Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Sony VPL-HW40ES Projector

438 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 22 februari 2015 - 20:30

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • MĂ€stare

  • 3 568 inlĂ€gg
  • 0

Jag är lite nyfiken Dr. Zaius: hur stor duk har du när du upplever att bilden blir lite urvattnad med öppen iris? Jag verkar ha ungefär samma förutsättningar som du och funderar på HW40 vs HW55. Min vita 16:9-duk är på 138" och då undrar jag om en iris är värd +9kkr...


90" 16:9 med ett kasst och tittavstånd på ca 3.3 m. Urvattnad kanske var dumt uttryckt, menar mer att svärtan blir något blaskigare jämfört med delvis stängd iris i mitt fall.
 
Svårt för mig att svara på men en bildstorlek på 138" kräver ju endel ljudstyrka för att det ska bli bra och då kanske en HW40 skulle passa minst lika bra som en HW55.
 
Angående priset mellan HW40 och HW55 så skiljer det snarare 7k och inte 9k.
 

 

Redigerat av Dr. Zaius, 22 februari 2015 - 20:34.


#102

Postad 22 februari 2015 - 23:10

RoMe
  • RoMe
  • AnvĂ€ndare

  • 156 inlĂ€gg
  • 0
Tack för svaret doktorn!
Ja, det är just det jag klurar på om inte kanske en HW40 funkar lika bra som en HW55 i mitt fall (jag vill ju gärna tro det i alla fall för att få ner kostnaden, he he). När jag jämförde dessa två projjar på Hembiobutiken så tyckte jag också att HW40 såg blek och ljus ut i jämförelse med HW55, men om man tänker på att en 138"-duk har 135% större yta att belysa än en 90"-duk så kanske det blir mindre blaskigt på 138". Jag önskar att man kunde låna projektor för att testa hemma innan köp, tänk vad mycket lättare allt skulle bli...

PS. Apropå prisskillnaden så tänkte jag mest på att HW40 redan varit nere på 19kkr två gånger sedan december emedan HW55 verkar ha stabiliserat sig på nuvarande pris. När jag bestämt mig avvaktar jag nästa prissänkning, förhoppningsvis på HBB :) DS.

#103

Postad 23 februari 2015 - 15:43

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • MĂ€stare

  • 3 568 inlĂ€gg
  • 0

Det bästa är ju förstås om du på ett eller annat sätt med egna ögon har möjlighet att se hur en HW40 skulle funka på 138", men har samtidigt svårt att tro att det inte skulle bli bra.

 

Om du inte bor alltför långt ifrån HBB så tror jag inte dom är omöjliga och du borde kunna få låna hem en HW40 eller HW55 över en natt och testa.



#104

Postad 23 februari 2015 - 16:18

ljudnisse
  • ljudnisse
  • Veteran

  • 2 129 inlĂ€gg
  • 0

Det bästa är ju förstås om du på ett eller annat sätt med egna ögon har möjlighet att se hur en HW40 skulle funka på 138", men har samtidigt svårt att tro att det inte skulle bli bra.

 

Om du inte bor alltför långt ifrån HBB så tror jag inte dom är omöjliga och du borde kunna få låna hem en HW40 eller HW55 över en natt och testa.

Ja det ska funka om man ber snällt :)



#105

Postad 01 mars 2015 - 21:33

Unregistered1893
  • Unregistered1893
  • ForumrĂ€v

  • 592 inlĂ€gg
  • 0
Har vart och tittat på en HW40 projektor, och det är första gången på många år jag tittat på en film via projektor på länge. Tyckte att bilden var lite matt och tråkig, källa var en Oppo och en blandning av filmsnuttar.

Kan det vara så att jag är för van tv'ns styrkor eller tror ni som vet mer att det var något fel någonstans?

Sugen på större bild, men för de pengarna var jag inte så imponerad tyvärr.

#106

Postad 01 mars 2015 - 21:45

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlĂ€gg
  • 0

Tyckte att bilden var lite matt och tråkig,
 

 

Under vilka förutsättningar då och på vilket dukmaterial? 



#107

Postad 01 mars 2015 - 22:12

Unregistered1893
  • Unregistered1893
  • ForumrĂ€v

  • 592 inlĂ€gg
  • 0
Rummet helt mörklagt, antagligen en matt duk. Euroscreen ramspänd. kan det vara så enkelt att det är några inställningar som är fel?

#108

Postad 01 mars 2015 - 23:26

zephir
  • zephir
  • ForumrĂ€v

  • 554 inlĂ€gg
  • 0
En projektor har ju oftast inte riktigt samma POP som en tv. Själv föredrar jag projektorbilden (eller kanske dukbilden) då den känns mer naturlig och "trovärdig" än många moderna tv-apparater. Åtminstone de som inte ställts in ordentligt.
Sedan har ju faktiskt storleken på bilden stor betydelse för helhetsupplevelsen och projektor är i dagsläget det ända sättet (för de allra flesta) att komma upp i +100".

/r

#109

Postad 02 mars 2015 - 01:20

testsmurf
  • testsmurf
  • ForumrĂ€v

  • 532 inlĂ€gg
  • 0

Jag tycker att min HW40 har en väldigt bra bild och jag upplever inte att den är matt eller tråkig.

Nu uppdaterade jag mig från en 8 år gammal 720p-projektor så det kanske spelar in men som man säger "I was blown away" när jag tittade på mina filmer igen. Färger, ljusstyrka, hudtoner...allt är ljusår från min gamla projektor.

 

Visst, en tv kanske har högre ljusstyrka och starkare färger, men det betyder inte automatiskt att den är "bättre".

Men ja, det är fler variabler att räkna med när man använder projektor. Ljus i rummet, färg och material på duken, andra reflekterande ytor, kalibrering av projektor osv osv så det är svårt att veta hur allt var för dig.

 

Sen är ju inte en projektor något som passar alla, men jag väntar fortfarande på att se en tv som ger mig samma filmkänsla hemma som jag får av min projektor. Kanske när en tv på 100" kostar 20k... ;)


Redigerat av testsmurf, 02 mars 2015 - 08:43.


#110

Postad 02 mars 2015 - 08:22

Unregistered1893
  • Unregistered1893
  • ForumrĂ€v

  • 592 inlĂ€gg
  • 0
Vet ni av någon butik i Stockholm som kan dema projektorer som de ska prestera?

#111

Postad 02 mars 2015 - 12:09

zephir
  • zephir
  • ForumrĂ€v

  • 554 inlĂ€gg
  • 0
Tycker Hbb i Sumpan har ett ganska bra rum som kan tänkas motsvara ett någorlunda anpassat normalt rum. Det är alltså inte scenmolton i golv, vägg och tak utan några mörka väggar, några vita väggar och litet smakfulla draperier osv. Det som kan vara en nackdel där är att de har två ganska små dukar (gissar 80-90") vilket är jättebra när man ska jämföra projektorer men kanske inte helt rättvisande om man kör typ 130" hemma.

Är för övrigt mycket nöjd med det bemötande och den service jag fick där.

/r

#112

Postad 17 mars 2015 - 13:00

Wicap
  • Wicap
  • AnvĂ€ndare

  • 135 inlĂ€gg
  • 0

den Ă€r 41cm bred.  .. jag har 4cm frĂ„n projens bakkant till vĂ€gg . . . .290cm frĂ„n lins till duk, 92" duk

Jag sitter och övervÀger att köpa denna proj och kommer ha den pÄ 290-295cm avstÄnd och pÄ 90" duk, Àr dock rÀdd för "hot-spotting" dÄ zoomen nÀstan kommer vara pÄ max, har du upplevt nÄgot sÄnt? MisstÀnker att du inte har det, dÄ du verkar ha rÀtt bra koll samt en vÀldigt bra duk!

 


Redigerat av Wicap, 17 mars 2015 - 14:25.


#113

Postad 17 mars 2015 - 13:12

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • MĂ€stare

  • 3 039 inlĂ€gg
  • 0

Jag sitter och övervÀger att köpa denna proj och kommer ha den pÄ 290-295cm avstÄnd och pÄ 90" duk, Àr dock rÀtt för "hot-spotting" dÄ zoomen nÀstan kommer vara pÄ max, har du upplevt nÄgot sÄnt? MisstÀnker att du inte har det, dÄ du verkar ha rÀtt bra koll samt en vÀldigt bra duk!

 

Beror ju helt pÄ vad du vÀljer för duk. Med en vit dukvÀv, som Jolt har, finns det ingen risk för hotspot. Det Àr med vÀver som riktar ljuset risken för hotspot finns.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#114

Postad 17 mars 2015 - 14:43

Wicap
  • Wicap
  • AnvĂ€ndare

  • 135 inlĂ€gg
  • 0

Beror ju helt pÄ vad du vÀljer för duk. Med en vit dukvÀv, som Jolt har, finns det ingen risk för hotspot. Det Àr med vÀver som riktar ljuset risken för hotspot finns.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

 

Kan mörklĂ€gga rummet helt(Ă€ven dagtid, sunkiga skyddsrumsgardiner man typ rullar ner, men mörkt blir det), men vĂ€ggar och tak Ă€r fasiken vitt sĂ„ det förslĂ„r, inte ens stockholmsvitt utan vittvitt. Funderar dĂ€rför pĂ„ att ha nĂ„got mellanting mellan grĂ„skĂ€rm och vitt, dvs http://www.projectas...meScreen_EN.pdf och dĂ„ materialet: High Contrast Cinema Vision. Vilket man sĂ€ger följande om:

gh Contrast Cinema Vision features a gray base for deeper reproductions of black, which improves contrast, and an increased reflectivity to enhance brightness for moderate ambient light. Ideal for video images. 

SÄ lÄter som om jag kan fÄ hotspots med det med andra ord ifall jag gÄr pÄ det materialet. MisstÀnker att jag kommer fÄ rÄdet att Äka och kolla pÄ det ;-) Gillar dock idén med att förbÀttra konstrasten.



#115

Postad 17 mars 2015 - 15:09

Ringblixt
  • Ringblixt
  • MĂ€stare

  • 3 209 inlĂ€gg
  • 0

Du kan inte "bÀttra pÄ kontrasten" utan en HC-duk, högkontrastduk, lÄter dig i högre utstrÀckning jÀmfört med en matt/neutral duk behÄlla kontrasten i en situation dÀr kontrasten Àts upp av omgivningsljus och reflektioner frÄn vÀggarna.

 

Ett av problemen med dessa dukar Àr just hotspotting och ju nÀrmare duken projektorn och du som betraktare befinner dig, desto tydligare hotspot. En tumregel Àr att du behöver 2x bildbredden pÄ avstÄndet för dig och projektor för att hotspotting-fenomen ska försvinna frÄn de flesta högkontrastdukar. Utöver hotspotting dras dukarna Àven med andra problem som glittrighet.

 

Du som kan mörklÀgga helt bör övervÀga en neutral vit duk dÄ det ger mest kvalitet för pengarna. En del personer föredrar HC-dukar med vita vÀggar för att det dÀmpar reflexer. Andra tÄl inte dukarnas nackdelar och tar hellre sÀmre simultankontrast pga av ljusa vÀggar.

 

SÄ yes, du behöver se materialet i en situation liknande din. KÀnner dock inte till nÄgon som demar Projectas material utan det du lÀr finna i landet Àr Euroscreen React.


Redigerat av Ringblixt, 17 mars 2015 - 15:10.


#116

Postad 20 mars 2015 - 11:07

oscarstegland
  • oscarstegland
  • AnvĂ€ndare

  • 190 inlĂ€gg
  • 0

90" 16:9 med ett kasst och tittavstÄnd pÄ ca 3.3 m. Urvattnad kanske var dumt uttryckt, menar mer att svÀrtan blir nÄgot blaskigare jÀmfört med delvis stÀngd iris i mitt fall.
 
SvÄrt för mig att svara pÄ men en bildstorlek pÄ 138" krÀver ju endel ljudstyrka för att det ska bli bra och dÄ kanske en HW40 skulle passa minst lika bra som en HW55.
 
AngÄende priset mellan HW40 och HW55 sÄ skiljer det snarare 7k och inte 9k.
 


 

 

 

Tack för svaret doktorn!
Ja, det Àr just det jag klurar pÄ om inte kanske en HW40 funkar lika bra som en HW55 i mitt fall (jag vill ju gÀrna tro det i alla fall för att fÄ ner kostnaden, he he). NÀr jag jÀmförde dessa tvÄ projjar pÄ Hembiobutiken sÄ tyckte jag ocksÄ att HW40 sÄg blek och ljus ut i jÀmförelse med HW55, men om man tÀnker pÄ att en 138"-duk har 135% större yta att belysa Àn en 90"-duk sÄ kanske det blir mindre blaskigt pÄ 138". Jag önskar att man kunde lÄna projektor för att testa hemma innan köp, tÀnk vad mycket lÀttare allt skulle bli...

PS. ApropÄ prisskillnaden sÄ tÀnkte jag mest pÄ att HW40 redan varit nere pÄ 19kkr tvÄ gÄnger sedan december emedan HW55 verkar ha stabiliserat sig pÄ nuvarande pris. NÀr jag bestÀmt mig avvaktar jag nÀsta prissÀnkning, förhoppningsvis pÄ HBB :) DS.

 

 

Har vart och tittat pÄ en HW40 projektor, och det Àr första gÄngen pÄ mÄnga Är jag tittat pÄ en film via projektor pÄ lÀnge. Tyckte att bilden var lite matt och trÄkig, kÀlla var en Oppo och en blandning av filmsnuttar.

Kan det vara sÄ att jag Àr för van tv'ns styrkor eller tror ni som vet mer att det var nÄgot fel nÄgonstans?

Sugen pÄ större bild, men för de pengarna var jag inte sÄ imponerad tyvÀrr.

 

Hej pĂ„ er. TĂ€nkte flika in hĂ€r. Jag jobbar pĂ„ Hembiobutiken i Sundbyberg, och har Ă€ven jobbat mycket i Göteborgsbutiken de senaste Ă„ren. Jag skulle sĂ€ga sĂ„ hĂ€r. Vilken projektor som helst, oavsett prisklass, kan se blaskig ut beroende pĂ„ val av duk och miljö. Med det sagt sĂ„ Ă€r HW40 lite mattare i bilden tack vare kontrasten. Det Ă€r detta som Ă€r den enskilt största skillnaden mellan dessa projektorer. Ljusstyrka finns sĂ„ att det rĂ€cker och blir över i bĂ„da dessa för de flesta installationer. Problematiken med "blaskig/matt/trĂ„kig" bild ligger inte i att ljusstyrkan Ă€r för lĂ„g utan att svĂ€rtan Ă€r för ljus, och de kommer inte en starkare lampa Ă„tgĂ€rda. HW55 har ju auto-iris och med den pĂ„slagen har HW55 upp emot 70% bĂ€ttre uppmĂ€tt kontrast Ă€n HW40. Även avstĂ€ngd har HW55 en djupare kontrast och svĂ€rta.

 

Tycker ni att bilden ser trÄkig ut handlar det i stÀllet om att gÄ pÄ en högkontrastduk som hjÀlper svÀrtan nÄgot helt enormt om man inte har ett helt kolsvart biorum.

 

Rummet helt mörklagt, antagligen en matt duk. Euroscreen ramspÀnd. kan det vara sÄ enkelt att det Àr nÄgra instÀllningar som Àr fel?

 

Var det hos oss i Hembiobutiken Àr det Euroscreen Frame Vision Light med deras vanliga vita dukmaterial som du kikat pÄ. Vi har React (Euroscreen:s högkontrastmaterial) som vi kan hissa ned framför om man vill se hur det ser ut. I det rummet ser man klart och tydligt hur mycket en högkontrastduk gör och dÄ Àr det rummet ÀndÄ betydligt mörkare Àn de flesta av vÄra kunders rum. Vi har Àven draperier vid sidovÀggarna sÄ att man kan jÀmföra reflektioner mellan dukarna och för att se hur mycket sÀmre bild det blir med vita dukar och vita tapeter.

 

Tycker Hbb i Sumpan har ett ganska bra rum som kan tÀnkas motsvara ett nÄgorlunda anpassat normalt rum. Det Àr alltsÄ inte scenmolton i golv, vÀgg och tak utan nÄgra mörka vÀggar, nÄgra vita vÀggar och litet smakfulla draperier osv. Det som kan vara en nackdel dÀr Àr att de har tvÄ ganska smÄ dukar (gissar 80-90") vilket Àr jÀttebra nÀr man ska jÀmföra projektorer men kanske inte helt rÀttvisande om man kör typ 130" hemma.

Är för övrigt mycket nöjd med det bemötande och den service jag fick dĂ€r.

/r

 

Kul att du blev nöjd och det uppskattas sjÀlvklart att du tipsar om oss. Vi har ju en 130" 2.35:1 duk i biorummet för att visa vilken kÀnsla det ger, men dÄ med lite dyrare proj :)

 

Jag sitter och övervÀger att köpa denna proj och kommer ha den pÄ 290-295cm avstÄnd och pÄ 90" duk, Àr dock rÀdd för "hot-spotting" dÄ zoomen nÀstan kommer vara pÄ max, har du upplevt nÄgot sÄnt? MisstÀnker att du inte har det, dÄ du verkar ha rÀtt bra koll samt en vÀldigt bra duk!

 

 

 

Kan mörklĂ€gga rummet helt(Ă€ven dagtid, sunkiga skyddsrumsgardiner man typ rullar ner, men mörkt blir det), men vĂ€ggar och tak Ă€r fasiken vitt sĂ„ det förslĂ„r, inte ens stockholmsvitt utan vittvitt. Funderar dĂ€rför pĂ„ att ha nĂ„got mellanting mellan grĂ„skĂ€rm och vitt, dvs http://www.projectas...meScreen_EN.pdf och dĂ„ materialet: High Contrast Cinema Vision. Vilket man sĂ€ger följande om:

gh Contrast Cinema Vision features a gray base for deeper reproductions of black, which improves contrast, and an increased reflectivity to enhance brightness for moderate ambient light. Ideal for video images. 

SÄ lÄter som om jag kan fÄ hotspots med det med andra ord ifall jag gÄr pÄ det materialet. MisstÀnker att jag kommer fÄ rÄdet att Äka och kolla pÄ det ;-) Gillar dock idén med att förbÀttra konstrasten.

 

 

Du kan inte "bÀttra pÄ kontrasten" utan en HC-duk, högkontrastduk, lÄter dig i högre utstrÀckning jÀmfört med en matt/neutral duk behÄlla kontrasten i en situation dÀr kontrasten Àts upp av omgivningsljus och reflektioner frÄn vÀggarna.

 

Ett av problemen med dessa dukar Àr just hotspotting och ju nÀrmare duken projektorn och du som betraktare befinner dig, desto tydligare hotspot. En tumregel Àr att du behöver 2x bildbredden pÄ avstÄndet för dig och projektor för att hotspotting-fenomen ska försvinna frÄn de flesta högkontrastdukar. Utöver hotspotting dras dukarna Àven med andra problem som glittrighet.

 

Du som kan mörklÀgga helt bör övervÀga en neutral vit duk dÄ det ger mest kvalitet för pengarna. En del personer föredrar HC-dukar med vita vÀggar för att det dÀmpar reflexer. Andra tÄl inte dukarnas nackdelar och tar hellre sÀmre simultankontrast pga av ljusa vÀggar.

 

SÄ yes, du behöver se materialet i en situation liknande din. KÀnner dock inte till nÄgon som demar Projectas material utan det du lÀr finna i landet Àr Euroscreen React.

 

Vi har React pÄ Hembiobutiken i Sunbbyberg. De gÄr att hissa ned framför Euroscreen:s vanliga vita dukar för att fÄ en bra jÀmförelse. Vi har Àven Draper High Performance pÄ plats som Àr en dyrare duk nÀstan helt utan ram. Sedan har vi Àven testmaterial pÄ den fantastiska DNP Supernova och ett testmaterial pÄ Stewart Firehawk G4 pÄ ingÄng.

 

Olika högkontrastdukar har olika förhÄllanden till hotspotting. Firehawk och DNP Supernova skall man ha 1.5x dukbredden som avstÄnd, pÄ React Àr det ungefÀr 1.6x dukbredden. 90" Àr alltsÄ aningen för stort pÄ det avstÄndet om du helt vill undvika hotspotting. Med det sagt Àr effekten inte sÀrskilt pÄtaglig om du ligger sÄ nÀra grÀnsen. Det syns, speciellt med testmönster, men kollar man pÄ film sÄ tÀnker förmodligen de flesta inte pÄ det.

 

Precis som Ringblixt sĂ€ger sĂ„ finns Ă€ven "shine" (glitterfenomenet som Ă€r ett resultat av den icke-reflektiva strukturen i duken) vilket Ă€r den största nackdelen med dessa dukar. Med det sagt ligger Firehawk och Supernova pĂ„ en sĂ„ pass lĂ„g nivĂ„ idag att man knappt ser det. Även React Ă€r vansinnigt bra pĂ„ den hĂ€r fronten nu för tiden. Generellt sĂ€tt blir detta mindre tydligt ju lĂ€gre gain duken har.

 

En vit duk Àr absolut mest neutral och har minst inverkan pÄ bilden, men en vit duk lÀmnar bara maximal prestanda med ett helt kolsvart rum (vi kan visa vad som hÀnder med vita dukar med mindre ljuskontroll och Àven vad som hÀnder med vita tapeter). I ditt lÀge nÀr du har sÄ vitt i rummet hade jag helt klart gÄtt pÄ en React exempelvis dÄ det kommer ge dig mer i ditt rum Àn det pÄverkar negativt. DÀremot Àr det som de andra sÀger; du bör se skillnaden sjÀlv innan du fattar ett beslut. Kom in till oss pÄ Hembiobutiken i Sundbyberg eller Göteborg för den delen, sÄ visar vi dig gladeligen för- och nack-delar sÄ att du kan fatta ett informerat beslut /HBB-Oscar



#117

Postad 11 maj 2015 - 20:23

Unregistered784e0d5d
  • Unregistered784e0d5d
  • Amatör

  • 82 inlĂ€gg
  • 0

Ni som har en VPL-HW40ES, mÀrker ni av ett knÀppande, knakande ljud ibland? Min lÄter stundtals, sannolikt pga temperaturvÀxlingar, men frÄgan Àr om modellen Àr behÀftad med detta "fel" eller om jag fÄtt ett "mÄndags exemplar" ?



#118

Postad 11 maj 2015 - 20:33

jimjans
  • jimjans
  • MĂ€stare

  • 3 659 inlĂ€gg
  • 0

Ni som har en VPL-HW40ES, mÀrker ni av ett knÀppande, knakande ljud ibland? Min lÄter stundtals, sannolikt pga temperaturvÀxlingar, men frÄgan Àr om modellen Àr behÀftad med detta "fel" eller om jag fÄtt ett "mÄndags exemplar" ?

Tror de flesta projektorer med mycket plast kan drabbas av detta min hw55 kan knÀppa ibland detta gÀller Àven min Jvc x35



#119

Postad 11 maj 2015 - 21:15

zephir
  • zephir
  • ForumrĂ€v

  • 554 inlĂ€gg
  • 0

Ni som har en VPL-HW40ES, mÀrker ni av ett knÀppande, knakande ljud ibland? Min lÄter stundtals, sannolikt pga temperaturvÀxlingar, men frÄgan Àr om modellen Àr behÀftad med detta "fel" eller om jag fÄtt ett "mÄndags exemplar" ?


Jag har knak. Var ett tag inne pÄ att kontakta supporten men jag störs inte sÄ farligt av det. Projjen Àr ju fantastisk i övrigt.

/r

#120

Postad 11 maj 2015 - 21:16

Wicap
  • Wicap
  • AnvĂ€ndare

  • 135 inlĂ€gg
  • 0

Ni som har en VPL-HW40ES, mÀrker ni av ett knÀppande, knakande ljud ibland? Min lÄter stundtals, sannolikt pga temperaturvÀxlingar, men frÄgan Àr om modellen Àr behÀftad med detta "fel" eller om jag fÄtt ett "mÄndags exemplar" ?


Min lÄter pÄ exakt samma sÀtt. Frugan gillar inte ljudet dÄ det lÄter som om projektorn Àr pÄ vÀg ner :)

#121

Postad 11 maj 2015 - 21:18

testsmurf
  • testsmurf
  • ForumrĂ€v

  • 532 inlĂ€gg
  • 0

Min Àr helt tyst. Möjligtvis att det Àr nÄgot litet ljud första minuterna nÀr den vÀrms upp men under gÄng hör jag ingenting. Har haft den sedan mitten av januari..



#122

Postad 11 maj 2015 - 21:32

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlĂ€gg
  • 0

 min hw55 kan knĂ€ppa ibland detta gĂ€ller Ă€ven min Jvc x35

 

 

Dubbla projjar nu hÀrligt :)



#123

Postad 12 maj 2015 - 06:17

Unregistered784e0d5d
  • Unregistered784e0d5d
  • Amatör

  • 82 inlĂ€gg
  • 0

Tack alla! Nu vet jag ju att det inte bara Àr min som lÄter och att ett eventuellt byte inte nödvÀndigtvis skulle göra att jag slipper knak. Den Àr som ni sÀger enastÄende i alla övriga aspekter.



#124

Postad 18 juni 2015 - 19:20

zephir
  • zephir
  • ForumrĂ€v

  • 554 inlĂ€gg
  • 0
Kör Netflix pÄ en Sony Bdp6200 via Onkyo 608 till en Sony Hw40. Vissa titlar, t.ex. Liza Marklund-filmerna som kom i veckan hackar helt galet medan andra flyter pÄ hur bra som helst. Har ocksÄ testat med en Chromecast som flyter pÄ Tvn men som Àven den hackade nÀr jag petade in den i Onkyon.

NÄn som har nÄn tanke/erfarenhet av detta? Bdn Àr i fabriksinstÀllningar och projjen Àr bara justerad i ljusstyrka och lamplÀge. UtgÄr frÄn reference-lÀget.

/r

#125

Postad 20 juni 2015 - 12:37

jimjans
  • jimjans
  • MĂ€stare

  • 3 659 inlĂ€gg
  • 0

Kör Netflix pÄ en Sony Bdp6200 via Onkyo 608 till en Sony Hw40. Vissa titlar, t.ex. Liza Marklund-filmerna som kom i veckan hackar helt galet medan andra flyter pÄ hur bra som helst. Har ocksÄ testat med en Chromecast som flyter pÄ Tvn men som Àven den hackade nÀr jag petade in den i Onkyon.

NÄn som har nÄn tanke/erfarenhet av detta? Bdn Àr i fabriksinstÀllningar och projjen Àr bara justerad i ljusstyrka och lamplÀge. UtgÄr frÄn reference-lÀget.

/r

Vet att jag ocksÄ haft problem med det och det var film mode som strulade syns bara nÀr du matar med 50 eller 60hz.

 

Beskrivning 

 

 

Film Mode According to the film source you have selected, make a setting for playback.

Auto 1: Suitable for reproducing the original picture movement. Normally, set this to “Auto 1.”

Auto 2: Reproduces a 2-3 or 2-2 Pull-Down format video signal, such as film sources, in a smooth picture movement.

When a video signal other than 2-3 or 2-2 Pull-Down format is input, the picture is played back in progressive format.

Off: Plays back the picture in progressive format without detecting video signals automatically



#126

Postad 20 juni 2015 - 14:24

zephir
  • zephir
  • ForumrĂ€v

  • 554 inlĂ€gg
  • 0
Det funkade med Auto2, tack!

/r

#127

Postad 20 juni 2015 - 19:14

Lillvilsmyr
  • Lillvilsmyr
  • LĂ€rjunge

  • 277 inlĂ€gg
  • 0
Är de nĂ„gon som har tips pĂ„ 3d glassögon till denna projektor?
Ska men köra med den inbyggda sÀndaren eller ska man köpa till RF sÀndare? Skillnad pÄ kvalité?
Tack

#128

Postad 26 juni 2015 - 16:14

Zero
  • Zero
  • Beroende

  • 1 269 inlĂ€gg
  • 0

Är de nĂ„gon som har tips pĂ„ 3d glassögon till denna projektor?
Ska men köra med den inbyggda sÀndaren eller ska man köpa till RF sÀndare? Skillnad pÄ kvalité?
Tack

 

 

Ligger annons pÄ tradera pÄ 4st brillor och sÀndare, kanske Àr intressant?

 

http://www.tradera.c...3d-blu-ray-film

 

Annars Àr det vÀl nya som gÀller antingen sonys egna eller nÄgra kopior, har hört att den kan lÄta om man kör den inbyggda sÀndaren, lite osÀker om det var HW40 eller nÄgon annan av sonys modeller dÀremot?


Redigerat av Zero, 26 juni 2015 - 16:14.


#129

Postad 26 juni 2015 - 16:52

jimjans
  • jimjans
  • MĂ€stare

  • 3 659 inlĂ€gg
  • 0

Är de nĂ„gon som har tips pĂ„ 3d glassögon till denna projektor?
Ska men köra med den inbyggda sÀndaren eller ska man köpa till RF sÀndare? Skillnad pÄ kvalité?
Tack

De som anvÀnder rf Àr skönast och du har fler att vÀlja pÄ..



#130

Postad 27 juni 2015 - 08:45

Zero
  • Zero
  • Beroende

  • 1 269 inlĂ€gg
  • 0

De som anvÀnder rf Àr skönast och du har fler att vÀlja pÄ..

Är det RF inbyggt i sony projarna eller Ă€r det dĂ€rför man behöver den externa sĂ€ndaren?



#131

Postad 27 juni 2015 - 09:37

jimjans
  • jimjans
  • MĂ€stare

  • 3 659 inlĂ€gg
  • 0

Är det RF inbyggt i sony projarna eller Ă€r det dĂ€rför man behöver den externa sĂ€ndaren?

Extern sÀndare men de pÄ tradera Àr ir glasögon..



#132

Postad 27 juni 2015 - 10:09

Lillvilsmyr
  • Lillvilsmyr
  • LĂ€rjunge

  • 277 inlĂ€gg
  • 0
Tack, ska kolla den pÄ tradera.

#133

Postad 29 juni 2015 - 08:08

Unregistered7fb84d09
  • Unregistered7fb84d09
  • Veteran

  • 1 770 inlĂ€gg
  • 0
Kör med sonys egna glasögon med den inbyggda sĂ€ndaren. Funkar finfint för mig. Inga ljud hĂ€r. Negativt Ă€r att dom inte Ă€r sĂ„ bekvĂ€ma och att det som finns bakom mig reflekteras i ytterkanterna pĂ„ glasen. SĂ„ jag skulle vilja ha heltĂ€ckande glasögon ungefĂ€r som ett cyklop 😊 Har man dock helt mörkt Ă€r det inga problem.

#134

Postad 29 juni 2015 - 08:22

Lillvilsmyr
  • Lillvilsmyr
  • LĂ€rjunge

  • 277 inlĂ€gg
  • 0

Kör med sonys egna glasögon med den inbyggda sÀndaren. Funkar finfint för mig. Inga ljud hÀr. Negativt Àr att dom inte Àr sÄ bekvÀma och att det som finns bakom mig reflekteras i ytterkanterna pÄ glasen. SÄ jag skulle vilja ha heltÀckande glasögon ungefÀr som ett cyklop Har man dock helt mörkt Àr det inga problem.

okej hÀrligt. kan du lÀnka mig till de glasögonen du kör med? Hittar inte dem.

 

Tack



#135

Postad 29 juni 2015 - 11:10

jimjans
  • jimjans
  • MĂ€stare

  • 3 659 inlĂ€gg
  • 0

okej hÀrligt. kan du lÀnka mig till de glasögonen du kör med? Hittar inte dem.

 

Tack

TvĂ„ av dem som sĂ€ljs pĂ„ tradera Ă€r orginalen TDG-PJ1 men som sagt vĂ€ldigt obekvĂ€ma tycker de gör ont efter en kvart...


Redigerat av jimjans, 29 juni 2015 - 11:11.


#136

Postad 29 juni 2015 - 12:50

Zero
  • Zero
  • Beroende

  • 1 269 inlĂ€gg
  • 0

TvĂ„ av dem som sĂ€ljs pĂ„ tradera Ă€r orginalen TDG-PJ1 men som sagt vĂ€ldigt obekvĂ€ma tycker de gör ont efter en kvart...

 

Hur Àr det att kolla pÄ 3D pÄ projektorn, Àr det nÄt som man bör testa? Har ju en HW50 men aldrig riktigt gillat 3D pÄ tv, men brillorna pÄ tradera verkar ju rÀtt billiga sÄ kanske nÄt man bör testa?



#137

Postad 29 juni 2015 - 13:04

jimjans
  • jimjans
  • MĂ€stare

  • 3 659 inlĂ€gg
  • 0

Hur Àr det att kolla pÄ 3D pÄ projektorn, Àr det nÄt som man bör testa? Har ju en HW50 men aldrig riktigt gillat 3D pÄ tv, men brillorna pÄ tradera verkar ju rÀtt billiga sÄ kanske nÄt man bör testa?

Ja Xpand glasögonen Àr rÀtt sköna och 3d bilden Àr helt okej pÄ sony projektorerna..



#138

Postad 21 augusti 2015 - 16:53

Asprarn
  • Asprarn
  • AnvĂ€ndare

  • 100 inlĂ€gg
  • 0

Vad fÄr man ge för en lampa? om man ska vÀga in prisskillnaden med en extra lampa kan det inte vara mycket kvar mellan 40-50'n?



#139

Postad 21 augusti 2015 - 18:54

jimjans
  • jimjans
  • MĂ€stare

  • 3 659 inlĂ€gg
  • 0

Vad fÄr man ge för en lampa? om man ska vÀga in prisskillnaden med en extra lampa kan det inte vara mycket kvar mellan 40-50'n?

Vad menar du det ingÄr ingen lampa till hw55:an



#140

Postad 21 augusti 2015 - 22:46

Asprarn
  • Asprarn
  • AnvĂ€ndare

  • 100 inlĂ€gg
  • 0

Vad menar du det ingÄr ingen lampa till hw55:an

IngÄr det en lampa till hw40?

 

Jag menade att, om lampan kostar ca 2k sÄ hamnar priset i vÀldigt stor fördel till HW55an, dÄ hw40 bara har 2000 timmar lamptid. Eco-mode kanske Àr vÀldigt vanligt att man kör.



#141

Postad 21 augusti 2015 - 23:07

testsmurf
  • testsmurf
  • ForumrĂ€v

  • 532 inlĂ€gg
  • 0

IngÄr det en lampa till hw40?

 

Jag menade att, om lampan kostar ca 2k sÄ hamnar priset i vÀldigt stor fördel till HW55an, dÄ hw40 bara har 2000 timmar lamptid. Eco-mode kanske Àr vÀldigt vanligt att man kör.

 

Vet inte riktigt vad du menar med "ingĂ„r det en lampa"? Det följer inte med nĂ„gon extralampa till varken HW55 eller HW40. Det Ă€r exakt samma lampa i bĂ€gge tvĂ„, LMP-H202, och det Ă€r exakt samma brinntid 2000/5000 pĂ„ bĂ€gge. Den info som stĂ„r hĂ€r pĂ„ prisjakt har nĂ„gon skrivit in fel, men om du gĂ„r till Sonys hemsida sĂ„ kan du se att det Ă€r samma.

 

Det Àr egentligen exakt samma projektor förutom att HW55 har autoiris vilket HW40 saknar.

Jag har HW40 och jag kan förnuvarande inte fÄ helt mörkt, vilket Àr "kravet" för att du ska ha nÄgon fördel av HW55, vilket gjorde att jag valde HW40..förutom att HW55 var ca. 8000kr dyrare vid mitt köp.



#142

Postad 22 augusti 2015 - 10:46

jimjans
  • jimjans
  • MĂ€stare

  • 3 659 inlĂ€gg
  • 0

IngÄr det en lampa till hw40?
 
Jag menade att, om lampan kostar ca 2k sÄ hamnar priset i vÀldigt stor fördel till HW55an, dÄ hw40 bara har 2000 timmar lamptid. Eco-mode kanske Àr vÀldigt vanligt att man kör.

Nu har ju som sagt hw55 hw40 samma specade antal timmar men du skall nog inte rÀkna med nÄgra 5000h. Lampan har nog tappat minst hÀlften av sin ljusstyrka efter 2000h och Sony garanterar en lamptid pÄ 1000h eller om den blir ett Är vilket som kommer först..

#143

Postad 22 augusti 2015 - 11:00

Asprarn
  • Asprarn
  • AnvĂ€ndare

  • 100 inlĂ€gg
  • 0

 Den info som stĂ„r hĂ€r pĂ„ prisjakt har nĂ„gon skrivit in fel, men om du gĂ„r till Sonys hemsida sĂ„ kan du se att det Ă€r samma.

 

 

Aha!



#144

Postad 26 augusti 2015 - 09:23

Pr0wler
  • Pr0wler
  • LĂ€rjunge

  • 484 inlĂ€gg
  • 0

Det verkar vara vÀldigt mycket prisÀndringar den senaste tiden om man kollar pÄ statistiken. Kan det indikera nya modeller pÄ ingÄende, eller Àr det rent av sÄ att statistiken bara visas mer upplöst nÀr det inte gÄtt sÄ lÄng tid?



#145

Postad 26 augusti 2015 - 13:43

testsmurf
  • testsmurf
  • ForumrĂ€v

  • 532 inlĂ€gg
  • 0

Det verkar vara vÀldigt mycket prisÀndringar den senaste tiden om man kollar pÄ statistiken. Kan det indikera nya modeller pÄ ingÄende, eller Àr det rent av sÄ att statistiken bara visas mer upplöst nÀr det inte gÄtt sÄ lÄng tid?

Tycker att lÀgsta pris stÄtt rÀtt stilla senaste halvÄret..lite reor fanns det i vÄras men annars har det varit stabilt pÄ runt 20k-21k.
FörstÄr dock inte de butiker som sÀljer den för 30k till över 40k..horribelt. De butiker som har lÀgst pris har haft ungefÀr samma pris hela tiden.



#146

Postad 26 augusti 2015 - 14:23

Unregistered4f83064c
  • Unregistered4f83064c
  • ForumrĂ€v

  • 690 inlĂ€gg
  • 0

Tycker att lÀgsta pris stÄtt rÀtt stilla senaste halvÄret..lite reor fanns det i vÄras men annars har det varit stabilt pÄ runt 20k-21k.
FörstÄr dock inte de butiker som sÀljer den för 30k till över 40k..horribelt. De butiker som har lÀgst pris har haft ungefÀr samma pris hela tiden.

 

Dom höga priserna handlar nog mest om vilken kvantitet företaget köper in, vilken marginal de behöver ha och frÄn vilken ÄterförsÀljare de handlar av skulle jag tro.

Mindre butiker har inte samma möjighet att konkurrera med priserna tyvÀrr.



#147

Postad 18 oktober 2015 - 22:12

erikd88
  • erikd88
  • Wannabe

  • 22 inlĂ€gg
  • 0

Hej!

 

Jag har lite funderingar kring Sony VLP-HW40 som jag tÀnkt köpa.

 

Hur tror ni den skulle funka i mitt vardagsrum? Just nu har jag rullgardiner som jag kan dra ner, sĂ„ bifogar bilder som jag tog under dagen bĂ„de utan och med gardinerna nere. 

 

 

Bifogad fil  IMG_6109.JPG   102,47K   1 Antal nerladdningar Bifogad fil  IMG_6114.JPG   68,72K   1 Antal nerladdningar Bifogad fil  IMG_6112.JPG   97,85K   1 Antal nerladdningar

 

AvstÄndet frÄn vÀggen dÀr tavlorna sitter, dÀr jag tÀnkt ha projektorn, till andra vÀggen Àr 4,5m. Jag funderat pÄ att skaffa en Grandview Fantasy 106tum duk, vad tror ni om det? ska man köra pÄ en vit eller grÄ?

 

Sen undrar jag om det Àr bÀst att fÀsta projektorn med ett takfÀste eller ska man ordna ett hyllplan den kan stÄ pÄ?

 

Tacksam om ni kan hjÀlpa mig med mina funderingar!

 

//Erik 


Redigerat av erikd88, 18 oktober 2015 - 22:13.


#148

Postad 19 oktober 2015 - 07:03

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlĂ€gg
  • 0

I det dÀr rummet ska du köpa en React eller nÄgon annan högkontrastduk. En vanlig vit kommer inte prestera en bra bild. GrÄa dukar verkar inte vara sÄ populÀrt lÀngre, antagligen för att högkontrast dukarna har blivit bÀttre.

 

Projektorn skulle jag sÀtta pÄ en hylla eller vÀggfÀste, sÄ att linsen hamnar rakt framför dukens centrum.



#149

Postad 19 oktober 2015 - 20:29

jimjans
  • jimjans
  • MĂ€stare

  • 3 659 inlĂ€gg
  • 0

I det dÀr rummet ska du köpa en React eller nÄgon annan högkontrastduk. En vanlig vit kommer inte prestera en bra bild. GrÄa dukar verkar inte vara sÄ populÀrt lÀngre, antagligen för att högkontrast dukarna har blivit bÀttre.
 
Projektorn skulle jag sÀtta pÄ en hylla eller vÀggfÀste, sÄ att linsen hamnar rakt framför dukens centrum.

beror pÄ vilken duk du vÀljer nÀr det gÀller firehawk och react vill du nog inte ha den vertikalt i mitten..

#150

Postad 20 oktober 2015 - 07:21

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlĂ€gg
  • 0

Okey, trodde det alltid var önskvÀrt? Vad blir det för nackdelar pÄ en sÄdan vÀv med att ha linsen centrerad?





0 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 0 gÀster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.