Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nya LG HT462DZ & HT762TZ

28 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
LG HT462DZ (Hemmabiosystem) 1 7,83 (5) Inga priser
LG HT762TZ (Hemmabiosystem) 2 8,6 (4) Inga priser

#1

Postad 17 november 2007 - 17:45

Leon_Azzaro
  • Leon_Azzaro
  • Amatör

  • 81 inlägg
  • 0
Någon som har sett dessa två nyheter live i någon butik? På pappret verkar det lovande och LG har alltid väldigt bra priser på sina produkter.

http://nordic.lge.co...biomeddvd.jhtml

HT462DZ
Bra funktioner
• 400W totalt
• Virtual Sound Matrix (VSM) gör att 2.1 ljud låter son 5.1
• DivX / DVD±RW/R /WMA/MP3/JPEG uppspelning
• XTS-pro heldigital förstärkare som ger mindre värme och jämnare frekvenskurva
• USB plus
• HD AV Sync
• Progressive Scan
• HDMI 1080p Up-Conversion
• SIMPLINK (HDMI-CEC)
• Portable Audio In (3.5Φ Stereo In)


Bra med uppspelnings funktioner
• Spelar upp dom flesta musik format, DivX, DVD±RW/R, WMA, MP3, JPEG


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
HT762TZ

Bra funktioner
• 700W totalt
• DivX / DVD±RW/R /WMA/MP3/JPEG uppspelning
• XTS-pro heldigital förstärkare som ger mindre värme och jämnare frekvenskurva
• USB plus
• HD AV Sync
• Progressive Scan
• HDMI 1080p Up-Conversion
• SIMPLINK (HDMI-CEC)
• Portable Audio In (3.5Φ Stereo In)


Bra med uppspelnings funktioner
• Spelar upp dom flesta musik format, DivX, DVD±RW/R, WMA, MP3, JPEG

Bifogad fil(er)


Redigerat av Leon_Azzaro, 18 november 2007 - 09:12.


#2

Postad 22 november 2007 - 08:48

klauzer
  • klauzer
  • Lärjunge

  • 455 inlägg
  • 0
Det här kan du läsa på Prylportalen

http://www.prylporta..._MKF186.dbp.asp

#3

Postad 22 november 2007 - 12:04

lfd
  • lfd
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0

Det här kan du läsa på Prylportalen

http://www.prylporta..._MKF186.dbp.asp


Gillar inte vart internet är på väg med "plus" medlemskap. Gillar INTE

#4

Postad 23 november 2007 - 14:43

klauzer
  • klauzer
  • Lärjunge

  • 455 inlägg
  • 0
Konstigt, jag är inte PLUS medlem men kunde läsa det i onsdags. Nu ska kanske vara det då.

#5

Postad 25 november 2007 - 20:12

Leon_Azzaro
  • Leon_Azzaro
  • Amatör

  • 81 inlägg
  • 0
Tack vare Google kan man ändå läsa artikeln.

TEST: HT762TZ från LG
Prisvärt hemmabiosystem

LG´s nya hemmabiosystem går under det för hemelektronik något udda namnet Champagne och trots den totala avsaknaden av både bubblor och fransk stamtavla lämnar denna blanksvarta korean en riktigt angenäm eftersmak.

[2007-11-21 16:43]

LG HT762TZ
• Typ: Hemmabiosystem
• Uppskalning: 1080p
• Anslutningar: HDMI, USB, komponent
• Radio: AM/FM/RDS 50 förval
• Pris ca: 7 000 kronor

Plus:
• Hög kvalitet rakt igenom
• Bra ljud och bild

Minus:
• Saknar autokalibreringsfunktion
Champagne är ett integrerat 5.1-system som använder sig av uppskalning till 1080p via hdmi. Usb-anslutningen gör det är lätt att ansluta andra digitala källor som kamera eller mp3-spelare. Andra finesser är Simplink som med hdmi-cec-standarden gör att du via hemmabiosystemets fjärrkontroll kan kontrollera flera olika apparater. Dessutom har systemet ett riktigt bra ljud.

Design:
HT762TZ är namnet på det senaste hemmabiosystemet från LG. Det ingår i en serie mer designade produkter som alla ingår i LG´s Design Art-koncept. Hemmabiosystemet har på grund av formen på de fyra yttre högtalarna fått smeknamnet Champagne och när man ser dess flöjtglasliknade siluett så är det ganska uppenbart varför namnet har fastnat.

Vad tycker vi då om designen av det nya systemet? Personligen har jag lite svårt för högtalare med golvstativ då jag tycker att de tar för mycket uppmärksamhet och detta gäller samtliga högtalare med långa pinnar eller fötter, oavsett hur små eller stora högtalarelement de sedan har.

Högtalare är enligt min högst personliga uppfattning en passiv produkt som ska leverera ljud och detta helst utan att synas. Högtalare ska inte pocka på uppmärksamheten i rummet och jag anser att man inte ska behöva ta någon speciell hänsyn till tekniska apparater när man möblerar ett rum. Men det är som sagt min högst personliga uppfattning och det finns säkerligen massor med konsumenter som gillar just den här typen av högtalardesign.


Kärt barn har många namn. HT762TZ eller Champagne båda kommer från LG.

Själva lådan där dvd-spelaren sitter är blank, svart och ger ett kompetent intryck. Kontrollerna lyser mjukt blått och syns tydligt när rummet mörkläggs. Subwoofern är även den svart och blank precis som resten av systemet om man bortser från pinnarna till de yttre högtalarna som är silverfärgde. Systemet är snyggt, modernt och om man gillar blankt, svart blanadet med metall så är Champagnen från LG ett givet val.

Funktioner:
Enkla menyer och inställningsmöjligheterna känns lagom tilltagna. Bra och fylligt ljud tillsammans med en riktigt bra uppskalning räcker långt och i det här fallet så finns det ingenting att klaga på.


Uppskalningen fungerar mycket bra och bilden är utmärkt

Systemet fungerar bra direkt ur kartongen och även om man inte är ett inställnings-freak så kommer de allra flesta att klara av att anpassa systemet efter tycke och smak. Min spontana uppfattning om systemet är att LG här har tagit fram en produkt som är lika användarvänlig som den är funktionell.


De inställningar som behöver göras kan göras här eller med fjärren

Menyerna innehåller de vanligaste inställningarna som bild, ljud, språk och man kan enkelt via fjärrkontrollen ställa om upplösningen från 567p till en progressiv 1080-signal. Detsamma gäller för de olika ljudinställningarna som även de är åtkomliga via fjärren. I setup-läget har högtalarna har en kontrollfunktion som snabbt och enkelt talar om för användaren om samtliga högtalare är rätt kopplade eller inte.


Snyggt hemmabiosystem från Korea via Akalla

En detalj som vi saknar är en autokalibreringsfunktion via mikrofon som kalibrerar fram de bästa inställningarna åt användaren. Vi har dock ytterligare ett litet frågetecken vad det gäller högtalarna. Elementen är helt öppna och det kan inte vara en bra kombination om man har barn eller klåfingriga vänner. Men förutom dessa två saker så tycker vi att systemet är riktigt bra.

Prestanda:
Mycket bra ljud och en överraskade bra dvd-uppskalning gör att systemet känns mycket prisvärt och kompetent allround-system och prislappen på 7 000 kronor känns helt klart motiverad.


Som sagt mycket bra och enkel uppskalning via ett knapptryck på fjärrkontrollen

Systemet har en passiv subwoofer och med en sådan är det ju som sagt svårt att få till det där extra grymma basmullret som känns genom golvet och upp i fötterna. Men om man klarar sig utan ett sådant så låter LG´s nya hemmabiosystem både bra och mycket.

Prylportalen har under hösten provat ett flertal olika hemmabiosystem och några stycken har fallerat på att de är bra till film, men sämre till musik eller tvärtom.

Men HT762TZ klarar av bägge mycket bra. Det finns en avsevärd mängd inställningar och olika ljudprofiler att välja på. Vissa har dock mer effekt på ljudet än andra. Sammantaget så levererar systemet ett bra ljud som håller samman och det låter bra, både vad det gäller musik, film och radio.


Blankt, svart och kompetent

Systemets totala uteffekt är på 700 Watt och man kan om öronen och omgivningen tillåter spela både film och musik på maxvolym utan att det börja låta dåligt eller bli jobbigt. Högtalarna ger ett fylligt och riktigt behagligt ljud och vi tycker att ljudet håller ihop bra, att bas, mellanregister och diskant känns som om de sitter ihop eller arbetar tillsammans.

Dock märkte vi under testandets gång att subwooferns bas bör höjas några snäpp från ursprungsläget om man vill att basen ska göra sig själv rättvisa när man lyssnar på musik.

Systemet består av centralenheten som rymmer förstärkare, dvd-spelare och tuner. Högtalardelen består av fyra yttre högtalare på fot plus en centerhögtalare samt subwoofer. Den digitala XTS Pro förstärkaren ska enligt tillverkaren ge en jämnare ljudkurva och den stöder de vanligaste ljudformaten som Dolby ProLogic II, Dolby Digital och DTS.


LG´s nya champagnesystem kostar visserligen 7 000 kronor. Men det är ganska lite i jämförelse med vad en flaska Salon från 1946 går på.

Den inbyggda dvd-spelaren skalar upp till 1080p och den spelar upp alla de vanligaste formaten som DVD±R/RW/DVD-Audio/WMA/MP3/JPEG/DivX/CD-R/RW för att nämna några. Via usb-porten eller 3.5 millimetersingången kan man ansluta mediespelare, kamera eller annan utrustning som till exempel externa hårddiskar eller usb-minnen.


Det blåa ljuset syns tydligt när man släcker ner och det är ganska trevligt

Slutsats:
Ett mycket ambitiöst och välljudande hemmabiosystem som låter bättre än man först kan tro då det rör sig om ett designsystem. Det samma gäller bilden som tack vare uppskalningsmöjligheterna riktigt högklassig. Om man vill ha ett välljudande och bra 5.1-system som funkar tillfredställande direkt ur kartongen så är detta system från LG helt klart ett sådant och för den som finner designen tilltalande så är det ett plus då ljudet och bilden är det bästa av allt.

Sammantaget så tycker vi att Champagne från LG är ett av höstens allra bästa släpp i den här priskategorin på hemmabiofronten.

En mycket berömd före detta brittisk premiärminister myntade ett uttryck om att champagne ska vara kall, torr och gratis. Nu är det dags att utöka det berömda uttrycket med ytterligare ord och den uppdaterade versionen ser då ut så här.

Champagne ska vara kall, torr och gratis.. eller från Korea.

#6

Postad 26 november 2007 - 02:34

Stygge Stigge
  • Stygge Stigge
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Är sugen på LG HT462DZ men den verkar inte finnas någonstans. Verkar komma in i mitten av december. Frågan är om den är värd att vänta på. Någon som har lyckats komma över någon och testat?

#7

Postad 29 november 2007 - 08:47

jony2003
  • jony2003
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Nån som införskaffat en LG HT762TZ? Funderar på att införskaffa det här systemet själv och det skulle vara intressant att få lite synpunkter på det då jag står och väger mellan philips HTS9800W och detta.

#8

Postad 29 november 2007 - 19:23

Leon_Azzaro
  • Leon_Azzaro
  • Amatör

  • 81 inlägg
  • 0
Köpte den igår och lämnar min åsikt så fort jag får den.

#9

Postad 30 november 2007 - 00:31

patrick_sthlm
  • patrick_sthlm
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0

Nån som införskaffat en LG HT762TZ? Funderar på att införskaffa det här systemet själv och det skulle vara intressant att få lite synpunkter på det då jag står och väger mellan philips HTS9800W och detta.



Lyssna på LG innan du bestämmer dig, jag lovordar det framför philps systemet, du kommer inte få samma störningar och problem som just upplevs av många gällande 9800 och deras bakhögtalare. MVH

#10

Postad 03 december 2007 - 19:32

jony2003
  • jony2003
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Tack för tipset! Kommer naturligtsvis att lyssna på båda innan jag bestämmer mig. Det skulle dock vara intressant att höra vad andra tycker som äger systemet. Hur är det att spela musik? Helt kass eller funkar det?

#11

Postad 11 december 2007 - 17:34

folke_folkesson
  • folke_folkesson
  • Lärjunge

  • 266 inlägg
  • 0
funderar också på att införskaffa detta ljud, ser ju jäkligt intressant ut alltså :P

#12

Postad 20 december 2007 - 17:01

Flippe
  • Flippe
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Låter som ett bra paket, är själv ute efter något i 5-7tusenkronors klassen.. kanske är detta bästa valet?

#13

Postad 21 december 2007 - 21:54

Cee
  • Cee
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Någon som möjligtvis vet djupmåttet på själva huvudenheten, dvd-spelaren..?

Tacksam för svar.

#14

Postad 10 januari 2008 - 15:35

Miikeey
  • Miikeey
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0
Sitter på jobbet nu så jag kan tyvärr inte mäta, men den är cirka 7-8 cm "kortare" än mitt Antec NSK2480-chassi, om det säger dig något!

EDIT:

Oj, såg att jag var lite sen ute med att svara. Chassit ska iaf vara 414mm enligt prisjakt så du kan väl räkna ut ett mått själv enligt mitt ögonmått. :)

// Mikael

Redigerat av Miikeey, 10 januari 2008 - 15:37.


#15

Postad 09 april 2008 - 15:05

benteboy
  • benteboy
  • Användare

  • 147 inlägg
  • 0
tjenna e sugen på detta systemet. men tänkte på en grej kommer inte använda dvd-spelaren så mkt utan använda mig av en tvix spelare å köra optisk kabel imellan kör mest mkv filer tänkte bara kolla om spelaren klarar av att skicka ut ljudet i 5.1?

mvh benteboy :)

#16

Postad 09 april 2008 - 22:15

Neond13
  • Neond13
  • Användare

  • 220 inlägg
  • 0
Jag har det här systemet men är inte så haj på det du pratar om Tvix och sådant. Jag har ju datorn inkopplad i optitisk ingång men ngn digital utgång finns det inte, om det var det du behövde om jag förstod dig rätt. Det finns inte på de flesta allt i ett systemen. Det är en optisk och, eller koaxial utgång du behöver eller?

Systemet som sådant är jag ruggigt nöjd med, hade LG 902TB innan och det var bra men det här är bättre. Det mesta är bra med det tycker dock det skulle finnas en hard på de förinställda equalizerna mwén jag lyssnar på den mesta musiken via min dator och då ställer jag in de där. Till film är det väldigt bra och till TV och, där var faktiskt mitt gamlam LG ännu bättre speciellt vid väldigt låga volymer. Men det är ändå väldigt bra, men du skall inte köpa det om du är en sådan som inte vill att ljudet skall synas :D det gör "quite a statement" i vardagsrummet så att säga.

#17

Postad 21 april 2008 - 20:35

sepulfreak
  • sepulfreak
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0

Jag har det här systemet men är inte så haj på det du pratar om Tvix och sådant. Jag har ju datorn inkopplad i optitisk ingång men ngn digital utgång finns det inte, om det var det du behövde om jag förstod dig rätt. Det finns inte på de flesta allt i ett systemen. Det är en optisk och, eller koaxial utgång du behöver eller?

Systemet som sådant är jag ruggigt nöjd med, hade LG 902TB innan och det var bra men det här är bättre. Det mesta är bra med det tycker dock det skulle finnas en hard på de förinställda equalizerna mwén jag lyssnar på den mesta musiken via min dator och då ställer jag in de där. Till film är det väldigt bra och till TV och, där var faktiskt mitt gamlam LG ännu bättre speciellt vid väldigt låga volymer. Men det är ändå väldigt bra, men du skall inte köpa det om du är en sådan som inte vill att ljudet skall synas ;) det gör "quite a statement" i vardagsrummet så att säga.


låter nice.. har just beställt detta paket... dräggel.. :(

#18

Postad 27 april 2008 - 22:31

Neond13
  • Neond13
  • Användare

  • 220 inlägg
  • 0
högtalarkablarna är nog idé att byta, De är patetiskt tunna, jag har inte ens kopplat in dem köpte tjockare direkt.

#19

Postad 02 maj 2008 - 14:40

benteboy
  • benteboy
  • Användare

  • 147 inlägg
  • 0
okej. tvixen har ju en optisk utgång för ljud så det borde la gå bra å koppla den till lg systemet? det var bara det jag undra om den klara av att skicka ut 5.1 när jag kör hd filmer via tvixen. du har inte lust å ladda ner en .mkv film å köra den via datorn å se hur mkt ljud du får ut ?

mvh benteboy :unsure:

#20

Postad 03 maj 2008 - 01:18

Neond13
  • Neond13
  • Användare

  • 220 inlägg
  • 0
om tvixen klara att skicka 5.1 ljud genom optiskt ut är det ju inga problem, LG,en tar emot och sänder ut 5,1 ljud då. Det gör alla system.

Det finns två nya LG system som bygger på 1080p spelaren som finns i 762tz och liknande ljudbild har jag blivit informerad om, som ni kan titta till om ni vill. Kanske lite mer kräm i, det ena av dem ser ut som ett drömsystem iallafall för mig.

https://www.prisjakt...kt.php?p=301446

värstingen:
https://www.prisjakt...kt.php?p=301445

http://uk.lge.com/pr...m_ht953tv.jhtml

Ser jävligt nice ut. liknande design, ingår i design art serien som 762 champagneglassen. Kommer nog hamna runt 10-11 tusen, multitronic är ruggigt dyra

Redigerat av Neond13, 03 maj 2008 - 01:44.


#21

Postad 03 maj 2008 - 01:42

Neond13
  • Neond13
  • Användare

  • 220 inlägg
  • 0

okej. tvixen har ju en optisk utgång för ljud så det borde la gå bra å koppla den till lg systemet? det var bara det jag undra om den klara av att skicka ut 5.1 när jag kör hd filmer via tvixen. du har inte lust å ladda ner en .mkv film å köra den via datorn å se hur mkt ljud du får ut ?

mvh benteboy :blink:


Hoppsan jag missade din fråga helt, ursäkta mig. Jag har hittills bara en tjock fet analog rca-kabel mellan datorn och systemet. Har hitills bara köpt HDMI kabel mellan datorn och tv,en som är nyköpt skall investera i en lång optisk kabel snart (5-7,5 meter). Kör nu 720p(mkv) filmer via datorn med fake 5,1. XTS ON eller dolby prol. och det låter väldigt bra tycker jag min fru tycker t.o.m XTS ON blir bättre än äkta 5,1 via systemDVD;n. "Det låter väldigt mycket från de bakre" tycker hon positivt och jag gilar det också helt OK. Filmer skall låta mycket överallt därför gillar jag också DTS ljud bra. Förövrigt så funkar Virtuell 10,1 bra, på något sätt så känns det som om ljudet kommer från alla håll om man jämför med vanligt 5,1 ljud där man alltid kan lokalisera ljudbilden från distinkt från hörnerna.

Det som jag saknar med systemet är hur gitarrer hanteras och grundriffen. Lyssnar mycket på hårdrock och får mixtra lie på datoren för att få det tillfredställande på de hårda fiffen och rytm-gitarren och det blir aldrig lika bra som en rktigt bra analog förstärkare med högtalare som jag också har. Hade inte köpt det för att lyssna på CD rätt i systemet. Men förövrigt är jag jävligt nöjd men hade jag fått göra om köpet nu hade jag nog investerat i den nya värstingen med lite mer kräm i. Tycker annars att LG sytemen låter ruggigt bra överlag.

#22

Postad 05 maj 2008 - 09:21

benteboy
  • benteboy
  • Användare

  • 147 inlägg
  • 0
okel olof låter mkt bra detta. får bli ett sådant system :) så man får lite mer fart i filmerna, kör bara via tv'n idag :lol:

mvh benteboy :P

#23

Postad 07 maj 2008 - 18:33

benteboy
  • benteboy
  • Användare

  • 147 inlägg
  • 0
nu var det beställt får hoppas det lever upp till mina förväntnigar:)

#24

Postad 13 maj 2008 - 10:11

benteboy
  • benteboy
  • Användare

  • 147 inlägg
  • 0
mkt nöjd över systemet.. :) har bara en fråga har ju en lg pc55 tv å det finns ju en funktion som heter simplink så man slipper ha två kontroller. någon som vet hur man får det att funka? så jag kan använda tv'ns dosa till båda prylarna.


mvh benteboy ;)

Redigerat av benteboy, 13 maj 2008 - 10:12.


#25

Postad 21 maj 2008 - 15:40

Neond13
  • Neond13
  • Användare

  • 220 inlägg
  • 0
Du behöver ställa in simplink på TV´n på ngn inställning i menyn, sedan så står det så här i HT762TZ manualen "Använd en kabel av högre version än 1.2A", så det är nog allt man behöver göra.

#26

Postad 31 juli 2008 - 15:02

phillewee
  • phillewee
  • Användare

  • 191 inlägg
  • 0
Jag är lite sugen på att införskaffa detta system , men jag är väldigt missnöjd med mitt förra LG system (2.1) av diverse anledningar så hoppas detta är mycket bättre. Min största fråga är om förstärkaren har funktion så man kan koppla in andra system i det tex: Mitt Xbox 360 HDMi kontakt? samt Nintendo Wii Komponent Kabel ?

#27

Postad 31 juli 2008 - 23:43

Neond13
  • Neond13
  • Användare

  • 220 inlägg
  • 0

Jag är lite sugen på att införskaffa detta system , men jag är väldigt missnöjd med mitt förra LG system (2.1) av diverse anledningar så hoppas detta är mycket bättre. Min största fråga är om förstärkaren har funktion så man kan koppla in andra system i det tex: Mitt Xbox 360 HDMi kontakt? samt Nintendo Wii Komponent Kabel ?


well................man får kompromissa, den har ingen hdmi-ingång men har andra saker som de nyaste LG-sytemen inte har som XTS-fejk surrounjlud i alla högtalare. de nyaste systemen 503, 903 och 953 har HDMI ingång men ej XTS så det är vad man prioriterar.

762 har en optisk ingång för riktigt 5.1 ljud in digitalt och 1 analog rca stereo-ingång.

Vad jag kan se så har ju Nintendo Wii Komponent Kabel vanlig RCA kontakt så då kopplar du in den i RCA in
http://www.dustinhom...5010100748.aspx

XBOX har väl optisk ljudutgång så då kan du koppla den i den digitala optiska ljudingången

Du har altså bara totalt 2 ljud in på 762 1 digital och en analog (du har en exta digital (HDMI) på de nyaste systemen)

#28

Postad 31 augusti 2008 - 04:08

Unregisteredced5c052
  • Unregisteredced5c052
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
En fråga till er som har denna maskin, kan man köra filmer (typ divx) direkt genom usb-porten?

#29

Postad 08 oktober 2009 - 16:37

longshanks
  • longshanks
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
har precis köpt den här och undrar hur man slår på at det ska andvända optiska -in? har digital boxen och PS3 inkopplat via en optisk switch nu. men jag kan inte lista ut hur man får ljudet genom optiska ingången. någon? tråden verkar ju ha varit död ett tag men jag testar ändå...



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Tomme
    2024-09-12 21:31:54
  • Tomme
    2024-09-12 21:30:43
  • Elias
    2024-09-04 17:31:02
  • Elias
    2024-09-04 17:29:09
  • Elias
    2024-09-04 17:25:32
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.