Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Samsung Q8DN / Q9FN

538 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Samsung QLED QE55Q9FN (TV) 6 8,2 (4) Inga priser
Samsung QLED QE75Q9FN 75" 4K Ultra HD (3840x2160) Smart TV (TV) 8 8 (3) Inga priser
Samsung QLED QE65Q9FN 65" 4K Ultra HD (3840x2160) Smart TV (TV) 6 8,61 (30) Inga priser
Samsung QLED QE65Q8DN 65" 4K Ultra HD (3840x2160) Smart TV (TV) 7 7 (1) Inga priser
Samsung QLED QE55Q8DN (TV) 7 8 (2) Inga priser
21 relaterade trådar
75"+ (1660 inlägg) 1 år sedan
Någon annan med samsung tv som har detta problem (6 inlägg) 3 år sedan
TVs BLACK FRIDAY 2019 29/11 (27 inlägg) 4 år sedan
Döda pixlar Q9FN :( (86 inlägg) 4 år sedan
Inställningar av samsung Qe**Q9F (9 inlägg) 4 år sedan
LG 75SK8100 till Samsung QE75Q6FN (8 inlägg) 4 år sedan
Sony 65XF9005 eller Samsung UE65NU8045T (13 inlägg) 4 år sedan
Samsung QE65Q67RAT åsikter? (4 inlägg) 4 år sedan
Samsung 65" Q9FN (46 inlägg) 4 år sedan
Sony XF-9005 vs Samsung Q8DN (14 inlägg) 5 år sedan
Samsung 65" Q6FN eller Q8DN (10 inlägg) 5 år sedan
Philips 65OLED873 eller LG OLED65B8 köpråd (3 inlägg) 5 år sedan
Samsung LCD-TV 2018, QLED försök 2 (646 inlägg) 5 år sedan
Sony eller Samsung, Budget runt 15k (16 inlägg) 5 år sedan
Samsung one remote problem (1 inlägg) 5 år sedan
Vilken Tv ska jag köpa? Budget 20k (6 inlägg) 5 år sedan
55" för max 15 000 kr? (8 inlägg) 5 år sedan
OLED 65", QLED 75" eller LED 85"? (17 inlägg) 5 år sedan
Bäst 65 tum TV Sport/Fotboll 10-15 000Kr (4 inlägg) 5 år sedan
65" Sony/LG/Samsung LCD eller Oled? (6 inlägg) 5 år sedan
LG OLED55B7V eller Sony KD-65XE9005 (30 inlägg) 6 år sedan

#401

Postad 23 januari 2019 - 16:36

Unregisteredb386fc24
  • Unregisteredb386fc24
  • Användare

  • 224 inlägg
  • 1

Såg det nu när jag fick tillgång, synd att dom va så sega på att skicka ut mina uppgifter då jag vet att dom vart billigare tidigare, 

Sitter idag med en 75NU8005 som jag inte riktigt känner mig nöjd med och har öppet köp till i morgon.

Funderar på en Q7 Q8 eller Q9, kan bara inte bestämma mig hur mycket jag vill lägga.

 

Vad är du missnöjd med?



#402

Postad 23 januari 2019 - 20:34

Amko_2015
  • Amko_2015
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Såg det nu när jag fick tillgång, synd att dom va så sega på att skicka ut mina uppgifter då jag vet att dom vart billigare tidigare, 

Sitter idag med en 75NU8005 som jag inte riktigt känner mig nöjd med och har öppet köp till i morgon.

Funderar på en Q7 Q8 eller Q9, kan bara inte bestämma mig hur mycket jag vill lägga.

Hej Fredde

 

Har själv en QE75Q9FNAT som jag gav 60tkr

Eftersom du har en 75"-8 serie nu tror jag INTE du blir imponerad av ...Q9an 

Säger inte att Tv:n är dålig men den imponerar inte.

Köp en Oled Tv känns bättre, smartare. Q9 är en trimmad gammal lcd tv där man fortfarande försöker få ut massor med pengar på LCD/LED teknik (trampar jag folk på tårna nu ? =)

 

Ambient Mode = Får absolut inte Tv att smälta in. 

No Gap wall-mount = Ta bort ordet "NO" så blir det rätt GAP WALL-MOUNT , Tv tiltar nedåt.

 

Nu till alla som ifrågasätter det jag skriver. 

Svar: Ja, jag matar tv med rätt sorters signal. 

Svar: Ja, jag har gjort kalibrering WOW ehm nä bullshit blev bara värre/sämre.

Svar: Nej jag tittar in på tv från tv uttaget endast Iptv 720p men mesta dels 1080p

Svar: Ja, jag har riktiga 4k filmer

Vad mer behöver jag säga :) köp en billigare tv och få mer för pengarna. ( evt en bättre tv)

 

Men det e vad jag tycker... Alla har vi olika tycken men för så passa många pengar förväntar åtminstone jag mig 

mycket mer. 



#403

Postad 23 januari 2019 - 22:01

Unregistered7731b045
  • Unregistered7731b045
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Jag har en Q9FN, finns det någon inställning som ”döljer” DSE?
Tycker faktiskt det ser helt kasst ut när man tittar på hockey.
Detta är ändå den 3:e Q9FN som jag har hemma och alla har sett likadana ut.
Vid film så tänker man dock inte på det.

#404

Postad 24 januari 2019 - 17:27

Unregisteredb4b9925b
  • Unregisteredb4b9925b
  • Användare

  • 113 inlägg
  • 0

Hej Fredde

 

Har själv en QE75Q9FNAT som jag gav 60tkr

Eftersom du har en 75"-8 serie nu tror jag INTE du blir imponerad av ...Q9an 

Säger inte att Tv:n är dålig men den imponerar inte.

Köp en Oled Tv känns bättre, smartare. Q9 är en trimmad gammal lcd tv där man fortfarande försöker få ut massor med pengar på LCD/LED teknik (trampar jag folk på tårna nu ? =)

 

Ambient Mode = Får absolut inte Tv att smälta in. 

No Gap wall-mount = Ta bort ordet "NO" så blir det rätt GAP WALL-MOUNT , Tv tiltar nedåt.

 

Nu till alla som ifrågasätter det jag skriver. 

Svar: Ja, jag matar tv med rätt sorters signal. 

Svar: Ja, jag har gjort kalibrering WOW ehm nä bullshit blev bara värre/sämre.

Svar: Nej jag tittar in på tv från tv uttaget endast Iptv 720p men mesta dels 1080p

Svar: Ja, jag har riktiga 4k filmer

Vad mer behöver jag säga :) köp en billigare tv och få mer för pengarna. ( evt en bättre tv)

 

Men det e vad jag tycker... Alla har vi olika tycken men för så passa många pengar förväntar åtminstone jag mig 

mycket mer. 

 

Med tanke på att du har skrivit det ENDA inlägget i denna tråd som är typ 100% negativt så väljer jag att tro på majoriteten :)



#405

Postad 24 januari 2019 - 19:23

Unregisteredb386fc24
  • Unregisteredb386fc24
  • Användare

  • 224 inlägg
  • 0

Hej Fredde

Har själv en QE75Q9FNAT som jag gav 60tkr
Eftersom du har en 75"-8 serie nu tror jag INTE du blir imponerad av ...Q9an
Säger inte att Tv:n är dålig men den imponerar inte.
Köp en Oled Tv känns bättre, smartare. Q9 är en trimmad gammal lcd tv där man fortfarande försöker få ut massor med pengar på LCD/LED teknik (trampar jag folk på tårna nu ? =)

Ambient Mode = Får absolut inte Tv att smälta in.
No Gap wall-mount = Ta bort ordet "NO" så blir det rätt GAP WALL-MOUNT , Tv tiltar nedåt.

Nu till alla som ifrågasätter det jag skriver.
Svar: Ja, jag matar tv med rätt sorters signal.
Svar: Ja, jag har gjort kalibrering WOW ehm nä bullshit blev bara värre/sämre.
Svar: Nej jag tittar in på tv från tv uttaget endast Iptv 720p men mesta dels 1080p
Svar: Ja, jag har riktiga 4k filmer
Vad mer behöver jag säga :) köp en billigare tv och få mer för pengarna. ( evt en bättre tv)

Men det e vad jag tycker... Alla har vi olika tycken men för så passa många pengar förväntar åtminstone jag mig
mycket mer.


Hjälpte en polare att hänga en tv med no-gap-wall-mount. Satt ca 2 mm från väggen. Säker på att det inte är något fel på fästet du fick?

#406

Postad 24 januari 2019 - 21:32

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 1
Han betalade fullpris. Då får man en annan synvinkel och för 60k skulle jag också vara ganska negativ.

#407

Postad 25 januari 2019 - 14:32

Kniff
  • Kniff
  • Lärjunge

  • 309 inlägg
  • 0

Jo för 60k hade jag nog sneglat på LG 77" OLED istället, var väl nere på 55k en sväng. Det är endast DSE jag stör mig på med QE75Q9FN dock. För 30k finns det väl knappast någon 75" med bättre bild?


Redigerat av Kniff, 25 januari 2019 - 14:33.


#408

Postad 02 februari 2019 - 14:58

The Intersect
  • The Intersect
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

Har haft min tredje 75Q9 (köpt via Benify under BF) i en vecka nu. Grymt nöjd. Vilket otroligt lyft mot min gamla 65KS8000. 4K HDR är på en helt annan nivå nu. Aldrig mer edge lit! Visst har den lite, lite DSE men absolut inget jag stör mig på, speciellt med tanke på att jag haft böjda/lutande skärmar och stora problem med uniformitet på mina två tidigare exemplar. Fick även med vad som verkar vara en uppdaterad variant av stativet till tvn (fler 'fötter' under delen som går längs tv), om detta hjälper mot att dom lutar som dom gör vet jag inte, men min tv lutar inte alls nu.



#409

Postad 02 februari 2019 - 19:38

Unregisteredb386fc24
  • Unregisteredb386fc24
  • Användare

  • 224 inlägg
  • 0

Har haft min tredje 75Q9 (köpt via Benify under BF) i en vecka nu. Grymt nöjd. Vilket otroligt lyft mot min gamla 65KS8000. 4K HDR är på en helt annan nivå nu. Aldrig mer edge lit! Visst har den lite, lite DSE men absolut inget jag stör mig på, speciellt med tanke på att jag haft böjda/lutande skärmar och stora problem med uniformitet på mina två tidigare exemplar. Fick även med vad som verkar vara en uppdaterad variant av stativet till tvn (fler 'fötter' under delen som går längs tv), om detta hjälper mot att dom lutar som dom gör vet jag inte, men min tv lutar inte alls nu.


Har varit lite osäker på huruvida det är möjligt att byta om jag skulle få ett dåligt exemplar. Men det gick alltså smidigt att byta flera ggr även när du köpt direkt av Samsung?

#410

Postad 04 februari 2019 - 12:04

The Intersect
  • The Intersect
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

Har varit lite osäker på huruvida det är möjligt att byta om jag skulle få ett dåligt exemplar. Men det gick alltså smidigt att byta flera ggr även när du köpt direkt av Samsung?


Japp. Dom var väldigt schyssta, behövde inte direkt kämpa för att få de utbytta. Hela processen tog ganska lång tid dock.

#411

Postad 07 februari 2019 - 20:30

Lovgren87
  • Lovgren87
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

Så,.... Jag har fått ett problem med min 2 veckor gamla tv 55Q8DN. Från standby så vill tv inte starta upp bild alla gånger. Ljudet går igång men inte bilden. så rödlampa lyser för standby klickar igång med kontrollen standbylampa slocknar och ljudet går igång men ingen bild. stänger av med kontrollen, standbylampa tänds. sätter på med kontrollen och jag har bild och ljud som det ska vara. detta har händer nästan varje uppstart. jag vet inte varför! Chattat med Samsung, dom kände inte igen det alls. Någon mer som har varit utsatt för liknande? Kör FW: 1202.3



#412

Postad 14 februari 2019 - 16:01

magi
  • magi
  • Forumräv

  • 681 inlägg
  • 0
Hej
Jag har en 55 tums q9fn och idag när jag kollade på tv fick jag för mig att bilden blev mindre den går inte ut till kanten utan är nedsläckt ca 8 mm in.
Jag kanske har fel men de kändes som bilden blev mindre.
Samma resultat på alla ingångar.

När jag kollar nära tv en när den är avstängd så ser jag en blå linje.

Redigerat av magi, 14 februari 2019 - 16:10.


#413

Postad 15 februari 2019 - 12:26

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Hej
Jag har en 55 tums q9fn och idag när jag kollade på tv fick jag för mig att bilden blev mindre den går inte ut till kanten utan är nedsläckt ca 8 mm in.
Jag kanske har fel men de kändes som bilden blev mindre.
Samma resultat på alla ingångar.

När jag kollar nära tv en när den är avstängd så ser jag en blå linje.


Jag upplevde detta själv för några dagar sedan.

Men när man ser på tvn avstängd så ser man klart och tydligt att bilden inte går ända ut til kanten och att det är ca 8mm med "något annat än bildyta" så jag tror det bara är att efter en stund har wow-känslan gått ned lite och man börjar se andra saker som man inte tänkte på förr.

#414

Postad 15 februari 2019 - 13:32

seal
  • seal
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0

Hej
Jag har en 55 tums q9fn och idag när jag kollade på tv fick jag för mig att bilden blev mindre den går inte ut till kanten utan är nedsläckt ca 8 mm in.
Jag kanske har fel men de kändes som bilden blev mindre.
Samma resultat på alla ingångar.

När jag kollar nära tv en när den är avstängd så ser jag en blå linje.

 


 

Jag upplevde detta själv för några dagar sedan.

Men när man ser på tvn avstängd så ser man klart och tydligt att bilden inte går ända ut til kanten och att det är ca 8mm med "något annat än bildyta" så jag tror det bara är att efter en stund har wow-känslan gått ned lite och man börjar se andra saker som man inte tänkte på förr.

 

Så ser det även ut på min 65" Q8DN och kikar man på vanliga användarbilder på nätet som visar dessa apparater så ser det likadant ut tycker jag.



#415

Postad 15 februari 2019 - 13:39

seal
  • seal
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0

Hej
Jag har en 55 tums q9fn och idag när jag kollade på tv fick jag för mig att bilden blev mindre den går inte ut till kanten utan är nedsläckt ca 8 mm in.
Jag kanske har fel men de kändes som bilden blev mindre.
Samma resultat på alla ingångar.

När jag kollar nära tv en när den är avstängd så ser jag en blå linje.

 


 

Jag upplevde detta själv för några dagar sedan.

Men när man ser på tvn avstängd så ser man klart och tydligt att bilden inte går ända ut til kanten och att det är ca 8mm med "något annat än bildyta" så jag tror det bara är att efter en stund har wow-känslan gått ned lite och man börjar se andra saker som man inte tänkte på förr.

 

Så ser det även ut på min 65" Q8DN och kikar man på vanliga användarbilder på nätet som visar dessa apparater så ser det likadant ut tycker jag.



#416

Postad 15 februari 2019 - 13:58

magi
  • magi
  • Forumräv

  • 681 inlägg
  • 0
Ok tack för svaren, då verkar allt vara som de ska.
Att jag såg de i går kan ha varit för att de var första gången som jag såg på tv på dagen och att ljuset i rumet varit annorlunda.

Redigerat av magi, 15 februari 2019 - 13:59.


#417

Postad 15 februari 2019 - 14:05

Kniff
  • Kniff
  • Lärjunge

  • 309 inlägg
  • 0

Märkte nu när flyttat och satt TVn på foten att TVn är lite skev, alltså att den är lite böjd mot nedre hörnet. Jag ska förvisso hänga upp den på väggen, den kanske "hänger till sig"...

 

Hur fungerar det för er som kontaktat Benify och fått utbytt den vägen? Kommer dom hem och gör det? upppacking/nerpacking? Tillvägagångssätt?



#418

Postad 15 februari 2019 - 20:11

Unregistered0e7e2661
  • Unregistered0e7e2661
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0

Köpte en QE758DNA till företaget nu i veckan och jag är helt förvirrad nu. Efter att vi packat upp den och tagit bort de två gråa skyddsklamparna (typ skumgummi) på varsin sida, samt en heltäckande skyddsplast (prasslig) så ser skärmen ut så här:

 

https://imgur.com/Tix3XaW

https://imgur.com/o1FCqBX

 

Det är alltså svarta märken där skydden suttit och det går inte att få bort dem. Känns ungefär som om det är kondens bakom skärmen.

Detta kan väl inte stämma?

Känns verkligen som att det sitter en film till på skärmen, men det går inte att ta bort något. Vågar inte pilla för mycket om anti-reflex-lagret skall lossna.
Har mailat in bilder till Samsung support, och väntar på svar. Tänkte kolla med er här vad ni tror.



#419

Postad 15 februari 2019 - 22:54

Samplehead
  • Samplehead
  • Forumräv

  • 577 inlägg
  • 0

Märkte nu när flyttat och satt TVn på foten att TVn är lite skev, alltså att den är lite böjd mot nedre hörnet. Jag ska förvisso hänga upp den på väggen, den kanske "hänger till sig"...

Hur fungerar det för er som kontaktat Benify och fått utbytt den vägen? Kommer dom hem och gör det? upppacking/nerpacking? Tillvägagångssätt?

Du kontaktar Samsung som fixar returen och beställer transport. Transport firman (har för mig att det var Bring) har med sig retursedlar så du behöver bara packa ner TV:n och lämna över den till dem. Fungerade riktigt smidigt. Osäker på hur det fungerar om du vill byta och inte returnera, men jag antar att de har med sig en ny som de lämnar i utbyte.

Redigerat av Samplehead, 15 februari 2019 - 22:58.


#420

Postad 28 februari 2019 - 20:50

DJAL
  • DJAL
  • Amatör

  • 77 inlägg
  • 0

Köpte idag en Samsung Q9 75" från komplett för 34900:- samt ett "no gap" demo stativ från komplett.

 

Håller tummar jag drar högsta vinst på panel lotteriet. 

 

Griffin vad för inställningar hade du? Ska testa sen TVn för nedan. Sjukt med tanke på vad de kostar att nan kan inte få en konplett TV utan problem...

 

 

Döda Pixlar
 
DSE (Dirty Screen effelt)
 
Bleeding
 
Clouding
 
Banding / Jailbars
”tv oled vertikal banding test 5% gray” ,10% , 20%
 
Tint
 
Halo / Blooming


#421

Postad 28 februari 2019 - 22:02

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Jag skulle rekommendera att inte köra DSE-test då alla har en form av DSE och genom att köra testen så kommer du bli mycket mera medveten om var detta sitter på teven än genom att bara råka se det på content, och skillnaden blir att så fort det kommer en ensfärgad yta eller typ himmel så börjar du leta på dom ställen du vet är illa.......skit i DSE test!

 

Vertical banding är också lite dumt på just testbild men mera ok då jag iaf aldrig klarar se banding i content oavsett hur mycket jag letar.

 

Dom andra testerna är nog smarta att göra, men kom ihåg att många rapporterar om skillnader efter sirka 2 veckor, en del til det bättre och en del til det sämre.

 

Såhär kör jag men har då gjort kalibrering med probe:

 

För film/Serier i SDR. 120 nits på min tv:

Moviemode-läget

Backlight: 11

Brightness: 0

Contrast: 40

Sharpness: 0

Color: 26

Tint: 0

Digital clean view: Off

Auto motion plus: Off

Local Dimming: Standard

Contrast enhancer: Off

HDR+ Mode: Off

Film Mode: Off

Color Tone: Warm 2

BT.1886: +2

Color space: Auto

 

 

Film/Serie HDR:

Movie-mode

Backlight: 50

Brightness: 0

Contrast: 45 (denna justering gör att EOTF blir lite mer normal samt att text och annat inte bränner hål i näthinnan)

Sharpness: 0

Color: 26

Tint: 0

Digital clean view: Auto

Auto motion plus: Custom

Local Dimming: High

Contrast enhancer: Off

HDR+ Mode: Off

Film Mode: Off

Color Tone: Warm 2

ST.2048: +2

Color space: Auto

 

 

Det är också rapporterat stora variationer i färgsaturering mellan paneler så om detta ger för lite färgmättnad så kan du testa köra Color space: Native istället för Auto.

 

75" verkar ha mindre problem än 65" versionerna, får hoppas du blir nöjd, min är inte perfekt men duktigt nära med allt tatt i betraktning, det går fortfarande in te en enda HDR-film där jag inte stoppar upp och tänker att "jeezus vilken bra bild det är!". Spel ser också fantastiskt ut. Ren njutning.


Redigerat av Demon Slayer, 28 februari 2019 - 22:04.


#422

Postad 01 mars 2019 - 10:09

DJAL
  • DJAL
  • Amatör

  • 77 inlägg
  • 0

Tack för svar Griffin. Lite kommentarer och motfrågor som jag fick:

Jag har även samlat på mig en massa "testfall" jag ska testa ikväll / helgen. Jag får TVn idag av Postnord. Hoppas de sköter sig.....

Lite nervöst och hoppas jag har tur i panellotteriet. Kan inte säga jag hade det med min förra 65" Samsung KS8005 från 2016. Hade bleeding i den. Fick 2 nya apparater men fick bleeding även i dessa. Edgebelysta så tröttnade på det. Fick en tredje och den hade 5 döda pixlar.

 

Nu tänker jag att FALD på 75" och den fetaste modellen som finns ska få mig att slippa de flesta problemen. Men jag ska INTE köra DSE som du rekommenderar Griffin eftersom jag satt letade hela tiden efter min bleeding på gamla TVn. Antagligen kommer jag göra likadant med DSE så vågar inte köra den då. Men vill egentligen för se att det inte är helt för jävligt. Eller?......

 

Beställde även NoGap wallmount. Blir spännande hur det kommer se ut på väggen.

 

1: Du kör inte Rtings kalibreringsinställningar Griffin?

2: Har du 2 olika movie lägen med olika inställningar för SDR och HDR? Kan man göra det? Eller måste man "ta sönder" movieläget samt ett annat "mode" för att få till olika inställningar. Vill ju helst inte förstöra grundinställningarna av custom / standard / movie eller vad de nu heter. Hur fungerar detta?

3:SDR är icke HD material eller? Antar att HDR menar du med vanlig HD samt 4k? Olika inställningar för det?

4:Vad innebär kalibrering med "Probe" ?

 

Något mer man behöver lägga till till nedanstående?

 

 

 

Döda Pixlar
 
DSE (Dirty Screen effelt)
 
Bleeding
 
Clouding
 
Banding / Jailbars
 
Halo / Blooming
 
 
 
 
FIXA UNDERTEXTER
 
 
GRIFFINS KALIBRERING

För film/Serier i SDR. 120 nits på min tv:

Moviemode-läget

Backlight: 11

Brightness: 0

Contrast: 40

Sharpness: 0

Color: 26

Tint: 0

Digital clean view: Off

Auto motion plus: Off

Local Dimming: Standard

Contrast enhancer: Off

HDR+ Mode: Off

Film Mode: Off

Color Tone: Warm 2

BT.1886: +2

Color space: Auto

 

 

Film/Serie HDR:

Movie-mode

Backlight: 50

Brightness: 0

Contrast: 45 (denna justering gör att EOTF blir lite mer normal samt att text och annat inte bränner hål i näthinnan)

Sharpness: 0

Color: 26

Tint: 0

Digital clean view: Auto

Auto motion plus: Custom

Local Dimming: High

Contrast enhancer: Off

HDR+ Mode: Off

Film Mode: Off

Color Tone: Warm 2

ST.2048: +2

Color space: Auto



#423

Postad 01 mars 2019 - 10:47

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Nu tänker jag att FALD på 75" och den fetaste modellen som finns ska få mig att slippa de flesta problemen. Men jag ska INTE köra DSE som du rekommenderar Griffin eftersom jag satt letade hela tiden efter min bleeding på gamla TVn. Antagligen kommer jag göra likadant med DSE så vågar inte köra den då. Men vill egentligen för se att det inte är helt för jävligt. Eller?......

Med så nogrant letande efter fel som du listat upp så kommer du troligtvis se DSE ändå utan att köra hockey-klippet f.eks.

Om man har det (och som jag förstått så har alla det mer eller mindre) så syns det såfort det är större ensfärgade ytor som rör sig över bilden.

 

Jag körde igentligen bara kalibreringsbilder dvs gråskalebilder för uniformitet och så ensfärgade bilder i alla grundfärger för att leta efter döda pixlar.

 

Jag tror du ska inställa dig på att du kommer se fel, men frågan är hur mycket du kan gå med på. Personligen är det bara DSE som jag kan se väldigt sällan i ren content så jag ser aldrig några uniformitetsproblem med jailbars eller fel med döda pixlar. Så när du nu hittar dessa fel så kansje du ska se på content där det borde dyka upp och se om det gör det, för om det bara syns i tester så är ju inte det så farligt?

 

Personligen skulle jag aldrig akseptera döda pixlar eller uniformitet som jag ser ofta vid normalt användande, där går min gräns.

 

Men kom ihåg att du måste använda den ett par veckor innan du kan veta hur den "sätter sig" vedrörande uniformitet.

 

 

1: Du kör inte Rtings kalibreringsinställningar Griffin?
2: Har du 2 olika movie lägen med olika inställningar för SDR och HDR? Kan man göra det? Eller måste man "ta sönder" movieläget samt ett annat "mode" för att få till olika inställningar. Vill ju helst inte förstöra grundinställningarna av custom / standard / movie eller vad de nu heter. Hur fungerar detta?
3:SDR är icke HD material eller? Antar att HDR menar du med vanlig HD samt 4k? Olika inställningar för det?
4:Vad innebär kalibrering med "Probe" ?

 

1.

Nej jag har hittat mina egna efter många timars mätande. Är mycket nöjd.

 

2.

//edit/ ja asså du måste ju "ta sönder" orginalinställningarna av movie-mode, men det är ju fabrikinstälningar så en fabriksåterställning vil ju återställa dom. Men bara ta bilder med mobilen på det det står på först då. Jag är övertygad om att efter en veckas tittande med mina justeringar så kommer det se bättre ut än rätt från fabrik.

 

Ja det kan man och det är helt supert med denna tv. Du bara ser på SDR så är du i "SDR-blokket/läget" kan man säga där dina justeringar här bara vil påverka när du ser material som är SDR, dvs f.eks äldre full-hd filmer eller tv-program.

 

Du kommer inn i de olika "blokken/lägena" genom att helt enkelt starta material.

 

Sätt på Netflix (du måste ha det dyraste abonnemanget för HDR) eller blueray-skiva som har HDR så vil tvn gå in i sin HDR-mode och dessa justeringar du gör här vil inte påverka "SDR-blokket" så när du skiftar mellan SDR och  HDR material så vil tvn skifta inställningar automatiskt. Det är aldrig något tvivel om när du är inne i HDR då detta mode ger ljusstyrka över 1500nits och just menyer och annat som är vitt vill lysa upp som en julgran....det är lite irriterande, men man vänjer sig och själva filmerna eller serierna ser kanon ut.

 

Förväxla inte detta med HDR+ som är en inställning i tvn som du kan slå av eller på. Detta har ingenting med HDR att göra. HDR måste vara kodat i materialet för att det skal återges korrekt. HDR+ är helt enkelt ett fusk-hdr-filter som kan användas för vanlig SDR om man vil simulera detta som HDR. Ingenting annat. âr kul att leka med och jag fick til ganska fina scener i Walking dead (som är SDR) men stort sett skal denna vara av. Riktig HDR kickas iång automatiskt när tvn känner av detta i material som har det kodat i sig.

 

3.

SDR är allt material oavsett upplösning som inte har en HDR-kodning. Det finns gott om 1080p och 4k material som är SDR. Detta kommer du se när du kör HDR, för du blir bländad då denna tv är LJUSSTARK!

 

Det börjar bli en slags standard att man kallar det för UHD dvs UltraHd när det är 4k och HDR. I netflix står det klart och tydligt HDR på dom serier so mär HDR, men här kan det vara HDR med 1080p så lite rörigt, men detta lär du dig när du kommer igång.

 

Jag har som sagt 2 olika inställningar för allt av film och serier. SDR och HDR thats it.
 

4.

Kalibrering med probe betyder att jag har ett mätinstrument som jag sätter mot skärmen för att så visa referensbilder og mäta detta där datan går inn i en aplikation som vägleder om jag ska öka eler sänka en viss justering (f.eks mera eller mindre rött), så mina siffror baserar sig på att jag fått bort dom flesta felaktigheter vad gäller balans i gråskalan (så det inte är ett röd eller blåstick från vitt genom grått til svart).

 

Utan mätinstrument så kan du inte justera gråskalan eller enstaka färger, men du kan försöka med dom justeringar av vanliga parametrar som jag listat upp, dvs ljusstyrka osv, och se om det passar på din panel också, det kan gott vara att du måste upp eller ned nått klick här eller där för att det ska passa dig och ditt rum ,men det är en bra utgångspunkt vil jag tro.


Redigerat av Demon Slayer, 01 mars 2019 - 10:52.


#424

Postad 01 mars 2019 - 17:32

kajjan85
  • kajjan85
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0

Jag funderar på att slå till på en Q7 75" för 21.000, men jag läste nyligen om att samtliga 2018 QLEDs har stora problem med ljusstyrkan när undertexter visas. Jag trodde det var någon mindre bagatell, men sen såg jag den här videon: https://www.youtube....h?v=LxpsTIfBP8Q (kolla 28 sekunder in i klippet).

 

Det ser ju helt sjukt ut. Ni som äger en 2018 års QLED, är det verkligen så illa? 



#425

Postad 01 mars 2019 - 20:40

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 1

Det är för meg endast ett problem i Netflix och har bara noterat det i just Haunting of hill house. I kodi är det inte så över huvud taget.

 

Videon visar en felinställd tv med allt för mycket kontrast plus helt kritvita tjocka stora subtitles så om man istället justerar tvn til normal kontrast, använder svart+vit text så den blir grå, plus liten font så har man nästan eliminerat det, men det märks ändå i just denna serie från just Netflix så ja det är ett problem om man måste se denna sere med text från Netflix.



#426

Postad 01 mars 2019 - 20:48

DJAL
  • DJAL
  • Amatör

  • 77 inlägg
  • 0

Stort tack för all respons Griffin. Förklarar en del. Kommer  testa kopiera dina inställningar också,

PostNord precis levererat TVn. Blir till att packa upp imorgon.

 

Hoppas  bara inte texterna är som exempel ovan, ser sjukt störigt ut. Dock är det edgebelyst och inte FALD som Q9an är om det nu gör skillnad. JAg hoppas på det,

 

Ska inte leta sönder mig efter saker med fel på TVn. Återkommer när jag testat lite.



#427

Postad 02 mars 2019 - 02:34

kajjan85
  • kajjan85
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0

Det är för meg endast ett problem i Netflix och har bara noterat det i just Haunting of hill house. I kodi är det inte så över huvud taget.

 

Videon visar en felinställd tv med allt för mycket kontrast plus helt kritvita tjocka stora subtitles så om man istället justerar tvn til normal kontrast, använder svart+vit text så den blir grå, plus liten font så har man nästan eliminerat det, men det märks ändå i just denna serie från just Netflix så ja det är ett problem om man måste se denna sere med text från Netflix.

 

Tack för svaret. Det där övertygade mig om att slå till på en QLED. 75" Q7FN för 21.000 blev slutsåld på Benify, så jag beställde en 75" Q8DN på Mediamarkt för 23.992 istället, men där ingick en klocka värd drygt 3000 också. Jag hoppas verkligen att jag blir nöjd då jag väldigt länge velat mellan 65" OLED och 75" QLED.



#428

Postad 02 mars 2019 - 07:26

DJAL
  • DJAL
  • Amatör

  • 77 inlägg
  • 0
Jag tänkte med först beställa Q8DN. Ser nu Mediamarkt har 20% på alla tv. Gav 35 för q9 från komplett. 24 000 för q8 kanske är ett bättre köp rent ekonomiskt. Mer för pengarna. 11 000 i skillnad. HmMm

Redigerat av DJAL, 02 mars 2019 - 07:30.


#429

Postad 02 mars 2019 - 10:55

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 1

Jag vil dock poängtera att jag har en Q9, men när videon postades så kom frågan om det verkligen var såhär på 2018 qleds.

 

Tänkte filma själv och visa hur det ser ut hos mig. Men jag vil sammtidigt ha en bra scen från en UHD film som jag kan köra via Kodi och visa at problemet inte är där, men måste då ha en film i HDR med mörk scen och prat så att det kommer text.

 

Kan såklart vara ickr HDR också, men det är just i HDR som texten lyser upp som när man bränner magnesium.
 



#430

Postad 03 mars 2019 - 20:20

DJAL
  • DJAL
  • Amatör

  • 77 inlägg
  • 0
Har nu testa TV i 2 dagar.
Har lite positiva och negativa saker.

Älskar bilden. Sjukt bra bil och stor är den.
Är HDR 4K upplösning? Eller är det vanlig HD? Alltid 4K upplösning på HDR?

Har testat lite under skid VM. Har ju som sagt ett jämnt grått lager över hela skärmen. Adirty screen effekt dse syns under VM....
Men det är ganska jämnt fördelat så i te så farligt.

Har dock 3-4 döda svarta pixlar. **** det enda jag verkligen inte ville ha....uselt när man betalar 35K. Kollar de inte igenom apparaterna????

Ingen bandning alls knappt

Älskar jtv annars med designen. Men vad händer med problemen. Vill ha en nästan komplett tv för 35K.

Vad säger ni? Vad hade ni gjort? Har 60 dags öppet köp men tror inte Komplett har fler apparater. Får köpa den på Dustin annars börja om allt. Men lutar åt det. Kanske får ännu sämre då?
...

#431

Postad 03 mars 2019 - 20:58

DJAL
  • DJAL
  • Amatör

  • 77 inlägg
  • 0
Dock sitter de inte i mitten av skärmen. Ska man verkligen acceptera 4 döda pixlar ? Varför har jag alltid otur i panel lotteriet. Har försökt köra filmer för fixa den men kört. ..

Har ingen av alla er som sitter med 75" q9 döda pixlar??

#432

Postad 03 mars 2019 - 21:36

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0
HDR har inte med upplösning att göra. Star Trek Discovery på Netflix f.eks är HDR och 1080.

Så funns det 4k utan HDR också.

Däremot börjar termen UHD (Ultra HD) att stort sett alltid ha 4k, HDR och Atmos eller DTS:X men är ingen garanti.



Jag har inte sett en enda död pixel på min men dom är nog ganska små så vet inte hur noga man måste leta, jag har svept med ansiktet nära lite runt med helt röd, grön, blå, vit svart bild och inte sett nån.

Jag tror jag skulle byta om jag såg dom från tittavstånd. Drar ju ned andrahandsvärdet också då....

#433

Postad 03 mars 2019 - 21:51

DJAL
  • DJAL
  • Amatör

  • 77 inlägg
  • 0
Jag ser dem inte från tittaravståndet. Jag sitter 5 meter ifrån. Men de är svarta och ganska tydliga när man kommer fram.

Fattar inte hur man kan ha sån otur. Får ringa fråga komplett men de verkar inte ha fler skärmar.......meck med pengar etc.

Hur mycket DSE har du Griffin? För mig ligger det ett grått täcke över hela skärmen som.man ser på testerna. Lite surt ändå när det är hockey och skidor. Det är inte mycket men man ser det.

Hur hade du gjort? Kan man ringa fråga om de kan pruta ner priset istället för allt meck med att packa ner den igen....

Kommer ju för alltid vara en nagel i ögat om.man behåller den.

Vågar man testa denna?
Låter som ett skämt.
https://youtu.be/wlA2rcrAOCs

#434

Postad 03 mars 2019 - 21:59

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0
Jag skulle inte testa något som masserande eller liknande då man kan pajja honeycomb och andra saker mellan alla lager.

Jag skulle bytt. Verkar vara otroligt ovanligt med döda pixlar på dessa så absolut värt det att byta.

Jag har bara några enstaka fläckar med dse som också verkar ganska lätta lixom, men jag ser inte på hockey eller skidor men ser dse i Zelda och andra spel när man scrollar över himlen. Otroligt sällan jag tänker på det dock.

#435

Postad 03 mars 2019 - 22:28

DJAL
  • DJAL
  • Amatör

  • 77 inlägg
  • 0
Jag ser DSEnäatan hela tiden.....

Ser du DSE i det kilppet mot himlen som jag postat tidigare?

#436

Postad 04 mars 2019 - 11:17

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Ogillar att köra DSE-tester så jag har inte kört det. Men jag ser garanterat inte DSE i vanliga serier och filmer eller spel, såvida det inte är stora ensfärgade ytor med något som rör sig.

 

Då har du inget att förlora på ett byte!



#437

Postad 04 mars 2019 - 21:29

DJAL
  • DJAL
  • Amatör

  • 77 inlägg
  • 0
Kan leva med DSE men 4 döda pixlar oavsett om de sitter längs med ramen? Tveksamt. Får inte liv i dem heller......stendöda. testat det mesta. Tur.man har 60 dagars öppet köp. Lutar åt att jag returnerar denna. Komplett kommer dock inte få in dem igen. Antar nya modeller på väg ut. De lär kosta runt 50.


Har en konspiration som jag tror lite på. Kan det vara så att Samsung skickar ut returnerade produkter på nytt efter inpackning och hoppas på att folk inte ser det?

Sjukt jag haft 2 st med clouding och 2 stmed döda pixlar senaste 3 åren.

Men älskar tiezen och mjukvaran. Brutal TV men kan man inte ha lite flyt snart.

Hade du returnerat Griffin?

#438

Postad 04 mars 2019 - 21:46

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0
Nope, min var helt ok från start. Men ser ut som dom har 6 på lager på webben.

#439

Postad 04 mars 2019 - 21:53

DJAL
  • DJAL
  • Amatör

  • 77 inlägg
  • 0
Det var Q7 som de har kvar.
De kommer inte få in Q9 igen. Så kluven vad göra.......
Kan man få liv i pixlarna....
Gick du igenom din skärm som jag? Körde White screen YouTube och då ploppade dem fram

#440

Postad 04 mars 2019 - 22:14

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0
Har kört testmönster från en kalibreringsskiva.

Men har dom den inte någonannanstans då?

#441

Postad 05 mars 2019 - 10:26

DJAL
  • DJAL
  • Amatör

  • 77 inlägg
  • 0

Ingen i lager för samma pris. Antar den tar slut snart med.

DUstin KANSKE får in en i mitten av mars.

 

Tror jag lämnar tillbaka den. KOstar 42 000:- nu SUCK

 

Ha TVn några veckor sen lämna tillbaka den? HOppas någon annan butik sänker den.

Ja beslutsångest. Horribelt med döda pixlar.


Redigerat av DJAL, 05 mars 2019 - 10:32.


#442

Postad 05 mars 2019 - 21:31

DJAL
  • DJAL
  • Amatör

  • 77 inlägg
  • 1

Har nu ångrat mitt köp. Packar ner den imorgon till Komplett igen. TIllbaka med 35 000:-

 

Köpt en ny via Benify för 29 990:- =)

 

5 000:- billigare.

Hoppas nu bara Samsung kan leverera en utan döda pixlar och mindre DSE.

SNÄLLA!

 

samt 5 000:- billigare



#443

Postad 05 mars 2019 - 22:46

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0
Dse kommer du ha, men får hoppas på minimal. Kom ihåg att använda i 2 veckor innan du vet slutresultat.

Statistiken är bra, många på avsforum som har bra 75-tummare. Jag är glad varje dag för min tv, sjukt nais i film och spel!

#444

Postad 06 mars 2019 - 09:51

DJAL
  • DJAL
  • Amatör

  • 77 inlägg
  • 0

Hoppas statistiken talar för mig. Vill ha lite DSE och INGA döda pixlar. HÅller tummarna. Hoppas BRING sköter leverensen snyggt nu.

 

Älskar kolla på 4K material på youtube typ skidåkning. Vansinnigt snyggt. Brutal TV

 

Jag dock mest att köra med STD läget på bildinställningar. Tycker att FILM läget är lite dassigt brunt.

 

Om jag ska testa dina inställningar samt Ratings inställningar så antar jag att jag måste sabba 2 lägen både typ FILM samt DYNAMISKA läget?

Det går inte skapa egna och ändå behålla de 4 som kommer som standard?

 

Annars får jag återställa FILM och DYNAMISK om jag ändrar dem. Går det byta namn på dessa lägen? Antar det är så man får göra.



#445

Postad 06 mars 2019 - 13:31

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0
Om du ställer in Film korrekt så använder du det til film och serier.

Att det ser dassigt ut är en vanesak som går bort efter ca en veckas användning. Om du efter en vecka byter til dynamisk så kommer du skratta rakt ut för det är inte korrekt.

Det kan dock vara då at vitbalansen måste justeras så vitt ser mera vitt ut men det måste en kalibrerare göra.

#446

Postad 06 mars 2019 - 13:45

Unregistered38fb306a
  • Unregistered38fb306a
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 1

Det är för meg endast ett problem i Netflix och har bara noterat det i just Haunting of hill house. I kodi är det inte så över huvud taget.

 

Videon visar en felinställd tv med allt för mycket kontrast plus helt kritvita tjocka stora subtitles så om man istället justerar tvn til normal kontrast, använder svart+vit text så den blir grå, plus liten font så har man nästan eliminerat det, men det märks ändå i just denna serie från just Netflix så ja det är ett problem om man måste se denna sere med text från Netflix.

 

Hi, I'm the owner of this video on youtube. i registered just to reply to you :)

So, it is not a wrongly tuned picture settings issue. The brightening of the screen is due to the local dimming faulty behavior. Yes, you may minimize the effect by making the font smaller and semi transparent, but the problem is there and is easily noticed. I would also stress that this is not an issue of this tv series only or of netflix only, it happens with any source as long as the following conditions are met: scene should be dark (no bright objects) + HDR + subtitles. Since then, I replaced the Q7FN with Q9FN. The problem exists also with Q9 but it is less dramatic because of the FALD system. The issue is most noticeable with HDR due to the very high settings of backlight, but if you set the backlight of SDR to a very high level as well, you will see this happening with SDR as well.

 

Eyal



#447

Postad 06 mars 2019 - 15:16

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

I do not see this at all on Kodi, HDR.

 

Name a movie that meets the criteria and I will see if i have it and can check, but it totally looks like it is a "Netflix problem" or for all those that use the same method. Try this:

* Put subtitles black/black
* Run opening on haunted hill house netflix internal app
* See the whole screen getting lighter even in the places where the subs are so dark and blend into the background that you cant even see them.

 

It feels like there is an invisible layer that keeps popping on/off to show the subs, and that this layer covers the whole screen.

 

If you on Kodi brighten the picture and use huge white subs there can be a glow around the subs that lingers a bit after they disapear, but this can be tuned almost totally gone, but it doesnt cover the entire screen like it does on Netflix.



#448

Postad 06 mars 2019 - 15:55

Unregistered38fb306a
  • Unregistered38fb306a
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

I do not see this at all on Kodi, HDR.

 

Name a movie that meets the criteria and I will see if i have it and can check, but it totally looks like it is a "Netflix problem" or for all those that use the same method. Try this:

* Put subtitles black/black
* Run opening on haunted hill house netflix internal app
* See the whole screen getting lighter even in the places where the subs are so dark and blend into the background that you cant even see them.

 

It feels like there is an invisible layer that keeps popping on/off to show the subs, and that this layer covers the whole screen.

 

If you on Kodi brighten the picture and use huge white subs there can be a glow around the subs that lingers a bit after they disapear, but this can be tuned almost totally gone, but it doesnt cover the entire screen like it does on Netflix.

 

What I did is downloaded the hunting of hill house, same episode from the web and played it via Kodi using Kodi subtitles engine. It happens exactly the same. Please try.

Now, I cannot change the way the subtitles look in Netflix due to Netflix limitation when rendering Hebrew (my language) letters, so this is not an option for me. They must be clear white. The size is not that big considering my TV distance and my eye sight :)

The effect that you see the screen getting brighter when there are black subs is exactly the same problem. Keep in mind that the reason for the brightness is not the subtitles themselves but the fact that a bright object (in my case a subtitle line) entered the scene. This may happen for any bright object entering the scene while the scene is dark. Subtitles demonstarte the problem very clearly cause they pop up/down all the time.

 

Eyal



#449

Postad 06 mars 2019 - 18:57

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0
This is where we have different experiences. On my q9 the dark parts are completely dark when bright objects enter.

I have studied white very bright objects in both sdr and hdr against dark and completely black backgrounds because its very important to me and lcd ususlly does not do this well but the q9 does this amazing without changing the blacklevel on the rest of the tv. It outclassed my g8 Kuro so....

I have seen some people reporting local dimming failures, but that is a defect.

Calibrated it only happens on Netflix with subs for me. Turning of the subs gives a deep inky black experience where i cannot distinguishe the tv egdge from the wall in a dark room even with bright objects in the screen.

#450

Postad 06 mars 2019 - 20:44

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 1

Altered carbon HDR on Netflix. Cant see where the tv begins or ends even tho super bright moving objects.

 

It has black bars.

 

Bifogad fil  8.jpg   53,27K   0 Antal nerladdningar

Bifogad fil  9b.jpg   46,5K   0 Antal nerladdningar

 

Ozark i think, also HDR and Netflix:

What you see in the lowest part of the picture is my very reflective white center speaker.

Bifogad fil  5.jpg   61,41K   0 Antal nerladdningar

 

 

Pictures doesnt tell the whole truth but I took these because they looked very impressive live to me.

 


Redigerat av Demon Slayer, 06 mars 2019 - 20:47.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.