Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sony KV-32FX66 ägare, hur var er nya tv?

20 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sony KV-32FX66 (TV) 1 8,29 (34) Inga priser

#1

Postad 05 december 2002 - 20:28

Unregistered0e01b726
  • Unregistered0e01b726
  • Lärjunge

  • 262 inlägg
  • 0
Hej!

Igår fick jag min Sony KV-32FX66. Hade mycket att stå i under dagen men till kvällen blev det att koppla in nyförvävet. Gissa om jag blev chockad när jag slog på den. Jag som gått och studerat den hos diverse tv-handlare innan jag beställde. Det jag möttes av var en helkass bild!!! [:D!]
När jag väl kommit igång och kopplat upp DVDn så börjar jag gå igenom inställningarna i tvn. I Bildinställningsmenyn är kontrasten på max i Live, Personlig och Film! Ska det vara så från fabriken eller var det bara mitt ex? Med sådana inställningar lever inte bildröret länge. Efter att ha valt personlig och justerat in tvn så fick jag faktiskt till en VÄLDIGT BRA bild!! [:)] Glad ihågen tittade jag mig igenom A Knights Tale och direkt när den var slut åkte Toy Story 2 in. Helt otroligt vilket djup det är i bilden och knivskarpa konturer och färgerna är klockrena inga överslag åt något håll. Något som jag dock irriterar mig på är att bilden verkar flimmra. Man märker det ibland och om man tar upp menyerna i tvn märks det extra mycket. Går det till sig eller hur har ni andra Sony ägare haft det? Finns det någon möjlighet att ändra ljus inställningen på Film läget i bildmenyn?

Tacksam för svar!

#2

Postad 05 december 2002 - 20:41

Unregistered1b5b9519
  • Unregistered1b5b9519
  • Användare

  • 213 inlägg
  • 0
Hej!

För att få svar på alla dina frågor och några till så kolla på den bästa hemsidan man kan tänka sig om man har en Wega-tv. På [url="http://"http://www.kv32tweak.freeuk.com/"]KV 32 Tweak[/url] hittar du hela servicemenyn m.m.

Så! Nu har du att göra i några timmar.
Lycka till!

#3

Postad 05 december 2002 - 22:28

Unregisterede24f5ea0
  • Unregisterede24f5ea0
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Tjenare!
Jag har också en helt ny FX 66. Kontrasten var precis som du säger ställd på max. Har ingen aning om det ska vara så.

Jag har dock en annan fundering. Det är någon konstig ton med ganska hög frekvens, i min tv. En kompis trodde att det var ifrån en nätdel. Själv har jag ingen aning. Jag kan dock inte tänka mig att det ska vara så här. Det är alltså såpass högt, så jag måste höja volymen på tv:n ordentligt för att det ljudet ska "väga över".

#4

Postad 06 december 2002 - 04:27

Unregistered0e01b726
  • Unregistered0e01b726
  • Lärjunge

  • 262 inlägg
  • 0
MathiasH: Jag har också en ljus ton från min tv. Misstänker som du att den kommer från nätaggregatet. Är tyvärr rädd att det ska vara så. Har läst trådar där folk klagat på precis det här. Sony kanske mäter upp tvn innan de skickar ut den på marknaden. Och att de under mätningen ställer upp kontrasten på max? Skulle kunna förklara det den extrema kontrasten. Har tittat lite tv nu under kvällen. Och flimmret jag hade tidigare syntes inte till. Börjar tro att någon av inställningarna i min dvd inte är rikigt schysst.

#5

Postad 06 december 2002 - 08:42

Unregisteredd5c16aad
  • Unregisteredd5c16aad
  • Lärjunge

  • 391 inlägg
  • 0
Från digital källa är den svinbra men från analog är den helt värdelös tycker jag!!!

#6

Postad 06 december 2002 - 11:21

2Late
  • 2Late
  • Användare

  • 226 inlägg
  • 0
Jag är nöjd med tvn, fast jag tycker inte att jag har nåt djup i bilden. Inte om man jämför med phiips 8807. Philipsens djup är det värsta jag sett.

#7

Postad 06 december 2002 - 18:17

Gäst_jedi_*
  • Gäst_jedi_*
  • 0
Precis som så många andra så drabbades även jag av det numera kända Sonytjutet som kommer från nätaggregatet. Fick lämna in TV hos service eftersom man till slut fick hjärnblödning av ljudet. Det hela slutade med att dom fick skicka en helt ny TV som låter, dock inte lika mycket som den gamla. Verkar som om man helt enkelt får köpa detta faktum. Annars är jag numera nöjd med min Sony.

#8

Postad 06 december 2002 - 19:06

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

  • 3 439 inlägg
  • 0
Jag tycker det är konstig det där med "SONY-tjutet". Jag har inget problem med det och inte någon av de fyra andra apparaterna jag testade i butik hade detta problem. Tre av dessa fyra testade jag ute på lagret och där var det tyst så att det var bullring och så kan jag inte säga att det var.

Är mycket nöjd med min FX66. Håller med electropop lite angående att analog källa blir lite dåligt, men dock inte, citat, "helt värdelös". När man kollar på DVD är det den bästa TV jag vet. [;)]

#9

Postad 07 december 2002 - 01:38

metal
  • metal
  • Forumräv

  • 639 inlägg
  • 0
En positiv sak med Philips WS apparater är att de i alla fall är helt knäpptysta! Man har hör ingenting från dem!

#10

Postad 07 december 2002 - 12:04

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

  • 3 439 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by metal
En positiv sak med Philips WS apparater är att de i alla fall är helt knäpptysta! Man har hör ingenting från dem!


Tycker det är likadant med min FX66. Den är tyst som bara den. (min är det i alla fall).
Enda gången den låter är när man sätter på den med huvudströmbrytaren. Då låter den "boooiink!!" ganska högt. [:)]

#11

Postad 07 december 2002 - 22:06

metal
  • metal
  • Forumräv

  • 639 inlägg
  • 0
Samma på Philips.... ett slags "Boooiink" ljud. Låter typ som någon fjäder. Sedan dröjer det kanske 10 sek tills man hör att det knäpper till.

#12

Postad 08 december 2002 - 00:34

Unregistered6e767bf1
  • Unregistered6e767bf1
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
Har själv en LS 65 E och kan inte höra nåt tjutande ljud ur den. Ang. dom våldsamma inställningarna från fabrik så kan jag inte tänka mig annat än att dom är gjorda för att ge en klatschig bild i butik med deras spots som stör kontrasten annars, att använda fabriksinställningarna hemma känns för mig helt uteslutet.

Jag eftersträvar en så neutral & verklighetstrogen bild som möjligt & uppnår bara den genom att dra ned kontrasten ganska så kraftigt, jag kör ca 42% ljus, samt 40% på färg & kontrast på min Sony. Då tycker jag att det känns neutralt, när jag är hos min Thomsonkompis som kör fabriksinställning så blöder mina ögon efter halva filmen (lätt överdrivet), dessutom så ser alla scener ut som dom är tagna i strålande solsken utom solskensscenerna, dom ger skenet av en kärnexplosion.

Överhuvudtaget så tycker jag (personlig åsikt) att det ofta fläskas på för mycket kontrast & färg.

Ang. boinket som hörs när man slår på apparaten så antar jag att den avmagnetiserar bildröret vid påslag, sk degauss som görs vid påslag av dataskärmar (kan även göras manuellt). Denna manöver på dataskärmar brukar ge detta ljud ifrån sig.

Mvh, Larsa.

#13

Postad 08 december 2002 - 00:40

Unregistered33422
  • Unregistered33422
  • Amatör

  • 88 inlägg
  • 0
Brytpunkt till eventuella köpare av t ex Sony FX-66 (långt, som vanligt [:)])

Det är ju så att vi alla är mer eller mindre känsliga för olika saker, självklart är det så. Det är inte speciellt objektiv information om någon säger sig ha problem med en tjutande TV eller knaster i högtalaren eller vad det nu kan vara.
För egen del är jag ganska känslig (kräsen), speciellt när det gäller ljud och bild, t ex är en bildfrekvens på under 75Hz på en datorskärm generellt ganska jobbigt för mig, medan det för många andra upplevs som helt flimmerfritt även om det är en ljus bild som visas. Ett exempel bara. En del märker det om man påtalar det, men de kanske inte störs av det medvetet (omedvetet kan man nog dock störas ändå, men symptomen kan bli andra, t ex trötthet mm, istället för direkt irritation pga "problemet". Nackdelen kan ju då bli att man inte vet vad t ex tröttheten beror på.. För och nackdelar med att vara känslig/okänslig, helt klart!)
Vad gäller ljud så upplever vi ljud mycket olika, en surrande/pipande TV, som någon blir galen på, blir någon annan inte det, trots att de piper lika mycket om man skulle mäta ljudet. Dels kan det finnas fysiologiska hörsel-förklaringar, dels kan det bero på annat i kroppssammansättningen som gör att man inte uppfattar något som störande, men man kanske hör/ser det ändå om någon påtalar det.

Vet man med sig att man är känslig för vissa saker så gör man rätt i att lyssna på kritik av det här slaget från användare, men vet man med sig att man inte är så "kinkig" så bör man nog mer eller mindre helt bilda sig en egen uppfattning grundad på egna erfarenheter. Men som de flesta (tror jag iaf) vill man ha en så bra produkt som möjligt, utan plumpar i protokollet från varken testföretag eller slutanvändare, även om det rör saker som kanske inte betyder något för dig i slutändan. Det kan vara lätt att bli avskräckt.

Obs, inlägget är ingen kritik till vad som sagts ovan. Det kan bara vara bra att bryta lite, annars tenderar det att bli pajkastning mot olika märken/modeller pga av ett problem som kanske bara ett fåtal upplever, vilket kan få vem som helst att reagera negativt medvetet/ omedvetet, om man t ex går i köptankar och kanske riktat in sig helt på att modell xyz123 f ö verkar vara ens dröm på många sätt och vis.

Självklart ska man stå på sig om man köpt en produkt som man inte är nöjd med, även om det inte visar sig vara något tekniskt fel på den vid en eventuell retur, för vilket företag har inte som policy att ha nöjda kunder när det väl kommer till kritan [|)] (finns tyvärr ett och annat har jag märkt, men dit går man ju inte gärna igen nästa gång..[:D]).

Mvh.

#14

Postad 15 december 2002 - 01:31

Unregistered6e767bf1
  • Unregistered6e767bf1
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
Håller med föregående talare men likt förbaskat så finns ett problem. Philipsägarna snackar om dimstaplar, Sonyägarna snackar om ett surrande ljud & geometrifel!

Som Sonyägare så ser jag ett lätt geometrifel som jag dock har överseende med, resten är ju så bra. Nåt surrande har jag inte på min LS-65:a så jag är nöjd.

Sedan så kan jag mycket väl tänka mig att många svenssons sitter hemma med dessa apparater & är jättenöjda, men det var en annan sak.

Larsa.

#15

Postad 15 december 2002 - 02:34

Unregisterede5458e74
  • Unregisterede5458e74
  • Lärjunge

  • 262 inlägg
  • 0
En lite fråga bara... är det verkligen värt det att lägga 12-15 tusen på en 32" widescreen när man har en 28 vanlig... jag menar, man är ju nästan uppe i projektor / rptv?

#16

Postad 15 december 2002 - 04:51

Unregistered6e767bf1
  • Unregistered6e767bf1
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
Med viss risk att jag startar en storm just nu så måste jag säga att jag inte kan förstå detta snack om att storleken är det viktigaste med hembio. Jag har än idag inte sett nått som varit i närheten av min Sony 32-tummare vad det gäller svärta & skärpa när jag tiiitat på projektorer & plasma.

Utan att nånsin ha sett en crt-projektor så vill jag ändå säga att är man ute efter den yppersta kvaliten så är det nog värt att lägga 12-15-tusen på en traditionell 32:a. Att sedan en crt kostar nästan lika myket som min 2 år gamla Toyota är en annan sak.

LCD:projektorer, usch!

Kom igen, hit me!

#17

Postad 15 december 2002 - 14:47

Unregisterede5458e74
  • Unregisterede5458e74
  • Lärjunge

  • 262 inlägg
  • 0
jo, jag tror inte för en sekund att man får samma skärpa på en lcd-projektor för 15-20 k... men frågan är om det är värt 13k för 4 tum extra?!
om ens det...

#18

Postad 15 december 2002 - 15:12

Unregistered0e01b726
  • Unregistered0e01b726
  • Lärjunge

  • 262 inlägg
  • 0
Med en större bild så blir det mer bio! Men sedan är frågan hur mycket börsen och kvaliteten på bilden får lida. Jag tycker att det är värt att köpa en bra 32" men det är bara min personliga åsikt. [;)]

#19

Postad 15 december 2002 - 17:20

Gäst_jedi_*
  • Gäst_jedi_*
  • 0
Men det är svårt att jämföra en widescreen med en projje. Visst känns det mer bio med en större bild men andra kanske eftersträvar skärpan. Precis som du säger ACat så får ju faktiskt börsen och smaken spela in.

#20

Postad 11 januari 2003 - 02:09

Unregistered412c1fb0
  • Unregistered412c1fb0
  • Amatör

  • 77 inlägg
  • 0
Jag måste säga att jag är otroligt nöjd med min TV. Bilden från min Xbox är bra tycker och jag kör ändå med kompssit ska väl köpa en RGB-kabel snart..Jag har märkt att TVn måste ha bra antennsignal för att få bra bild så på kanal 1 & 2 är det bra bild men på 4:an är det rätt kasst. Men digital TV har ju de flesta nuförtiden ändå och då blir det jaävligt bra bild på den fronten också.

Nu till nackdelarna:
Tyvärr så lider Tvn av sk ledsen mun men det får man väl stå ut med tycker jag är ju inte så där jättesynligt. Något surrande har jag då aldrig stött på.

Så stick iväg och köp en FX66:a.

SONY RULES!!

#21

Postad 27 december 2006 - 23:10

flugfiskarn
  • flugfiskarn
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Måste skriva å säga att en tv för dom här pengarna jämfört med en platt, oavsett lcd lr plasma så får man ingen bättre bild :)
Har haft min i 4 år och det finns inget som skulle få mig att byta ut den.
Möjligen en ordentlig tipsvinst då :)

De blev ingen tipsvinst, men en ny tv likaväl. Köpte en Samsung F86 å kan bara säga: Detta är nog det bästa som finns :)

Redigerat av flugfiskarn, 23 mars 2008 - 09:56.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.