Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Music Hall A50.2

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 19 september 2009 - 19:02

SirLance
  • SirLance
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Har inte hört någon nämna något om förstärkarna från Music Hall så kanske kan mina erfarenheter hjälpa någon att hitta hem till sitt Hi-Fi nirvana.

Var inne på HiFi klubben och lyssnade på ett gäng olika förstärkare. Bla ett par NAD, Lyngdorf och Cambridge tillsammans med B&W 683 och sedan från B&Ws 800 serie. Tyckte Cambridgen spelade skönast. Sedan skulle jag beställa en 840 V.2 från Holland eftersom jag bor där. Försäljaren sa då att de hade haft mycket problem med volymkontrollen på den. Enligt honom gällde det också V.2an. Så lite konfunderad åkte jag till Stassen http://www.stassen.nl/ och provlyssnade (otroligt bra service och 21 lyssningsrum med fokus på 2-kanal). Lyssnade en halv dag med blandad favorit musik på Cambridge 840A V2, en Marantz samt Music Hall A50.2 på stativhögtalaren Phonar Veritas M3. Lyssnade också på andra högtalare från B&W, Dali, LQ, Mission, Klipsh, Kef och Phonar. Fick snabbt reviderat min bild av B&W då jag tyckte 683:orna spelade i bottenskiktet av urvalet. Annars tyckte jag Klipsh, Kef men framförallt Phonar spelade bra. Har själv ett par XTZ 99.26 som jag är mycket nöjd med.

Var inställd på att ändå köpa Cambridge framförallt pga möjligheten till att använda som hembioslutsteg i framtiden för frontarna. Efter ett tag blev det klart att Marantz föll ur bilden då en del musik och framförallt röster inte hade lika mycket kropp utan lät lite sprödare. Efter ytterligare några låtar stod det även klart att Music Hall spelade ytterligare lite fylligare och mer naturligt. Efter lite snack med försäljarna på stället som var mycket hjälpsamma och vänliga fick jag pekat ut att Cambridge var långsammare och hade en plattare ljudbild. Med det i åtanke lyssnade jag ytterligare ett par timmar. Som med något som är kamoflerat ser man det inte alltid, men när man vet att det finns där då ser man det tydligt

Slutsatsen blev att Music Hall A50.2 har en mycket större ljudbild. Alla instrumenten i musiken är tydlig separerade och målar upp ett stort 3D djup med sångaren i fronten på scenen och bandet bakom och vid sidorna om. Ljudet släpper från högtalarna helt och hållet. Med cambridge 840A.v2 känns det som att ljudet tar ett steg framåt pga att djupet försvinner och sångaren och bandet står istället på en rak linje och ibland står sångaren även bakom bandet, man hör tydligare att ljudet kommer från högtalarna. Music Hall är även tydligt snabbare i transienterna och antagligen är det därför den klarar av att separera instrumenten från varandra. I väldigt snabba trumtakter hinner den också med varje slag och lämnar en kort tystnad mellan slagen. Med cambridge blir det inte lika dynamiskt utan mera ljudmatta över det hela.

Jag var helt inställd på att köpa en Cambridge 840A.v2 men Music Hall A50.2 var såpass mycket bättre på snabb dynamik, 3D-djup och dessutom ett något fylligare mera naturligt klingande ljud. Så nu står den här hemma i stereobänken och jag kan inte vara annat än helnöjd. Hembioslutsteg är skjutet på framtiden. Dessutom är det 5 års garanti som standard så det känns också tryggt. Detta är mina subjektiva åsikter och erfarenheter så ingen behöver ta åt sig.

#2

Postad 21 september 2009 - 08:50

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0
Trevlig tråd, grattis till köpet! Jämförde du med några andra förstärkare i prisklassen, förutom 840:an? Det finns ju en hel del att välja mellan!

#3

Postad 22 september 2009 - 18:33

SirLance
  • SirLance
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Tack! Jag har inte lyssnat på allt för som du säger finns det en hel del. Men NAD, Lyngdorf, Cambridge och Marantz har jag jämfört med. Har även lyssnat på Yamaha A-S2000 men det var ett tag sedan och med andra högtalare. Sen har jag även lyssnat på Denon 3808 som ju är en reciever. Hade bara flickvännens lilla Pioneer som dock fungerade över förväntan på lägre volymer, så jag tog mig inte tid att lyssna på allt. Skulle vart intressant att lyssnat på någon Naim också. Försäljaren som också utvecklat Phonarhögtalare och rörförstärkare sa att Music Hall var den försärkare som lät mest "rörlik" i karaktären och då jag tyckte den lät bäst av det jag lyssnat på ditills och i vilket fall lät bättre än Cambridge som inte låter dåligt på något vis men sämre vid en direkt A/B lyssning så slog jag helt enkelt till.

#4

Postad 25 september 2009 - 13:12

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0

Tack! Jag har inte lyssnat på allt för som du säger finns det en hel del. Men NAD, Lyngdorf, Cambridge och Marantz har jag jämfört med. Har även lyssnat på Yamaha A-S2000 men det var ett tag sedan och med andra högtalare. Sen har jag även lyssnat på Denon 3808 som ju är en reciever. Hade bara flickvännens lilla Pioneer som dock fungerade över förväntan på lägre volymer, så jag tog mig inte tid att lyssna på allt. Skulle vart intressant att lyssnat på någon Naim också. Försäljaren som också utvecklat Phonarhögtalare och rörförstärkare sa att Music Hall var den försärkare som lät mest "rörlik" i karaktären och då jag tyckte den lät bäst av det jag lyssnat på ditills och i vilket fall lät bättre än Cambridge som inte låter dåligt på något vis men sämre vid en direkt A/B lyssning så slog jag helt enkelt till.


Tack för det utförliga svaret! Hur mycket fick du betala för din A50.2:a? Vore kul att få se några egna bilder på stärkaren samt fjärren...

#5

Postad 01 oktober 2009 - 10:49

SirLance
  • SirLance
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Jag gav 998 Eur för den. Ska försöka lägga upp lite bilder snart. De hade den inte i svart så jag fick en i borstad aluminium så länge med löfte om byte hemma vid dörren när de får in rätt färg.

Redigerat av SirLance, 01 oktober 2009 - 10:50.


#6

Postad 02 oktober 2009 - 12:38

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0
Det låter bra det! I Sverige har priset skenat iväg till 13.500 kr förresten...



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.