Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bilder på mitt DLS-bygge

367 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 04 mars 2008 - 17:14

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0
Eller så kör man 15" ändå och får rutorna att skallra ännu mer =)
Nä, allt är beroende på vilken låda man bygger, men jag har hört folk säga, inte minst Andreas, att DLS RW spelar otroligt fint för sina pengar.
DLS Iridium har jag hört och blev inte lyrisk i brallorna, men det är ju jag det (Förmodligen fel musik, fel låda och fel dag ;)). För samma pris skulle jag köpt Nobelium istället (Den passar mig lite bättre i alla fall)
Sedan har du ju JL Audio 10W6 som listar ett par hundralappar över DLS Nobelium...

Sedan så spelar ofta en 15" högre än en 10" med samma watt, men om högtalaren tål lite mos så går det alltid att bjuda upp till effektdans och få konen att röra sig mer på 10'an som kompensation =)
Skall du spela högt för polarna, så skippa RW. Mitt tips är Nobelium, men fråga Andreas =)

Redigerat av jollek, 04 mars 2008 - 17:18.


#52

Postad 04 mars 2008 - 18:23

andreas_gbg_
  • andreas_gbg_
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0
Sant. Nu har jag inte hört en Ir eller No pressas vid hög volym, UR12" funkade kanon till både välljud och ljudtryck. Men ärligt talat så hade jag nog valt ett annat märke om jag var ute efter ljudtryck före välljud. Det är antagligen inte vem som helst som har glädje av de där extra tusenlapparna på en bas som är avsedd för välljud. Mao du får inte DEN valutan DU vill ha för alla de pengarna, det är ju trots allt inte några billiga basar (allt är relativt).

Får du inte tag på en beggad UR12 eller X12" så kika på GZ eller något annat märke. Men som tidigare nämnts, det har mycket att göra med lådan, MEN ännu mer att göra med slutsteget. Skall man dra till med nåt mellan tummen och pekfingret skall slutsteget kosta dubbelt så mycket som basen eller åtminstonde lika mycket.

DD är nog en bas som levererar riktigt mycket, även om du väljer en 10"

Mvh Andreas

#53

Postad 04 mars 2008 - 19:19

Bondlurken
  • Bondlurken
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0
Tackar och bockar för svaren, som sagt så vill jag kunna pumpa på riktigt bra
men samtidigt vill jag kunna kunna lyssna på trevlig musik som låter klokt...
Det eviga dilemmat???
Okej så jag skall kolla runt lite mer och kanske inte snöa in mig för mycket på DLS prylarna vad det gäller basarna.

#54

Postad 04 mars 2008 - 21:08

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0

Tackar och bockar för svaren, som sagt så vill jag kunna pumpa på riktigt bra
men samtidigt vill jag kunna kunna lyssna på trevlig musik som låter klokt...
Det eviga dilemmat???
Okej så jag skall kolla runt lite mer och kanske inte snöa in mig för mycket på DLS prylarna vad det gäller basarna.

Om du tar märken som DD, GZ eller andra märken som är bygda för att kunna pressas hårt och tåla gott med effekt så låter inte dessa sämre bara för den saken skull. Ofta kanske första bekantskapen med t.ex. en Digital Designs-bas var i en SPL-avstämd spån-container i skuffen som spelade apskit till musik med spelade högst på hela tävlingen... Det är mycket lådan som bestämmer karaktären på en bas. En DD i en sluten låda skall även, av de kinkigaste hifi-gurus, låta riktigt riktigt bra. Alla DD's basar har samma karaktär (Egentligen bara effektåligheten som skiljer)
Så en mördar-bas behöver inte låta sämre för att stilla sitta och lyssna på musik som ltåer rätt och korrekt. Det är lådan som skall matchas med kupé och bas för att få det låta rätt. Sen när det väl är gjort så är det få som märker skillnad på den sista fingerspetsen. Jag gör det verkligen inte =)
Vill du kunna pumpa på riktigt högt så varför inte en eller 2 av DD's billigare modellerm eller kanske en Ground Zero Uranium. Bara för de kan spela högt behöver de inte låta dåligt. Tvärt om låter de riktigt bra.

#55

Postad 11 mars 2008 - 20:07

andreas_gbg_
  • andreas_gbg_
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0
Då var som sagt iaf den ena dörren påbörjad, har kapat bort dörrfacket och börjat plasta botten, sedan skall jag använda mig av "patent-band" som jag skruvar fasst i en båge över det plastade för att få till en form som passar. Vill ju inte bygga ut för mycket så det blir trångt eller ser förjävligt ut när det blir klart, samtidigt som jag verkligen måste jaga varenda deciliter volym.

Det jag måste överlägga med mig själv om nu är "Hur långt fram vill jag ha möjlighet att skjuta fram sätet"??? Tjejen är ju nästan lika lång som mig så det borde väl räcka att jag kan få fram sätet såpass långt som JAG/VI behöver för att köra bekvämt...

Bifogad fil(er)



#56

Postad 12 mars 2008 - 14:37

Bondlurken
  • Bondlurken
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0
Kul att bygget är igång igen! ;)

Kunde du inte gå djupare i dörr sidan eller skulle det ta i rutan då?

#57

Postad 12 mars 2008 - 17:29

andreas_gbg_
  • andreas_gbg_
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0
Nä för att gå djupare hade jag behövt kapa bort massa plåt i dörren och det vill jag inte, kunde använt ganska mycket utrymme längre bak i dörren på insidan men det kräver ganska mycket extrajobb att dra lådan dit, och det verkar som att jag får till volymen nu ändå. får jag inte minst 7 liter när jag är klar köper jag en ny dörrsida och bygger om...

#58

Postad 19 mars 2008 - 21:50

soetkrille
  • soetkrille
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
Det ser riktigt bra ut måste jag få säga :P betydligt bättre än volvo orginal :rolleyes: hehe...Blir det vallåkra i sommar??? ;) får man se dig med bilen där isf??

keep upp the good work :lol:

Redigerat av soetkrille, 19 mars 2008 - 21:51.


#59

Postad 20 mars 2008 - 13:25

andreas_gbg_
  • andreas_gbg_
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0
Ja Vallåkra lär jag nog dyka upp då det är ganska nära, samt att jag ändå är i krokarna då det är ett stjärnevent i Tomelilla dagen innan.

Bygget fick avstanna ganska snabbt då jag fick lägga ut 6000kr på reservdelar :rolleyes: det lilla jag har kvar behöver jag så jag kan hälsa på Elmia "som besökare", så jag har inte råd till polyester :P lol

Drar igång snart igen.

Mvh Andreas

#60

Postad 20 mars 2008 - 18:11

Unregistereddede14d8
  • Unregistereddede14d8
  • Lärjunge

  • 432 inlägg
  • 0

Ja Vallåkra lär jag nog dyka upp då det är ganska nära, samt att jag ändå är i krokarna då det är ett stjärnevent i Tomelilla dagen innan.

Bygget fick avstanna ganska snabbt då jag fick lägga ut 6000kr på reservdelar ;) det lilla jag har kvar behöver jag så jag kan hälsa på Elmia "som besökare", så jag har inte råd till polyester :( lol

Drar igång snart igen.

Mvh Andreas


Känner igen sådana problem, råkade ut för det fast med en större summa på 90-talet då jag precis hade blivit färdig med min bil B) Blev till att sälja av så man hade en fungerade bil. Men men.

Ah....vilken dag skal du dit?
Menar....är vi där samma dag så måste man ju hälsa :(
Skall själv dit på lördag.

#61

Postad 21 mars 2008 - 11:55

andreas_gbg_
  • andreas_gbg_
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0
Blir på lördag. Ta mitt nummer av Pelko och slå en signal :)

#62

Postad 21 mars 2008 - 12:22

Unregistereddede14d8
  • Unregistereddede14d8
  • Lärjunge

  • 432 inlägg
  • 0

Blir på lördag. Ta mitt nummer av Pelko och slå en signal :)


Jag kommer att halvbo vid EMMA-bilarna :(

#63

Postad 29 mars 2008 - 20:26

andreas_gbg_
  • andreas_gbg_
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0
Ja då har jag vart å grejat lite till med dörrarna.

Först en bild på de nya högtalargallren som skall användas. 6,5" och 10", har även likadana till mellanregister och diskanter.
Bifogad fil  SA500050.JPG   1,8MB   1 Antal nerladdningar

Fått på lite Peakoff
Bifogad fil  SA500042.JPG   1,83MB   0 Antal nerladdningar

Provmonterar dörrsidan, den hade slått sig lite så jag fick värma upp den med värmepistol och böja till den lite, fortfarande inte perfekt, clipsen vill gärna släppa men det skall ordna sig märkte jag efter lite bändande. Lådan går djupare än vad det ser ut på bilden.
Bifogad fil  SA500046.JPG   1,78MB   0 Antal nerladdningar

Använt popnitar för att få patentbanden på plats som skapar formen. Mycket bra idé om jag får säga så själv :)
Bifogad fil  SA500049.JPG   1,68MB   0 Antal nerladdningar

Bra verktyg är ovärdeligt. Riktigt smidig skruvdragare jag hittat, kostade desvärre några kronor :)
Bifogad fil  SA500043.JPG   1,68MB   0 Antal nerladdningar

Då hoppas jag att jag får fräst bafflar till de nya gallren nästa vecka.

Mvh Andreas

#64

Postad 29 mars 2008 - 20:43

andreas_gbg_
  • andreas_gbg_
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0
Mätte även upp volymen i lådan, ser ut att hamna på ca 7 liter. Det är minimum vad som duger, så jag vill få baffeln på plats så snart som möjligt så jag kan plasta upp tyg över direkt. Då kommer jag att kunna mäta upp volymen med 100% exakthet. blir det mindre än 7 liter får jag antagligen skrota dörrsidan och bygga om, då på ett mycket besvärligt sätt som jag helst vill slippa. Alternativet är att byta ut midarna till 5,25". Men det tar vi då.

Förhoppningsvis skal båda dörrsidorna vara klara till Springbreak hos Ljudbyggaren i Helsingborg den 3:e Maj tror jag det var.

Mvh Andreas

#65

Postad 30 mars 2008 - 00:42

Unregistereddede14d8
  • Unregistereddede14d8
  • Lärjunge

  • 432 inlägg
  • 0
3:e Maj ja.
Hoppas själv på att vara såpass klar (ekonomin du vet) att bilen iaf är SPELBAR.
Sedan att det ser ut som f*n skiter jag i :)

#66

Postad 13 april 2008 - 16:21

andreas_gbg_
  • andreas_gbg_
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0
Då har jag fått gjort en del denna helgen.

Fräst lite ringar.
Bifogad fil  2.JPG   1,72MB   0 Antal nerladdningar

Kapat upp lite luftspalter mellan islagsmuttrarna.
Bifogad fil  6.JPG   1,78MB   0 Antal nerladdningar

Såhär ser det ut från insidan när högtalaren är på plats. Viktigt att man inte täcker hålen i korgen.
Bifogad fil  12.JPG   1,78MB   0 Antal nerladdningar

Limmat upp baffeln med smältlim, fungerade mycket smidigare än jag väntat mig.
Bifogad fil  8.JPG   1,84MB   0 Antal nerladdningar

Provmontering, första provet hamnade för nära benet, nu var det bättre.
Bifogad fil  9.JPG   1,71MB   0 Antal nerladdningar

På med tyget, högtalarmatta ifrån biltema fungerar kanon, 59,90 kostar de :P Sitter med hjälp av en massa popnitar, så det skall förhoppningsvis inte släppa.
Bifogad fil  10.JPG   1,82MB   0 Antal nerladdningar

Återigen provmonterat på plats.
Bifogad fil  11.JPG   1,61MB   0 Antal nerladdningar

Står ute hos farsan, drömläga för bostaden.
Bifogad fil  15.JPG   1,73MB   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  14.JPG   1,8MB   0 Antal nerladdningar

Det var allt för denna gången. Ös på med kommentarer tack ;)

Mvh Andreas

Redigerat av andreas_gbg_, 13 april 2008 - 19:07.


#67

Postad 13 april 2008 - 16:58

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0
Ah! Biffig baffel för 6,5", ser mycket bra ut. Gillar formen på dörrsidan med.
Funkar det verkligen bra med Biltemas högtalarmatta? Tycker den är stel som tusan och töjs inte som jag vill runt hörn och former. Får spackla och slipa så mycket när formerna inte flödar jämt av sig själva... Därför tog jag ett superelastiskt tyg till mina nuvarande dörrsidor.
Men hoppas du lyckas bättre med högtalarmattan, ser onekligen bra ut på bilderna =)

Islagsmutter rules! Graciösa galler också! Hoppas du uppnår dina 7 litrar.
Önskar fortsatt lycka till!

EDIT: Tänkte till lite i efterhand och misstänker nu att det inte är mattan som biltema säljer utan HögtalarFRONTtyget =) Det är betydligt mer elastiskt ;)

Redigerat av jollek, 13 april 2008 - 16:59.


#68

Postad 13 april 2008 - 19:02

andreas_gbg_
  • andreas_gbg_
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0

EDIT: Tänkte till lite i efterhand och misstänker nu att det inte är mattan som biltema säljer utan HögtalarFRONTtyget =) Det är betydligt mer elastiskt ;)


Rätt misstänkt, det är fronttyg, har använt det tjocka högtalartyget som grund i lådan, mycket svårt att jobba med, dock måste jag ju köra samma koncept på andra sidan så det är bara att bita ihop.

Bafflarna blev rätt grova faktiskt :P hehe. Det var väl inte riktigt meningen från början, men skall det i islagsmuttrar så kräver ju det lite gods så det inte spricker. Hur som helst känns det mycket bra nu. Bör få reda på volymen i övermorgon då jag kommer att pensla på polyester imorgon kväll. Har även kapat upp andra dörrsidan nu så jag kan börja plasta botten i den.

Tack för komentarerna.

Mvh Andreas

#69

Postad 13 april 2008 - 19:18

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Du tog bilden med nobeliumen i ringen, bara för att söla ner mitt skrivbord va? (dreggel)

#70

Postad 15 april 2008 - 19:29

andreas_gbg_
  • andreas_gbg_
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0
Jahopp. Då var lådan i dörr nr. 1 uppmätt. 6,3 liter :) Det får räcka, kommer att kunna utöka det i efterhand genom att kapa upp på insidan och bygga lådan bakåt i dörren, men det blir lite senare.

#71

Postad 16 april 2008 - 13:04

Unregistereddede14d8
  • Unregistereddede14d8
  • Lärjunge

  • 432 inlägg
  • 0
Ser bra ut.
Synd att du inte fick ut volymen du ville ha :)

Vilken tävling siktar du på att vara färdig till?

#72

Postad 16 april 2008 - 18:52

andreas_gbg_
  • andreas_gbg_
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0
Lone: mm, jävligt surt vart det. Men jag får försöka åtgärda det i efterhand, som tur är bör jag kunna lösa det helt ifrån insidan sen, så jag kan göra färdigt utvändigt med spackel och vinyl utan att behöva göra om det sedan.

Tävling ja, det har jag ju sagt att jag skall skriva här.

3:e MAJ i Helsingborg hos Ljudbyggaren skall jag till. Förhoppningsvis är dörrarna färdiga tills dess, dock med fel volym.

Mer bilder kommer till helgen.

Mvh Andreas

#73

Postad 19 april 2008 - 11:42

Unregistereddede14d8
  • Unregistereddede14d8
  • Lärjunge

  • 432 inlägg
  • 0
Ah just det ja. Själv har man barnkalas den dagen.
Hoppas dessutom att skattepengarna kommer i tid så man kan slutföra bygget under semestern och komma iväg till Mantorp.

#74

Postad 25 april 2008 - 19:23

andreas_gbg_
  • andreas_gbg_
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0
Då vart det grejat lite till..
Förardörren är klar för att kläs med vinyl. Lådans stabilitet blev godkänd hos Dls B)
Bifogad fil  bild1.JPG   1,84MB   0 Antal nerladdningar

Nu är andra baffeln på plats på passagerarsidans dörr.
Bifogad fil  bild4.JPG   1,85MB   0 Antal nerladdningar

Har även börjat lägga glasfiber på andra dörren nu, skall iväg imorgon igen och se om jag hinner lägga det sista imorgon. I sånna fall kommer jag att spackla klar den på Söndag. Mittenpanelerna skall bli sydda hos sadelmakar´n på måndag morgon, så bara en sista passning på måndag kväll så kan jag lägga lim på dörrarna sen. Klär gör jag då på Tisdag, blir det bra monteras dörrarna på Onsdag, städar anläggningen och bilen på Torsdag, tweakar på Fredag och tävlar på Lördag ;)

Vaddå mycket att göra??? ;)

Mvh Andreas

#75

Postad 25 april 2008 - 23:54

maCs
  • maCs
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Hmmmfff - vart är snön ???? jag vill oxå ha tort och fint utan massa snö

Tack för inblicken i ditt bygge - mycket inspirerande.

Hoppas på mer ..... :)

#76

Postad 27 april 2008 - 18:13

andreas_gbg_
  • andreas_gbg_
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0
Då var båda dörrsidorna färdigbyggda. Imorgon skall mittendelen till dörrarna hämtas hos bilsadelmakarn som har sytt lite åt mig. Då skall jag bara provmontera de i dörrarna igen som antagligen skiftat lite i form, behöver antagligen värma, böja och bända lite för att få till passningen igen. När det är gjort lägger jag på limmet och skall kunna klä dörrarna nästföljande dag.

Förrut när jag satt på huk och spackla å slipa kändes det tungt. Efter att ha jobbat i 11 dagar i sträck (inkl. jour), ca 40 timmar bara under förra helgen, var jag inte så supersugen på att ägna hela helgen till att plasta, spackla och slipa.

Men nu är det gjort, om inga jävulskap sker så bör dörrarna poppa på som... ;) under Torsdagen, vilket ger mig fredag kväll på mig att komplettera presentationen till Ljudbyggaren på Lördag.

Provmonterade högtalargallren med alla 8st insexskruv så att jag inte får någon obehaglig överraskning som att skiten blir allt för sne eller kanske tom att gängorna i inslagsmuttrarna gått åt h------. jösses va läckert det blir ;)

Gömde kameran idag föresten B) Uppdaterar med bilder imorgon.

Mvh Andreas

#77

Postad 27 april 2008 - 19:57

Unregistereddede14d8
  • Unregistereddede14d8
  • Lärjunge

  • 432 inlägg
  • 0
Bha....var ju mkt att kommentera...får göra det imorrn istället ;)

#78

Postad 28 april 2008 - 18:34

andreas_gbg_
  • andreas_gbg_
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0
Dags för lite uppdatering. Nu börjar det dra ihop sig :unsure:

Båda dörrarna var som sagt färdigspacklade.
Bifogad fil  b_da_d_rrarna.JPG   1,68MB   0 Antal nerladdningar

På med lim. Har penslat på lim på vinylen också. Nu skall det ligga och dra sig till imorgon eftermiddag.
Bifogad fil  d_rr_med_lim.JPG   1,87MB   0 Antal nerladdningar

Hade jag tur med limmet eller!!! Detta är vad som är kvar :D
Bifogad fil  fastbound30.JPG   1,86MB   0 Antal nerladdningar

Idag hade sadelmakarn äntligen fått tummen ur och gjort nåt.
Bifogad fil  mittenpanelelrna.JPG   1,73MB   0 Antal nerladdningar

Såhär ser vinylen ut. Lite i ljusaste laget men det får gå. Klär man bara om lite utvalda detaljer i bilen så kommer det nog smälta in bra. Imorgon kommer förhoppningsvis bilder på de färdigklädda dörrarna :( Om inget går åt h------ såklart :lol:

Mvh Andreas

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  vinyl.JPG   1,8MB   0 Antal nerladdningar


#79

Postad 29 april 2008 - 02:05

Unregistereddede14d8
  • Unregistereddede14d8
  • Lärjunge

  • 432 inlägg
  • 0
*Inväntar nästa uppdatering* :(

#80

Postad 30 april 2008 - 21:05

andreas_gbg_
  • andreas_gbg_
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0
JAhopp. Då får jag väl åka till Ljudbyggaren och skämmas. Gick åt skogen med vinylen när jag skulle klä, var mycket svårare än jag väntat mig, just runt högtalarna där det är ganska mycket vinkel runt hela var fasiken helt omöjlig för mig att få bra, velade så jäkla mycket att limmet till slut släppte helt ifrån dörren osv. Då var mitt tålamod slut och resten gick inte så bra heller.

Att man sedan får läsa att incheckningen till tävlingen flyttats fram typ 2 timmar gör mig inte heller på bättre humör. Funderar nu på att skita i helgen. Då skall man alltså behöva åka hemifrån kl. 05.00 på lördag morgon efter dessa sista jäktiga veckor..... Med ett uselt resultat dessutom..

Men nedan får ni iaf se en bild på resultatet på håll. Efter helgens tävling blir att att riva ner skiten och, spackla lite till då jag slarvat lite i all stress, och sedan få hjälp med att klä. Kommer fortfarande att försöka klä så mycket som möjligt själv, men varken limmet eller vinylen är direkt gratis så inga fler sådana hära misstag orkar jag med. Tur att jag beställde mycket vinyl så jag klarar mig en gång till iaf.

Bifogad fil  IMG_5914.JPG   3,07MB   0 Antal nerladdningar

#81

Postad 30 april 2008 - 21:12

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0
Det syns ordentligt att den har släppt andvände du inte värme pistol när du satt dit den

#82

Postad 30 april 2008 - 21:18

andreas_gbg_
  • andreas_gbg_
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0

Det syns ordentligt att den har släppt andvände du inte värme pistol när du satt dit den


Det har inte med det att göra, jag fick det aldrig bra så jag drog loss flera gånger och försökte om på nytt. Det funkar fint några gånger, men lite slut lossna limmet helt ifrån dörren pga allt vel. Jag hade värmepistol till hands.

Mvh Andreas

#83

Postad 30 april 2008 - 21:48

Unregistereddede14d8
  • Unregistereddede14d8
  • Lärjunge

  • 432 inlägg
  • 0
Trist läge....men förhoppningsvis låter det bättre än det ser ut iaf :P

Lycka till nu i helgen....själv skall man ägna den t sin dotter.

#84

Postad 01 maj 2008 - 14:38

andreas_gbg_
  • andreas_gbg_
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0
Tja det låter iaf skapligt :P Det gjorde det ju iofs innan också. Men nu när vibrationerna i dörren är så gott som borta skall man nog kunna tweaka till det ännu bättre. En sak som jag dock la märke till först, det var att fokus kändes klockren nu (inbillning?), samt att byxbenet vibrerade på bra mycket mer nu :P

Skall städa bilen ikväll och kanske hinna tweaka imorgon.

Vi hörs på Lördag kväll eller söndag morgon så ska jag meddela hur tävlingen gick. Dock 10st!! anmäla till min klass på Lördag, varav 5st är Danskar

Mvh Andreas

#85

Postad 02 maj 2008 - 10:55

Unregistereddede14d8
  • Unregistereddede14d8
  • Lärjunge

  • 432 inlägg
  • 0

Tja det låter iaf skapligt ;) Det gjorde det ju iofs innan också. Men nu när vibrationerna i dörren är så gott som borta skall man nog kunna tweaka till det ännu bättre. En sak som jag dock la märke till först, det var att fokus kändes klockren nu (inbillning?), samt att byxbenet vibrerade på bra mycket mer nu :unsure:

Skall städa bilen ikväll och kanske hinna tweaka imorgon.

Vi hörs på Lördag kväll eller söndag morgon så ska jag meddela hur tävlingen gick. Dock 10st!! anmäla till min klass på Lördag, varav 5st är Danskar

Mvh Andreas


Inte konstigt då de ditter mer stabilt nu vilket ger mindre förluster :D

#86

Postad 02 maj 2008 - 14:03

Unregisterede93e9d1b
  • Unregisterede93e9d1b
  • Amatör

  • 73 inlägg
  • 0
Lycka till hos Tonny (Ljudbyggaren) i morgon Lördag.

Du får be Redigh hjälpa dig med vinylen, min Zafira blev ju rätt bra, som du har sett :unsure:

#87

Postad 02 maj 2008 - 17:30

andreas_gbg_
  • andreas_gbg_
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0

Lycka till hos Tonny (Ljudbyggaren) i morgon Lördag.

Du får be Redigh hjälpa dig med vinylen, min Zafira blev ju rätt bra, som du har sett :unsure:


Tackar :D

Problemet blir nog att jag har mycket mer form på min dörrsida tror jag. jaja, det ordnar sig så småningom.

Nu är bilen lite snabbtweakad hos Dls, som sagt, focus var klart mycket bättre nu än innan, samt mer attack i midbasen. Har även snyggat till lite i anslutningarna till slutstegen för att slippa åka på nån jäkla -5p på terminations som jag gjorde på SM-finalen, men INTE EM-finalen månaden tidigare, och då hade jag inte rört nåt sen dess. Även blåst ur damm och annan skit som samlat sig i skuffen och bland slutstegen.

På söndag kommer bilen bli fotad lite så då åker det upp lite "vanliga" bilder.

Mvh Andreas

#88

Postad 03 maj 2008 - 20:20

andreas_gbg_
  • andreas_gbg_
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0
Då vart man hemma igen. Fick ställa klockan på 04:30 till i morse, lagom trött då eller... Hur som helst vart min bil först ut att bli bedömd i ljud. Gick väl hyffsat bra, men kan bli mycket bättre, bilen fick ju bara ca 5-10 minuters tweakning, skulle behövas 1 timma iaf.

Installations-bedömningen gick som väntat, tappa ca 10 poäng pga dörrsidorna. Det hade jag väntat mig, tråkigt nog var detta det som gjorde att jag fick åka hem utan pris, hamnade på 3:e plats, 4 poäng efter 2:an. Men som sagt, det var ljudet jag ville ha bedömt och det fick jag, så 2:an slog jag iaf på ljud, han som vann måste ha redigt bra ljud då jag tror han låg närmare 30p före.

Men 2:a på ljud av 8st bilar är väl rätt okej ändå tycker jag.

Nu på måndag/Tisdag kommer jag riva ner dörrsidan igen och slita av vinylen för att sedan börja spackla och slipa lite till, samt bygga ut lådan på insidan dörren och få ut 1-2 liter till. Sedan nästnästa helg skall det vara klart, då skall jag iväg och få hjälp att klä dörrarna så jag kan ställa upp på nästa tävling i Borås den 24:e Maj i Knalleland Borås med gott samvete.

Mvh Andreas

#89

Postad 03 maj 2008 - 21:59

Unregistereddede14d8
  • Unregistereddede14d8
  • Lärjunge

  • 432 inlägg
  • 0

Då vart man hemma igen. Fick ställa klockan på 04:30 till i morse, lagom trött då eller... Hur som helst vart min bil först ut att bli bedömd i ljud. Gick väl hyffsat bra, men kan bli mycket bättre, bilen fick ju bara ca 5-10 minuters tweakning, skulle behövas 1 timma iaf.

Installations-bedömningen gick som väntat, tappa ca 10 poäng pga dörrsidorna. Det hade jag väntat mig, tråkigt nog var detta det som gjorde att jag fick åka hem utan pris, hamnade på 3:e plats, 4 poäng efter 2:an. Men som sagt, det var ljudet jag ville ha bedömt och det fick jag, så 2:an slog jag iaf på ljud, han som vann måste ha redigt bra ljud då jag tror han låg närmare 30p före.

Men 2:a på ljud av 8st bilar är väl rätt okej ändå tycker jag.

Nu på måndag/Tisdag kommer jag riva ner dörrsidan igen och slita av vinylen för att sedan börja spackla och slipa lite till, samt bygga ut lådan på insidan dörren och få ut 1-2 liter till. Sedan nästnästa helg skall det vara klart, då skall jag iväg och få hjälp att klä dörrarna så jag kan ställa upp på nästa tävling i Borås den 24:e Maj i Knalleland Borås med gott samvete.

Mvh Andreas


Absolut. 2:a av 8 är inte illa pinkat då du (som du sade) skulle behövt lite mer tweak. :)

Borås? Ja jag kikar nog förbi en sväng...

#90

Postad 06 maj 2008 - 09:06

Unregistereddede14d8
  • Unregistereddede14d8
  • Lärjunge

  • 432 inlägg
  • 0
Förresten.....tisdag nu men inga nya bilder :P

Blev inte bilen fotad i söndags? ;)

#91

Postad 06 maj 2008 - 19:28

andreas_gbg_
  • andreas_gbg_
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0

Förresten.....tisdag nu men inga nya bilder :)

Blev inte bilen fotad i söndags? :D


Jodå :P Det blev en. Men jag har inte fått bilderna ännu. Kommer nog upp lite bilder på söndag eller i början på nästa vecka.

update: Idag har jag tagit ner dörrsidorna igen och rivit av vinylen. Nu skall de slipas ner lite till och spacklas för att fixa formen lite till. Sedan kommer jag även plasta in lite mer utrymme på baksidan dörrpanelen och förhoppningsvis få ut ca 2 liter till. Tänkte även åka iväg och hämta instrumentbrädan och börja plasta lådan till handskfacksbasen.

Mvh Andreas

#92

Postad 07 maj 2008 - 00:55

Unregistereddede14d8
  • Unregistereddede14d8
  • Lärjunge

  • 432 inlägg
  • 0

Jodå :) Det blev en. Men jag har inte fått bilderna ännu. Kommer nog upp lite bilder på söndag eller i början på nästa vecka.

update: Idag har jag tagit ner dörrsidorna igen och rivit av vinylen. Nu skall de slipas ner lite till och spacklas för att fixa formen lite till. Sedan kommer jag även plasta in lite mer utrymme på baksidan dörrpanelen och förhoppningsvis få ut ca 2 liter till. Tänkte även åka iväg och hämta instrumentbrädan och börja plasta lådan till handskfacksbasen.

Mvh Andreas


Trevligt, trevligt. Handskfack bas verkar bli montage model A inom EMMA numera :P

#93

Postad 07 maj 2008 - 07:33

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Segt att det inte blev bra första gången, men men, det är så det kan vara ibland :)

Kul i alla fall att bygget går vidare och att ett riktigt bra resultat är att vänta i slutänden !

//DVD-ai

#94

Postad 18 maj 2008 - 18:44

andreas_gbg_
  • andreas_gbg_
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0
Då vart det grejat igen, och återigen gick det ås pipan, delvis. Ena dörren kommer att få kläs om igen då limmet strulade, det fäste helt enkelt inte på vissa ställen, och efter för mycket velande blev det återigen limklumpar och skit, ser ut som apelsinhud bakom ena högtalaren.

Skruvarna ej täckta ännu, kommer små pluppar på alla såklart.
Bifogad fil  under_cover_055.jpg   3,42MB   0 Antal nerladdningar

Närbild.
Bifogad fil  under_cover_053.jpg   4,12MB   0 Antal nerladdningar

Skulle ju också komma några bilder på bilen, har ej fått de bilderna ännu, så här kommer en jag tog hos farsan när jag vart där och greja :)
Bifogad fil  volvov40_utan_reg.JPG   765,17K   0 Antal nerladdningar

jaja, bättre än sist iaf, ej riktigt godkänt ännu. Men det tar sig.

NÄSTA TÄVLING, Borås den 24:e Maj.

Mvh Andreas

#95

Postad 18 maj 2008 - 18:57

Unregistereddede14d8
  • Unregistereddede14d8
  • Lärjunge

  • 432 inlägg
  • 0
På´t igen......slipa, spackla, slipa och limma igen. *suck*

Ngn ggn lyckas du. B)
Utom de redan påtalade felen ser det f*n så bra ut. :)

Ses i Borås (utom tävlan....den här gången med :) )

Redigerat av Unregistereddede14d8, 18 maj 2008 - 18:57.


#96

Postad 24 maj 2008 - 20:35

andreas_gbg_
  • andreas_gbg_
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0
Jahopp. Då var tävlingen över och jag fick åka hem utan pokal igen. Tragiskt, kom ju ändå 2:a idag. Verkar som det är snålt på pokalfronten av någon anledning, trots våran röstning på tävlings-forumet att 1-3:a skall få pokal. En liten löjlig grej kanske, men efter allt slit så känns det jävligt bra att få åka hem med en pokal, även om man inte lyckas vinna.

Kanske skulle dra igång med baslådan till handskfacket nu då. Dörrarna behöver ej jobbas så mycket mer med då midbasen är kanon, så några fler liter behövs ej längre.

Mvh Andreas

#97

Postad 24 maj 2008 - 22:05

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Schnygwe!

#98

Postad 25 maj 2008 - 00:00

Unregistereddede14d8
  • Unregistereddede14d8
  • Lärjunge

  • 432 inlägg
  • 0

Jahopp. Då var tävlingen över och jag fick åka hem utan pokal igen. Tragiskt, kom ju ändå 2:a idag. Verkar som det är snålt på pokalfronten av någon anledning, trots våran röstning på tävlings-forumet att 1-3:a skall få pokal. En liten löjlig grej kanske, men efter allt slit så känns det jävligt bra att få åka hem med en pokal, även om man inte lyckas vinna.

Kanske skulle dra igång med baslådan till handskfacket nu då. Dörrarna behöver ej jobbas så mycket mer med då midbasen är kanon, så några fler liter behövs ej längre.

Mvh Andreas


Kan intygas. :(
Kan även intyga att de som får tillfälle att lyssna på denna bil skall ta sig tid att göra det. En trevlig upplevelse.

Redigerat av Unregistereddede14d8, 25 maj 2008 - 00:01.


#99

Postad 01 juni 2008 - 16:57

andreas_gbg_
  • andreas_gbg_
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0
Då har det stått still några veckor igen. Skall i veckan få tag på min bräda som ligger hos en kollega och börja bygga lite igen. Har även blivit förfrågad om jag vill bygga om i skuffen med ultimate-stegen (inte TA-2 tyvärr;)), då de passar bra med de nya kablarna och högtalare som skall in i bilen. Får se om jag lyckas övertala "frun" här hemma :(

MEN den största nyheten är att jag har KÖPT HUS :lol: Detta betyder såklart att jag kommer att få mycket annat att göra, men också att jag har en lada på några hundra kvadrat att bre ut mina idéer över :rolleyes:

får se om jag kan komma med några bilder i veckan.

Mvh Andreas

ps. Nästa tävling 14 Juni i Sävsjö kl. 10.00 hos "Sjöbergs däcktjänst"

#100

Postad 08 juni 2008 - 12:17

andreas_gbg_
  • andreas_gbg_
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0
Efter noga övervägande har jag beslutat mig för att dra mig ur tävlandet i år. Iom att så gott som hela installationen kommer att bytas ut så räcker helt enkelt inte tiden till att bygga och få allt att bli bra samtidigt som jag hela tiden måste skynda ihop installationen för att kunna åka och kvala.

Nu blir det piano, och istället för att åka på tävlingar så kommer jag att åka till garaget och bygga för nästa års tävlingar.

Kommer att fortsätta uppdateringar här. Glöm ej att peta på mig ibland så jag inte somnar eller nåt :(

Mvh Andreas



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.