Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Akustiksnack

149 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 11 augusti 2009 - 13:17

bran
  • bran
  • Beroende

  • 1 033 inlĂ€gg
  • 0

Akustiken Àr helt grym i mitt rum.
Det har nÀra dimensioner som det perfekta Hifirummet . Du vet 5x4m och 2,5m i takhöjd.
Jag har 5x4m och 2,3m i takhöjd difuserat till vÀnster med hyllor och trÀpersienner till höger.

Stor soffa och fotölj och vidare en sÀng pÄ 180 cm.

Aningens dÀmpad bakvÀgg.

BÄde vÀldÀmpat och difuserat.

EDIT: den stora takflÀkten bryter upp reflexen dÀr.


Jag hoppas att det hĂ€r inlĂ€gget dröp av ironi. Även om jag har svĂ„rt att se det.

#52

Postad 11 augusti 2009 - 13:31

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlĂ€gg
  • 0
Ja det ser kalt och elÀndigt ut (rent akustikmÀssigt). Men vem vet, det kanske funkar? Man ser ju inte hela rummet heller.
EKK och Supra 2,5 funkar klockrent hos mig. Alla mina kablar Àr 100% dolda sÄ jag behöver inte snygga kablar. Det rÀcker att de skickar signalen pÄ ett korrekt sÀtt och det har högtalarkonstruktören sjÀlv mÀtt och intygat (delvis pÄ plats).

#53

Postad 11 augusti 2009 - 13:32

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • MĂ€stare

  • 2 714 inlĂ€gg
  • 0

Jag hoppas att det hĂ€r inlĂ€gget dröp av ironi. Även om jag har svĂ„rt att se det.



Om du tÀnker pÄ mÄtten av det optimala ljudrummet sÄ nej, det finns flera olika kÀllor som bekrÀftar att detta Àr mÄtten man skall gÄ pÄ om man bygger ett dedikerat hifi-rum.

#54

Postad 11 augusti 2009 - 13:51

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlĂ€gg
  • 0
Men ingen abosorbion eller diffusion i det rummet = dÄligt rum... :)

#55

Postad 11 augusti 2009 - 14:08

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • MĂ€stare

  • 2 714 inlĂ€gg
  • 0

Men ingen abosorbion eller diffusion i det rummet = dÄligt rum... :)



Jo men det Àr ingen som sagt att det inte finns, jag t.ex har ju en stor absortion mitt i mellan högtalarna i form av en lcd-tv med supermjuk panel och som sagt resten av rummet Àr överfyllt med grejor som bÄde diffuserar och absorberar. VÀggen bakom mej Àr klÀdd med ikeas runda mattor som gjorde större nytta Àn vÀntat.

AnlÀggningen stÄr lite offset dÄ en rad garderober Àr placerad vid vÀnster högtalare och följs av en öppning ut till hallen. Detta ger ingen skjutning av stereobilden som man kan tro men dÀremot sÄ förskjuter det dom reflexer som finns frÄn vÀnster och höger front i tid.

Visst finns det eko i rummet men jag har lyckats fÄ ner det sÄpass att jag kan kÀnna mig nöjd.
NÀsta boende blir det lite annorlunda dÄ jag slipper ha tv-rummet och sovrummet i samma rum som stereon.

Sen Àr ju spridningen av diskant frÄn KEF lite speciell vilket hjÀlper att hÄlla ner direkt jobbiga reflexer.

#56

Postad 11 augusti 2009 - 14:28

bran
  • bran
  • Beroende

  • 1 033 inlĂ€gg
  • 0
Jag vet fortfarande inte om du Àr ironisk lr inte.. LCD TV "med supermjuk panel"? Som absorbent? Jomenvisst... Samma sak med runda tunna mattor, har du tur dÀmpar dom lite diskant. Sen rekommenderas absorbtion pÄ framvÀgg o diffusion bakvÀgg.

Redigerat av bran, 11 augusti 2009 - 14:37.


#57

Postad 11 augusti 2009 - 14:33

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlĂ€gg
  • 0
:)

#58

Postad 11 augusti 2009 - 14:56

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • MĂ€stare

  • 2 714 inlĂ€gg
  • 0

Jag vet fortfarande inte om du Àr ironisk lr inte.. LCD TV "med supermjuk panel"? Som absorbent? Jomenvisst... Samma sak med runda tunna mattor, har du tur dÀmpar dom lite diskant. Sen rekommenderas absorbtion pÄ framvÀgg o diffusion bakvÀgg.


Jo fast rekomendationer Àr just bara rekomendationer.
Rummen reagerar positivt Àven om du sÀtter dÀmpning pÄ bakvÀgg.

Sen dÀmpar lcd-tv:n oavsett om du vill tro det eller inte, just min har en mjuk duk av nÄgon polymer framför som sviktar bara du tittar pÄ den.

Diskanten Àr i stort det enda som behöver dÀmpas, ett frekvensomfÄng pÄ 60-20.000Hz krÀver ingen större basabsortion. Dom dippar och peakar som finns Àr klart lÀtta att leva med. Den baspeak som blir skulle jag ha svÄrt att leva utan för dÄ hade inte högtalarna kÀnnts levande alls.

Jag sitter gÀrna i just detta rummet för jag vet hur bra det lÄter, det vet inte du!

Har som sagt provat med dÀmpning pÄ frÀmmre vÀggen och slutsatsen blev att endast mina Martin logan tjÀnade en gnutta pÄ det.

#59

Postad 11 augusti 2009 - 15:20

bran
  • bran
  • Beroende

  • 1 033 inlĂ€gg
  • 0
Jag tvivlar inte pÄ att du tycker det Àr bra, men att pÄstÄ att en LCD TV Àr en bra absorbent Àr rentav löjevÀckande. LikasÄ Àr dÀmpningsfaktorn i ett par runda ikea-mattor (om det nu Àr de jag tÀnker pÄ) försvinnande liten.

Redigerat av bran, 11 augusti 2009 - 15:23.


#60

Postad 11 augusti 2009 - 15:31

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlĂ€gg
  • 0
LCD-TV som absorbent...
Den var ny. :)

#61

Postad 11 augusti 2009 - 15:37

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • MĂ€stare

  • 2 714 inlĂ€gg
  • 0

Jag tvivlar inte pÄ att du tycker det Àr bra, men att pÄstÄ att en LCD TV Àr en bra absorbent Àr rentav löjevÀckande. LikasÄ Àr dÀmpningsfaktorn i ett par runda ikea-mattor (om det nu Àr de jag tÀnker pÄ) försvinnande liten.


Jo alla har vi ju Ă„sikter.
Vem har mÀtt upp ditt rum? Jag menar innan man vidtar ÄtgÀrder sÄ skall ju rummet mÀtas upp och dÀrefter skrÀddarsyr man ett paket med diffusorer och dÀmpning.

Gör man i omvÀnd ordning sÄ blir det effekt men fel effekt.


LCD-TV som absorbent...
Den var ny. :)


Jag skall snart skaffa en till tv-bÀnk och en dubbel uppsÀttning subwoofers med tillhörande SMS-1.
Jag kan ju göra mÀtningar uan och med LCD-Tv:n dÄ sÄ ser vi exakt vad skillnaden blir för skillnad gör den.

#62

Postad 11 augusti 2009 - 15:42

bran
  • bran
  • Beroende

  • 1 033 inlĂ€gg
  • 0
Vad har vem som har mÀtt upp mitt rum att göra med diskussionen att en LCD TV Àr en bra absorbent, och att ditt rum Àr vÀldÀmpat?

EDIT: Men jo, visst Àr mitt rum uppmÀtt. Mha TombStone och Room EQ Wizard. Av mig sjÀlv i egen hög hobbyakustikperson.

Redigerat av bran, 11 augusti 2009 - 15:47.


#63

Postad 11 augusti 2009 - 15:43

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlĂ€gg
  • 0
Lite pÄverkan har den sÄ klart pÄ akustiken. Ju mer brÄte man fyller sitt rum med desto mindre akustikproblem brukar man fÄ. Det Àr bara att jÀmföra ett helt tomt rum med ett normalmöblerat. En enorm skillnad.
Men som absorbent.... nej.

#64

Postad 11 augusti 2009 - 17:01

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • MĂ€stare

  • 2 714 inlĂ€gg
  • 0

Vad har vem som har mÀtt upp mitt rum att göra med diskussionen att en LCD TV Àr en bra absorbent, och att ditt rum Àr vÀldÀmpat?

EDIT: Men jo, visst Àr mitt rum uppmÀtt. Mha TombStone och Room EQ Wizard. Av mig sjÀlv i egen hög hobbyakustikperson.


Vi disskuterar inte hurvida det Àr en god absorbent. Faktum Àr att jag sÀger att sÄ Àr det.
Hur fÄr du det till en diskussion?


Lite pÄverkan har den sÄ klart pÄ akustiken. Ju mer brÄte man fyller sitt rum med desto mindre akustikproblem brukar man fÄ. Det Àr bara att jÀmföra ett helt tomt rum med ett normalmöblerat. En enorm skillnad.
Men som absorbent.... nej.


Se ovan

#65

Postad 11 augusti 2009 - 17:41

bran
  • bran
  • Beroende

  • 1 033 inlĂ€gg
  • 0

Vi disskuterar inte hurvida det Àr en god absorbent. Faktum Àr att jag sÀger att sÄ Àr det.
Hur fÄr du det till en diskussion?


Just... och vad den allsmÀktiga Widescreen sÀger Àr ju hard facts. Försök övertyga nÄgon om att din supermjuka LCD TV Àr en bra absorbent. Eller nej just det, det behöver du vÀl inte. Du sÀger ju att den Àr det.

Fan.. nu klarnar allt! Det Àr min PLASMA TV, och inte mina rör och tavelabsorbenter som fixat min akustik!

#66

Postad 11 augusti 2009 - 17:54

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • MĂ€stare

  • 2 714 inlĂ€gg
  • 0

Just... och vad den allsmÀktiga Widescreen sÀger Àr ju hard facts. Försök övertyga nÄgon om att din supermjuka LCD TV Àr en bra absorbent. Eller nej just det, det behöver du vÀl inte. Du sÀger ju att den Àr det.

Fan.. nu klarnar allt! Det Àr min PLASMA TV, och inte mina rör och tavelabsorbenter som fixat min akustik!


RÀtta mej om jag har fel men sitter det inte en glasskiva framför din plasma-tv:s panel?
Det gör det inte pÄ min LCD, dÀr sitter det en film av nÄgon mjuk polymer dÀrefter kommer den mjuka lcd-panelen och bakom den tomrum med ventilationshÄl.

LÀgg örat mot din plasma nÀr du spelar musik. Sjunger den med?

#67

Postad 11 augusti 2009 - 18:08

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlĂ€gg
  • 0
SÀllan skÄdat OT i samma utstrÀckning nÄngÄng :)

Nordosten kan jag ju sjÀlv intyga Àr en otroligt vacker kabel, fick min till niceprice och dÄ kunde jag inte lÄta bli.

NÀr jag pluggade in min gamla B&W center pÄ nordosten sÄ fick jag sÀnka den med 2 Db om jag inte minst helt fel, sÀnka fick jag göra iaf. SÄ visst finns det skillnader. men sen om jag skulle plocka ut skillnaden i ett blindtest, det tror jag inte.

MEN fan va snygga dom Àr, lÀtt vÀrt dom fÄ $$$ som jag spenderade.

Ingen som Àr sugen pÄ en biwire kabel föresten, vill byta mot en likadan singelwire till min center. sorry för OT

#68

Postad 11 augusti 2009 - 19:40

Unregistered41238
  • Unregistered41238
  • AnvĂ€ndare

  • 183 inlĂ€gg
  • 0
Hur kan man sitta och snacka sÄ sjÀlvsÀkert om nÄgonting sÄ komplext som akustik utan att Ätminstone har koll pÄ de mest grundlÀggande begreppen?
En del inlÀgg pÄ detta forumet Àr fulla med stor humor!

#69

Postad 11 augusti 2009 - 20:01

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlĂ€gg
  • 0

RÀtta mej om jag har fel men sitter det inte en glasskiva framför din plasma-tv:s panel?
Det gör det inte pÄ min LCD, dÀr sitter det en film av nÄgon mjuk polymer dÀrefter kommer den mjuka lcd-panelen och bakom den tomrum med ventilationshÄl.

LÀgg örat mot din plasma nÀr du spelar musik. Sjunger den med?


Sorry widescreen, men du har brÀnt all din trovÀrdighet i den hÀr trÄden. Men det har varit underhÄllande, sÄ det fÄr man tacka för. :)

#70

Postad 11 augusti 2009 - 20:26

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • MĂ€stare

  • 2 714 inlĂ€gg
  • 0

Sorry widescreen, men du har brÀnt all din trovÀrdighet i den hÀr trÄden. Men det har varit underhÄllande, sÄ det fÄr man tacka för. :)



Det kÀnns som om det gör marginell skillnad om jag brÀnnt trovÀrdighet hos vissa individer, det Àndrar dock inte ett faktum. Allt mjukt absorberar sÄ jag ser inte vad problemet Àr.

#71

Postad 12 augusti 2009 - 08:39

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlĂ€gg
  • 0

RÀtta mej om jag har fel men sitter det inte en glasskiva framför din plasma-tv:s panel?
Det gör det inte pÄ min LCD, dÀr sitter det en film av nÄgon mjuk polymer dÀrefter kommer den mjuka lcd-panelen och bakom den tomrum med ventilationshÄl.

LÀgg örat mot din plasma nÀr du spelar musik. Sjunger den med?


din panel absorberar kanske lite i midbasomrĂ„det och under mellabregistret, mne inget i diskanten som strutser hej-vilt och inte heller i mellanregisteÂŽr/Övre mellanregister sĂ„ absorberera den nĂ„got...

extremt dÄlig absorbent faktiskt.. pÄ alla sÀtto ch vÀldigt ineffekttiv dÀr den ÀndÄ "gör viss skillnad" sÄ den kan man helt rÀkna bort...

#72

Postad 12 augusti 2009 - 21:10

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • MĂ€stare

  • 2 585 inlĂ€gg
  • 0

LCD-TV som absorbent...
Den var ny. :)

MÄnga kostar pÄ sig dyra kablar men glömmer det viktigaste .*L* .
Kablar gör inte ett skit i jÀmförelse med ordentlig akustikfix typ .

#73

Postad 12 augusti 2009 - 21:33

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlĂ€gg
  • 0
En LCD-TV som absorbent (:)) gör vÀl iaf större skillnad Àn Nordostkabel.

#74

Postad 12 augusti 2009 - 21:35

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlĂ€gg
  • 0
Snacka om att denna trÄd verkligen spÄrat ur. :)

#75

Postad 12 augusti 2009 - 22:28

Vobbe
  • Vobbe
  • ForumrĂ€v

  • 556 inlĂ€gg
  • 0
Mest underhÄllande jag lÀst pÄ lÀnge hÀr pÄ minhembio.com iaf!

#76

Postad 13 augusti 2009 - 07:59

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlĂ€gg
  • 0
Jag har absorberande glasrutor hemma :)
dom Àr vÀldigt tunna och flexar mycket nÀr man trycker pÄ dom, sÀkert flera mm... :P

har Àven funderat pÄ att klÀ in hela frontvÀggen i just glas, för att fixa akustiken, hade planer pÄ att anvÀnda betong ocksÄ, men det va för klumpigt.. ;)

#77

Postad 13 augusti 2009 - 12:07

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • MĂ€stare

  • 2 714 inlĂ€gg
  • 0
Hur du fÄr glas att ens hamna som pÄ samma planhalva som polyester fattar jag inte.
Ingen som reagerade pÄ min kombinerade takflÀkt/diffusor?

#78

Postad 13 augusti 2009 - 12:17

shifts
  • shifts
  • Veteran

  • 1 684 inlĂ€gg
  • 0
widescreen: Tycker folk Ă€r lite fĂ„niga mot dig hĂ€r, sĂ€rskilt som samma saker sĂ€gs om och om igen, men jag hĂ„ller Ă€ndĂ„ med dem om att det du kallar för Ă„tgĂ€rder Ă€r rĂ€tt lĂ„ngt ifrĂ„n tillrĂ€ckliga Ă„tgĂ€rder. Det Ă€r för smĂ„ ingrepp för att de ska ha nĂ„gon ordentlig effekt Ă€ven om de har NÅGON typ av godartad effekt.

#79

Postad 13 augusti 2009 - 12:26

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • MĂ€stare

  • 2 714 inlĂ€gg
  • 0
Hahaha! Du fÄr gÀrna luslÀsa trÄden, jag har inte en enda gÄng kallat det för ÄtgÀrder.
Det jag sa va att lÀgenheten va inte helt kal och tom.

Nu till allvaret lite, folk har totalt snöat in pÄ detta med dÀmpning och diffusering. En anlÀggning kan fungera ypperligt utan ÄtgÀrder och har gjort sÄ i alla tider. Du skall inte behöva fylla rummet med tubetraps för att det skall lÄta bra.

FörutsÀtt inte att alla har skitljud för att det ser kalt ut, dÄ Àr ni ute pÄ hal is.

#80

Postad 13 augusti 2009 - 12:37

Unregistered41238
  • Unregistered41238
  • AnvĂ€ndare

  • 183 inlĂ€gg
  • 0

Hahaha! Du fÄr gÀrna luslÀsa trÄden, jag har inte en enda gÄng kallat det för ÄtgÀrder.
Det jag sa va att lÀgenheten va inte helt kal och tom.

Nu till allvaret lite, folk har totalt snöat in pÄ detta med dÀmpning och diffusering. En anlÀggning kan fungera ypperligt utan ÄtgÀrder och har gjort sÄ i alla tider. Du skall inte behöva fylla rummet med tubetraps för att det skall lÄta bra.

FörutsÀtt inte att alla har skitljud för att det ser kalt ut, dÄ Àr ni ute pÄ hal is.


Det du sa var "Akustiken Àr helt grym i mitt rum."

Även om du sĂ€kert inte tĂ€nker lyssna sĂ„ kanske nĂ„gon annan lĂ€sare dĂ€rute Ă€r intresserad.
Faktum Àr att ett kalt rum aldrig kan lÄta bra och en anlÀggning kommer aldrig att lÄta mer Àn "ok" i ett rum som inte har nÄgon form av akustisk behandling. För ett riktigt bra resultat sÄ krÀvs stora ingrepp. Rummet pÄverkar slutresultatet mer Àn högtalarna, förstÀrkarna, kÀllan och kablarna gör tillsammans.

Redigerat av Unregistered41238, 13 augusti 2009 - 12:38.


#81

Postad 13 augusti 2009 - 12:46

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • MĂ€stare

  • 2 714 inlĂ€gg
  • 0

Det du sa var "Akustiken Àr helt grym i mitt rum."

Även om du sĂ€kert inte tĂ€nker lyssna sĂ„ kanske nĂ„gon annan lĂ€sare dĂ€rute Ă€r intresserad.
Faktum Àr att ett kalt rum aldrig kan lÄta bra och en anlÀggning kommer aldrig att lÄta mer Àn "ok" i ett rum som inte har nÄgon form av akustisk behandling. För ett riktigt bra resultat sÄ krÀvs stora ingrepp. Rummet pÄverkar slutresultatet mer Àn högtalarna, förstÀrkarna, kÀllan och kablarna gör tillsammans.


Jo och det Àr den! Men att kalla takflÀkten och tv:n för ÄtgÀrder minns jag inte att jag gjort.
DÀremot mattorna som vid klapptest gör skillnad.

Och i övrigt har du fel pÄ en del punkter.
Det ni skriver hÀr Àr saker ni saknar kÀnnedom om. Visst mÄr ett rum bra av akustikreglering men att sÀga att det gör hela skillnaden Àr bara korkat.

Kolla före och eftemÀtningarna skillnaden Àr inte sÄ blodig som ni vill tro.
Efterklang kan fÄ musiken att kÀnnas levande, dock inte ett fullt eko men att helt dÀmpa bort det som vi naturligt hör Àven vid live-framtrÀdande Àr ju inte speciellt smart i min vÀrld..

#82

Postad 13 augusti 2009 - 12:51

Unregistered41238
  • Unregistered41238
  • AnvĂ€ndare

  • 183 inlĂ€gg
  • 0

Jo och det Àr den! Men att kalla takflÀkten och tv:n för ÄtgÀrder minns jag inte att jag gjort.
DÀremot mattorna som vid klapptest gör skillnad.

Och i övrigt har du fel pÄ en del punkter.
Det ni skriver hÀr Àr saker ni saknar kÀnnedom om. Visst mÄr ett rum bra av akustikreglering men att sÀga att det gör hela skillnaden Àr bara korkat.

Kolla före och eftemÀtningarna skillnaden Àr inte sÄ blodig som ni vill tro.
Efterklang kan fÄ musiken att kÀnnas levande, dock inte ett fullt eko men att helt dÀmpa bort det som vi naturligt hör Àven vid live-framtrÀdande Àr ju inte speciellt smart i min vÀrld..


Innan jag stÀller nÄgon annan frÄga: Har du varit inne i nÄgot akustikbehandlat rum? IsÄfall vilket? Hur tyckte du att det lÀt?

#83

Postad 13 augusti 2009 - 13:00

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • MĂ€stare

  • 2 714 inlĂ€gg
  • 0
Svar ja!

Hifi-Consulterna har ett lagom dÀmpat rum och dom delar min uppfattning i mÄngt och mycket.
Tja det Àr inget jag skulle ge mej pÄ i vardagsrummet, men skillnaden ligger vÀl frÀmst i att ett vardagsrum har tÀtare inredning Àn ett showroom och dÀrav minskar behovet.

I studios har jag hört större skillnad dÄ och det Àr vÀl inget jag skulle vilja spela musik i, snarare spela in.

#84

Postad 13 augusti 2009 - 13:03

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • MĂ€stare

  • 2 714 inlĂ€gg
  • 0
LÀgg mÀrke till hur mÄnga ytor som potentiellt kan ge reflexer, hur kan dom ens producera musik i ett sÄdant rum?
Detta Àr frÄn Air Studios.

Bifogad fil(er)



#85

Postad 13 augusti 2009 - 13:25

shifts
  • shifts
  • Veteran

  • 1 684 inlĂ€gg
  • 0
widescreen: Öööh, du skriver dels att akustiken i ditt rum Ă€r jĂ€ttebra samt talar massor varmt om din dĂ€mppanel till tv. Dessutom omnĂ€mner du till och med din takflĂ€kt som en diffusor. Du pratar om dem som om det vore Ă„tgĂ€rder för att fixa till akustiken i rummet, vilket jag gav namn Ă„t. Snacka om att du kommer med dĂ„liga bortförklaringar.

Nu blir jag istĂ€llet en smula grinig och hĂ€vdar att du inte gjort ett skit Ă„t rummet ditt, Ă„tminstone inte av bilderna att döma. Är det icke-Ă„tgĂ€rder du och Hifi-Consult tycker lika om?

#86

Postad 13 augusti 2009 - 14:32

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlĂ€gg
  • 0
HÀr finns nÄgra bilder pÄ schysta Studios.

http://www.solid-sta.../SL_9000_J.html

#87

Postad 13 augusti 2009 - 14:39

Hifimatte
  • Hifimatte
  • ForumrĂ€v

  • 938 inlĂ€gg
  • 0

Nu till allvaret lite, folk har totalt snöat in pÄ detta med dÀmpning och diffusering. En anlÀggning kan fungera ypperligt utan ÄtgÀrder och har gjort sÄ i alla tider. Du skall inte behöva fylla rummet med tubetraps för att det skall lÄta bra.

FörutsÀtt inte att alla har skitljud för att det ser kalt ut, dÄ Àr ni ute pÄ hal is.



Ja, och en projektor ska funkar perfekt om man kör den utomhus en solig dag.
Bara för att en anlÀggning lÄter bra i ett rum sÄ betyder det inte att det kan bli mycket bÀttre. Av dina bilder du lagt upp sÄ ser jag inget som sÀger att rummet Àr speciellt bra, snarare tvÀrtom. Det finns enorma förbÀttringar man kan göra, om man vill ha bÀttre ljud.

UrsÀkta men du verkar ha vÀldigt dÄlig kunskap om akustik. Inte för jag Àr ett proffs men jag vet att man VILL ha en del reflexer kvar sÄ din studiobild sÀger nada, faktiskt. För du ser inget vad som Àr gjort bakom vÀggarna mm.

Redigerat av Hifimatte, 13 augusti 2009 - 14:42.


#88

Postad 13 augusti 2009 - 15:03

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlĂ€gg
  • 0

HÀr finns nÄgra bilder pÄ schysta Studios.

http://www.solid-sta.../SL_9000_J.html


Jag vill ocksÄ ha en 801D som center (och front sÄklart) :)

#89

Postad 13 augusti 2009 - 15:08

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlĂ€gg
  • 0
Ja det vore inte fel dom kör Àven 801D till surround. :)

#90

Postad 13 augusti 2009 - 15:53

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • MĂ€stare

  • 2 714 inlĂ€gg
  • 0

widescreen: Öööh, du skriver dels att akustiken i ditt rum Ă€r jĂ€ttebra samt talar massor varmt om din dĂ€mppanel till tv. Dessutom omnĂ€mner du till och med din takflĂ€kt som en diffusor. Du pratar om dem som om det vore Ă„tgĂ€rder för att fixa till akustiken i rummet, vilket jag gav namn Ă„t. Snacka om att du kommer med dĂ„liga bortförklaringar.

Nu blir jag istĂ€llet en smula grinig och hĂ€vdar att du inte gjort ett skit Ă„t rummet ditt, Ă„tminstone inte av bilderna att döma. Är det icke-Ă„tgĂ€rder du och Hifi-Consult tycker lika om?



Jo du har helt rÀtt! Jag hÀvdar oxÄ att jag inte gjort ett skit i mitt rum för det behövs inte.
Vanlig vardagsmöblering rÀcker lÄngt om man inte har nÄgra noder eller utslÀckningar i större utbredning.

Hificonsult dvs dom jag sjÀlv pratat med dÀr sÀger att det har gÄtt lÄngt över styr med akustikreglering, frÀmst dÄ pÄ forumen. Att det Àr grundpelaren tycker inte jag, utan det gÄr att matcha utrustning med rummet. Precis som man gjorde lÄngt innan det va tal om reglering.

Det enda jag gjort som har det syftet Àr mattorna , jag sitter precis vid bakvÀggen och gipset reflekterar mer Àn mattan.

Allt annat Àr precis som dom flesta redan genomskÄdat rent nys.

#91

Postad 13 augusti 2009 - 16:21

Unregistered41238
  • Unregistered41238
  • AnvĂ€ndare

  • 183 inlĂ€gg
  • 0

Jo du har helt rÀtt! Jag hÀvdar oxÄ att jag inte gjort ett skit i mitt rum för det behövs inte.
Vanlig vardagsmöblering rÀcker lÄngt om man inte har nÄgra noder eller utslÀckningar i större utbredning.

Hificonsult dvs dom jag sjÀlv pratat med dÀr sÀger att det har gÄtt lÄngt över styr med akustikreglering, frÀmst dÄ pÄ forumen. Att det Àr grundpelaren tycker inte jag, utan det gÄr att matcha utrustning med rummet. Precis som man gjorde lÄngt innan det va tal om reglering.

Det enda jag gjort som har det syftet Àr mattorna , jag sitter precis vid bakvÀggen och gipset reflekterar mer Àn mattan.

Allt annat Àr precis som dom flesta redan genomskÄdat rent nys.


Stora ord... SÄ.. vad tycker du Àr ett lÀmpligt RT60? Vad har du i ditt rum?

#92

Postad 13 augusti 2009 - 17:17

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • MĂ€stare

  • 2 714 inlĂ€gg
  • 0

Stora ord... SÄ.. vad tycker du Àr ett lÀmpligt RT60? Vad har du i ditt rum?



Ooh RT60 haha.

SÄ lÀnge man inte upplever sitt rum som störande eller upplever lyssningströtthet sÄ behövs inget RT60.
Eller du kanske anser att man behöver dÀmpa trots att man inte upplever problem med sitt rum?

Mitt rum Àr inte uppmÀtt eftersom jag har inget behov av det.

#93

Postad 13 augusti 2009 - 17:19

Unregistered41238
  • Unregistered41238
  • AnvĂ€ndare

  • 183 inlĂ€gg
  • 0

Ooh RT60 haha.

SÄ lÀnge man inte upplever sitt rum som störande eller upplever lyssningströtthet sÄ behövs inget RT60.
Eller du kanske anser att man behöver dÀmpa trots att man inte upplever problem med sitt rum?

Mitt rum Àr inte uppmÀtt eftersom jag har inget behov av det.


Jag lÀste ditt svar. Sen lÀste jag ditt svar igen. Men, ingenstans Àr du villig att dela med dig dina tankar av vad du tycker ett lÀmpligt RT60 Àr. Vill du göra ett nytt försök?

#94

Postad 13 augusti 2009 - 17:26

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • MĂ€stare

  • 2 714 inlĂ€gg
  • 0

Jag lÀste ditt svar. Sen lÀste jag ditt svar igen. Men, ingenstans Àr du villig att dela med dig dina tankar av vad du tycker ett lÀmpligt RT60 Àr. Vill du göra ett nytt försök?



Okey jag skall försöka ta det pÄ en nivÄ sÄ att du förstÄr.
Ett RT60-vÀrde saknar relevans om man inte har nÄgra upplevda problem i sitt rum.

Efterklang eller sÄkallad reverb upplevs förmodligen olika av individer precis som med fas.
Jag vet inte vad jag tycker Àr ett lÀmpligt RT60 för jag har aldrig haft möjlighet att mÀta.

Jag vet dÀremot att min stereo gÄr sÄ gott som 24/7 utan lyssningströtthet, och det Àr för mej ett tillrÀckligt bevis pÄ att min hjÀrna inte behöver tolka ofantligt mÄnga reflexer.

#95

Postad 13 augusti 2009 - 17:34

Unregistered41238
  • Unregistered41238
  • AnvĂ€ndare

  • 183 inlĂ€gg
  • 0

Okey jag skall försöka ta det pÄ en nivÄ sÄ att du förstÄr.
Ett RT60-vÀrde saknar relevans om man inte har nÄgra upplevda problem i sitt rum.

Efterklang eller sÄkallad reverb upplevs förmodligen olika av individer precis som med fas.
Jag vet inte vad jag tycker Àr ett lÀmpligt RT60 för jag har aldrig haft möjlighet att mÀta.

Jag vet dÀremot att min stereo gÄr sÄ gott som 24/7 utan lyssningströtthet, och det Àr för mej ett tillrÀckligt bevis pÄ att min hjÀrna inte behöver tolka ofantligt mÄnga reflexer.


Tack för att du sÀnkte nivÄn pÄ dina svar sÄ att till och med jag förstod :)
Men, varför skulle ett högt RT60 ge lyssningströtthet?

#96

Postad 13 augusti 2009 - 17:42

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • MĂ€stare

  • 2 714 inlĂ€gg
  • 0

Tack för att du sÀnkte nivÄn pÄ dina svar sÄ att till och med jag förstod :)
Men, varför skulle ett högt RT60 ge lyssningströtthet?


Efterklangstiden RT60 Àr den tid det tar för efterklangen att sÀnkas med 60dB korrekt?
Efterklangstiden styrs av antal reflexer... korrekt?

Ju fler reflexer hjÀrnan mÄste tolka ihop med direktljud pÄverkar lyssningströtthet lÄngt mer Àn distortion (vass diskant osv).

#97

Postad 13 augusti 2009 - 17:44

Unregistered41238
  • Unregistered41238
  • AnvĂ€ndare

  • 183 inlĂ€gg
  • 0

Efterklangstiden RT60 Àr den tid det tar för efterklangen att sÀnkas med 60dB korrekt?
Efterklangstiden styrs av antal reflexer... korrekt?

Ju fler reflexer hjÀrnan mÄste tolka ihop med direktljud pÄverkar lyssningströtthet lÄngt mer Àn distortion (vass diskant osv).


Jag tror att jag avslutar denna "diskussion" med: HAHA.You CRACK me up!

#98

Postad 13 augusti 2009 - 17:49

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • MĂ€stare

  • 2 714 inlĂ€gg
  • 0

Jag tror att jag avslutar denna "diskussion" med: HAHA.You CRACK me up!



Ser inte vad problemet Àr i det jag skrev :)

NÀr vi nu har börjat disskuter pÄ en seriös nivÄ varför avbryter du dÄ med ett sÄ idiotiskt inlÀgg.
Om du anser att nÄgot av det jag skrev va felaktigt sÄ vill jag gÀrna att du rÀttar mej.

#99

Postad 13 augusti 2009 - 17:55

Unregistered41238
  • Unregistered41238
  • AnvĂ€ndare

  • 183 inlĂ€gg
  • 0

Ser inte vad problemet Àr i det jag skrev :)

NÀr vi nu har börjat disskuter pÄ en seriös nivÄ varför avbryter du dÄ med ett sÄ idiotiskt inlÀgg.
Om du anser att nÄgot av det jag skrev va felaktigt sÄ vill jag gÀrna att du rÀttar mej.


Jag vet ju inte ens vart jag skulle börja...
"Ju fler reflexer hjÀrnan mÄste tolka ihop med direktljud pÄverkar lyssningströtthet lÄngt mer Àn distortion (vass diskant osv)."

Jag har dÄ aldrig sett nÄgonting som pÄstÄr nÄtt liknande. HjÀrnan behöver reflekterat ljud tillsammans med direktljudet för att bygga upp en bild av hÀndelsen. utan reflekterade ljudet sÄ lÄter det intuitivt mycket mycket fel. Distorsion Ä andra sidan förstör enbart, inte bara i form av lyssningströtthet eller "sameness" utan Àven pÄ andra plan ocksÄ. Du kommer med andra ord Ànnu en gÄng med ett minst sagt kontroversiellt pÄstÄende. Har du nÄgon kÀlla som stödjer dig?

#100

Postad 13 augusti 2009 - 18:10

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • MĂ€stare

  • 2 714 inlĂ€gg
  • 0

Jag vet ju inte ens vart jag skulle börja...
"Ju fler reflexer hjÀrnan mÄste tolka ihop med direktljud pÄverkar lyssningströtthet lÄngt mer Àn distortion (vass diskant osv)."

Jag har dÄ aldrig sett nÄgonting som pÄstÄr nÄtt liknande. HjÀrnan behöver reflekterat ljud tillsammans med direktljudet för att bygga upp en bild av hÀndelsen. utan reflekterade ljudet sÄ lÄter det intuitivt mycket mycket fel. Distorsion Ä andra sidan förstör enbart, inte bara i form av lyssningströtthet eller "sameness" utan Àven pÄ andra plan ocksÄ. Du kommer med andra ord Ànnu en gÄng med ett minst sagt kontroversiellt pÄstÄende. Har du nÄgon kÀlla som stödjer dig?


Men skÀrpning nu!

Har du nÄgonsin försökt samtala med nÄgon i ett trapphus en lÀngre stund?
Finns en uppsjö att lÀsa om detta http://www.google.se Àr en bra sida.
Att vi behöver ett visst reverb för att upplevelsen skall bli "Àkta" skrev jag redan tidigare i ett inlÀgg men det missade du?



0 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 0 gÀster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.