Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Wii + projektor = funkar?

84 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 25 januari 2007 - 09:27

gusax
  • gusax
  • Beroende

  • 1 425 inlägg
  • 0
Wii sports använder bara nunchucken i boxningen (som ändå är rätt tattig) så jag har inte köpt en extra nunchuck iaf.
Skaffar jag Rayman så får jag däremot köpa en nunchuck också, där behövs det ju till mycket vad jag förstår.

Classic controller är nog onödig för tillfället. De gamla spel som finns går lika bra att spela med gamecubekontroller - och då har du ju dessutom möjlighet att köra gamecubespel om du skulle vilja det. Classic controller funkar ju bara med gamla spel, inte gamecube.

Sen var jag på elfa härom dan och köpte mig några IR-dioder och lite sladd. Glömde dock köpa batterihållare så jag får åka tillbaka. Hittills har jag spenderat 18 kr.
Körde med värmeljus igår faktiskt, vilket funkade helt ok fast jag fick ställa upp känsligheten till max (5) för att pekaren inte skulle darra.

Redigerat av gusax, 25 januari 2007 - 09:30.


#52

Postad 25 januari 2007 - 12:02

Threepwood
  • Threepwood
  • Lärjunge

  • 331 inlägg
  • 0
Men ja har ju ingen GameCube.. detta blir min första konsoll om man inte räknar med GameBoy =)

Men ja tror ja får vänta iaf, noterat att det inte går nå bra o stå framför projektorn för att den sitter så lågt ner på vägen så det blir till att spara ihop till en LCD.

#53

Postad 25 januari 2007 - 12:18

gusax
  • gusax
  • Beroende

  • 1 425 inlägg
  • 0
Jag har inte upplevt några problem med att stå vid sidan av bilden faktiskt. Spelar man flera mot varann i Wii sports så är det en fördel för då får man lite naturligt svängrum om man står på var sin sida av ljuskäglan.

#54

Postad 25 januari 2007 - 17:58

Unregistered6c0fb5ec
  • Unregistered6c0fb5ec
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0

Jag har inte upplevt några problem med att stå vid sidan av bilden faktiskt. Spelar man flera mot varann i Wii sports så är det en fördel för då får man lite naturligt svängrum om man står på var sin sida av ljuskäglan.

<{POST_SNAPBACK}>


Sports använder inte sensorbaren!

#55

Postad 25 januari 2007 - 18:41

derpious
  • derpious
  • Guru

  • 4 346 inlägg
  • 0

Jag har inte upplevt några problem med att stå vid sidan av bilden faktiskt. Spelar man flera mot varann i Wii sports så är det en fördel för då får man lite naturligt svängrum om man står på var sin sida av ljuskäglan.

<{POST_SNAPBACK}>


Sports använder inte sensorbaren!

<{POST_SNAPBACK}>


Han nämnde ingenting om sersorbaren iofs...

#56

Postad 25 januari 2007 - 19:13

gusax
  • gusax
  • Beroende

  • 1 425 inlägg
  • 0
Nä jag menade inte nåt om sensorbaren heller. Jag tolkade tidigare frågeställning som att folk trodde att det blir helt stört att spela wii sports bara för att man står lite vid sidan av skärmen och inte i mitten.
Det blir det inte.

Sensorbaren funkar iofs bra också, man tänker ju bara på var handen på skärmen är och sen rör man sin egen hand med fjärren i relativt det. Precis som muspekaren på datorn. Så det är inga problem att stå vid sidan och sikta rätt på knappar och dylikt ändå.

#57

Postad 26 januari 2007 - 11:13

Threepwood
  • Threepwood
  • Lärjunge

  • 331 inlägg
  • 0

Jag har inte upplevt några problem med att stå vid sidan av bilden faktiskt. Spelar man flera mot varann i Wii sports så är det en fördel för då får man lite naturligt svängrum om man står på var sin sida av ljuskäglan.

<{POST_SNAPBACK}>


Jo de e ju sant, men ja tror det är dags o köpa en tv iaf =)
Bra o ha när man lyssnar på Live! dvd'er också så behöver man inte ta lamptid.
O all Wii-tid är ju inte Sport-tid. Zelda är det spel ja är mest sugen på o det är ju singel va ja vet.

#58

Postad 28 januari 2007 - 15:21

hamstah
  • hamstah
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0
Nu har jag inte orkat läsa igenom alla inlägg, men om man har problem med var "siktet" är i förhållandet till vars man pekar så kanske man bör ställa in den på widescreen om man har en sådan bildvisare? Kan kanske ha nått med det att göra. Ursäktar min okunskap om jag är helt ute och cyklar.

#59

Postad 06 maj 2007 - 16:24

Unregisteredca15b0a9
  • Unregisteredca15b0a9
  • Forumräv

  • 703 inlägg
  • 0
Tjena mors hör gör ni som har projektor med wii... min projektor hänger ju i taket hur gör man med sladdarna?? måste man ha wiiet framme vid projektorn för den där sensorn eller hur funkar det..tacksam för svar...!!! :)

#60

Postad 06 maj 2007 - 18:27

derpious
  • derpious
  • Guru

  • 4 346 inlägg
  • 0
Que?

Du lägger sensorbaren, den smala avlånga saken, framme vid bilden, ovanför eller under din TV/duk.
Själva Wii-konsollen kan du ställa varsomhelst praktiskt taget, så länge den inte står för långt ifrån sensorbaren, men då kan man modda så den blir trådlös iofs, och inte för långt ifrån så inte Wii-moten når att sända/ta emot data.

#61

Postad 06 maj 2007 - 19:52

Unregisteredca15b0a9
  • Unregisteredca15b0a9
  • Forumräv

  • 703 inlägg
  • 0
o de är hur långt bort då?? funkar typ 3 meter??

#62

Postad 06 maj 2007 - 21:21

derpious
  • derpious
  • Guru

  • 4 346 inlägg
  • 0
3 meter från/till vad?
Sladden mellan sensorbaren och Wii tror jag är typ 4-5 meter, eller nån som vet bättre kan ju inflika annars.
Wiimoten når minst 5 meter, tror inte 15 meter är några problem heller.

#63

Postad 11 maj 2007 - 15:32

Grimmy
  • Grimmy
  • Veteran

  • 1 743 inlägg
  • 0
Jag kan ju säga att jag tycker inte Wii-moten fungerar något vidare på mer än 3.5h. Tokkänslig för ljuskällor då och minst lampa kan störa jättemkt.

#64

Postad 18 juni 2007 - 10:50

Swann
  • Swann
  • Användare

  • 232 inlägg
  • 0
Ett litet tillägg ang. projektor å WII, kom precis fram till första boss'en i Zelda å vilken kick det var att stå å slåss med svärdet precis framför 90" skärmen, kändes som att vara där!!! Grymt, det kan alltså starkt rekommenderas!

Angående sensorbaren så har jag monterat en trådlös batteridriven variant i underkanten på den motordrivna duken, så den följer med ner. Att ha i ovankanten är inte lämpligt på en duk då man i så fall måste rikta wiimote'n rejält uppåt för att få det till att funka...

#65

Postad 19 juni 2007 - 08:51

dred
  • dred
  • Användare

  • 117 inlägg
  • 0

3 meter från/till vad?
Sladden mellan sensorbaren och Wii tror jag är typ 4-5 meter, eller nån som vet bättre kan ju inflika annars.
Wiimoten når minst 5 meter, tror inte 15 meter är några problem heller.

<{POST_SNAPBACK}>

Sladden till sensorbaren är max 3 m. Och det är ungefär så långt som wiimoten funkar också. Du kan använda den på ca 5 meter som max har jag för mig.

#66

Postad 03 augusti 2007 - 15:17

djdonald
  • djdonald
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Yo

Har en WII som jag kör på projektor, och har inga problem med sensorbar eller att pekaren inte stämmer... fattar inte riktigt vad ni gör för fel? Går ju att ställa in om sensor-baren sitter ovanför eller under tv:n, kanske där? Jag har min under, sitter på min centerhögtalare någon decimeter framför (stor) duk. No problems. Sedan är ju känsligheten olika på olika spel/menyer osv...

#67

Postad 03 augusti 2007 - 16:26

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
Ser det inte väldigt illa ut att spela Wii med en projektor?

#68

Postad 12 augusti 2007 - 22:55

Unregistered36467c42
  • Unregistered36467c42
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Ja det funkar fint med projektor. Det är 2 nackdelar jämfört med en vanlig 28" TV:
1) Du får sikta på sensorbaren istället för på skärmen, man vänjer sig efter några minuter, men för nytt folk som inte är vana att spela Wii så tar det lite längre än om man har en TV. Går att komma runt om man bygger en egen större sensor bar.
2) Om projektorn står bakom soffan (som min gör) så blir det lätt att man gör skuggor på skärmen när man viftar med kontrollen :-) Takmontering rekommenderas.

Rekommenderar skarpt komponent kablar också, det blir mycket bättre bildkvalité.

/Fredrik

#69

Postad 15 augusti 2007 - 14:49

Andreas81a
  • Andreas81a
  • Forumräv

  • 620 inlägg
  • 0
Kan instämma i det ztranger säger. Funkar ju dock ypperligt i sports att stå bredvid ljusstrålen men visst, ultimata vore ju takmontering.

#70

Postad 18 augusti 2007 - 16:32

supremeja
  • supremeja
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Jag planerar att skaffa ett Wii till min projketor i dagarna. Samtidigt ska jag passa på att skaffa materiel till att göra sensorbaren bredare. Ska det vara nogn speciell våglängd på ir-dioderna eller går det bra med vilken som?

#71

Postad 29 augusti 2007 - 09:59

gnutt
  • gnutt
  • Wannabe

  • 43 inlägg
  • 0
Skaffade Wii i måndags och kopplade in till projektorn och hela systemet. Använder 107" duk och jag märker inga problem alls. Visst får man sikta neråt under duken om man sitter ner. Men bilden är ju högt upp. Om jag ställer mig upp och kontrollen hamnar i centrum höjd med bilden. Så är den exakt. Tycker det bara känns logiskt att kontrollen utgår från centrum av bilden. På så sätt anpassas den bäst till TV användare. Vilket de flesta köpare troligtvis är.

Sen tycker jag att när man sitter där och kör skjutspel, så märker man ju hur siktet är och kikar på det istället för att bry sig om hur man vinklar kontrollen.

#72

Postad 18 september 2007 - 14:57

CharlesWood
  • CharlesWood
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0

Jag är lite orolig för att den där sensor-grejen ska störas av projektorlampan... Eller är det obefogat?

<{POST_SNAPBACK}>


Det bör vara väldigt obefogad eftersom "sensor-baren" skickar ut infraröda strålar/signaler.

#73

Postad 24 september 2007 - 18:53

Bjarte
  • Bjarte
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0

Jag är lite orolig för att den där sensor-grejen ska störas av projektorlampan... Eller är det obefogat?

<{POST_SNAPBACK}>


Det bör vara väldigt obefogad eftersom "sensor-baren" skickar ut infraröda strålar/signaler.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag lovar att det är projektorlampan rätt duktig på med.....

Infraröda strålar är ju i praktiken värmestrålning, vilket en projektorlampa är en mycket kompetent generare av.

#74

Postad 22 april 2008 - 09:32

Unregistered80d04991
  • Unregistered80d04991
  • Användare

  • 133 inlägg
  • 0
Hej Lite återupptagning av frågan om hu man ska bära sig åt för att kalibrera wii:t med projektorn.

Just nu sitter min sensorbar någon decimeter under dukens underkant (inbyggd i TV-bänken), vilket fungerar, visst man får sikta på baren istället för projjen men det har jag kunnat leva med.
MEN
nu har jag skaffat House of the dead 2 & 3 samt Resident Evil Rail-shooter spelet och stor fan som man är vill man kunna få maximal kännsla i det. Så dax att börja bli petig igen.

Jag tänkte ikväll flytta sensorbaren till dukens under kant och sikta den lite uppåt för att dioderna ska lysa i rätt riktning och se vad det hjälper mig.
Har funderat på att göra egen bredare (eller bara flytta isär dioderna i baren (inte några större konstigheter om man kan skippa skälva chassit).
Men det jag främst funderat på är om man kan sätta en diod på var sida om duken vilket skulle kunna göra att man kan sätta den lite högre upp än projjens nederkant, dock är jag rädd at de kommer för brett och moten bara ser en diod i tagen när man siktar i sidled... har en 107" duk.

Vill bara klar göra att jag hade inte tänkt göra så att moten träffar pekaren på skärmen i alla lägen, för det det är nog för svårt på dessa ytor. Men i de spel där det är "viktigt" att motens sikte är kalibrerat har man oftast den möjligheten, dock kräver det ju att moten kan se sensorbaren när man riktar den mot alla delar av sin bild.

Går man inte där man kan kalibrera sin mote i settings så kan man ju se när moten ser sensorbaren, när man har gjort det rätt ska man alltså se två blindkandke prickar i den rutan oavsätt var man pekar på sin duk, det är förutsättningen för att kunna kalibrera sin mot så rätt som möjligt med text House of the dead eller Zelda.
Det är min kvalifiserade gissning åtminstånne.

Någons om redan sett en lösning på detta eller kan hjälpa till att brainstorma?

Redigerat av Unregistered80d04991, 22 april 2008 - 09:32.


#75

Postad 04 juli 2008 - 20:14

azguz
  • azguz
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0
Hej jag har samma problem, vill spela house of the dead, men om jag ställer in sensor baren i underkant, så når den bara en bit upp på duken sen är man utanför....
Nu dinglar sensorbaren ner mitt i duken, då fungerar det rätt å man kan sikta riktigt med pistolerna... men en aning drygt å ha den där mitt i bilden :/

Vågar man dela på sensor baren och sätta dioderna på varsin sida av duken i mitten? eller blir det för brett mellan dem då?

#76

Postad 06 juli 2008 - 10:47

azguz
  • azguz
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0
Nu har jag experimenterat lite..
För att få det att fungera i shooterspelet house of the dead så måste man ha ett avstånde på minst 4-4,5meter mellan "sensor baren" och wii mote... gärna 4,5-5m... Vilket är ett problem för mig då det blir 3m där jag vill ha allt. Det är även endast avståndet som ökar den "effektiva ytan" som baren kan känna av..

Alternativt låter man den dingla ner mitt i skärmen, men det va ju inget vidare :)
Det fungerar för att även om man ställer sensor baren som "below TV" så känner den en bit under "sensorn" endå.

Suck, åker jag på å borra 4 nya hål i taket och bulta upp skiten igen :/

EIDT;
http://www.thegametr...-bar-p-410.html
Tog hem ovanstående som är delbar, då kan man placera dem i centrum av duken horizontellt, men sen kan man kanske placera dem sidan av duken vertikalt.. Dock finns det en risk att det blir för brett mellan dem... men det återstår att se.

Redigerat av azguz, 06 juli 2008 - 12:32.


#77

Postad 17 juli 2008 - 22:15

azguz
  • azguz
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0
Då har man kikat mer på detta... fick hen ovanstående och särade på dem. Lödde dit en egen strömadapter(före detta laddare för CD-walkman) och kan konstatera att avståndet mellan dem kan ej ökas så extremt mycket. Ökar man dem så lär man öka avståndet mellan dem och wiimoten.
Men lär man öka avståndet så tapapr det poängen då detta löser problemet endå.. Kan på så vis säga att enda lösningen just nu att få avkänning på en 90" duk är att öka avståndet till 4,5 meter eller mer.
Har öven då provat med en sensorbar i top och en i botten. Då får man en yta över hela duken... tyvärr hänger itne moten med på detta så när man rör musen i botten på den övre så poppar den plötsligt upp i botten på den nedre och blir inventerad :/ Iallafall när man kalibrerar i House of the dead.
Möjligen kan de kanske i framtiden släppa en firmware som kirrigerar detta.. men eftersom att det är moten som är sensorn så kanske det itne riktigt går :/

#78

Postad 05 oktober 2008 - 16:09

azguz
  • azguz
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0
Ska säga, hur jag gjorde, för att få wii att fungera på 90" projektorduk 16:9 så krävs det ett avstånd på absolut minimum 4,5 meter mellan moten och "sonsor bar". Då får man en täckning på precis hela duken. Det spelar ingen roll hur avancerat man försöker göra en egen IR sändare, då detta beror på hur moten tolkar signalerna.

Så jag har helt enkelt möblerat om för att få det att fungera :)

#79

Postad 12 januari 2009 - 16:41

Unregistered707aa2d4
  • Unregistered707aa2d4
  • Användare

  • 133 inlägg
  • 0
Hej, man kan inte lägga ihop 2 sensor bars så att det blir "dubbel styrka"? Om man öppnar båda och löder ihop dem på nåt vis...

/Dunder

#80

Postad 12 januari 2009 - 18:55

SirSkorpan
  • SirSkorpan
  • Lärjunge

  • 446 inlägg
  • 0
Möjligt att man kan. Sensor baren är ju bara två ir-dioder som lyser inget mer. Vet inte vad som händer om man lägger ihop flera dioder om det blir dubbel effekt men lite mer kan man ju helt klart tänka sig att det blir. Bara att ta fram lödkolven och exprimentera lite :)

Väl Mött!
/Skorpan

#81

Postad 14 april 2009 - 10:23

Eufemism
  • Eufemism
  • Forumräv

  • 861 inlägg
  • 0
Bumpetibump.. har varit utan Wii i ca 18 månader och känner mig lite sugen på att köpa en igen, nu när spelutbudet fått lite kött på benen, men självklart vill jag då spela mha. projektorn.. Är det någon som kommit på något bra trick för att få det att fungera än? Har 90" och ca 3.5m mellan duk och öga.

#82

Postad 14 april 2009 - 10:32

Unregistered28787da3
  • Unregistered28787da3
  • Användare

  • 115 inlägg
  • 0
Jag har Wii och en epson tw-1000 har aldrig haft problem då jag brukar aldrig sitta ner o spela sen skaffade jag en trådlös wii bar då den hamnade för långt bort (wii:et) och den klarar de bra. Men allt beror på hur stort vardagsrum du har och vart du hade tänkt stå och spela.

#83

Postad 03 juli 2009 - 10:38

Unregistered3fe1e3ce
  • Unregistered3fe1e3ce
  • Amatör

  • 93 inlägg
  • 0
Kan man förlänga ljudet på Wii´s komponent så att det går ut analogt RCA (röd & vit)?

Jag har kört Wii på min gamla projektor en Infocus LP280 och har nu uppgraderat till en Infocus X9, vilken besvikelse när man märker att bilden blivit sämre (lusstyrkan och färger självklart bättre) men det var skarpare innan. Jag antar att det beror på upplösningen eftersom jag bara kör komposit till S-video från Wii. Har någon testat att förlänga komponet och blir det skillnad?

#84

Postad 13 augusti 2010 - 17:59

treard
  • treard
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Löst....



Mvh Stefan

Redigerat av treard, 13 augusti 2010 - 19:17.


#85

Postad 04 september 2010 - 09:47

Unregisterededb978dd
  • Unregisterededb978dd
  • Mästare

  • 3 073 inlägg
  • 0
Har läst en hel del i den här tråden nu..

Köpte Wii precis när det kom, sålde sedan pga det "halvtaskiga" spelutbudet..

nu planerar jag att köpa en igen..

men vad är detta om att det skulle vara problem att koppla in till projektor?

har ca 5.5m mellan duk och lins.. sensorbaren kan jag i princip montera antingen 5.5. meter bort från "sittplatsen", eller så monterar jag den ca. 2 - 2.5m bort från sensorbaren.. vilket kommer fungera bäst?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.