Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Apple TV 4

2304 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1801

Postad 05 januari 2017 - 14:43

ljudnisse
  • ljudnisse
  • Veteran

  • 2 129 inlägg
  • 0

Det är en lösning men i  mitt fall talar vi om att routern sitter ca en halvmeter från ATVn. Det är bara en vägg mellan och signalstyrkan indikerar max. Frågan är varför ATVn tappar sin internetuppkoppling trots att den indikerar full signalstyrka och är ansluten till routern?


Jag kommer att testa att dra lite ethernetkabel och flytta ut routern i vardagsrummet och sedan koppla in ATVn direkt i den. Sen kan jag förstås montera en kabelkanal utmed golvlisten så att det blir snyggt också. :)

Borra hål i väggen :)



#1802

Postad 05 januari 2017 - 14:48

Unregistered7ad2a59b
  • Unregistered7ad2a59b
  • Användare

  • 236 inlägg
  • 0

Jag pratar modern lägenhet med betongväggar och inga teleuttag alls.

 

Bara lite förvånad, har aldrig hört talas om en lägenhet som saknar telefonjack.



#1803

Postad 05 januari 2017 - 14:57

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Bara lite förvånad, har aldrig hört talas om en lägenhet som saknar telefonjack.

De flesta nybyggen förutsätter att man beställer IP-telefoni och har därför inga telefonjack. Det förinstalleras 1 st nätverksuttag samt några TV-uttag. Sen väljer man operatör via kommunens eller hyresvärdens bredbands-portal.


Borra hål i väggen :)

Hade jag gjort om det inte var 10 cm betong och att jag satsar på att byta lägenhet under året.



#1804

Postad 05 januari 2017 - 15:23

Unregistered7ad2a59b
  • Unregistered7ad2a59b
  • Användare

  • 236 inlägg
  • 0

De flesta nybyggen förutsätter att man beställer IP-telefoni och har därför inga telefonjack. Det förinstalleras 1 st nätverksuttag samt några TV-uttag. Sen väljer man operatör via kommunens eller hyresvärdens bredbands-portal.

 

Låter riktigt dåligt då de flesta nybyggda hus har mediacentral och nätverksuttag i samtliga utrymmen.

Kan du inte använda rören till TV uttagen?



#1805

Postad 10 januari 2017 - 16:38

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Kabel dragen och router flyttad. Numera 100 Mbit via kabel till ATV. Funkar (förstås) klockrent. Hade samma problem med min gamla ATV 3 i min förra lägenhet. Då strulade det med wifi trots att routern stod 1 m från ATVn.

 

Nu är detta kanske mer en nätverksfråga, men undrar ändå. Varför strular ATV så mycket när man  streamar över wifi trots bra signal och hög hastighet? Jämför med iPad som kan streama över wifi hur mycket som helst utan minsta problem och den är inte ens på en fast plats utan lite överallt i lägenheten.


Redigerat av agpath, 10 januari 2017 - 16:39.


#1806

Postad 10 januari 2017 - 16:46

porch123
  • porch123
  • Veteran

  • 1 954 inlägg
  • 0

Kabel dragen och router flyttad. Numera 100 Mbit via kabel till ATV. Funkar (förstås) klockrent. Hade samma problem med min gamla ATV 3 i min förra lägenhet. Då strulade det med wifi trots att routern stod 1 m från ATVn.

Nu är detta kanske mer en nätverksfråga, men undrar ändå. Varför strular ATV så mycket när man streamar över wifi trots bra signal och hög hastighet? Jämför med iPad som kan streama över wifi hur mycket som helst utan minsta problem och den är inte ens på en fast plats utan lite överallt i lägenheten.


Du får det att låta som att det är ett faktum ATT ATV strular med wi-fi vilket förstås inte stämmer.

Har själv 4 ATV, bor i radhus 2 vån med dessa på olika plan, kör inte en ända med kabel. Har 250Mbit/s och använder Com Hem Play, Viaplay, C More utan några som helst problem.

Varför du inte fått det att fungera överlåter jag till ngn annan.

/Fredrik

#1807

Postad 10 januari 2017 - 16:46

martiin82
  • martiin82
  • Forumräv

  • 565 inlägg
  • 0

Jag kör endast wifi och har tidigare gjort likadant med atv3. Har nästintill aldrig upplevt några problem och då används dessa ett antal timmar varje dag.. Kan det vara så att jag för en gångs skull har lite tur :)



#1808

Postad 10 januari 2017 - 16:51

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 568 inlägg
  • 0

Inga problem här heller. Använder själv en Apple TV 3 och har 6m och en tjock betongvägg emellan Apple TV:n och router.



#1809

Postad 10 januari 2017 - 17:05

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Inga problem här heller. Använder själv en Apple TV 3 och har 6m och en tjock betongvägg emellan Apple TV:n och router.

Det kanske helt enkelt är Apples egen Airport (som jag använder) som är en kass wifi-router?



#1810

Postad 10 januari 2017 - 17:13

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

  • 2 050 inlägg
  • 0

Det kanske helt enkelt är Apples egen Airport (som jag använder) som är en kass wifi-router?

 

 

Naturligtvis så är den kass. Kan omöjligt finnas andra förklaringar  :D  :rolleyes:



#1811

Postad 10 januari 2017 - 17:48

porch123
  • porch123
  • Veteran

  • 1 954 inlägg
  • 1

Naturligtvis så är den kass. Kan omöjligt finnas andra förklaringar :D :rolleyes:


Förstår lappens ironi. Läser man flera trådar här så är det ALDRIG agpaths fel utan det finns ALLTID andra förklaringar. Har agpath fel, ja då slutas det oftast att skriva i tråden som avses.
/ Fredrik

#1812

Postad 10 januari 2017 - 20:09

Bergan
  • Bergan
  • Veteran

  • 2 231 inlägg
  • 0

Det kanske helt enkelt är Apples egen Airport (som jag använder) som är en kass wifi-router?


Njae, AirPort generellt är mycket bra routrar. Låter dock som något med nätverket som strular. Kan det vara att ATV står för nära routern? Att signalen alltså är för hög och den inte tar emot den särskilt bra då (ja, detta händer faktiskt)? Någon annan accesspunkt eller trådlös enhet som stör signalen?
Provat att ändrat WiFi-kanalerna på routern istället för att köra auto? Provat att köra dedikerat 5 GHz och koppla ATV den detta nät istället för den som växlar mellan 2.4 och 5 GHz?

Jag själv har råkat ut för det skummaste problemet någonsin på en router (AirPort Extreme faktiskt) med det trådlösa som jag aldrig någonsin kunde gissat lösningen på.
5 GHz bandet fick helt plötligt bara ca 10-15 Mbit uppströms (2.4 opåverkat, ca 40 Mbit ut). Startade jag om routern så fick jag tillbaka 100 Mbit ut. Efter en dag eller två så gick bandbredden ned. Och så höll det på. Försökte ALLT! Hittade inget som löste detta. Omstart löste det tillfälligt bara. Med kabel så fungerade allt fint.
Fick min fiberkonverter utbytt till en som klarar 1Gbit då jag uppgraderade hastigheten. Helt plötsligt så fungerade ut-hastigheten fint och har gjort detta sedan dess utan några problem alls.

Problemet var något med handskakningen av hastigheten på nätverksporten vilket gjorde att jag fick problem, men bara på 5 GHz-bandet som sagt.

Med det sagt, det behöver inte vara problem med ATV. Kör själv en 4:a hemma som fungerar bra trådlöst, en 3:a på landet med en AirPort Express som fungerar klockrent.

#1813

Postad 11 januari 2017 - 08:26

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Njae, AirPort generellt är mycket bra routrar. Låter dock som något med nätverket som strular. Kan det vara att ATV står för nära routern? Att signalen alltså är för hög och den inte tar emot den särskilt bra då (ja, detta händer faktiskt)? Någon annan accesspunkt eller trådlös enhet som stör signalen?
Provat att ändrat WiFi-kanalerna på routern istället för att köra auto? Provat att köra dedikerat 5 GHz och koppla ATV den detta nät istället för den som växlar mellan 2.4 och 5 GHz?

Jag själv har råkat ut för det skummaste problemet någonsin på en router (AirPort Extreme faktiskt) med det trådlösa som jag aldrig någonsin kunde gissat lösningen på.
5 GHz bandet fick helt plötligt bara ca 10-15 Mbit uppströms (2.4 opåverkat, ca 40 Mbit ut). Startade jag om routern så fick jag tillbaka 100 Mbit ut. Efter en dag eller två så gick bandbredden ned. Och så höll det på. Försökte ALLT! Hittade inget som löste detta. Omstart löste det tillfälligt bara. Med kabel så fungerade allt fint.
Fick min fiberkonverter utbytt till en som klarar 1Gbit då jag uppgraderade hastigheten. Helt plötsligt så fungerade ut-hastigheten fint och har gjort detta sedan dess utan några problem alls.

Problemet var något med handskakningen av hastigheten på nätverksporten vilket gjorde att jag fick problem, men bara på 5 GHz-bandet som sagt.

Med det sagt, det behöver inte vara problem med ATV. Kör själv en 4:a hemma som fungerar bra trådlöst, en 3:a på landet med en AirPort Express som fungerar klockrent.

ATV 3 använder bara 2.4 Ghz-bandet. ATV 4 båda banden. Jag har aldrig haft problem med mobila enheter utan endast med ATV. Nej, det finns inga andra routrar eller enheter i närheten och nej, den har inte stått för nära utan på andra sidan 10 cm betong och en bit bort. Jag har beskrivet problemen tidigare i tråden och har som synes löst det med att dra kabel. Att fortsätta felsöka på ett problem som inte finns längre känns inte särskilt relevant.

Sen undrar jag hur ni ska ha det? Först argumenteras det att "wifi är aldrig tillförlitligt för streaming, använd kabel" och ger divers tips om hur detta ska göras. Sedan när jag har kopplat in via kabel så ifrågasätter ni att jag hade problem med wifi.


Förstår lappens ironi. Läser man flera trådar här så är det ALDRIG agpaths fel utan det finns ALLTID andra förklaringar. Har agpath fel, ja då slutas det oftast att skriva i tråden som avses.
/ Fredrik

Vad har jag "fel i" i detta fallet då? Att jag har gjort fel och kunde visst få det att fungera klockrent med wifi trots att ni själva har argumenterat för att kabel är bättre för streaming då wifi aldrig är tillförlitligt?



#1814

Postad 11 januari 2017 - 08:47

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

  • 2 050 inlägg
  • 0
Vem har ifrågasatt ditt problem med wi-fi?
Citera gärna så vi får se vad det är du hakar upp dig på.

Redigerat av frollic, 11 januari 2017 - 10:32.


#1815

Postad 11 januari 2017 - 09:21

Bergan
  • Bergan
  • Veteran

  • 2 231 inlägg
  • 0

Kabel är alltid bäst, finns inga oklarheter om det alls.

 

Däremot finns det väldigt mycket saker som kan gå galet när det gäller wifi som många inte tänker på. Bara för att det fungerar på en enhet så behöver det inte betyda att det fungerar på en annan enhet som ligger bredvid. Samt att en del problem som påverkar wifi behöver inte ha något att göra med själva trådlösa, därav mitt exempel.

 

Men bra att det fungerar med kabel nu iaf!



#1816

Postad 12 januari 2017 - 18:08

ruva
  • ruva
  • Mästare

  • 2 786 inlägg
  • 0

WiFi är enkelt att sätta upp och har det till det mesta men dit jag kan dra kabel gör jag det. Men som sagt är det rätt gott att slippa kabelhärvor. Är WiFi sämre? Ja det är det men är bra till det mesta.



#1817

Postad 24 januari 2017 - 13:09

Mickys
  • Mickys
  • Forumräv

  • 943 inlägg
  • 0

Har äntligen skaffat en apple tv 4. Har ej sett behovet av apple tv innan då jag har en ny Samsung smart tv med alla streaming appar inbyggda. Utan svt play så blev en ATV4.

Skaffade Infuse så jag kunde ersätta min boxee box. Funkar rätt bra, mkt bättre än Plex.

Har dock en fråga, Filmbilderna ser jättedåliga ut på alla nya filmer Jättegryniga och dåliga. Däremot på gamla filmer funkar det bra. Kan det vara för att Boxee box har hämtat bättre bilder än infuse kan göra? Även när det ligger en bild i mappen ser det kasst ut. Tips?

 

Finns det någon bra app som jag kan visa mina foton som jag har liggandes på min NAS`? Trodde infuse skulle fixa det men den tar bara filmerna jag tagit med iphone mm. Gärna någon app som gör det på ett liknande sätt som den inbyggda fotoappen för foton i icloud.

 

Appropå icloud fotoappen. Kan man skapa sin aegna minnen och spela upp de som en film på ATV4 eller väljer appen själv vilka minnen som ska skapas? Jag kan ju göra en katalog o lägga bilder där i men blir ingen film av det på ATV då.

 

Några appar förutom streamingapparna, svt play och infuse som ni rekommenderar?



#1818

Postad 24 januari 2017 - 13:21

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Några appar förutom streamingapparna, svt play och infuse som ni rekommenderar?

Bredbandskollen. Mycket behändigt att direkt på TVn kunna se ansluten hastighet. Bra för felsökning om det skulle strula.

Magine Live, TV i 720p direkt. SVTs kanaler är gratis och det är det enda sättet att kunna se Barnkanalen och Kunskapskanalen i HD utan att behöva ett abonnemang hos någon av de fåtal som har dessa kanaler.

Diverse spel som gratis finns för både barn och vuxna. Ett flertal är av riktigt bra kvalitet. Men en riktigt spelkontroll med blåtandsanslutning krävs om man vill ha fullt utbyte av spelandet.



#1819

Postad 24 januari 2017 - 14:23

Mickys
  • Mickys
  • Forumräv

  • 943 inlägg
  • 0

Bredbandskollen. Mycket behändigt att direkt på TVn kunna se ansluten hastighet. Bra för felsökning om det skulle strula.

Magine Live, TV i 720p direkt. SVTs kanaler är gratis och det är det enda sättet att kunna se Barnkanalen och Kunskapskanalen i HD utan att behöva ett abonnemang hos någon av de fåtal som har dessa kanaler.

Diverse spel som gratis finns för både barn och vuxna. Ett flertal är av riktigt bra kvalitet. Men en riktigt spelkontroll med blåtandsanslutning krävs om man vill ha fullt utbyte av spelandet.

Tack! Har egentligen ej tid att spela på fler ställen då jag har en xbox one S och spelar på mobilen men man blir ju ändå sugen. Något speciellt bra spel du kan rekommendera för vuxna och små barn?

Är det steel series handkontroll som gäller eller finns någon mer bra?



#1820

Postad 24 januari 2017 - 19:10

r_o_n
  • r_o_n
  • Forumräv

  • 535 inlägg
  • 0

De flesta nybyggen förutsätter att man beställer IP-telefoni och har därför inga telefonjack. Det förinstalleras 1 st nätverksuttag samt några TV-uttag. Sen väljer man operatör via kommunens eller hyresvärdens bredbands-portal.


Hade jag gjort om det inte var 10 cm betong och att jag satsar på att byta lägenhet under året.

Vad är det för snikhus? Jobbar på byggfirma sedan snart 4 år och alla villor vi byggt sedan dess har en mediacentral, oftast i en gardrob i samma utrymme där vattenmätare och elmätare sitter. Där sätter man sitt fibermodem. Sedan går det kbalar ut till 2 nätverksuttag (i samma dosa) i alla rummen och kök men inte badrum. I anslutning till antennuttaget (tv) sitter det också ett dubbelt nätverksuttag.
DEssutom så har de ett telefonjack. För de som har fast telefoni förutsätts att de kör trådlös telefon med fler än en lur, typ.

Detta även på bostadsrätter och s,k, "standardvillor".
Som jag fattat så är det denna nivån som gäller, iaf här i Kronoberg. :)

Så var har du hämtat dina referenser om denna fattiga tilldelning på uttag?



#1821

Postad 24 januari 2017 - 23:52

r_o_n
  • r_o_n
  • Forumräv

  • 535 inlägg
  • 0

Ny version av Infuse. Jag efterfrågade på deras forum för ett tag sedan stöd för iso/img, det blev iaf iso. :)

New year, new formats.

Infuse 5.2 is here, and brings with it support for more video types, including ISO, VIDEO_TS, and .dvdmedia. It also adds search on iOS, NFS streaming, new sort options, faster buffering, and much more!



#1822

Postad 25 januari 2017 - 06:52

martiin82
  • martiin82
  • Forumräv

  • 565 inlägg
  • 0
Ang. Infuse på atv4:

Jag är jättenöjd med allt utom en grej. Med jämna intervaller (~10min) så hackar bilden i en 30 sekunder för att sedan bli stabil igen.
Någon tanke?

#1823

Postad 25 januari 2017 - 06:59

r_o_n
  • r_o_n
  • Forumräv

  • 535 inlägg
  • 0
Wifi? Prova kabel.

#1824

Postad 25 januari 2017 - 07:33

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 967 inlägg
  • 1

r_o_n: Det går fint att döpa om .img till .iso ifall Infuse inte vill ta .img eller dina filer är .img.



#1825

Postad 25 januari 2017 - 08:18

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Vad är det för snikhus? Jobbar på byggfirma sedan snart 4 år och alla villor vi byggt sedan dess har en mediacentral, oftast i en gardrob i samma utrymme där vattenmätare och elmätare sitter. Där sätter man sitt fibermodem. Sedan går det kbalar ut till 2 nätverksuttag (i samma dosa) i alla rummen och kök men inte badrum. I anslutning till antennuttaget (tv) sitter det också ett dubbelt nätverksuttag.
DEssutom så har de ett telefonjack. För de som har fast telefoni förutsätts att de kör trådlös telefon med fler än en lur, typ.

Detta även på bostadsrätter och s,k, "standardvillor".
Som jag fattat så är det denna nivån som gäller, iaf här i Kronoberg. :)

Så var har du hämtat dina referenser om denna fattiga tilldelning på uttag?

Det är inte villor jag tänker på. Som exempel har jag LKFs (Lund Kommunala bostäder).

 

"Våren 2005 beslutade Telia att inte längre bygga ut det traditionella kopparnätet. LKF satsar i sin nybyggnation på telefoni i företagets eget bredbandsnät och i kabelTV-nätet. Båda teknikerna är väl beprövade. Många hushåll i Sverige ringer via kabelTV- eller bredbandsnät. De båda näten ger dig som hyresgäst ökade valmöjligheter och innebär dessutom att du kan sänka dina telefonkostnader avsevärt. Du kan använda din vanliga telefon och ta med dig ditt nuvarande telefonnummer."

 

Du använder då inte en gammal standard teleplugg utan sätter kabeln med RJ-kontakten direkt i modemet. Dvs det finns inga uttag för teleplugg med kopparledning. Jag vet inte varför du menar att det är "sniket" när det inte längre dras några nya koppartrådar?


Redigerat av agpath, 25 januari 2017 - 08:20.


#1826

Postad 25 januari 2017 - 08:23

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Tack! Har egentligen ej tid att spela på fler ställen då jag har en xbox one S och spelar på mobilen men man blir ju ändå sugen. Något speciellt bra spel du kan rekommendera för vuxna och små barn?

Är det steel series handkontroll som gäller eller finns någon mer bra?

Steel Series är att rekommendera, den kan laddas med en iPhone-kabel.

Vi spelar Skylanders Superchargers (samma som till övriga plattformar) samt några racingspel. I princip är det samma spel som finns till iPad. Minecraft är dock exklusivt för Apple TV.



#1827

Postad 25 januari 2017 - 22:15

Manor
  • Manor
  • Beroende

  • 1 225 inlägg
  • 0

Ang. Infuse på atv4:
Jag är jättenöjd med allt utom en grej. Med jämna intervaller (~10min) så hackar bilden i en 30 sekunder för att sedan bli stabil igen.
Någon tanke?


Inget svar på frågan, men hur kan du ens vara i närheten av nöjd med detta problem? Jag skulle bli komplett vansinning om det var jag som hade detta problem.

#1828

Postad 25 januari 2017 - 22:23

r_o_n
  • r_o_n
  • Forumräv

  • 535 inlägg
  • 0

Det är inte villor jag tänker på. Som exempel har jag LKFs (Lund Kommunala bostäder).

 

"Våren 2005 beslutade Telia att inte längre bygga ut det traditionella kopparnätet. LKF satsar i sin nybyggnation på telefoni i företagets eget bredbandsnät och i kabelTV-nätet. Båda teknikerna är väl beprövade. Många hushåll i Sverige ringer via kabelTV- eller bredbandsnät. De båda näten ger dig som hyresgäst ökade valmöjligheter och innebär dessutom att du kan sänka dina telefonkostnader avsevärt. Du kan använda din vanliga telefon och ta med dig ditt nuvarande telefonnummer."

 

Du använder då inte en gammal standard teleplugg utan sätter kabeln med RJ-kontakten direkt i modemet. Dvs det finns inga uttag för teleplugg med kopparledning. Jag vet inte varför du menar att det är "sniket" när det inte längre dras några nya koppartrådar?

Ok, då är det väl hyresrätter de snålat in på. Det byggs fortfarande med koppartråd, iaf gällande villor/bostadsrätter. Att almännyttan snålar är ju ganska dåligt...



#1829

Postad 25 januari 2017 - 22:29

martiin82
  • martiin82
  • Forumräv

  • 565 inlägg
  • 0

Inget svar på frågan, men hur kan du ens vara i närheten av nöjd med detta problem? Jag skulle bli komplett vansinning om det var jag som hade detta problem.


Du har en klar poäng där. Givetvis funkar det inte med detta hackande. Det jag menade var allt övrigt, presentation, smidighet osv..., jag var lite otydlig.

Wifi? Prova kabel.


Mm tanken har slått en men det är inte jättesmidigt i vårt hus med kabel, skulle vara nån sån grunka via eluttagen då... Ni andra upplever inget liknande?
Det jag reagerat på är att hackandet verkar vara jämnt cykliskt vilket i min tanke tyder på annat än wifi-strul. Det är lite väl regelbundet

#1830

Postad 25 januari 2017 - 23:22

r_o_n
  • r_o_n
  • Forumräv

  • 535 inlägg
  • 0

Du har en klar poäng där. Givetvis funkar det inte med detta hackande. Det jag menade var allt övrigt, presentation, smidighet osv..., jag var lite otydlig.


Mm tanken har slått en men det är inte jättesmidigt i vårt hus med kabel, skulle vara nån sån grunka via eluttagen då... Ni andra upplever inget liknande?
Det jag reagerat på är att hackandet verkar vara jämnt cykliskt vilket i min tanke tyder på annat än wifi-strul. Det är lite väl regelbundet

Mest som en del i felsökning....med kabel, alltså.



#1831

Postad 26 januari 2017 - 09:39

Mickys
  • Mickys
  • Forumräv

  • 943 inlägg
  • 0

Kör 3 frågor igen. Någon måste väl veta något om någon av frågorna :-)

 

Skaffade Infuse så jag kunde ersätta min boxee box. Funkar rätt bra, mkt bättre än Plex.

Har dock en fråga, Cover art till filmerna ser jättedåliga ut på alla nya filmer Jättegryniga och dåliga. Däremot på gamla filmer funkar det bra. Kan det vara för att Boxee box har hämtat bättre bilder än infuse kan göra? Även när det ligger en bild i mappen ser det kasst ut. Tips?

 

Finns det någon bra app som jag kan visa mina foton som jag har liggandes på min NAS`? Trodde infuse skulle fixa det men den tar bara filmerna jag tagit med iphone mm. Gärna någon app som gör det på ett liknande sätt som den inbyggda fotoappen för foton i icloud.

 

Appropå icloud fotoappen. Kan man skapa sina egna minnen och spela upp de som en film på ATV4 eller väljer appen själv vilka minnen som ska skapas? Jag kan ju göra en katalog o lägga bilder där i men blir ingen film av det på ATV då.



#1832

Postad 26 januari 2017 - 10:12

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Kör 3 frågor igen. Någon måste väl veta något om någon av frågorna :-)


Appropå icloud fotoappen. Kan man skapa sina egna minnen och spela upp de som en film på ATV4 eller väljer appen själv vilka minnen som ska skapas? Jag kan ju göra en katalog o lägga bilder där i men blir ingen film av det på ATV då.

Infuse vet jag inget om. Men foton. Icloud-appen visar de foton som är tagna med och delade från någon av dina andra ios-enheter, dvs iphone, ipad. ATV visar vad som finns i icloud. Punkt. Den kan inte göra något mer avancerat än att visa ett bildspel eller använda bilderna som en skärmsläckare. Vill du göra en film så får du göra det med iMovie på någon annan enhet och sedan tanka upp till iCloud. Där tar mina kunskaper slut. Jag vet inte hur iCloud-appen på ATV visar en film eller om den kan det.

 

Edit: Du måste installera iMovie Theater på Apple TV för att kunna visa filmer.


Redigerat av agpath, 26 januari 2017 - 10:14.


#1833

Postad 26 januari 2017 - 13:15

Mickys
  • Mickys
  • Forumräv

  • 943 inlägg
  • 0

Infuse vet jag inget om. Men foton. Icloud-appen visar de foton som är tagna med och delade från någon av dina andra ios-enheter, dvs iphone, ipad. ATV visar vad som finns i icloud. Punkt. Den kan inte göra något mer avancerat än att visa ett bildspel eller använda bilderna som en skärmsläckare. Vill du göra en film så får du göra det med iMovie på någon annan enhet och sedan tanka upp till iCloud. Där tar mina kunskaper slut. Jag vet inte hur iCloud-appen på ATV visar en film eller om den kan det.

 

Edit: Du måste installera iMovie Theater på Apple TV för att kunna visa filmer.

Film var slarvigt uttryckt från mig. Minnen spelas upp som en slideshow med musik till...men den har jag löst. Då återstår bara frågorna om att visa bilder på ATV4 från NAS och dålig kvalitet på Cover art från infuse...


Redigerat av Mickys, 26 januari 2017 - 13:16.


#1834

Postad 26 januari 2017 - 13:37

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Film var slarvigt uttryckt från mig. Minnen spelas upp som en slideshow med musik till...men den har jag löst. Då återstår bara frågorna om att visa bilder på ATV4 från NAS och dålig kvalitet på Cover art från infuse...

Jag använder som sagt inte infuse, men ändå: cover art hämtar den hem själv, om man inte har en .jpg-fil som metadatat är taggat med. Kvaliteten på de som hämtas automatiskt kan du inte göra något åt (?), men hittar du bättre själv så är väl det en lösning?



#1835

Postad 26 januari 2017 - 14:07

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3 989 inlägg
  • 0

Ni som använder Infuse kan den ansluta mot en plexserver över internet på samma sätt som plexklienten?

Har min plex server utdelad till lite polare och trots att jag har program som automatiskt laddar hem subs med jämna mellanrum så kunde det vara trevligt om dom mha infuse kunde göra detta själv (ifall subben är osynkad)..

 

Detta förutsätter givetvis att infuse inte endast fungerar på det lokala nätverket för då är det kört.



#1836

Postad 26 januari 2017 - 14:08

Mickys
  • Mickys
  • Forumräv

  • 943 inlägg
  • 0

Jag använder som sagt inte infuse, men ändå: cover art hämtar den hem själv, om man inte har en .jpg-fil som metadatat är taggat med. Kvaliteten på de som hämtas automatiskt kan du inte göra något åt (?), men hittar du bättre själv så är väl det en lösning?

Det konstiga är att cover art på nya filmer ser ut som skit men på lite äldre ser bra ut....



#1837

Postad 26 januari 2017 - 16:43

prelatur
  • prelatur
  • Lärjunge

  • 359 inlägg
  • 0

Om du har Itunes på datorn så kan du slå på Hemmadelning.

Nu finns meny alternativet Välj bilder att dela med Apple TV.



#1838

Postad 26 januari 2017 - 19:12

Unregistered7ad2a59b
  • Unregistered7ad2a59b
  • Användare

  • 236 inlägg
  • 0

Det konstiga är att cover art på nya filmer ser ut som skit men på lite äldre ser bra ut....

 

Samtliga coverart som Infuse förslår åt mig har hög kvalitet kan det vara så att det finns lågupplöst metadata i filmfilen?

Stäng av metadata funktionen i inställningar.



#1839

Postad 26 januari 2017 - 22:27

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0

Samtliga coverart som Infuse förslår åt mig har hög kvalitet kan det vara så att det finns lågupplöst metadata i filmfilen?
Stäng av metadata funktionen i inställningar.


Använder Infuse men inte deras media scraper, kört hela filmbibloteket på NAS:en via TMM och lagt till covers och annat relevant. Funkar riktigt bra och covers håller riktigt bra kvalité.

#1840

Postad 27 januari 2017 - 09:07

Mickys
  • Mickys
  • Forumräv

  • 943 inlägg
  • 0

Samtliga coverart som Infuse förslår åt mig har hög kvalitet kan det vara så att det finns lågupplöst metadata i filmfilen?

Stäng av metadata funktionen i inställningar.

Så kan de ju vara ja....ska testa stäng av det och se. Tack! Hur ska inställningen vara så att den plockar cover art från det vanliga stället istället för att ta bilden som ligger i mappen? Eller måste jag manuellt ta bort dessa bilder i mapparna om det nu är de som stökar?


Redigerat av Mickys, 27 januari 2017 - 09:08.


#1841

Postad 27 januari 2017 - 20:27

Unregistered7ad2a59b
  • Unregistered7ad2a59b
  • Användare

  • 236 inlägg
  • 0

Så kan de ju vara ja....ska testa stäng av det och se. Tack! Hur ska inställningen vara så att den plockar cover art från det vanliga stället istället för att ta bilden som ligger i mappen? Eller måste jag manuellt ta bort dessa bilder i mapparna om det nu är de som stökar?

 

Jag vet inte om de bilder du har stökar, det är bara att prova att flytta bilderna. Om du har en samling filmer i en mapp ska bilden till denna mapp döpas till folder.jpg eller .png



#1842

Postad 27 januari 2017 - 20:38

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Funkar det alltså inte att välja "metadata hämtning" på och "inbäddad metadata" av?

#1843

Postad 27 januari 2017 - 22:07

Unregistered7ad2a59b
  • Unregistered7ad2a59b
  • Användare

  • 236 inlägg
  • 0

Funkar det alltså inte att välja "metadata hämtning" på och "inbäddad metadata" av?

Vet inte hur det fungerar om du har lagt till coverart filer med samma namn som filmen, inbäddad metadata är det som finns i filmfilen.



#1844

Postad 30 januari 2017 - 08:30

Mickys
  • Mickys
  • Forumräv

  • 943 inlägg
  • 0

Inte hunnit testa i helgen. Ska testa ikväll hoppas jag...tack för hjälpen iaf



#1845

Postad 30 januari 2017 - 11:06

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Har noterat ett problem efter att kopplat in kabel istället för att använda wifi. Det är att vissa spel (Skylanders och Minecraft) kan slänga upp varningar om att det inte finns någon nätverksanslutning. Är det så korkat gjort att vissa appar/spel inte funkar med nätverk via kabel? De borde i princip inte veta om hur anslutningen är gjort. Det funkar så klart alldeles utmärkt att ladda ned appar och att streama via kabel.



#1846

Postad 30 januari 2017 - 11:07

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

  • 2 050 inlägg
  • 0

Har noterat ett problem efter att kopplat in kabel istället för att använda wifi. Det är att vissa spel (Skylanders och Minecraft) kan slänga upp varningar om att det inte finns någon nätverksanslutning. Är det så korkat gjort att vissa appar/spel inte funkar med nätverk via kabel? De borde i princip inte veta om hur anslutningen är gjort. Det funkar så klart alldeles utmärkt att ladda ned appar och att streama via kabel.

 

 

Nej det är en omöjlighet. Låter mer som att du har en defekt kabel eller router.



#1847

Postad 30 januari 2017 - 11:12

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Nej det är en omöjlighet. Låter mer som att du har en defekt kabel eller router.

Jag känner att det lutar åt det hållet. Glappar kabeln tex så märks det förmodligen inte vid buffrad streaming medan andra appar kan var känsligare för det.



#1848

Postad 04 februari 2017 - 20:04

Spygg
  • Spygg
  • Forumräv

  • 535 inlägg
  • 0

Jag har aldrig vare sig köpt eller hyrt en film via iTunes, men funderar nu på att göra det. Dock vill jag gärna veta var texten brukar ligga innan jag gör det, då jag har en 2,40:1-duk och helst vill ha den i bild. Någon som på rak arm vet detta?



#1849

Postad 05 februari 2017 - 11:41

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 568 inlägg
  • 0

Texten brukar ligga både i och utanför bilden.

 

Bifogad fil  Skärmavbild 2017-02-05 kl. 11.36.37.png   547,23K   0 Antal nerladdningar



#1850

Postad 05 februari 2017 - 20:54

Spygg
  • Spygg
  • Forumräv

  • 535 inlägg
  • 0

Texten brukar ligga både i och utanför bilden.

 

attachicon.gifSkärmavbild 2017-02-05 kl. 11.36.37.png

Fan. Och den är inte flyttbar, antar jag?





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.