Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hjälp med införskaffande av bakhögtalare

4 svar till detta ämne surroundhögtalare bakhögtalare lcr Focal dome flax jamo 600d
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 28 juli 2017 - 10:51

Wicap
  • Wicap
  • Användare

  • 135 inlägg
  • 0
Ändrar inlägget å svarar på min fråga. Åkte till hembiobutiken i Sundbyberg och fick jättebra hjälp. Blev ett par monitor apex a10. Tyckte det var rätt svårt att lyssna på skillnader på vad bakhögtalare gör. Men samtidigt så lät det bra och de argument jag fick varför de skulle passa mitt scenario bäst kändes väldigt övertygande.

hembio.png

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  hembio.png   82,69K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av Wicap, 04 augusti 2017 - 06:41.


#2

Postad 19 augusti 2017 - 02:30

joey_truelove
  • joey_truelove
  • Lärjunge

  • 294 inlägg
  • 0

Alternativ 1 verkar, som du säger, ligga en aning för långt fram. Går soffan att flytta fram eller stativ att ställa lite längre bak där? Kanske går att fästa dem på väggen längst ut på hörnet.

 

Alternativ 2 är idealiskt för baksurrar, men det är ju inte det du är ute efter. Så det går tyvärr helbort i detta fall.  

 

Lite synd att du redan köpt surrarna då t.ex. dipoler eller bipoler hade varit enklare att placera in + ev. hade gått att fästa i taket i värsta fall. 



#3

Postad 29 augusti 2017 - 15:20

Wicap
  • Wicap
  • Användare

  • 135 inlägg
  • 0

Alternativ 1 verkar, som du säger, ligga en aning för långt fram. Går soffan att flytta fram eller stativ att ställa lite längre bak där? Kanske går att fästa dem på väggen längst ut på hörnet.

 

Alternativ 2 är idealiskt för baksurrar, men det är ju inte det du är ute efter. Så det går tyvärr helbort i detta fall.  

 

Lite synd att du redan köpt surrarna då t.ex. dipoler eller bipoler hade varit enklare att placera in + ev. hade gått att fästa i taket i värsta fall. 

 

När jag editerade inlägget så försvann några av kraven och ett av kraven var att systemet skulle synas så lite som möjligt. Jag tror säkerligenn dipoler/dipoler/omnipoler skulle blivit bättre, kruxet är att takmonterade dipoler/bipoler är det sällsynt med(krav). Mirage omnisat v3 och jamo s35 skulle fungera för det men jag hittade bara jamo s35 och de blir lite klena mot mina jamo 600d, framför allt med tanke på att alternativ/position två är placerad rätt långt bak så tänkte jag mig att monitor audio apex a10 blir rätt bra.

Oavsett om det blev den bästa lösningen så blev det rätt snyggt iaf då de matchar sony hw40 fett bra (också takmonterad)



#4

Postad 08 september 2017 - 04:26

joey_truelove
  • joey_truelove
  • Lärjunge

  • 294 inlägg
  • 0

Bi- och dipoler lämpar sig ypperligt att takmontera. Nästan att de fungerar bättre så, faktiskt. 

 

Är alltid problematiskt med system man vill ska synas lite, dvs ha små, grunda lådor och små element. Högtalare presterar i regel bättre ju större de är, både vid låg och hög volym. Naturligtvis går det bra med mindre surrar än frontar, då dessa inte kommer spela så starkt men de får gärna ha mellan/basar på 5,25" eller 6,5" så de flyttar lite luft utan ansträngning.



#5

Postad 12 september 2017 - 11:17

Wicap
  • Wicap
  • Användare

  • 135 inlägg
  • 0

Bi- och dipoler lämpar sig ypperligt att takmontera. Nästan att de fungerar bättre så, faktiskt. 

 

Är alltid problematiskt med system man vill ska synas lite, dvs ha små, grunda lådor och små element. Högtalare presterar i regel bättre ju större de är, både vid låg och hög volym. Naturligtvis går det bra med mindre surrar än frontar, då dessa inte kommer spela så starkt men de får gärna ha mellan/basar på 5,25" eller 6,5" så de flyttar lite luft utan ansträngning.

Okej när du säger att de lämpar sig ypperligt att takmontera hur tänker du då? Gå till ditt egna inlägg den 7:e September 2016 i den stora bipol och dipol tråden. Där rekommenderar du sju modeller. Ingen av dem skulle jag säga är någon höjdare att takmontera. Eller du kanske tycker annorlunda? Annars får du jättegärna maila mig en dipolhögtalare som är gjord för takmontering. Ingen av de sju modeller du  rekommenderade går att takmontera.






Även taggad med surroundhögtalare, bakhögtalare, lcr, Focal dome flax, jamo 600d

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.