Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

NAD M56 är en LG BD390 under skalet

277 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#201

Postad 07 mars 2011 - 12:51

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 425 inlägg
  • 0
Är verkligen Hifi Klubbens anställda så hjärntvättade att dom själva inte inser det sjuka i att betala ca 10 papp extra för skalet och handmonteringen, då ändå prestandan i sig är identisk med LG:n? :)

#202

Postad 07 mars 2011 - 12:55

Unregistered1978
  • Unregistered1978
  • Amatör

  • 95 inlägg
  • 0
Det börjar kännas som om att HifiKlubben får bära det hundhuvud som egentligen NAD borde bära....
Bara en tanke. :)

#203

Postad 07 mars 2011 - 13:01

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 634 inlägg
  • 0

Dyrare låda och dyrt pris för att montera LG:s innanmäte i den dyra lådan alltså. Klockrent. :)

Lätt värt 11500 spänn extra. ;)

:D

Sedan kan man ifrågasätta vilket som lämnar bäst produkt av helt manuell ihoppsättning eller löpande band. Minst felmarginal alltså

Redigerat av Johan_i_burken, 07 mars 2011 - 13:05.


#204

Postad 07 mars 2011 - 14:12

Unregistered8b705007
  • Unregistered8b705007
  • Lärjunge

  • 474 inlägg
  • 0

det innebär alltså att det folk betalar för är bara kosmetika och tillverkarens produktionskostnad?
tur att jag har en bd390 isf.


Folk betalar väldigt ofta mer pengar för utseende eller status i olika former. Märkeskläder, Appleprodukter, dyra bilar etc. Sen kan man ju såklart fundera på om prisskillnaden är motiverad.

Men vad handlar det om i grund och botten det här? NAD har ingen möjlighet att utveckla en BD-spelare själva (precis som merparten av alla småtillverkare). De har en high end-serie där det finns efterfrågan på en BD-spelare. Kanske inte främst för att folk ser eller hör skillnad (i så fall hade ju ingen köpt spelaren, det är ju i grunden en LG), utan för att få något som matchar resten av setupen. Hade de satt ett betydligt lägre pris hade ingen köpt spelaren för att den varit "för billig och således dålig", utan priset måste ju matcha resten av serien.

Precis som fotobutikerna kan ta 300 kronor betalt för en vit plastbit (bouncer) med tillverkningskostnad typ 2 kronor och folk köper det kan NAD ta bra betalt för en BD-spelare i "rätt" låda och utseende.

Hittills har jag inte hört något om att en enda person har haft en dyr NAD och upptäckt att det var nåt fuffens på gång på grund av den levererade bild/ljudkvaliteten. Inte speciellt förvånande, men säger ju också något om att köpen inte gjorts främst för ett extremt kvalitetskrav.

#205

Postad 07 mars 2011 - 17:20

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

  • 2 585 inlägg
  • 0

Angående diskussionerna om NAD M56

NAD M56 är baserad på en LG BD390. Men det är naturligtvis en del skillnader dem emellan som förklarar prisskillnaden:

1. M56 har ett kabinett som skall motsvara övriga Master series-produkter. Detta tillsammans med att en NAD M56 görs i betydligt mindre kvantiteter än LG BD390 gör att styckkostnaden för de verktyg/maskiner som tillverkar kabinett/chassi blir mycket högre. Det motsvarar ett antal tusenlappar gentemot LG-maskinen.

2. M56 är helt och hållet manuellt ihopsatt. High-end serier görs i så små mängder att det inte lönar sig att sätta ihop dem på ”löpande band” som t ex en LG garanterat görs då den tillverkas i hundratusentals exemplar. Detta medför så klart en rätt hög monteringskostnad.

Så det är de fakta som finns angående detta. Tyvärr var vi lite för okritiska när vi skrev den första texten till hemsidan/katalogen och det beklagar vi självfallet.

Om det är någon som har köpt en NAD M56 och pga ovanstående känner sig missnöjd med sitt köp, så vill vi be de/den personen maila oss så att vi kan få kontakt för vidare diskussion. Det sista vi vill är att någon skall känna sig lurad eller besviken efter att ha handlat hos Hi-Fi Klubben.

Våra kontaktuppgifter är:

Patrik Fernqvist [email protected]
Urban Hiärne [email protected]


Patrik Fernqvist
Sverigechef Hi-Fi Klubben

Ok så ni menar att kabinetten går lös på 10000 kr plus montering ? I så fall Kostar kabinetten lika mycket i typ Nad M3 förstärkaren lika mycket och innehållet en 9000 kr som vilken förstärkare som helst *L* Om man nu går på det du skriver.*L*

#206

Postad 07 mars 2011 - 18:36

Unregistered26979672
  • Unregistered26979672
  • Lärjunge

  • 338 inlägg
  • 0
Detta måste ju betyda att LG BD390 är ett riktigt kap, och man ska passa på att köpa en medans de fortfarande säljs???

#207

Postad 07 mars 2011 - 19:38

Mooshie
  • Mooshie
  • Forumräv

  • 554 inlägg
  • 0
Jag har tänkt byta ut min samsung 1500 ett bra tag nu (pga hat), och denna tråden känns ju som rena reklamen för bd390 så jag åkte till netonnet och köpte en för 1790:- alldeles nyss. Det priset står på deras hemsida och är det som fås i kassan, trots att det i butiken står stora skyltar med 1990:-.

Edit: Ser att prisjakt uppdaterat priset nu, när jag åkte hemifrån stod det fortfarande 1990:-.

Redigerat av Mooshie, 07 mars 2011 - 19:40.


#208

Postad 07 mars 2011 - 20:07

Unregistered26979672
  • Unregistered26979672
  • Lärjunge

  • 338 inlägg
  • 0
Ahh, har lagt en i kundkorgen....men vill egentligen ha en Marantz UD5005 (4995kr), för att matcha förstärkaren, och vill ha bra ljud från CD. Men NAD gör ju också bra CD -spelare....

Hur faen ska man göra?

Redigerat av Unregistered26979672, 07 mars 2011 - 20:08.


#209

Postad 07 mars 2011 - 20:15

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

  • 2 585 inlägg
  • 0

Ahh, har lagt en i kundkorgen....men vill egentligen ha en Marantz UD5005 (4995kr), för att matcha förstärkaren, och vill ha bra ljud från CD. Men NAD gör ju också bra CD -spelare....

Hur faen ska man göra?

Tror LG CD ljud är bra den med då det inte brukar vara någe större skillnad mellan olika spelare.

#210

Postad 07 mars 2011 - 20:35

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 007 inlägg
  • 0

Det börjar kännas som om att HifiKlubben får bära det hundhuvud som egentligen NAD borde bära....
Bara en tanke. :)


Håller med.

Jag startade definitivt inte denna tråden för att försöka klanka ner på hifiklubben. Har själv köpt det mesta av min elektronik där.

Tråden handlar om NAD, och branchen i allmänhet.

Krell S-350a har visserligen egenutvecklad trafo och analogdel, men drivverket är det samma som sitter i bärbara datorer från Apple. Så funkar det helt enkelt...

#211

Postad 07 mars 2011 - 20:46

Bigrauk
  • Bigrauk
  • Forumräv

  • 892 inlägg
  • 0
Affektionsvärdet bara ökar och ökar på min LG BD390, ju längre man kommer i denna tråden :)

#212

Postad 07 mars 2011 - 21:40

Leopardkungens
  • Leopardkungens
  • Användare

  • 222 inlägg
  • 0
Skrämmande hur folk beter sig. Jädrans många självutnämnda experter här ser man:).
Alla ni som påstår att det är EXAKT samma spelare men med olika skal, hur insatta är ni? Sätter ni ihop bluray apparater som jobb? Programmerar? Vad gör er till experter? Eller grundar ni alla påhopp efter hur spelaren ser ut?

Är varenda liten del i maskinerna densamma? Samma motstånd, chip och transistorer och allt vad det nu heter, är allt likadant? <--Ej expert som ni hör:)

Jag är inte tillräckligt insatt så jag vet inte vad man ska säga, tycker bara det är en del fula inlägg mot bland annat Hifibutiken som inte känns helt okej.
Känns som 99% av alla som klankar på spelaren är självutnämnda experter.

Tror hur som helst fenomenet är vanligare än man tror, att man kör andra tillverkares delar ja ibland hela maskiner.

#213

Postad 07 mars 2011 - 22:00

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 634 inlägg
  • 0

Skrämmande hur folk beter sig. Jädrans många självutnämnda experter här ser man:).
Alla ni som påstår att det är EXAKT samma spelare men med olika skal, hur insatta är ni? Sätter ni ihop bluray apparater som jobb? Programmerar? Vad gör er till experter? Eller grundar ni alla påhopp efter hur spelaren ser ut?

Är varenda liten del i maskinerna densamma? Samma motstånd, chip och transistorer och allt vad det nu heter, är allt likadant? <--Ej expert som ni hör:)

Jag är inte tillräckligt insatt så jag vet inte vad man ska säga, tycker bara det är en del fula inlägg mot bland annat Hifibutiken som inte känns helt okej.
Känns som 99% av alla som klankar på spelaren är självutnämnda experter.

Tror hur som helst fenomenet är vanligare än man tror, att man kör andra tillverkares delar ja ibland hela maskiner.

Du läste inte ens hifiklubbens inlägg om det hela va?

Det är väl lite synd att hifiklubben får ta mycket skit men det är väl en naturlig följd av att ha monopol på ett märke. Man får per automatik ett större "ansvar" för sina produkter då i mina ögon. Dock så kommer jag absolut inte att bojkotta dem.

#214

Postad 07 mars 2011 - 22:13

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 007 inlägg
  • 0

Jag är inte tillräckligt insatt så jag vet inte vad man ska säga


Så andra har alltså fel, bara för att du inte är tekniskt insatt?

tycker bara det är en del fula inlägg mot bland annat Hifibutiken som inte känns helt okej.


Det håller jag med om.

#215

Postad 07 mars 2011 - 22:17

papasmurph
  • papasmurph
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Tyvärr har jag misstänkt detta länge, så jag råder mina vänner till följande:

Köp Blu-ray och TV av känt brand på billigaste stället, exvis Netonnet, givet att du vet exakt vad du vill ha i förväg, vilket är en klar fördel. Lita aldrig på vad säljarna säger.

Skaffa en Blu-ray med LAN och USB, så att du inte är bunden till optiska diskar. Förvisso kan även förstärkaren och TVn hantera detta, men du behöver det åtminstone bara på ett ställe, inte överallt.

Skaffa en stor (50"+) men basal Full HD-TV med både DVB-T och DVB-C inom en serie som också innehåller topp-modeller, då som regel samma skärmar används i hela serien. Det skiljer sen på stöd för LAN, 3D osv, men om du redan har LAN och USB i Blu-ray-spelaren behöver du det inte också i TVn.

Spontant tycker jag det är för tidigt för 3D, då sådana TVs är tokdyra och det finns i princip inget att titta på.

Plasma är fortfarande ett prisvärt alternativ för stora skärmar, men är inte lika ljusstarkt som LCD eller LED/LCD.

Köp förstärkare och högtalare från exvis Hi-fi-klubben, då det som vanlig retail säljer i regel är skräp, i synnerhet v.g. högtalarna, men tokinvestera inte där heller. Undvik i vilket fall de traditionella 4 tweeters + sub-bas. De låter garanterat dåligt och fungerar inte alls för musik (om du har det minsta intresse av det).

Resonemang i stil med att det behövs solida chassin osv för DVD, Blu-ray och CD är (troligtvis) nonsens numera, då alla läser bit-korrekt oavsett pris och förmedlingen via HDMI är ju helt digital, så ingen egentlig distortion tillkommer där. Visst kan det finnas nyanser (jitter etc), men inte som motiverar en prislapp över 2000 för en Blu-ray/CD-spelare.

Säkerligen finns det många åsikter om detta, så lita på ditt eget omdöme och sätt en budget.

#216

Postad 07 mars 2011 - 22:24

Leopardkungens
  • Leopardkungens
  • Användare

  • 222 inlägg
  • 0

Så andra har alltså fel, bara för att du inte är tekniskt insatt?

Det har jag väl ändå inte påstått? Det kan mycket väl vara så att det stämmer.
Det jag reagerade på var att det är 8 sidor av skitsnack om NAD och Hifibutiken innan HB ens svarade, allt pga ett foto. Svårt att tro att ens 1% av dessa grundat sin åsikt på annat än detta kort där hårdvaran SER likadan ut. Jag påstår inte att den inte är densamma och jag vet inte heller om NAD har gjort något annat med den, tyvärr tror jag inte att någon här heller vet det.
Skrämmande bara att se lavineffekten av skitsnack som skapas utan några riktiga fakta.

Vad ni ens tror så har jag inte valt någons "sida", jag är inte tillräckligt kunnig i blurayspelare för att kunna göra det. Men visst kan jag säga att det är skitfult gjort av NAD om det är EXAKT samma maskin. Hifibutiken får ju tyvärr lite mycket skit, visst var deras tex om maskinen lite over the top men de har också svarat här i tråden och erbjudit missnöjda köpare hjälp. MYCKET mer än många butiker skulle gjort, men då säljer de ju också HighEnd;).

#217

Postad 07 mars 2011 - 22:54

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 007 inlägg
  • 0

Det har jag väl ändå inte påstått? Det kan mycket väl vara så att det stämmer.
Det jag reagerade på var att det är 8 sidor av skitsnack om NAD och Hifibutiken innan HB ens svarade, allt pga ett foto.


Fast nu var det ju inte skitsnack (om NAD-spelaren), utan precis hur det ligger till.

Redigerat av Ageve, 07 mars 2011 - 23:03.


#218

Postad 07 mars 2011 - 23:06

Unregistered32555851
  • Unregistered32555851
  • Beroende

  • 1 030 inlägg
  • 0

2. M56 är helt och hållet manuellt ihopsatt. High-end serier görs i så små mängder att det inte lönar sig att sätta ihop dem på ”löpande band” som t ex en LG garanterat görs då den tillverkas i hundratusentals exemplar. Detta medför så klart en rätt hög monteringskostnad


I ett sådant fall, när man monterat "färdiga" kretskort så kan jag inte se någon fördel till att de är manuellt ihopsatta. Dagens monteringsrobotar har sådan sjukt hög precision i vad de gör och är ofta mycket bättre än människan.

Sen kan det vara trevligt med saker som är byggda helt för hand, men då vill man gärna se att de lött hela kretskorten själva också, då betalar man ändå för ett hantverk. Men skruva fast kretkort på en platta och sätta kablage imellan det är väl inget jag tycker är värt allt för mycket.

Hoppas NAD sköter det här snyggt gentemot Hifiklubben, tycker däremot att Hifiklubben borde gått ut med den här infon tidigare om de nu har vetat om det själva. Men att NAD M56 är trevlig att kolla på det håller jag helt klart med om, hade man haft överflöd av pengar hade jag gladeligen köpt den pga. utseendet.

#219

Postad 08 mars 2011 - 09:10

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

  • 3 271 inlägg
  • 0
Leopardkungen:

Här finns rätt mycket kunskap och insikt om hur det fungerarar i branchen. Det är ju inte första gången en tillverkare har använt någon annans plattform, men man har använt plattformen på olika sätt.
Det är inte svårt att se, om man är kunnig på området, att de att det är samma kretskort med samma komponenter.

Har själv jobbat inom lego-tillverkning av elektronik och inom hem-elektronikbranchen så utan att kalla mig själv för expert, så vet jag hur det går till.

Goldmund var väl ett annat märke som använde Pioneer DVD spelare på samma sätt?

#220

Postad 08 mars 2011 - 09:51

NIEDERMANN
  • NIEDERMANN
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0
Haft en M56 i 5 månader och så gick den sönder,det bev ett digitalt jitterbrus när jag spelade cd. Tycker det var en crapspelare!

#221

Postad 08 mars 2011 - 10:21

alfista
  • alfista
  • Veteran

  • 2 230 inlägg
  • 0

I ett sådant fall, när man monterat "färdiga" kretskort så kan jag inte se någon fördel till att de är manuellt ihopsatta. Dagens monteringsrobotar har sådan sjukt hög precision i vad de gör och är ofta mycket bättre än människan.

Grejen är att monteringsrobotar närmast har "för hög precision" för den här typen av jobb, de har svårt att hantera att materialet inte har samma precision vilket ofta är fallet i de billiga massproducerade gjutningar man normalt använder för volymproducerad elektronik. Detta tillsammans med arbetskostnaderna i låglöneländer gör att jag kan tänka mig att en BluRay från LG är lika handmonterad som en NAD, om än i ett hetsigare tempo och av sämre avlönad arbetskraft.

Sen håller jag med de som säger att NAD-kunder troligen fått en bättre produkt på det här sättet än om NAD själva försökt sig på att utveckla en BD-spelare. Det är ju bara det att NAD antyder att de lägger mer tid på konstruktionen, väljer lite bättre komponenter, inte tar samma genvägar som lågprismärken gör och därmed är de värda ett betydligt högre pris än en pryl du hittar mellan osten och tvättmedlet i snabbköpet. Så är det antagligen när det gäller många av deras produkter, men när denna spelare med en till visshet gränsande sannolikhet rent elektroniskt är identisk med en produkt från lågprismärket Goldstar så sänker det naturligtvis trovärdigheten i NADs påståenden. Man hade kunnat låta bli att sälja BD-spelare helt, eller redovisat att de var utvecklade av LG och sålt dem för 6-7 kkr och då hade de aldrig kunnat klandras, alla förstår och accepterar att NADs produkt måste kosta mer. Nuvarande prissättning och att man inte deklarerat innehållet tolkas lätt som girighet och påverkar varumärket negativt.

#222

Postad 08 mars 2011 - 16:22

Unregistered8b705007
  • Unregistered8b705007
  • Lärjunge

  • 474 inlägg
  • 0

Fast nu var det ju inte skitsnack (om NAD-spelaren), utan precis hur det ligger till.


Men poängen var ju att merparten av de som skriver i den här tråden inte har kompetens nog att avgöra det. Och det är sannolikt ett högst trovärdigt påstående.

#223

Postad 08 mars 2011 - 18:07

Stig
  • Stig
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0

Men poängen var ju att merparten av de som skriver i den här tråden inte har kompetens nog att avgöra det. Och det är sannolikt ett högst trovärdigt påstående.

Kompetent eller inte så läser jag på hifiklubbens hemsida:
"M56 är Blu-ray-spelaren i NADs Masters-serie. Här får du alla lillebror T577:s smarta finesser fast i ett mycket mer exklusivt och elegant kabinett."

Det står ingenstans att M56 skiljer sig från lillebror T577 på något annat sätt än just kabinettet.
Alltså väljer de som köper M56 att betala 9700:- för PLÅT. Antingen av estetiska skäl eller bara av snobbism

Priset har nog inte mycket att göra med eventuellt handlödda kort, hade så varit fallet är det nog något Nad inte hade glömt att berätta! (Även om det bara brukar innebära ojämn kvalitet).

#224

Postad 08 mars 2011 - 22:32

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

  • 1 422 inlägg
  • 0
Om man kan köpa en ihopplockad LG maskin som kund för 1800kr så känns det ju som att NAD har ett ruskigt högt täckningsbidrag på sina sålda M56.

#225

Postad 09 mars 2011 - 15:59

Unregisteredff20a4e9
  • Unregisteredff20a4e9
  • Forumräv

  • 767 inlägg
  • 0
Kul att se hur en sådan här tråd utvecklas, kul med ett avslöjande och resultatet av det.

Eftersom jag snart behöver en ny spelare har jag nu fått ett hett tips... LG BD390. Verkar bra :)

#226

Postad 09 mars 2011 - 16:43

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

  • 8 074 inlägg
  • 0

Om man kan köpa en ihopplockad LG maskin som kund för 1800kr så känns det ju som att NAD har ett ruskigt högt täckningsbidrag på sina sålda M56.


You do not wanna know!

#227

Postad 09 mars 2011 - 18:58

Unregistered8b3631e1
  • Unregistered8b3631e1
  • Användare

  • 243 inlägg
  • 0
Om NAD och LG är samma så kanske de har samma fel :)

Jag har problem med sprak när jag kör ljudet via de analoga utgångarna på min LG. Kanske någon som kan testa NAD-spelaren och se om den har samma problem, eller om NAD fått bort problemet när de dragit kablarna på annat sett (vill minnas att någon skriver i denna tråd att NAD har kablar dragna förbi analog-delen?).

LG tar in min till service. Jag har testat runt och slutsaten är att det är "fel" på spelaren.

Kolla mitt problem:
Mitt inägg

#228

Postad 09 mars 2011 - 19:19

Leopardkungens
  • Leopardkungens
  • Användare

  • 222 inlägg
  • 0

You do not wanna know!

I do wanna know :) . Särskilt nu när du ger intrycket av att DU vet.

#229

Postad 09 mars 2011 - 19:53

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 007 inlägg
  • 0

NAD-spelaren och se om den har samma problem, eller om NAD fått bort problemet när de dragit kablarna på annat sett (vill minnas att någon skriver i denna tråd att NAD har kablar dragna förbi analog-delen?).


Nja, kabeln finns inte i LG-spelaren eftersom nätdelens kontakt trycks fast direkt på huvudkortet. NAD har istället dragit en kabel mellan nätdel och huvudkort, och den går förbi analogdelen.

Har aldrig provat att köra film analogt. Den funkar bra via HDMI (flerkanals PCM) iaf.

#230

Postad 09 mars 2011 - 19:54

Hitman TheSwede
  • Hitman TheSwede
  • Forumräv

  • 561 inlägg
  • 0
Från Nad`s hemsida

"When it comes to performance, however, we are anything but unassuming. Everything that does not go into showroom appearance and needless bells and whistles in NAD equipment goes instead into internal component parts of extremely high quality. Inside our gray boxes you will find parts you otherwise would see only in very expensive equipment. We put our focus on the inside where it counts, and you can hear the results"

Detta gäller nog inte deras BD spelare.

Så LG = kvalitet

Redigerat av Hitman TheSwede, 09 mars 2011 - 19:58.


#231

Postad 09 mars 2011 - 19:56

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 007 inlägg
  • 0
Hehe...

#232

Postad 09 mars 2011 - 19:59

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

  • 7 289 inlägg
  • 0
Lucky Goldstar forever!

#233

Postad 09 mars 2011 - 20:40

Hitman TheSwede
  • Hitman TheSwede
  • Forumräv

  • 561 inlägg
  • 0

Lucky Goldstar forever!


Syrran hade en Goldstar stereo den höll i 15år sen brann huset ned så den hade kanske funkat ett tag till vem vet. :)

#234

Postad 10 mars 2011 - 11:20

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

  • 3 271 inlägg
  • 0
Life's Good , ska det vara!

#235

Postad 10 mars 2011 - 13:24

Unregistered8b705007
  • Unregistered8b705007
  • Lärjunge

  • 474 inlägg
  • 0

Från Nad`s hemsida

"When it comes to performance, however, we are anything but unassuming. Everything that does not go into showroom appearance and needless bells and whistles in NAD equipment goes instead into internal component parts of extremely high quality. Inside our gray boxes you will find parts you otherwise would see only in very expensive equipment. We put our focus on the inside where it counts, and you can hear the results"

Detta gäller nog inte deras BD spelare.

Så LG = kvalitet


Nej, det där gäller väl snarare förstärkare får man anta. Eller det är möjligt att folk köper en BD-spelare för att "hear the results", men då är man ju bara dum. :-)

#236

Postad 10 mars 2011 - 16:08

Hitman TheSwede
  • Hitman TheSwede
  • Forumräv

  • 561 inlägg
  • 0

Nej, det där gäller väl snarare förstärkare får man anta. Eller det är möjligt att folk köper en BD-spelare för att "hear the results", men då är man ju bara dum. :-)


Vem vet det kanske är något annat märke i deras stereo prylar.Kanske samma sak med ljud som med vin.
Dom häller billigt vin i en dyr flaska så tycker experterna att det är det bästa vinet dom druckit. :)

Redigerat av Hitman TheSwede, 10 mars 2011 - 16:09.


#237

Postad 10 mars 2011 - 19:12

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

  • 8 074 inlägg
  • 0

I do wanna know :) . Särskilt nu när du ger intrycket av att DU vet.



Hehe ne jag vet inte men matematiken är enkel. Även efter butikens marginal så ler nog NAD bäst. De köper inte delarna från LG för mycket mer än vad deras spelare kostar till kund.

Visst kan de tjata om handgjort men jag tycker inte det alltid är ett plus.

Redigerat av PalmiNio, 10 mars 2011 - 19:13.


#238

Postad 10 mars 2011 - 22:50

Leopardkungens
  • Leopardkungens
  • Användare

  • 222 inlägg
  • 0
Lätt att säga att matematiken är enkel om man inte har koll;). Självklart ler NAD bäst och det är väl det som är meningen? Jag vet i alla fall inte många företag som INTE siktar på att tjäna pengar.
Sedan går inte det resonemang riktigt ihop. Först skriver du att de köper delarna billigt och i nästa mening tycker du inte det inte är ett plus om det är ihopsatt för hand. Hur som helst så bryr jag mig inte nämnvärt om vad de tjänar, ville bara kommentera på en av alla dumma inlägg i tråden:).

Btw skulle inte någon kunna mejla NAD om en kommentar? Lite orättvist att att inte låta dem försvara sig, eller vad tycker ni? Det förutsätts väldigt mycket i denna tråd men man kanske borde ge tillverkaren en chans att förklara vad som gjorts.

Ni som klankar ner på spelaren, jag har ett par frågor till er.
Hade det varit lika illa om 90% av delarna var från LG spelaren? 75%? 50%?
Är det lika illa om det finns programvara som inte är densamma?

#239

Postad 11 mars 2011 - 06:23

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

  • 1 422 inlägg
  • 0
Den här lögnen stör i alla fall jag mig på: Inside our gray boxes you will find parts you otherwise would see only in very expensive equipment.

En LG för 1800kr är i min värld inte en väldigt dyr produkt.

#240

Postad 11 mars 2011 - 07:29

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Den här lögnen stör i alla fall jag mig på: Inside our gray boxes you will find parts you otherwise would see only in very expensive equipment.

En LG för 1800kr är i min värld inte en väldigt dyr produkt.

Det är väl ingen omöjlighet att det sitter LG i även dyrare spelare a ´la goldmund typ :)

#241

Postad 11 mars 2011 - 08:25

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

  • 7 899 inlägg
  • 0

Den här lögnen stör i alla fall jag mig på: Inside our gray boxes you will find parts you otherwise would see only in very expensive equipment.

En LG för 1800kr är i min värld inte en väldigt dyr produkt.


Kan ju vara väldigt bra fast den inte är väldigt dyr.
Så att det där är en lögn vet jag inte om jag håller med om.

Finns ju fler exempel på detta.

#242

Postad 11 mars 2011 - 08:43

Unregistered1978
  • Unregistered1978
  • Amatör

  • 95 inlägg
  • 0

Finns ju fler exempel på detta.


Kan du dra dom här är du hygglig? Exempel som du känner till.

#243

Postad 11 mars 2011 - 10:33

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Kan ju vara väldigt bra fast den inte är väldigt dyr.
Så att det där är en lögn vet jag inte om jag håller med om.

Finns ju fler exempel på detta.



Hur är det med läsförståelsen? :)

#244

Postad 11 mars 2011 - 11:59

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

  • 8 074 inlägg
  • 0

Lätt att säga att matematiken är enkel om man inte har koll;). Självklart ler NAD bäst och det är väl det som är meningen? Jag vet i alla fall inte många företag som INTE siktar på att tjäna pengar.
Sedan går inte det resonemang riktigt ihop. Först skriver du att de köper delarna billigt och i nästa mening tycker du inte det inte är ett plus om det är ihopsatt för hand. Hur som helst så bryr jag mig inte nämnvärt om vad de tjänar, ville bara kommentera på en av alla dumma inlägg i tråden:).


Förlåt om jag gjorde dig upprörd.

Min point var mest att ibland kanske man inte ska fråga allt för mycket om vad väldigt dyra tekniska prylar innehåller. Finns nog fler exempel än denna NAD maskin som innehåller teknik i ett fint skal som egentligen inte är dyr sett till vad andra produkter har.

Angående handgjort så menar jag mer att det inte finns någon direkt anledning att bygget skulle vara bättre för att det är gjort för hand. De flesta kineskiska fabriker har tusentals arbetare som skruvar ihop saker för hand, så vad är den som NAD gör bättre?

Man lever lite i en drömbubbla om man köper allt sånt. Ungefär som att titta på en reklam om Lindt chocklad och sen tro att där är en man i vit hatt som gör alla tusen chockladkakorna som finns i butik.

Denna typ att teknik blir bara dyrare och dyrare att tillverka och utevckla själva. Lägg där till alla patenter och licenser. Klart blir det att, i likhet med branding av kläder, folk försöka tjänar lite extra på att ta samma sak som du hittar i en high end produkt från ett mainstream brand (vilket BD390 är från LG) och lägger det i en lite snyggare förpackning med ett lite mer uptight varumärke.

Redigerat av PalmiNio, 11 mars 2011 - 12:05.


#245

Postad 11 mars 2011 - 12:07

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

  • 7 899 inlägg
  • 0

Kan du dra dom här är du hygglig? Exempel som du känner till.


Att dyra produkter har billiga komponenter i sig?
Om du tror att en dyr produkt man köper alltid har dyra komponenter i sig så får du nog tänka om.

Se bara t ex inlägg #3 i denna tråd.

Redigerat av BrittBastard, 11 mars 2011 - 12:12.


#246

Postad 11 mars 2011 - 12:10

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

  • 7 899 inlägg
  • 0

Hur är det med läsförståelsen? :)


Utmärkt. Men jag borde kanske varit tydligare med mitt inlägg/eller inte citerat just det inlägget.
Min poäng var att om det sitter en billig komponent i en dyr produkt så skiter jag ärligt talat i om produkten är dyr så länge den billiga komponenten har bra kvalité.

Men visst, just i det här fallet rör det sig ju inte enbart om 1 komponent.

Redigerat av BrittBastard, 11 mars 2011 - 12:11.


#247

Postad 11 mars 2011 - 12:15

Unregistered1978
  • Unregistered1978
  • Amatör

  • 95 inlägg
  • 0

Att dyra produkter har billiga komponenter i sig?
Om du tror att en dyr produkt man köper alltid har dyra komponenter i sig så får du nog tänka om.


Fin attityd. :) Kul!
Jag vara bara intresserad av att höra om du hade fler kända prylar med samma fenomen som denna tråds topic!
Som tur är lever jag inte i total okunskap om delade komponenter inom industrin, jobbar i bilindustrin.

#248

Postad 11 mars 2011 - 12:16

Bigrauk
  • Bigrauk
  • Forumräv

  • 892 inlägg
  • 0

Btw skulle inte någon kunna mejla NAD om en kommentar? Lite orättvist att att inte låta dem försvara sig, eller vad tycker ni? Det förutsätts väldigt mycket i denna tråd men man kanske borde ge tillverkaren en chans att förklara vad som gjorts.

Varför tar du inte och gör det själv??? Det verkar bara vara du som stör dig på konstaterandet att det i princip är samma spelare i grund och botten.

Lätt och sitta här och hacka ner på folk som skriver inlägg utan att göra ett smack själv.

#249

Postad 11 mars 2011 - 12:20

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

  • 7 899 inlägg
  • 0

Fin attityd. :) Kul!
Jag vara bara intresserad av att höra om du hade fler kända prylar med samma fenomen som denna tråds topic!
Som tur är lever jag inte i total okunskap om delade komponenter inom industrin, jobbar i bilindustrin.


? Som sagt var, inlägg #3.
Om du tyckte att jag hade "fin attityd" så var det inte alls min mening.
Kan ju faktiskt vara så att det finns folk som köper dyra saker som tror att allt "i" också är dyrt. :D

#250

Postad 11 mars 2011 - 12:22

Unregistered1978
  • Unregistered1978
  • Amatör

  • 95 inlägg
  • 0

? Som sagt var, inlägg #3.
Om du tyckte att jag hade "fin attityd" så var det inte alls min mening.
Kan ju faktiskt vara så att det finns folk som köper dyra saker som tror att allt "i" också är dyrt. :D


Jag har inte på något sätt försvarat NAD här, tvärtom!
Jag är mer nyfiken på fler avslöjanden typ detta som Ageve har gjort.
Bara så.

Närå´, jag är inte tjurig jag heller! :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.