Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nya golvare

67 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
DALI Concept 10 (Golvhögtalare) 1 8,79 (13) Inga priser
Monitor Audio Silver RS8 (Golvhögtalare) 1 9,32 (65) Inga priser
Focal Chorus 816 V (Golvhögtalare) 2 9 (12) Inga priser
27 relaterade trådar
Köpråd - Högtalare för stereo 5-15000 (439 inlägg) 26 dagar sedan
* Officiell Tråd - Monitor Audio Silver RS* (1309 inlägg) 4 år sedan
Focal Klubben! (178 inlägg) 5 år sedan
Monitor Audio Klubben (150 inlägg) 6 år sedan
Focal Chorus 800-serien (338 inlägg) 10 år sedan
Tipstråd/Bildtråd- Renovering vardagsrum (7 inlägg) 13 år sedan
Högtalare med rejält TRYCK! (244 inlägg) 14 år sedan
Lyssningsintryck: Golvare mellan 8000 och 200000 sek (130 inlägg) 14 år sedan
Min Ljudresa (121 inlägg) 15 år sedan
Provlyssning av högtalare + frågor (48 inlägg) 15 år sedan
stärkare till monitor audio rs6/rs8 (22 inlägg) 15 år sedan
Min resa efter nya högtalare (44 inlägg) 15 år sedan
Det är dyrt med leksaker... (1 inlägg) 15 år sedan
Provlyssnat: 15 högtalare i prisklassen 10 000kr - 40 000 kr (33 inlägg) 16 år sedan
Golvare till Rotel RB-980BX & RC-980BX. (5 inlägg) 16 år sedan
Golvhögtalare med snabb, snärtig och distinkt bas? (36 inlägg) 16 år sedan
Rs 8 mot B&W 683 (2 inlägg) 16 år sedan
Stativare eller golvare, runt 10.000 till rotel? (64 inlägg) 16 år sedan
Monitor RS6 och RS8? (77 inlägg) 16 år sedan
Blue Diamond V.2 < Monitor Audio Silver RS6/RS8? (67 inlägg) 16 år sedan
Räcker min förstärkare? (43 inlägg) 17 år sedan
Högtalare för metal (75 inlägg) 17 år sedan
nya frontar, rf82 eller rs8 (67 inlägg) 17 år sedan
Dynaudio 82 VS Monitor Audio RS8 (10 inlägg) 17 år sedan
Dynaudio 72se eller Monitor Audio Silver RS8? (61 inlägg) 17 år sedan
Monitor Audio till NAD? (11 inlägg) 17 år sedan
DALI Concept 10, Cerwin-Vega med silkesvantar? (10 inlägg) 19 år sedan

#51

Postad 24 oktober 2008 - 19:49

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

tyvärr inte ,bara 247, dom lät kalas men saknar något
sen får jag focal 836V för 16k och Elac 247 kostar 18k
då tycker jag focalen är mer prisvärd


Då tycker jag du ska ta o köra på Focalén :(

#52

Postad 24 oktober 2008 - 23:31

Unregistered87ded29e
  • Unregistered87ded29e
  • Forumräv

  • 958 inlägg
  • 0
ska hämta dom imorgon, lördag
tror jag blir nöjd med dessa

hur är det med centern ska man ha samma märke som resten av systemet
för att få samma ljud bild eller liknande ?

#53

Postad 25 oktober 2008 - 01:18

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
centern e mycket viktig, så den ska du absolut ha samma som frontarna för att få en riktigt bra övergång i fronten :(

#54

Postad 25 oktober 2008 - 21:58

Unregistered320fafe4
  • Unregistered320fafe4
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
Haha tycker det är så roligt iblad. Jag tycker detta är ett bevis på att hifi är så personligt. Jag fattar att folk bara vill vara snälla och säga vad dom tycker är ett bra köp. MEN snart har varenda högtalare i pris klassen nämnts och jag tror inte detta är till någon hjälp. Klart att det är lättare att lägga sina besparingar på något man vet fler folk tycker är ett bra köp men. Jag vill bara säga en sak. Skit i vad folk säger, Tycker DU det låter bra har du köpt en högtalare som du blir nöjd med. Jag tycker att det alltid blir krig när folk ska komma fram till vilken som är den bästa högtalaren för priset vad kan detta bero på ? Jag har själv varit med om detta eftersom jag jobbat som säljare inom hifi i snart 10 år. Det jag inte fattar är att folk inte kan berätta egenskaper om högtalare som personen kan välja efter istället för att säga köp detta det är mest för pengarna när det är en personlig fråga ???

Det jag vill säga är, hjälper ni verkligen killen med det han frågar efter ???

#55

Postad 25 oktober 2008 - 22:24

Unregistered87ded29e
  • Unregistered87ded29e
  • Forumräv

  • 958 inlägg
  • 0
köpte mig idag mina kära focal och är hur nöjd som helst trots att jag inte spelat in dom än
tycker det är bra att fråga folk vad dom tycker om diverse högtalare mm
får att få deras uppfattning samt att få en egen
för min del frågar jag får att få tips om högtalare då jag är såpass ny inom detta

visst är det fel att köpa något pga vad någon säger utan att provlyssna
själv och skaffa egen uppfattning

men jag tycker jag fått flera bra tips här

#56

Postad 25 oktober 2008 - 23:49

Unregistered320fafe4
  • Unregistered320fafe4
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
Roligt att höra. Tycker själv focal är ett riktigt bra fabrikat. Dock när man läser igenom tråden så tycket jag det är roligt eftersom högtalarna som nämns är helt olika. Dock säger jag detta är ett bra sätt att visa att hifi är från person till person. Det kanske inte är så men det låter som om alla är så säkra på sin sak och att alla tycker just som dom. Sen tycker jag att det är roligt att läsa dina bedömningar du ut går ju ifrån vad du tycker men jag lovar att det är inte alla som gör. Tester är bra men inte alltid rätt. Jag skrev inget för att bråka tyckte bara det var ett bra exempel på hur det verkligen är :huh: tror du kommer bli jätte nöjd med det nya köpet. Tack för bra läsning

#57

Postad 26 oktober 2008 - 00:28

Unregistered87ded29e
  • Unregistered87ded29e
  • Forumräv

  • 958 inlägg
  • 0
detta är ju trots allt ett forum så diskutioner tillhör
och som du säger hifi är väldigt inviduellet vilket jag tycker gör det kul

#58

Postad 26 oktober 2008 - 10:47

Unregistered89a7be48
  • Unregistered89a7be48
  • Veteran

  • 2 082 inlägg
  • 0

köpte mig idag mina kära focal och är hur nöjd som helst trots att jag inte spelat in dom än

Hej!
Grattis till ditt köp!
Hoppas du blir lika Focal frälst som jag blev.
/Mats

#59

Postad 26 oktober 2008 - 14:00

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Haha tycker det är så roligt iblad. Jag tycker detta är ett bevis på att hifi är så personligt. Jag fattar att folk bara vill vara snälla och säga vad dom tycker är ett bra köp. MEN snart har varenda högtalare i pris klassen nämnts och jag tror inte detta är till någon hjälp. Klart att det är lättare att lägga sina besparingar på något man vet fler folk tycker är ett bra köp men. Jag vill bara säga en sak. Skit i vad folk säger, Tycker DU det låter bra har du köpt en högtalare som du blir nöjd med. Jag tycker att det alltid blir krig när folk ska komma fram till vilken som är den bästa högtalaren för priset vad kan detta bero på ? Jag har själv varit med om detta eftersom jag jobbat som säljare inom hifi i snart 10 år. Det jag inte fattar är att folk inte kan berätta egenskaper om högtalare som personen kan välja efter istället för att säga köp detta det är mest för pengarna när det är en personlig fråga ???

Det jag vill säga är, hjälper ni verkligen killen med det han frågar efter ???



Vad är ett forum till för ?

Ingen kan, som du säger, tala om för någon t.ex. vilka högtalare som är bäst för det priset oavsett kringutrustning, rum och personerlig smak i beräkningen.
Men vi kan tippsa om högtalare som han borde lyssna på innan han bestämmer sig så att han inte står där sedan i butiken och tänker "attans" jag skulle ha köppt dom i stället, dom är ju så mycket bättre...!
Det e liksom det vi vill undvika, sedan så har vi verkligen inte dragit upp alla högtalare för det priset, finns väll en 500 kvar om man ska gå igenom alla så... :rolleyes:
Jag tror dem flesta här på forumet är mycket medvetna om detta och försöker bara att tipsa och bringa fram goda alternativ och komma med stöd/support om det behövs, inte få någon att köpa några högtalare "som man själv" skulle vilja ha...
Tycker du har en lite tråkig syn på det hela om jag ska vara ärlig... :D

I detta fallet så har vi hjälpt honom med att han fått en störra inblick i vad som finns för pengarna och han kom fram till att ett av hans helt egna val faktiskt va det som passade klart bäst för honom.
Det tycker jag är en mycket bra grej.
Jag tycker att vi svarat på hans frågor, mycket bra till och med, och han hittade sinna högtalare så "slutet gott allting gott" ;)

Kanske inte va riktigt såhär du menade, men dt va den uppfattningen jag fick av inlägget :lol:

//David

#60

Postad 26 oktober 2008 - 14:03

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

köpte mig idag mina kära focal och är hur nöjd som helst trots att jag inte spelat in dom än
tycker det är bra att fråga folk vad dom tycker om diverse högtalare mm
får att få deras uppfattning samt att få en egen
för min del frågar jag får att få tips om högtalare då jag är såpass ny inom detta

visst är det fel att köpa något pga vad någon säger utan att provlyssna
själv och skaffa egen uppfattning

men jag tycker jag fått flera bra tips här


Mycket roligt att höra, hoppas att du fortsatt är nöd med ditt köp och att det länge fortsätter att vara väl investerade kronor ;)
Och lite ny kunskap och insikter inom ämnet på köpet är ju alldrig fel, och kanske det roligaste, du vet nu bättre hur dina högtalare står sig i förhållande till en del av det övriga på marknaden.

//David

#61

Postad 26 oktober 2008 - 15:29

Unregistered1836450d
  • Unregistered1836450d
  • Användare

  • 205 inlägg
  • 0
Personligen är jag lite nyfiken på varför du valde 836 framför 826.

Jag hade nämligen inte gjort samma val baserat på vad jag hört när jag lyssnat...

#62

Postad 26 oktober 2008 - 16:33

Unregistered87ded29e
  • Unregistered87ded29e
  • Forumräv

  • 958 inlägg
  • 0

Mycket roligt att höra, hoppas att du fortsatt är nöd med ditt köp och att det länge fortsätter att vara väl investerade kronor ;)
Och lite ny kunskap och insikter inom ämnet på köpet är ju alldrig fel, och kanske det roligaste, du vet nu bättre hur dina högtalare står sig i förhållande till en del av det övriga på marknaden.

//David


jag är nöjd med dessa härligheter
jag tror jag valt rätt i denna prisklass, lät mina öron guida mig genom denna jungeln

#63

Postad 26 oktober 2008 - 16:38

Unregistered87ded29e
  • Unregistered87ded29e
  • Forumräv

  • 958 inlägg
  • 0

Personligen är jag lite nyfiken på varför du valde 836 framför 826.

Jag hade nämligen inte gjort samma val baserat på vad jag hört när jag lyssnat...


jag fick ett bra pris på 836
sen är det mer kräm i dom och mer lätt drivna
när jag lyssnat på 826 och 836 tyckete jag att 836 lät bättre, där av mitt val

varför hade du valt 826 framför 836 ?

#64

Postad 26 oktober 2008 - 17:03

Unregistered1836450d
  • Unregistered1836450d
  • Användare

  • 205 inlägg
  • 0
De är nog i stort sett exakt lika lättdrivna båda två ... I varje fall knappast någon märkbar skillnad.

I min mening låter 826 helt enkelt bättre, något som kan ha att göra med att basen är lite mer markant/dominant i 836 och att de går ut över helheten.

Men får man ett bra pris så ser de om inte annat väldigt maffiga ut! ;)

Designen på dessa högtalare är underbar i min mening

#65

Postad 26 oktober 2008 - 17:08

Unregistered87ded29e
  • Unregistered87ded29e
  • Forumräv

  • 958 inlägg
  • 0
ok där ser man smaken är som baken
jag tycker 836 är mer av allt bättre bas och mer av den
och helt enkelt bara bättre, men det är min åsikt
du kanske gillar något mindre bas då är 826 klockrena

tycker de är dom snyggaste högtalarna i denna prisklassen
dessa skäms man inte att visa upp

#66

Postad 26 oktober 2008 - 17:23

Unregistered1836450d
  • Unregistered1836450d
  • Användare

  • 205 inlägg
  • 0
Misstänker att du gillar endel bas hehe .. och de skall det givetvis vara. Men det får inte bli för mkt av det goda!

Liknande dilemma med Monitor Audio RS6 & RS8 .. och här är jag verkligen inte ensam om min uppfattning!

RS6, fantastisk högtalare

RS8, allt annat än fantastisk! Inte dålig visserligen... men långt ifrån lika välljudande som RS6

MVH Dave

Redigerat av Unregistered1836450d, 26 oktober 2008 - 17:24.


#67

Postad 26 oktober 2008 - 18:16

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
sedan får man ju tänka på att vi alla har inte bara olika smak och tycke gällande vad som låter bra eller dåligt, vi har också väldigt olika hörsel och det spelar in otroligt mycket.
En del hör knappt bas, och en del tycker att alla bas låter "bullrig" eller liknande och vill då ha ganska lite bas och tycker att det e lagom, andra har mycket svårt för diskant och även öronens utformning m.m. påverkar hur vi uppfattar 3D djupet och perspektivet i musiken.
Så det finns otroligt många olika orsaker till att en högtalare för något är alldeles för "basig" och för en annan kanske till och med har för lite bas... det kan med mycket stor sannolikhet även hänga ihop med hörseln och att ni helt enkelt har olika hörsel, och uppskattar olika saker som följd av detta. ;)

Det som e tjusningen med ljud, att det e bara du som kan säga om det e bra och det finns egentligen inget rätt eller fel, och en helt rak frekvens gången är inte alltid att sikta på eller det bästa för alla.
Jag gillar en liten höjning i basen på ca 3dB runt 30-40Hz då det ger musiken en stadigare bas botten utan att för den delen bli dominant.

Däremot så finns det andra parametrar som är lättare att säga rätt eller fel om, och det är Disst, spridning, resonanser och elektriska parametrar som fas och impedans gång m.m.
Dessa talar om på ett annat sätt hur högtalaren är rent kvalitetsmässigt, ingen gillar disst !
Man vill ju ha en bred "sveet spot" och då är bra spridning praktiskt :D
resonanser vill ingen ha heller och dom elektriska parametrarna gör livet lättare för stärkaren att leverera ren signal och få ut det mesta ur dina högtalare.

Det e just detta som e så kul, att testa sig fram och komma fram till att för 100 olika människor så är det mycket möjligt att 100 olika högtalare blir utvalda till favoriter på grund av olika smak och hörsel.
Därför det ska finnas många olika högtalare med olika "styrkor" och "svagheter" så att det finns något till alla :lol:

//David

#68

Postad 26 oktober 2008 - 18:31

Unregistered1836450d
  • Unregistered1836450d
  • Användare

  • 205 inlägg
  • 0
Bra skrivit ! ;)

man kan ju inte mer än instämma i att ljud/musik är något fantastiskt! :D



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.