Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hjälp mig hitta en NAS

12 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 06 februari 2011 - 19:02

mickeselvin
  • mickeselvin
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0
Hej!

Någon som kan hjälpa mig hitta rätt i NAS-djungeln? Har ingen tidigare och letar nu efter en för att användas i ett hemmanätverk som jag ska bygga i mitt blivande hus. Jag brukar oftast kunna söka rätt på populära stabila produkter snabbt i tekniksammanhang men det var svårt med NAS :unsure: Jag skriver ner de behov och önskemål jag har:

- Minst 2TB och det ska vara möjligt att köra raid 1.
- Möjlighet till utbyggnad och/eller att ansluta USB-disk
- Skrivare som man kommer åt från hela nätverket är bonus.
- Den ska klara av att streama HD material utan hack
- Enkelt att göra den tillgänglig vartifrån som helst med webbaserat gränssnitt utan några konstigheter
- Den behöver inte vara snygg då den ska stå vid min lilla central i en skrubb någonstans :o

Alla tips mottages tacksamt!

#2

Postad 06 februari 2011 - 19:25

fgo
  • fgo
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0
https://www.prisjakt...kt.php?p=754024

den klarar allt du vill.
och den är grymt lätt att konf.

#3

Postad 06 februari 2011 - 19:39

Unregisteredc6f44378
  • Unregisteredc6f44378
  • Beroende

  • 1 229 inlägg
  • 0
Jag rekommenderar också Synology. Jag skaffade efter efterforskningar en DS211j, men om du tar den eller den ovan beror ju bara på hur många diskar du vill stoppa i.

#4

Postad 06 februari 2011 - 19:44

weavex
  • weavex
  • Användare

  • 109 inlägg
  • 0
Kan också rekommendera Synology.

Skaffade en DS211j för nån månad sedan. Kör 2x2TB i RAID1. Den har många inbyggda funktioner och väldigt lätt att komma igång med.

#5

Postad 06 februari 2011 - 20:34

Ramius
  • Ramius
  • Forumräv

  • 675 inlägg
  • 0
Har också haft en Synology och jag har bara gott att säga om den.
Den fgo tipsar om är ju prissänkt o billig.
Nu kör jag en dedikerad minidator med freenas istället. Lite nördigare och för att man kan... :unsure:

#6

Postad 06 februari 2011 - 20:45

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 300 inlägg
  • 0
Har haft min Synology 207 i 3,5år nu, funkar lysande bra!
Fantastisk utveckling av gränssnittet under dessa år med massa nya funktioner helt gratis.

#7

Postad 08 februari 2011 - 10:50

andreas g
  • andreas g
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0
Ett alternativ till Synology som också klarar det du vill är Qnap. Själv har jag en TS-419P+ som jag är riktigt nöjd med och gärna rekommenderar. Finns en massa olika versioner i olika prisklasser för att klara olika uppgifter men alla delar samma lättanvända webbgränssnitt.

#8

Postad 09 februari 2011 - 14:35

mickeselvin
  • mickeselvin
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0
OK. Tack för input! Får se vad det blir framöver!

#9

Postad 14 februari 2011 - 19:20

Merlion
  • Merlion
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
QNAP:
http://www.qnap.com/...arison_NAS.html

Synology:
http://www.synology....ompare_spec.php

Tänk på att om du köper en något föråldrad NAS (som den som tipsats om tidigare i tråden) får du inte jättebra överföringshastighet i nätverket. För vissa är det inget problem, men för andra är det desto viktigare.

Har själv en ReadyNAS NV+ ( https://www.prisjakt...kt.php?p=218193 )
Inget fartmonster den heller men den har å andra sidan rätt många år på nacken. Ligger på runt 17-18Mb/s när jag skickar filer i mitt nätverk (med Win7) till den.

Behöver du inte 4 hårddiskplatser är det bättre du köper en nyare och uppdaterad NAS, som du dessutom kan köra den senaste mjukvaran i. Som nämnts i tråden får du många fina funktioner både med QNAP och Synology:s produkter och mjukvaran uppdateras hela tiden. Mitt nästa köp blir förmodligen en Synology DS1511+.

#10

Postad 14 februari 2011 - 20:26

Vtunabo
  • Vtunabo
  • Forumräv

  • 583 inlägg
  • 0

Tänk på att om du köper en något föråldrad NAS (som den som tipsats om tidigare i tråden) får du inte jättebra överföringshastighet i nätverket. För vissa är det inget problem, men för andra är det desto viktigare.


Alla QNAP modeller som säljs idag har väl gigabitstöd.
Min 219P som inte heller är en racer läser 45-50Mb/s och skriver runt 35Mb/s i RAID1
Men man måste ju ha stöd för det i hela kedjan

#11

Postad 15 februari 2011 - 12:41

Merlion
  • Merlion
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0

Alla QNAP modeller som säljs idag har väl gigabitstöd.
Min 219P som inte heller är en racer läser 45-50Mb/s och skriver runt 35Mb/s i RAID1
Men man måste ju ha stöd för det i hela kedjan


Nu var det inte gigabit-stöd jag tänkte på i första hand, utan de långsamma processorerna som är i de äldre NAS:arna vilket drar ner hastigheterna betänkligt. Men som du skriver är det även viktigt att ha gigabitstöd även i router, switch osv för att få bästa möjliga hastighet.

#12

Postad 15 februari 2011 - 13:48

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

  • 952 inlägg
  • 0

Nu var det inte gigabit-stöd jag tänkte på i första hand, utan de långsamma processorerna som är i de äldre NAS:arna vilket drar ner hastigheterna betänkligt. Men som du skriver är det även viktigt att ha gigabitstöd även i router, switch osv för att få bästa möjliga hastighet.


La själv just en order på Readynas Ultra, som ska klara ~15 strömmar samtidigt.
Så den (och Ultra plus som är ännu snabbare) bör vara rätt framtids säkrad.

#13

Postad 15 februari 2011 - 19:42

Merlion
  • Merlion
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0

La själv just en order på Readynas Ultra, som ska klara ~15 strömmar samtidigt.
Så den (och Ultra plus som är ännu snabbare) bör vara rätt framtids säkrad.


Min ReadyNAS har varit otroligt stabil under de tre år jag haft den. Aldrig haft något problem och den har klarat av flera strömabrott o d utan att knota. Gränssnittet är väl inte så spännande och det är där jag tycker QNAP och Synology är bättre.

Idag så sitter det nästan alltid en Intel Atom i NAS:arna så det är ofta annat som går avgöra vad det är man köper...



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Tomme
    2024-09-12 21:31:54
  • Tomme
    2024-09-12 21:30:43
  • Elias
    2024-09-04 17:31:02
  • Elias
    2024-09-04 17:29:09
  • Elias
    2024-09-04 17:25:32
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.