Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Blu-ray: Referensfilmer

580 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#151

Postad 13 maj 2009 - 18:48

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Jo Hellboy II har grymt bra bild och ljudet med DTS-HD MA 7.1 är riktigt nice.

#152

Postad 13 maj 2009 - 18:54

JMKbiker
  • JMKbiker
  • Beroende

  • 1 086 inlägg
  • 0

Läs i tråden det är många som nämner att Hellboy 2 har referens bild det är det jag kommenterar.


Läser ofta i den här tråden, jättebra tips på blu-ray med bra ljud och bild.
Jag är nog lite trög som fortfarande inte förstår varför du är förvånad över att, efter du endast har sett dvd utgåvan, många i tråden anser blu-ray versionen av Hellboy 2 är referensmaterial. Lite konstigt att ifrågasätta andras omdömen utan att själv ens sett den. Dvd versionen var så dålig att du blev förvånad över att blu-ray versionen ansågs vara så bra?

Redigerat av JMKbiker, 13 maj 2009 - 18:55.


#153

Postad 13 maj 2009 - 18:54

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

  • 7 289 inlägg
  • 0
Det är en av dom mycket få nya filmer som fyller hela skärmen och tack vare det så ser man att det är BD

#154

Postad 15 maj 2009 - 12:08

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 903 inlägg
  • 0
Kan ju va så att man såg dvd filmen innan man hittade den här tråden också... Det var inget ifrågasättande av andras omdöme bara att Hellboy 2 gör sig bra i bluray formatet med de asbilliga sminket. Trodde det skulle avslöja sig än mer i HD och se än billigare ut. dvd har ju fördelen att det kan dölja brister i bilden rätt bra i och med att du får mindre detaljer.

#155

Postad 15 maj 2009 - 12:52

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Så du vill ha dålig bild för att slippa se dåligt smink? Lysande.

#156

Postad 15 maj 2009 - 14:12

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Det är detaljerna man vill se,därav BD filmer. :wub:

#157

Postad 15 maj 2009 - 22:18

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 903 inlägg
  • 0

Så du vill ha dålig bild för att slippa se dåligt smink? Lysande.


Trist att läsförståelsen är så låg hos vissa :wub:

#158

Postad 16 maj 2009 - 12:28

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Trist att läsförståelsen är så låg hos vissa :P


Du kanske måste vara mer tydlig. Språket i ditt inlägg är ganska osammanhängande. Vad är det för brister du vill dölja med en dålig DVD-bild?

Redigerat av hassesolo, 16 maj 2009 - 12:30.


#159

Postad 20 maj 2009 - 00:45

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 903 inlägg
  • 0
Inte dålig mjukare bild med mindre brus och överdriven skärpa :D.
Dra på skärpan på monitorn för högt ser ju inte direkt bra ut eller hur?

Kollat på Black Hawk Down rätt mycket brus men måste ju va en av de bättre filmerna för att testa surround ljudet då hela filmen är bankrånsscenen i heat på repeat ;)

#160

Postad 20 maj 2009 - 09:46

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Inte dålig mjukare bild med mindre brus och överdriven skärpa :).
Dra på skärpan på monitorn för högt ser ju inte direkt bra ut eller hur?

Kollat på Black Hawk Down rätt mycket brus men måste ju va en av de bättre filmerna för att testa surround ljudet då hela filmen är bankrånsscenen i heat på repeat :blink:


Black Hawk Down är en av de filmer som ger ett extremt lyft på BD jämfört med DVD tycker jag. Jag har jämfört dem noga.
Kolla in inlägg 30 i den här tråden så får du se vad jag menar. B)
Det kan inte jämföras med att skruva upp skärpan i bildvisaren (som ju bara ger kantförstärkning). Det brus och grain som du ser i BHD skall vara där. det är inget som man vill sudda ut. Det hör till filmen och regissören VILL att det skall se ut så. Lite skitigt och dokumentärt. Eller hur?

Jag har fotograferat en liten del av bildytan på samma frame på en DVD och sen en BD. Skillnaden är som natt och dag.

DVD
Bifogad fil  post_47530_1211547126_1_.jpg   50,93K   1 Antal nerladdningar

Blu-ray
Bifogad fil  post_47530_1211547137_1_.jpg   54,78K   1 Antal nerladdningar

Redigerat av hassesolo, 20 maj 2009 - 09:50.


#161

Postad 20 maj 2009 - 11:12

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Jo det är skillnad mot DVD, men det trodde ja alla såg ? Dina 2 bilder visar det på pricken. :)

#162

Postad 20 maj 2009 - 11:25

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 903 inlägg
  • 0
Ja skam vore väl annars. DVD versionen har jag inte sett. Dock tror jag att jag har sett filmen tidigare. Svårt att säga då den inte lämnar några djupare intryck direkt. Jag jämför snarare med andra bluray filmer där man slipper bruset... Jag tror knappast det är meningen att hud ska va ersatt med sandpapper :)

#163

Postad 20 maj 2009 - 16:00

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Jag tycker Black Hawk Down lämnar starka intryck,snar blir det kanske en film om något pirat drama.

#164

Postad 20 maj 2009 - 16:12

henke007
  • henke007
  • Guru

  • 5 366 inlägg
  • 0

Jag tror knappast det är meningen att hud ska va ersatt med sandpapper

Jisses :)

Då borde den nya Skynet edition på T2 tilltala dig.

Bilder från AVS av Xylon där han jämför lite.
http://www.avsforum....d.php?t=1148737

Redigerat av henke007, 20 maj 2009 - 17:05.


#165

Postad 20 maj 2009 - 19:06

outdoor_miner
  • outdoor_miner
  • Beroende

  • 1 470 inlägg
  • 0

Jag jämför snarare med andra bluray filmer där man slipper bruset... Jag tror knappast det är meningen att hud ska va ersatt med sandpapper :)

så du menar att folk ska se ut som airbrushade magasinomslagsmodeller? ett tips är att titta på folk i verkligheten. hud har struktur och defekter, det är en del av naturen, och på ett högupplöst format ska det synas. likaså det du felaktigt kallar "brus", det är filmkorn och är vad bilden återskapas av. det är vackert och ger en helt annan känsla än plastig digitalvideobild.
får verkligen inte hoppas din sida vinner, då kan vi lika gärna gå tillbaka till dvd.

#166

Postad 20 maj 2009 - 20:56

Unregistered951e827d
  • Unregistered951e827d
  • Användare

  • 104 inlägg
  • 0

Jisses :)

Då borde den nya Skynet edition på T2 tilltala dig.

Bilder från AVS av Xylon där han jämför lite.
http://www.avsforum....d.php?t=1148737


Ja vem tilltalar den inte? Klar förbättring mot de ursprungliga utgåvorna.


så du menar att folk ska se ut som airbrushade magasinomslagsmodeller? ett tips är att titta på folk i verkligheten. hud har struktur och defekter, det är en del av naturen, och på ett högupplöst format ska det synas. likaså det du felaktigt kallar "brus", det är filmkorn och är vad bilden återskapas av. det är vackert och ger en helt annan känsla än plastig digitalvideobild.
får verkligen inte hoppas din sida vinner, då kan vi lika gärna gå tillbaka till dvd.



För mig får defekter gärna synas, men brus/filmkorn eller vad man nu väljer att kalla det ser förjävligt ut.
Har inte skett någon diskussion om bilderna från CSI Miami som du hittade (var faktiskt jag som länkade till Amazon.de ursprungligen B) ) men jag måste säga att jag blev sjukt besviken när jag såg dem. Hoppas verkligen inte det ser ut så där när serien väl släpps "på riktigt".
https://www.minhembi...s...t&p=2413911
Himlen ser ju t ex helt sanslöst förfärlig ut. Och att det inte är skarpare! :blink:

#167

Postad 20 maj 2009 - 21:51

henke007
  • henke007
  • Guru

  • 5 366 inlägg
  • 0
:blink: B) :)

#168

Postad 20 maj 2009 - 22:45

Kalekulan
  • Kalekulan
  • Mästare

  • 2 926 inlägg
  • 0
Såg precis lite på The Good, the Bad and the Ugly. ******** i gatan va' fin bildkvalité! Ljudet är också rätt bra, och synkroniserat med bilden!

#169

Postad 21 maj 2009 - 09:10

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 903 inlägg
  • 0
out door miner när du väl får en bluray film med för mycket gain så lär du förstå vad jag menar med sandpapper :)Det är på inga sätt naturligt att en människa har sådan hy.

#170

Postad 21 maj 2009 - 10:54

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0

Såg precis lite på The Good, the Bad and the Ugly. ******** i gatan va' fin bildkvalité! Ljudet är också rätt bra, och synkroniserat med bilden!


Grymt att höra får bli ett köp.

#171

Postad 21 maj 2009 - 11:25

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlägg
  • 0

out door miner när du väl får en bluray film med för mycket gain så lär du förstå vad jag menar med sandpapper :)Det är på inga sätt naturligt att en människa har sådan hy.


Nej, men det kan fortfarande en avsiktlig effekt från regissörens sida. Som i tex Black Hawk Down. Därför vill man självklart ha grainet där. Det är dessutom sjukt snyggt. ;)

#172

Postad 21 maj 2009 - 11:44

henke007
  • henke007
  • Guru

  • 5 366 inlägg
  • 0
Här är 2 screens från The Good and the bad....

DVD
Bifogad fil  6SDHat.jpg   16,66K   0 Antal nerladdningar
BD
Bifogad fil  5BDHat.jpg   18,57K   0 Antal nerladdningar

#173

Postad 21 maj 2009 - 11:59

kAlle kAnin
  • kAlle kAnin
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0
en av mina första high-def filmer var nine inch nails - beside you in time. denna har jag sett ett 20 tal ggr och det är inte bara pga av musiken utan helheten. djuppet i bilden, detaljerna och kontrasten. köp den även om ni inte gillar dom och bara njut av bilden.

btw. jag skall se dom på 02 arena i London på avskedsturnen.

#174

Postad 21 maj 2009 - 12:03

Kalekulan
  • Kalekulan
  • Mästare

  • 2 926 inlägg
  • 0
Henke, sitter du och zoomar in på filmer eller? Kom hem till mig, titta på filmen, och säg att det INTE ser bra ut - NU!

#175

Postad 21 maj 2009 - 13:15

henke007
  • henke007
  • Guru

  • 5 366 inlägg
  • 0

Henke, sitter du och zoomar in på filmer eller? Kom hem till mig, titta på filmen, och säg att det INTE ser bra ut - NU!


Jag tvivlar inte på att det ser bra ut, det gjorde även den senaste 2 Disc DVD.n. Men jag accepterar inte att man använt samma master och mixtrat med DNR osv för att få en ren och sterilare bild med mindre detaljrikedom. Jämfört med en ny master med allt grain intakt och ett rejält steg uppåt från tidigare DVD versioner så är inte fallet, bara att kolla på DVD beaver rescensionen.

En titel som denna ska inte se bra ut den ska se mästerlig ut och så mkt jobb har ej lagts ner här och jag slänger inte ut 200 spänn på ett havsverk. Kommer komma jubileumsutgåvor längre fram och säkerligen en box med alla 3 så ja kan vänta.

#176

Postad 21 maj 2009 - 13:26

Kalekulan
  • Kalekulan
  • Mästare

  • 2 926 inlägg
  • 0
Du lär inte ens se att det varit DNR. Bilden är svinskarp.

#177

Postad 21 maj 2009 - 14:20

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 448 inlägg
  • 0
Om man besväras av filmkorn är det tv:ns fel. Med fabriksinställningar förvandlar tv-apparaterna filmkornen till öar av grus i ett hav av smet.

Döda alla "förbättringar" på tv:n så kommer kornen att byta av varandra 24 gånger per sekund och uppträda lika vilsamt som på bio.


Om DNR-sidan vinner kommer det inte finnas några referensfilmer kvar. Människor och natur är inte skapta av den Play-Doh som alla dagens tv-apparater tävlar om att visa upp. Även i sitt grövsta ser kornighet mer naturligt ut än den syntetiska utsmetning som vissa filmbolag får ståfräs av.

Problemet är att detaljer försvinner som skulle synts "igenom" kornen från ruta till ruta och att konturer behåller högre frekvenser än texturer. Det konstiga skärpeförhållandet är inte vackert utan gör att allt ser ut vara gjort av vax.

Visserligen kan man behöva filtrera bilden något för att ta hänsyn till annorlunda MTF mellan filmkopior och digitala skärmar, men då går man varsamt fram eftersom det handlar om att dämpa kornbilden lite, inte att ta bort den.

#178

Postad 21 maj 2009 - 19:21

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 903 inlägg
  • 0
Tack för NIN tipset. Men nja för konserter ger jag blanka fan i bildkvaliteten. Freddie Mercury i HD var en smärtsam upplevelse. Hur är ljudet är väl det intressanta för min del? Har inte gjort mig besviken på vare sig Rush, snake & arrows eller Queen - live at Montreal. Har du några vettiga högtalare och givetvis bluray spelare som kan spotta ut hd spåren ;)

#179

Postad 27 juni 2009 - 17:34

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

  • 7 289 inlägg
  • 0
Mycket imponerande är iaf UK utgåvan av L A Confidential, en av dom med bäst bild som jag sett. 007:Dr No borde också platsa på listan

#180

Postad 27 juni 2009 - 19:01

Tomanista
  • Tomanista
  • Veteran

  • 2 396 inlägg
  • 0

Du lär inte ens se att det varit DNR. Bilden är svinskarp.


DNR har inget med skärpan att göra.

#181

Postad 27 juni 2009 - 19:24

castortroy33
  • castortroy33
  • Lärjunge

  • 483 inlägg
  • 0
Fools Gold hyrde jag på blue ray. Inte världens bästa film kanske. Men bilden är mycket bra. Men nästan hela filmen har ju filmas i dagsljus med mycket sol.

#182

Postad 27 juni 2009 - 19:32

castortroy33
  • castortroy33
  • Lärjunge

  • 483 inlägg
  • 0
The Dark Knight är ju rena drömmen... Perfekt ljud och är det det hela vägen!! Dessutom en mycket bra film. Max Payne kanske inte är en höjdarrulle. Men bilden och speciellt ljudet är fantastiskt. Nya Rambo har också helt otroligt ljud. Kör DTS-HD med "bombscenen" i djungeln så kommer ni häpna av ljudet. Känns som jag ska försvinna i soffan.. Ljudet "griper" verkligen tag i en, i den scenen!!

#183

Postad 27 juni 2009 - 20:20

Kalekulan
  • Kalekulan
  • Mästare

  • 2 926 inlägg
  • 0

DNR har inget med skärpan att göra.



21:a maj... Hm... Okej. Men DNR tar ju bort detaljer, vilket gör att det ser ut som att det är dålig skärpa - TYCKER JAG! Jag har inte sagt att det har med skärpa att göra heller.

#184

Postad 30 juni 2009 - 00:47

outdoor_miner
  • outdoor_miner
  • Beroende

  • 1 470 inlägg
  • 0
den kanske inte är helt perfekt, och filmen i sig är ju rätt kass, men herreminje! vad jag gillar bilden på s. Darko.
detaljrikedom, kontrast, skärpa, helt underbar. och - här kommer twisten (och det jag egentligen ville framhäva) - INTE ETT FILMKORN så långt ögat kan skåda. och ändå sitter en filmkornfetischist som jag och bara gapar.

om en rätt kass film med halvdan budget blir så här fin skjuten på Red One, kan jag inte vänta på att min Ché-dubbel - med massiv budget, filmad av stundtals briljante Soderbergh på likadana kameror - ska anlända. yowza!

och, då många väljer att förstå så fel att man undrar hur de tog sig genom lekis, måste jag väl förklara att detta inte är något avskedstal till mitt DNR-hat. finns det filmkorn från början ska de även synas på min TV. men det är ju kul att veta att nu när framtiden är här kan regissörerna välja ännu friare hur de vill utforma sitt verk.

och vi kornälskare och ni kornhatare kanske äntligen kan ta en gemensam hembiokväll med de andra, poppade kornen.

EDIT: häpp! här satt jag och undrade om jag skulle våga behålla formuleringen filmad av, bara för att upptäcka att han faktiskt var DP också, om än under pseudonym...

#185

Postad 30 juni 2009 - 01:48

HD-Ready
  • HD-Ready
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0
Kollade på Speed Racer ikväll och den är ju helt sanslöst onaturlig och överdriven men det är verkligen ett fyrverkeri för hemmabion. Synd bara att det inte är HD ljud på den. :)

#186

Postad 15 juli 2009 - 09:30

Unregistered35ababfd
  • Unregistered35ababfd
  • Forumräv

  • 866 inlägg
  • 0
Liksom övriga referensfilms-trådar börjar nu även denna svämma över med filmer som är "bra" etc. Själv söker jag i detta sammanhang efter filmer som är tekniskt sett i referensklass, för att ha som just referensmaterial till nya anläggningen. Jag köpte först Planet Earth i detta syfte, men fann snart att materialet är filmat i 720/60p för att sen skalas upp och konverteras till 1080/24p för blu ray-utgåvan. Underbara scener och hakdropp, javisst -men inte teknisk referensklass. Köpe sedan på rekommendation i denna tråd filmen Baraka. Den ser faktiskt snäppet bättre ut än Planet Earth och är fantastisk på många sätt, men återigen har man skalat upp från 720p till 1080p och förmodligen även konverterat frameraten till 24 bilder per sekund för blu ray-utgåvan, med åtföljande juddertendenser framförallt i horisontella förflyttningar (t.ex. ett flygplan som passerar i bakgrunden).

Kanske trådskaparen kan tillföra en kategori med "teknisk referensfilm", där materialet inte är uppskalat och konverterat i omgångar. Jag längtar t.ex. efter att få se en helt judderfri långsam panorering (vilka sjuka böjelser man kan få...).

Redigerat av Unregistered35ababfd, 15 juli 2009 - 09:33.


#187

Postad 15 juli 2009 - 09:38

jefvul
  • jefvul
  • Användare

  • 235 inlägg
  • 0
Ännu en medioker film, men The Spirit har då lätt det bästa bilden jag sett på Blu-Ray. Fullständigt fantastisk skärpa och kontrast.

#188

Postad 15 juli 2009 - 10:57

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Liksom övriga referensfilms-trådar börjar nu även denna svämma över med filmer som är "bra" etc. Själv söker jag i detta sammanhang efter filmer som är tekniskt sett i referensklass, för att ha som just referensmaterial till nya anläggningen. Jag köpte först Planet Earth i detta syfte, men fann snart att materialet är filmat i 720/60p för att sen skalas upp och konverteras till 1080/24p för blu ray-utgåvan. Underbara scener och hakdropp, javisst -men inte teknisk referensklass. Köpe sedan på rekommendation i denna tråd filmen Baraka. Den ser faktiskt snäppet bättre ut än Planet Earth och är fantastisk på många sätt, men återigen har man skalat upp från 720p till 1080p och förmodligen även konverterat frameraten till 24 bilder per sekund för blu ray-utgåvan, med åtföljande juddertendenser framförallt i horisontella förflyttningar (t.ex. ett flygplan som passerar i bakgrunden).

Kanske trådskaparen kan tillföra en kategori med "teknisk referensfilm", där materialet inte är uppskalat och konverterat i omgångar. Jag längtar t.ex. efter att få se en helt judderfri långsam panorering (vilka sjuka böjelser man kan få...).


Med 24 bilder per sek kommer du aldrig att få helt perfekt flyt i pamoreringar. Det hör till. Enda sättet är att bildvisaren höjer frekvensen och bygger nya bilder mellan de riktiga bilderna, men det finns mycket problem och fallgropar med det.

Redigerat av hassesolo, 15 juli 2009 - 10:58.


#189

Postad 15 juli 2009 - 11:25

clarken
  • clarken
  • Lärjunge

  • 256 inlägg
  • 0
Håller med om Speed Racer. Häpnas över bilden i den filmen.. grymt tryck i färgerna.

En film jag hoppas kommer till sverige snart är A Bug's Life ( ett småkryps liv).

Har sett den på en utgåvea utan svenskt tal men bild och ljud är grymt!

Hoppas bilderna inte visas i fullstorlek för jag sitter på en skitdator på jobbet och där visas första i 33% men den andra i full.. Skum då båda är länkade på samma sett.

Får väl ta bort det om det blir problem för Er.

Postad bild

Postad bild

Redigerat av clarken, 15 juli 2009 - 11:29.


#190

Postad 15 juli 2009 - 11:37

Gavva
  • Gavva
  • Forumräv

  • 598 inlägg
  • 0
Lost säsong 1 har riktigt bra bild och ljud! Sen är ju serien riktigt bra med så gillar man den är det bara att köpa! :blink:

#191

Postad 16 juli 2009 - 14:14

Unregistered35ababfd
  • Unregistered35ababfd
  • Forumräv

  • 866 inlägg
  • 0
Quote; "Med 24 bilder per sek kommer du aldrig att få helt perfekt flyt i pamoreringar. Det hör till. Enda sättet är att bildvisaren höjer frekvensen och bygger nya bilder mellan de riktiga bilderna, men det finns mycket problem och fallgropar med det. "

Intressant att du säger detta. Man kan ju undra varförHolywoodstandarden verkar vara just 24 bilder per sekund. Jag har iallafall fått för mig att man fortfarande filmar långfilmer med analoga kameror som använder 24 bilder per sekund, och att ögat ändå inte hinner med att registrera något som går snabbare. Digital produktion verkar å andra sidan ske med 60 fps (åtminstone interlaced, vilket möjligtvis motsvarar 30 fps progressivt?).

Med dagens stora och högupplösta bildvisare kanske det inte går att vara perfektionist? Min Panasonic G10 visar 1080/24p-material från min PS3:a genom att växla till 96 Hz, och visa varje enskild filmruta 4 gånger. Det ger samma flyt som 24 fps men utan det flimmer som associeras med lägre uppdateringshastigheter. Den kan även bygga nya bilder mellan de ordinarie genom funktionen Intelligent Frame Creation Pro, men många förståsigpåare anser att den funktionen ska vara avstängd när man matar med blu ray-signal.

Jag förstår inte heller riktigt varför 24p är blu ray-standard. Ta filmer som Planet Earth och Baraka, som uppenbarligen är filmade med högre framerates (60 fps?) men sen av någon anledning konverteras till 24p för blu ray-släppet. Varför får vi inte dessa titlar med den ursprungliga (bättre) uppdateringen om 24p inte är optimalt?

#192

Postad 16 juli 2009 - 16:19

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

  • 1 422 inlägg
  • 0
Skulle man filma allt med 60fps så skulle väl filmerna kräva ännu mer diskutrymme? Eller är jag helt ute och cyklar?

#193

Postad 16 juli 2009 - 18:02

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Quote; "Med 24 bilder per sek kommer du aldrig att få helt perfekt flyt i pamoreringar. Det hör till. Enda sättet är att bildvisaren höjer frekvensen och bygger nya bilder mellan de riktiga bilderna, men det finns mycket problem och fallgropar med det. "

Intressant att du säger detta. Man kan ju undra varförHolywoodstandarden verkar vara just 24 bilder per sekund. Jag har iallafall fått för mig att man fortfarande filmar långfilmer med analoga kameror som använder 24 bilder per sekund, och att ögat ändå inte hinner med att registrera något som går snabbare. Digital produktion verkar å andra sidan ske med 60 fps (åtminstone interlaced, vilket möjligtvis motsvarar 30 fps progressivt?).

Med dagens stora och högupplösta bildvisare kanske det inte går att vara perfektionist? Min Panasonic G10 visar 1080/24p-material från min PS3:a genom att växla till 96 Hz, och visa varje enskild filmruta 4 gånger. Det ger samma flyt som 24 fps men utan det flimmer som associeras med lägre uppdateringshastigheter. Den kan även bygga nya bilder mellan de ordinarie genom funktionen Intelligent Frame Creation Pro, men många förståsigpåare anser att den funktionen ska vara avstängd när man matar med blu ray-signal.

Jag förstår inte heller riktigt varför 24p är blu ray-standard. Ta filmer som Planet Earth och Baraka, som uppenbarligen är filmade med högre framerates (60 fps?) men sen av någon anledning konverteras till 24p för blu ray-släppet. Varför får vi inte dessa titlar med den ursprungliga (bättre) uppdateringen om 24p inte är optimalt?



Vem släppte Baraka-utgåvan här i sverige? Det känns fel att konvertera en film så.

#194

Postad 16 juli 2009 - 20:32

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 448 inlägg
  • 0
Baraka filmades utifrån vad jag har hittat inte i någon högre hastighet än 24fps. Planet Earth i sin tur producerades väl med tanke på att den skulle kunna återges i både 50 och 60Hz, vilket syftar på att man redan från början utgick ifrån 24fps både för det som filmats på film och det som filmats med VariCam.

Sedan är väl problemet att Blu-ray inte stödjer lagring i 1080p/60 utan som högst 720p/60 och 1080i/30.

#195

Postad 17 juli 2009 - 22:59

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 903 inlägg
  • 0
mm 24 bildar per sekund är en standard som vägrar dö <_<.
Undrar om vi måhända slipper det när biograferna går över till digitala projektorer i större skala? Men då får vi möjligen det här problemet gällande lagringen lol

#196

Postad 17 juli 2009 - 23:37

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0
Jag hoppas 24fps finns kvar LÄNGE. Skulle vara så ###### jobbigt att vänja sig till något nytt tror inte jag skulle klara av det ens...

#197

Postad 18 juli 2009 - 06:56

Unregistered95ac8a8d
  • Unregistered95ac8a8d
  • Forumräv

  • 720 inlägg
  • 0

The Dark Knight är ju rena drömmen... Perfekt ljud och är det det hela vägen!! Dessutom en mycket bra film. Max Payne kanske inte är en höjdarrulle. Men bilden och speciellt ljudet är fantastiskt. Nya Rambo har också helt otroligt ljud. Kör DTS-HD med "bombscenen" i djungeln så kommer ni häpna av ljudet. Känns som jag ska försvinna i soffan.. Ljudet "griper" verkligen tag i en, i den scenen!!


Håller med om att nya Rambo filmen har ett maffigt ljudspår.Jag har inte hört någon annan film som har så starkt/högt ljudspår.Kvalitén har jag lite svårt att avgöra.

Dock är min favorit när det gäller bra ljud (Hellboy 2).

#198

Postad 11 augusti 2009 - 00:40

FiRREN
  • FiRREN
  • Lärjunge

  • 444 inlägg
  • 0

Köpe sedan på rekommendation i denna tråd filmen Baraka. Den ser faktiskt snäppet bättre ut än Planet Earth och är fantastisk på många sätt, men återigen har man skalat upp från 720p till 1080p och förmodligen även konverterat frameraten till 24 bilder per sekund för blu ray-utgåvan, med åtföljande juddertendenser framförallt i horisontella förflyttningar (t.ex. ett flygplan som passerar i bakgrunden).


Om du tittar på extra materialet till Baraka så får du se hur den är framställd. Dom har skannat 70mm (!) filmen till om jag minns rätt 8K rez för att sedan skala ner den till BDs 2K. Ett otroligt intressant extra material att kolla på där de förklarar en massa, så det är INTE uppskalat från några 720p som du pratar om.

#199

Postad 13 augusti 2009 - 15:49

pajax
  • pajax
  • Lärjunge

  • 442 inlägg
  • 0
Vi hade iallafall tur med vädret igen har bra bild :)

#200

Postad 15 augusti 2009 - 09:18

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0
Lite OT i denna tråd, men rätt hanterat ger 24fps inga problem. Display-tillverkarna borde koncentrera sig på att hantera 1080p/24fps på ett korrekt sätt istället för otyg som Frame Interpolation och sådan elände. Att ändra till en annan frame rate är en utopi. Hur många miljarder handlar inte det om i hela kedjan? Upplever ni problem på bio också? Precis samma frame rate som på BD. Många displayer tuggar i sig 1080p/24fps, men visar det i 1080p/60fps istället. Då är det inte konstigt att det juddrar. Nog med OT ;).

Såg Watchtmen. Referensklass på både bild och ljud.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.