Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Jorda handbromskoppling från bilstereo?

1 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Pioneer AVH-X2500BT (Bilstereo) 3 (0) Inga priser

#1

Postad 02 mars 2013 - 04:33

EyesOnly
  • EyesOnly
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Hej, har köpt en AVH-X2500BT stereo som kräver att man kopplar in en kabel mot handbromsen i syfte att reglera när man kollar på video eller ej. Personligen så har jag inga planer på att göra just detta men skulle ändå vilja ha bort regleringen. Läste att man kunde "jorda" kabeln och på så vis slippa bekymret att behöva stå parkerad för att slå på video, hur gör jag enklast detta och något jag behöver tänka på?

Tack i förhand!

#2

Postad 02 mars 2013 - 05:19

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 518 inlägg
  • 0
Med "jord" i en bil avses normalt minuspolen på batteriet, även om det förr förekom bilar med "plusjord" (i synnerhet brittiska bilar). Genom att batteriets minsupol kopplas till bilen chassi/kaross så används dessa som ledare för minsuspolen och man kan därför ansluta förbrukare var helst det finns lite plåt, på så vis sparar man en hel del kabel när man bygger bilarna.

Det enkla svaret är alltså att du kan skruva fast kabeln i valfri plåt i bilen. Man bör dock inte dra in skruva var som helst i plåten, man kan skada utrustning bakom eller orsaka problem med rost vid hålet. Vanligtvis så finns det "jordplintar" lite här och där i en bil. De brukar synas genom att många kablar med samma färg är ansluta på ett ställe, ofta är de svarta eller bruna, det är ett utmärkt ställe att ansluta denna kabel.
Annars kan du helt enkelt koppla ihop den med den tjockare minuskabeln till stereo, eller bara ansluta den mot chassit på stereon.

Har man separat slutsteg och är lite petig så kan det vara bra att dra minusanslutningen till samma punkt som batteriet är jordat, så brukade jag göra när jag höll på med bilstereo för många år sedan. Anledningen är att stora strömmar kan ge upphov till "jordslingor" i karossen som kan störa lågnivåsignaler.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.