Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

KEF LS50?

105 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
KEF LS50 (Surroundhögtalare) 9 8,93 (13) 16 990:-
KEF LS50 Wireless (Surroundhögtalare) 9 8,33 (2) 14 990:-
3 relaterade trådar

#51

Postad 12 januari 2016 - 13:57

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0

Funkar det att köra dessa med en standard 7.1 förstärkare från Yamaha eller är det att pinka i det blå skåpet? I det här fallet gäller det en Yamaha rx-v771.

 

 

Jag hade dessa underbara små högtalare för några år sedan och var ritkgit nöjd med dem tills uppgraderingsdjävulen slog till.

Jag drev dem först med en Marantz reciever (SR6006) och var nöjd med ljudet. Det lät bra men jag fick chansen att prova att hänga på ett slutsteg på 2x250W och då hände det grejer. Det blev mer botten och framförallt bättre baskontroll.

Mellanregister och diskant kunde jag inte höra så mycket skillnad på men det beror nog mest på att mitt dåvarande rum var riktigt dåligt.



#52

Postad 12 januari 2016 - 14:04

jocke__r
  • jocke__r
  • Lärjunge

  • 254 inlägg
  • 0

Jag hade dessa underbara små högtalare för några år sedan och var ritkgit nöjd med dem tills uppgraderingsdjävulen slog till.

Jag drev dem först med en Marantz reciever (SR6006) och var nöjd med ljudet. Det lät bra men jag fick chansen att prova att hänga på ett slutsteg på 2x250W och då hände det grejer. Det blev mer botten och framförallt bättre baskontroll.

Mellanregister och diskant kunde jag inte höra så mycket skillnad på men det beror nog mest på att mitt dåvarande rum var riktigt dåligt.

tack för svar!

Jag läste lite i tråden här ovan och började fundera om kanske R100 skulle passa mig bättre då mina lysningsförhållanden kanske inte är perfekta. 

Då de verkar vara lite mer "lättlyssnade". Ah.. ångrar lite att jag inte slog till för något halvår sedan när jag såg LS50 för under 9999.



#53

Postad 12 januari 2016 - 15:32

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0

tack för svar!

Jag läste lite i tråden här ovan och började fundera om kanske R100 skulle passa mig bättre då mina lysningsförhållanden kanske inte är perfekta. 

Då de verkar vara lite mer "lättlyssnade". Ah.. ångrar lite att jag inte slog till för något halvår sedan när jag såg LS50 för under 9999.

 

Lugnt

 

När jag bestämde mig för att köpa LS50 så lyssnade jag på dem och jämförde mot R100 och Q100. Q100 var ju självklart ett stort steg ner i kvaliten men LS50 och R100 var ganska lika men jag tyckte faktiskt att R100 lät vassare och tunnare än LS50.



#54

Postad 12 januari 2016 - 15:59

jocke__r
  • jocke__r
  • Lärjunge

  • 254 inlägg
  • 0

Lugnt

 

När jag bestämde mig för att köpa LS50 så lyssnade jag på dem och jämförde mot R100 och Q100. Q100 var ju självklart ett stort steg ner i kvaliten men LS50 och R100 var ganska lika men jag tyckte faktiskt att R100 lät vassare och tunnare än LS50.

Var även inne på Q100/300 ett tag med tanke på priset. Har även fortfarande funderingar på Q Acoustic concept 20 som hamnar runt 9000 om man köper deras stativ till, vilka oxå har blivit väldigt hyllade.

Kanske ska man chilla lite å se om Euron och Pundet går ner lite så det blir okej priser igen.

 

LS50 Talar väldigt mycket till mig rent designmässigt. Kanske ska leta reda på några ställen att provlyssna på. Dock är det svårast för mig att hitta just LS50 någonstans i min närhet.



#55

Postad 12 januari 2016 - 22:07

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Var även inne på Q100/300 ett tag med tanke på priset. Har även fortfarande funderingar på Q Acoustic concept 20 som hamnar runt 9000 om man köper deras stativ till, vilka oxå har blivit väldigt hyllade.
Kanske ska man chilla lite å se om Euron och Pundet går ner lite så det blir okej priser igen.

LS50 Talar väldigt mycket till mig rent designmässigt. Kanske ska leta reda på några ställen att provlyssna på. Dock är det svårast för mig att hitta just LS50 någonstans i min närhet.


Jag är opartisk eftersom jag äger r100, lyssnat på senaste reference 3/5 och hört knappt ls50. Alla Kef kör samma element internt dock skiljer det mest i konstruktionen. LS50 är som sagt enligt Kef självs gjord för att lyssna vid en nära position medan övriga modeller är för vanligt lyssnande. R100 är en pigg liten högtalare som får fram mellan/diskant väldigt bra, basen är inte djup däremot väldigt precis. Jämför man r100 mot reference serien så är det mest precisionen som förbättras, tightare bas och ett väldigt stort ljud som inte gör hifi nörden besviken. Man bör ha en lite varm klang i förstärkaren för bästa ljud. Kef dippar till 3ohm enligt spefickation annars är r serien på 8ohm dock bör man satsa på lite bättre än insteg när det gäller förstärkare däremot behöver det inte vara några 1000w utan bara lite bättre kvalitet och rätt matchning.

#56

Postad 03 februari 2016 - 15:26

xms67
  • xms67
  • Användare

  • 225 inlägg
  • 0

Kommer säker snurra runt i lite olika trådar då jag på kort tid måste bestämma mig för nya högtalare (här är min huvudtråd: https://www.minhembi...opic=327622&hl=). Jag har idag Focal Aria 936 som ska ut ur vardagsrummet till förmån för några mindre högtalare. Hur tor ni jag kommer uppleva skillnaden om jag går på LS50? Vet att det är en knepig fråga, men ändå..:)

 

Tror ni man vinner något på att köpa till en liten Sub till LS50? 



#57

Postad 03 februari 2016 - 19:21

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0

Kommer säker snurra runt i lite olika trådar då jag på kort tid måste bestämma mig för nya högtalare (här är min huvudtråd: https://www.minhembi...opic=327622&hl=). Jag har idag Focal Aria 936 som ska ut ur vardagsrummet till förmån för några mindre högtalare. Hur tor ni jag kommer uppleva skillnaden om jag går på LS50? Vet att det är en knepig fråga, men ändå..:)

Tror ni man vinner något på att köpa till en liten Sub till LS50?


Jag har ägt LS50 och lyssnat på Ariorna vid flera tillfällen. Skillnaden som jag upplevt är att Arian självklart går lite djupare än LS50. Men den har även ett lite luftigare och lugnare ljud med bättre separation indiskanten. LS50 är en riktig jäkla käftsmäll med grym tajt bas dock inte lika djup som sagt och ett väldigt framåt mellanregister och direkt diskant. LS50 låter bra till film även på låga volymer. Röster är väldigt krispiga och klara. Dem är dock väldigt tröga att driva så dem mår bra av kvalitetsförstärkeri :)

#58

Postad 03 februari 2016 - 22:08

xms67
  • xms67
  • Användare

  • 225 inlägg
  • 0

Jag har ägt LS50 och lyssnat på Ariorna vid flera tillfällen. Skillnaden som jag upplevt är att Arian självklart går lite djupare än LS50. Men den har även ett lite luftigare och lugnare ljud med bättre separation indiskanten. LS50 är en riktig jäkla käftsmäll med grym tajt bas dock inte lika djup som sagt och ett väldigt framåt mellanregister och direkt diskant. LS50 låter bra till film även på låga volymer. Röster är väldigt krispiga och klara. Dem är dock väldigt tröga att driva så dem mår bra av kvalitetsförstärkeri :)

Tack för dina rader. Jag har en NAD C356BEE, inte högsta kvalitet, men borde räcka för att driva LS50..???



#59

Postad 06 februari 2016 - 17:38

xms67
  • xms67
  • Användare

  • 225 inlägg
  • 0
Efter lite funderande så verkar det bli LS50. Om jag ska konkurrensutsätta dem, vilka bör jag lyssna på? Maxpris 16000.

#60

Postad 06 februari 2016 - 18:55

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0

Tack för dina rader. Jag har en NAD C356BEE, inte högsta kvalitet, men borde räcka för att driva LS50..???


Ja det borde dem om du inte ska ha dem i ett väldigt stort vardagsrum :) Tror NAD kan vara en bra partner till LS50

#61

Postad 06 februari 2016 - 19:32

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Efter lite funderande så verkar det bli LS50. Om jag ska konkurrensutsätta dem, vilka bör jag lyssna på? Maxpris 16000.

Tycker NAD är fel kombination för att få fram styrkan i KEF coaxial element. 


Redigerat av Buddaz12, 06 februari 2016 - 19:32.


#62

Postad 06 februari 2016 - 23:48

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0

Tycker NAD är fel kombination för att få fram styrkan i KEF coaxial element. 

 

Alla har vi våra olika preferenser men själv tycker jag LS50 är lite för på i övre mellan registret och diskanten och en förstärkare som har lite mer båtten och inte så mycket finlir i dem övre registren tycker jag själv passar alldeles utmärkt. Min farsa köpte mina LS50 och driver dem med en Denon integrerad från 80-talet (2x80W) och det låter helt underbart tycker iaf jag. 

 

Jag har aldrig hört LS50 tillsammans med NAD men av det jag läst så låter det som en kombination jag skulle gilla ;)



#63

Postad 07 februari 2016 - 04:23

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Alla har vi våra olika preferenser men själv tycker jag LS50 är lite för på i övre mellan registret och diskanten och en förstärkare som har lite mer båtten och inte så mycket finlir i dem övre registren tycker jag själv passar alldeles utmärkt. Min farsa köpte mina LS50 och driver dem med en Denon integrerad från 80-talet (2x80W) och det låter helt underbart tycker iaf jag.

Jag har aldrig hört LS50 tillsammans med NAD men av det jag läst så låter det som en kombination jag skulle gilla ;)

Det är för Kef passar bäst med förstärkare som kan ta fram så diskanten/mellanregistret får blomma ut ordentligt och det tycker jag inte NAD gör. Har ägt 356 och jag tyckte det var ingen höjdare, ok med kraft dock inget mer som gjorde mig imponerad.

#64

Postad 07 februari 2016 - 11:06

xms67
  • xms67
  • Användare

  • 225 inlägg
  • 0

Det är för Kef passar bäst med förstärkare som kan ta fram så diskanten/mellanregistret får blomma ut ordentligt och det tycker jag inte NAD gör. Har ägt 356 och jag tyckte det var ingen höjdare, ok med kraft dock inget mer som gjorde mig imponerad.

Vad skulle du rekommendera för förstärkare? Är faktiskt inte så imponerad av min NAD. Tillräcklig kraft men ingen finess. Inget fel, men inte prisvärd. Samtidigt tror jag den är tillräckligt bra för att behålla. Men kul att jämföra med annat om man får för sig att uppgradera.

#65

Postad 07 februari 2016 - 12:19

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Efter lite funderande så verkar det bli LS50. Om jag ska konkurrensutsätta dem, vilka bör jag lyssna på? Maxpris 16000.

Dynaudio X18 bör du lyssna på innan du köper något som är dyrare.



#66

Postad 07 februari 2016 - 13:31

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0

Det är för Kef passar bäst med förstärkare som kan ta fram så diskanten/mellanregistret får blomma ut ordentligt och det tycker jag inte NAD gör. Har ägt 356 och jag tyckte det var ingen höjdare, ok med kraft dock inget mer som gjorde mig imponerad.

 

pratar du KEF i allmänhet eller LS50 nu? för detta håller jag inte med om när det gäller LS50... R serien däremot kan jag hålla med om för den blir inte lika vass (förutom R100 som låter vassare än LS50 även i ett väl akustik behandlat rum). 

 

Jag gick från LS50 till just R serien (R500) pga att med riktigt bra förstärkeri i ett icke akustik behandlat vardagsrum så blev det lite vasst och jobbigt med LS50. 



#67

Postad 07 februari 2016 - 14:21

xms67
  • xms67
  • Användare

  • 225 inlägg
  • 0

Dynaudio X18 bör du lyssna på innan du köper något som är dyrare.

Läste lite om dessa, men de har fallit bort ur minnet. Jag har en förkärlek för KEF rent allmänt, men dessa borde tas med i slutvarvet. Har du haft möjlighet att jämföra dem mot LS50? Eller någon annan som jämfört de två? Andra i denna prisklass som bör tas med i bedömningen? 



#68

Postad 07 februari 2016 - 15:45

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

pratar du KEF i allmänhet eller LS50 nu? för detta håller jag inte med om när det gäller LS50... R serien däremot kan jag hålla med om för den blir inte lika vass (förutom R100 som låter vassare än LS50 även i ett väl akustik behandlat rum).

Jag gick från LS50 till just R serien (R500) pga att med riktigt bra förstärkeri i ett icke akustik behandlat vardagsrum så blev det lite vasst och jobbigt med LS50.

Var lite för tidigt på morgon som jag svarade. Menar mer allmänt. Sist jag skulle lyssna på ls50 var det en dryg försäljare sön inte lät mig lyssna tillsammans med en annan även fast jag frågade den andre personen. Numera orkar jag knappt med att åka till butik utan köper direkt via nätet. R100 låter inte vasst med mina nordost 2flat kablar utan liten aning ljus. Tittat på att driva r100 med något spännande steg dock hittar jag inget som är utav intresse. Tänker knappt på hur högtalarna låter lyssnar mer på musiken och allt förmedlas väldigt bra.

#69

Postad 07 februari 2016 - 15:49

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Vad skulle du rekommendera för förstärkare? Är faktiskt inte så imponerad av min NAD. Tillräcklig kraft men ingen finess. Inget fel, men inte prisvärd. Samtidigt tror jag den är tillräckligt bra för att behålla. Men kul att jämföra med annat om man får för sig att uppgradera.

Marantz PM8005, arcam A serien eller T+A om du har råd, sistnämnda är väldigt bra dock börjat priset på 20k för e serien och uppåt. Har även sett bilder på drivning med Burmester och Mark Levinson är en bra kandidat om man har en tjock plånbok

#70

Postad 07 februari 2016 - 23:45

xms67
  • xms67
  • Användare

  • 225 inlägg
  • 0

Då jag gillar att "avsluta" trådar med info om hur det blev så ska jag berätta att det blev Scansonic MB-1. De har funnits med i bakhuvudet, men känns lite mindre etablerade än KEF. Men alla tester jag kommit över tyder på att det är bra högtalare och dessutom inte bara själva betyget utan också beskrivningen av dem verkar passa mig. Därav valet. 

 

Det är tredje högtalarköpet där siktet varit instället på KEF, men där resultatet blivit något annat. Så nästa gång kanske det är dags för KEF..? 



#71

Postad 08 februari 2016 - 13:07

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Då jag gillar att "avsluta" trådar med info om hur det blev så ska jag berätta att det blev Scansonic MB-1. De har funnits med i bakhuvudet, men känns lite mindre etablerade än KEF. Men alla tester jag kommit över tyder på att det är bra högtalare och dessutom inte bara själva betyget utan också beskrivningen av dem verkar passa mig. Därav valet. 

 

Det är tredje högtalarköpet där siktet varit instället på KEF, men där resultatet blivit något annat. Så nästa gång kanske det är dags för KEF..? 

Bara att gratulera till ett i mitt tycke bra val, hade faktiskt tänkt att nämna dessa men då det i princip bara finns som demo om man skulle klar din budget så lät jag bli. Kör ju själv med MB-1...



#72

Postad 07 april 2016 - 23:28

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0

Har köpt ett par lätt begnagade LS50 som jag tänker koppla in i helgen!

Tänker driva dem med en Roksan Caspian M2 / Cambridge 851C DAC och lite Audioquest/Chord kablage. Ska bli riktigt spännande att se hur de står sig mot mina System Audio Mantra 50!



#73

Postad 13 april 2016 - 14:58

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0

Fantastiska högtalare detta!

Bättre mellan och topp än SA Mantra 50. Dock har de sina begränsningar i basen såklart, men bortsett det så är detta en riktig fullträff!

 

Byggkvaliteten är helt otrolig dessutom, de klarar knacktestet bättre än mången Hi-End högtalare. De känns som gjutna i ett stycke!



#74

Postad 13 april 2016 - 16:01

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Fantastiska högtalare detta!

Bättre mellan och topp än SA Mantra 50. Dock har de sina begränsningar i basen såklart, men bortsett det så är detta en riktig fullträff!

 

Byggkvaliteten är helt otrolig dessutom, de klarar knacktestet bättre än mången Hi-End högtalare. De känns som gjutna i ett stycke!

Aldrig riktigt fått lyssna på LS50, bara sett på högtalarna i verkligheten och den röda färgen är så himla läcker. annars i övrigt tycker jag KEF rockar, hade jag har någon miljon på banken och velat spendera i högtalare hade jag lätt valt KEF Blade2 i blå färg. Alla recensioner man hittar på nätet nämner just basen, det är ett 5 tums element och egentligen gjord för att sitta nära så det har ju sina begränsningar. Själv tuffar jag vidare med de svarta R100/R200c. Har aldrig riktigt fastnat för SA. Signumet i KEF är coaxial elementet där själva rösterna återges mer naturligt än vissa andra högtalare jag har hört. Glad över att du blev imponerad. Det påstås att KEF skall matchas mot Arcam, själv kör jag med Marantz och det fungerar, dock utifrån diverse lyssning i butik är T+A nog det bästa som finns till KEF fast då är man helt i en annan prisklass som gör att man hellre väljer något annat. 


Redigerat av Buddaz12, 13 april 2016 - 16:06.


#75

Postad 13 april 2016 - 20:34

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0

Intressant inlägg Buddaz! :)

 

Ja LS50 spelar med en oerhört naturlig klang. Låter verkligen ÄKTA. Min hund reagerar på ljud i TV-program och filmer som han inte gjort tidigare. Han tror att ljuden är i rummet... har ALDRIG reagerat på filmljud förut!


Redigerat av Audiovector, 13 april 2016 - 20:43.


#76

Postad 13 april 2016 - 21:41

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Intressant inlägg Buddaz! :)

 

Ja LS50 spelar med en oerhört naturlig klang. Låter verkligen ÄKTA. Min hund reagerar på ljud i TV-program och filmer som han inte gjort tidigare. Han tror att ljuden är i rummet... har ALDRIG reagerat på filmljud förut!

Det märkvärdiga är att jag har hört de dyrare medan LS50 har jag aldrig riktigt kommit till skott, sist blev jag avfärdad av äcklig försäljare som inte ville ha fler än 1 lyssnare. Går du upp i nivå mot reference/blade så är kef soundet det samma, skillnaden är detaljerna, blade har en sinnessjuk bas för dess form och ett ljud som är så äkta det bara går medan reference är ett litet hack under med ett fint mellanregister. Jag kör 3.0 i mitt system med R serien och centern är helt underbar, talet är väldigt realistiskt. Jag kör mestadels utav Nordost i kabelväg. Det du nog upptäckt är att ljudet låter precis så som det är tänkt det är kef:s så kallade parametrar att ljudet skall inte förvrängas utan låta precis som det är inspelat. Prova testa en låt med lite djupa toner, du kommer nog upptäcka att basen är mer precis än djup. Själv håller jag på att spara till något spännande, har bara inte riktigt bestämt mig, tror det lutar lite mot en mm8077 så länge jag inte hittar ett stereosteg som passar mina kriterier. 



#77

Postad 14 april 2016 - 21:52

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0

Kul!!!

 

Ja basen är verkligen precis. Att den inte är avgrundsdjup gör inget, den låter väldigt musikaliskt och korrekt.



#78

Postad 14 april 2016 - 22:53

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Har köpt ett par lätt begnagade LS50 som jag tänker koppla in i helgen!

Tänker driva dem med en Roksan Caspian M2 / Cambridge 851C DAC och lite Audioquest/Chord kablage. Ska bli riktigt spännande att se hur de står sig mot mina System Audio Mantra 50!

Har tittat på en Roksan kandy K2 power amp, för ca 8k till cd spelandet, tror du det kan passa ihop. .


Redigerat av Buddaz12, 14 april 2016 - 22:54.


#79

Postad 15 april 2016 - 19:02

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0

JA!!! Roksan och LS50 trivs kanon tillsammans!!!



#80

Postad 15 april 2016 - 21:18

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

JA!!! Roksan och LS50 trivs kanon tillsammans!!!

Måste fundera lite. Butiken som  har Roksan här där jag bor ligger inte direkt i närheten däremot har de Roksan candy och caspian. Tar jag Candy k2 power amp kommer jag nog även lägga en beställning på lite kablar och ändå ha pengar över till något annan uppgradering i hemmet. Medan Caspian blir lite för dyrt även fast butiken har sänkt priset till 15k. Annars blir det nog en Cyrus x Power amp, står mellan cyrus och roksan, båda ser bra ut och byggda med kvalitet i åtanke, har tänkt börja bygga ut inför framtiden och tänker börja med ett steg nu till front. Kommer inte byta mina KEF på ett bra tag så länge det inte kommer ut någon ny R serie. Satt och lyssnade innan på Ashley Moonroe, fy fasiken vad bra det lät.



#81

Postad 16 april 2016 - 08:33

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0

OK då vet jag läget!

 

Annars kan ju Rotel RB-1552 mkII för 9.000 kr nytt vara ett bra alternativ tycker jag. Rotel och KEF funkar riktigt bra tillsammans. Men det blir lite ljusare än med Roksan.



#82

Postad 16 april 2016 - 09:38

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

OK då vet jag läget!

Annars kan ju Rotel RB-1552 mkII för 9.000 kr nytt vara ett bra alternativ tycker jag. Rotel och KEF funkar riktigt bra tillsammans. Men det blir lite ljusare än med Roksan.

Är lite mer inne på candy K2 i silver. Försöker hitta lite recensioner, försöker mest läsa ifall det är någon bra kvalitet på produkten. Annars har jag cyrus og quad som ser bra ut. Tittade på quad qsp, vill ha, dock ingen butik i närheten där jag bor som har det inne utan blir i då quad elite. Naim Nap 100 har jag också varit inne på, dock blev jag lite lack på naim beskrivning om kablar med mera.

Redigerat av Buddaz12, 16 april 2016 - 09:41.


#83

Postad 27 april 2016 - 18:35

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

OK då vet jag läget!

 

Annars kan ju Rotel RB-1552 mkII för 9.000 kr nytt vara ett bra alternativ tycker jag. Rotel och KEF funkar riktigt bra tillsammans. Men det blir lite ljusare än med Roksan.

Hur tycker du roksan låter ihop med kef, eller är Rotel bättre. Har möjlighet att prova rotel.



#84

Postad 30 april 2016 - 15:16

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0

Roksan var en fulträff med KEF, blev lite fylligare midbas än med ROTEL.



#85

Postad 01 maj 2016 - 13:21

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Roksan var en fulträff med KEF, blev lite fylligare midbas än med ROTEL.

Skulle kunna tänka mig följande kombo, kandy K2 power till front, quad elite mono till center och sedan ett till steg för surround, hade varit drömmen.

#86

Postad 31 maj 2016 - 13:52

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Vad är det som gör den till en studiomonitor? Är det olämpligt att ha den i ett större rum delad mot ett par subbar?

Blir lite sugen att åka och lyssna på den. :)



#87

Postad 31 maj 2016 - 15:34

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Vad är det som gör den till en studiomonitor? Är det olämpligt att ha den i ett större rum delad mot ett par subbar?

Blir lite sugen att åka och lyssna på den. :)

Det är en högtalare som KEF tog fram för att fira 50år. Inspirationen är hämtad utifrån LS3/5A som anses vara KEF bästa studiomonitor som har använts utav BBC. Tanken är att få studioljud i hemmet till en billig peng.



#88

Postad 16 oktober 2016 - 19:47

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 0
Kef har nu presenterat ett aktiv variant av Ls50 med inbyggd dac m.m. Ska bli riktigt intressant att höra utlåtanden framöver och sen få lyssna på dem så småningom.

#89

Postad 16 oktober 2016 - 20:15

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Kef har nu presenterat ett aktiv variant av Ls50 med inbyggd dac m.m. Ska bli riktigt intressant att höra utlåtanden framöver och sen få lyssna på dem så småningom.

Kanske kommer få en lyssning nästa helg.

#90

Postad 16 oktober 2016 - 20:22

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 0
Oj, är dom redan på väg ut till butik alltså trodde det skulle ta ett tag innan dom var här.

Samtidigt som jag ser en himla massa fördelar med den här typen av aktiv högtalare med allt inbyggt i sig så hade jag gärna sett en enbart aktivhögtalare som kunnat kopplats till ett försteg.

#91

Postad 16 oktober 2016 - 20:56

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 1

Oj, är dom redan på väg ut till butik alltså trodde det skulle ta ett tag innan dom var här.

Samtidigt som jag ser en himla massa fördelar med den här typen av aktiv högtalare med allt inbyggt i sig så hade jag gärna sett en enbart aktivhögtalare som kunnat kopplats till ett försteg.

Det här är utanför Sverige. Det är demo utav nytt sortiment och hinten är LS50 eftersom högtalaren finns i butikens sortiment fast utan något fastställt försäljningspris. Nytt och nytt från KEF är den så kallade trådlösa varianten utav LS50 medan det övriga består utav SPACE designed by Porsche som består utav två hörlurar och en BT högtalare.

#92

Postad 16 oktober 2016 - 22:25

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 0

Slogs just av en tanke. hur fasiken bär man sig åt om man vill kunna använda hörlurar ibland när man har en sån här högtalarlösning som LS50 Wireless innebär?



#93

Postad 16 oktober 2016 - 23:44

Bogge
  • Bogge
  • Forumräv

  • 802 inlägg
  • 0

Slogs just av en tanke. hur fasiken bär man sig åt om man vill kunna använda hörlurar ibland när man har en sån här högtalarlösning som LS50 Wireless innebär?


Inga utgångar på LS50 wireless tyvärr. Köp separat hörlursanläggning =)

#94

Postad 17 oktober 2016 - 18:33

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 0

Inga utgångar på LS50 wireless tyvärr. Köp separat hörlursanläggning =)

eller koppla lurarna på sub utgången :P



#95

Postad 18 oktober 2016 - 14:26

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

eller koppla lurarna på sub utgången :P

Skall på demo helg nu på fredag och butiken kommer visa nya LS50, nya space serien och demonstrera Muon till begränsat antal personer.

Är i tankar om ett par nya KEF högtalare fast mer framåt sommaren. Dess Space One modell som lanseras vill jag också ha bara på grund utav design.

Redigerat av Buddaz12, 19 oktober 2016 - 21:38.


#96

Postad 21 oktober 2016 - 18:00

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

eller koppla lurarna på sub utgången :P

Varit och lyssnat på LS50. Det vart en kort presentation utav högtalarna. Väldit fina, går att spela väldigt högt och DSP/trådlös är de positiva bitarna. Den negativa är prislappen på 25k. Om du gillar ljudet får du själv avgöra.
Försäljning kommer starta någon gång fram mot januari, 3 olika färger och i begränsad upplaga.

Sedan blev det ny lyssning på Blade2 med elektronik för de med fet plånbok. Ljudet var som sagt enastående. 5/5

Därefter lyssnade jag på nya Naim Uniti med Focal Sopra1 som jag tyckte lät sådär. Bättre än Sopra2.

Vart och lyssnade på Isotek som vart sådär. Väldigt medioker presentation även fast ML lät väldigt bra ihop med T+A förstärkare/CD spelare

Sedan vart jag förbi en gång till inom Kef och fick då lyssnat på Muon med adyton som effektsteg som är helt f***** otroliga fast det är till en kostnad som är enbart för de som har några miljoner på banken. Negativa med Muon är att dålig inspelning kommer avslöjas med en gång.
Bästa spåret här vart när det spelades Kef egna referens utav orgelmusik. Det lät helt äkta, som att man vart i en kyrka.
Betyg: utmärkt.

Sist tog jag en liten lyssning på Space One som jag kommer ge mig själv i julklapp. Väldigt bra och rent ljud. Kommer in någon gång under nästa månad för försäljning dock med en prislapp på runt 4000kr.

Det som vart väldigt genomgående att nästan alla körde streaming. Tyckte ändå CD skivan vid demonstration utav Isotek hade bättre sound än Tidal, bara demonstration utav KEF hade bättre ljud, fast där vart det lite fusk eftersom demonstratören körde eget rippat kvalitetsmaterial.

Vart förbi en annan butik och där hade de Devialet med Sonus Faber ihop med Tidal. Lät ok även fast det kanske inte riktigt nådde upp.
Manly rör/streaming produkt och ett par från Zu Audio. Tyckte det lät fint och behagligt.

Slutsats.
Jag tycker KEF är det som låter bäst i mina öron och kommer nog inte byta märke på länge.

Redigerat av Buddaz12, 21 oktober 2016 - 18:12.


#97

Postad 21 oktober 2016 - 18:34

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 0

förstod att prislappen skulle bli där omkring, det lutar nog mer åt att jag skaffar vanliga passiva LS50 med ett ordentligt slutsteg och dac/försteg. Trådlöst är jag inte ett dug intresserad av men DSP hade ju helt klart varit intressant. 



#98

Postad 21 oktober 2016 - 19:23

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

förstod att prislappen skulle bli där omkring, det lutar nog mer åt att jag skaffar vanliga passiva LS50 med ett ordentligt slutsteg och dac/försteg. Trådlöst är jag inte ett dug intresserad av men DSP hade ju helt klart varit intressant.

Frågade Johan Coorg som demade om det släpps externt. Inte. DSP:n är speciellt för högtalarna och IOS stöd blir det inte eftersom det är enbart DLNA. Apple ägare måste trigga runt stödet. Det kördes med DNLA trix med Jriver så kunde Coorg använda sin Mac dator med mobilen. Följer med fjärr och högtalaren har LED panel på ena högtalaren. Det är Klass D teknik. Ingår även en app där allt ställs in alternativ på baksidan utav högtalaren. Själv äger jag R serien och är också intresserad utav nya frontar, däremot tror jag mer på R300. Först blir det Kef Space One.

Vilket kundsegment det är tänkt för är lite svårt att se.

Redigerat av Buddaz12, 21 oktober 2016 - 19:27.


#99

Postad 21 oktober 2016 - 19:54

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 0
Jag ska ha dem (vad det nu blir) till min kontorssetup och då blir det ganska troligt väldigt begränsat med utrymme till bak väggen så jag har även sneglat lite på Kef XQ10 som har basporten fram. Har som tidigare nämnt XQ40 i vardagsrummet och är extremt nöjd med dem.

#100

Postad 28 oktober 2016 - 13:33

Sallex
  • Sallex
  • Amatör

  • 69 inlägg
  • 0

Varit och lyssnat på LS50. Det vart en kort presentation utav högtalarna. Väldit fina, går att spela väldigt högt och DSP/trådlös är de positiva bitarna. Den negativa är prislappen på 25k. Om du gillar ljudet får du själv avgöra.
Försäljning kommer starta någon gång fram mot januari, 3 olika färger och i begränsad upplaga.

Sedan blev det ny lyssning på Blade2 med elektronik för de med fet plånbok. Ljudet var som sagt enastående. 5/5

Därefter lyssnade jag på nya Naim Uniti med Focal Sopra1 som jag tyckte lät sådär. Bättre än Sopra2.

Vart och lyssnade på Isotek som vart sådär. Väldigt medioker presentation även fast ML lät väldigt bra ihop med T+A förstärkare/CD spelare

Sedan vart jag förbi en gång till inom Kef och fick då lyssnat på Muon med adyton som effektsteg som är helt f***** otroliga fast det är till en kostnad som är enbart för de som har några miljoner på banken. Negativa med Muon är att dålig inspelning kommer avslöjas med en gång.
Bästa spåret här vart när det spelades Kef egna referens utav orgelmusik. Det lät helt äkta, som att man vart i en kyrka.
Betyg: utmärkt.

Sist tog jag en liten lyssning på Space One som jag kommer ge mig själv i julklapp. Väldigt bra och rent ljud. Kommer in någon gång under nästa månad för försäljning dock med en prislapp på runt 4000kr.

Det som vart väldigt genomgående att nästan alla körde streaming. Tyckte ändå CD skivan vid demonstration utav Isotek hade bättre sound än Tidal, bara demonstration utav KEF hade bättre ljud, fast där vart det lite fusk eftersom demonstratören körde eget rippat kvalitetsmaterial.

Vart förbi en annan butik och där hade de Devialet med Sonus Faber ihop med Tidal. Lät ok även fast det kanske inte riktigt nådde upp.
Manly rör/streaming produkt och ett par från Zu Audio. Tyckte det lät fint och behagligt.

Slutsats.
Jag tycker KEF är det som låter bäst i mina öron och kommer nog inte byta märke på länge.

 

Tack för info! Hur är känslan med de nya aktiva LS50, är det märkbart bättre ljud än de passiva med en hyffsad stärkare (om du nu hört de tidigare)? Jag har Kef LS50, Hegel H80 och är grymt nöjd men kan tänka mig att uppgradera till de aktiva om det är stor skillnad i ljudet. Vet du om det går att sätta crossover på sub och högtalare via appen? Går det inte att filtrera bort basen från högtalarna till subben går de ju bort direkt för mig.


Tack för info! Hur är känslan med de nya aktiva LS50, är det märkbart bättre ljud än de passiva med en hyffsad stärkare (om du nu hört de tidigare)? Jag har Kef LS50, Hegel H80 och är grymt nöjd men kan tänka mig att uppgradera till de aktiva om det är stor skillnad i ljudet. Vet du om det går att sätta crossover på sub och högtalare via appen? Går det inte att filtrera bort basen från högtalarna till subben går de ju bort direkt för mig.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.