Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Philips Pronto *

1012 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Philips SBC-RU890 Pronto (Fjärrkontroller) 1 7,89 (18) Inga priser
Philips SBC-RU970 Pronto Pro (Fjärrkontroller) 1 8 (6) Inga priser
Philips SBC-RU950 Pronto NG (Fjärrkontroller) 1 8,71 (20) Inga priser
Philips SBC-RU940 Pronto (Fjärrkontroller) 1 7,72 (24) Inga priser
Philips SBC-RU930 Pronto Neo (Fjärrkontroller) 1 7,1 (9) Inga priser
Philips SBC-RU980 Pronto Pro NG (Fjärrkontroller) 1 8,6 (4) Inga priser
Philips SBC-RU960 Pronto NG (Fjärrkontroller) 1 7,6 (4) Inga priser
Philips SBC-RU990 Pronto Pro NG (Fjärrkontroller) 1 8,43 (6) Inga priser
Philips TSU9600 Pronto (Fjärrkontroller) 1 8,78 (8) Inga priser
Philips TSU9400 Pronto (Fjärrkontroller) 1 8,67 (5) Inga priser
Philips TSU9200 Pronto (Fjärrkontroller) 0 (0) Inga priser
Philips TSU9800 Pronto (Fjärrkontroller) 1 8 (2) Inga priser
3 relaterade trådar

#151

Postad 25 november 2004 - 15:24

Unregisteredac2b43e7
  • Unregisteredac2b43e7
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Kan det verkligen vara så att med en RU950 kan man inte styra philips egna RF-dimmers? Om det är så, är det då bara X-10 som är alternativet?

#152

Postad 27 november 2004 - 19:42

Unregistered7d12e428
  • Unregistered7d12e428
  • Användare

  • 243 inlägg
  • 0

Kan det verkligen vara så att med en RU950 kan man inte styra philips egna RF-dimmers? Om det är så, är det då bara X-10 som är alternativet?

Jo, man KAN styra Philips egna RF-dimmers med en RU950 men inte med den amerikanska versionen eftersom RF-sändaren använder en annan frekvens.

Jag hade från början tänkt styra mina Philips RF-moduler med en Pronto men då Prontosorna är mycket dyrare i Europa är det mer lönsamt att köpa den i USA och köpa ett X10-system för mellanskillnaden.

Nu skickar jag X10-kommandon från min Pronto till en IR->X10-omvandlare som i sin tur styr olika X10-moduler i hemmet.
Bättre än Philips RF-system.

#153

Postad 27 november 2004 - 22:59

Berggren
  • Berggren
  • I Am The God Of Hellfire

  • 3 967 inlägg
  • 0
Darren:
Vart har du köpt dian X10 moduler?
Har du lite tips på vart man hittar dem till ett bra pris, kanske utanför Sveriges gränser?

#154

Postad 01 december 2004 - 06:18

Unregistered8fda5b62
  • Unregistered8fda5b62
  • Beroende

  • 1 120 inlägg
  • 0
Fick min nya Pronto PRO NG från USA igår.. :P

Klart ganska mkt som är förbättrat mot TSU 6000 modellen som jag hade tidigare..

Det jag är nyfiken på är om RF frekvensen ändras om man lägger in EUR modellens mjukvara eller är den hårdvaru styrd??
Någon som vet?

Daniel

#155

Postad 01 december 2004 - 15:20

Unregisteredac2b43e7
  • Unregisteredac2b43e7
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0

Jo, man KAN styra Philips egna RF-dimmers med en RU950 men inte med den amerikanska versionen eftersom RF-sändaren använder en annan frekvens.

Jag har prövat på flera sätt, men inte fått det att fungera.
Är det någon här som fått det att fungera?

#156

Postad 01 december 2004 - 22:46

Berggren
  • Berggren
  • I Am The God Of Hellfire

  • 3 967 inlägg
  • 0

Fick min nya Pronto PRO NG från USA igår.. B)

Klart ganska mkt som är förbättrat mot TSU 6000 modellen som jag hade tidigare..

Det jag är nyfiken på är om RF frekvensen ändras om man lägger in EUR modellens mjukvara eller är den hårdvaru styrd??
Någon som vet?

Daniel

Den är hårdvarustyrd tyvärr.
Letar efter en serviceritning eller liknande som man kan använda för att ta reda på vad det är för kretsar som styr frekvensen så man kan byta till den europeiska frekvensen istället. Men än har jag inte hittat någon som har dessa ritningar.

Vart beställde du och vad blev slutsumman med frakt?

#157

Postad 02 december 2004 - 06:32

Unregistered8fda5b62
  • Unregistered8fda5b62
  • Beroende

  • 1 120 inlägg
  • 0
Beställde den från http://www.bhphotovideo.com och totalt blev det ca 5200kr efter moms och tullen tog sitt... B)

Men måste säga att den är grymt mkt bättre än föregångaren... Gillade ändå TSU6000 men 7000 är mkt mkt bättre.. :D

Den är hårdvarustyrd tyvärr.
Letar efter en serviceritning eller liknande som man kan använda för att ta reda på vad det är för kretsar som styr frekvensen så man kan byta till den europeiska frekvensen istället. Men än har jag inte hittat någon som har dessa ritningar


Hmm... fast i dags läget kommer jag ändå inte använda RF så det kan vänta annars finns det omvandlare så man skickar signalen från Pronton till mottagarn som omvandlar till den vi vill ha här i Sverige... Ska kolla vart det var jag läste det...

#158

Postad 02 december 2004 - 10:56

Unregistered7d12e428
  • Unregistered7d12e428
  • Användare

  • 243 inlägg
  • 0

Darren:
Vart har du köpt dian X10 moduler?
Har du lite tips på vart man hittar dem till ett bra pris, kanske utanför Sveriges gränser?

Jag har köpt modulerna på claes olsson online och IR->X10-mottagaren på ehem.com.

//D

#159

Postad 02 december 2004 - 11:10

Unregistered7d12e428
  • Unregistered7d12e428
  • Användare

  • 243 inlägg
  • 0
För er som har beställt den amerikanska versionen (TSU-7000).

- Man kan inte styra europeiska RF-moduler med den eftersom den använder en annan frekvens.

- Det går inte att byta till en europeisk frekvens i Pronton.

- I editorn kan man inte använda PCF-filen från RU-980 på en TSU-7000!
Så om man har smygstartat med att bygga sin PCF för RU-980 kan man skrota den!

- Om ni köper en eliminator här i Sverige, var noga med att polariteten i kontakten är den samma som i originalet.

- Enligt min mening så är TSU-7000s RF-funktionalitet här i Europa ganska bortslängd om man inte har motsvarande RF-Extender.

- Med just en RF-Extender och denna IR-Controller kan man styra sina X10-moduler via RF från hela huset... coolt!

Kul att fler har köpt Pronto Pro NG. Det kanske kan bli en mycket liten community här på forumet?! B)

//D

#160

Postad 05 december 2004 - 14:03

Unregisteredb677f88b
  • Unregisteredb677f88b
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
Kan man inte på något överskådligt sätt visa vilka koder som finns till en RU-950 tex?
Jag har Pioneer DV-868, 434HDE och 5100, och skulle vilja hitta en "broder" som redan hunnit före mig i programmerandet av koder.
Det är väl onödigt att göra dubbelarbete.
Är det någon som har samma utrustning som mig och har färdiga koder?

Skulle även vara kul att kunna se de olika arbetena som gjorts kring loggor, kan man lägga upp dom på nåogt bra visuellt sätt?

Tack på förhand.

#161

Postad 18 december 2004 - 23:14

Unregisteredf21569ab
  • Unregisteredf21569ab
  • Amatör

  • 78 inlägg
  • 0
Jag har en RU-950. Jag har lärt den koder från alla mina fjärrkontroller utom en. Det är fjärrkontrollen till en TV-tuner jag har. Jag vet inte säkert vad det är för märke på tunern. Möjligen heter den Vision. Jag har köpt den från Scancom i England. Den har en DVI-utgång. RU-950 säger att den lärt sig IR-signalen och man ser en HEX-kod men när man försöker använda RU-950 händer ingenting. Jag har kontaktat Philips angående detta problem men de svarar inte. Är det någon annan som har liknande erfarenhet (dvs att Ru-950 vägrar exekvera en inlärd kod) och/eller har en lösning på problemet?

#162

Postad 22 december 2004 - 16:06

Unregistered7d12e428
  • Unregistered7d12e428
  • Användare

  • 243 inlägg
  • 0

Jag har en RU-950. Jag har lärt den koder från alla mina fjärrkontroller utom en. Det är fjärrkontrollen till en TV-tuner jag har. Jag vet inte säkert vad det är för märke på tunern. Möjligen heter den Vision. Jag har köpt den från Scancom i England. Den har en DVI-utgång. RU-950 säger att den lärt sig IR-signalen och man ser en HEX-kod men när man försöker använda RU-950 händer ingenting. Jag har kontaktat Philips angående detta problem men de svarar inte. Är det någon annan som har liknande erfarenhet (dvs att Ru-950 vägrar exekvera en inlärd kod) och/eller har en lösning på problemet?

Jag tror snarare att du skall kolla med tillverkaren av TV-tunern.
Testa ocksa med olika pauser mellan kopior av samma kommando. Min plasma tex kraver att vissa knappar halls nedtryckta for att fungera. I min pronto har jag darfor repeterat kommandona i makron.
Jag vet att vissa med digitalboxar brukar ha lite problem att kommunicera via IR.
Kolla www.remotecentral.com


//D

#163

Postad 10 januari 2005 - 21:34

Unregistered41541
  • Unregistered41541
  • Användare

  • 115 inlägg
  • 0

Det är ett kanonköp, problemet är att man aldrig blir rktigt klar med den  :)
Det finns alltid saker man kan förbättra och knappsekvenser man kan göra annorlunda.
Men det är väl det som är tjusningen? Att man kan få det precis som man vill ha det själv. Det är bara fantasin som sätter gränser.

Jag är bara rädd för kombatibilitetsproblem när man köper en amerikansk produkt..! Tänkte mer på att tex databas som bara innehöll 500 produkter mot europeiska 1200 inte fungerar i svenska miljöer, men antar att det är bara RF delen som är stort sett annorlunda,.!

Fast det verkar ju vara många som har den amerikanska varianten och är mer än nöjda..

#164

Postad 10 januari 2005 - 22:33

Berggren
  • Berggren
  • I Am The God Of Hellfire

  • 3 967 inlägg
  • 0
Den inbyggda databasen är bara skit oavsett vilken variant du köper.
Ska du få de funktioner du vill ha så måste du läsa av de IRkoder från din originalfjärrkontroll som du vill ha.
Det är generiska koder som ligger i databasen vilket innebär att ett fåtal koder ska täcka så många funktioner som möjligt på till exempel Pioneers dvdspelare. Så om du lägger in en omgång koder som passar till exempel 575an så kanske du inte får alla de funktioner som DU vill ha. Att ändra vinkel eller textning kanske inte ligger med i koduppsättningen om du kör med den inbyggda koddatabasen,
Därför så rekommenderar jag att man läser in alla koder man vill själv.
Blir helt enkelt bäst så, eller så frågar man om någon redan har gjort jobbet så kan man få dem av den personen

#165

Postad 10 januari 2005 - 22:51

Unregistered41541
  • Unregistered41541
  • Användare

  • 115 inlägg
  • 0
Låter bra det...Lutar dock mer åt 7000 modellen! Så man får en laddstation och färgskärm..... Kan jag äntligen styra min Barco proj också..! :)

#166

Postad 10 januari 2005 - 23:25

Berggren
  • Berggren
  • I Am The God Of Hellfire

  • 3 967 inlägg
  • 0
Ta även en kik på deras nya RC9800. Vet inte om den är lika konfigurerbar som TSU-modellerna men det kostar ju inget att surfa runt och kolla.

Redigerat av Berggren, 10 januari 2005 - 23:37.


#167

Postad 10 januari 2005 - 23:34

Atariman
  • Atariman
  • Användare

  • 221 inlägg
  • 0
Långt ifrån lika programmerbar, tyvärr (kallas därför inte heller "Pronto"). Men grymt snygg - och med UPnP-stöd dessutom... :)

Redigerat av Atariman, 10 januari 2005 - 23:37.


#168

Postad 10 januari 2005 - 23:38

Berggren
  • Berggren
  • I Am The God Of Hellfire

  • 3 967 inlägg
  • 0

Långt ifrån lika programmerbar, tyvärr (kallas därför inte heller "Pronto"). Men grymt snygg - och med UPnP-stöd dessutom...  :)

Synd att den inte går att kofigurera som man vill. Den är ju grymt snygg.
Hade de lyckats göra den lika konfigurerbar som en TSU så hade de haft en storsäljare i sina händer.

#169

Postad 11 januari 2005 - 09:40

Unregistered41541
  • Unregistered41541
  • Användare

  • 115 inlägg
  • 0
Får bli en pronto 7000 tror jag, läste dock på tullverket att på vissa produkter i USA så tillkommer det en tilläggstull på 14% utöver dom 0-20%.... Nya regler nu i årskiftet..

Så i praktiken kan den kosta 50-60% mer för att importera in i sverige.. Känns surt..!

#170

Postad 11 januari 2005 - 16:56

Unregisteredf21569ab
  • Unregisteredf21569ab
  • Amatör

  • 78 inlägg
  • 0
Jag skrev till tillverkaren av en apparat jag har (en TV-tuner) och bad om information om fjärrkontrollen till apparaten. Detta med anledning av att Pronton inte lär sig koderna från den fjärrkontrollen.

Jag fick nedanstående svar. Är det någon som förstår hur man kan använda sig av detta. Jag antar att det är någontyp av kod för ir-signalerna. De ser dock inte alls ut som de koder man ser när proton lär sig en ir-signal.

"Hope the following data is useful for u. Any question u have, pls feel free to contact w us.

 

B. Regards,

 

Doris Tsai

Vision Inforgraphie Co., Ltd.


 



Remote Protocal : NEC


Remote Custom Code : 0x2FD


 


0x0E: Power  //power 
0x58: PC/AV //PC  <==>  VIDEO
0x4C: Source //Source Select 
0x1A: Mode //Display Resolution change  VGA<==>XGA
0x12: Display //display message
0x16: Sleep  //Sleep
0x50: Band  //Air/Cable


 


0x07: Mute  //mute
0x0b: Vol+  //volume up
0x47: Vol-  //volume down
0x04: Mts  //MTS Select


 


0x06: Menu //Osd Menu
0x44: Up Arrow //Up
0x1D: Down Arrow //Down
0x1C: Left Arrow //Left
0x48: Right Arrow //Right
0x5C: Enter //Enter
0x1E: Exit //Exit


0x4F: Zero  //0
0x10: One  //1
0x11: Two  //2
0x51: Three  //3
0x0C: Four  //4
0x0D: Five  //5
0x4D: Six  //6
0x08: Seven  //7
0x09: Eight  //8
0x49: Nine  //9
0x4B: 100  //100 


 


0x13: Ch+  //channel up
0x0F: Ch-  //channel down
0x43: CH RTN //channel Return
0x54: Autoscan  //TV Channel auto scan
0x42: Fine- //TV fine tune -
0x0a: Fine+ //TV fine tune +
0x02: Add  //TV channel add
0x40: Erase  //TV channel erase
0x05: Favorite //TV favorite channel
0x45: FavSet //TV favorite channel set


 


0x17: TTR  //Teletext R
0x14: TTG  //Teletext G
0x15: TTY  //Teletext Y
0x55: TTB  //Teletext B
0x1B: TTOn  //Teletext ON/OFF


 


0x18: Reveal //Teletext Reveal
0x19: Page- //Teletext PAGE down
0x59: Page+ //Teletext PAGE up


 


0x03: Surround //Sound Surround Mode
0x00: Loudness //Sound Loudness Mode
0x01: Static //De-Interlace Static Mode
0x41: Sports //De-Interlace Sports Mode"

#171

Postad 13 januari 2005 - 19:22

Unregistered29199
  • Unregistered29199
  • Användare

  • 214 inlägg
  • 0
Ny här på forumet.
Planerar att köpa en Pronto Pro inom kort men vilken skall man köpa? jag har fått erbjudandet att köpa en SBCRU970/00 2000kr billigare än vad jag kan få tag på SBCRU980/00. Skiljer det mycket på dessa två så det är värt de extra pengarna?

Hur är det med FM extendern SBCLI900/00 . Denna behöver man ju till 970 men är den inbyggd o 980 eller behövs den där också för på någon site jag var på såg det ut som man fick med LI900 med 980 men det kanske bara var de som bundlat dem.

Jag har också kollat på Ipronton och den ser ju fräck ut men frågan om man har nytta av den eller Wlan bara komma klydda till det för det är ju inte helt stabilt då man idag har Wlan där hemma och tycker det försvinner ibland så FM känns stabilt, kommer ändå inte använda internetfunktionerna i den.

I min bio kommer jag ha en bakprojektionsduk och alla prylar som skall styras står bakom duken och sedan skall det till belysning som styrs med Ir så skall väl fungera att lära pronton dessa ir signaler.

Frågan är bara vilken pronto? 970 eller 980?

Tacksom för all hjälp

#172

Postad 30 januari 2005 - 11:38

Unregistereddd7b2651
  • Unregistereddd7b2651
  • Amatör

  • 64 inlägg
  • 0
Är det någon som har koderna till en Panasonic S97?
Gärna till en Pronto Neo eller i råa koder. Jag är framför allt ute efter deskreta On/Off, resten kan jag förhoppningsvis lära upp.

#173

Postad 02 februari 2005 - 13:54

Schonas
  • Schonas
  • Användare

  • 149 inlägg
  • 0
Jag funderar på att köpa en TSU3000 från Pcseller.com, Fjärr+bordladdare+porto skulle gå på totalt 304$ (ca 2100 kr).Jag har tidigare haft en Philips Ru880, men känner att jag saknar knappar och minne.

Jag har läst dom flesta trådar här och på andra ställen om denna fjärr och känner väl att det är väl bara jag som sätter gränser på vad den klarar. Jag har förstått att det tar lång tid att programera den, men är det för krångligt? Jag har inga jättebehov att ha fräcka layouts utan mera bara att jag kan göra allt jag kan med orginalfjärren!
Hur krångligt/mycket tid tar det att bygga upp allt fran början, med t.ex sifferknappar play, stopp mm och sen kopiera det från en vanlig dvdfjärr. Eller bör man gå in på remotecentral.com för att ladda ner färdiga layouts?

Är det värt att köpa med en bordladdare för 65$ (portot ökar med 11$), eller klarar man sig med uppladdningbara batterier/alkaliska batterier.

Många frågor, men ni kanske kan hjälpa mig i några av dom :)

Tack

#174

Postad 03 februari 2005 - 12:34

Schonas
  • Schonas
  • Användare

  • 149 inlägg
  • 0
Ja jag såg precis det på Philips hemsida där dom skriver:

"3. Can I use the TSU3000 in Europe or the RU950 in the US?
No you can not.
Due to legal regulations RF devices can not be used in different regions. TSU3000 is FCC approved, but not CE approved. The latter is needed for Europe. RU950 is CE approved, but not FCC approved. The latter is need for the US."

Men även om det kanske inte är fullt lagligt borde väl den amerikanska laddaren funka här i Sverige bara man matar den med 110V. Men t.ex en sån här: Omvandlare från Hobbex
Är det nån som har köpt en laddare från USA och fått det att fungera?

Redigerat av Schonas, 03 februari 2005 - 12:40.


#175

Postad 03 februari 2005 - 18:22

Berggren
  • Berggren
  • I Am The God Of Hellfire

  • 3 967 inlägg
  • 0
Det enklaste du kan göra är att köpa en lite trafo som är på 220V-- till vad nu Pronton vill ha.
Släng din 110Vtrafo och köp en 220V.
Att det inte är lagligt har mer att göra med vilka frekvenser som RFsignalen sänder på än att trafon är på 110V.

#176

Postad 03 februari 2005 - 21:09

Unregistered98e63439
  • Unregistered98e63439
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Det enklaste är att köpa en annan adapter så slipper Du transformatorn. Jag köpte min på Teknikmagasinet. Fungerar utmärkt. Det viktigaste är att Du ser till att polariseringen är rätt (annars bränner Du pronton/laddaren).

På den amerikanska adapter Du får med framgår om + är innerst eller ytterst på stiftet. Som tur var läste jag på ett prontoforum innan jag köpte min TSU 7000 och läste ett inlägg från en svensk som inte hade kollat polariseringen och kortslöt sin laddare (vet inte hur det gick med pronton). Tydligen är det så att vi i Sverige normalt har + ytterst medan man i USA kör + innerst. Hade jag inte läst på prontoforumet innan så hade jag nog också lyckats med att kortsluta det hela.

#177

Postad 04 februari 2005 - 00:05

Unregistered1cc1b926
  • Unregistered1cc1b926
  • Användare

  • 201 inlägg
  • 0
Schonas,
Jag köpte ,precis som du planerar, en TSU3000 från pcseller.
Snåla inte in på att inte köpa laddstationen, pronton slukar enormt mycket batteri, så på någon månad har du "tjänat in" kostnaden för laddstationen (med stationen följer även ett uppladdningsbart batteripack).
Sedan måste du ju som de andra redan nämnt köpa en ny "väggvårta", det får du för en hundring.

Det där med "olagligheten" är precis som Berggren säger beroende på radiofrekvensen.
Hursomhelst så är ju räckvidden ganska begränsad så det lär inte störa någon...
Jag har även i efterhand köpt rf->ir förlängare (FRX6000) och det är ett hett tips att skaffa den.
Pronton är ju ganska stor att hålla i och du behöver kunna titta på displayen då du ska manövrera den, då är det ganska skönt att inte behöva "rikta den" mot elektroniken. (kan vara jobbigt när man intagit horisontalläge i soffan).

Summerat så är det nog den bästa elektronikprylen jag köpt, vilket även min fjälla håller med om. Dock kan man behöva komplettera med en "barnfjärr" typ on4all, till de lite yngre familjemedlemmar...

#178

Postad 04 februari 2005 - 02:38

Schonas
  • Schonas
  • Användare

  • 149 inlägg
  • 0
Tack alla för era svar och tips, men jag är lite "nervig" för att handla ifrån US och har lite mer funderingar.

1.Är det nån som har koll på vad egentligen "refurbished" innebär, vad för slags reparationer tror ni är vanliga. Kan man verkligen lita på att produkten man får inte är jättesliten och halvfungerande?

2. Har man nått skydd om inte fjärren skulle funka när man fått den eller om nått skulle börja strula på "hemmaplan". Kan man skicka tillbaka fjärren?
Den så kallade "Factory Refurbished 90 day warranty from Philips" som näms på pcsellers hemsida, kan man ha nån nytta av den här i Sverige?

daniel-p
Hur var din fjärr, kunde man se att den var begagnad?

Jag är verklige sugen att lägga in en beställning nu, men jag har som ni ser några funderingar innan det sker.
Men jag har i alla fall bestämmt mig att om det blir ett köp kommer laddaren med.. :D

#179

Postad 08 februari 2005 - 10:04

Unregisteredff4ab017
  • Unregisteredff4ab017
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0
Köpte en tsu3000 från pcseller för några månader sedan, skickade tillbaka den eftersom bakgrundsbelysningen inte fungerade och fick en ny.

Skicket var bra på bägge två, inga repor o sånt.

Köpte även en laddare, rekommenderar verkligen den.

Är det någon som kan lägga upp en länk till en adapter som passar till laddaren?

#180

Postad 16 februari 2005 - 17:14

Schonas
  • Schonas
  • Användare

  • 149 inlägg
  • 0
Jag fick min TSU3000 idag med laddaren DS3000. Orginal adaptern till laddaren är på 400mA 12 V DC. Så jag köpte en laddare på 500mA 12V. Funkar perfekt, men man måste vara uppmärsam som tidigare näms här angående polariseringen (+ innerts)
Jag har lagt in en bild på den adaptern jag köpte.Bifogad fil  adapter.jpg   48,68K   2 Antal nerladdningar. Jag köpte adaptern hos en lokal handlare i Skövde, men dom finns även på nätet, Svebry.se

Redigerat av Schonas, 16 februari 2005 - 17:34.


#181

Postad 23 februari 2005 - 20:23

Unregistered41541
  • Unregistered41541
  • Användare

  • 115 inlägg
  • 0
Håller på med ProntoeditNG och har några nybörjarfrågor..

Om man laddar ner en PCF fil i programmet, kan man ta ut knappar och designa om dom i tex photoshop?? Isåfall hur?

Hur konverterar man PCF från tsu3000 till 950?

Finns det någon walkthrough på nätet som inte kostar pengar??

//Johan

#182

Postad 24 februari 2005 - 21:25

Unregistered1cc1b926
  • Unregistered1cc1b926
  • Användare

  • 201 inlägg
  • 0
jos32,
Om du har knappar i en pcf som du vill redigera är det bara att du använder ex winzip eller winrar och "packar upp" pcf filen. Sedan är det bara att öppna bitmap filerna i valfritt bildredigereringsprogram.
När du sedan vill "ha tillbaka" dem i pronto edit, så importerar du dem direkt i programmet på "vanligt sätt".

pronto edit är ju inte så himla avancerat, så det är bara att du provar dig fram.

Har du några mer specifika frågor kan jag kanske svara på dem, har använt programmet en hel del.

Hälsningar
/Daniel

#183

Postad 27 februari 2005 - 01:13

Unregistered78ace6b5
  • Unregistered78ace6b5
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Har förgäves fösökt lära min ProntoNeo koderna för Force530T Boxerbox...
Har testat med att försöka köra korta och lite längre "inlärningssekvenser" men får inte till det...
Tips? Nån som lyckats?

Eller som kanske tom kan tänka sig maila en fungerande fil :blink:
//Thomas

*Edit* Ooops. Hade tänkt posta i officiella Neotråden...

Inlägg flyttat :)
/tb303

Redigerat av Unregistered78ace6b5, 05 mars 2005 - 16:17.


#184

Postad 27 februari 2005 - 11:15

Unregistered41541
  • Unregistered41541
  • Användare

  • 115 inlägg
  • 0

jos32,
Om du har knappar i en pcf som du vill redigera är det bara att du använder ex winzip eller winrar och "packar upp"  pcf filen. Sedan är det bara att öppna bitmap filerna i valfritt bildredigereringsprogram.
När du sedan vill "ha tillbaka" dem i pronto edit, så importerar du dem direkt i programmet på "vanligt sätt".

pronto edit är ju inte så himla avancerat, så det är bara att du provar dig fram.

Har du några mer specifika frågor kan jag kanske svara på dem, har använt programmet en hel del.

Hälsningar
/Daniel

<{POST_SNAPBACK}>


Tack! Hur var det med en TSU3000 pcf?? Vill ju konvertera om den till min 950? Eller är det bara att ladda in den i fjärren..?

#185

Postad 27 februari 2005 - 16:01

Unregistered1cc1b926
  • Unregistered1cc1b926
  • Användare

  • 201 inlägg
  • 0
Jag vet inte om konfigurationsfilerna skiljer sig något mellan Ru950 och TSU3000, har själv en TSU.

#186

Postad 27 februari 2005 - 19:29

Unregistered41541
  • Unregistered41541
  • Användare

  • 115 inlägg
  • 0

Jag vet inte om konfigurationsfilerna skiljer sig något mellan Ru950 och TSU3000, har själv en TSU.

<{POST_SNAPBACK}>



Jodå.. den säger att det inte går... Någon annan som vet hur man gör..? Skulle vilja få in daniels tonks konfigurationsfil..!

#187

Postad 27 februari 2005 - 19:33

Berggren
  • Berggren
  • I Am The God Of Hellfire

  • 3 967 inlägg
  • 0
Det skiljer ingenting på PCF-filerna mellan TSU och RU.

Det ska bara vara att importera rakt av.

#188

Postad 27 februari 2005 - 20:22

Unregistered41541
  • Unregistered41541
  • Användare

  • 115 inlägg
  • 0

Det skiljer ingenting på PCF-filerna mellan TSU och RU.

Det ska bara vara att importera rakt av.

<{POST_SNAPBACK}>


Löste det, man var tvungen att öppna en tom RU950 konfigurationsfil och sen merga ihop den med det man vill..!

#189

Postad 28 februari 2005 - 09:15

Unregistered41541
  • Unregistered41541
  • Användare

  • 115 inlägg
  • 0
Någon som sitter på en Barco och en prontoNG och försöker få dessa att lira ihop??

Har tyvärr inte lyckas och enligt vissa på remotecentral så är detta ett problem som inte går att lösa..!

Någon som vet något?!

Trodde verkligen att pronton klarade allt.. En stor anledning till att jag just köpte en pronto var att jag inte hade en barcofjärr :P

#190

Postad 07 mars 2005 - 10:03

Unregisteredd5ffcdaf
  • Unregisteredd5ffcdaf
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
Hej,
Fundera att köpa någon av dessa fjärrkontroller
Marantz RC 9500
Philips SBC-RU980

Vilken skall man välja ( bortse att båda är xtrem dyra!)

Går det att köra in CCF filer i båda?

/D

#191

Postad 08 mars 2005 - 12:33

Unregistereddebe7dcf
  • Unregistereddebe7dcf
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0

Hej,
Fundera att köpa någon av dessa fjärrkontroller
Marantz RC 9500
Philips SBC-RU980

Vilken skall man välja ( bortse att båda är xtrem dyra!)

Går det att köra in CCF filer i båda?

/D

<{POST_SNAPBACK}>


Jag skulle klart valt RC-9500,så ruskigt snygg!!! ;)

#192

Postad 11 mars 2005 - 09:43

evil_nike
  • evil_nike
  • Forumräv

  • 702 inlägg
  • 0
Hej.

Jag är på väg att beställa en philips tsu-3000 från www.pcseller.com

Har bara in liten fråga.

Hur var din fjärr, kunde man se att den var begagnad?


Säg inte att saker man beställer därifrån är begagnade??

Då blir det ingen deal.

Tack på förhand.

/Niklas

#193

Postad 12 mars 2005 - 16:25

Unregistered1cc1b926
  • Unregistered1cc1b926
  • Användare

  • 201 inlägg
  • 0
evil_nike,
Om du köper en "refurbished" så är det en "renoverad". Så det kan vara en begagnad...
Jag har köpte "refurbade" fjärrisar, det har inte varit något problem.

/Daniel

#194

Postad 16 mars 2005 - 13:07

Unregistered15075a6f
  • Unregistered15075a6f
  • Lärjunge

  • 366 inlägg
  • 0
Intryck efter ca 1½ månad med Ru980.

ProntoEdit NG: Mycket enkelt program och lätt att "stjäla" bitmap, png och ir koder ifrån andra PCF'er (både RU och TS). Inga problem att flytta sig mellan TS- och RU-uppsättningar - trots att någon här påstått motsatsen. Efter någon timme blir man kung på programmet utan manualer.

Diskreta koder: Svårt mycket svårt att hitta utanför RemoteCentral. Tillverkarna vet väldigt sällan vad man talar om när man efterfrågar diskreta hex-koder för Pronto. Har fortfarande inte lyckats programmera mitt "starta allt"-makro genom att skicka diskreta koden för AV1 till TV'n. Måste hitta lösning på detta...

Skärmen: Man förförs av alla färger och möjligheter att skapa ett eget gränssnitt. Jag tycker dock att tryckkänsligheten inte är helt hundra. Ibland reagerar inte skärmen alls vid tryck. Provat med flera olika Pronto och kan bara notera att detta problem tycks följa de flesta Pronto (de jag har provat iallafall).

Fjärren: Lite klumpig form som inte ligger helt bekvämt i handen alla gånger. Plus för gyrot som startar skärmen varje gång man rör fjärren. Drar lite för mycket ström - behöver laddas ofta.

Slutsats:
+
Flexibilitet
Öppet gränssnitt
Lätt att använda
Färgskärm
Gyro


-
Tryckkänslighet
Form & Design
Strömförbrukning
Priset (drygt 8.500:-)

#195

Postad 18 mars 2005 - 08:12

Berggren
  • Berggren
  • I Am The God Of Hellfire

  • 3 967 inlägg
  • 0
Remotecentral som vi har tipsat om ett otal gånger här i tråden är ett yperligt ställe att hitta inspiration och idéer på.
De har även ett omfattande kodbibliotek samt många olika layouter som man kan ladda ner.
Kika in där och du är fast i ett par veckor med programmeringen av din Pronto.
Välkommen till klubben kanske man ska säga också? :)

#196

Postad 19 mars 2005 - 12:17

Unregistered29199
  • Unregistered29199
  • Användare

  • 214 inlägg
  • 0
tack, har kollat där nu och hittade inte något som någon hade gjort som var supersnyggt, verkade som det mesta var för RU970 och inte något transparent material för RU980. Dock satt jag och kollade mer på materialet som följde med philipsskivan och där fanns rätt snygga saker.
Blir nog att jag utgår från det i början och gör ett gränssnitt som fungerar, sedan kan man ju alltid göra lite egna ikoner mm.
Lustigt att de inte hade en ikon med för en projektor, man tycker det borde vara standard.

Har Ni förresten hittad något enkelt sätt att styra eluttag från tex kjell&co med Ir? Har nämligen ett slutsteg till mina baslådor som man bara kan sätta på manuellt (ej fjärr) så tänkte borde finnas något med fjärr som man sätter på strömbrytaren.

#197

Postad 19 mars 2005 - 20:01

Berggren
  • Berggren
  • I Am The God Of Hellfire

  • 3 967 inlägg
  • 0
Är du säker att du har kolla tpå rätt ställe på Remotecentral?
Det finns ju i mina ögon en mängd snygga layouter som man kan låna saker ifrån.
RU980 heter ju i USA TSU7000 så det är bara att söka efter det.
slänger in en länk om du inte orkar/hittar det som jag pratar om.
Snygga layouter
Men har du högre krav än vad som har presterats här, ja då vet jag inte vad jag ska tipsa om. Mer än att du visar upp din layout här sedan så att man kan ta del av ditt alster :unsure:

Vill du göra egna ikoner så är det ju ganska enkelt, men att få det perfekt är lite värre.
Men inget är omöjligt, det tar bara lite längre tid innan det är klart :ph34r:

Redigerat av Berggren, 19 mars 2005 - 20:05.


#198

Postad 20 mars 2005 - 22:31

Unregistered29199
  • Unregistered29199
  • Användare

  • 214 inlägg
  • 0
tack, där fanns lite snyggare alster. Har nu lyckats progga projektorn helt och min dvi switch. Mycket trevligt program ProntoProEditNG.

Någon som vet om det finns ir kod till att sätta på och stänga av sin xbox utan att behöva ha fjärrkontrollen?

#199

Postad 21 mars 2005 - 17:37

Unregistered29199
  • Unregistered29199
  • Användare

  • 214 inlägg
  • 0
Nu har jag kommit till belysningen och börjar bli lite orolig efter att ha läst alla inlägg, jag har nämligen en efirma som gör allting och ända jag har sagt till dem att lamporna måste gå att styra via irsignaler så jag kan lära min pronto konderna. Givetvis har de sagt inga problem, nu är alla lampor uppsatta så väntar bara på kontrollpanelen som givetvis är restad men nog bäst dubbelkolla på nätet vilken panel det är så man nu inte får en RF baserad panel. (har ru980)


Någon som hittat enkel strömbrytare som går på IR? jag har nämligen 1st slutsteg till mina basar som bara har on/off knapp på sig (den har alltså ingen fjärr) så tänkte skicka en ir kod till strömbrytaren. Kommer detta fungera?

#200

Postad 21 mars 2005 - 21:59

chln12345
  • chln12345
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Den här är rolig på www.kjell.com 87529 ,går bra att styra diverse grunkor ,jag styr 6st clasohlson rf fjärrbrytare 36-1183 från min tsu7000.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.