Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hur använder ni MythTV/planer/..etc?

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 08 september 2007 - 11:15

jocke4u
  • jocke4u
  • Lärjunge

  • 324 inlägg
  • 0
Hej,

Tänkte bara undersöka lite hur ni använder MythTV samt er övriga maskinpark. Kan ju ge andra idéer och mig input. Det innehåller inga direkta frågor utan är fritt att skjuta frågor, kommentarer, tankar, etc...

Jag har idag 3 TV apparater och en projektor med följande upplägg:

Övervåning
1 st 20" LCD skärm
1 st Sagem DVB-T för fria kanaler

Vardagrum
1 st 32" TjockTV (16:9)
1 st Dreambox DVB-T 500

Son 1, Källare
1 st 28" TjockTV
1 st Dreambox DVB-T 500

Hemmabio, källare
1 st Sanyo Z3 LCD projektor
1 st HTPC,
- AMD Athlon64
- 1 GB Ram
- 1 st Hauppauge WINTV Nova-T 500
- MythTV (backend och frontend, 0.20-fixes)

Server
1 st Hauppauge WINTV Nova-T 500
1 st KWorld DVB-T
MythTV backend (0.20-fixes)

Sen finns det lite fler klienter, blandat Windows och Linux.

Planerade förändringar
Frugan vill ha fullt kanalutbud på övervåningen
Då finns två alternativ för mig:
1. Köpa en rock-solid Dreambox till
2. Bygga ytterligare en HTPC för att ställa i vardagsrum och flytta upp Dreamboxen.
Alt. 2 ger mer fördelar och är kul (för mig) men kostar ca. dubbelt upp och ger sannolikt mer problem. Dreambox är ju het lysande men en HTPC kan ju modifieras om till att fungera som en vanlig PC och har långt mycket mer möjligheter (för dom som gillar att skruva :D ). Eftersom detta gäller vardagsrumet så måste det fungera bra...iallafall för frugan så hon är nöjd.
För en HTPC finns det två alternativ:
2.1 mini-ITX baserad (liten, strömsnål, begränsad)
2.2 mATX baserad (stor, drar mer ström, mer flexibel).
Lutar återigen åt flexibilitet och därmed alt 2, mATX. Svårt att hitta snygga mini-ITX chassin som har expansionsmöjligheter. Gillar dock Morex Cubid 3688 men går inte att sätta in expansionskort :D Har som förstahandsval att köra enbart MythTV frontend på den men skulle det bli problem vill jag ha möjligheten att slänga in TV-kortet i burken och köra full MythTV. Då kan ju mini.ITX få problem med för lite CPU, ev. expansionsplats, strömförbrukning (flesta mini-ITX PSU är 60W).
För att övertyga så har jag kört "Proof of Concept" på en laptop med bara frontend. Finns lite issues att ta hand om men ingen allvarligt som det känns som.

Få igång Hauppauge WINTV Nova-T PCI 500
Jag köpte 2 st sådna kort och har problem med dom. Jag misstänker ev. problem med SASC-NG och/eller v4l-dvb. Kommer nog starta en dedikerad tråd här för detta.

#2

Postad 08 september 2007 - 12:24

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
Vilken djungel, respekt!

Precis som du så har jag haft en räcka olika lösningar. Allt från dedicerade STB och mediaspelare/streamers till Dreambox och HTPC.

I dagsläget jag jag ingen tv kvar (läs bildvisare med analoga ingångar för PAL, composite/s-video/component). Alla bildvisare i huset är digitala och utgörs av projektor (1280x720) eller platta skärmar kopplade till datorer. Jag tror aldrig jag kommer gå tillbaka till något som kräver stöd för något annat än HDMI/DVI/VGA så det är lika bra att anpassa sig till det tycker jag (den omställningen gick fortare än jag räknat med).

All media har jag snart flyttat till hårddisk. Alla DVD-filmer är kopierade till en server, antingen som ISO-filer eller konverterade till Xvid och MKV. Alla CD är konverterade till OGG eller MP3 osv. Hårddisk är så billigt att det inte är någon ide att hålla på med skivor som blir repiga (jag har dock kvar skivor som backup). På grund av detta så är jag beredd att lägga en del pengar på servern och ett bra fast nät i huset (Gigabit Ethernet och CAT5 är inte dyrt men gör stor skillnad jämfört med WiFi eller 10/100).

Vi tittar i princip aldrig på tv i realtid längre. Vi sitter aldrig och slötittar eller zappar eftersom vi alltid har gott om nytt material att titta på servern. Bättre med bra schemaläggning, EPG och uppspelning än fokus på tv-tittande i realtid tycker jag (det gör också att man tvingas sålla lite).

Givet ovanstående så är detta den väg jag kommer att gå framöver:

Dedicerad (en eller flera) MythTV-backend för scemalagda inspelningar av tv (styrs antingen via MythTV-frontend men förmodligen via MythWeb). Efter inspelning låter jag MythTV detektera reklam och koda om inspelat material till Xvid (eller något annat format som kan läsas av andra mediaspelare).

Inspelat material skall givetvis ligga central åtkomligt på en mediaserver (denna server kan även användas för att köra Myth-backend, full med tv-kort och disk).

En separat server (kan gott vara en virtuell server som går på mediaservern) som kör Torrentflux-b4rt och Moblock kan också vara bra för att spä på mediatillgången.

En virtuell server kan också sättas upp för att köra en central kortserver för krypterade kanaler.

Uppspelning av media sker sedan från datorer med mediaspelare. Antingen kör man Myth-frontend eller någon annan mediaspelare som kan spela upp mediat från mediaservern. Själv ser jag fram emot att kunna använda Elisa (från Fluendo) som mediacenter.

Styrkan med MythTV är stabilitet och tv-funktionalitet. Även om man kanske inte vill köra Linux på desktoppen så kan man alltid använda MythTV som tv-server och komplettera det med andra mediaspelare. Det är i alla fall det jag tänker göra tills dess någon annan produkt kan mäta sig med MythTV som tv-server (det enda som kommer i närheten är väl en Dreambox, lite lättare att sätta upp men inte lika kraftfulla funktioner för inspelning).

Med andra ord, ett bra nätverk med en central server där alla funktioner kan kommas åt via ett webränssnitt. Uppspelning av media från servern via valfri mediaspelare från valfri plats i huset.

Redigerat av EmuMannen, 08 september 2007 - 12:31.


#3

Postad 10 september 2007 - 19:33

Manor
  • Manor
  • Beroende

  • 1 225 inlägg
  • 0

Alla DVD-filmer är kopierade till en server, antingen som ISO-filer eller konverterade till Xvid och MKV.

<{POST_SNAPBACK}>


Har du något bra tips på programvara för att konvertera DVD:er till Xvid?

#4

Postad 10 september 2007 - 23:20

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0

Alla DVD-filmer är kopierade till en server, antingen som ISO-filer eller konverterade till Xvid och MKV.

<{POST_SNAPBACK}>


Har du något bra tips på programvara för att konvertera DVD:er till Xvid?

<{POST_SNAPBACK}>

Det beror på... Inget klockrent men själv brukar jag först rippa filmerna till disk (jag hatar menyerna på barnfilmer som tar tid att ladda och står och "hackar" medan ungarna vänta på att något skall hända).

Auto Gordian Knot är bekvämt men jag lutar nog åt avi.NET för tillfället. Jag använder den gärna tillsammans med pgc.NET för att rippa episoder från DVD-skivor. Fortfarande lite knöligt men med de två programmen klarar jag det mesta under Windows. Jag lägger upp en kö med jobb på kvällen och sedan får programmet stänga av datorn när den är klar (detsamma kan man göra när man går till jobbet)...

Redigerat av EmuMannen, 10 september 2007 - 23:21.


#5

Postad 11 september 2007 - 17:16

Manor
  • Manor
  • Beroende

  • 1 225 inlägg
  • 0

[...Auto Gordian Knot är bekvämt men jag lutar nog åt avi.NET för tillfället. Jag använder den gärna tillsammans med pgc.NET för att rippa episoder från DVD-skivor. Fortfarande lite knöligt men med de två programmen klarar jag det mesta under Windows. Jag lägger upp en kö med jobb på kvällen och sedan får programmet stänga av datorn när den är klar (detsamma kan man göra när man går till jobbet)...

<{POST_SNAPBACK}>


Får man vara lite fräck och höra efter om lite parameterval när man kör avi.NET? Det var länge sedan jag gjorde några försök på den här fronten. Då var man tvungen att köra ett antal program som stod och "tuggade" länge innan man hade en färdig AVI...tyvärr ofta i dålig kvalitet. Om man önskar bra kvalitet, vilken storlek hamnar avi-filen på (om originalet ligger på exempelvis 5G)?

Måste något ytterligare installeras i MythTV för att kunna spela upp resultatet av avi.NET?

Tanken är att konvertera barnfilmerna (ingen text men med svenskt ljud)...så att man slipper fippla med DVD-skivorna (som dottern inte får hantera själv...).

Iom dina nattkörningar så misstänker jag att detta arbete fortfarande är väldigt tidsödande, och kanske kräver mer "burk" än vad jag har.

#6

Postad 11 september 2007 - 21:22

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0

Iom dina nattkörningar så misstänker jag att detta arbete fortfarande är väldigt tidsödande, och kanske kräver mer "burk" än vad jag har.

<{POST_SNAPBACK}>

Säg inte det... Vad spelar det för roll om det tar tid om det står och snurrar när jag inte använder datorn?

Såhär gör jag med ungarnas DVD:

1. Rippa filmen med svenskt ljud till disk som som ISO-fil med DVDShrink

2. Mounta en eller flera av de rippade ISO-filerna med DAEMON Tools

3. Starta avi.NET och lägg upp de mountade DVD-filerna i kö för konvertering till Xvid (kryssa i "Shutdown PC after Conversion" om du vill att datorn skall stängas ned när den är klar).

Jag brukar sätta "screen.SIZE" till 480 bred för barnens filmer, sedan sätter jag storleken till en CD under "av.OPTIONS". Det är det enda jag gör och det duger gott för barnens filmer...


Med denna metod kan jag ladda upp 4-st ISO-filer och köra dem över natten i batch...

#7

Postad 15 september 2007 - 09:33

Manor
  • Manor
  • Beroende

  • 1 225 inlägg
  • 0
Förhoppningsvis sista frågan i AVI-ämnet...denna gång ;-).

- Måste något ytterligare installeras i MythTV för att kunna spela upp resultatet av avi.NET?

#8

Postad 15 september 2007 - 16:07

erlandi
  • erlandi
  • Lärjunge

  • 345 inlägg
  • 0
Jag har idag en MythTV baserad HTPC i vardagsrumet, kopplat till den är en vanlig analog TV. I själva HTPC'n har jag endast en hårddisk, men sen har jag en server som står i en skrubb som har två USB diskar kopplat till sig. Varje natt så flyttas de äldsta inspelningarna över från vardagsrummet till en av USB diskarna och endast en länk blir kvar på disken i vardagsrummet. HTPC'n i vardagsrummet monterar USB diskarna från datorn i skrubben, vilket gör att jag har åtkomst till alla inspelningar oavsett om de ligger lagrade på den interna disken i HTPC'n i vardagsrummet eller på en av USB diskarna i skrubben. Nätverket mellan vardagsrummet och skrubben är trådbundet 100Mb/s.

Idag kör jag både frontend och backend på HTPC'n i vardagsrummet. När jag får chansen att göra om konfigureringen så tror jag att jag skall dela på fronten och backend. Datorn i vardagsrummet skall vara snygg och ha få diskar, fläktar och annat som låter och denna tänker jag då köra frontend på. Backend tänkte jag lägga in på en vanlig dator med stor och ful låda och massor med diskar och kortplatser i som placeras i lämplig skrubb. Anledningen att jag vill göra på detta sätt är att det är oftast något problem med frontend som gör att jag måste bota om HTPC'n, genom att dela upp frontend och backend på olika burkar är förhoppningen att jag kan boota om utan att störa pågående inspelningar. Ett annat problem med att ha backend i HTPC'n i vardagsrummet är att lådan har endast 3 PCI platser, vilket gör att de fort blir fyllda om man vill ha flera TV-kort.

Jag kör idag även en frontend även på en laptop som jag använder som sovrums TV ibland, fungerar perfekt när jag kör över trådbundet nätverk och fungerar oftast även okej när jag kör över trådlöst nätverk.

LiveTV har jag i princip helt slutat titta på, jag har istället konfigurerat upp så MythTV spelar in allt jag kan tänka mig se och sparar 5 senaste avsnitten av varje serie. På detta sätt kan jag när jag sätter mig för att se på TV, se det jag verkligen vill se istället för att tvingas se det som går på TV just då.

Jag använder inte MythTV till DVD ännu. Anledningen är att jag inbillar mig att jag inte får full framerate genom MythTV, allt ser väldigt mycket mjukare ut när jag spelar DVD genom vanliga DVD spelaren. Planen är dock att MythTV även skall agera DVD-spelar i framtiden, jag har bara inte tagit tag i problemet ännu och utrett vad som orsakar att jag inte får full framerate. Jag tror det är grafikkortet Nvidia 7300GT som kan vara problemet, jag hade en hel del strul innan jag lyckades hitta inställningar till det som inte hackade vid TV visning.

Musik och foto använder jag inte alls MythTV till, anledningen är att jag har en SqueezeBox som fungerar mycket bättre än MythTV's musik del. Vid fotovisning använder jag oftast laptop'en istället, anledningen är samma här att MythTV's funktion för foto är inte tillräckligt bra ännu.

De planer jag har för framtiden förutom ovan nämnda är att när SASC-NG känns tillräckligt stabilt köpa fler digital TV kort, just nu har jag bara ett analogt kort och ett DVB-C kort. Jag skulle också vilja testa HDTV, men det känns inte akut eftersom jag än så länge inte har någon bildvisare som klarar att visa HDTV upplösningen.

#9

Postad 16 september 2007 - 08:43

Manor
  • Manor
  • Beroende

  • 1 225 inlägg
  • 0

1. Rippa filmen med svenskt ljud till disk som som ISO-fil med DVDShrink

Jag vill helst få till en enda VOB-fil, och det stödet ska finnas i DVD Shrink har jag sett.

2. Mounta en eller flera av de rippade ISO-filerna med DAEMON Tools

DAEMON Tools har jag använt länge. Jag såg dock till att uppdatera till den senaste versionen.

3. Starta avi.NET och lägg upp de mountade DVD-filerna i kö för konvertering till Xvid.

Här kör jag också senaste versionen. Den godkänner dock inte en mount:ad fil som input. Jag får ett felmeddelande som säger:
Chose a CD-ROM or DVD-ROM...
You must select a file that's on a normal hard drive.

Är det kanske något ytterligare som behövs? Hur som helst så kan jag ju lika gärna spara undan resultatet i en VOB-fil istället för en ISO-fil...misstänker jag.

Sista frågan...supportar MythTV den avi-fil som blir resultatet av avi.NET konverteringen?

#10

Postad 21 september 2007 - 03:10

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0

Är det kanske något ytterligare som behövs? Hur som helst så kan jag ju lika gärna spara undan resultatet i en VOB-fil istället för en ISO-fil...misstänker jag.

Sista frågan...supportar MythTV den avi-fil som blir resultatet av avi.NET konverteringen?

<{POST_SNAPBACK}>

Du väljer VOB-filen från den mountade ISO-filen (det är i alla fall så jag har gjort, men kanske jag då använde AutoGK, kommer inte ihåg, men som du sa så går det även att rippa till en katalog i stället för till en ISO)...

Ja avi-filen kan sedan spelas upp via MythVideo...



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Låda 2
    DPC
    2024-05-03 07:22:55
  • Nya duken, låda 1
    DPC
    2024-05-03 07:22:16
  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.