Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Projekttråd: Mondeo 2,0 -95 med CDT/GroundZero/DLS

308 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 21 februari 2008 - 22:25

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0
Jaha... Då börjar saker och ting ta form. Har vart lite för få bilder på sistone, jag vet, men här kommer ett packe!

Slutstegslådan är nu fördig, slipad och även målad svart invändigt. Framhäver grejerna som sitter där bättre.
Har inte varit så superpetig på slipfinishen då allt ska kläs i högtalarmatta (Sån som alla baslådor är klädda i) För att matcha inredningen och baslådan. Detta tyg är väldigt snällt, så bara det är plant så kan man strunta i om det är små skavanker :P Tyvärr hittade jag inte tyg av exakt samma modell jag klätt baslådan i, utan det får bli en annan modell. Kanske att det blir en liten förgavvikelse, men vad gör väl det...
Postad bild
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Dåså, är lådan klädd halvvägs. Skär kryssmönster för alla öppningar och hål.
Postad bild
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Använder häftpistol på alla ställen där det tillåts och inte syns. Häftklammorna sätter fast tyget mer än bestämt och gör att det inte rör sig i onödan. Sedan om man buffar omkring med denna pjäs till låda i skuffen så vill man ogärna att tyget släpper.
Till höger syns också skarven jag gjort rätt tydligt. Eftersom jag lagt tyget diagonalt mot varandras sömriktning kommer jag få en synlig övergång, inte synlig som i dålig, men synlig som i att tyget reflekterar ljus olika. Absolut inget som syns i dagsljus, endast i kamerablixtljus =) Är själv nöjd med skarven. Bättre än den på Baslådan.
Dem kommer ju stå gavel mot gavel, så det kommer inte synas ändå :P
Postad bild
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Så här det tänkt att klossen skall se ut. Bara en "attrapp" än så länge :)
Längden är precis den samma som bredden i skuffen, så det är sådan sugpassning att jag var tvungen att fila ner en skruv för att få in den :)
Sitter som en tjock dam med arslet i en brädrost!
Postad bild
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Hålet för fläkten som ska sitta i lådan. Lite cirkulation är ett måste då det blir lite värme...
Vips så är allt klart för att fylla med hårdvara.
Postad bild
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Klämfabriken är igång. Massor av skor som skall klämmas åt höger och vänster.
50mm2 kabel på bilden och en kabelskotång av modell "Bamse" som jag lånat hem för ett par dagar. Klarar kablar upp till 100mm2, men jag skall klämma 50 och 25mm2. 25mm2 skall gå till båda stegen och till kondensatorerna.
Postad bild
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Mitt strömblock med 4st AGU på 80A stycket. Räcker för dem lasterna jag använder nu. En tjcokis till batteriet som inte passade direkt i hållaren. Fick bli lite modifikation, men det är säkert och godkänt enligt mig själv =)
Postad bild
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Strömblocket hittar in i lådan, och det har även DLS-steget gjort. Använder ringkabelskor som är nedfilade en aning så dem går in i anslutningarna på steget. Ringkabelskor släpper aldrig, vilket gör att man känner ett visst lugn mot kortis när man döljer grejerna på detta viset.
Postad bild
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Lock'n Load! Laddar upp kondensatorerna med det medföljande motståndet. Sedan ansluter jag dem till batteriet. Får se om jag skall använda Voltmätarna på kondingarna. Har redan en volmätare, och det är dumt att kasta in ännu mer julgransbelysning =) Dock är mätarna fina och funkar fint... 12,8V vilospänning, men det är med ett sprillans nytt batteri.
Postad bild
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Dubbla batterier, dubbla säkringar... Detta är ANL säkringshållaren som skall sitta i skuffen. Väntar med att sätta dit den tills jag har en ANL-säkring på 300A. Hade ingen hemma.
Till vänster ses en liten sockerbit, med vardera en remotekabel till de båda slutstegen. Lätt att ansluta sen.
Postad bild
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Konkade ut hela latjolajbanlådan i bilen innan klockan blev för mycket. Allt är klart och halvt anslutet.
Imorn blir det "final touch" på baksystemet, då jag vill montera det i dagsljus. Skickar upp en liten teaser-bild i alla fall.
Postad bild
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Hoppas mina nya batteripolskor kommer med posten imorn. Då skall vi se om vi inte kan få liv i gamla bettan, då batteriet som sitter i nu är tvärdött. Har djupurladdat det en 3-4ggr och det är INTE nyttigt. Så det blir till att köra på skroten (Mitt gamla flamm-batteri :) *snyft*)

För övrigt ska jag se vad som går att göra åt dörrsida nummer 2 i helgen.
Ska försöka hinna med allt annat nyttigt som äta, sova och jobba, men det kommer som det kommer...

Tack för visat intresse!
Nu skal jag hoppa i bingen.

Mvh Jollek

Redigerat av jollek, 21 februari 2008 - 22:31.


#102

Postad 21 februari 2008 - 23:25

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Vad bra det blev med lådan :)
Riktigt prydligt och alla eländiga kablar kommer undan.

#103

Postad 25 februari 2008 - 15:32

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0
Ett skepp med bilder kommer lastat...

Kopplar in basen igen, då saker och ting börjar fall på plats. 4mm2 kabel till de båda parallellkopplade spolarna.
Postad bild
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Här är innanmätet i lådan... Rejält mycket trängre än vad jag hoppats på ;) Men allt går ju att plocka isär om man skulle vilja byta kablar, säkringar eller liknande. Insåg snabbt att det var mycket enklare att montera allt inne på rumsgolvet än ute i bagaget... Hur som helst så måste skiten in =)
Kopplade trots allt in båda voltmätarna till Kondensatorerna. Snyggt, men lite för pråligt. Får se hur jag gör i framtiden, men än så länge får de stå på.
Postad bild
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Har letat ihjäl mig efter rätt polskor. Var ute efter en sort som Rockford hade förut som var hejdundrandes bra. Fick inte napp någonstans tills jag ramlade över dessa. De kommer från Impact och jag är mer än nöjd än så länge. Riktigt billiga var dem också, 149kr/paret får ses som ett kap. (Dessutom är dem av samma struktur som dem Rockford hade)
Ska försöka skaffa fram plattstänger i koppar som skall sitta över polerna. Skall gänga hål i stången och på så sätt få en maffig polsko.
Hatar polskor där man sätter kablarna dirket i polskon. Väldigt osäkret i mitt tycke. Ringkabelskor ska det vara =)
Postad bild
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Fixade även dit en bass-fjärr som följde med. Alltid lite kul att ha och impa polarna med ;) även om jag inte använder den. Sitter i alla fall i ett fack till vänster nedan ratten. Detta fack används också till etuiet till HU-fronten .
Postad bild
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Prylarna i bagaget. Frontstycket är borttaget på GZ-steget och visar alla filter och sånt rackel.
Postad bild
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rear View. Såhär ser alltså skuffen ut numer.
Postad bild
Postad bild
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Än är det mycket kvar att göra, men nu när solen skiner ute och vårblommorna snart poppar upp ur marken går saker och ting betydligt fortare :blink: Måste införskaffa ett relä och lite småpul så ska jag få in Voltmätaren som var tänkt från början samt en fläkt.
Sedan ska jag försöka fixa allt i bagaget så den delen är klar.
Tack för visat intresse. Hade gött! Mvh // Jollek

#104

Postad 25 februari 2008 - 16:44

Dowden
  • Dowden
  • Användare

  • 112 inlägg
  • 0
Fy f*n vad snyggt det blir! Keep up the good work =)

Väntar spännt efter mer uppdateringar! =)

//Dowden

#105

Postad 25 februari 2008 - 17:11

Bondlurken
  • Bondlurken
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0
Det blev riktigt snyggt Jollek, hoppas vi får se fler byggen i framtiden? :blink:

#106

Postad 25 februari 2008 - 22:19

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Grymmmt resultat, nu vet jag vem jag ska vända mig till i framtiden när jag inte orkar bygga i bilen själv :) ;) ;)

#107

Postad 25 februari 2008 - 22:42

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0
En Tax och Mocka allihop!
Kul att ni gillar.
Själv gillar jag det också. Synd bara att det sitter ett litet "klent" steg och en "klen" bas nu... ;)
Skall in värre grejer senare och jag har allt uträknat, men är luspank :)
Ska göra klart detta bygge först, innan en ny baslåda åker in ;)

Önskar jag hade mer tid att ägna åt min hobby. Då skulle jag bygga baslådor åt folket, för det är pisskul =)

Ska trixa med smådetaljer, sen så är det "bara" dörrsidorna kvar...

Tack allihop!

#108

Postad 26 februari 2008 - 00:27

åsåb
  • åsåb
  • Användare

  • 119 inlägg
  • 0
Sällar mig till hyllningsskarorna :) (fyra var vi väl nu iaf ;) ;) ) .

Apropå kosing - fick inte du ett slutseg över? Att du inte säljer det? Helt kasst var det väl inte? Borde väl åtminstone räcka till en första avbetalning på Nuclearen? :lol:

Vad gillar du förresten Fastbond-limmet? Är det värt pengen?

Redigerat av åsåb, 26 februari 2008 - 00:32.


#109

Postad 26 februari 2008 - 02:26

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Inte bara jag som sitter och dregglar läser jag, snyggt Jollek, skulle du ha vägarna förbi: Arvidsjaur, Arjeplog, Vilhelmina, Dorothea eller Åsele får du gärna höra av dig, är du snäll kan du få en kopp kaffe eller två :)

#110

Postad 26 februari 2008 - 11:04

Unregistereddede14d8
  • Unregistereddede14d8
  • Lärjunge

  • 432 inlägg
  • 0
Enkelt och effektivs byggt.

Observera...enkelt betyder inte dåligt ;)

#111

Postad 26 februari 2008 - 11:12

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0

Sällar mig till hyllningsskarorna :) (fyra var vi väl nu iaf ;) :P ) .

Apropå kosing - fick inte du ett slutseg över? Att du inte säljer det? Helt kasst var det väl inte? Borde väl åtminstone räcka till en första avbetalning på Nuclearen? :P

Vad gillar du förresten Fastbond-limmet? Är det värt pengen?

En får tacka! Steget jag hade över är sålt =)
Fick visserligen bra betalt, men pengarna går åt som jag vet inte vad!
Men jag håller med dig, ska försöka betala av en Nuclear 12'a. Problemet blir ju att jag skall ha ett slutsteg till den också :P Jag får börja spara...

Fastbond-limmet har jag använt en gång tidigare, och gillade det. Dock har jag inte klätt mina dörrsidor än, så jag har inte ens öppnat burken till Fastbond-limmet till detta bygge (Lådan klädde jag med vanligt kontaktlim)
Rapport och utvärdering kommer senare ;)

Inte bara jag som sitter och dregglar läser jag, snyggt Jollek, skulle du ha vägarna förbi: Arvidsjaur, Arjeplog, Vilhelmina, Dorothea eller Åsele får du gärna höra av dig, är du snäll kan du få en kopp kaffe eller två :D

Haha. Heeelt obskyrt och omöjligt är det inte ;) Jag har en farbror som bor i Gällivare (Även om man oftast tar flyget till lappland...) Men du får vl masa dig ner hit istället ;) kanske att jag åker på någon träff i sommar.

Enkelt och effektivs byggt.

Observera...enkelt betyder inte dåligt ;)

Haha. Tackar!
Ville hålla det enkelt och försöka närma mig "orginal". Gillar inte när det är pråligt, neon och en massa sånt. Det är snyggt på utställningsbilar =) Tror inte det passar en Mondeo från 95 :P


Tack igen allesammans!

Redigerat av jollek, 26 februari 2008 - 11:14.


#112

Postad 26 februari 2008 - 13:11

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0

Haha. Heeelt obskyrt och omöjligt är det inte ;) Jag har en farbror som bor i Gällivare (Även om man oftast tar flyget till lappland...) Men du får vl masa dig ner hit istället :) kanske att jag åker på någon träff i sommar.


Vi får se om jag hittar så långt :D

#113

Postad 26 februari 2008 - 13:41

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0

Vi får se om jag hittar så långt :)

Jag som trodde norrlänningar var vana vid avstånd ;)

#114

Postad 26 februari 2008 - 18:24

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Inte bara jag som sitter och dregglar läser jag, snyggt Jollek, skulle du ha vägarna förbi: Arvidsjaur, Arjeplog, Vilhelmina, Dorothea eller Åsele får du gärna höra av dig, är du snäll kan du få en kopp kaffe eller två ;)


Jädrans vad du bor på många ställen :)

#115

Postad 26 februari 2008 - 20:57

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0

Inte bara jag som sitter och dregglar läser jag, snyggt Jollek, skulle du ha vägarna förbi: Arvidsjaur, Arjeplog, Vilhelmina, Dorothea eller Åsele får du gärna höra av dig, är du snäll kan du få en kopp kaffe eller två :)


Jädrans vad du bor på många ställen ;)

Norrlänningar du vet... tror dem äger hela världen :D

Ironin gick fram hoppas jag ;)

#116

Postad 26 februari 2008 - 23:17

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0

Inte bara jag som sitter och dregglar läser jag, snyggt Jollek, skulle du ha vägarna förbi: Arvidsjaur, Arjeplog, Vilhelmina, Dorothea eller Åsele får du gärna höra av dig, är du snäll kan du få en kopp kaffe eller två :P


Jädrans vad du bor på många ställen :P

Norrlänningar du vet... tror dem äger hela världen :P

Ironin gick fram hoppas jag :)


Tror!? Jag vet ;)

Inte bara jag som sitter och dregglar läser jag, snyggt Jollek, skulle du ha vägarna förbi: Arvidsjaur, Arjeplog, Vilhelmina, Dorothea eller Åsele får du gärna höra av dig, är du snäll kan du få en kopp kaffe eller två :P


Jädrans vad du bor på många ställen :P


Pluggar i Arvidsjaur, njuter som en kung om jag får fara till Arjeplog och kommer från Åsele, Dorothea eller Vilhelmina är bara picknickar för mig :)

#117

Postad 26 februari 2008 - 23:39

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0

Pluggar i Arvidsjaur, njuter som en kung om jag får fara till Arjeplog och kommer från Åsele, Dorothea eller Vilhelmina är bara picknickar för mig :)

Jasså, lite OT (I min egen tråd :P) Men vad pluggar du? Stackars sate om du pendlar.
Åsele --> Arjeplog, Jo, det är väl bara en 20-30 mil :) Dubbelt så långt som jag har till Stockholm och det ser jag som "äventyr/semester" .
Har rört mig lite i dina hemtrakter (Om man får kalla det så, lappland är ju stort :P) Är inbiten flugfiskare och har besökt Storuman och Sarek =)

Redigerat av jollek, 26 februari 2008 - 23:40.


#118

Postad 27 februari 2008 - 00:14

Unregistered2e8a4371
  • Unregistered2e8a4371
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
Jädrar vad snyggt du gör det!

Får använda den här projekttråden som min förebild till mitt bygge.

#119

Postad 27 februari 2008 - 00:40

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0

Pluggar i Arvidsjaur, njuter som en kung om jag får fara till Arjeplog och kommer från Åsele, Dorothea eller Vilhelmina är bara picknickar för mig :)

Jasså, lite OT (I min egen tråd :P ) Men vad pluggar du? Stackars sate om du pendlar.
Åsele --> Arjeplog, Jo, det är väl bara en 20-30 mil :) Dubbelt så långt som jag har till Stockholm och det ser jag som "äventyr/semester" .
Har rört mig lite i dina hemtrakter (Om man får kalla det så, lappland är ju stort ;) ) Är inbiten flugfiskare och har besökt Storuman och Sarek =)


Pluggar bilsystem ingenjör i Arvidsjaur :P (www.bilsystemingenjor.se)
Pluggade BST på gymnasie (www.arjeplog.se/bst)
Det är 32 mil mellan Arjeplog och Åsele :P

Kör hem till Åsele varannan vecka ungefär, bara 24mil enkel :P

Storuman kan jag nästan säga är mina hemtrakter :P

#120

Postad 28 februari 2008 - 11:36

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Pluggar i Arvidsjaur, njuter som en kung om jag får fara till Arjeplog och kommer från Åsele, Dorothea eller Vilhelmina är bara picknickar för mig :P

Jasså, lite OT (I min egen tråd :P ) Men vad pluggar du? Stackars sate om du pendlar.
Åsele --> Arjeplog, Jo, det är väl bara en 20-30 mil :lol: Dubbelt så långt som jag har till Stockholm och det ser jag som "äventyr/semester" .
Har rört mig lite i dina hemtrakter (Om man får kalla det så, lappland är ju stort :P ) Är inbiten flugfiskare och har besökt Storuman och Sarek =)


Pluggar bilsystem ingenjör i Arvidsjaur :P (www.bilsystemingenjor.se)
Pluggade BST på gymnasie (www.arjeplog.se/bst)
Det är 32 mil mellan Arjeplog och Åsele ;)

Kör hem till Åsele varannan vecka ungefär, bara 24mil enkel :lol:

Storuman kan jag nästan säga är mina hemtrakter :D


Älskar lappland, jag har en del släkt och vännet uppåt landet som jag hälsat på 1-3 gånger om året och så brukar jag och några polare fjälvandra lite också, har T.ex. gått hela kungsleden :D
Åsele har jag varit i några gånger då en polare till farsan bor där ;)

Äger hela världen ?! :lol:
Ne, det är bara någonting som vi andra vill att dom att tro så att dom ska hålla sig lugna :D

Men 24 mil va ju inte så illa, har varit med om värre ( 80mil ) B) :)
Men det det blir ju så när man bor eller är mycket i norrland, det är långt till allting och man blir ju van och tycker tillslut inte att 20 mil är någe, men en 08'a( stockholms do) tycker att 1 mil är en evighet :lol:

Edit: Jollek, OT'n kommer alltid smygande in i trådar, det är ett faktum, kanske det går hitta ett vaccin mot detta fenomen ;)

Redigerat av DVD-ai, 28 februari 2008 - 11:40.


#121

Postad 28 februari 2008 - 16:28

Nillan
  • Nillan
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0
Lappland min oas i Sverige, har både släkt och vänner i Lycksele. Åsele maknad har man ju varit på, inte riktigt lika stor som
kiviks men inte långt ifrån, mycket trevligt.
Nu var det inte det jag skulle säga, utan att det är kanon kul att följa din tråd Jollek , och man får massor med inspiration och
kunskap av dig,fortsätt så :P
Allså måste bara fråga eftersom den kunskap man har är begränsad, när man sätter in ett extra batteri i bilen är den då
ihopa kopplad med det andra eller hur funkar det? Har aldrig haft så mycket i min bil så jag har behövt det.

#122

Postad 29 februari 2008 - 12:38

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0

Pluggar bilsystem ingenjör i Arvidsjaur :P (www.bilsystemingenjor.se)
Pluggade BST på gymnasie (www.arjeplog.se/bst)
Det är 32 mil mellan Arjeplog och Åsele B)

Kör hem till Åsele varannan vecka ungefär, bara 24mil enkel :lol:

Storuman kan jag nästan säga är mina hemtrakter :(

Ah! intressant och trevligt =)
Jo, själv flänger jag rätt friskt också, eftersom jag sitter och åker cirka 50 mil i veckan till plugget i Västerås.

Älskar lappland, jag har en del släkt och vännet uppåt landet som jag hälsat på 1-3 gånger om året och så brukar jag och några polare fjälvandra lite också, har T.ex. gått hela kungsleden :D
Åsele har jag varit i några gånger då en polare till farsan bor där ;)

Äger hela världen ?! :lol:
Ne, det är bara någonting som vi andra vill att dom att tro så att dom ska hålla sig lugna :lol:

Men 24 mil va ju inte så illa, har varit med om värre ( 80mil ) :D :D
Men det det blir ju så när man bor eller är mycket i norrland, det är långt till allting och man blir ju van och tycker tillslut inte att 20 mil är någe, men en 08'a( stockholms do) tycker att 1 mil är en evighet :lol:

Edit: Jollek, OT'n kommer alltid smygande in i trådar, det är ett faktum, kanske det går hitta ett vaccin mot detta fenomen ;)

Vist är lappland underbart, fast mitt hjärta ligger i härjedalen/jämtland dit jag åker varje sommar. Det är bara 60 mil, och det är lagom med bil =)

Jo, självfallet vänjer man sig till slut vid långa avstånd. Vad ska man annars göra om man inte vill bli eremit!?

Haha, Jo, det blir alltid lite OT :)
Men det är ju det som gör det trevligare och håller forum vid liv. Vem vill bara snacka bilstereo? :P :lol:
Sen är ju detta min tråd, så snacka på med OT bara.

#123

Postad 29 februari 2008 - 12:51

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0

Lappland min oas i Sverige, har både släkt och vänner i Lycksele. Åsele maknad har man ju varit på, inte riktigt lika stor som
kiviks men inte långt ifrån, mycket trevligt.
Nu var det inte det jag skulle säga, utan att det är kanon kul att följa din tråd Jollek , och man får massor med inspiration och
kunskap av dig,fortsätt så :)
Allså måste bara fråga eftersom den kunskap man har är begränsad, när man sätter in ett extra batteri i bilen är den då
ihopa kopplad med det andra eller hur funkar det? Har aldrig haft så mycket i min bil så jag har behövt det.

Tack så mycket. Roligt att du gillar mitt verk =)

Det här med dubbla batterier...
När man som jag har parallellkopplat batteriet så är det inte svårare än att dra Plus till Plus och Minus till Minus, som en vanlig parallellkoppling (Bara det att minus går via chassie) På det viset funkar de båda små batterierna som ett stort.
Man slår ihop Ah, så det i mitt fall blir (65+65) 130Ah med en startström på 900Ah.
Fördelen är att man får ett större batteri (Som annars inte får plats under huven), sedan kan man spela längre med bilen avstängd (Vilket också betyder mer kräm kvar till bilen att starta), sedan med ett batteri i skuffen så kortar man ner avståndet mellan slutsteg och batteri, vilket gör att man kan höja spänningen mycket och det blir minimala förluster.

Nackdelen är ju att generatorn får jobba för båda batterier. (Behöver stor generator eller underhållsladdning)
Sen, även om man har dubbla batterier och det tar dubbelt så lång tid att ladda ur, så startar bilen ändå inte när det väl är urladdat. Ett alternativ då är att koppla in ett skiljerelä mellan batterierna. Då används båda batterierna när bilen är igång, men när den är avslagen används bara batteriet bak och således är batteriet under huven färskt när man skall starta bilen (Om man är rädd att bli stillastående med bilen, eller till exempel i båtar så används skiljerelä)
Själv gillar jag inte skiljereläer och är inte rädd för att ladda ur betterierna. Kör inte så länge med avslagen motor.

Skall man använda dubbla batterier skall de helst vara av exakt samma sort och av samma Ah (Annars finns risken för att man överladdar det minsta batteriet, etersom de inte kommer bli fulladdade samtidigt annars)
Dock finns det dem som använt olika batterier, men då är risken för att de självurladdas eller laddas dåligt av generatorn.

Redigerat av jollek, 29 februari 2008 - 12:54.


#124

Postad 29 februari 2008 - 12:52

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Pluggar bilsystem ingenjör i Arvidsjaur :P (www.bilsystemingenjor.se)
Pluggade BST på gymnasie (www.arjeplog.se/bst)
Det är 32 mil mellan Arjeplog och Åsele ;)

Kör hem till Åsele varannan vecka ungefär, bara 24mil enkel :lol:

Storuman kan jag nästan säga är mina hemtrakter :rolleyes:

Ah! intressant och trevligt =)
Jo, själv flänger jag rätt friskt också, eftersom jag sitter och åker cirka 50 mil i veckan till plugget i Västerås.

Älskar lappland, jag har en del släkt och vännet uppåt landet som jag hälsat på 1-3 gånger om året och så brukar jag och några polare fjälvandra lite också, har T.ex. gått hela kungsleden :D
Åsele har jag varit i några gånger då en polare till farsan bor där ;)

Äger hela världen ?! :lol:
Ne, det är bara någonting som vi andra vill att dom att tro så att dom ska hålla sig lugna :rolleyes:

Men 24 mil va ju inte så illa, har varit med om värre ( 80mil ) :( :blink:
Men det det blir ju så när man bor eller är mycket i norrland, det är långt till allting och man blir ju van och tycker tillslut inte att 20 mil är någe, men en 08'a( stockholms do) tycker att 1 mil är en evighet :lol:

Edit: Jollek, OT'n kommer alltid smygande in i trådar, det är ett faktum, kanske det går hitta ett vaccin mot detta fenomen ;)

Vist är lappland underbart, fast mitt hjärta ligger i härjedalen/jämtland dit jag åker varje sommar. Det är bara 60 mil, och det är lagom med bil =)

Jo, självfallet vänjer man sig till slut vid långa avstånd. Vad ska man annars göra om man inte vill bli eremit!?

Haha, Jo, det blir alltid lite OT ;)
Men det är ju det som gör det trevligare och håller forum vid liv. Vem vill bara snacka bilstereo? :P :lol:
Sen är ju detta min tråd, så snacka på med OT bara.


Ojojoj, passa dig nu vad du skriver :unsure: kanske blir en OT explotion i tråden där alla på forumet vädrar sina tankar :lol:
Klar att lite OT är ett måsste, man pallar ju inte att sitta och bara snacka om detsom finns i tråden, som sagt så skulle nog forumet dö ut!

#125

Postad 29 februari 2008 - 13:09

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0

Ojojoj, passa dig nu vad du skriver ;) kanske blir en OT explotion i tråden där alla på forumet vädrar sina tankar :unsure:
Klar att lite OT är ett måsste, man pallar ju inte att sitta och bara snacka om detsom finns i tråden, som sagt så skulle nog forumet dö ut!

Håller med. En lagom mängd är bäst =)

Sedan tänkte jag själv passa på att nämna att jag i skrivande stund faktskt kommit så långt i bygget att basen spelar =)
Tycks funka fint, även om det skall tweakas och skit. Dock måste jag få tag i Plattstänger i Aluminium men helst koppar...
Har gjort min arbetsvecka nu på 2 dagar... Om man bara vill så går det att få in 40 timmar på 2 dagar :(

#126

Postad 29 februari 2008 - 13:24

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Kul att det börjar lira också, det är ju då man verkligen pår lön för mödan.
När kommer börr-panelerna på ? ;)

#127

Postad 29 februari 2008 - 13:37

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0

Kul att det börjar lira också, det är ju då man verkligen pår lön för mödan.
När kommer börr-panelerna på ? ;)

Yep!
Oj! Dörrsidorna dröjer tyvärr...

#128

Postad 29 februari 2008 - 19:06

Nillan
  • Nillan
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0
Ok Jollek då är jag med ;) , ja du ser man lär sig saker om bilstero mm hela tiden, och jag suger åt mig.
Det är inte utan man längtar till nästa inlägg eller bilder från ditt bygge. Mycket trevligt.
Sätter snart tänderna i min installation som bara är HU med bildskärm och inget avancerat alls.

#129

Postad 01 mars 2008 - 14:36

Mullis
  • Mullis
  • Användare

  • 146 inlägg
  • 0
Jollek.
Antar att du åker 10 mil ToR om dagen till Vrås. Bor du i Sala? Kanske är längre imellan... ;)

Den basen som du har, funderar på lillebror till den (10"). Passar den till CA12 steget också?
Funderar på å sätta en liten sluten låda i Mondeo kombin.

#130

Postad 01 mars 2008 - 17:41

andreas_gbg_
  • andreas_gbg_
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0
Tjenare.

Hur går det med dörrpanelerna då? Började själv att plasta idag, samt mäta med vatten för att se hur stor låda jag får till. Vet att jag kan få till de 9 liter jag behöver, men om jag har otur blir det en hel ###### massa extrajobb för de sista 1.2 literna. Lite kallt i garaget så skiten härdar långsamt, svänger förbi senare med en värmepistol och kör ett lager till ;)

Oså har jag vart iväg och köpt 6kg ris då det är lättare att mäta med än vatten :rolleyes:

Nä nu skulle det inte handla om mig, har du några aktuella bilder på dörrarna?

Mvh Andreas

#131

Postad 03 mars 2008 - 13:19

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0

Ok Jollek då är jag med ;) , ja du ser man lär sig saker om bilstero mm hela tiden, och jag suger åt mig.
Det är inte utan man längtar till nästa inlägg eller bilder från ditt bygge. Mycket trevligt.
Sätter snart tänderna i min installation som bara är HU med bildskärm och inget avancerat alls.

"inget avancerat alls".... Det är ofta där det börjar ;)
Låter roligt att min tråd är uppskattad. Ska försöka knäppa så mycket kort jag bara hinner. Har inte hunnit på sistone då jag jobbat 60 timmar på de sneaste 4 dagarna... sug på den ;)
Men det kommer bilder ;)

#132

Postad 03 mars 2008 - 13:25

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0

Jollek.
Antar att du åker 10 mil ToR om dagen till Vrås. Bor du i Sala? Kanske är längre imellan... ;)

Den basen som du har, funderar på lillebror till den (10"). Passar den till CA12 steget också?
Funderar på å sätta en liten sluten låda i Mondeo kombin.

Japp åker tur och retur till Västerås, från Köping. Och det är inte riktigt 5 mil enkel, det är 3,5mil, men jag hämtar upp en snubbe också, så sammanlagt blir det 10 mil om dagen = 1 timme = 4-5tim i veckan och då är det roligt med underhållning under tiden =)
Men, nepp jag bor inte i Sala.

Jo, visst funkar DLS CA12 med en GZ Radioactive 10'a. Utmärkt skulle jag vilja säga. 400wrms till basen och det räcker skapligt. Sätt basen i en portad låda så blir det roligare. Tänk på att CA12 är ett AB-steg och suger en hel del ström. Men en 10" med ett CA12 funkar utmärkt i en Mondeo Kombi, även slutet. Inte värdens ös, men det räcker nog för de flesta ;)

#133

Postad 03 mars 2008 - 13:35

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0

Tjenare.

Hur går det med dörrpanelerna då? Började själv att plasta idag, samt mäta med vatten för att se hur stor låda jag får till. Vet att jag kan få till de 9 liter jag behöver, men om jag har otur blir det en hel ###### massa extrajobb för de sista 1.2 literna. Lite kallt i garaget så skiten härdar långsamt, svänger förbi senare med en värmepistol och kör ett lager till ;)

Oså har jag vart iväg och köpt 6kg ris då det är lättare att mäta med än vatten :D

Nä nu skulle det inte handla om mig, har du några aktuella bilder på dörrarna?

Mvh Andreas

haha... Har inte lyft ett finger på dörrpanelerna... dem bara ligger i ett hörn ;)
Har inte funnits minsta minut över till bygge, men det kommer väl bättre tider =)
Jasså minsann, du håller också på och påtar!? Finns det inga bilder så tror jag du ligger med en pilsner i finsoffan, så ut och fota ;)
Haha, du kan inte klaga på "kallt" denna vintern ;) Men en värmepistol kan göra underverk om man inte går på för varmt, då kan det bli problem med släpp mot underlaget.

Jo, ris sägs ju vara bra. Har aldrig provat. Har använt gårdgrus någon gång, men det är ******** så tungt.
Brukar alltid göra lådor med plana kanter och då finns CAD och matteformler, men eventuellt att det kanske blir till att plasta lite för mig med sen så man utnyttjar ytan i skuffen mer optimalt...
Önskar dig lycka till med ditt bygge!

Tyvärr har jag inga bilder på mina dörrsidor...

#134

Postad 06 mars 2008 - 08:44

Mullis
  • Mullis
  • Användare

  • 146 inlägg
  • 0

Japp åker tur och retur till Västerås, från Köping. Och det är inte riktigt 5 mil enkel, det är 3,5mil, men jag hämtar upp en snubbe också, så sammanlagt blir det 10 mil om dagen = 1 timme = 4-5tim i veckan och då är det roligt med underhållning under tiden =)
Men, nepp jag bor inte i Sala.

Jo, visst funkar DLS CA12 med en GZ Radioactive 10'a. Utmärkt skulle jag vilja säga. 400wrms till basen och det räcker skapligt. Sätt basen i en portad låda så blir det roligare. Tänk på att CA12 är ett AB-steg och suger en hel del ström. Men en 10" med ett CA12 funkar utmärkt i en Mondeo Kombi, även slutet. Inte värdens ös, men det räcker nog för de flesta :)


Ok, Köping.

Är en -05ans kombi och kommer sitta på någon av sidorna bak i bagagerummet, ska kolla upp det lite närmare när jag hämtat hem den...

#135

Postad 06 mars 2008 - 23:09

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0

Ok, Köping.

Är en -05ans kombi och kommer sitta på någon av sidorna bak i bagagerummet, ska kolla upp det lite närmare när jag hämtat hem den...

Japp metropolen köping :)
Jasså, skall du formplasta en glasfibelåda i sidan så brukar det bli ytterst diskret och snyggt. kanske inget man lirar världshögst med, men det blir diskret och snyggt och passar för HiFi och installationsmedvetna =)


Har bytt bromsbelägg på bilen idag... idag och idag... kom hem från jobbet klockan 8... direkt ut i garaget till 22.15... suck. Sovit 4 timmar natten till idag. Resterande minuter har ägnats åt jobb. Ser mörkt ut för mina dörrsidor just nu.
Bromsarna lät lite kostigt rätt som det var. Monterade isär skiten och det var noll micrometer kvar av bromsbelägget. Blir till att montera dit nya bromsskivor och nya belägg sedan i vår. Dock så är den fit for fight nu och skall väl gå igenom en stundande besiktning.

Har en fråga till allmänheten! Hur ser besiktningsman på en bil utan inredning. T.ex. utan mittkonsol och dörrsidor? Borde väl inte få en anmärkning på det såvida det inte spretar metall ;) (Har, hur töntigt det än låter, alltid besiktat bilen "hel" tidigare. Dessutom har jag satt morsan bakom ratten flertalet gånger... :P Tror personalen på besiktning får provition och tillägg från djävulen...)
Har tid om ett par veckor och jobb upp till öronen så jag vill inte stå och skruva dit inredning dagen för besiktning.

natti

#136

Postad 07 mars 2008 - 07:51

Bondlurken
  • Bondlurken
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0
Jag tror inte att det skall vara några problem att den är ned plocked.
Men som sagt, inget man kan skada sig på och inte minsta lilla något ivägen för synfältet!
Men om allt annat funkar och sitter där det ska (Så att man inte måste in med en mejsel i ratten för att få fram spolar vätskan tex) så borde det nog inte vara några problem.

#137

Postad 09 mars 2008 - 14:26

Bondlurken
  • Bondlurken
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0
Nää men vad har hänt här?
Har du inga roliga bilder åt oss snart Jollek?
Mitt bygge med GZ verkar inte bli av ännu prg ekonomin, men jag bygger om lådan till mina sony burkar ist.
Börjar bli sugen på ditt resultat med dörrarna :)

// Micke

#138

Postad 09 mars 2008 - 17:32

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0

Nää men vad har hänt här?
Har du inga roliga bilder åt oss snart Jollek?
Mitt bygge med GZ verkar inte bli av ännu prg ekonomin, men jag bygger om lådan till mina sony burkar ist.
Börjar bli sugen på ditt resultat med dörrarna :)

// Micke

Jodå... det kommer sen. Har häcken full med annat tyvärr.
Det kommer grejer sen när jag får tid. Än så står det still.

#139

Postad 12 mars 2008 - 15:18

Mullis
  • Mullis
  • Användare

  • 146 inlägg
  • 0

Japp metropolen köping ;)
Jasså, skall du formplasta en glasfibelåda i sidan så brukar det bli ytterst diskret och snyggt. kanske inget man lirar världshögst med, men det blir diskret och snyggt och passar för HiFi och installationsmedvetna =)
natti


Ja, jag hr tänkt mig de. Men än så verkar orginalstereon spela rätt bra, är Sony i den. Duger än så länge.
Finns en lucka på vänstersida som de är förvaring av varningstriangeln, de är bara skum innanför. Säkert har det med dämpning av kupén. Ja, de ska ju vara diskret och låta lite om man vill dra på ibland...

#140

Postad 29 mars 2008 - 19:40

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0
Hmm... denna tråden är ju så ouppdaterad att man får skämmas... ;)
Nu har bygget dragit igång igen. Har gjort 2 månaders jobb på En månad vilket innebär en arbetsdag på 16 timmar i snitt. Det har vart en sjuklig period med extrem byggabstinens. Dock så har jag börjat med mitt bygge igen =)
Här kommer lite bilder på vad som hänt på sistone:

10x30mm kopparskena á 50 spänn per 100mm är mycket biligare än många andra bilstereoprodukter. En bormaskin några borrhål och en gängtapp så har man en egendesignad produkt.
Gängtappen är en M6 vilket är lagom. Till skruvanslutnignen i batteripolen använder jag M8.
Postad bild
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Nu har jag byggt mina skenor för strömkabelanslutningen på batteripolen. Blev nöjd med resultatet. Sitter som berget och ger mycket god kontakt. Dessutom är allt i solid koppar för maximal ledningsförmåga. Nu förstår ni kanske också varför jag var tvungen att ha en viss typ av polsko.
Postad bild
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Mätte med en Fluke-voltmeter och jämförde om det var någon skillnad mellan volmetern i Kondensatorn. Det skillnde 0,02V kom jag fram till, och det är inte något som syns då kondensatorns volmeter bara har 1 decimal.
Så, jodå, dem visar rätt spänning, så det tjänar till att snegla på dem när man spelar.
Här är vad jag har för värden i bilen med avstängd och med motor påslagen. Vann 0,1V med den nya kopparskenan på batteriet, jämfört mot att stapla 3 kabelskor ovanpå varandra (Provisorisk lösning som jag hade innan) 12,6V är kanon, och när jag krämar på en 3-400Wrms med frekvenser sjunker inte mätarna under 12,3V eller kontra 14,4V med motorn rullandes på tomgång. Vann som sagt några decimaler hit och dit med alla uppgraderingar. Varje decimal-volt ger extra watt'singar :)
Postad bild
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Har laddat upp med lite härdare och asfaltsmatta, så snart bär det av med bygget igen. Snart så blir det nog mer tid att lägga i garaget. Har också börjat snegla lite på en ny bas... vet inte vad det kan komma att bli...
Postad bild
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Har fixat en till ANL säkring också... Åkte till MDS för att införskaffa en säkring. Fanns inte inne sa dem, MEN sedan hittade dem en säkring i garaget, av märket DLS :) Hehe... Så, jaja, det är ju inget jag klagar över.
Strömmen är nu komplett i bilen!

Grytan står och puttrar så det är dags att ta kväller nu!
Ska försöka att hålla min tråd mer ajour hädan efter

Mvh Jollek

#141

Postad 30 mars 2008 - 18:16

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Grytan står och puttrar så det är dags att ta kväller nu!
Ska försöka att hålla min tråd mer ajour hädan efter

Mvh Jollek


Riktigt stabil och bra försörjning måsste jag säga :)

Kul att det börjar att hända saker i tråden igen :)

Redigerat av DVD-ai, 30 mars 2008 - 18:17.


#142

Postad 30 mars 2008 - 20:54

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0

Riktigt stabil och bra försörjning måsste jag säga :)

Kul att det börjar att hända saker i tråden igen :)

Vänta bara... snart är det inte så stadig försörjning längre. 500watt är inget svårt att försörja.
Snart kommer det nya roliga prylar. Skall bara se hur mycket pengar jag kan avvara :ph34r:

Jo, skall hålla tråden vid liv!
har dämpat bakluckan idag. Vilken skillnad! Nu läcker det inte ut någon luft vid nummerskylten längre!
Åkte in 2 ark bitumen och nu vibrerar det 80% mindre. Visst skakar det fortfarande, men det är vanlig flex som knappt går att komma ifrån.

Måste införskaffa mig nya fjädrar till bakluckan bara, för nu åker luckan igen lite väl enkelt (Är väl en 4-5kg extra längst ner i dörrn, så klart den stänger sig :ph34r:)

Nu slipper man större delen av det där töntiga nummerplåtsrasslet som är så störande.

#143

Postad 01 april 2008 - 14:36

johanneshenrysson
  • johanneshenrysson
  • Zahak

  • 563 inlägg
  • 0
Ser lovande ut. Men asfaltsmattor... :D


Aja, det är ju bra för ljudet iaf, se till att hålla bilen sval bara så ;)

Du kör med asfalt i dörrarna också? (sry om jag har missat någe) Ta inte i för mycket så att upphängningen på dem blir kass bara.

#144

Postad 01 april 2008 - 17:56

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Riktigt stabil och bra försörjning måsste jag säga :D

Kul att det börjar att hända saker i tråden igen :P

Vänta bara... snart är det inte så stadig försörjning längre. 500watt är inget svårt att försörja.
Snart kommer det nya roliga prylar. Skall bara se hur mycket pengar jag kan avvara :P

Jo, skall hålla tråden vid liv!
har dämpat bakluckan idag. Vilken skillnad! Nu läcker det inte ut någon luft vid nummerskylten längre!
Åkte in 2 ark bitumen och nu vibrerar det 80% mindre. Visst skakar det fortfarande, men det är vanlig flex som knappt går att komma ifrån.

Måste införskaffa mig nya fjädrar till bakluckan bara, för nu åker luckan igen lite väl enkelt (Är väl en 4-5kg extra längst ner i dörrn, så klart den stänger sig :P)

Nu slipper man större delen av det där töntiga nummerplåtsrasslet som är så störande.


OK, det va med "bara" 500W, jo kan tänka mig att det händer lite värre grejer när dom nya sakerna kommer, blir nog ganska mycket mer varierande Spänning då, men du hadde ju 2 st batterier, grova kablar och 2 st kondingar så du har ju en bra grund ju ;)


Ser lovande ut. Men asfaltsmattor... :D


Aja, det är ju bra för ljudet iaf, se till att hålla bilen sval bara så :D

Du kör med asfalt i dörrarna också? (sry om jag har missat någe) Ta inte i för mycket så att upphängningen på dem blir kass bara.


jo du, Betylgummi / asfalts- matta har ju en tendens att släppa när den blir för varm, och det räcker med att solen liggen på så kan du få problem ! :)

#145

Postad 01 april 2008 - 18:21

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0

jo du, Betylgummi / asfalts- matta har ju en tendens att släppa när den blir för varm, och det räcker med att solen liggen på så kan du få problem ! :D

Själv har jag inga dåliga erfarenheter av asfaltsmatta i varma bilar.
Dock så torkar den efter några år, och vittrar sönder.
Värme ska nog inte vara några större problem då jag lägger på asfaltsmattan vid typ 50-100 grader =)
Sådan här asfaltsmatta är färdigklistrad och sitter som fan! Får använda hackmejsel för att få bort skiten från karossen när den väl sitter. Dock åldras detta klister precis som allt annat och släpper med tiden. Men färgen flagnar på ett hus, frugan blir ful och ölmagen växer, sånt är livet ;)

Rättelse: Jag använder inte Butylgummi/Butylen eftersom det är betydligt segare och mjukt än Bitumen. Tror det är Butylen som ni tänker på, som kan bli näst intill rinnande i varmt väder. Denna butylmassa brukar man täta dörrar och liknande med i bilar. Butylmassa går också under pseudonymen "Apskit"

OK, det va med "bara" 500W, jo kan tänka mig att det händer lite värre grejer när dom nya sakerna kommer, blir nog ganska mycket mer varierande Spänning då, men du hadde ju 2 st batterier, grova kablar och 2 st kondingar så du har ju en bra grund ju :D

Haha... 500wrms är inte mycket om man nu har lite mer än orginal i bilen. Jag klarar nog upp mot 1500wrms med den setup jag har idag.
Man brukar räkna 1000w per batteri, samt 1000w per 1F kondensator. Så rent teoretiskt, om generator och hela klabbet håller, så skall jag nog kunna få ut 2000wrms i alla fall. Sen om det går i praktiken...

Dock har jag beställt mer än bara 2000wrms nu :D :)
Vad det blir, det återstår och se.... :P

Redigerat av jollek, 01 april 2008 - 18:33.


#146

Postad 01 april 2008 - 18:33

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0

Ser lovande ut. Men asfaltsmattor... :D


Aja, det är ju bra för ljudet iaf, se till att hålla bilen sval bara så ;)

Du kör med asfalt i dörrarna också? (sry om jag har missat någe) Ta inte i för mycket så att upphängningen på dem blir kass bara.

Japp. En bil måste dämpas om man skall spela någorlunda kontrollerat. Annars ruskar allting, och det är varken bra för dB eller välljudet.
Brukar inte vara några problem med bitumen i sommarvärmen. Det smälter inte, det blir mjukt först vid cirka 50 grader. I rumstepermatur så är bitumen hårt, medan butylen (Som du kanske tänter på?) är mjukt och kan rinna vid solsken.
Asflatsmatta är igenligen en felaktig benämning, då asfalt innehåller fler saker, varav en av beståndsdelarna är det Petrolumbaserade ämnet Bitumen =)
"Bitumen is a mixture of organic liquids that are highly viscous, black, sticky, entirely soluble in carbon disulfide, and composed primarily of highly condensed polycyclic aromatic hydrocarbons.

Naturally occurring or crude bitumen is a sticky, tar-like form of petroleum which is so thick and heavy that it must be heated or diluted before it will flow. At room temperature, it is much like cold molasses.[1] Refined bitumen is the residual (bottom) fraction obtained by fractional distillation of crude oil. It is the heaviest fraction and the one with the highest boiling point, boiling at 525 °C (977 °F)."

Hämtat från, http://en.wikipedia.org/wiki/Bitumen

Jo, om man tycker ner dörren för mycket så slackar upphängningen. Det har jag sett mååång gånger =)
Tror inte jag skall få några större problem dock, då jag inte har så jättemycket dämpning, plus att dörren inte väger så mycket från början.

Redigerat av jollek, 01 april 2008 - 18:38.


#147

Postad 01 april 2008 - 19:46

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

jo du, Betylgummi / asfalts- matta har ju en tendens att släppa när den blir för varm, och det räcker med att solen liggen på så kan du få problem ! :D

Själv har jag inga dåliga erfarenheter av asfaltsmatta i varma bilar.
Dock så torkar den efter några år, och vittrar sönder.
Värme ska nog inte vara några större problem då jag lägger på asfaltsmattan vid typ 50-100 grader =)
Sådan här asfaltsmatta är färdigklistrad och sitter som fan! Får använda hackmejsel för att få bort skiten från karossen när den väl sitter. Dock åldras detta klister precis som allt annat och släpper med tiden. Men färgen flagnar på ett hus, frugan blir ful och ölmagen växer, sånt är livet ;)

Rättelse: Jag använder inte Butylgummi/Butylen eftersom det är betydligt segare och mjukt än Bitumen. Tror det är Butylen som ni tänker på, som kan bli näst intill rinnande i varmt väder. Denna butylmassa brukar man täta dörrar och liknande med i bilar. Butylmassa går också under pseudonymen "Apskit"

OK, det va med "bara" 500W, jo kan tänka mig att det händer lite värre grejer när dom nya sakerna kommer, blir nog ganska mycket mer varierande Spänning då, men du hadde ju 2 st batterier, grova kablar och 2 st kondingar så du har ju en bra grund ju :D

Haha... 500wrms är inte mycket om man nu har lite mer än orginal i bilen. Jag klarar nog upp mot 1500wrms med den setup jag har idag.
Man brukar räkna 1000w per batteri, samt 1000w per 1F kondensator. Så rent teoretiskt, om generator och hela klabbet håller, så skall jag nog kunna få ut 2000wrms i alla fall. Sen om det går i praktiken...

Dock har jag beställt mer än bara 2000wrms nu :D :)
Vad det blir, det återstår och se.... :P



OK, jo minna bara att jag hafft problem med ett märke som heter typ, Nicke sound eller så, dom säljs på hifi kit m.m.
Och det limmet släpper när det blir lite för varmt ( 30-60C ) under längre perioder, det verkar som att mattan är för tung för limmets styrka eller nått :P

#148

Postad 12 april 2008 - 15:05

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0

OK, jo minna bara att jag hafft problem med ett märke som heter typ, Nicke sound eller så, dom säljs på hifi kit m.m.
Och det limmet släpper när det blir lite för varmt ( 30-60C ) under längre perioder, det verkar som att mattan är för tung för limmets styrka eller nått :)

Hmm... Jo, klistret kanske kan släppa. Det är möjligt. fast jag kan inte klaga på limmet på mina asfaltsmattor. De måste som sagt hackas bort med mejsel ;)

#149

Postad 12 april 2008 - 15:33

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0
Update!
Bygget står inte still. Tro inte det ;)

Här kommer någon bild på vad som hänt på sistone!

Vänster: Dekalmodd! Nu spelar bilen bättre än den gjorde innan =) Gillar HiFi-klubbens slogans.
Höger: Ny upphängning till dörrsidan. Från små flärpar i plast till en träkloss med dubbla borrande sexkantskruv håller för mer än bara en dörrsida. Dock kommer det vara kinkigt med upphängningen till dörrsidan då jag inte vill att sakerna skall gå sönder när polarna slår i dörrarna. Förutom upphängningen skruvas även dörrsidans bakstycke rätt in i plåten, så visst borde det hålla :unsure:
Postad bild
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Den andra dörrsidan ligger för kontruktion. Den är utformad på samma sätt som den andra dörrsidan frånsett något snävare vinklar på elementen (Så dem lutar mer upp mot lyssnaren på förarplats) Det är marginellt och inget man direkt ser tydligt om man kollar på dörrsidorna.
Plastprocessen såg ni till förra dörren så jag slänger bara upp ett par bilder på spacklingen samt slipningen!
Postad bild
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Postad bild

Nu återstår en jäklans massa slipjobb. Som tur är härdar polyesterspacklet betydligt fortare än Glasfiber/polyesterplasten. En 2-3 lager spackel till, samt ett bakstycke även till denna dörrsida, så böööör dörrsidorna vara klara.
Då är det bara att ge sig i kast med nästkommande projekt... :)

#150

Postad 12 april 2008 - 15:37

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
*dregggel* :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.