Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Har beställt hemmabiosystem,, men var det ett dåligt köp?

22 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 12 mars 2012 - 16:01

stefffoh
  • stefffoh
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0
hej, beställde detta idag då det tydligen vunnit lite tester..

http://www.elgigante...system-hx906sbn

MEN!: Saken är den att jag aldrig hyr filmer utan kopplar min stationära datorn ihop med tv med en hdmi sladd och kollar på filmer på det sättet.
är det helt onödigt att köpa ett hemmabiosystem med blueray 3d m.m?
det jag är rädd för om man beställer en med bara dvd är att det inte blir hd samt att den inte har några hd uttag så man kan koppla in från datorn.. om det finns några system som skulle passa mig får ni jätte gärna rekommendera här

mvh stefan

#2

Postad 12 mars 2012 - 16:15

Haziza
  • Haziza
  • Lärjunge

  • 389 inlägg
  • 0
Vad har du för budget?

#3

Postad 12 mars 2012 - 16:23

Jespermurtomaki
  • Jespermurtomaki
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
Känner igen mig i ditt resonemang, och var själv inne på samma tankar innan jag köpte mitt i samma budget!

Positivt är att du har 2 hdmi ingångar, vilket gör att genom att koppla din PC till recievern, och med största sannolikhet få datorn att direkt skicka 5.1 ljud. Kopplar du din dator via tvn, behandlar den fördmodligen bara som sterero.

#4

Postad 12 mars 2012 - 18:05

stefffoh
  • stefffoh
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0
min budget är väl max 3000 det är väl det som är grejjen,,
vad innebär "och med största sannolikhet få datorn att direkt skicka 5.1 ljud"? finns det en chans att jag inte får 5.1 ljud om jag kopplar med datorn? för avänder som sagt bara datorn när jag kollar på film sen så klart att jag använder tvn med.. isf är det väl ingen vits alls att köpa 5.1 ljud? :wacko:

#5

Postad 12 mars 2012 - 18:19

Unregisteredfd0a25da
  • Unregisteredfd0a25da
  • Användare

  • 217 inlägg
  • 0
Om du får 5.1-ljud till ditt nya ljudsystem eller inte beror på hur du kopplar din dator till systemet.

Om du kopplar med en vanlig 3,5mm stereoplugg (aka hörlurskontakt) så får du bara stereoljud ut ur högtalarna (ljudsystemet verkar inte ha någon omvandlingsdekoder från stereo till surround heller, såsom Dobly Prologic IIx, men du får gissningsvis sk all channel stereo iaf (framgår inte heller av systemets specifikation)).

Om du använder en optiskt digital ljudutgång från datorns ljudkort till motsvarande ingång på ljudsystemet så får du äkta surroundljud.

...likaså om du använder en hdmi-kabel, som då också överför bilden samtidigt.

Om du använder trådlös DLNA så kan du få äkta surroundljud men det kan kräva en del fipplande med inställningarna innan det fungerar.

Hur det fungerar om du kopplar med en vanlig nätvekskabel vågar jag inte svara på - detta beror oftast på vilken mjukvara som ljudsystemet har inbygtt vilket varierar från tillverkare till tillverkare.

Med en budget om 3k så tror jag du har valt ett bra system. Användningsmässigt hade du nog varit mer behjälpt av att köpa separate delar men budgeten lämnar dig nog ett helintegrerat system såsom det du nu valt.

#6

Postad 12 mars 2012 - 23:23

stefffoh
  • stefffoh
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0
kmr koppla med hdmi från grafikkortet till "förstärkaren" jag får, sen en hdmi från förstärkaren till tven. då borde det väl bli rätt ljud 5.1?

Kom på en till sak! har en Audio Pro B2.27 baslåda hemma,, hur tror ni den står sig till skillnad mot den jag får med i paketet?
Eller går det att ha två baslådor inkopplade? då min audipro har inbyggt slutsteg..

http://www.audiopro....produktinfo.pdf

Redigerat av stefffoh, 12 mars 2012 - 23:31.


#7

Postad 13 mars 2012 - 08:18

Jespermurtomaki
  • Jespermurtomaki
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
hdmi Dator out > hdmi förstärkare in > hdmi förstärkare out > hdmi tv in

Färdigt, och du får 5.1 efter att du konfiguerat det i windows :-)

#8

Postad 13 mars 2012 - 09:06

falkn
  • falkn
  • Beroende

  • 1 032 inlägg
  • 0

kmr koppla med hdmi från grafikkortet till "förstärkaren" jag får, sen en hdmi från förstärkaren till tven. då borde det väl bli rätt ljud 5.1?

Kom på en till sak! har en Audio Pro B2.27 baslåda hemma,, hur tror ni den står sig till skillnad mot den jag får med i paketet?
Eller går det att ha två baslådor inkopplade? då min audipro har inbyggt slutsteg..

http://www.audiopro....produktinfo.pdf


Ja, kopplar du så så kommer det fungera galant. Precis som du säger så är din audio pro sub aktiv, medan subben som följer med paketet är passiv också alltså drivs av den medföljande receivern som inte har någon pre-out för sub så du kan inte koppla in den, så länge du inte kopplar med högtalarkablar, men det blir nog inget jättekul resultat.

#9

Postad 13 mars 2012 - 11:11

stefffoh
  • stefffoh
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0

Ja, kopplar du så så kommer det fungera galant. Precis som du säger så är din audio pro sub aktiv, medan subben som följer med paketet är passiv också alltså drivs av den medföljande receivern som inte har någon pre-out för sub så du kan inte koppla in den, så länge du inte kopplar med högtalarkablar, men det blir nog inget jättekul resultat.


ok så de finns alltså inte en sån där kontakt (preout) men vad händer om man kopplar in den med högtalarkablar?? blir ljudet dåligt då lr?

var ställer jag in rätt ljud i windows? och vad ska de stå på?

Redigerat av stefffoh, 13 mars 2012 - 11:14.


#10

Postad 13 mars 2012 - 11:42

Jespermurtomaki
  • Jespermurtomaki
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0

var ställer jag in rätt ljud i windows? och vad ska de stå på?

Du går in i kontrollpanelen & fliken ljud. Där kan du högerklicka på den enhet din dator skickar ljudet. Gå in på "konfiguera högtalare", sedan väljer du bara 5.1.

#11

Postad 13 mars 2012 - 16:22

falkn
  • falkn
  • Beroende

  • 1 032 inlägg
  • 0

ok så de finns alltså inte en sån där kontakt (preout) men vad händer om man kopplar in den med högtalarkablar?? blir ljudet dåligt då lr?

var ställer jag in rätt ljud i windows? och vad ska de stå på?


då kommer den medföljande receivern att driva den subben, vilket den inte klarar av.

#12

Postad 13 mars 2012 - 17:18

stefffoh
  • stefffoh
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0
Ok fick grejjerna men var jävligt stressad när hag kopplade in den.. Kopplade hmdi från datorn till recivern sen recivern till tv med hdmi. Men datorn hittade då inte på tven när man ska välja att änvända fler än en bildskärm! :( så det gick inte så bra.. Kopplade sedan datorn till tv och tv till recivern men då funkade bilden men inget ljud! :( vad är felet? Snälla kan skriva precis hur man kopplar in.. Vilken hdmi sladd i vilken hdmi uttag??
Har inte hunnit prova så mycket då jag fick lov att jobba..
Undrar även hur det blir när man vill ha ljud när man kollar på tv så det kommer ut i hemmabion?


#13

Postad 13 mars 2012 - 20:28

Jespermurtomaki
  • Jespermurtomaki
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
Beskrev tidigare i tråden hur du ska koppla. Har din tv någon hdmi ARC? Det gör nämligen så att tvn skickar ljudet till ditt system via samma hdmi-kabel som går från recievern till tvn. Om du inte har arc behöver du en optiskt kabel som du kopplar från tvn till systemet.

#14

Postad 14 mars 2012 - 08:18

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Hdmi innebär väl alltid att ljud och bild skickas samtidigt?

#15

Postad 14 mars 2012 - 08:32

eRensson
  • eRensson
  • Lärjunge

  • 305 inlägg
  • 0
trebban: Både ja och nej, kabeln i sig klarar det men sen gäller det för elektroniken att kunna göra samma sak. Äldre hembiorecievers klarade endast ta emot bild genom HDMI och man fick para ihop det med en optisk eller analog ingång.

OT: Klarar din dator skicka ljud genom HDMI och materialet du kör innehåller ett 5.1 DD/DTS/AAC/DTS-HD/DOBLYTRUEHD som din förstärkare klarar att koda av så ska det inte vara några problem. Förutsatt att du följt folks tidigare råd om att ställa in 5.1 i ljudinställningar i Windows.

#16

Postad 14 mars 2012 - 08:42

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Ja, jag har hört talas om förstärkare som inte klarar bild och ljud samtidigt med Hdmi. Systemet var väl inte riktigt färdigt när det kom. :)

#17

Postad 14 mars 2012 - 14:22

stefffoh
  • stefffoh
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0
okk en sak i taget nu,, innan jag ger mig på ljudet. har kopplat:
hmdi out dator till hdmi in revivern, sen hdmi 1 från recivern till hdmi 1 till tv.

datorn har hittat på recivern, och jag får upp bild från recivern på tvn. MEN jag får inte fram någon bild på tv från datorn! hur gör man då?

#18

Postad 14 mars 2012 - 17:19

stefffoh
  • stefffoh
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0
ok felet kom jag fram till var att kontakten från grafikkortet är dvi! alltså kopplast dvi/hdmi och det går tydligen inte,, men har en minihdmi på grafikkortet å då måste det väl funka? om jag nu lyckas hitta någon sån som är 10m.. ?

#19

Postad 14 mars 2012 - 17:48

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

ok felet kom jag fram till var att kontakten från grafikkortet är dvi! alltså kopplast dvi/hdmi och det går tydligen inte,, men har en minihdmi på grafikkortet å då måste det väl funka? om jag nu lyckas hitta någon sån som är 10m.. ?

Ja. Eller köp en adapter till HDMI?

#20

Postad 14 mars 2012 - 22:51

falkn
  • falkn
  • Beroende

  • 1 032 inlägg
  • 0

Ja. Eller köp en adapter till HDMI?


Då får han ju inte ut något ljud.

Din receiver har EN HDMI out. Den ska kopplas till tvn:s HDMI 1 förlsagsvis. Från din dator kopplar du via DVI/HDMI mini via adapter eller hur du nu vill göra till HDMI in 1 på din receiver. Se till så att alla prylarna är igång (receiver/tv) innan du ändrar bilden på datorn. Du får göra detta i inställningarna för ditt grafikkort. Får du inget ljud via hdmi mini så får du dra en digitalkabel (optisk/coaxial) till motsvarande ingång på din receiver. Däremot är det inte alltid så billiga receivrar klarar av att välja ljud och bild från 2 olika källor och kombinera.

#21

Postad 15 mars 2012 - 08:13

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

Då får han ju inte ut något ljud.

Jag menade mini-HDMI -> HDMI, inte DVI -> HDMI (det är ju det han kör). Långa HDMI-kablar är ju inte svårt att hitta.

#22

Postad 19 mars 2012 - 20:43

stefffoh
  • stefffoh
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0
allt är löst nu

Redigerat av stefffoh, 19 mars 2012 - 21:25.


#23

Postad 21 april 2012 - 18:03

Zaneura
  • Zaneura
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Jag har själv funderat på just det systemet, hur upplever du det med ljud, bild och användandet av det?
Har en LG-tv och tänkte det är smutt att ha ett prisvärt hembiosystem från LG.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Tomme
    2024-09-12 21:31:54
  • Tomme
    2024-09-12 21:30:43
  • Elias
    2024-09-04 17:31:02
  • Elias
    2024-09-04 17:29:09
  • Elias
    2024-09-04 17:25:32
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.