Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ultimates "överpriser" på hemsidan *långt*

106 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 09 november 2002 - 00:53

Unregistered8052adf6
  • Unregistered8052adf6
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
Hej!

Namnet är Per Östling och jag är ansvarig för Ultimate Sound & Musics formgivning och funktion på hemsidan. Jag satt en kväll och läste igenom en väldans massa inlägg på detta eminenta forum. Dels för att se vad ni kunder tycker om oss som butik men även för att se vad det är för typ av frågor som florerar därute i hifi- och hemmabiosverige.

Vad jag kanske främst var ute efter var nog egentligen att hitta negativ kritik så att jag får reda på vad man ska jobba extra på för att förbättra oss.

Det som förekommer ofta är våra såkallade "överpriser" på hemsidan. Detta är inga överpriser! Utan återförsäljarens rekommenderade utpris. Om alla följde dessa priser så skulle det vara mycket enklare för oss butiker att överleva, men nu finns det aktörer på marknaden, jag tänker inte nämna några namn, som gör allt för att kapa sina kostnader. På så sätt kan de pressa priserna lite ytterligare. Att självklara saker som lager, lyssningsrum, service och personal med kunskap om det man säljer, får stryka på foten har ingen som helst betydelse för vissa. Huvudsaken är att produkten är några hundralappar billigare. Att det sedan inte finns någon att prata med när man har frågor angående sin nyinvestering kommer som en hemsk överraskning för vissa.

De priser som finns på hemsidan är rekommenderade utpriser som vi får av återförsäljarna. Vi ser nämligen inte hemsidan i första hand som ett säljverktyg som vi måste ha för att överleva utan snarare som ett komplement till den vanliga verksamheten, driften av en butik. På vår sida kan ni kunder hitta information och ca priser på de produkter som vi själva tycker är bra och kan stå för. Hittar du en produkt som du tycker är prisvärd - jo, vi har sådana också - så har du möjlighet att beställa den direkt på sidan.

Därför är mitt råd att först kolla på sidan för att sedan fatta telefonluren eller starta e-postprogrammet och fråga oss vad vi kan göra för pris på de produkter du är intresserad av. Priset bestäms av vad det är för typ av produkter (tv, dvd-spelare, högtalare med mera). Vill du dessutom köpa ett paket med olika typer av produkter så blir det ännu svårare att få fram ett bra pris. Det skulle kräva en webserver med artificiell intelligens för att fixa detta. Vi vill också premiera de kunder som har valt oss som butik. De som väljer att handla hos oss ska självklart dra nytta av det i framtiden. Så det är också en aspekt som vägs in i priset.

Om detta kan man ju självklart tycka vad man vill, men det har fungerat bra för oss hittills och vi har massor av nöjda stamkunder utspridda över hela landet. Så lite rätt borde det ju vara.

Samtidigt, när du kontaktar oss så får du all vår kunskap och erfarenhet på köpet. Goda råd som placeringar av högtalare och till och med rekommendationer om alternativa produkter som är billigare men presterar lika bra eller kanske till och med bättre tillsammans med dina befintliga komponenter.

Detta som jag tagit upp här framgår inte på vår sida idag. Vilket det självklart borde göra. Faktum är att hemsidan borde genomgå en hel del ordentliga uppdateringar. Något som idag redan är i planeringstadiet. Så förändringar och förbättringar är på väg. Jag törs inte säga några datum då dessa inträder tyvärr, men de kommer, det lovar jag.

Tack för ordet
Per Östling
IT-ansvarig
Ultimate Sound & Music AB
[email protected]

#2

Postad 09 november 2002 - 00:57

Unregistered2ba2233b
  • Unregistered2ba2233b
  • Beroende

  • 1 379 inlägg
  • 0
är inte detta mot forumets regler?

#3

Postad 09 november 2002 - 01:06

Unregistered6aaa97cc
  • Unregistered6aaa97cc
  • Forumräv

  • 512 inlägg
  • 0
Tack för en bra redogörelse!!!....fast det kanske också är emot forumets regler....eller vad säger ssandstream71....??

#4

Postad 09 november 2002 - 01:08

Unregistered8052adf6
  • Unregistered8052adf6
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by SamuelRönnqwist
är inte detta mot forumets regler?


Avsikten med mitt inlägg var inte att göra reklam eller försöka sälja fler produkter. Utan helt enkelt att informera om hur vi tänker kring vår egen hemsida. Om det är emot forumets regler att som butik över huvud taget yttra sig så ber jag om ursäkt. För det hade jag ingen aning om.

Min avsikt var att informera, inte sälja. Är mitt inlägg säljande? Förlåt i så fall, det var inte meningen.

/Per Östling

#5

Postad 09 november 2002 - 01:09

Unregistered2ba2233b
  • Unregistered2ba2233b
  • Beroende

  • 1 379 inlägg
  • 0
iof så är ditt inlägg inte säljande.. men jag vet inte hur hårda de är.

#6

Postad 09 november 2002 - 01:14

Unregistered6aaa97cc
  • Unregistered6aaa97cc
  • Forumräv

  • 512 inlägg
  • 0
Jag kan säga själv att jag gärna betalar lite extra för att få en bra service....som jag kommer t.ex aldrig att köpa något på expert i ronneby för de bara sket i mig när jag ville dem något.....mycket bra med service enligt mig.....[;)]

#7

Postad 09 november 2002 - 01:35

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0
Spooky:

Tycker att du gjorde helt rätt i att skriva denna tråden, folk räknar hundralappar alldeles för ofta nu för tiden!

Man måste ju se helheten, tex: om jag ska lägga en ###### bunke tusenlappar på en anläggning så känns det väl skönt att kunna ,för några hundringar, få expert hjälp och bra service, det tycker i alla fall jag!

Att det skulle vara mot några regler att skriva som du gjorde förstår jag inte![?]

Om du sitter här och läser på forumet ser en massa skitsnack, smutskastning och missförstånd så måste du väl få en chans att reda ut missförstånden![;)]

Bra att du skrev vem du var direkt så att det inte blev nåt smussel!

#8

Postad 09 november 2002 - 02:01

Unregistered1739fb9a
  • Unregistered1739fb9a
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0
Tycker det är lite att förklara sig lite. Känns också som det är iaf för mig första gången nån affär eller representant för en affär eller likn svarar på likn.

#9

Postad 09 november 2002 - 02:03

Unregisteredfb9e065c
  • Unregisteredfb9e065c
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0
Håller med Dr Death. Det är väl fantastiskt bra när officiella personer från butiker etc gör inlägg i forumet. Visst, Ultimate har inte billigast pris och är man ute efter just det så surfar man vidare och tar nästa troligtvis...

Att det skulle strida mot forumets regler förstår jag inte. I sånt fall får vi väl lägga ner möjligheten att länka till produkter på kommersiella sajter...

#10

Postad 09 november 2002 - 02:19

Johan82
  • Johan82
  • Beroende

  • 1 352 inlägg
  • 0
Super bra av spooky och Ultimate tycker jag !! [:D]

Ska själv upp till Ultimate vid månadskiftet och förmodligen handla upp alla mina besparingar!! [;)][:D]

Kunnig och trevlig personal som verkligen lägger tid på mig är värt MYCKET!![:D]

#11

Postad 09 november 2002 - 02:19

Unregisteredf2fba0a7
  • Unregisteredf2fba0a7
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0
Jag betalar gära extra för bra service i butiker, men det är inte så lätt att hitta alltid. Jag bor i Stockholm och har varit på dom flesta butikerna o handlat mer eller mindre saker och det är extremt varierande hur man blir emottagen det finns ingen butik som alltid har varit bra. Jag men då inte att dom är bara stressade med mycket folk utan otrevliga därför kanske man tillsut föredrar billigare priser och handlar på internet istället.

#12

Postad 09 november 2002 - 02:43

Unregistered8cbedfcf
  • Unregistered8cbedfcf
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0
vi har ju fri prissättning i sverige[;)]....så det är upp till var och vad dom vill handla ... jag själv viste vad jag ville ha så jag gick på billigaste pris..sen har inte alla råd att lägga ut massor med pengar på hembio...huset ska byggas till barnen ska ha kläder och annat som går före då får man leta efter det billigaste[V]
men vet man inte vad man vill ha så....
handlar man sen inte allt på en gång så e det svårt att få rabatt

#13

Postad 09 november 2002 - 02:45

Unregistered08b54abd
  • Unregistered08b54abd
  • Lärjunge

  • 266 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by spooky

Att det sedan inte finns någon att prata med när man har frågor angående sin nyinvestering kommer som en hemsk överraskning för vissa.


Det finns Forum för det..

quote:Originally posted by spooky

Avsikten med mitt inlägg var inte att göra reklam eller försöka sälja fler produkter. Utan helt enkelt att informera om hur vi tänker kring vår egen hemsida


Och varför skall jag bli informerad av hur du/ni tänker kring er hemsida ?

-Nädu, det är ren reklam från din sida och tillåts du göra det så kommer det säkert fler som apar efter dig och till slut är även detta forum förstört..

#14

Postad 09 november 2002 - 08:05

Fluffy
  • Fluffy
  • Veteran

  • 1 653 inlägg
  • 0
Bra redogörelse!

#15

Postad 09 november 2002 - 11:02

jonte
  • jonte
  • Lärjunge

  • 287 inlägg
  • 0
SwedenPAT Varför så negativ för?
Det är skitbra att representanter för olika firmor finns här och som dessutom inte döljer vilka de är.
Läs inlägget en gång till, så ser du att det inte är ett rent reklaminslag. Utan denna text skulle kunna vara gällande på fler butiker.

Så länge det inte är rena säljannonser med texter som Köp slutsteg xXx från oss för vi är billigast så tycker jag att de kan lugnt fortsätta posta här.

#16

Postad 09 november 2002 - 11:08

Unregisteredb0469a81
  • Unregisteredb0469a81
  • Lärjunge

  • 435 inlägg
  • 0
SwedenPat nu är du lite trångsynt... det är positivt att butikerna bryr sig vad som sägs om dom och att vi får reda på att de faktiskt vet och tar till sig vad som sägs. Ingen tvingade dig att läsa den här tråden eller hur? Topic är ganska beskrivande. "Det finns Forum" jajo, här är ju alltid åsikterna 100% kunniga och sakliga?

#17

Postad 09 november 2002 - 11:24

Unregisterede8fb61cc
  • Unregisterede8fb61cc
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0
spooky... Tack för infon.

Tyvärr gör den mig inte ett dugg klokare.
quote:Detta är inga överpriser! Utan återförsäljarens rekommenderade utpris. Om alla följde dessa priser så skulle det vara mycket enklare för oss butiker att överleva
Hur vore det egentligen med konkurrensen om alla hade samma priser? Jag tror aldrig jag har upplevt en bransch där priser är så enhetliga. Tyvärr tror jag att butiker med inställningen att alla skall ha samma priser är dom som kommer självdö inom några år. Tyvärr. Det kommer alvarlig påverka kunskapen inom branschen med fler lågpris-superstormarkander som Siba, OnOff etc. Jag favoricerar definitivt ett vänligt, kunnigt bemötande och en smidig hantering. Detta är värt mycket. Dock inte hur mycket som helst.

#18

Postad 09 november 2002 - 11:37

Unregistered8bfaed31
  • Unregistered8bfaed31
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0
Har själv köpt allt mitt på Ultimate och kommer att göra det i fortsättningen. Betalar mer än gärna lite mer för att kunna få kannon bra service och bara kunna ringa när det är ett problem. Och det är trevligt att kunna åka ner och lyssna på högtalare som man alldrig har råd att köpa heller. Vem har inte undrat hur ett systemm för 1 miljon låter.[8D][8D]

https://www.minhembi...r=THXSurroundEX

#19

Postad 09 november 2002 - 11:46

Unregisteredd5c16aad
  • Unregisteredd5c16aad
  • Lärjunge

  • 391 inlägg
  • 0
Var är reklamen?

#20

Postad 09 november 2002 - 12:29

jonasbonde
  • jonasbonde
  • Master of Who?

  • 1 832 inlägg
  • 0
Efter en liten priskoll så såg jag att följande saker är billigast hos Ultimate:

Panasonic TX-36PB50 29900.00
Pioneer DV-757A 11900.00
TAG McLaren DVD32R 49900.00
Velodyne HGS-10 21995.00
Velodyne HGS-12 24995.00

//Jonas


quote:Originally posted by spooky
Hej!

Namnet är Per Östling och jag är ansvarig för Ultimate Sound & Musics formgivning och funktion på hemsidan. Jag satt en kväll och läste igenom en väldans massa inlägg på detta eminenta forum. Dels för att se vad ni kunder tycker om oss som butik men även för att se vad det är för typ av frågor som florerar därute i hifi- och hemmabiosverige.

Vad jag kanske främst var ute efter var nog egentligen att hitta negativ kritik så att jag får reda på vad man ska jobba extra på för att förbättra oss.

Det som förekommer ofta är våra såkallade "överpriser" på hemsidan. Detta är inga överpriser! Utan återförsäljarens rekommenderade utpris. Om alla följde dessa priser så skulle det vara mycket enklare för oss butiker att överleva, men nu finns det aktörer på marknaden, jag tänker inte nämna några namn, som gör allt för att kapa sina kostnader. På så sätt kan de pressa priserna lite ytterligare. Att självklara saker som lager, lyssningsrum, service och personal med kunskap om det man säljer, får stryka på foten har ingen som helst betydelse för vissa. Huvudsaken är att produkten är några hundralappar billigare. Att det sedan inte finns någon att prata med när man har frågor angående sin nyinvestering kommer som en hemsk överraskning för vissa.

De priser som finns på hemsidan är rekommenderade utpriser som vi får av återförsäljarna. Vi ser nämligen inte hemsidan i första hand som ett säljverktyg som vi måste ha för att överleva utan snarare som ett komplement till den vanliga verksamheten, driften av en butik. På vår sida kan ni kunder hitta information och ca priser på de produkter som vi själva tycker är bra och kan stå för. Hittar du en produkt som du tycker är prisvärd - jo, vi har sådana också - så har du möjlighet att beställa den direkt på sidan.

Därför är mitt råd att först kolla på sidan för att sedan fatta telefonluren eller starta e-postprogrammet och fråga oss vad vi kan göra för pris på de produkter du är intresserad av. Priset bestäms av vad det är för typ av produkter (tv, dvd-spelare, högtalare med mera). Vill du dessutom köpa ett paket med olika typer av produkter så blir det ännu svårare att få fram ett bra pris. Det skulle kräva en webserver med artificiell intelligens för att fixa detta. Vi vill också premiera de kunder som har valt oss som butik. De som väljer att handla hos oss ska självklart dra nytta av det i framtiden. Så det är också en aspekt som vägs in i priset.

Om detta kan man ju självklart tycka vad man vill, men det har fungerat bra för oss hittills och vi har massor av nöjda stamkunder utspridda över hela landet. Så lite rätt borde det ju vara.

Samtidigt, när du kontaktar oss så får du all vår kunskap och erfarenhet på köpet. Goda råd som placeringar av högtalare och till och med rekommendationer om alternativa produkter som är billigare men presterar lika bra eller kanske till och med bättre tillsammans med dina befintliga komponenter.

Detta som jag tagit upp här framgår inte på vår sida idag. Vilket det självklart borde göra. Faktum är att hemsidan borde genomgå en hel del ordentliga uppdateringar. Något som idag redan är i planeringstadiet. Så förändringar och förbättringar är på väg. Jag törs inte säga några datum då dessa inträder tyvärr, men de kommer, det lovar jag.

Tack för ordet
Per Östling
IT-ansvarig
Ultimate Sound & Music AB
[email protected]

#21

Postad 09 november 2002 - 12:42

jsl_80
  • jsl_80
  • Lärjunge

  • 483 inlägg
  • 0
quote:
Det som förekommer ofta är våra såkallade "överpriser" på hemsidan. Detta är inga överpriser! Utan återförsäljarens rekommenderade utpris. Om alla följde dessa priser så skulle det vara mycket enklare för oss butiker att överleva, men nu finns det aktörer på marknaden, jag tänker inte nämna några namn, som gör allt för att kapa sina kostnader. På så sätt kan de pressa priserna lite ytterligare. Att självklara saker som lager, lyssningsrum, service och personal med kunskap om det man säljer, får stryka på foten har ingen som helst betydelse för vissa. Huvudsaken är att produkten är några hundralappar billigare. Att det sedan inte finns någon att prata med när man har frågor angående sin nyinvestering kommer som en hemsk överraskning för vissa.


Det finns imho olika typer av kunder. "Vissa" är inte i behov av support 24/7 efter att de köpt en produkt och vill därför troligtvis inte betala extra för denna. Om alla satte priset till MSRP så skulle vi i praktiken ha en enda stor kartellverksamhet med total avsaknad av konkurrens. Hur bra skulle det vara för kunderna? Jag tycker det är utmärkt att det har dykt upp internetbutiker som pressar priset. Det måste vara upp till varje butik att konkurrera med pris, support eller något annat efter sina förutsättningar. Det är det som är marknadsekonomi...

#22

Postad 09 november 2002 - 13:06

Unregistered8052adf6
  • Unregistered8052adf6
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by jsl_80
[quote]
Det finns imho olika typer av kunder. "Vissa" är inte i behov av support 24/7 efter att de köpt en produkt och vill därför troligtvis inte betala extra för denna. Om alla satte priset till MSRP så skulle vi i praktiken ha en enda stor kartellverksamhet med total avsaknad av konkurrens. Hur bra skulle det vara för kunderna? Jag tycker det är utmärkt att det har dykt upp internetbutiker som pressar priset. Det måste vara upp till varje butik att konkurrera med pris, support eller något annat efter sina förutsättningar. Det är det som är marknadsekonomi...


Ja men självklart är det ju så. Vad jag försökte tydliggöra är att vi använder inte hemsidan i första hand som ett säljredskap där vi vill kränga iväg 1000-tals produkter i månaden. De priser som står på hemsidan gäller inte i 99% av de köp som görs i butiken eller via telefon, eller e-post heller för den delen. Hifi och hemmabio är för avancerat och komplicerat för att man ska kunna köpa det över internet. Det är min åsikt.

Visst finns det proffs som vet exakt vad de vill ha. Dessa människor har ju massor med pengar att spara genom att köpa på "internetsajter" med låga driftskostnader. Vad många glömmer bort att ta med i beräkningen är att produkten, oavsett hur bra den är, faktiskt kan gå sönder.

Hur gör man då? Skickar man in den till sajtens BOX adress? Vem pratar man med? Hur fort går det? Det kostar pengar för oss att vara duktiga på den biten också och tyvärr så drabbar ju det er kunder i slutändan i form av högre priser. Personligen tror jag att ni tjänar på det i längden.

Till er som fortfarande uppfattar mina inlägg som ren reklam vill jag göra uppmärksamma på att jag inte ens nämnt adressen till vår hemsida. Jag tänker inte göra det heller.

Skulle aldrig falla mig in att marknadsföra vår butik i detta utmärkta forum. Har personligen sett alldeles för många bra forum förstöras med sådant. Jag trodde bara att ni kunder kunde vara lite intresserade av vad vi som jobbar med detta dag ut och dag in året runt tycker och tänker.

Tack för ordet
Per Östling
IT-ansvarig
Ultimate Sound & Music AB
[email protected]

#23

Postad 09 november 2002 - 13:41

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
Det är kanon att det finns sånna butiker smo Ultimate men lika kanon at det finns andra typer av butiker som hembiobutiken.

Om man som jag t.e.x bor i nordligaste sverige och vill ha tag i en specifik produkt som inte finns i den här lilla staden så måste jag ju beställa. Då kvittar det ju för mig om jag beställer från en butik med lyssningsrum m.m eller en internet butik. Jag kommer ju aldrig se skymten av det lyssningsrummet ialla fall. Går apparaten sen sönder så spelar det ju inte heller nån roll om jag måste skicka den till butiken med lyssningsrum eller inte.

Se tycker jag internetbutikerna får oförtjänt mycket skäll för att dom skulle vara anedningen till den här prispressen. Det var inte dom som började utan det var stormaknaderna som OnOff och deras för det mesta okunniga försäljare. Dom kom först, sen kom internetbutikerna.

Sen säger spooky lite emot sig själv.
quote:Det som förekommer ofta är våra såkallade "överpriser" på hemsidan. Detta är inga överpriser! Utan återförsäljarens rekommenderade utpris. Om alla följde dessa priser så skulle det vara mycket enklare för oss butiker att överleva,

Sen säger han så här
quote:De priser som står på hemsidan gäller inte i 99% av de köp som görs i butiken eller via telefon, eller e-post heller för den delen.
quote:Därför är mitt råd att först kolla på sidan för att sedan fatta telefonluren eller starta e-postprogrammet och fråga oss vad vi kan göra för pris på de produkter du är intresserad av.

Mattias.

#24

Postad 09 november 2002 - 13:42

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
SwedenPAT, Jag ser ingen reklam i det han säger!? Och ärlig, VEM SOM HELST HÄR KAN VARA FRÅN ETT FÖRTAG/BUTIK!! Så dom rek. man får kan vara från folk som vill tjäna på det. Man kan inte kolla upp sådant.


Hifi och hemmabio är för avancerat och komplicerat för att man ska kunna köpa det över internet. Det är min åsikt.


Så sant!!


Vad många glömmer bort att ta med i beräkningen är att produkten, oavsett hur bra den är, faktiskt kan gå sönder.

Hur gör man då? Skickar man in den till sajtens BOX adress? Vem pratar man med? Hur fort går det? Det kostar pengar för oss att vara duktiga på den biten också och tyvärr så drabbar ju det er kunder i slutändan i form av högre priser. Personligen tror jag att ni tjänar på det i längden


Ja, där håller jag med till 110%!! Var dum nog och köpte en TV av en känd nätbutik. Såklart så var det strul med den och varje gång jag ringde så var det nya personer som jag prata med som bara ville att sina 8 timmar skulle försvinna så fort som möjligt. Närmare 6-7 månader och ca 20-25 telefon samtal där jag var REJÄLT farbannad så fick jag tillbaka pengar. Var detta värt dom 2000kr jag sparade?? NEJ, NEJ, NEJ....

#25

Postad 09 november 2002 - 13:46

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
mattiask, Jag ser inte vart han säger emot sig själv!? Det finns en hel del tunga hifi märken som vill ha ett visst utpris, något som butiken kan få fan för om dom inte gör det. Sedan så är det ingen hemlighet att om man åker iväg till butiken och lyssnar, snackar så kan man ofta få ner priset en del. Och ju dyrare sake desto mer kan man få ner det. Jag fick ner min förstärkare 15 000kr i den affär jag köpte den.

#26

Postad 09 november 2002 - 13:49

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
nin: Jo det gör han ju.. lite grann.
Han säger ju att det vore mycket enklare om alla följde deom rekommenderade utpriserna men sen följer dom inte de själva, det är väl at säga emot sig själv.. lite grann.

Mattias.

#27

Postad 09 november 2002 - 14:10

Franz
  • Franz
  • Veteran

  • 2 127 inlägg
  • 0
spooky,

Jag är rädd att utvecklingen sprungit ifrån dig lite och jag tror att sidor som den här är det tydliga beviset på det. Visst är det så att ingen annan vet hur just du vill ha ditt ljud och inget borde ju kunna slå möjligheten att provlyssna själv innan man köper. Men alternativet är inte så dåligt det heller. Genom det här forumet har jag möjlighet att få reda på vad ett stort antal personer som lyssnat på de här produkterna i en hemmiljö, med olika kringutrustningar, under lång tid och utan intresse för om en viss produkt har högre marginal än en annan, tycker. Jag påstår inte att ni skulle försöka kränga på en kund en viss vara framför en annan enbart på grund av marginalen var högre men det känns som att på det här forumet behöver jag inte ens oroa mig för det.

Jag vill inte på något sätt kalla mig proffs. Jag studerar samt deltidsjobbar och har samtidigt ett ganska stort intresse för hembio som i stort sett helt och hållet vuxit fram genom den här sidan. Jag tror för övrigt att det finns en hel del som befinner sig i min position och är riktigt nöjda över att inte bara sparat hundralappar utan även flera tusenlappar på att handla över Internet. Ta en titt på folks hembio här och se hur många som handlat delar av sina utrustningar från t.ex. hembiobutiken, mediacheckpoint och hificomponents. Det är ganska många...

Givetvis får service kosta men man måste ju acceptera att det är kunden som bestämmer om det är värt det. Det finns väldigt många som tycker det är värt det och det är väl inte mer fel än att många ibland inte tycker servicen är värd det begärda beloppet.

Vad gör man om det blir fel då?
När min H/K DVD20 som jag köpte i butik inte höll måttet blev jag hänvisad till en serviceverkstad för H/K. När min Canton LE109 som jag köpt på hembiobutiken gick sönder, blev jag hänvisad till en annan serviceverkstad. Jag såg ingen skillnad i det förfarandet.

#28

Postad 09 november 2002 - 14:14

Unregistered8052adf6
  • Unregistered8052adf6
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by mattiask
nin: Jo det gör han ju.. lite grann.
Han säger ju att det vore mycket enklare om alla följde deom rekommenderade utpriserna men sen följer dom inte de själva, det är väl at säga emot sig själv.. lite grann.

Mattias.



Jag kan hålla med om att det kan uppfattas som en smula motsägelsefullt. Försök se det från vår synvikel istället. Självklart skulle det vara bra för alla butiker om alla hade samma pris. Det skulle däremot inte vara bra för er kunder.

Givetvis är det en utopi att det ska fungera så. Skulle vi ha som mål att försöka få det så ligger vi ganska risigt till. Konkurrens är bra. Det ger er kunder bättre priser, samtidigt som det pressar oss butiker att göra vårt yttersta för att göra våra kunder nöjda. Samtidigt måste det ju vara konkurrens på lika villkor, vilket inte alltid är fallet, men det är en helt annan tråd.

De som ser prislappen som det enda konkurrensmedlet är lite fel ute. Vi har ju massor av kostnader som stormarknader och internetsajter slipper. Att de sparar in på dessa kostnader får ju oundvikligen konsekvenser. Konsekvenser som oftast i slutendan drabbar kunden. Något som vi verkligen ogillar är att höra alla dessa "skräckhistorier" om 6-7 månader och 20 - 25 telefonsamtal för en enkel reklamation eller reparation.

Vi lider verkligen med er som råkat ut för detta. Billigast är aldrig synonymt med bäst. Fast självklart kan det vara det.

Ja tusan, det är inte lätt det här.

Per Östling
IT-Ansvarig
Ultimate Sound & Music AB

#29

Postad 09 november 2002 - 14:24

Unregistered2ba2233b
  • Unregistered2ba2233b
  • Beroende

  • 1 379 inlägg
  • 0
jag som 19 åring och intresserad av absolut välljud måste vända på varje peng och varje produkt . jag har träffat på en sådan butik med sådan personal att de inte bryr sig i ifall jag vill pruta på en produkt. de ser det som en självklarhet för att jag ska kunna fortsätta med mitt intresse. jag får princip 24/7 service hos den firman. kanon!
det är ju givet ifall man handlar att man ska ha samma bemötande oavsett belopp på varan man tänker köpa.

MVH Samuel Rönnqwist

#30

Postad 09 november 2002 - 14:25

Unregistered2956b483
  • Unregistered2956b483
  • Forumräv

  • 967 inlägg
  • 0
Spooky >> Om ni lade upp lite av den informationen du skriver här på hemsidan och dessutom skriver något i stil med "av leverantören rek. pris: " innan varje summa skulle ni nog slippa en del gnäll om "överpriser" (i den mån gnäll finns, har inte läst det själv). Ganska enkelt åtgärdat faktiskt.

#31

Postad 09 november 2002 - 14:29

Unregistered9225c452
  • Unregistered9225c452
  • Veteran

  • 1 571 inlägg
  • 0
quote:det är ju givet ifall man handlar att man ska ha samma bemötande oavsett belopp på varan man tänker köpa.


För mig är det självklart, men det funkar kanske inte riktigt alltid så.

#32

Postad 09 november 2002 - 14:32

Unregistered8052adf6
  • Unregistered8052adf6
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by sKalman
Spooky >> Om ni lade upp lite av den informationen du skriver här på hemsidan och dessutom skriver något i stil med "av leverantören rek. pris: " innan varje summa skulle ni nog slippa en del gnäll om "överpriser" (i den mån gnäll finns, har inte läst det själv). Ganska enkelt åtgärdat faktiskt.


Ja som jag skrev i början så behöver hemsidan fräschas upp. Detta är på gång. Dina åtgärder är "enkla" rent tekniskt. Politiskt kan det vara lite klurigare. Men förändringar kommer. Vi kan bara bli bättre.

/Per Östling
IT-ansvarig
Ultimate Sound & Music AB

#33

Postad 09 november 2002 - 14:34

Unregistered2ba2233b
  • Unregistered2ba2233b
  • Beroende

  • 1 379 inlägg
  • 0
Black: tjenare..
ifall det var så skulle det bli mycket trevligare att handla hos vissa.

#34

Postad 09 november 2002 - 18:08

Unregistered427a397c
  • Unregistered427a397c
  • Användare

  • 189 inlägg
  • 0
Hej spooky, tycker att det var trevligt inlägg. Alltid bra när "offentliga" personer bemöter kritik på detta forum tex fredholm på hemmabio tidningen och nu du-

Sen så är det kanske inte så att jag håller med dig till 100% , jag som bor utanför karlstad (molkom) måste åka in till stereo i Karlstad för att få ok service. Siba, onoff och liknande går bort. Kruxet är att om man letar efter hifi/hembio prylar via nätet så vet man oftast vilken produkt man vill ha tag på och då är ju oftast ointressant att betala 20% mer för de förmåner man alldrig tänker använda t.ex lyssningsrum.

Sen är det ju både logistiskt och geografiskt lönsammare för en butik att sälja via internet och då tycker man kanske att det borde vara billigare priser där än tvärtom.

Tycker det är bra att det finns butiker som håller god service och bra support men ska man försöka konkurera med andra internet saiter och storvaruhus måsta man erbjuda ett alternativt pris (billigare) till kunder som av geografiska och andra orsaker inte kan utnyttja all service som ingår i priset.

Sen kan jag inte fårstå varför man ska behöva skriva ut av leverantören "rekommenderat pris" då detta är totalt ointressant eftersom det är väl ändå ni som sätter era priser?

#35

Postad 09 november 2002 - 19:42

Unregistered8052adf6
  • Unregistered8052adf6
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by wawe4
Hej spooky, tycker att det var trevligt inlägg. Alltid bra när "offentliga" personer bemöter kritik på detta forum tex fredholm på hemmabio tidningen och nu du-

Sen så är det kanske inte så att jag håller med dig till 100% , jag som bor utanför karlstad (molkom) måste åka in till stereo i Karlstad för att få ok service. Siba, onoff och liknande går bort. Kruxet är att om man letar efter hifi/hembio prylar via nätet så vet man oftast vilken produkt man vill ha tag på och då är ju oftast ointressant att betala 20% mer för de förmåner man alldrig tänker använda t.ex lyssningsrum.

Sen är det ju både logistiskt och geografiskt lönsammare för en butik att sälja via internet och då tycker man kanske att det borde vara billigare priser där än tvärtom.

Tycker det är bra att det finns butiker som håller god service och bra support men ska man försöka konkurera med andra internet saiter och storvaruhus måsta man erbjuda ett alternativt pris (billigare) till kunder som av geografiska och andra orsaker inte kan utnyttja all service som ingår i priset.

Sen kan jag inte fårstå varför man ska behöva skriva ut av leverantören "rekommenderat pris" då detta är totalt ointressant eftersom det är väl ändå ni som sätter era priser?




Stopp och belägg. Vi försöker inte ens att konkurrera med storvaruhusen eller andra internetsajter, de får hålla på med sitt. Trots att vi säljer liknade produkter så tycker jag inte att man kan jämföra oss och storvaruhusen på samma dag.

Det kan faktiskt vara så lustigt att vi får arja samtal från återförsäljare som tycker att vi säljer deras produkter till för låga priser. Vad detta beror på är lite svårt att förklara men det har faktiskt endel att göra med ett märkes status.

Vem skulle köpa en ny Porsche om den reades ut för 50.000:-? Det måste ju vara något fel här? Eller har Porsche plöstligt blivit den nya folkvagnen? Hoppas ni förstår denna liknelse.

Vår hemsida är och kommer förbli en informationskälla i första hand och en handelsplats i andra hand. Vi tror att det bästa sättet för en person att handla avancerad hemelektronik är genom att föra en dialog med kunnig personal som tycker att det är kul med hemmabio och hifi. Denna bransch är översållad med minor och fallgropar. Vi gör allt vi kan för att undanröja dessa men en hemsida kommer aldrig kunna ersätta en riktig butik med riktiga människor som vet vad de talar om, eller har jag fel?

Mvh
Per Östling
IT-ansvarig
Ultimate Sound & Music AB

#36

Postad 09 november 2002 - 21:17

Unregisteredc128dd9c
  • Unregisteredc128dd9c
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by spooky
Vem skulle köpa en ny Porsche om den reades ut för 50.000:-? Det måste ju vara något fel här? Eller har Porsche plöstligt blivit den nya folkvagnen? Hoppas ni förstår denna liknelse.

Mvh
Per Östling
IT-ansvarig
Ultimate Sound & Music AB


Jag skulle gärna köpa en ny Prosche för 50000kr!

#37

Postad 09 november 2002 - 21:30

Unregistered9225c452
  • Unregistered9225c452
  • Veteran

  • 1 571 inlägg
  • 0
Det han menar är ju att det inte hade varit en Porsche om den kostade 50 papp.

#38

Postad 09 november 2002 - 21:53

Unregisteredb3c6d6ac
  • Unregisteredb3c6d6ac
  • Forumräv

  • 632 inlägg
  • 0
quote:Det som förekommer ofta är våra såkallade "överpriser" på hemsidan. Detta är inga överpriser! Utan återförsäljarens rekommenderade utpris. Om alla följde dessa priser så skulle det vara mycket enklare för oss butiker att överleva, men nu finns det aktörer på marknaden, jag tänker inte nämna några namn, som gör allt för att kapa sina kostnader. På så sätt kan de pressa priserna lite ytterligare. Att självklara saker som lager, lyssningsrum, service och personal med kunskap om det man säljer, får stryka på foten har ingen som helst betydelse för vissa. Huvudsaken är att produkten är några hundralappar billigare. Att det sedan inte finns någon att prata med när man har frågor angående sin nyinvestering kommer som en hemsk överraskning för vissa.

Hemskt tråkig läsning tycker jag...[;)] Det är väl för sjutton upp till varje återförsäljare vilken "afffärsidé" man väljer att bygga sin verksamhet på? I en värld där möjligheten till kommunikation ständigt ökar är faktiskt inte de traditionella återförsäljarna den enda källan till saklig information om produkterna. Det finns tester i tidningar, på nätet, forum där man kan diskutera med andra som redan har prylarna o s v.
För mig själv som inte bor i en storstad har detta varit mycket mer vädefullt än något annat de senaste åren.
Att bara skriva något så dumt som "Om alla följde dessa priser så skulle det vara mycket enklare för oss butiker att överleva" är det dummaste jag har sett... Om den service din butik erbjuder (med tillhörande höga priser) är någonting som kunderna uppskattar så kommer du inte att ha några problem. Varför känner du då ett behov av att överhuvudtaget gå ut och försvara detta??? Är det kanske så att kundunderlaget sviker för era kunder i större utsträckning väljer billigare, mer "oseriösa" alternativ och det upprör dig? Jag anser att konsumenterna ska ha en valmöjlighet och inte vara 100% tvingade till en viss "affärsmodell" bara för den råkar vara den traditionella.
Ett annat uttryck för detta är fri konkurrens!

Ditt inlägg är precis lika fånigt som om Volvo skulle anklaga
alla personer som köper japanska småbilar för att inte förstå sitt eget bästa och välja deras "säkrare" (=dyrare) koncept framför de "oseriösa" alternativ som finns. Om vi hade begränsat utbudet av nybilar i Sverige till bara stora jättebilar då kunde vi kanske ha räddat många Volvo-jobb i Sverige också?

Ja, jag blir upprörd när jag läser sånt här skräp, samtidigt som jag känner till återförsäljare i Sverige som inte längre får leveranser från vissa tillverkare bara för att de försökte sätta lite lägre pris på vissa produkter. Sjukt!
Uppskattar kunderna hög service/högt pris så kommer de att VÄLJA det och Ni kommer inte att ha några problem men att öppet propagera för konkurrensbegränsning, det är otroligt dålig stil! Jag tycker dock inte att den typ av inlägg som du gjort bör "förbjudas" på något sätt. Det är bara bra om alla får se vad Ultimate står för officiellt!

Om svenska "butiker" överlever eller inte kommer att avgöras av deras "följsamhet" mot marknaden, d v s förmåga att anpassa sin verksamhet och kostnader mot den för tillfället rådande situationen på marknaden. Precis som i alla andra branscher...

Jag tycker det råder otillräcklig konkurrens i Sverige, särskilt när det gäller AV/Hifi prylar. Den olagliga kartellbildningen som finns i denna bransch förhindrar uppkomsten av "nya" och bättre affärsalternativ för konsumenterna i Sverige och många "tvingas" köpa från utlandet istället på grund av detta. Det är negativt för den svenska ekonomin som helhet.

quote:Det kan faktiskt vara så lustigt att vi får arja samtal från återförsäljare som tycker att vi säljer deras produkter till för låga priser. Vad detta beror på är lite svårt att förklara men det har faktiskt endel att göra med ett märkes status.

Kan du tala om vilka "återförsäljare" du har fått samtal ifrån.
Jag skule gärna vilja komplettera min anmälan hos konkurrensverket angående detta olagliga beteende med de namnen som du har. Om inte så har du åtminstone redan medgivit att du "har kännedom" om olagligheter och kanske får ställa upp som vittne nån gång i framtiden? Man vet ju aldrig...

quote:Vem skulle köpa en ny Porsche om den reades ut för 50.000:-? Det måste ju vara något fel här? Eller har Porsche plöstligt blivit den nya folkvagnen? Hoppas ni förstår denna liknelse.
Nej, inte alls. Jag själv och säkert 50% av Sveriges befolkning skulle nog beställa en direkt!!! Det enda jag inte förstår är hur du verligen kan tro nåt annat själv...
(Men detta kanske var en ganska dålig liknelse, eller?)

#39

Postad 09 november 2002 - 23:31

Unregisteredc128dd9c
  • Unregisteredc128dd9c
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by Black Rob
Det han menar är ju att det inte hade varit en Porsche om den kostade 50 papp.


Menar han även då att ett par högtalare inte är bra om de inte kostar tiotusentals kronor?

Jag tycker att det verkar som att spooky menar att dyra högtalare köper man inte för att de låter helt underbart utan för att få "status"! [8]

#40

Postad 09 november 2002 - 23:40

Unregisteredc128dd9c
  • Unregisteredc128dd9c
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by spooky
Vem skulle köpa en ny Porsche om den reades ut för 50.000:-? Det måste ju vara något fel här? Eller har Porsche plöstligt blivit den nya folkvagnen? Hoppas ni förstår denna liknelse.

quote:Originally posted by Stefan007
Nej, inte alls. Jag själv och säkert 50% av Sveriges befolkning skulle nog beställa en direkt!!! Det enda jag inte förstår är hur du verligen kan tro nåt annat själv...


Jag tycker spooky är ute och cyklar nu!





Vi fick förresten stryk av Vimmerby med 11-3 idag. (55-12 i skott!)

#41

Postad 10 november 2002 - 05:54

Unregistered6d1d3d3f
  • Unregistered6d1d3d3f
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0
Ta bara en sådan sak som att Ultimate tar 25995 enligt hemsidan för en h/k AVR8500. Medans HIFIComponents tar :

1 * AV Receiver Harman Kardon AVR-8500 black EUR 1899,00; 24 month manufacturer warranty; In stock.
Shipping costs to Sweden by UPS are EUR 34,20 + EUR 6,00 transport insurance.


DVS: lätt räknat i sek, AVR8500: 17280 sek frakten hem till mig 312 sek och sedan en transport försäkring på 55 kr. Totala summan blir altså 17647 sek.

Summa sumarum, är den personliga servicen etc etc värd hela 8348 sek??

Visst så säger han att priset ¨på nätbutiken på ultimate inte stämmer med priset man får via mail,telefon och butik kontakt. Men jag tvivlar på att man får den 8348 sek billigare.

Jag valde att räkna på att 1 EUR står som i dagsläget på 9,1 sek

#42

Postad 10 november 2002 - 08:07

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
AndiOne, Du kan ju inte jämföra med utlänska internet butiker.

#43

Postad 10 november 2002 - 09:30

jonasbonde
  • jonasbonde
  • Master of Who?

  • 1 832 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by AndiOne
DVS: lätt räknat i sek, AVR8500: 17280 sek frakten hem till mig 312 sek och sedan en transport försäkring på 55 kr. Totala summan blir altså 17647 sek.


Att jämföra utländksa butiker är lite orätvisst... Det lite mer jobb att beställa från tyskland än Sverige.

Annars kostar AVR8500 18995 hos apparat.se .

//Jonas

#44

Postad 10 november 2002 - 10:48

Unregisteredb3c6d6ac
  • Unregisteredb3c6d6ac
  • Forumräv

  • 632 inlägg
  • 0
Jämförelser med utländska butiker är inte så orättvisa som en del vill få oss att att tro har det visat sig. Flera marknadsansvariga hos olika tillverkare som jag har pratat med de senaste månaderna har sagt att det finns ingen anledning för priserna att variera så kraftigt som de ofta gör mellan Sverige och övriga länder i EU. Momsskillnader, obunden valuta mot Euron och lokala avvikelser kan påverka priserna mellan 7-15% på sin höjd menar de. Idag skiljer det ofta mycket, mycket mer än så. Anledningen är förstås otillräcklig konkurrens i Sverige.

Apparat.se köper troligtvis från tyskland för att slippa "fördyrande" mellanhänder och de traditionella lokala distributörerna... Om detta är en affärsmodell som de flesta konsumenterna föredrar så kommer "butiker" som apparat.se att så småningom slå ut de traditionella åtrförsäljarna, självklart. Jag tror dock att det finns en naturlig marknad för både nätbutiker och de vanliga butikerna i framtiden (om det bara går att skära ner kostnaderna i det traditionella distributörsledet en del). Efter turerna med Bluemarx tidigare så är nog också de flesta medvetna om vilka "risker" det innebär att handla från en nätbutik och man måste själv bedöma om priskillnaden står i proportion till risken. Att spara 7000:- kan ju vara värt en del "risk" för många. Så är det t ex för min del. Priskillnaden är för stor för att kunna motivera ett köp i "vanlig butik" utan att man känner sig nästan lurad... Vissa kanske känner tvärtom, att servicen i butiken är värd 7000:- extra?

Den här tråden är återigen ett tydligt bevis för hur otroligt "styrd" konkurrrenssituationen ofta är i Sverige. Ultimate medger helt öppet att man inte kan sätta ut sina "verkliga" nettopriser på sina sidor för att då riskerar de helt enkelt att inte längre få sälja produkterna. Distributörerna "ringer" och klagar på deras "felaktiga" prissättning. Det positiva är i alla fall att det är första gången som jag sett en butik deklarera detta så öppet och det kan nog visa sig vara betydelsefullt för oss som kämpar mot de olagliga svenska priskartellerna m m.

#45

Postad 10 november 2002 - 15:45

Unregistered0958527d
  • Unregistered0958527d
  • Beroende

  • 1 119 inlägg
  • 0
Hej!

Jag förstår hur Ultimate resonerar i Pers inlägg. Och visst är det bra att han förklarar att Ultimate kan ge dig ett bra paketpris, kompispris etc etc om det passar dem. Du får service och är du en tillräckligt intressant kund kan du till och med få ett bra pris. Finemang, eller hur?!

Ser man ur kundens synvinkel har man fritt att välja proportionerna pris / service. Det behöver vi inte tramsa med nu.

Men för Guds skull, se EU som en GEMENSAM marknad, poängen med EU är ju att stimulera handeln MELLAN länderna för att jämna ut ev. orättvisor som agenturer och liknande kvasilegala karteller kan bidraga till. En kund i Sverige kan ju till och med knäppa svenska internet firmor på fingrarna och handla från Tyskland eller England (pundet är lågt nu). Det är bara bra för att justera priserna. Orättvisan ligger precis spm Per skriver på ett annat plan, Svenska firmor har mycket högre företagsskatter och sociala avgifter mm mm att betala jämfört med utlandska firmor, men jämför man Apparat.se och Ultimate får man dra slutsatsen att de arbetar på lika villkor fast med olika affärsmodeller.

Slutligen vill jag bara inflika att det ena inet behöver utesluta det andra. Hi-Fi Components i Munchen och Berlin har jättetrevliga butiker där man kan lyssna och klämma på produkterna, och de säljer SAMTIDIGT stora volymer över Internet.

Tycker en svensk sk. "service-firma" att de har för låg omsättning och vill stimulera fler att sitta ner och lyssna innan de köper (vilket jag tycker är en sund inställning) så har de ju alltid möjligheten att sälja parallellt över nätet till folk från glesbygden och oss experter som vet vad vi vill ha och dessutom borde ta arvode av säljaren vi läxar upp när vi handlar. [:D]

/Marcus

#46

Postad 10 november 2002 - 16:05

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
Ja, folk får köpa hur mycket dom vill från nätbutiker, men var MEDVETEN om riskerna.
Själv så ska det mycket till innan jag köper så igen.

Sedan så har vi detta med att kunna gå in i en butik och lyssna på sakerna, och låna hem och testa om det funkar bra hos sig själv. Något man BÖR göra om man ska köpa något seriöst. INGEN köper väl en bil över internet utan att ha testat den innan eller hur?
Det kan mycket väl vara så att den saken funkar inget vidare med sina egna grejer/rum och med butiken erfarenhet får tips om en som funkar bättre och kanske t o m är billigare. Det var inte så länge sedan någon här på forumet tänkte köpa ett par högtalare över internet här som sån TUR tog med dom hem och dom funka inte alls hemma. Kul att lägga ut nästan 20 papp och det låter skit.

Personligen så ger jag gärna mer pengar för service och kunskap (om det är en bra butik) och vill INTE köpa ohört. Och man kan alltid pressa ner priserna lite också. Tyvärr så hamnar jag själv i en knipa nu när jag ska uppgradera min skivspelare. Dom spelare som är av intresse finns inte i Sverige att lyssna på ens! Så där får jag tyvärr gå efter tester, vad folk som äger dom säger och hoppas på det bästa.

#47

Postad 10 november 2002 - 16:20

Unregistered8052adf6
  • Unregistered8052adf6
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
Tack alla för era synpunkter och kommentarer. Det är inget lätt ämne, det märks. Men det här har varit väldigt lärorikt och intressant. Jag hoppas vi kan utnyttja denna nyvunna kunskap i vårt framtida arbete. Självklart skulle den optimala butiken ha snuskigt låga priser, proffs som personal, stora demorum med massor av produkter och butiker utspridda över hela landet, samt världens bästa hemsida. Denna ekvaktion är inte lätt att få ihop men vi gör så gott vi kan för att komma så nära som möjligt.

Tack för denna gång
Per Östling
IT-ansvarig
Ultimate Sound & Music AB

#48

Postad 10 november 2002 - 16:48

Unregistered6d1d3d3f
  • Unregistered6d1d3d3f
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0
Jag tycker absolut att man kan jämföra med utlänska firmor. Speciellt tyska.
Det blir inte så dyrt att åka ner till affären och provlyssna på plats, visst att beställa den direkt blir nog bra mkt billigare, med dagens bensin pris. Som för mig som bor i Norrköping det blir en saftig bensin räkning.

MEN jag kan slå vad om att jag kan skramla ihop 3-4 kompisar som mer än gärna följer med på resan och betalar sin del i bensin pengarna för att köpa sprit och öl till ett krafitgt underpris jämfört med här i Sverige.

Man får ju helt enkelt slå ihop nytta med nöje. Sedan vad som är nytta och vad som är nöje är ju upp till var och en att fundera på- [:D][:D][:D]

#49

Postad 10 november 2002 - 17:06

Unregistereda0b696e6
  • Unregistereda0b696e6
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0
Jag håller med Stefan007. Varför ska vi betala överpris i Sverige. Jag har bl.a. tittat på Hk AVR-8500 och det skiljer ju nästan 10000:- mellan Sverige(ej internet butiker) och Tyskland. Detta innebär att jag får köpa en mindre billigare förstärkare om jag köper den i Sverige. Jag får alltså om jag skall köpa min Hembio i en butik i Sverige köpa en simplare förstärkare en simplare DVD spelare och lite billigare högtalare för att butiken har gjort den stora uppoffringen att visa vad dom säljer. Om det handlade om 1000-2000 kr så kanske jag skulle tycka att det är ok. Men när det handlar om 10000 tals kronor då är det något som är fel. Nu får jag alltså en simplare hembio som jag skall leva med i 5-10 år för att butiken visade mig vad dom vill sälja under kanske en timme. Jag tror inte att det är enbart butikernas fel det verkar vara generalagenterna som bråkar. I Tyskland kan man sälja en AVR8500 för runt 16000:- och tjäna pengar på det. Har verkligen butikerna i sverige över 10000:- vinst på en AVR8500 eller är det generalagenterna som tar pengarna. Jag tycker att det får vara slut med dessa olagligheter. Nu är vi med i EU och då skall inte vissa marknader misgynnas.

/Jocke

#50

Postad 10 november 2002 - 17:18

Unregistered2ba2233b
  • Unregistered2ba2233b
  • Beroende

  • 1 379 inlägg
  • 0
jocke: vi är åter tillbaka till att i sverige har vi höga avgifter för företagre. min pappa har drivit ett skogsavvärknings företag i 35 år och min mamma en lanthandel i 32 år. så nog har man fått höra hur det är att vara företagare i sverige de år jag varit på denna jord..

MVH Samuel Rönnqwist



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.