Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Digitalt ljud till analogt

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 20 oktober 2009 - 22:02

Trauden
  • Trauden
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Jag har en Samsung LED-TV (UE40B7070), men då den saknar analog ljudutgång har jag problem med att koppla den till min stereoförstärkare med endast analoga ingångar. Vad är enklaste/billigaste sättet att kunna koppla TVn till förstärkaren? TVn har bara digital ljudutgång.

#2

Postad 21 oktober 2009 - 07:33

allstars
  • allstars
  • Lärjunge

  • 458 inlägg
  • 0

Jag har en Samsung LED-TV (UE40B7070), men då den saknar analog ljudutgång har jag problem med att koppla den till min stereoförstärkare med endast analoga ingångar. Vad är enklaste/billigaste sättet att kunna koppla TVn till förstärkaren? TVn har bara digital ljudutgång.

hörlursutgången? det finns väl

#3

Postad 21 oktober 2009 - 18:17

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

  • 3 278 inlägg
  • 0

Jag har en Samsung LED-TV (UE40B7070), men då den saknar analog ljudutgång har jag problem med att koppla den till min stereoförstärkare med endast analoga ingångar. Vad är enklaste/billigaste sättet att kunna koppla TVn till förstärkaren? TVn har bara digital ljudutgång.


Är det TV ljudet du vill få ut? dvs kör du med extern boxer? eller har Tvn en inbyggd?

#4

Postad 01 november 2009 - 13:39

Trauden
  • Trauden
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Jag vill få ut allt ljud från TVn. Från den interna tvmottagaren, från xboxen och från DVDn. Tanken var att skicka det via TVns audio ut för att få bukt med ljud/bild-syncproblem. Jag har kört lite med ljud ut via scart som funkar men som ger en delay så ljudet blir out of sync iaf. Samt problemet att scarten bara ger TV-ljudet, inte om jag kopplar in xboxen t.ex.
Jag har kommit fram till att jag troligtvis försöker skaffa en billig hemmabioreciever och kopplar den vidare till stereon, analogt ut från TVn verkar bara ge problem.

allstars, TVn har ingen hörlursutgång.

#5

Postad 09 november 2009 - 14:52

BMW Z3
  • BMW Z3
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0
Har samma problem med min LED UE46 7070, det är bara Optisk digital utgång. Köpte Samsungs 2.1 ljudprojektor med trådlös subbas, den uppgavs ha 3,5mm hörlurs utgång, men icke. Ibland undrar man hur Samsung kan sälja sina LED Tv för 2-3 ggr högre pris än konkurrenterna, utan vettiga kontakter och inställningsmöjligheter.

Ljudprojektorn ger för övrigt inte mycket bättre ljud än en normal TV. Har inte ens en equalizer, bara 3 förinställda lägen: cinema, nyheter och musik inget läge ger speciellt bra ljud. Diskant finns tex. inte.
Enda fördelen är att den är snygg och enkel att hantera.

Har letat efter omvandlare optiskdigital till analog men har inte hittat någon, nästa steg blir nu att komplettera med en billig reciever som både har optisk digital ljudingång och analoga utgångar, därefter kan man bygga på med kvalitetsprodukter för hemmabio.

#6

Postad 09 november 2009 - 15:12

-danjel-
  • -danjel-
  • Lärjunge

  • 365 inlägg
  • 0

Jag vill få ut allt ljud från TVn. Från den interna tvmottagaren, från xboxen och från DVDn. Tanken var att skicka det via TVns audio ut för att få bukt med ljud/bild-syncproblem. Jag har kört lite med ljud ut via scart som funkar men som ger en delay så ljudet blir out of sync iaf. Samt problemet att scarten bara ger TV-ljudet, inte om jag kopplar in xboxen t.ex.
Jag har kommit fram till att jag troligtvis försöker skaffa en billig hemmabioreciever och kopplar den vidare till stereon, analogt ut från TVn verkar bara ge problem.

allstars, TVn har ingen hörlursutgång.

Jag har en billig hembioreciever över (en Proton AS-2631) 800:- så är den din! =) Jag köpte den bara för att ha något medan jag väntade på att NAD skulle släppa T175HD...

#7

Postad 11 mars 2010 - 12:23

digitaltvexpertense
  • digitaltvexpertense
  • Lärjunge

  • 305 inlägg
  • 0
Har Ni helt missat den lilla smarta omvandlaren från CYP///:

CYP/// AU-D3 optiskt / koax ljud till analogt ljud

//Göran

#8

Postad 12 mars 2010 - 15:30

Gäst_daniel_80_*
  • Gäst_daniel_80_*
  • 0

Jag har en Samsung LED-TV (UE40B7070), men då den saknar analog ljudutgång har jag problem med att koppla den till min stereoförstärkare med endast analoga ingångar. Vad är enklaste/billigaste sättet att kunna koppla TVn till förstärkaren? TVn har bara digital ljudutgång.


Kanske inte det billigaste sättet! men varför inte satsa på en bra DAC? ex. Cambridge DacMagic!

#9

Postad 14 september 2012 - 08:50

rubbestad
  • rubbestad
  • Användare

  • 142 inlägg
  • 0
http://www.kabelgiga...lar.asp?id=9772

#10

Postad 19 september 2016 - 07:15

Tellytube
  • Tellytube
  • Användare

  • 150 inlägg
  • 0

Jag förstår inte varför de stora bolagen inte kan placera ett par analoga uttag på Blu-ray-spelarna. På grund av denna ovilja har jag nu hamnat i ingemansland, utan passande spelare till min TV.

 

Min Sony BDP-S790 hade såna uttag (enda på marknaden till rimligt pris?), men denna spelare har nu efter 1,5 år gått sönder, varken blu-ray skiva eller USB ger längre skarp bild. Det verkar som om företagen nu för tiden medvetet bygger elektroniken, som glödlampor, för att den skall gå sönder efter en tid, så de får sälja fler. Plast, plast, och åter plast, och så bräckliga tunna elektronikdelar som möjligt. 

 

Min analoga stereo från 1980-talet och DVD-spelare från 1990-talet har hållit i alla år. Det var bra grejer, till rimliga priser! På den tiden fanns fortfarande en yrkesstolthet i tekniken. Idag tycks de stora företagen bara vilja sälja, så mycket som möjligt, till så många som möjligt, ... och om och om igen till samma konsumenter.

 

Så vad har jag för val? Till rimligt pris? BDP-S790 finns inte längre kvar på marknaden, och inga andra spelare tycks ha analoga uttag till min stereo.

 

Jag lutar desperat åt en BDP-S6500 eller möjligen BDP-S7200. Men då måste jag skaffa en dosa mellan spelaren och stereon som omvandlar från digitalt till analogt. Men dessa små dosor verkar ju högst tvivelaktiga i sin förmåga?



#11

Postad 24 september 2016 - 12:55

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 338 inlägg
  • 1

Det finns väl massor av Bly-Ray spelare med analoga utgångar? Om vi pratar ljud....



#12

Postad 24 september 2016 - 17:24

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 1

Det finns väl massor av Bly-Ray spelare med analoga utgångar? Om vi pratar ljud....

+1 på den.
Okej, 2/3-delar faller bort, men om du filtrerar på prisjakt.se så blir det ändå 48 spelare kvar, som har analog RCA för ljud.
https://www.prisjakt...kmoms#prodlista



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.