Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Fotouppdrag / Bilder ?

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 18 december 2014 - 10:25

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0
Hej

Undrar lite hur ni gör efter ett fotouppdrag med bilderna till kunden .
Plockar ni ut dom ni själva tycker håller bra kvalite och lägger ut dom oredigerade, så att kunden kan välja ?

Eller lägger ni ut dom färdigredigerade ?
Hur gör ni ?

Menar på en fotosession kan det bli upp till 150-300 bilder och kanske fler, och då kan man väl inte lägga ut alla bilder från den sessionen ju.
Hade varit kul att veta hur ni exakt går tillväga med bilderna till kunden :)

Redigerat av mstoltz, 18 december 2014 - 10:26.


#2

Postad 29 december 2014 - 16:19

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0
Så många duktiga fotografer här, ....
Säkert måste det väl finnas någon som har tagit uppdrag nån gång ?

Som sagt skulle gärna vilja veta hur just NI gör med bilderna till kund efter ett uppdrag.

#3

Postad 29 december 2014 - 16:45

Morot
  • Morot
  • Forumräv

  • 692 inlägg
  • 0
Jag brukar välja dom som jag tycker blev bäst och skickar dom redigerade. Duger det inte så får dom säga till så ändrar jag.

#4

Postad 29 december 2014 - 17:29

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Jag brukar välja dom som jag tycker blev bäst och skickar dom redigerade. Duger det inte så får dom säga till så ändrar jag.


Ungefär så har jag det nu med.
Men hur många väljer du ut ca ?

Tänker som så att man ska försöka förminska jobbet så mycket som möjligt...och att sitta och välja ut och redigera en massa bilder och där dom sedan ska välja vilka dom vill ha, kan ju vara lite väl mycket jobb kan man tänka.

Först tänkte jag som så att jag lägger ut dom jag tycker verkar lovande..Oredigerade
Sedan får kunden välja ut dom som den vill ha, därefter redigerar jag dessa.

Men problemet är ju att oredigerade bilder ser ju inte så lockande ut.

Vill försöka hitta ett bra och snabbt system.

Redigerat av mstoltz, 29 december 2014 - 17:29.


#5

Postad 30 december 2014 - 07:32

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Har aldrig tagit betalt för ett "jobb" utan det jag har gjort har varit min present till typ fest eller bröllop.

Jag har valt ut de bilder jag tyckt om och redigerat dessa, sedan så har de fått dessa. Ibland har jag gjort några bilder med lite olika redigeringar så de kan se möjligheterna om det är någon annan bild de vill ha redigerat på liknande sätt.

Med redigering menar jag i huvudsak en grundpreset, beskärning, lite extra skärpa, detta tar ju inte mer än 15-60 sekunder per bild och det vill jag hellre göra än att de ska se bilderna oframkallade eftersom det är i raw.

Det är nog 30-50% av bilderna som jag tagit, kanske 100-200 bilder de får, så det är mer än det jag själv tar fram när jag fotograferar, då är det inte mer än 10%

Redigerat av Unregistered124686ac, 30 december 2014 - 07:37.


#6

Postad 30 december 2014 - 08:30

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0
Ok...använder du LR Que ?

För om man ska göra en så kallat grundredigering som du säger, typ skärpa, kontrast, exponering osv...inget märkvärdigt, så finns ju autosync som man kan använda.

Detta är bra om man tex har tagit vi säger kanske 20 bilder i nästan samma miljö och ljus, så gör man en redigering på en bild...
Sedan markerar man dom bilder som man vill påföra denna redigering på och trycker på autosync, så får dom bilder man valt samma redigering.
Sparar tid.

Men ska man göra kundbilder, dvs såna som betalt pengar för bra bilder går ju inte detta att göra, utan man får nästan gå bild för bild.

Jag har funderingar på att jag plockar ut dom bilder som jag tycker håller bra kvalite och som max kanske 30-50 bilder.
Dessa redigeras och läggs ut på en sida, så att dom kan välja vilka dom vill ha / köpa.

Men som sagt hade varit kul att veta era erfarenheter av hur ni gör med era kunder :)

Redigerat av mstoltz, 30 december 2014 - 08:30.


#7

Postad 30 december 2014 - 22:23

xray
  • xray
  • Guru

  • 4 296 inlägg
  • 0
Har inte sålt ngt i bildväg men det är kanske bra att inte vissa bilderna i full upplösning innan betalning. :) För då finns det risk att de tackar ner men ändå använder ngn av bilderna i smyg.

Hade jag sålt ngn bild hade jag givetvis inte visat alla - och eftersom jag nog vill framstå som duktig/kompent skickar jag i alla fall inget jag är missnöjd med.;) Givetvis är det inte lönt att lägga ner mkt tid på redigeringen innan... men det går antagligen att applicera samma justering för en del av bilderna med liknade exponeringsinställningar (bländare, slutartid och iso) och ljusförhållande (vitbalans).

Har fotat på ett bröllop som jag inte tog betalt för (bröllopspresent). Skickade bilder till dem i litet format. Även fast jag tydligt skrev att de var i mindre format hade de använt dessa till albumet... :ph34r: :wacko: Så jag tröttnade lite på hela grejen... men hade jag fått betalt hade jag nog inte brytt mig. <_< Så text som visar att det inte handlar om "färdig" produkt på bild eller copy right kan vara en extra säkerhet för fotografens integritet.

#8

Postad 30 december 2014 - 22:38

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0
Det är det som är lite av "dilemmat" idag vad gällande kvaliteten på filerna... för väldigt många så duger det med lågupplösta bilder, tyvärr... men det är en följd av utveckligen inom sociala medier.

Men det dom inte tänker på är att i framtiden kommer varje liten pixel vara kritiskt eftersom vi kommer ha bildvisning på ett helt annat sätt när 8000k tapeter blir vardag... :P

Redigerat av Mikael_R, 30 december 2014 - 22:40.


#9

Postad 01 januari 2015 - 13:19

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0
Där sa ni något intressant...."vanligt" folk som kanske inte är sådär intresserad av kvalite på foto kan ju som ni säger nöja sig med lågupplösta osv.

Därför ska jag när jag lägger upp deras bilder där dom ska välja ut vilka dom vill ha.....där ska jag ha en stor vattenstämpel från hörn till hörn......inte så att det stör men att det ändå tydligt syns att det är en vattenstämpel.

Då tror jag inte att dom skulle nöja sig med lågupplösta, när dom ändå betalat för det menar jag :)

#10

Postad 02 januari 2015 - 10:26

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Kom på i raw-jpg tråden att tar du både jpg och raw så kan du ju visa upp jpgbilderna efter att sorterat bort de värsta, detta tar ju inte så lång tid och de ser bättre ut än oframkallade rawbilder



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.