Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kommentarer till Kan man höra skillnader på CD-spelare? av mr-välljud

265 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 18 februari 2009 - 21:35

iMats
  • iMats
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0
Ja, det är inte utan att man får sig en liten tankeställare... Mycket intressant läsning!

#102

Postad 18 februari 2009 - 21:39

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

  • 2 585 inlägg
  • 0
Snacka om vad man blir blåst om man har råd och köper en sån maskin .
Köpte själv en ny Maranz cd nyligen valde en för 4000 kr tror jag den kosta och skulle säkert blivit nöjd med deras billigaste modell .
Man tror sig höra skillnader som egentligen inte ens verkar existera .
Skit fint att du vill och vågar göra detta du lär ju få en del skit men det kan det vara värt i långa loppet .
Och jo varför skall man köpa dyra kablar när elektroniken i sig bara har rent junk i burken i kabelväg ?? Det kan ju någon förståsigpåare föröka förklara för oss som är döva enligt er *S*

#103

Postad 18 februari 2009 - 21:40

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Måste vara skoj med ett sånt lager att testa av. Själv har jag bara halvseriöst testat Squeezebox Vs Audionet VIP Vs Denon DCD715, dvs 2000:- Vs 35.000:- Vs 3.000:-
Det var inget blindtest tyvärr så lite färgad var jag säkert, men jag tyckte mig inte detektera några direkta skillnader alls mellan någon av spelarna digitalt, med de inbyggda D/A omvandlarna så tyckte jag Denon presterade bäst, på delad andraplats kom VIP och Squeezebox.

Riktigt skoj att läsa dina tester, tummen upp.

#104

Postad 18 februari 2009 - 21:46

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

  • 3 700 inlägg
  • 0
Kul att en del gillar det men jag antar att jag nu får ta fram den skottsäkra västen och hjälmen. Kul att se även Martin titta in! Som sagt alla som deltager gör mig varm i kroppen. Det är skönt att se att det väcker tankar. Det har sannerligen varit en väckarklocka för min del och med all säkerhet en sund en.

#105

Postad 18 februari 2009 - 21:53

Unregisteredfdd12789
  • Unregisteredfdd12789
  • Användare

  • 198 inlägg
  • 0
Kabelskor??????? Jag tror inte mina ögon. Tack så mycket mr-välljud för detta. Har börjat fundera på uppgradering och någon ny cd blir det aldrig. Hoppas du orkar göra ett test på vinnaren mot den billigaste/sämsta.

#106

Postad 18 februari 2009 - 21:58

Unregistered61e6108a
  • Unregistered61e6108a
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Tack för väl utfört test. Samt för underhållningen, bra skrivet.

#107

Postad 18 februari 2009 - 22:01

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 006 inlägg
  • 0
"die-cast Philips CDM12 Pro drive mechanism - actually a CD-ROM mechanism"
"It's an engineering marvel, too, the size belying a weight of 16kg"

Hehe...

Denon DCD-1015 från början av 90-talet har samma D/A-omvandlare förresten, Burr Brown PCM1702. Nypris på den spelaren var 2000kr. En bra spelare som tål tidens tand. Min kusin har en som fortfarande fungerar utmärkt.

#108

Postad 18 februari 2009 - 22:02

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Får man se en bild på 299kr DVD'n också, bara för kul... =)

Spännande, BOW såg ju väldigt bra ut på insidan, lika bra som typ min Marantz, dem flesta andra spelare för runt 7k och där över så inget specielt som sagt med tanka på pengarna den betingar....
Sedan det viktigaste, ljudet, att det va så liter skillnad du upplevde gör ju saken än mer tydlig...

grymma tester som sagt och kör hårt !

#109

Postad 18 februari 2009 - 22:04

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

  • 1 200 inlägg
  • 0
Fy tusan!!!!! Helt riktigt som du skriver Mr V...En riktig ripoff och gammalt hederligt bondfångeri av stora mått. 70 000 kr för en spelare som egentligen inte borde betinga mer än 10 000 kr med tanke på vad som finns innanför samt pålägg och fraktkostnader. Helt sjukt!

Jag köpte mig själv en beg Thule CD för någon månad sedan. Jag har sett hur den ser ut innanför och det var helt ok. Rent och prydligt. Vikt ca 4,5 kg. Pris 1500 kr beg. Anledningen till att jag köpte cd-spelaren var att jag har haft problem med min Marantz DVD. Den tar inte alla skivor, utan börjar hacka.... CD-spelaren fr Thule är klockren på det sättet. Den sväljer allt, oavsett...
Det var himla tur att jag inte köpte mig en ny CD-spelare för mellan 4000-6000 kr, vilket var ett alternativ, med tanke på hur dina tester ser ut.
Ljudmässigt har jag också svårt att höra skillnad på min Marantz och min CD-spelare fr Thule, trots att Marantzen är kopplad via HDMI och Thulen via analoga kopplingar.

Din test får en att tappa förtroende helt för high-end prylar inom hifivärlden. Det skulle var roligt om man bad ngn säljare i en hifibutik att öppna en CD-spelare i butiken. Undra om han själv skulle lägga märke till vad som finns inuti?

Att det sedan ska vara såpass noggrant med kablar till och från hifianläggningar när den stora elektroniken ser ut som den gör inuti? Lägga dyra pengar på nätkabeln när anslutningen inuti ser ut som rena skämtet? De här prylarna hade en elektriker student under första året klarat av att göra utan problem. Dessutom hade det säkerligen blivit snyggare. Separationen mellan kablar och anslutningar är skrämmande. I synnerhet när tillverkarna hävdar att det behövs bra anslutningar till spelaren för att göra spelaren rättvis?????

Oj oj oj, man får helt enkelt känna sig lurad flera gånger om....
Nu skiter jag fullständigt vad det står på mitt skal hädanefter. Visst jag är nöjd med mina nuvarande komponenter, men nästa gång jag ska byta då blir det på ett betydligt mer seriöst sätt, utan massa skitsnack från försäljare som tydligen hör betydligt större skillnader än oss andra dödliga...

Nästa gång man ser ngn recensera sin dyra hifipridukt kan man bara tyst småle och hoppas att han är nöjd ändå.

Ditt test kanske ger oss övriga en tankeställare när det kommer till att prata om ljud framöver.

Mer sådant här Mr Välljud!

Mvh

Gustaf

#110

Postad 18 februari 2009 - 22:18

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

  • 1 200 inlägg
  • 0
Jag måste bara få lägga till följande citat från snubben som recencerade den här cd-spelaren, läs och....

"It's an engineering marvel, too, the size belying a weight of 16kg. It seems as if carved from solid, in stark contrast to so many components which are - literally - boxes full of air, hot or otherwise. Everything about it is dense and condensed, in opposition to the still-lingering 1980s high-end philosophy of 'bigger is better'"

Ska man skratta eller gråta????
"Boxes full of air"?????????

Återigen, tack mr Välljud!

#111

Postad 18 februari 2009 - 22:19

Unregisteredae48d9f2
  • Unregisteredae48d9f2
  • Användare

  • 153 inlägg
  • 0
Min stora fråga är egentligen hur mycket den där Bow kostar att tillverka?

#112

Postad 18 februari 2009 - 22:42

Unregistered0cb853f5
  • Unregistered0cb853f5
  • Lärjunge

  • 405 inlägg
  • 0
Det här var det bästa jag läst på länge!

#113

Postad 18 februari 2009 - 22:43

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

  • 3 700 inlägg
  • 0
Jag är nästan generad över alla snälla ord.. :) Hade nästan väntat en omvänd situation. Det gäljer mig. Som jag sagt ofta men igen så är det ju ni som skriver och deltager som kröner hela albumet. Verkligen skoj.

#114

Postad 18 februari 2009 - 22:58

Unregisteredb592ef95
  • Unregisteredb592ef95
  • Användare

  • 173 inlägg
  • 0
Med tanke på din avatar och när du för ett tag sedan la ut bilder på bl.a. högtalare utställda i "skogen" om jag minns rätt, så trodde jag du var smått galen faktiskt ;) Det kanske du är också men genialiskt galen isåfall :) För mycket kompetenta och underhållande tester har du verkligen gjort! Det är oroväckande att man kan bli så pass lurad om man inte har kunskap om vad som sitter i burken. Jag har haft mina tvivel mot svindyra cd-spelare och högtalar/signal-kablar för den delen också. Och det verkar vara befogat också när det gäller cd.

Vore kul om du kunde göra ett sorts "kabeltest" också i varierande prisklass, skulle vara mycket intressant.

Sen kanske det skulle vara en bra idé om nån/några du känner är med under testet för att ge sin syn på saken? (Om de orkar dvs) B)

Hursomhelst så skulle jag mycket hellre be dig om råd och åsikter än de flesta kvacksalvare jag träffat på diverse hifibutiker i landet.

#115

Postad 18 februari 2009 - 23:00

hellbit
  • hellbit
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Nä nu får ni nog lugna er lite. Man tänker nog inte riktigt klart om man tror att en high end anläggning låter som vilken anläggning som helst. Cdspelaren är en länk i kedjan och må vara den som gör minst skillnad. Jag har hört många anläggningar och alla låter olika. Dock är ett tips till alla skeptiker att åka till butik där de har en anläggning för låt säga 30kkr, jämför sedan den med en för 300kkr. Skilnaden är påtaglig.Tycker man inte att skilnaden är värd 270kkr så må det vara en sak. Personligen tycker inte jag att tex en BMW m3 är värd 400 kkr mer än en BMW 318.

#116

Postad 18 februari 2009 - 23:39

Unregisteredb592ef95
  • Unregisteredb592ef95
  • Användare

  • 173 inlägg
  • 0

Nä nu får ni nog lugna er lite. Man tänker nog inte riktigt klart om man tror att en high end anläggning låter som vilken anläggning som helst. Cdspelaren är en länk i kedjan och må vara den som gör minst skillnad. Jag har hört många anläggningar och alla låter olika. Dock är ett tips till alla skeptiker att åka till butik där de har en anläggning för låt säga 30kkr, jämför sedan den med en för 300kkr. Skilnaden är påtaglig.Tycker man inte att skilnaden är värd 270kkr så må det vara en sak. Personligen tycker inte jag att tex en BMW m3 är värd 400 kkr mer än en BMW 318.


Jo visst, men nu är det väl ändå cd-spelaren som står i fokus, inte en komplett anläggning. Som du själv säger, cd-spelaren gör säkerligen minst skillnad för den totala upplevelsen. Förstärkaren är nr.1 och högtalarna nr.2 enligt min egna åsikt. Cd-spelare och kablar tycker jag man kan ha större överseende med, jag menar inte att man ska köra med lakritskablar och en dvd för 400 spänn, men det behöver inte vara så dyrt heller för att få mycket snarlika resultat som mycket dyrare prylar.

#117

Postad 19 februari 2009 - 00:31

Unregistered99ed7140
  • Unregistered99ed7140
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Okej jag måste nog också kommentera, jag tyckte det lät så konstigt så jag letade fram ett gäng olika CD/DVDspelare och gjorde ett i princip likadant test med 2 identiska skivor med diverse musik på. Jag eller rättare sagt vi konstaterade ganska fort att det hördes en markant skillnad mellan en del av dem samtidigt som andra var mycket svåra att skilja på. Den spelare som vi tyckte lät bäst på de flesta låtarna var faktiskt just en gammal Denon från början av 90- talet. Skillnader fanns det, men det var inte att dyrast lät bäst osv..... Mycket intressant test du har lagt upp här, det inspirerar!

#118

Postad 19 februari 2009 - 01:24

TLA
  • TLA
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
Jag älskar att läsa detta!

#119

Postad 19 februari 2009 - 08:26

hellbit
  • hellbit
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Domo arigato Mr roboto:

Jo jag vet att det är cd vi talar om men det var några som tidigare talade om att nu kanske man kunde förändra sitt sätt att tala om ljud i fortsättningen. Jag menar bara på att inget har förändrats , givetvis ska man alltid lyssna först på de saker man ska köpa, hör man ingen skillnaden så köper man inte (om man nu inte gillar utseendet och vill betala extra för det, ex B/O)
Jag tror också man ska vara försiktig med att påstå att alla cd spelare låter likadant, även om det kanske är det man sist ska uppdatera så kan det i en anläggning skilja en del (kan vara det som sätter pricken över i). Alla produkter på marknaden är inte bra, men all high end tillverkare använder sig inte av billiga Kina komponenter heller. Nu ser jag fram emot förstärkar test. Hoppas du har någon överjäklig med...

Redigerat av hellbit, 19 februari 2009 - 08:38.


#120

Postad 19 februari 2009 - 11:37

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

  • 3 700 inlägg
  • 0
Det börja hårndna nu för från och med idag börjar jag matcha elimineringen bättre. Först ut i omg 2 blir Bow mot Sony 940qs sacd eftersom jag fann båda dessa vara lite bättre i toppen än sina dåvarande konurrenter. Så kan bow håla stånd som en så ofta nergjorda Sont CD'n? :) Inom kort.

#121

Postad 19 februari 2009 - 12:16

Justice
  • Justice
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
Väldigt intressant studie får jag lov att säga!
Det där med Primare V25, blev jag nästan aggressiv utav! ;-)
Deras nuvarande slogan är ju som bekant "Made in Småland"!
Hur tror du att det är med deras aktuella integrerade förstärkare?
Bow-dokumentären var också intressant. Helt sjukt att dom kan lura kunderna på det sättet alltså! Mitt förtroende för Primare naggades precis i kanten...

/Mvh J

Redigerat av Justice, 19 februari 2009 - 12:19.


#122

Postad 19 februari 2009 - 12:21

sturebyking
  • sturebyking
  • Användare

  • 124 inlägg
  • 0
Ponera att man avänder CD spelarnas digitala optiska utgång samt att ingen CD spelarna inte är "trasig/ lasern dålig/ repiga skivor etc" då borde väl skillnaden vara ännu mindre mellan olika CD/DVD spelare? Jag använder helre min gamla CD spelare till CD än den 15 år nyare DVD/hårddisk spelare och tror inte att ljudet skilljer.
Kanon test du utfört!

#123

Postad 19 februari 2009 - 12:37

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0
mkt roligt och givande test....
gjorde själv ett test härom dagen mellan min marantz cd-17 och min thule dvd250b digit ll de ligger väl i samma prisnivå ca.........jag upplevde thulen som mer rytmisk och hade lite tyngre bas-särskilt vid hög volym...testade om och om igen med alla mina referensskivor....jag hörde skillnad mellan dessa...hörbar skillnad..
kan tillägga att jag har en marantz sr-18 reciver och canton rc-l frontar.....
blev lite förvånad över primarens innehåll...va fan det är ju bara skit...både thulen och min marantz(stor ringkärne) är 3ggr mer välfyllda....skumt....

#124

Postad 19 februari 2009 - 16:23

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0
Bara att gratulera att du orkar ta dig tid. Är det bara jag som tänkte beställa en Bow nu? :)

#125

Postad 19 februari 2009 - 18:10

Unregistered96bcffe5
  • Unregistered96bcffe5
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0
Kul test ! lite märkligt resultat dock,men men det är det lilla som gör det :) klick !

#126

Postad 19 februari 2009 - 18:35

Chattras
  • Chattras
  • Lärjunge

  • 309 inlägg
  • 0
Grymt rolig läsning och fantastiskt att du har tagit dig tid. Blev så inspirerad utav dig att jag va tvungen att slita locket utav min Audio Analogue Paganini. Blev dock överraskad och blev tvungen att lägga upp bilderna i mitt galleri. Väntar med spänning på upplösningen utav detta testet :)

#127

Postad 19 februari 2009 - 20:45

ynnorc
  • ynnorc
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Oerhört intressant!
Jag gjorde en liknande, men mindre ambitiös, jämförelse själv när jag skulle köpa ny CD häromåret.
De jag testade var Cyrus, Thule, Bladelius Freja MK I och Advance Acoustic MCD II mot den gamla H/K'n. Skillnaderna var ofattbart små. Den dyra Bladeliusen, 24000:- levererade inte mer välljud än dom andra. Bäst var Thule & Advancen, men det var inte med mycket dom vann.
Det är bara att inse, man köper baserat på utseendet och imagen runt märket.

#128

Postad 19 februari 2009 - 21:21

hellbit
  • hellbit
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Hehe fattar inte att dina apparater strular så mycket, själv har jag aldrig med haft problem med någon utav mina ca 6 spelare genom åren. En helt annan fråga, skruvar du upp o ner ordentligt under testerna?

Redigerat av hellbit, 19 februari 2009 - 21:22.


#129

Postad 19 februari 2009 - 21:43

Unregisteredd2a510bb
  • Unregisteredd2a510bb
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Mycket trevligt reportage. Måste tillägga att Primare är en av de tillverkare som faktiskt visar "under locket" bilder av sina produkter på sin hemsida och tror därför inte de vill lura någon. Känner mig lite partisk då jag gillar Primare som helhet, dock vet jag att alla märke, även de man gillar kan göra vissa produkter som inte är så lyckade. Ha d och tack för trevlig läsning.

#130

Postad 19 februari 2009 - 21:51

Unregisteredfb5958ec
  • Unregisteredfb5958ec
  • Forumräv

  • 637 inlägg
  • 0
mr-välljud du gör ett kanon-jobb som lägger så mycket tid på att visa dina undersökningar för oss andra!

Mvh,
Robban

#131

Postad 19 februari 2009 - 22:06

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

  • 3 700 inlägg
  • 0
Tack för de fina orden. Verkligen kul att se er skriva här. Exra kul med broden hellbit som sannerligen varit delaktig och själv gjort roliga bilder på sina apparater som rekommenderas att titta på!

#132

Postad 19 februari 2009 - 22:20

hellbit
  • hellbit
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Ja jag tycker alltid de är kul med tester eftersom jag själv provat mig fram igenom en hel del grejer. En del mer lyckade tester och en del där man blivit besviken. En sak är säker man ska alltid lyssna på prylarna man tänkt köpa. Tack själv för dina inputs och dina fina beskrivande texter, du har sanerligen lagt ner mycket tid kraft. Mycket bra jobbat!!!!!!!

#133

Postad 19 februari 2009 - 22:29

hellbit
  • hellbit
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Haha jag tycker mig fan kunna hör att den spelare som är kopplad till den ingången som är längst upp låter bäst hehe. Säkert Sonyn......:wub: Den spelaren låter öppnare i toppen på mina sunkiga laptop högtalare.....

Redigerat av hellbit, 19 februari 2009 - 22:31.


#134

Postad 19 februari 2009 - 22:37

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

  • 3 700 inlägg
  • 0
:wub: hehe.

#135

Postad 19 februari 2009 - 22:49

hellbit
  • hellbit
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Haha men ärligt det e ju omöjligt att kunna utröna hur det låter i verkligheten, men är det inte en viss skillnad på hur öppet ljudet är mellan dem? Det låter inte riktigt likadant på min gamla laptop. Haha detta måste ju vara inbillning ifrån min sida. Verkar vara så att min dator spelar mig ett spratt. Helt sjukt ju. Om det hade varit skillnad i verkigheten så hade jag ju inte genom detta sätt att lyssna kunnat säga vilken som är bäst, men den ene lät på dessa skithögtalare lite öppnare. Vilket ju skulle kunna vara helt kass live.... Kanske är utnivån på den ene lite högre? Hade varit kul att mäta det med en decibelmätare för att se om jag har rätt :wub:

Redigerat av hellbit, 19 februari 2009 - 22:51.


#136

Postad 19 februari 2009 - 22:53

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

  • 3 700 inlägg
  • 0
Jag lova på heder och samvete. Dessutom är det upptaget genom min billiga digitalkamera och komprimerats till typ 3pixlar för att inte uppta någor utrymme på MHB servern så det är nog så. :wub:

#137

Postad 19 februari 2009 - 23:01

hellbit
  • hellbit
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Hehe sjukt... Förmodligen inbillning..... Men även om den ena varit öppnare i toppen så hade det ju aldrig gått att avgöra om detta var bättre eller sämre via datorn, skulle ju rent av kunna låta burkigt i verkligheten hehe. Mest att jag tyckte det var en viss skillnad och isåfall måste det vara utnivå på spelarna som skiljer. Sov gott!!!

#138

Postad 19 februari 2009 - 23:11

femkommatvå racing
  • femkommatvå racing
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0
Men du. Om du testar Primaren mot din Bow, och finner ljudet likvärdigt, borde jag ju gjort ett kap när jag köpte min v10?? :wub: (Om nu v10:an och v25 låter lika vill säga. Vilket detta fantastiska test onekligen har bevisat gång på gång).

#139

Postad 19 februari 2009 - 23:21

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

  • 1 200 inlägg
  • 0
Här kommer en bild från en sajt där snubben har testat en likdan CD-spelare som jag har. Spelare skall vara Thule CD100. Killen säger att spelaren väger in på 7 kg??? I sådant fall har jag ökat grymt mkt i vikt! När jag ställer mig på vågen med CD-spelaren i handen har vågen endast ändrats drygt 5 kg????

Ett litet utkast av vad testararen har skrivit

"Everything is unusually neat and tidy. The drive mechanism is by Philips, a 12.4 unit, however, using Thule's own control software and electronics. As with their other products, SMD has been used wherever possible, rational and applicable.
Parts have been carefully selected. Capacitors are mostly by Philips, the DAC uses Burr-Brown's PCM1710, a multi bit unit with multilevel Delta- Sigma. Analog outputs are amplified using Burr-Brown's OPA2134 FET op amps. Also, the DAC's clock is actively and separately buffered, a good practice seen far too rarely.
Output connectors are soldered directly to the board and use good quality gold plated RCA Cinch connectors - again, good practice on both counts.
Since the board is a stand-alone unit, it can easily be exchanged for another model higher up the scale, or serviced in the unlikely event service is needed, given the quality of the parts used and the SMD technology, known and used for its high degree of reliability and cost-effectiveness. The small blue blocks are high quality polycarbonate capacitors - if one has to use them, then these are the ones to use."

Skulle vara roligt att höra vad en annan CD-spelare med, liknande mekanik och DAC, låter jämförelsevis med den här. Troligtvis ingen skillnad alls, ha ha ha. Hur som helst tror jag ändå att jag gjort ett litet fynd då jag endast betalade drygt 1000 kr för den här spelaren. Tyvärr ingick inte fjärrkontroll, då den var borttappad. Å andra sidan fungerade min Logitech Harmony 525 i symbios med den här spelaren, vilket jag hade kollat upp innan köpet.

Finns det ngn annan här inne som har ngn erfarenhet av den här spelaren???

Jag hör inte speciellt stor skillnad på den här spelaren och min DVD-spelare fr Marantz. Det mest markanta är emellertid att Thulen spelar allt. Marantzen har problem med vissa CD-skivor, vilket jag tröttnade på i längden.
Därför fick det bli en CD-spelare från Thule.


Postad bild

Mvh

G

#140

Postad 20 februari 2009 - 08:41

hellbit
  • hellbit
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Gaes: Man kan höra skillnader på spelare, även om det för oss vanliga musikälskare kan tyckas som en liten skillnad så kan det för en riktigt petig audiofil som känner sitt system innan o utan och som hört samma ljudslinga 1000 gånger ,vara skillnaden som får ljudet på plats. Jag känner dock min anläggning så väl att om man byter källa så hör jag det omedelbart. (har lyssnat på denne setupen 2 timmar om dagen i 1 år). Jag vet detta för jag och min bror har gjort tester med 6 olika spelare,S:A:T cd fix, Marantz cd 17 mk2 ki signature, Audia cd one, Denon dvd 3910, Pioneer dv 868, och AudioAero. Vissa av dessa tester utfördes också som blindtest. Nu ska man tillägga att min anläggning är relativt känslig (ganska detaljerad) och den avslöjar ganska väl vad den matas med. Dessutom hade det säkert varit svårare att höra skillnader om jag inte varit så bekant med mitt ljud.Jag är övertyad om att det är betydligt svårare att höra skillnader på källa i en stereo i det lägre prisspannet. Sen är man dessutom olika känsliga för petighet,vissa blir störda av saker som jag bara rycker på axlarna för. Dock tycker ja inte man ska skratta åt de som tycker källan är viktig och inte nöjer sig med en strata för 299kr. Avslutningsvis håller jag också med alla er som tycker ljudbeskrivningar i allmänhet tenderar att bli lite löjliga ibland och då talar vi inte bara om när man beskriver cd spelare. O andra sidan så är det ju svårt att beskriva saker som man inte kan ta på, tex ljud eller smaker. Nu ska jag inte göra fler inlägg i den här tråden tänkte jag hehe, känner att jag redan tagit upp för mycket plats..

Redigerat av hellbit, 20 februari 2009 - 09:07.


#141

Postad 20 februari 2009 - 13:23

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

  • 3 700 inlägg
  • 0
Hej alla vänner...Hellbit du behöver inte känna dig inkräktande. I mitt album får man ta plats, uppmuntra, kritiser ja vad man vill! :wub: Vidare släpper jag en liten Cliffhanger. Ikväll kommer jag att presentera det hittills största under detta test. Jag har jämför två apparater som skiljer i ljud så att det gå att ta på! Wow. De ni!

#142

Postad 20 februari 2009 - 14:36

Unregistered969
  • Unregistered969
  • Användare

  • 147 inlägg
  • 0
Varför gnäller du över locket? Ser då bara fördelar med ett robust lock. Robustare låda och bättre skärmning.

Vad menar du med kinamåttskruvar? I min vetskap så kör Primare med Torx T25 skruvar och det är inte nått Kina påhitt, Torx kommer från USA. Sen jämnför du med en Blu-ray spelare med en 9 år gammal DVD från Primare som är deras andra spelare som dom släppte, den kom våren 2000. Och visst den kanske inte var bäst när den kom, men det var ett bra försök och dom har lärt sig en hel del på vägen. Alla Primare produkter tillverkas i Kina efter Primares egna specifikationer, de håller precis samma kvalité som det skulle ha gjort om det hade tillverkats i Sverige. Varför tror du en switchad nädel ska vara sämre en ringkärne?

#143

Postad 20 februari 2009 - 14:45

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

  • 3 700 inlägg
  • 0
Hej mr Ice! Jag gnäller inte på dessa saker utan det som är det egentliga felet. PRISET! speciellt iförhållande till vad du får. Samt att man från vissa håll bl.a primare påtalar deras suveränitet vad beträffar prestada. :wub: Sen när man väl ser efter hittar man en kina DVD med eletrinik som skulle platsa i vilken 500:- apparate som helst i en HIEND låda. Jag förväntade mig betydligt mer från bäde prestada samt innehåll.

#144

Postad 20 februari 2009 - 14:57

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

  • 3 700 inlägg
  • 0
Sen mr Ice så har du inte sett slutet än. :wub: I min slutplädering kommer jag att avhandla allt totalt sett.

#145

Postad 20 februari 2009 - 14:58

Unregistered969
  • Unregistered969
  • Användare

  • 147 inlägg
  • 0
Primare är fortfarande 9år gammal. Ska du vara rättvis, hitta en annan DVD från 2000. Det fanns inte så mycket kretsar att välja på år 2000. Bla. bildkretsar var väldigt få. Nu jämnför du med en blu-ray som är ny(are). Tycker du har gnällt om en hel del förutom priset, i saker som du inte förstår dig på.



"primare påtalar deras suveränitet vad beträffar prestada." Och det har du läst vars? Menar du dagens produkter eller det citat som följde med din 9 år gamla Primare V25 som kom för 9 år sedan?



Jämnför du en DVD som kostar 500kr nu eller en DVD som kom 2000 för 500kr?

Redigerat av Unregistered969, 20 februari 2009 - 15:06.


#146

Postad 20 februari 2009 - 15:09

hellbit
  • hellbit
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Vad som är rätt är nästan omöjligt att svara på. Det svåra i hifilivet är att bestämma sig för vad man gillar. Gillar man superanalytisk elektronik eller vill man hellre ha lite värme. Det tar många år innan man valt. De riktiga rävarna inom hifi har ofta haft analytiska högtalare/detalj avslöjande) Men har tröttnat på vass diskant o kallt ljud man brukar därför ofta se att dessa människor slutar med rörelektronik och högtalare som inte har skarp topp. Jag har själv haft en högtalare som jag bara utbrast wow på när jag hörde den första gången nämligen Electra BE, denna wow känsla var också en bidragande orsak till att dessa avyttrades. Det blev liksom för mycket fokus på "oj det där har jag aldrig hört förut osv" Man vill ju lyssna på musik och inte hela tiden sitta på helspänn. Med 801nautilu, Gryphon och audio aero har JAG hamnat helt rätt :wub:

#147

Postad 20 februari 2009 - 15:13

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

  • 3 700 inlägg
  • 0
Jag lyssnar på ljud och kan inte se hur bildkretsar kan påverka dem ;) En CD som är 20år gammal är helt ok att jämföra med och du Sony dvp-7700es är 10år gammal och den petade ju primaren i mitt mycket personliga test. :wub:

#148

Postad 20 februari 2009 - 15:16

Unregistered969
  • Unregistered969
  • Användare

  • 147 inlägg
  • 0
Ja då får du väl behålla din Sony och använda Primaren som hajdrag då.

//rillo

#149

Postad 20 februari 2009 - 15:21

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

  • 3 700 inlägg
  • 0
Kan förstå upprördhet eftersom min framtoning är aningen provokativ. Jag irriterar mig över branschen som i mycket faktiskt lurar oss. Det är bara att ta det goda och kasta bort det man inte gillar av mina tester. :(

#150

Postad 20 februari 2009 - 15:41

shifts
  • shifts
  • Veteran

  • 1 684 inlägg
  • 0
Kul det här. Men jag håller inte med om att man måste jämföra saker som är producerade samtidigt. De flesta är väl ute efter ett slutresultat de gillar oavsett från vilken tidsperiod produkten är tillverkad. mr-välljud har väl till stor del koncentrerat sig på lyssningsbiten vad gäller det kritiska (dock även innehållet) och det känns helt rätt.

Hade han däremot börjat jämföra funktioner osv. tycker det hade varit en mer logisk anmärkning av ta upp.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.