.6.11.7-chw-4 .config (copies old config from previous kernel over)
9. make oldconfig
10. make-kpkg kernel-image
11.cd..
12.now you will find your new deb that you created in step 10.
kernel-image-2.6.11.8_10.00.Custom_i386.deb
now type: dpkg -i kernel-image-2.4.20-mh9_10.00.Custom_i386.deb
it will install and as the following options:
Would you like to create a boot floppy now? [No] No
You already have a LILO configuration in /etc/lilo.conf
Install a boot block using the existing /etc/lilo.conf? [Yes] Yes
13.cd /etc
14.vi lilo.conf and change the line to say
image=/boot/vmlinux-2.6.11.8
15.reboot (system to see it loads ok)
16.shutdown and install twinhan cards
17.start machine up again
18.cd /etc
19.vi modules
20. add dvb-bt8xx and dst to the list
21. reboot
22. now your cards should be working
23. recompiling mythtv
killall mythbackend
cd /usr/src/mythtv/source
tar xjvf mythtv-0.18.tar.bz2
cd mythtv-0.18
./configure --prefix=/usr --enable-dvb --dvb-path=/usr/include
export QTDIR=/usr/share/qt3
qmake mythtv.pro
make
make install

efter att jag uppdaterat kärnan och satt i kortet igen så hänger sig datorn efter att den hittat kortet.
såhär ser det ut på skärmen

bttv:loaded successfully
bt878: blacklisted
pci [success]
usb

sen hänger den sig.
Någon som vet vad som kan vara fel?

<{POST_SNAPBACK}>


Hade missat att skriva lilo så den använde nya kärnan B)

#141

Postad 24 juli 2005 - 13:44

maqe
  • maqe
  • Lärjunge

  • 303 inlägg
  • 0
Hur gör man för att konfigurera huvudinspelningsservern? Jag får felet "kunde ej ansluta till huvudinspelningsservern -- är den startad? Är den konfigurerade ip-adressen för den korrekt?". Och hur skannar man efter kanaler med dvb-t kortet?

#142

Postad 24 juli 2005 - 13:56

Unregisteredfa0a24d8
  • Unregisteredfa0a24d8
  • Lärjunge

  • 439 inlägg
  • 0

Hur gör man för att konfigurera huvudinspelningsservern? Jag får felet "kunde ej ansluta till huvudinspelningsservern -- är den startad? Är den konfigurerade ip-adressen för den korrekt?". Och hur skannar man efter kanaler med dvb-t kortet?

<{POST_SNAPBACK}>


Det borde vara "master backend" som syftas på. Då mythtv är en client/server-lösning så måste du alltså dra igång en eller flera servers för att klienten ska ha något att visa... vet inte hur det är med knoppmyth men på gentoo i de flesta andra har du ett script /etc/init.d/mythbackend vilket du ger argumentet "start" för att få igång servern. Detta bör du på något sätt ha med i systemets uppstartskript.

#143

Postad 24 juli 2005 - 14:40

maqe
  • maqe
  • Lärjunge

  • 303 inlägg
  • 0
Den var startad och nu får jag inte det felet längre. Nu är det problem med något annat. När jag lägger till en video source så hänger sig maskinen när stapeln står på 50%? Jag väljer europe-west och jag antar att det är när den skall scanna efter kanaler den hänger sig. Hur ska jag gå till väga för att scanna alla transpondrar och hitta boxerkanalerna?

#144

Postad 24 juli 2005 - 16:34

Unregisteredfa0a24d8
  • Unregisteredfa0a24d8
  • Lärjunge

  • 439 inlägg
  • 0
Prova att switcha till konsolskärmen. Kan finnas felmeddelanden där som inte dyker upp i GUI.

#145

Postad 24 juli 2005 - 20:18

maqe
  • maqe
  • Lärjunge

  • 303 inlägg
  • 0
Jag förstår inte hur jag ska göra med xmltv etc. jag får meddelandet att jag måste köra mythfilldatabase --manual men även att jag gjort det och sen ska lägga in en video source så får jag fel och att jag måste köra mythfilldatabase --manual? Scanna efter kanaler fungerar inte heller bra. Där väljer jag 8Mhz och att den ska scanna alla transpondrar men det händer ingenting?

#146

Postad 24 juli 2005 - 22:44

Unregistered46c16d7d
  • Unregistered46c16d7d
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0
Dessa fantastiska maskiner och deras kanaler...

Har du testat kortet utanför MythTV så du sett att det funkar?

Är inte så hemma på DVB-T eftersom jag kör DVB-C, men för att få igång kanalscanningen måste man under DVB-C ha koll på rätt mycket info om transpondern (transponderfrekvens i Hz, Symbol rate, QAM, FEC) Antar att du behöver liknande parametrar för DVB-T?

Se http://www.teracom.se/?page=1543 för mer info om nät/mux och transpondrar
för DVB-T 8Mhz låter lite lågt i mina öron, i Göteborg ligger första nät/MUX på 626 MHz, så kolla sidan ovan så du hamnar rätt. All frekvensinfo i scannern förutsätter frekvenser i Hz.

När det gäller mythfilldatabase gäller den ANALOGA kanaler, att få ihop det med digital-tv fungerar men kräver lite meck då man får kombinera xmltv-id från tv_swedb-grabbern med rätt digitalkanal.

Enklaste sättet att göra det på är att INTE köra mythfilldatabase --manual, utan att i kanaleditorn eller via phpMySQLAdmin lägga in resp xmltvid för de digitala kanalerna, för att sedan köra mythfilldatabase utan --manual. Detta för att inte få en massa extra analoga kanaler med programinfo, som inte är till någon nytta.

Lycka till!

Redigerat av DrGadget, 24 juli 2005 - 22:47.


#147

Postad 27 juli 2005 - 15:31

nilleh
  • nilleh
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Hejsan Mythtv users,

jag har följt den här tråden ett tag och har nu själv börjat sätta upp en mythtv installation (TT2300 DVB-C, Conax Cam, CI, Fedora Core 3) och det börjar fungera rätt så bra.

Dock så har jag några konstiga problem.

Problem #1.
På vissa kanaler så hackar ljudet/bilden rejält, oftast SVT1, nån Canal+ kanal och MTV2 (dock inte lika illa som SVT1 och Canal+), när det här sker så får jag även "Audio Buffer Overflow" i consol fönstret som startat mythfrontend.
Jag byggde om mythtv med --disable-audio-oss (vill enbart köra alsa) och då blev det bättre. Jag har dock fortfarande problem med MTV2.
Allt funkar klockrent om jag kör med "fel" inställningar i output audio device + mixer (dvs med oss config /dev/dsp + /dev/mixer), självklart så får jag inget ljud men bilden är perfekt, när jag sätter ALSA:hw:0,0 som + default i mixer inställningen så funkar ljudet igen, dock med ryckig bild + "audio buffer overflow".
Så, det blev bra mycket bättre när jag skippade oss, dock inte perfekt.

Helt klart är att problemet enbart har med uppspelning/LiveTV att göra eftersom när jag kör capture på "en ryckig" kanal, så blir resultatet perfekt när jag ser via mplayer.

Så - hur kör ni, ALSA eller OSS ? några speciella configure settings ?

Problem#2.
Är troligtvis relaterat till problem #1.
När jag sedan försöker kolla på dessa inspelade program via mythtv (provade att spela in "The Life of David Gale" när jag fortfarade hade en "ryckig" bild på Canal+) så spelas det ibland upp alldeles för snabbt 5-10ggr skulla jag gissa, att manuellt gå in och sätta om tempo gör att det blir något bättre, men det är fortfarande alldeles för fort. Även här blir resultatet perfekt när jag ser via Mplayer.

Problem #3.
Subtitles för t.ex. Canal+, går det att få till ?

Tackar för en intressant tråd!
//n

#148

Postad 28 juli 2005 - 00:28

Unregistered46c16d7d
  • Unregistered46c16d7d
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0
Jag har också hack på SVT1, SVT2 och nu senast även TV4+(som fungerat klockrent tidigare)

SVT har dock varit kass sen starten, den kommer och går men 9 gånger av 10 så hackar den. Har du också problem med SVT så kanske det är något mer centralt hos ComHem?

Skall ställa upp min logg ett tag och se om det dyker upp något matnyttigt.

#149

Postad 28 juli 2005 - 15:18

nilleh
  • nilleh
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Ignorera mitt tidigare inlägg om att det blev bättre när jag skippade OSS, så är inte fallet.
Dock så får jag fortfarande klockren bild när jag ser till att AudioOutputDevice + MixerDevice pekar på /dev/dsp resp. /dev/mixer (dvs OSS settings). Mythfrontend startar upp och jag får helt korrekt en varning om att det inte går att få nåt ljud (jag körde ju ./configure --disable-audio-oss), bilden blir perfekt på alla de kanaler som har strulat. Om jag sen sätter tillbaka AudioOutputDevice + MixerDevice att peka på ALSA:hw:0,0 resp default så börjar det hacka igen på SVT2, Canal+Film2, MTV2.

Precis som dig, DrGadget så får jag ibland problem med en kanal som inte har hoppat tidigare (det brukar t.ex variera mellan SVT1, SVT2).

myhtfrontend -v audio ger bla:
dropping frame to keep audio in sync
audio waiting for space on soundcard: have 912 need 4096

Vid en snabbkoll på www.gossamer-threads.com/lists/mythtv/ så har jag bla sett att "dropping frame to keep audio in sync" brukar uppstå för dom som kör Intel ICH5, vilket jag också gör, och att problemen har försvunnit när dom satt in ett pci ljudkort.

Hur kör ni - PCI/Mobo ?
Jag har tyvärr inget extra ljudkort liggande så att jag kan prova ifall det skulle bli bättre.

//n

#150

Postad 28 juli 2005 - 22:27

Unregistered46c16d7d
  • Unregistered46c16d7d
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0
Felsökte min installation nu och jag hade råkat satt upp Ac3 Passthrough i min frontend, tog bort den och voila, alla kanaler utom SVT2 fungerar klockrent åter. SVT2 hackar ljud och bild i LiveTV, kollar som bäst hur det blir att spela in från nu.

När det gäller SVT2 vet jag inte vad jag skall göra riktigt, men skall grotta vidare, få se om jag hittar nåt som hjälper.

Verkar vara ljudrelaterat ialla fall eftersom kanalerna blir OK utan ljud. Hade många Audio buffer overflow på min frontend och det bara på SVT2 så nåt är inte rätt där.
Men nu är jag för trött för att vara rationell...

Redigerat av DrGadget, 29 juli 2005 - 00:01.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.