Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

HDMI till Scart?

3 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 04 februari 2008 - 23:19

tomasevskij
  • tomasevskij
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Har köpt en Dell XPS M1330 med NVIDIA GeForceTM 8400M GS. Kortet har VGA och HDMI portar men dessvärre har jag bara äldre TV-apparater med Scart. Frågan är hur jag bäst kopplar datorn till TV:n innan jag har råd med en TV som har HDMI? Min gamla stationära dator har TV-out till Scart men det var länge sen jag fixade till det och är nybörjare på detta så all hjälp uppskattas.

Går det och är det i så fall ens meningsfullt att koppla HDMI till Scart?

Hur kopplar jag enklast VGA till Scart (är inte så sugen på att göra egna sladdar)?

#2

Postad 04 februari 2008 - 23:52

Unregisterede3e9db38
  • Unregisterede3e9db38
  • Veteran

  • 1 636 inlägg
  • 0
såhär på rak arm kan jag inte ge några tips på kablar, då det helt enkelt inte verkar finnas några såna...
hdmi-scart går ut digitalt och ska ut analogt = går inte
vga-scart borde fungera eftersom det är analog signal i båda ändarna, men de enda kablarna som jag hittat står det att de INTE fungerar dator-tv utan endast till projektor

då återstår två alternativ, om nu ingen vga-scart kabel dyker upp...
-koppla genom adaptrar först vga-komponent sen komponent-scart, eller så går du via s-video eller komposit (med komponent som bäst sen s-video och komposit sämst)
-löda och koppla en egen vga-scart kabel som det tydligen finns trådar om, men det låter ju onekligen lite jobbigare om man inte är van vid kabelknåp

är du säker på att du bara har scart ingångar? om du har s-video eller komposit eller något annat blir det genast lättare att få bild...

/Richard

Redigerat av Unregisterede3e9db38, 04 februari 2008 - 23:59.


#3

Postad 05 februari 2008 - 00:42

tomasevskij
  • tomasevskij
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Ah, hittade en ingång gömd på sidan av TV:n. En gulmarkerad ingång där det står video + en röd och en vit audio = komposit antar jag?

Vad har jag då för alternativ?

#4

Postad 05 februari 2008 - 01:18

Unregisterede3e9db38
  • Unregisterede3e9db38
  • Veteran

  • 1 636 inlägg
  • 0
de röd-vita är stereoljud och den gula är kompositvideo ja, bland det sämsta i bildväg, men inte så mycket att göra med tanke på att det är en gammal tv.

nu kom jag på mig själv att det inte gjorde saken mycket bättre med komposit, men däremot såg jag att du kan ta en sån här eller en liknande och sen köra via s-video därifrån eller så tar du en dyrare och kan köra via komponent

nu får du avgöra själv vad su väljer, men komponent med rgb är att föredra, därefter s-video, och till sist komposit i bildkvalitet

EDIT: kom på att tv:n måste kunna ta in rgb genom scarten för att det ska fungera med komponenten...

/Richard

Redigerat av Unregisterede3e9db38, 05 februari 2008 - 14:05.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.