Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

silver- eller kopparledare i coaxkabel?

82 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 26 maj 2010 - 23:14

bittorent ak47
  • bittorent ak47
  • Forumräv

  • 677 inlägg
  • 0

Men herregud, tror du på allvar att du kan dela på ett ord och ta ut en del som passar ditt "resonemang" (i brist på bättre ord)?

Fiber finns i bröd också, är en kabel som man har bakat in i en limpa bättre än en kabel som inte är inbakad i en limpa?

Nej, en optisk är inte bättre än coax.

sight...

#52

Postad 26 maj 2010 - 23:15

JetJaguarr
  • JetJaguarr
  • Forumräv

  • 839 inlägg
  • 0

Tredde vi var klara nu ;)


Hoppas jag verkligen inte, vad ska man då hitta på? Göra någonting vettigt? Nej tack.

#53

Postad 26 maj 2010 - 23:15

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 298 inlägg
  • 0

Det är dock inte sant

Inte ens analoga kablar skiljer i ljud bara för att den ena är en liten bit längre än den andra

En korrekt konstruerad digital kabel som är 1 meter låter precis likadant som en som är 2 meter

Tredde vi var klara nu ;)


Självklart inte!
Eftersom den elektriska resistansen bland annat ökar så kommer det att gå att höra skillnad, dvs signalen dämpas lite eftersom förlusten i kabeln ökar.
Observera nu gäller det inte digitala kablar utan högtalarkablar, test skall ske med lika långa kablar med samma area därmed basta!

Redigerat av junkan, 26 maj 2010 - 23:16.


#54

Postad 26 maj 2010 - 23:17

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0

Självklart inte!
Eftersom den elektriska resistansen bland annat ökar så kommer det att gå att höra skillnad, dvs signalen dämpas lite eftersom förlusten i kabeln ökar.

Är du medveten om att du nu sitter och säger att man kan höra skillnad på korrekt konstruerade DIGITALA kablar

Dax för ett blindtest

Kan garantera att du inte kan höra skillnad om den ena är 1 meter och den andra är 5 meter

#55

Postad 26 maj 2010 - 23:20

bittorent ak47
  • bittorent ak47
  • Forumräv

  • 677 inlägg
  • 0

Är du medveten om att du nu sitter och säger att man kan höra skillnad på korrekt konstruerade DIGITALA kablar

Dax för ett blindtest

Kan garantera att du inte kan höra skillnad om den ena är 1 meter och den andra är 5 meter

Jag kan tydligen, e man en alien då?

#56

Postad 26 maj 2010 - 23:21

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0
Lyssnar du på Spotify Junkan

Kan du höra skillnad om du kör spotify genom ett fibernät eller ett trådlöst nät ?

Nej, det gör du inte

Hur kan du då påstå att en 2 meter lång digital kabel skulle göra skillnad i en musikanläggning
mot en 1 meters kabel

Jag kan tydligen, e man en alien då?

Nej, du är em man med mycket livlig fantasi ;)

Naturligtvis skulle jag inte ta med en felkonstruerad kabel i testen och därför skulle du inte
höra den minsta skillnad. Bara att få se din min, när vi var klara, skulle kunna få mig till att resa
från ystad till happaranda

Redigerat av cedergren, 26 maj 2010 - 23:25.


#57

Postad 26 maj 2010 - 23:23

JetJaguarr
  • JetJaguarr
  • Forumräv

  • 839 inlägg
  • 0

Jag kan tydligen, e man en alien då?


Problemet som du vägrar inse är att det inte går att höra skillnad, även om man har en perfekt hörsel.
Det är fysiskt omöjligt, men dock inte psykiskt omöjligt.

#58

Postad 26 maj 2010 - 23:24

bittorent ak47
  • bittorent ak47
  • Forumräv

  • 677 inlägg
  • 0
den skillnaden jag hör var värd priset, testade 4 totalt. Digi var klart mest prisvärd. fanns en bättre men den kosta dubbla kontanterna i jämförelse med digi. Trådskapare: Låna hem kablar från ollika tillverkare eller från samma i olika budget klasser. Utifrån det så köp den som du tycker är prisvärdast. Ingen skillnad på någon, ta den billigaste. END OF STORY

#59

Postad 26 maj 2010 - 23:25

Unregisterede3e9db38
  • Unregisterede3e9db38
  • Veteran

  • 1 636 inlägg
  • 0

Analogt spelar större roll visst, de håler jag med om, men digitalt gör det också MARK MY WORDS

en digital signal är ettor och nollor, eller rättare sagt olika spänningsnivåer, i följd. mottagaren tar emot dessa och ser om det är en etta eller nolla beroende på hur stor spänningen är. ofta säger man att nolla är 0 volt och etta 5 volt, men man har lite marginal och tolkar allt upp till 1-1.5 volt som nolla och allt över 3-4 volt som etta, allt däremellan är en gråzon och kan lika gärna tolkas som nolla eller etta eller studsa mellan dessa. för att en kabel ska lyckas förvanska en digital signal minsta lilla, alltså en enda bit, så måste den lyckas skicka manipulera spänningen flera volt vilket är väldigt otroligt, för att inte säga praktiskt omöjligt med en hel kabel med god ledare (silver eller koppar)l. sen om en sådan bit ändå skulle bli fel så tvivlar jag starkt på att du kommer höra det då en digital signal överförs med så pass hög frekvens så du aldrig skulle hinna uppfatta det (här pratar vi många kHz om inte MHz vilket gör att felet endast påverkar ljudet i mindre än en millisekund). så nej det är ingen skillnad alls mellan digitalkabel och digitalkabel, MARK MY WORDS ;)

mvh

#60

Postad 26 maj 2010 - 23:28

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 298 inlägg
  • 0

Lyssnar du på Spotify Junkan

Kan du höra skillnad om du kör spotify genom ett fibernät eller ett trådlöst nät ?

Nej, det gör du inte

Hur kan du då påstå att en 2 meter lång digital kabel skulle göra skillnad i en musikanläggning
mot en 1 meters kabel


Nej, du är em man med mycket livlig fantasi ;)


Nu har du nog villat bort dig själv, jag anser INTE att man kan höra ngn skillnad på en digital kabel vare sig den är optisk eller koaxial om den inte är trasig eller felkonstruerad OAVSETT LÄNGD!

Jag tog ett exempel med högtalarkabel som alltså är ANALOG där kan du höra skillnad på längd och area.


För att avsluta den här fåniga debatten tar jag två exempel:

Min ADSL-lina klarar ca 12Mbit den körs i tre kilometer över 40 år gammal enkel koppartråd, tror ni det bli många omsändningar av paket, nej det blir det inte!

Mitt lokala nät är består av Gigabit-switchar och 60 meter partvinnad datakabel som nästan är gratis, blir det många omsändningar, NEJ!

Vad skulle göra att det skulle krävas dyra kablar för att överföra låghastighets AUDIO över koaxialkabel, mitt svar inget!
Köp billig kabel!

#61

Postad 26 maj 2010 - 23:29

bittorent ak47
  • bittorent ak47
  • Forumräv

  • 677 inlägg
  • 0

Problemet som du vägrar inse är att det inte går att höra skillnad, även om man har en perfekt hörsel.
Det är fysiskt omöjligt, men dock inte psykiskt omöjligt.

Då spelar den psykiska rollen en avgörande del i denna fråga.

#62

Postad 26 maj 2010 - 23:31

Unregisterede3e9db38
  • Unregisterede3e9db38
  • Veteran

  • 1 636 inlägg
  • 0

Då spelar den psykiska rollen en avgörande del i denna fråga.

bra då är vi överens ;) och det är det som kallas placebo...

mvh

#63

Postad 26 maj 2010 - 23:32

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0
Junkan

Jag villar inte bort mig

Du ändrade ditt inlägg medan jag satt och skrev ;)

Ditt originalinlägg har jag citerat i mitt svar

#64

Postad 26 maj 2010 - 23:33

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 298 inlägg
  • 0

en digital signal är ettor och nollor, eller rättare sagt olika spänningsnivåer, i följd. mottagaren tar emot dessa och ser om det är en etta eller nolla beroende på hur stor spänningen är. ofta säger man att nolla är 0 volt och etta 5 volt, men man har lite marginal och tolkar allt upp till 1-1.5 volt som nolla och allt över 3-4 volt som etta, allt däremellan är en gråzon och kan lika gärna tolkas som nolla eller etta eller studsa mellan dessa. för att en kabel ska lyckas förvanska en digital signal minsta lilla, alltså en enda bit, så måste den lyckas skicka manipulera spänningen flera volt vilket är väldigt otroligt, för att inte säga praktiskt omöjligt med en hel kabel med god ledare (silver eller koppar)l. sen om en sådan bit ändå skulle bli fel så tvivlar jag starkt på att du kommer höra det då en digital signal överförs med så pass hög frekvens så du aldrig skulle hinna uppfatta det (här pratar vi många kHz om inte MHz vilket gör att felet endast påverkar ljudet i mindre än en millisekund). så nej det är ingen skillnad alls mellan digitalkabel och digitalkabel, MARK MY WORDS ;)

mvh


100% korrekt, jag har jobbat med elektronikreparation i 5år och så är det självklart, feltoeransen är mycket stor med så låga frekvenser som vi här pratar om.
Jag har även jobbat med bus-system med höga frekvenser över längre avstånd och då blir det problem, jag fick konstruera ett termineringskort eftersom signalerna studsade i icke anslutna kontakdon, dvs en felkonstruktion från utvecklingavdelningen från början.

#65

Postad 26 maj 2010 - 23:34

JetJaguarr
  • JetJaguarr
  • Forumräv

  • 839 inlägg
  • 0

Då spelar den psykiska rollen en avgörande del i denna fråga.


Egentligen inte, då alla som kan resonera kan inse hur fel dom hade och på så sätt upphäva den psykiska effekt som fanns med i deras upplevelser.

#66

Postad 26 maj 2010 - 23:34

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0

Då spelar den psykiska rollen en avgörande del i denna fråga.



bra då är vi överens ;) och det är det som kallas placebo...

mvh


Helt otroligt om vi är överens i en kabeltråd :P

KRYSS i Taket

Edit. Jag slänger in en pinne i glöden ;)
Detta gäller så klart bara digitala kablar. När det gäller analoga kablar är det helt andra förutsättningar
och då kan vem som helst med godkäntt hörselprov höra skillnad på OLIKA kablar

Redigerat av cedergren, 26 maj 2010 - 23:42.


#67

Postad 26 maj 2010 - 23:36

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 298 inlägg
  • 0

Junkan

Jag villar inte bort mig

Du ändrade ditt inlägg medan jag satt och skrev ;)

Ditt originalinlägg har jag citerat i mitt svar


Det var i inlägg 49 du villade bort dig genom att inte läsa vad jag skrev, därför fick jag redigera min senare postning!

#68

Postad 26 maj 2010 - 23:42

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0

Det var i inlägg 49 du villade bort dig genom att inte läsa vad jag skrev, därför fick jag redigera min senare postning!

Nej du ändrade det jag citerade
genom att ändra i ett annat inlägg

Här går det undan och det har skriivts 5 inlägg medan man skriver sitt eget

Men det spelade ju ingen roll, du menade ju inte det du skrev ;)
och vi är helt överens

Redigerat av cedergren, 26 maj 2010 - 23:46.


#69

Postad 26 maj 2010 - 23:46

bittorent ak47
  • bittorent ak47
  • Forumräv

  • 677 inlägg
  • 0

bra då är vi överens ;) och det är det som kallas placebo...

mvh

placebo`?

Helt otroligt om vi är överens i en kabeltråd :P

KRYSS i Taket

Edit. Jag slänger in en pinne i glöden ;)
Detta gäller så klart bara digitala kablar. När det gäller analoga kablar är det helt andra förutsättningar
och då kan vem som helst med godkäntt hörselprov höra skillnad på OLIKA kablar

Så mitt hörselprov var inte godkänt då menar du?

#70

Postad 26 maj 2010 - 23:48

JetJaguarr
  • JetJaguarr
  • Forumräv

  • 839 inlägg
  • 0

placebo`?


Så mitt hörselprov var inte godkänt då menar du?


Men herregud, du är uppenbarligen ett forumtroll eller dummare än tåget.

#71

Postad 27 maj 2010 - 00:06

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0

Så mitt hörselprov var inte godkänt då menar du?

drog en mycket djup suck ;)

Men förstår att du måste ha läst fel

Redigerat av cedergren, 27 maj 2010 - 00:06.


#72

Postad 27 maj 2010 - 00:09

bittorent ak47
  • bittorent ak47
  • Forumräv

  • 677 inlägg
  • 0

Men herregud, du är uppenbarligen ett forumtroll eller dummare än tåget.

Då kan herr träskalle gärna förklara. Varför skulle jag vara dum? e jag dum för jag har en åsikt å du har en annan?

Redigerat av bittorent ak47, 27 maj 2010 - 00:13.


#73

Postad 27 maj 2010 - 00:13

JetJaguarr
  • JetJaguarr
  • Forumräv

  • 839 inlägg
  • 0

Då kan herr träskalle gärna förklara


Förklara vad?

Varför skulle ditt hörselprov inte vara godkänt?
Det är absolut ingen som påstått det, ingen har ens antytt någonting sådant.

#74

Postad 27 maj 2010 - 00:14

bittorent ak47
  • bittorent ak47
  • Forumräv

  • 677 inlägg
  • 0

Förklara vad?

Varför skulle ditt hörselprov inte vara godkänt?
Det är absolut ingen som påstått det, ingen har ens antytt någonting sådant.

Har du inget att förklara för en dum person kan ju du inte vara smartare än tåget själv.. SUCK

#75

Postad 27 maj 2010 - 00:16

JetJaguarr
  • JetJaguarr
  • Forumräv

  • 839 inlägg
  • 0
Men det finns ju ingenting att förklara!

#76

Postad 27 maj 2010 - 00:22

bittorent ak47
  • bittorent ak47
  • Forumräv

  • 677 inlägg
  • 0

Men det finns ju ingenting att förklara!

Neeh, hur kan jag då vara dum som ett tåg?

#77

Postad 27 maj 2010 - 00:25

JetJaguarr
  • JetJaguarr
  • Forumräv

  • 839 inlägg
  • 0
Ställer man den här frågan: Så mitt hörselprov var inte godkänt då menar du?

Efter det här påståendet:
Detta gäller så klart bara digitala kablar. När det gäller analoga kablar är det helt andra förutsättningar
och då kan vem som helst med godkäntt hörselprov höra skillnad på OLIKA kablar

Så måste man skämta eller vara osedvanligt korkad. Vad har den frågan med det påståendet att göra?

#78

Postad 27 maj 2010 - 00:29

bittorent ak47
  • bittorent ak47
  • Forumräv

  • 677 inlägg
  • 0
Då alla skriver att mina påståenden inte kan finnas så tolkar jag de som att ni menar att jag har gjort ett underkänt hörseltest av testet mellan olika kablar...

#79

Postad 27 maj 2010 - 00:33

JetJaguarr
  • JetJaguarr
  • Forumräv

  • 839 inlägg
  • 0
Att testa kablar och göra ett hörseltest är två helt olika saker.

Ett hörseltest gör du hos en öronläkare eller exempelvis på mönstringen. Om det hörseltestet skulle visa att du har perfekt hörsel, så skulle du fortfarande inte kunna höra någon skillnad på olika fungerande digitala kablar.

Du blandar äpplen med päron och bananer. Dina "resonemang" är en enda stor fruktsallad av svammel.

#80

Postad 27 maj 2010 - 00:43

bittorent ak47
  • bittorent ak47
  • Forumräv

  • 677 inlägg
  • 0
Damn, då måste man ha öron som Forrest Gumps ben =)

#81

Postad 27 maj 2010 - 11:13

JetJaguarr
  • JetJaguarr
  • Forumräv

  • 839 inlägg
  • 0

Damn, då måste man ha öron som Forrest Gumps ben =)


Du fattar fortfarande ingenting, det har inte med dina öron att göra.

#82

Postad 27 maj 2010 - 15:22

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0

Alla kabeltillverkare, de flesta, gör digital kablar i budget klass och den mer exotiska. Jag tror jäkligt knappast att de gör exotiska digital kablar för att de skall vara lika bra som budget kablar, nej de kan inte vara så.

Jag tror att det i dessa fall (och liknande med hifimöss, kabelbandage och gud vet vad) kan vara bättre för försäljningen om det inte finns någon hörbar skillnad. Vore skillnaden uppenbar skulle ju köparen faktikst kunna tycka att det låter sämre än innan. Ingen skillnad och låt kundens förväntningar styra utfallet istället är nog en ganska säker metod egentligen... Det är ju så mycket av t.ex. "pyramidförsäljning" och liknande går till.
Jag har tidigare pekat på t.ex. vinprovning och "Trocaderotestet" från Hjärnstorm för dig. Bra exempel på hur det kan gå fel när sinnena skall tolkas. Dessutom tror jag nog att en del av de som tillverkar och säljer "obefintliga" upplevelser själva tror att det fungerar...

Och sen HÖRDE jag skillnaden. Varför jag hörde en skillnad kan jag inte svara på.

Kommer du ihåg t.ex. det jag skriver ovan. Kan och har fungerat på samma sätt vid många ljudupplevelser. Du skulle kunna ifrågasätta dig själv genom att växla mellan en billig och dyr kabel med hjälp av en kompis och sedan försöka pricka in rätt kabel i ett tjugotal försök. Är skillnaden så uppenbar som du menar så lär inte detta vara något problem. ;)

Sedan får ni väl föröska vara lite trevligare i tonen killlar... ;)

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 27 maj 2010 - 15:24.


#83

Postad 27 maj 2010 - 16:58

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

  • 4 905 inlägg
  • 0
Nu är det verkligen dags att tagga ner lite i den här tråden tror jag. Håll diskussionerna på en vettig nivå annars kommer inte denna tråden bli särskilt långlivad.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.