Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Samsung LCD-TV 2018, QLED försök 2

646 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#551

Postad 09 oktober 2018 - 23:34

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

BTW så har dom faktiskt "fixat" HarryPotter. Vet inte varför jag upplevde detta som fixat med 1135 och så att det var tillbaka med 1153.3, men har testat igenn nu flera gånger och scenen blir inte så mörk så bilden försvinner. Däremot ser man ofta i denna film att dimmingen jobbar hårt, dvs man ser den kryper in på sidorna och det stör. Jag har bara sett detta i just HarryPotter och en episod av en serie (vilket var mycket mera mildt) men utan att ha någon referens så skulle jag säga att den fortfarande gör HarryPotter-filmen för mörk i kanterna ibland, även om nu bilden syns bra så tycker jag det blir väldigt mörkt i kanterna en del gånger (kolsvart) och tror absolut detta är mer än det ska vara.

 

Det är på rätt väg men inte helt framme.

 

Men oavsett så betalar jag gärna det priset för att få denna svärta den har i allt annat material, men det optimala hade nog vart att ge oss möjligheten att stänga av dimmingen eller en slider just för dessa sällsynta men svåra filmer.


Redigerat av Demon Slayer, 09 oktober 2018 - 23:35.


#552

Postad 10 oktober 2018 - 09:25

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Det är ju upp til var och en, 

Det är alltid upp till var och en men du har ju trots allt undrat mkt över korrekt bild på sistone (och börjar med att säga att "riktig bild" kräver gråskalekalibrering) så därför såg det lite lustigt ut när det helt plötsligt inte var så relevant längre.

 

"Rekommenderade inställningar", oavsett om de är av typen "det här såg ju schysst ut" eller "min kalibrering", borde rimligtvis vara framtagna efter ett enhetligt syfte/en enhetlig målbild. I ditt fall så svajar syftet/målbilden, det är därför jag och Filmsamlaren börja tjafsa med dig. ;) (inget ont menat med "gnället", förstås - vill bara hålla dig som intresserad vaken och på hugget lite :))

 

Men jag tycker nog att Mario ser lite mera overklig ut hursomhelst än vad riktiga skådespelare gör.

 

Ja men SvampBob Fyrkant ser ju mer overklig ut än Mario... ;)

 

Detta har naturligtvis inget med kalibrering att göra, syftet med kalibrering är korrekt återgivning. Huruvida det man tittar på ser naturligt eller onaturligt ut är helt och hållet upp till skaparen av materialet.

 

Men det är inga som helst problem att ställa SDR-game-mode helt likt som SDR-film.

 

Gött så!

 

Men varför måste du ha samma för Nintendo och PS? Allt går via stärkare eller?


Redigerat av pacman, 10 oktober 2018 - 09:26.


#553

Postad 10 oktober 2018 - 10:48

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

För mig är det superviktigt med korrekt bild til film/serier när jag ser på männinskor då man direkt ser om hudtoner är fel. Jag bryr mig också om att se det som skaparen har avsett. Därav är det "viktigt med gråskalekalibrering för film-läget och det räcker inte med att bara kopiera dom inställningar jag skriver här under" -borde kanske vara mer korrekt skrevet.

 

Jag har igentligen alltid tyckt att det har vart lika viktigt i spel, men som jag sa så har HDR fuckat upp detta lite grand. Det betyder inte att detta är mitt slutgiltiga beslut för resten av liven, men idag så såg det konsigt ut när man spelade ps4 och så svitsjade til Nintendo om den skulle haft samma modus som film (vilket man kan).

 

Game-mode som standard är otroligt ljusstarkt att man får chock första gången man testar. Det jag då gjorde var att tona ned detta både på PS4 och Nintendo men jag gick inte all-in på Nintendot (all-in hade vart film-läge). Denna målbild/syfte är lite mera luddig då jag inte vet vad standard nits är för spel och redan här måste jag justera ps4-bilden lite på en höft och målet var då att behålla så mycket ljus som möjligt (då detta verkar vara praksis för HDR) men kunna spela utan att få ont i ögonen. Mitt syfte är att PS4 har HDR och det ska man inte fucka med (och redan här så har man förstört min möjlighet att ha kontroll över bilden, på Kuron körde jag konstant 100nits til alla spel och samma modus) och jag vil att de ska vara mest möjligt lika i uppfattad färgåtergivning och generell bild. Men som jag också sa så var det inte så mycket färger som det såg ut ifrån inställningarna, det var för att jag hade en annan CMS-inställning i botten och efter korrigering så har nu det läget samma färg-inställning som film. Det som ger mera pop är igentligen mera nits.

 

Så troligtvis är nits för SDR-spel 120 och för HDR - "the sky is the limit" och om jag justerar lägena på det sättet så kommer PS4 att ge synproblem och Nintendot att se blaskigt ut om man byter från det ena til det andra. Så ja, just i spel har jag lite mera spelrum vad gäller korrekt bild, men jag vil fortfarande ha:
* Riktiga färger
* Ingen auto kontrast
* Korrekt gråskala
* Korrekt skugginformation

 

Däremot kan jag tumma lite på:
* Sharpness
* Nits
 

 

Nej allting går inte via förstärkare. PS4 måste gå direkt til tv för att få autoswitching av game-mode. Nintendot kan få autoswitching av game-mode om den går rätt inn i tvn, men eftersom Nintendo Switch "bara" kan ge ut PCM (vilket är bättre igentligen och ett okomprimerat format) och inte bitstream så kan man inte få 5.1 via ARC. 5.1 via ARC går bara med bitstream som PS4 ger ut. Därför sitter Nintendo Switch i förstärkaren och jag måste manuellt byta til game mode eftersom tvn ser Yamahan som 1 enhet och den har ju även film och tv i sig.



#554

Postad 10 oktober 2018 - 10:55

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

 

Ett tips angående SDR-spel är att Switch och övriga Nintendo-konsoler sedan Wii U (även Mini-konsolerna) skickar ut RGB i videonivåer. Om du har ställt in din PS4 på att skicka ut RGB i fullnivå kommer nivåerna inte att vara detsamma. Jag använder fullnivå för allt spelande, inte minst då OSSC och XRGB-Mini använder det.

 

Jag kollade lite på detta igår och Nintendo Switch kan ställas i limited/full/auto.

Dessutom verkar tvn ha en egen auto-justering av vilken nivå man ställer in, det verkar ganska konstigt men den har tror det heter "Normal" och "Låg" men det konstiga är att den skiftar vad dessa betyder. Om jag kör ut "full" så kommer tvn att tycka att detta är "Normal" och då blir "Låg" til "limited. Men om jag kör ut "limited" ja då blir detta "Normal" och "Låg" blir til "full". Väldigt förvirrande.



#555

Postad 10 oktober 2018 - 11:50

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 0

Dessutom verkar tvn ha en egen auto-justering av vilken nivå man ställer in, det verkar ganska konstigt men den har tror det heter "Normal" och "Låg" men det konstiga är att den skiftar vad dessa betyder. Om jag kör ut "full" så kommer tvn att tycka att detta är "Normal" och då blir "Låg" til "limited. Men om jag kör ut "limited" ja då blir detta "Normal" och "Låg" blir til "full". Väldigt förvirrande.

 

Välkommen till klubben! :D

 

"Normal" på Samsung är videonivåer 16-235 ifall det är en YCbCr-signal och är datornivåer 0-255 ifall det är en RGB-signal. Men detta verkar påverkas av metadata i signalen. Så reglaget kunde ha ha hetat "rätt" och "fel" där "fel" blir rätt-ifall-det-är-fel-från-början.

 

Det bästa är när reglaget är utgråat och det uppenbarligen är så att TV:n tolkar fel omfång. Lycka till att ankra nivåerna rätt när Ljus-reglaget endast har 11 steg...



#556

Postad 10 oktober 2018 - 12:59

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0
Det ser ut som att alla källor kör limited nu och har samma svartnivå. Har satt det explicit istället för "auto" och "kontrollerat" med att skifta tvns 2-lägen. För visst ska bilden bli felaktigt ljusare när jag ställer tvn fel? Eller. Jag har svart vid 16 och byter på tvn til 0, då är 16, 16 enheter ljusare.

Redigerat av Demon Slayer, 10 oktober 2018 - 12:59.


#557

Postad 10 oktober 2018 - 13:19

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 0

Jag har svart vid 16 och byter på tvn til 0, då är 16, 16 enheter ljusare.

 

 

Är inte hundra på vad du menar med "byter på tvn till 0":

 

Men det du beskriver är att första alternativet du hade aktivt kör videonivåer och andra alternativet du växlade över till kör TV:n datornivåer. Men detta måste sättas i relation du vad du kör i källan och att du kan lita på att källan gör rätt - för det förekommer att källan kör en nivå men flaggar en annan.



#558

Postad 10 oktober 2018 - 13:43

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

* Jag kör "limited" på källan.

* Tvn står på ett visst läge - Bilden har korrekt svartnivå.

* Jag byter läge på tvn (som jag antar är från "limited" til "full" men rör inte källan som fortfarande sänder "limited") och bilden blir felaktigt för ljus.

 

Då sänder källan faktiskt "limited" eftersom det omvända hade gett black crush? (såvida inte alla källor sänder fel och tvn automatisk korrigerar då :blink: men ser det lite osannolikt att 4 oberoende källor sänder fel.)



#559

Postad 10 oktober 2018 - 14:18

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 0

Ja, det låter troligt med att flera källor ger likvärdig respons. Fördelen med en testsignalgenerator - man vet vad källan skickar och kan direkt dra slutsatser om displayens respons.



#560

Postad 10 oktober 2018 - 15:24

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Försöker hänga med vad ni pratar om men för mig är detta rena grekiskan  :D 

Hur som helst.... Ang Stativet till Q9FN...... det är ju absolut inte fult, men kanske opraktiskt om man vill ha tex en soundbar eller något framför tv, eller är det bara jag som reagerat på det ?

Samt så verkar den lite vinglig ?



#561

Postad 12 oktober 2018 - 08:18

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Ok ... denna fråga kanske är dum, men jag kan inget detta .

Var på maxi och skulle handla inför helgen, får då syn på något som kallades för apple TV.
När jag läser bakpå står vad den stödjer osv..... där står bland annat att den stödjer tex DV ( Dolby Vision )

Vet ju att tex Samsung inte har detta utan har enbart HDR10
Men om man har en sådan.... kan man då se på filmer med DV på en samsung ?

Vågar knappt posta detta, då man är amatör inom detta .. :rolleyes:  :wub:  :P 

 



#562

Postad 12 oktober 2018 - 09:44

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Allt i kjedjan måste stödja DV för att det skal funka, det betyder att du aldrig kan få DolbyVision på en tv som inte stödjer detta, verkar som att det ligger metadata i HDR-strömmen som berättar för tvn hur varje bild ska se ut, och den DV-data kan då inte tvn läsa ut, så det hjälper inte att den skickas.

 

AppleTV är vad jag förstått en boks som du kan streama med, f.eks Netflix, HBO, Itunes movies osv allt i ett bra fungerande gränsesnitt. Men om man vil ha Atmos eller något annat än DolbyDigital+ så måste man koppla via surround-förstärkare, och då måste den också stödja alla format man ha ut. Om du kopplar direkt til tvn så måste tvn skicka tilbaka ljudet via ARC och då stödjs idag bara DolbyDigital+ på Samsungen. I teorien kan dom uppgradera til bättre stöd men det är ett longshot. Om du kör optisk från tv til f.eks en soundbar så blir det ingen skillnad för dig hur du kopplar eftersom optisk bara stödjer DolbyDigital 5.1



#563

Postad 12 oktober 2018 - 10:36

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Apple TV konverterar från DV till HDR10 i de fall displayen inte kirrar DV.

#564

Postad 12 oktober 2018 - 10:40

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Allt i kjedjan måste stödja DV för att det skal funka, det betyder att du aldrig kan få DolbyVision på en tv som inte stödjer detta, verkar som att det ligger metadata i HDR-strömmen som berättar för tvn hur varje bild ska se ut, och den DV-data kan då inte tvn läsa ut, så det hjälper inte att den skickas.

 

AppleTV är vad jag förstått en boks som du kan streama med, f.eks Netflix, HBO, Itunes movies osv allt i ett bra fungerande gränsesnitt. Men om man vil ha Atmos eller något annat än DolbyDigital+ så måste man koppla via surround-förstärkare, och då måste den också stödja alla format man ha ut. Om du kopplar direkt til tvn så måste tvn skicka tilbaka ljudet via ARC och då stödjs idag bara DolbyDigital+ på Samsungen. I teorien kan dom uppgradera til bättre stöd men det är ett longshot. Om du kör optisk från tv til f.eks en soundbar så blir det ingen skillnad för dig hur du kopplar eftersom optisk bara stödjer DolbyDigital 5.1

 

 

Apple TV konverterar från DV till HDR10 i de fall displayen inte kirrar DV.

 

Tack var nästan det jag misstänkte, men var tvungen att fråga er lite mer experter på detta ;) 
Tack för svaren !



#565

Postad 14 oktober 2018 - 16:10

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

https://www.youtube.com/watch?v=fWjyYoD8MhY



#566

Postad 14 oktober 2018 - 19:28

ruva
  • ruva
  • Mästare

  • 2 786 inlägg
  • 0

https://www.youtube.com/watch?v=fWjyYoD8MhY

 

Fattar inte varför ena TV:n skulle stå så fönstret speglar och den andra inte.



#567

Postad 14 oktober 2018 - 22:17

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

  • 1 002 inlägg
  • 0

https://www.youtube.com/watch?v=fWjyYoD8MhY

En av anledningarna till varför jag tog bort youtube videos där man jämför olika tv apparater.

i varje video där jag filmade 500Men och Q9an sida vid sida så visade Q9an en förvrängd vitballans åt det mer varma hållet

500Men såg mer kall ut.

Båda tv apparaterna såg identiska ut i vitballansen när man kollade på dom.

500Men såg ut ungefär som den gör i vanliga fall även på en video.

Sensorn i kamerorna är gjorda för att få till snygga foton inte korrekt vitballans och färger från en tv bild.

OLED och QLED har desutom helt olika spektra och kommer aldrig att se likadana ut på en video.

Att OLED oftast ser blåaktig ut på videos antar jag beror på att sensorn plockar upp den övervägande höga blåa energin hos OLED.

Blå färgs energi är mycket högre än Grön och Röd på en OLED.

QLED har en mer neutral energi för Röd Grön och Blå.

 

kikar även på vinklarna i videon 

Q9an i den vinkeln har redan där tappat i kontrast tyvärr

så kass är betraktningsvinkeln.

 

Finns det inga kommentarer från ägaren som filmade tv apparaterna om hur dom egentligen skilde sig så kasta videon i i soppåsen direkt.


Redigerat av sune bejas, 14 oktober 2018 - 22:25.


#568

Postad 15 oktober 2018 - 04:15

Korvis
  • Korvis
  • Forumräv

  • 839 inlägg
  • 0

Apple TV konverterar från DV till HDR10 i de fall displayen inte kirrar DV.


Nån som vet om även Nvidia Shield funkar på det sättet?

#569

Postad 16 oktober 2018 - 17:53

Unregisterede5a2c6ee
  • Unregisterede5a2c6ee
  • Användare

  • 188 inlägg
  • 0

Vad tror ni QE65Q9FN kommer kosta under Black Friday?



#570

Postad 16 oktober 2018 - 18:11

Gallo69
  • Gallo69
  • Forumräv

  • 629 inlägg
  • 0

Vad tror ni QE65Q9FN kommer kosta under Black Friday?

24990:-?


Redigerat av Gallo69, 16 oktober 2018 - 18:12.


#571

Postad 16 oktober 2018 - 18:12

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Om detta är förra årets modell: QE65Q9F så såg det så här ut:

 

Sirka 38 000,- före BF

Gikk ner til 27 000,- runt BF

Höll sig där lite til och från til Januar 31. 2018: 22 000,- som ser ut att vara det billigaste den har vart.

 

Årets modeller droppade innan BF och om historiken ska hålla i sig så har den kansje några tusingar att gå på, men det kan lika gärna komma rätt före jul tänker jag personligen. Kan ju också bero lite på vad butikerna har för andra modeller som dom vil fronta. Imho tror jag inte Samsung chocksänker vid BF just för att dom sagt att prisen ska hålla sig, men dom kan ju vara sneaky, det vore en pungspark för dom som lyssnat dock.


Redigerat av Demon Slayer, 16 oktober 2018 - 18:13.


#572

Postad 16 oktober 2018 - 18:52

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Ska bli spännande att se hur mycket den sjunker i pris på BF.
Det verkar vara en grym tv.
 



#573

Postad 19 oktober 2018 - 16:02

Tore3
  • Tore3
  • Forumräv

  • 856 inlägg
  • 0
Samsung har slängt med en mobil värd 9K till sina Qleds under september så där får man ett hum om sänkning på priset, frågan är bara när. BF...?

#574

Postad 19 oktober 2018 - 17:05

magi
  • magi
  • Forumräv

  • 681 inlägg
  • 0
Priset på 9000:- kanske inte riktigt är sant. Samsung vill väll bli av med ett för stort lager innan nästa modell ska släppas.

#575

Postad 19 oktober 2018 - 17:24

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Förra året fick man med soundbar och iår fick man en s9. Jag fick 5500,- för min oöppnad på begagnatmarknaden. MEN detta var innan sänkningen. Eller det vil säga det var fram til efter sänkningen (på 75") til 54999,- då hade dom den kampanjen, men efter dom sänkte igjenn til 45000 så har kampanjen upphört. Hur mycket dom har att gå på rent konkret innan dom går i minus är idag ungefär 50% av priset, men det stämmer inte riktigt för om dom skulle sälja alla tvs til det priset så går dom bara +-0 på själva tilverkningen, men dom måste också räkna in R&D, marknadsföring osv vilket är en enorm kostnad spesiellt på alla stora mässor, helsidesreklamer osv. Dessutom kanibaliserar dom då på egen marknad dvs f.eks q8 och q7, så jag har svårt att tro att 75" nånsin kommer kosta under 25000 innan den ersätts av andra modeller.



#576

Postad 19 oktober 2018 - 17:53

Tore3
  • Tore3
  • Forumräv

  • 856 inlägg
  • 0
Ja sänkningen på 75Q9 till 45K gjordes en vecka innan kampanjen på S9 gick ut enl prisjakt.

#577

Postad 19 oktober 2018 - 19:24

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Man var tvungen att ha fått tvn också då man använde serienumret på kampanjesidan för att få telefonen.



#578

Postad 19 oktober 2018 - 21:49

JockeJ
  • JockeJ
  • Beroende

  • 1 482 inlägg
  • 0

Man var tvungen att ha fått tvn också då man använde serienumret på kampanjesidan för att få telefonen.


Man kunde registera sitt köp för att få mobilen Oktober ut har jag för mig att jag läste. Men köpet ska såklar var gjort under kampanjtiden.

Redigerat av JockeJ, 19 oktober 2018 - 21:50.


#579

Postad 22 oktober 2018 - 06:23

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Jag och frugan var inne på Elgiganten för att kolla på en micro.
Passade då på att visa henne Q9FN fast i 55 tum.... och tom hon blev imponerad, som överhuvudtaget inte har något som helst tv intresse .

Den vi i så fall ska ha blir ju då 65 tum.....men man går ju och funderar på att är den verkligen värd dom 30.000 kr  :unsure: 
 



#580

Postad 22 oktober 2018 - 07:07

Zerox_no1
  • Zerox_no1
  • Mästare

  • 3 103 inlägg
  • 0

Jag och frugan var inne på Elgiganten för att kolla på en micro.
Passade då på att visa henne Q9FN fast i 55 tum.... och tom hon blev imponerad, som överhuvudtaget inte har något som helst tv intresse .

Den vi i så fall ska ha blir ju då 65 tum.....men man går ju och funderar på att är den verkligen värd dom 30.000 kr  :unsure: 
 

 

Går säkert för omkring 25k på bf.



#581

Postad 22 oktober 2018 - 08:33

Gallo69
  • Gallo69
  • Forumräv

  • 629 inlägg
  • 0

Jag och frugan var inne på Elgiganten för att kolla på en micro.
Passade då på att visa henne Q9FN fast i 55 tum.... och tom hon blev imponerad, som överhuvudtaget inte har något som helst tv intresse .

Den vi i så fall ska ha blir ju då 65 tum.....men man går ju och funderar på att är den verkligen värd dom 30.000 kr  :unsure: 
 

Den går ju att få för 26990:- på Komplett med rabattkoden...https://www.komplett...v-qe65q9fnatxxc

Så bara vänta tills den kommer ner på mer humana priser...mellan 20000-25000:-


Redigerat av Gallo69, 22 oktober 2018 - 08:39.


#582

Postad 22 oktober 2018 - 08:54

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Går säkert för omkring 25k på bf.

 

 

Den går ju att få för 26990:- på Komplett med rabattkoden...https://www.komplett...v-qe65q9fnatxxc

Så bara vänta tills den kommer ner på mer humana priser...mellan 20000-25000:-

 

Ja...men när kom Q9FN ut , dvs hur länge har den funnits i Sverige ?
Menar hur länge brukar det ta innan dom sänker priserna tro ?

 



#583

Postad 22 oktober 2018 - 09:00

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0
Brukar vara:
× Innan BF
x nåra tusen till på BF
x några tusen til för jul
x helt i kjällaren runt jan-feb
x produktet försvinner

Dettär min uppfattning av hur prishistoriken ser ut baserad på Prisjakt....lite upp och ner men sirka så.

Redigerat av Demon Slayer, 22 oktober 2018 - 09:00.


#584

Postad 22 oktober 2018 - 10:36

Gallo69
  • Gallo69
  • Forumräv

  • 629 inlägg
  • 0

Ja...men när kom Q9FN ut , dvs hur länge har den funnits i Sverige ?
Menar hur länge brukar det ta innan dom sänker priserna tro ?

 

Samsung 65" Q9 har funnits i Sverige 6-7 månader.

Den har sänkts från 43000:- till 29500:-. Så -13500:-.

Jämfört med LG Oled 65" C8 som kostade 46000:- till 29000:-. Så -17000:-.

Samsung brukar vilja jämföra sina Qled mot Oled, helt fel i min mening men men...



#585

Postad 22 oktober 2018 - 10:50

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Att den sänks på BF är ju troligt.
MEN är det värt att vänta ytterligare till tex januari-februari ?
Eller är risken kanske att dom inte sänker den lika mycket som på BF ?



#586

Postad 22 oktober 2018 - 11:13

Gallo69
  • Gallo69
  • Forumräv

  • 629 inlägg
  • 0

Att den sänks på BF är ju troligt.
MEN är det värt att vänta ytterligare till tex januari-februari ?
Eller är risken kanske att dom inte sänker den lika mycket som på BF ?

Bara vänta och se vad den kommer kosta på BF, sen får du avväga om du köper eller väntar 1-3 månader till.



#587

Postad 22 oktober 2018 - 11:14

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Det blir gissningslek. Du får se på historiken på prisjakt på liknande teves förra året för att ha något att basera gissningar på.



#588

Postad 22 oktober 2018 - 11:50

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 1

Nja kanske inte är så klokt att vänta för länge och kanske gå miste om en bra tv.
Tror kanske att jag i så fall väntar till BF och ser hur mycket den sjunker ;) 



#589

Postad 22 oktober 2018 - 12:21

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

  • 1 002 inlägg
  • 0

Q9FN är bra men HDR idag är ju rena apskiten

Där kan man snacka om att det är ett lotteri med bildkvaliteten.

 

Många UHD filmer jag har sett på Q9an senaste tiden är av otroligt varierande kvalitet.

Största problemet är att dom inte tycks utgå från 0 svärta eller så varierar det genom hela filmen.

Jag har då trott att det är Q9an som inte lyckas visa riktigt djup svärta i bland och har då tagit upp 500Men och kört samma Blu Ray version och upptäckt exakt samma dassiga utvattnade svärta som på Q9FN.

 

köper du säg 30 UHD filmer idag så tippar jag på att du får 2st som svärtan är 0 på genom hela filmen

alla andra är rena bergochdal banan.

 

varför det har gått utför och varför det ska vara så svårt att ha 0 svärta som utgångspunkt i dag vet jag inte.

Det här problemet fanns inte för några år sen.

kolla på några år gamla Blu Ray filmer och du har en äkta svärta med hög kontrast i dom flesta filmerna.

 

HDR idag är inte optimal för nån tv.

Q9an fixar det väl bäst av tv apparaterna som finns med tanke på ljusstyrkan och färgvolymen.

 

 

Skräckexempel på dassig svärta i en ny serie i dag är netflix haunting of hill house.

där har dom verkligen missat allt.

kollar du på den serien så ser den nog lika bra ut på en 10 år gammal LCD (utan LED) som den gör på en ny tv ;)

 

så även om du hostar upp 25K för en Q9FN så räkna med soppkvalitet många gånger.

Om jag vore dig så skulle jag istället vänta tills HDR blir mer stabilt

Du utnytjar sällan Q9an fullt ut idag och det är bara ett fåtal UHD filmer som visar vad den har att ge.

 

SDR är betydligt stabilare men även där tycks dom klanta till det.


Redigerat av sune bejas, 22 oktober 2018 - 12:28.


#590

Postad 22 oktober 2018 - 12:28

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Vad är det du snackar om...? Vilka filmer har "dålig svärta"?

 

Att många sedan är väldigt duktiga på att förväxla "låg gamma" med "dålig svärta" är en annan sak...



#591

Postad 22 oktober 2018 - 12:32

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0
En annan sak, Det har hänt en del med tvn också efter flera firmwareuppdateringar. Jag tror dom tog i lite hårt med dimmingen i början som dom sen har försökt justera.

I början hade jag aldrig halos runt ljusa objekt men det får man nu, men sammtidigt är det idag mer detaljer i det mörka och inte lika ofta den går bananas med dimmingen.

Men f.eks spelfilm som senaste Avengers i HDR har kolsvarta borders och man störs inte av ljusläkage. Men i Ozark HDR med smala borders så lyser det duktigt i borders ganska ofta.

I praktiken tror jag det är en bra medelväg idag. När man vant sig så ser det helt ok ut och mörka och ljusa scener kan se fantastiska ut. Man måste bara akseptera att tvn inte är perfekt och att scener svåra för lcd fortfarande visar teknikens svagheter.

Personligen tycker jag fördelarna uppväger och det är oftare jag njuter än att jag klagar, plus att spel ser helt fantastiskt ut. Satte på Ratchet & Clank med ps4 HDR och damen blev chokerad och superhappy med hur bra det såg ut och flöt på.

#592

Postad 22 oktober 2018 - 13:38

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Jag hade först funderingar kring at kanske köpa Q8DN
Den har ju enbart ca 40 zoner, lite lägre nits osv....men kostar därav också betydligt mindre än Q9FN

Sedan började jag fundera på att kanske satsa lite mer och ta Q9FN eftersom denna bla har ca 480 zoner har jag för mig, och högre nits...
Säkert mer som skiljer dom åt kanske ?

Frågan är ju om man INTE hade tagit Q9FN, att man kanske hade retat sig på det senare...

Velar lite mellan Q8DN och Q9FN.......
 



#593

Postad 22 oktober 2018 - 14:52

Ekotemplet
  • Ekotemplet
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Nja kanske inte är så klokt att vänta för länge och kanske gå miste om en bra tv.
Tror kanske att jag i så fall väntar till BF och ser hur mycket den sjunker ;)


Om man tittar tillbaka på Samsungs motsvarande modell (75tum) förra året QE75Q7F så har den speglat prishistoriken för QE75Q9FN ganska exakt: startpris i mars ca 60kkr, därefter runt 50kkr på sommaren, ett litet hopp uppåt 55kkr i augusti. Runt 45kkr från slutet av september till dags datum förra året.
Den 26/10 gick priset ner 3kkr och den 16/11 låg TVn på 32kkr. På Black Friday den 24/11 2017 bottnade den ur på 30kkr.
Så, baserat på förra årets utveckling och att det har kommit några starka konkurrenter, ska vi gissa på ett bf-pris på QE75Q9FN på 29.990 kronor i år?

#594

Postad 22 oktober 2018 - 15:53

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0
Så den gikk ned 10k rett före BF?

#595

Postad 26 oktober 2018 - 09:53

Lewdas
  • Lewdas
  • Amatör

  • 69 inlägg
  • 0

Jag har 55Q9FN sedan någon månad tillbaka. Köpte den för 13k genom en vän som har Samsungs personalrabatt. 

 

Jag har inga tidigare erfarenheter alls av att kalibrera en TV och förstår inte ens hälften av vad folk snackar om här med gamma, vitbalans eller gråskalekalibrering. Behöver man inte mätinstrument för att göra en sån detaljerad kalibrering?

 

Jag har kollat typ 3-4 youtube videos som rekommenderar olika inställningar och nu känner mig rätt nöjd med bilden. Blue Planet UHD 4K från Xbox One S ser iaf jävligt fett ut. Ser även fram emot att lira Red Dead Redemption 2 denna helg.



#596

Postad 26 oktober 2018 - 10:25

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Jo man behöver en så kallad "Probe" som kostar några tusen. Utan en sådan så bör man utgå fran Rtings inställningar, eller en kombination av dem och mina då jag fick alltför låg ljusstyrka med bara 8 och flera rapporterar om att detta blev för mörkt, så det kan vara panel-varians som gör detta, därför jag menar det är fint att ha 2 ställen att se på. Jag måste upp på 11 för att få 120nits i 100% vitt som är en av dom aksepterade standarder vad jag förstått.

Rekomenderar starkt att köra utan digital clean view både i SDR och HDR, du får flera detaljer i bilden med detta av plus skärpa på 0 til film/serier.

 

 

Gamemode bör du också tweake lite då den har för mycket skärpa och annat tjafs, jag har skärpa på 2-3 nu som absoluta maximum. Se på mina inställningar nån sida tillbaka för GameMode HDR.



#597

Postad 26 oktober 2018 - 11:19

Jaxione
  • Jaxione
  • Forumräv

  • 666 inlägg
  • 0

Jag har 55Q9FN sedan någon månad tillbaka. Köpte den för 13k genom en vän som har Samsungs personalrabatt. 

 

Jag har inga tidigare erfarenheter alls av att kalibrera en TV och förstår inte ens hälften av vad folk snackar om här med gamma, vitbalans eller gråskalekalibrering. Behöver man inte mätinstrument för att göra en sån detaljerad kalibrering?

 

Jag har kollat typ 3-4 youtube videos som rekommenderar olika inställningar och nu känner mig rätt nöjd med bilden. Blue Planet UHD 4K från Xbox One S ser iaf jävligt fett ut. Ser även fram emot att lira Red Dead Redemption 2 denna helg.

 

 

Kollar du sport? Har du sett någon dirty screen eller vertical banding?



#598

Postad 26 oktober 2018 - 12:12

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Kollar inte sport, har blitt helt avtrubbad efter jag jobbade i sportsbar i 10 år. Orkar inte mer.

 

Men jag kan notera lite DSE när jag spelar Zelda och panorerar mot himlen, men det är inte så mycket alls. Tror inte jag har sett det i nån film eller serie men det beror ju väldigt på content så har väl bara inte sett något som triggar det än. Det är iaf så lite så jag ser det som ett non-issue.

 

Banding: det är inga skarpa band, men 2stk mycket mycket fuzzy "band-områden" som jag såg i början mot helt ensfärgad bakgrund, men nu har jag inte sett det på länge. Såg det på Nintendo eshop oranga bakgrunden förr men nu ser jag det inte även om jag letar efter det. Var nån som sa att det har blitt bättre efter senaste firmware hur nu det kan vara möjligt. Antingen det eller att det "gått sig till". Jag har försökt fota 5% - 100% men klarar inte knappt se det och iaf inte fånga det på film så vil nog säga att det är otroligt svagt.

 

Efter info från hela q9fn-owners-thread på Avsforum så verkar 75" ha mindre av detta än 65". Jag har en 75".



#599

Postad 27 oktober 2018 - 08:36

ruva
  • ruva
  • Mästare

  • 2 786 inlägg
  • 0

Har Samsung en game-mode knapp på fjärren eller är det fortfarande att man måste in och böka i inställningar, särskilt visningsläge, spelläge och samma när man ska återgå? I så fall: Nej tack!



#600

Postad 27 oktober 2018 - 08:55

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Har Samsung en game-mode knapp på fjärren eller är det fortfarande att man måste in och böka i inställningar, särskilt visningsläge, spelläge och samma när man ska återgå? I så fall: Nej tack!

 

Vad jag har förstått så känner Q9fn av om du tex sätter på Xbox one s, då slår den automatiskt över till game tror jag .





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.