Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Börja gymma

10620 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Beurer BF 800 (Personvågar) 1 3 (6) Inga priser
Apple Watch Sport 42mm with Sport Band (Smarta klockor) 9 7,14 (20) Inga priser

#10551

Postad 23 januari 2019 - 13:42

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

Krångla inte till det med biceps.

 

1 uppvärmning t ex bicepscurl  10-12rep

2 lite tyngre 8-10 rep

3 max vad du orkar ca:6rep eller till du inte kan utföra övningen korrekt.

 

Lägg till max 2 övningar till, utan uppvärmning. upprepa punkt 2 och 3  = 4 set till. Totalt 7 set.

 

Har du tränat några månader kan du köra HÅRT!, om du är nybörjare kan du ta det lugnare.

de där med just armar tycker jag varierar en hel del, om det är muskel uppbyggnad vi pratar om.

att köra så du nämner kan stämma på en del, medans andra får bättre respons på att köra lite lättare med fler set, det är sällan de blir bättre på andra hållet. sedan får en del bättre respons med att köra högt tempo och superset samt att mixa bic + tric i samma set... 

 

jag personligen får större armar om jag kör biceps och triceps ihop, minst 24 set max 28 set, ca 10-14 reps per set.

 

de skiljer en hel del.

 

de man ska tänka på är att variera, shocka kroppen de ger resultat extra..

 

givetvis ska man ta de lugnt i början, var lite de jag menade, man bygger upp styrka uthållighet och hittar rätt till slut, det tar åratal att hitta helt rätt vad som är idealt för just dig, det tog 10 år för mig att hitta rätt med just armarna, man har ju tränat i 30 år så inget man ska stressa fram vad som passar en...



#10552

Postad 23 januari 2019 - 17:27

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

hur funkar det med olika övningar och set?

är det väldigt viktigt att setten utförs snabbt efter varann?

 

Eller kan jag köra ett set marklyft. Sen göra ett set med en helt annan övning och sen gå tillbaka till ett set marklyft igen? Att man varierar övningarna istället för att göra färdigt en övning i taget?



#10553

Postad 23 januari 2019 - 17:35

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

hur funkar det med olika övningar och set?

är det väldigt viktigt att setten utförs snabbt efter varann?

 

Eller kan jag köra ett set marklyft. Sen göra ett set med en helt annan övning och sen gå tillbaka till ett set marklyft igen? Att man varierar övningarna istället för att göra färdigt en övning i taget?

normalt NEJ, du ska köra färdigt marklyften när du gör dom, annars faller tanken med att köra slut på muskeln och återbyggnad när du vilar, MEN de funkar med just armar tycker jag, där kör du ett set biceps sen direkt på ett set triceps, så gör du så i 3-4 dubbel set så att kalla, men det är nog bara armar där detta funkar bra... att köra bröst och rygg så, njjjjaaeeej, inget jag provat, och jag tror inte på det, för stora muskelgrupper....

 

kör du bröst, kör bröst färdigt, sen kan du samma dag köra mage, men mixa inte helst...

 

sen finns de aldrig något som är helt fel i träning, man kan prova de mesta, men är man ute efter att bygga muskler/bli starkare och även underhålla de du byggt upp, så finns de vissa riktlinjer man bör hålla.



#10554

Postad 23 januari 2019 - 18:15

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

normalt NEJ, du ska köra färdigt marklyften när du gör dom, annars faller tanken med att köra slut på muskeln och återbyggnad när du vilar, MEN de funkar med just armar tycker jag, där kör du ett set biceps sen direkt på ett set triceps, så gör du så i 3-4 dubbel set så att kalla, men det är nog bara armar där detta funkar bra... att köra bröst och rygg så, njjjjaaeeej, inget jag provat, och jag tror inte på det, för stora muskelgrupper....

 

kör du bröst, kör bröst färdigt, sen kan du samma dag köra mage, men mixa inte helst...

 

sen finns de aldrig något som är helt fel i träning, man kan prova de mesta, men är man ute efter att bygga muskler/bli starkare och även underhålla de du byggt upp, så finns de vissa riktlinjer man bör hålla.

 

 

okej, tack. då kö jag färdigt en i taget.

 

Körde ett pass idag igen. Har inget schema utan kör bara lite som jag vill. Bara för att få tränat lite. 

 

Förstår fortfarande inte hur man ska orka flera olika övningar efter varann på samma muskelgrupp.

kör jag biceps med hantlar och kör 10-12 repetitioner och fyra set efter varann. Då orkar jag inte lyfta mer.

då har jag ändå flera övningar till med biceps. Finns ju ingen kraft kvar i armarna.

 

Ska jag köra så lätta vikter att jag inte blir trött? alltså jättelätt?

 

Eller hur gör man? :)



#10555

Postad 23 januari 2019 - 18:31

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 095 inlägg
  • 0

okej, tack. då kö jag färdigt en i taget.
 
Körde ett pass idag igen. Har inget schema utan kör bara lite som jag vill. Bara för att få tränat lite. 
 
Förstår fortfarande inte hur man ska orka flera olika övningar efter varann på samma muskelgrupp.
kör jag biceps med hantlar och kör 10-12 repetitioner och fyra set efter varann. Då orkar jag inte lyfta mer.
då har jag ändå flera övningar till med biceps. Finns ju ingen kraft kvar i armarna.
 
Ska jag köra så lätta vikter att jag inte blir trött? alltså jättelätt?
 
Eller hur gör man? :)

Just nu räcker det gott och väl med två övningar per muskelgrupp.

#10556

Postad 23 januari 2019 - 18:35

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Just nu räcker det gott och väl med två övningar per muskelgrupp.

 

låter ju bra. 

Tanken med träningen är ju inte att jag ska träna för att bli så stor som möjligt. Det har jag inget intresse av. Vill mest hålla igång lite för att det är bra för kroppen, samt bli lite starkare. Speciellt i ryggen då vi har dåliga ryggar i släkten.

 

Sen vore det ju så klart nice med lite större armar, bröst och axlar för att få en lite mer manlig kropp.

 

Men går jag ut för hårt och går in förryckte i detta så vet jag att jag kommer tröttna fortare än tåget.



#10557

Postad 23 januari 2019 - 18:39

Unregistered7bb1c05f
  • Unregistered7bb1c05f
  • Användare

  • 247 inlägg
  • 0

de där med just armar tycker jag varierar en hel del, om det är muskel uppbyggnad vi pratar om.
att köra så du nämner kan stämma på en del, medans andra får bättre respons på att köra lite lättare med fler set, det är sällan de blir bättre på andra hållet. sedan får en del bättre respons med att köra högt tempo och superset samt att mixa bic + tric i samma set...

jag personligen får större armar om jag kör biceps och triceps ihop, minst 24 set max 28 set, ca 10-14 reps per set.

de skiljer en hel del.

de man ska tänka på är att variera, shocka kroppen de ger resultat extra..

givetvis ska man ta de lugnt i början, var lite de jag menade, man bygger upp styrka uthållighet och hittar rätt till slut, det tar åratal att hitta helt rätt vad som är idealt för just dig, det tog 10 år för mig att hitta rätt med just armarna, man har ju tränat i 30 år så inget man ska stressa fram vad som passar en...



#10558

Postad 23 januari 2019 - 18:42

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 095 inlägg
  • 0

låter ju bra. 
Tanken med träningen är ju inte att jag ska träna för att bli så stor som möjligt. Det har jag inget intresse av. Vill mest hålla igång lite för att det är bra för kroppen, samt bli lite starkare. Speciellt i ryggen då vi har dåliga ryggar i släkten.
 
Sen vore det ju så klart nice med lite större armar, bröst och axlar för att få en lite mer manlig kropp.
 
Men går jag ut för hårt och går in förryckte i detta så vet jag att jag kommer tröttna fortare än tåget.

Just bröstövningar så är det bara armhävningar jag kan komma på med din utrustning. Hade du haft en bänk så finns det fler övningar både med stång och hantlar.

#10559

Postad 23 januari 2019 - 18:44

Unregistered7bb1c05f
  • Unregistered7bb1c05f
  • Användare

  • 247 inlägg
  • 0
Och jag har kört i 40år😉
Absolut, att variera tung träning med lite lättare är inte helt fel, kroppen håller längre så.
I uppbyggnadsfasen är lite tyngre att före dra. När kroppen är redo för det.
Om det handlar om att bygga volym, vilket jag utgår ifrån. Om inte finns en mängd olika träningsformer som ger en stark och smidig kropp.

#10560

Postad 23 januari 2019 - 18:46

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Just bröstövningar så är det bara armhävningar jag kan komma på med din utrustning. Hade du haft en bänk så finns det fler övningar både med stång och hantlar.

 

 

Jag har sett övningar på youtube där man kan köra typ flies och "bänk"press direkt på golvet. säkert inte optimalt och folk verkar att det mest tar på axlarna då. Men bättre än inget är det säkert.

 

Miilitärpress tar väl en del på brösten också?



#10561

Postad 23 januari 2019 - 18:56

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Och jag har kört i 40år
Absolut, att variera tung träning med lite lättare är inte helt fel, kroppen håller längre så.
I uppbyggnadsfasen är lite tyngre att före dra. När kroppen är redo för det.
Om det handlar om att bygga volym, vilket jag utgår ifrån. Om inte finns en mängd olika träningsformer som ger en stark och smidig kropp.

 

 

jag är inte ute efter at bli en muskelknutte.

Har ingen lust att träna stenhårt och tänka på kost och allt sånt 24/7 och träna på det sättet.

 

Mest för att aktivera mig och bli lite starkare och för att träna upp speciellt ryggen då vi har klena ryggar i släkten.

 

Sen att kanske få en lite manligare kropp skulle ju inte skada med i alla fall lite synligare muskler på armarna och så :)



#10562

Postad 23 januari 2019 - 19:33

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

kör igång med träning, gör övningarna rätt, så du inte belastar fel, variera, efter någon månad eller så kan man gå vidare med annat om man vill fortsätta..... alla träning är bra, så länge man ej gör fel.

 

sen de där med att: "jag vill ej bygga för mycket muskler", nog ingen fara, det tar tid, även om de går fort i början, första året, sen bromsas de upp....   Kör på, och var ej rädd för att bygga för mycket, de gör du inte..



#10563

Postad 23 januari 2019 - 19:33

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 095 inlägg
  • 0

Jag har sett övningar på youtube där man kan köra typ flies och "bänk"press direkt på golvet. säkert inte optimalt och folk verkar att det mest tar på axlarna då. Men bättre än inget är det säkert.
 
Miilitärpress tar väl en del på brösten också?

Militärpress tränar mest axlar och triceps. Om du har en gammal skumgummimadrass så kan du rulla ihop den hårt till en cylinder. Går säkert att ligga och köra tex flies på den.

#10564

Postad 23 januari 2019 - 19:41

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

som Buddypresley nämner, de finns mycket man kan hitta på för att komma igång med träning, jag skulle kunna träna utan vikter och få bra resultat bara man har vilja för det....

 

finns många varianter på armhävningar, har man en stång någonstans så man kan häva sig, så är ryggen klar, finns många sätt att köra rygg där, har man en lina kan man göra många övningar också extra osv osv, finns 1000 sätt att träna på så man blir stark/smidig på...



#10565

Postad 23 januari 2019 - 20:01

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 095 inlägg
  • 0
Går ju att köra flies i sängen eller soffan om man ligger nära kanten och kör en hantel i taget

#10566

Postad 23 januari 2019 - 20:52

Unregistered7bb1c05f
  • Unregistered7bb1c05f
  • Användare

  • 247 inlägg
  • 0

jag är inte ute efter at bli en muskelknutte.
Har ingen lust att träna stenhårt och tänka på kost och allt sånt 24/7 och träna på det sättet.

Mest för att aktivera mig och bli lite starkare och för att träna upp speciellt ryggen då vi har klena ryggar i släkten.

Sen att kanske få en lite manligare kropp skulle ju inte skada med i alla fall lite synligare muskler på armarna och så :)

Som jag skrev, det finns annat sätt att träna på och som man får en bra fysik på.
Gruppträning är jättekul, H.I.T t ex😊

Redigerat av Unregistered7bb1c05f, 23 januari 2019 - 20:53.


#10567

Postad 23 januari 2019 - 23:04

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

  • 606 inlägg
  • 0

Jag är inte direkt ute efter att bli bodybuilder. Snarare lite starkare och få det lite enklare när man gör något lite fysiskt krävande. Är man som mig rätt så otränad så blir det tungt osv. Är man bättre tränad så orkar man mer helt enkelt.

Ska kolla igenom länkarna som jag har fått :D

 

 

jag är inte ute efter at bli en muskelknutte.

Har ingen lust att träna stenhårt och tänka på kost och allt sånt 24/7 och träna på det sättet.

 

Mest för att aktivera mig och bli lite starkare och för att träna upp speciellt ryggen då vi har klena ryggar i släkten.

 

Sen att kanske få en lite manligare kropp skulle ju inte skada med i alla fall lite synligare muskler på armarna och så :)

 

:rolleyes:


Som de ovan sagt; det är ingen risk att man helt plötsligt lagt på sig mycket muskler. Skillnad kommer det bli, definitivt, men inte så snabbt att du inte hinner lägga om träningen :)



#10568

Postad 16 december 2019 - 12:01

Unregisteredbb649a5e
  • Unregisteredbb649a5e
  • Guru

  • 4 239 inlägg
  • 0
Nån som har tips på vad man kan ta innan gymmet som inte bryter fastan? Glömde ta det vanliga idag så köpte en pre workout shot, och fick en sån j*vla energi. Tror dock att den bröt fastan.

Men finns där nåt att ta innan gymmet som är väldigt kalorifattigt?

#10569

Postad 16 december 2019 - 12:30

M johansson
  • M johansson
  • Lärjunge

  • 395 inlägg
  • 0

Nån som har tips på vad man kan ta innan gymmet som inte bryter fastan? Glömde ta det vanliga idag så köpte en pre workout shot, och fick en sån j*vla energi. Tror dock att den bröt fastan.

Men finns där nåt att ta innan gymmet som är väldigt kalorifattigt?

Nu finns det många olika typer av fasta så din info säger ingenting.

Men ta ett glas BCAA.



#10570

Postad 16 december 2019 - 12:39

Unregisteredbb649a5e
  • Unregisteredbb649a5e
  • Guru

  • 4 239 inlägg
  • 0
Periodisk fasta är det som gäller 👍

#10571

Postad 16 december 2019 - 12:47

M johansson
  • M johansson
  • Lärjunge

  • 395 inlägg
  • 0

Periodisk fasta är det som gäller

Hur ser ditt upplägg ut ? När tar du ditt första/sista mål och när tränar du.



#10572

Postad 16 december 2019 - 13:14

Unregisteredbb649a5e
  • Unregisteredbb649a5e
  • Guru

  • 4 239 inlägg
  • 0

äter inget förrens 12, försöker sluta äta 8 men jag har ingen hård gräns där. tränar oftast på förmiddagen, därför jag behöver nåt kalorisnålt så jag inte bryter fastan.



#10573

Postad 16 december 2019 - 13:52

M johansson
  • M johansson
  • Lärjunge

  • 395 inlägg
  • 0

äter inget förrens 12, försöker sluta äta 8 men jag har ingen hård gräns där. tränar oftast på förmiddagen, därför jag behöver nåt kalorisnålt så jag inte bryter fastan.

Det var ett väldigt dåligt upplägg då du är helt tom när du ska träna. När jag kör periodisk fasta så ser jag till att lägga tiden så jag får i mig ett mål innan och då gärna ca 30% av dagens kalorier. Men kör lite BCAA och nötter och ett äpple innan så du orkar.



#10574

Postad 16 december 2019 - 14:26

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Varför skulle det vara ett dåligt upplägg? Vi kan lagra betydligt mer energi i levern än vi gör oss av med på ett träningspass.

#10575

Postad 16 december 2019 - 19:24

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 0

Nån som har tips på vad man kan ta innan gymmet som inte bryter fastan? Glömde ta det vanliga idag så köpte en pre workout shot, och fick en sån j*vla energi. Tror dock att den bröt fastan.

Men finns där nåt att ta innan gymmet som är väldigt kalorifattigt?

 

Koffein-piller och Beta-alanin.



#10576

Postad 16 december 2019 - 19:30

drue
  • drue
  • Lärjunge

  • 451 inlägg
  • 0
Samma upplägg som jag - funkar skitbra. Du kommer inte maxprestera på ett marathon men ett vanligt träningspass är inga problem.

Koffein på valfritt sätt (jag kör energidryck light eller tabletter) och en liten dos eaa ger lagom skjuts utan att bryta fastan nämnvärt.

https://leangains.com/ finns en del bra lösning - Martin har hållit på med intermittent fasta sen innan det blev coolt 😁 Och som alltid finns massa bra läsning på Gudiols Träningslära, men ofta är det ju inte så handfasta tips där utan mer forskningsrelaterat https://traningslara...?s=Intermittent

#10577

Postad 17 december 2019 - 09:54

Unregisteredbb649a5e
  • Unregisteredbb649a5e
  • Guru

  • 4 239 inlägg
  • 0

jag har gjort detta i över ett år och det funkar utan problem, så dåligt upplägg tycker jag definitivt inte :). men lite extra energi hade inte skadat.

 

har funderat lite på koffeintabletter, ska kolla upp beta-alanin och eaa, tack :D



#10578

Postad 17 december 2019 - 10:08

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 945 inlägg
  • 0

Skulle aldrig kunna träna utan att  äta ordentligt ett par timmar innan.... för mig blir det som att försöka köra en bil utan bränsle... :ph34r:

 

Edit: har testat med bara lätt frukost, men blir kraftlös, och känner ingen motivation... men en rejäl frukost funkar bättre, med flera mackor, ägg, banan, youghurt nån timme innan


Redigerat av Garrett, 17 december 2019 - 10:17.


#10579

Postad 17 december 2019 - 10:39

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

  • 1 316 inlägg
  • 1

Skulle aldrig kunna träna utan att äta ordentligt ett par timmar innan.... för mig blir det som att försöka köra en bil utan bränsle... :ph34r:

Edit: har testat med bara lätt frukost, men blir kraftlös, och känner ingen motivation... men en rejäl frukost funkar bättre, med flera mackor, ägg, banan, youghurt nån timme innan


Det passar ju inte alla, trivs man inte med ett visst upplägg ska man avstå från det. LCHF som många hyllar är bland det värsta jag vet, så det kör jag inte. Jag körde det i flera månader för att testa men kände mig helt utan explosivitet utan kolhydrater. Dessutom var det så jäkla trist mat. Många andra gillar det däremot.

Har dock kört IF i minst 10 år utan att ens veta om det. Har alltid hatat frukost så för mig blev det periodisk fasta helt automatiskt!

#10580

Postad 17 december 2019 - 11:33

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Jag har kört IF i över 20 år, och det är inga problem.

När människor upplever lågt blodsocker så är det för att kroppen är van att få näring vissa tidpunkter. Detta är inte naturligt för någon art. När hundar blir vana med det så kan de börja kräkas om de inte får mat rätt tid. Ger man de mat oregelbundna tider så blir det bättre (vi ger morgon, middag och kväll, men inte regelbundet.

Människor är inte gjorda att äta regelbundet. Vi har gjort det i... Vadå, 100 år?

Blir vi vana så är det ett problem. Vi bor bana att belasta insulinpumpen fyra-fem gånger om dagen. Det är bara herbivorer som ska äta kontinuerligt.

#10581

Postad 17 december 2019 - 11:39

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 945 inlägg
  • 0

Jag har kört IF i över 20 år, och det är inga problem.

När människor upplever lågt blodsocker så är det för att kroppen är van att få näring vissa tidpunkter. Detta är inte naturligt för någon art. När hundar blir vana med det så kan de börja kräkas om de inte får mat rätt tid. Ger man de mat oregelbundna tider så blir det bättre (vi ger morgon, middag och kväll, men inte regelbundet.

Människor är inte gjorda att äta regelbundet. Vi har gjort det i... Vadå, 100 år?

Blir vi vana så är det ett problem. Vi bor bana att belasta insulinpumpen fyra-fem gånger om dagen. Det är bara herbivorer som ska äta kontinuerligt.

 

 

Att äta vid regelbundna tider, hindrar ju att man går upp i vikt etc enligt många... jobbar skift... så vet hur det är att kasta om matvanorna, blir inte alls bra, utan försöker alltid äta lunch/middag vid samma tider oavsett vilket skift jag jobbar... slarvar jag får jag magkatarr, sover dåligt etc... :ph34r:

Sen att ha familj och äta oregelbundet skulle ju bli katastrof, "ja ungar, idag är det kvällsmat 20:45, i morgon kanske vid15:30..." :blink:  :lol:

Vet att när jag flyttade hemifrån och va singel, då åt man ju lite mer när andan föll på, men märkte sen efter att jag mådde bättre vid regelbundna tider, men hade svårt att hålla det ibland iom 3 skift...


Redigerat av Garrett, 17 december 2019 - 11:53.


#10582

Postad 17 december 2019 - 11:47

Unregisteredbb649a5e
  • Unregisteredbb649a5e
  • Guru

  • 4 239 inlägg
  • 0
Jag kan inte gå hur länge som helst utan käk såklart. Jobbar jag 4-11 t.ex går jag inte till gymmet direkt jag kommer hem, utan brukar ta det på eftermiddagen då istället. Finns ingen energi för det vid såna tillfällen. Men börjar jag inte jobba förens 13-14 är det hur lugnt som helst.

Men vissa passar det inte alla. Jag har precis som Kamui aldrig varit glad i frukosten, har svårt att äta tidigt, så detta blev ingen svår omställningen för mig. Måste bli bättre på att äta den tiden jag äter dock, är troligen det som gör att jag inte ökar så mycket i muskler som jag borde.

#10583

Postad 17 december 2019 - 17:01

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Nej, fet hindrar inte att man går upp i vikt att äta många gånger. Studien som gjordes på typ 60-talet feltolkades. De såg en korrelation mellan människor som åt ofta och deras något lägre kroppsvikt.

Det finns de som väger 300 kilo, och de äter ofta de också.

#10584

Postad 08 juni 2020 - 09:47

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Jag funderar på att köpa ett par 14 eller 15 kg hantlar att ha på jobbet. Kan köra lite pausgympa ibland. 

Några tips på fabrikat och återförsäljare, eller är det billigast som är smartast?



#10585

Postad 08 juni 2020 - 11:18

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

  • 552 inlägg
  • 0

Hur tränar ni i dessa tider?

 

Vi håller oss isolerade så jag har inte besökt ett gym på flera månader. Då jag lånade ut mina hantlar till brorsan (som bor i Stockholm) vid jul så har jag fått hitta nya sätt att träna. Sedan senaste däckbytet så har jag tränat med ett par vinterdäck. Dels två mindre däck med hål i mitten som jag använder som "hantlar" och ett större Volvo-däck som jag använder på samma sätt som en tyngre skivvikt. Jag varvar detta med diverse övningar där jag endast använder kroppen (tänk armhävningar, situps osv). För att benen ska få jobba så kör jag olika löppass. Det går förvånansvärt bra att träna på det här viset. Var lite orolig att det skulle ge förslitningsskador på t.ex. handleder, men känner ingenting och det känns bra när jag lyfter.

 

Edit: Anledningen till att jag inte använder Volvo-däcken som hantlar beror på att de är otympliga att lyfta med en hand. Det finns ingen central punkt att hålla i så de kändes alldeles för obalanserade att lyfta på det viset. Så jag hanterar dessa med två händer.


Redigerat av Stefan - Ölsvammel, 08 juni 2020 - 12:29.


#10586

Postad 08 juni 2020 - 11:40

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Jag tränar som vanligt på gym samt med utomhuslöpning. 

På gymmet spritar man av utrustningen efter användingen så det tar lite längre tid än vanligt. Det är få gamlingar (mest ungdomar och några stammisar) på gymmet nu så det är ju bra.



#10587

Postad 08 juni 2020 - 11:45

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Det verkar tyvärr som att hantlar är utsålt överallt... Ökad hemträning antar jag.



#10588

Postad 08 juni 2020 - 12:27

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

  • 552 inlägg
  • 0

Det verkar tyvärr som att hantlar är utsålt överallt... Ökad hemträning antar jag.

 

Jag hade ungefär samma problem, men när jag tittade fanns det fortfarande en del kvar. Biltema hade ett par till rimligt pris (men ej i Örebro och Örebro har inte hämta i butik) och de som fanns kvar i e-handeln kändes på tok för dyra med tanke på att jag redan äger ett par hantlar. 



#10589

Postad 08 juni 2020 - 13:47

drue
  • drue
  • Lärjunge

  • 451 inlägg
  • 0
Jag har fortsatt gå till gymmet men inte lika ofta, med samma städprocedur som Hassesolo nämner. Sen kör jag hemma. Byggde en uterigg förra sommaren för pull ups, diverse ring-övningar och handstående grejer. Har även två kettlebells samt skivstång hemma vilket har varit guld nu under våren.

#10590

Postad 08 juni 2020 - 18:14

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

  • 1 316 inlägg
  • 0
Jag har kört som vanligt hela tiden. Har varit färre besökare på mitt gym vilket har varit underbart skönt. Senaste veckorna är det dock i princip som vanligt.

Drue: Hur sjutton bygger man en sån anläggning? Jag har hantlar upp till 40 kg på landet, men en stång för pull-ups hade ju varit guld.

#10591

Postad 11 juni 2020 - 10:57

drue
  • drue
  • Lärjunge

  • 451 inlägg
  • 0

Jag har kört som vanligt hela tiden. Har varit färre besökare på mitt gym vilket har varit underbart skönt. Senaste veckorna är det dock i princip som vanligt.

Drue: Hur sjutton bygger man en sån anläggning? Jag har hantlar upp till 40 kg på landet, men en stång för pull-ups hade ju varit guld.

Kanske lurades jag med ordet rigg? Det här är vad jag menade i alla fall:

 

Jag följde https://www.styrkela...chinsstallning/ i mångt och mycket. Min blev lite högre (3 m hög) och smalare dock, samt har ett extra stag 40 cm från backen för ökad stabilitet och möjlighet att sätta upp plexivägg. Istället för galvat rör köpte jag två färdiga stänger från Nordic Fighter vilket var väl värt i mina ögon då de ger betydligt bättre grepp. Nyligen kompletterade jag med plexiglas för handstående.

 

Bifogad fil  IMG_1729.jpg   218,27K   4 Antal nerladdningar

Bifogad fil  IMG_1732.jpg   206,32K   2 Antal nerladdningar

 

*edit* Det här forumet och bilder alltså...  <_<


Redigerat av drue, 11 juni 2020 - 10:58.


#10592

Postad 13 juni 2020 - 07:04

Unregisteredb8e57d04
  • Unregisteredb8e57d04
  • Forumräv

  • 931 inlägg
  • 0
Har dessa hemma: https://m.traningsma...ell-2-20-kg-par
Finns även med de som kan justeras till 32kg men är otroligt smidiga att justera vikterna på.

#10593

Postad 13 juni 2020 - 07:45

ozzian89
  • ozzian89
  • Lärjunge

  • 403 inlägg
  • 0

hej vänner

 

Ni har hjälpt mig massa med tv , bio mm.

 

jag har kunskap, eller viss kunskap i att träna

sm trea i jujutsu, gymtränat i 30 år

 

jag rekomenderar ppl  push, pull, legs

jag kör 6 pass i veckan  och lägger in PW minst 5ggr

ppl går att köra 3 ggr i veckan , 2 ggr så tycker jag man väljer helkropp.

 

ställ frågan så får ni mina program, är självklart inte bäst på detta men har väldigt mycket kunskap



#10594

Postad 13 juni 2020 - 21:38

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

  • 1 316 inlägg
  • 0

Kanske lurades jag med ordet rigg? Det här är vad jag menade i alla fall:

Jag följde https://www.styrkela...chinsstallning/ i mångt och mycket. Min blev lite högre (3 m hög) och smalare dock, samt har ett extra stag 40 cm från backen för ökad stabilitet och möjlighet att sätta upp plexivägg. Istället för galvat rör köpte jag två färdiga stänger från Nordic Fighter vilket var väl värt i mina ögon då de ger betydligt bättre grepp. Nyligen kompletterade jag med plexiglas för handstående.

IMG_1729.jpg
IMG_1732.jpg

*edit* Det här forumet och bilder alltså... <_<


Wow, jag måste också bygga en sån på landet!

#10595

Postad 13 juni 2020 - 22:51

drue
  • drue
  • Lärjunge

  • 451 inlägg
  • 0

Wow, jag måste också bygga en sån på landet!

Den blev faktiskt skitbra om jag får säga det själv. Sällan jag blir särskilt nöjd med något jag snickrar ihop, men den här blev riktigt bra. Stabil och kul att jobba med.

Dagens pass blev en mycket kort sväng när barnen somnat pga kalas hela dagen. Men 10 minutintervaller med 3 muscle ups och sen 7 dito med 8-6 hand stand push up blev det i alla fall. Min variant på discogym 😂

#10596

Postad 13 juni 2020 - 23:27

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Vi har en gungställning på tomten och där kan man köra chins/chinups. Körde 10 chinups x 6 och 50 crunches x 6 i förmiddags efter löprundan. Sen körde jag ett ganska kort pass på gymmet på eftermiddagen (40 min rygg och mage).

Jag brukar inte både springa och styrketräna samma dag, men ibland händer det.



#10597

Postad 18 juni 2020 - 11:22

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

sådär. en månad har gått sen jag medvetet började förbränna lite kroppsfett.

 

173cm

75,7kg

 

är inte jättefet men har lite hull. speciellt lovehandles och lite chipstuttar. 

men anses som en smal person enligt dom flesta.

 

dagens vikt. 70,7kg

- 3cm runt lovehandles

-3cm runt chipstuttarna

 

eftersom man inte kan punktförbränna så är ju fortfarande mina lovehandles kvar.  galet svårt att få bort dom. går typ inte och har alltid haft dom.

 

 

det jag gjort är att gå en rask promenad på 1 timme 4ggr/vecka

samt reglerat maten.

 

äter lite under veckodagarna.  En lunch (med reducerad kolhydrater) samt 2 knäckebröd + en proteinchake på jobbet.

kanske tar något litet ibland också som en smoothie eller en banan eller så.

På helgen dricker jag öl och äter pizza och chips som vanligt.

 

På jobbet dricker jag också mycket vatten vilket gör att jag inte går hungrig.  Faktum är att jag inte ens äter 1000 kalorier på ett dygn, men är inte hungrig ändå.  säkert pga att jag vant mig och att det är väldigt varmt.

 

Jag är helnöjd med resultatet och det har inte varit svårt alls att förbränna fett. 

Men som sagt. mina lovehandles blir jag inte av med.  inte förrän ALLT fett är borta på resten av kroppen och den måste ta av fettet just där eftersom det är enda stället kvar. Men då kommer resten av kroppen se ut som ett skelett och det har jag ingen lust med. så jag vet inte hur jag ska bli av med dom.



#10598

Postad 18 juni 2020 - 11:51

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Bra jobbat. Du kommer inte att se ut som ett skelett om du går ned fem kg fett till. Jag väger 73 kg på 183 cm och jag ser inte ut som ett skelett. Jag har fortfarande lite fett på magen men nästan inget på resten av kroppen.

 

Allt kommer se bättre ut inkl love handles så häng i ett tag till om du orkar.



#10599

Postad 18 juni 2020 - 11:56

drue
  • drue
  • Lärjunge

  • 451 inlägg
  • 0
Kul att du ser resultat och är nöjd. Begriper inte för mitt liv hur du fixar det på extremt kalorisnåla 1000 kcal/dygn (din naturliga förbränning borde ligga runt det dubbla) men mår du bra så kör på.

Om du skulle göra någon ändring så vore väl ett förslag att lägga till ett eller två pass med tung styrketräning per vecka. På så sätt (och genom att hålla proteinintaget högt) minimerar du risken att tappa muskler under din bantning, vilket man ju sällan vill 👍🏼

#10600

Postad 18 juni 2020 - 12:05

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Bra jobbat. Du kommer inte att se ut som ett skelett om du går ned fem kg fett till. Jag väger 73 kg på 183 cm och jag ser inte ut som ett skelett. Jag har fortfarande lite fett på magen men nästan inget på resten av kroppen.

 

Allt kommer se bättre ut inkl love handles så häng i ett tag till om du orkar.

jag tänkte allt fortsätta. man blir ju peppad när man ser resultat :)





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Låda 2
    DPC
    2024-05-03 07:22:55
  • Nya duken, låda 1
    DPC
    2024-05-03 07:22:16
  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.