Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Focal Chorus 800-serien

338 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Focal Chorus 806 V (Surroundhögtalare) 2 8,9 (9) Inga priser
Focal Chorus 816 V (Golvhögtalare) 2 9 (12) Inga priser
Focal Chorus 836 V (Golvhögtalare) 1 8,71 (6) Inga priser
Focal Chorus 807 V (Surroundhögtalare) 1 7,83 (5) Inga priser
Focal Chorus 826 V (Golvhögtalare) 1 8,6 (9) Inga priser
Focal Chorus CC 800 V (Centerhögtalare) 2 9,21 (13) Inga priser
Focal Chorus SR 800 V (Surroundhögtalare) 1 7,67 (2) Inga priser
Focal Chorus SW 800 V (Subwoofers) 1 8,6 (4) Inga priser
Focal Chorus 826 W (Golvhögtalare) 9 8,44 (8) Inga priser
Focal Chorus 836 W (Golvhögtalare) 1 7,5 (1) Inga priser
15 relaterade trådar
Köpråd - Högtalare för stereo 5-15000 (439 inlägg) 27 dagar sedan
Köpråd - Högtalare för stereo 15-30000 (140 inlägg) 4 mån sedan
Focal Klubben! (178 inlägg) 5 år sedan
B&W CM9 eller Focal Chorus 826W ?? (26 inlägg) 11 år sedan
Uppgraderingshjälp hemmabio (4 inlägg) 11 år sedan
Svart eller rött när Focal firar (26 inlägg) 12 år sedan
Elac vs. Monitor Audio vs. Focal Chorus... Eller ha kvar mina XTZ 99.25? (15 inlägg) 14 år sedan
Lyssningsintryck: Golvare mellan 8000 och 200000 sek (130 inlägg) 14 år sedan
Snygga stativare för 3000-5000kr (21 inlägg) 14 år sedan
Förslag till Stativhögtalare runt 5000 spänn!? (43 inlägg) 15 år sedan
Hur mycket ska man lägga på bak-kanalerna? (15 inlägg) 15 år sedan
Provlyssning av högtalare + frågor (48 inlägg) 15 år sedan
Nya golvare (67 inlägg) 15 år sedan
Förstärkare till Focal Chorus 826 V (7 inlägg) 15 år sedan
Provlyssnat: 15 högtalare i prisklassen 10 000kr - 40 000 kr (33 inlägg) 16 år sedan

#101

Postad 22 januari 2007 - 22:54

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

  • 3 403 inlägg
  • 0
Ingen som sett eller vet om en recension av dessa i en svensk tidning?

816 med tillhörande center på väg hem ;)

#102

Postad 24 januari 2007 - 19:44

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

  • 3 403 inlägg
  • 0
Fick allt idag och det låter underbart, även fast de inte är inspelade än!!
Bilder och mer intryck kommer senare när högtalarna blivit mera varma i kläderna :D

#103

Postad 24 januari 2007 - 21:46

Unregistered66fa17b0
  • Unregistered66fa17b0
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0

Fick allt idag och det låter underbart, även fast de inte är inspelade än!!
Bilder och mer intryck kommer senare när högtalarna blivit mera varma i kläderna  :)

<{POST_SNAPBACK}>


Tja,

Återkom gärna med mer referenser angående dessa speakers. Är intresserad av vilken stärkare du valt att driva dessa högtalare med.

Är själv mkt intresserad av 816v serien och kommer med all sannolikhet införskaffa mig ett 5:1 system från den serien och är därför givetvis tacksam för olika förslag av vad som kan driva dessa med bravur.

Ha det


#104

Postad 25 januari 2007 - 17:10

mr coffee
  • mr coffee
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0

Fick allt idag och det låter underbart, även fast de inte är inspelade än!!
Bilder och mer intryck kommer senare när högtalarna blivit mera varma i kläderna  :D

<{POST_SNAPBACK}>


Även jag är intresserad av ditt intryck.
Är också inne på att använda dessa i ett 5.1 system.
Har dock lite svårt att bestämma mig vilka bakhögtalare jag ska ha(trångt om utrymmet).

Fick senaste numret av HI-FI CHOICE igår och där testade de 836v med bra resultat "Best Buy".
De hade även testat 816v i Decembernumret såg jag även dessa fick "Best Buy".

#105

Postad 25 januari 2007 - 22:41

Unregisteredffae06bb
  • Unregisteredffae06bb
  • Forumräv

  • 564 inlägg
  • 0

Fick allt idag och det låter underbart, även fast de inte är inspelade än!!
Bilder och mer intryck kommer senare när högtalarna blivit mera varma i kläderna  :D

<{POST_SNAPBACK}>


Även jag är intresserad av ditt intryck.
Är också inne på att använda dessa i ett 5.1 system.
Har dock lite svårt att bestämma mig vilka bakhögtalare jag ska ha(trångt om utrymmet).

Fick senaste numret av HI-FI CHOICE igår och där testade de 836v med bra resultat "Best Buy".
De hade även testat 816v i Decembernumret såg jag även dessa fick "Best Buy".

<{POST_SNAPBACK}>


Vilka andra högtalare var med i det testet? Alltså det med 836v.

#106

Postad 27 januari 2007 - 11:14

mr coffee
  • mr coffee
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
Följande högtalare vad mer i testen
Leema Xone
JAS Audio Orsa
Dali Mentor 6, betyg 81%
Focal Chorus 836V betyg 90% Best Buy
(Not the prettiest looking or most smooth sounding, but fine value for the money(£1,549) with expressive dynamics.)
Roksan Capsian FR5 betyg 88% Best Buy
Kudos Cardea C10

#107

Postad 28 januari 2007 - 10:43

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

  • 3 403 inlägg
  • 0
För er som inte är bra på tyska har "jag" :D översatt ett test av 816 högtalarna :
TEST: Focal Chorus 816V

Testet är på 2 sidor och de ger i princip bara pluspoäng till högtalarna. :)

Ang hur jag upplever 816 är de fortfarande inte riktigt inspelade än men jag kan redan nu säga att jag är riktigt nöjd med dem!
Diskant, mellanregister och bas spelar bra ihop och diskanten är varken vass eller jobbig som jag fått höra om JMlab/Focal.
Basen spelar inte så djupt som man kanske vill men jag använder subben knappt numera när jag spelar musik iaf och det är stor skillnad mot mina gamla frontar som behövde mycket hjälp med de lägre frekvenserna.

Röster och gitarrer tex låter väldigt bra och upplöst, ljudet blir rätt stort faktiskt!

Jag har dock inte testat speciellt mycket med avstånd till sido- och bakväggar, vad som är mest optimalt. Det går säkert att klämma ur ännu mera välljud på så sätt :huh:

Edit : mina bilder är uppe nu!

Redigerat av tb303, 28 januari 2007 - 10:44.


#108

Postad 28 januari 2007 - 12:22

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

  • 3 928 inlägg
  • 0
Ser att basporten sitter i botten. Då kan det ju vara så att dom dras med samma fenomen som AP Black Diamond gör: dom behöver gott om utrymme runt om för att låta optimalt.

#109

Postad 04 februari 2007 - 21:13

fritto83
  • fritto83
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Fick mina nya Focal 826v i helgen och måste säga att dom spelar skiten ur mina
gammla Mirage Omni 260 direkt ur kartong.

Nu är det bara att försöka spela in dom så fort som möjligt
men jag är kanon nöjd med hur dom låter redan nu.

Och det bästa är det otroliga bastryck dom levererar, som jag så länge saknat.
nu behövs ingen subba längre till musik, knappt till filmljud heller....

man undrar bara nu hur bra ska dom börja låta när dom är inspelade... ;)

#110

Postad 05 februari 2007 - 09:23

Unregistered261a4a1a
  • Unregistered261a4a1a
  • Amatör

  • 86 inlägg
  • 0
Ge oss fina bilder på dina nya 826!

#111

Postad 05 februari 2007 - 20:17

shakudu
  • shakudu
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Her er mine 826v
http://avforum.no/mi...how.php/shakudu

#112

Postad 06 februari 2007 - 12:14

Colonel
  • Colonel
  • Lärjunge

  • 347 inlägg
  • 0
Man blev ju helt kär i utseendet på dessa högtalare :) - grymt snygga ju, speciellt i mocca-finish.

Kom gärna med fler omdömen på 826 V då jag tycker dessa verkar mycket intressanta. Vad driver ni dem med och så vidare...

Är det någon som vet var i Karlstads-regionen man kan provlyssna på dessa skönheter?

/Colonel

#113

Postad 06 februari 2007 - 13:20

Fender
  • Fender
  • Amatör

  • 96 inlägg
  • 0
Stereo på östra torggatan i Karlstad säljer focal så de kanske har dem inne.

Redigerat av Fender, 06 februari 2007 - 13:21.


#114

Postad 06 februari 2007 - 14:14

Colonel
  • Colonel
  • Lärjunge

  • 347 inlägg
  • 0

Stereo på östra torggatan i Karlstad säljer focal så de kanske har dem inne.

<{POST_SNAPBACK}>



Tack!

Då får det bli ett besök till helgen. Vet att de haft någon av stativarna inne så man får väl hålla tummarna för att de har några av golvarna i serien hemma för demo-lyssnande.

#115

Postad 06 februari 2007 - 15:55

Fender
  • Fender
  • Amatör

  • 96 inlägg
  • 0
Japp de har 816, 836 ,807 hemma för demo.

#116

Postad 06 februari 2007 - 16:16

Colonel
  • Colonel
  • Lärjunge

  • 347 inlägg
  • 0
Tack igen!

Det låter som om min lördag kan bli riktigt intressant :) ...

Ni andra som har 826 V får gärna skriva lite mer om vad ni tycker om dem.

#117

Postad 09 februari 2007 - 15:53

Unregisteredb3eb763d
  • Unregisteredb3eb763d
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
var in på fnac (elektronik affär i frankrike) och kände och knacka och titta på alla chorus högtalare i serien. när jag plötsligt såg priserna!
6800 svenska riksdaler för 826:erna. alla var i ebony utförande och ruskigt läckra.
hann tyvärr inte lyssna på dom pga dåligt med tid.

www.fnac.com

#118

Postad 09 februari 2007 - 16:51

Unregistered2d5b6d9a
  • Unregistered2d5b6d9a
  • Lärjunge

  • 346 inlägg
  • 0

var in på fnac (elektronik affär i frankrike) och kände och knacka och titta på alla chorus högtalare i serien. när jag plötsligt såg priserna!
6800 svenska riksdaler för 826:erna. alla var i ebony utförande och ruskigt läckra.
hann tyvärr inte lyssna på dom pga dåligt med tid.

www.fnac.com

<{POST_SNAPBACK}>


Garanterat styckpris du sett. Alltså närmare 14.000:- för ett par och inte så mycket billigare än Sverige

#119

Postad 09 februari 2007 - 19:35

Colonel
  • Colonel
  • Lärjunge

  • 347 inlägg
  • 0

var in på fnac (elektronik affär i frankrike) och kände och knacka och titta på alla chorus högtalare i serien. när jag plötsligt såg priserna!
6800 svenska riksdaler för 826:erna. alla var i ebony utförande och ruskigt läckra.
hann tyvärr inte lyssna på dom pga dåligt med tid.

www.fnac.com

<{POST_SNAPBACK}>


Garanterat styckpris du sett. Alltså närmare 14.000:- för ett par och inte så mycket billigare än Sverige

<{POST_SNAPBACK}>


Det stämmer rätt bra att det är styckpriset!!

12500 för paret har jag sett dem för i Tyska butiker - viss skillnad mot 17000 i Svenska.... Visserligen tillkommer frakt men ändå...

Lite trist att den svenska marknadens priser liknar rena kartellbildningen - det skiljer fem kronor mellan den billigast och "dyraste" butiken vad jag kunnat se...

#120

Postad 11 februari 2007 - 20:20

Earshot
  • Earshot
  • Användare

  • 165 inlägg
  • 0
Har en purfärsk demo av Chorus 816 V med tillhörande sub från igår färskt i ljudminnet.

Kan bara lungt stilla alla som funderar på kringutrustning till dessa fronter å sub.
Vid vår demo användes en Yamaha-förstärkare för runt 5000:- och en Yamaha-CD för 1500:- och det spelade riktigt förbannat BRA !!!

Jag tycker inte det finns något mer att begära av ett par högtalare i denna prisklassen. Faktum är att jag tror Focals 800 V-serie står sig väldigt bra även en bra bit upp i prisklasserna....inte otänkbart att Focal har skapat en ny referenshögtalare i prisklassen.

Fina ljudegenskaper rakt igenom, där framför allt diskanten glänser för prisklassen.

Mvh Earshot

#121

Postad 11 februari 2007 - 22:13

Unregisteredffae06bb
  • Unregisteredffae06bb
  • Forumräv

  • 564 inlägg
  • 0

Har en purfärsk demo av Chorus 816 V med tillhörande sub från igår färskt i ljudminnet.

Kan bara lungt stilla alla som funderar på kringutrustning till dessa fronter å sub.
Vid vår demo användes en Yamaha-förstärkare för runt 5000:- och en Yamaha-CD för 1500:- och det spelade riktigt förbannat BRA !!!

Jag tycker inte det finns något mer att begära av ett par högtalare i denna prisklassen. Faktum är att jag tror Focals 800 V-serie står sig väldigt bra även en bra bit upp i prisklasserna....inte otänkbart att Focal har skapat en ny referenshögtalare i prisklassen.

Fina ljudegenskaper rakt igenom, där framför allt diskanten glänser för prisklassen.

Mvh Earshot

<{POST_SNAPBACK}>


Har vi hört samma högtalare? :wub:

Citerar mig själv efter en lyssningsrunda på lite olika högtalare, bland annat Focal 800 serie:

"Största besvikelsen var helt klart Focal Chorus 836 V, väldigt ljus diskant och fy ******** vad överdriven bas (lååångt ifrån fast dessutom). Körde även den mindre 816 V, men samma karaktär, även om basen var klart mer dämpad. De är ju dock minst lika snygga som på bild (dvs. helt underbara)."

Vi körde på olika stärkare, för att utesluta att det var en dålig matchning.
De är riktigt snygga högtalare, men ljudet som de levererar är som att vrida upp en dålig loudness funktion på max på en förstärkare.

Men o andra sidan, det finns gott om folk som gillar rejält färgat ljud, se bara alla CW och Klipch anhängare.. Så dessa högtalare faller säkert en hel del i smaken också.. Jag vill bara varna folk från att köpa dom utan att provlyssna innan.

#122

Postad 12 februari 2007 - 08:30

Colonel
  • Colonel
  • Lärjunge

  • 347 inlägg
  • 0
Ställer mig också samma fråga - Har vi hört samma högtalare?

Lyssnade på 816 V nu i helgen och de lät inte alls bra. Det kändes som om det låg en hinna över ljudet, ungefär som om högtalaren inte släppte igenom allt ljud.

De var tyvärr en klar besvikelse. Jag hann tyvärr inte lyssna så mycket på 836 V men det lilla jag hörde av dem så var "hinnan" borta och de lät mycket klarare och tydligare. Vad gäller loudnesskänslan på basljudet som nämns av ovanstående talare kan jag inte uttala mig om eftersom jag hörde dem för lite.

Jag ska göra en ny lyssningvända nästa helg och lyssna mer ingående på 836 V.

816 V var enligt mina öron långt ifrån bra för sin prisklass (och de var enligt säljaren inspelade).

#123

Postad 12 februari 2007 - 10:25

Unregistered66fa17b0
  • Unregistered66fa17b0
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0

Ställer mig också samma fråga - Har vi hört samma högtalare?

Lyssnade på 816 V nu i helgen och de lät inte alls bra. Det kändes som om det låg en hinna över ljudet, ungefär som om högtalaren inte släppte igenom allt ljud.

De var tyvärr en klar besvikelse. Jag hann tyvärr inte lyssna så mycket på 836 V men det lilla jag hörde av dem så var "hinnan" borta och de lät mycket klarare och tydligare. Vad gäller loudnesskänslan på basljudet som nämns av ovanstående talare kan jag inte uttala mig om eftersom jag hörde dem för lite.

Jag ska göra en ny lyssningvända nästa helg och lyssna mer ingående på 836 V.

816 V var enligt mina öron långt ifrån bra för sin prisklass (och de var enligt säljaren inspelade).

<{POST_SNAPBACK}>


Detta låter inte som de Chorus 816 v (med tillhörande sub) som jag lyssnade till i helgen. Personligen har jag bestämt mig för att införskaffa mig en 5.1 uppsättning från 800 serien.

Blev mkt imponerad av ljudbilden och den klara diskanten, att subben gjorde ett förträffligt jobb, gjorde inte saken sämre.

Med mig på "demon" hade jag dessutom min mkt intresserade och initierade hi-fi kompis som även han var hänförd av vad högtalarna kunde leverera.

Jag har enbart positiva ord att sprida om dessa högtalare.

För mig gäller det bara att hitta en stärkare som passar.

Ha det...

#124

Postad 12 februari 2007 - 12:22

Colonel
  • Colonel
  • Lärjunge

  • 347 inlägg
  • 0
Huvudsaken är ju att man själv är nöjd med det man köper!

Jag ska i alla fall lyssna mer på 836 V och se vad de har att komma med. Jag är annars i huvudsak mest intresserad av 826 V men de finns inte för lyssning i min närhet.

Vad gäller designen på dem så är det bara att stämma in i lovsången - de är jäkligt snygga

Ha det gôtt o hoppas du blir nöjd med ditt 5.1-system!

#125

Postad 12 februari 2007 - 17:08

Earshot
  • Earshot
  • Användare

  • 165 inlägg
  • 0
Hej igen, känner att jag vill skriva några rader efter Colonel och ABC 12345:s inlägg.

Till att börja med vill jag betona att den demon jag upplevde var en upset med 816 V tillsammans med Chorus 800 sub. (Kan således inte uttala mig om enbart fronthögtalarna, men tråden heter ju Focal Chorus 800-serie).

Vår lyssningsposition vid demon var ca: 2,5 - 3 meter från upsetet, där vi satt centrerat i lyssnings-sweetspot, vilket naturligtvis medför att sub-basen dominerade ljudbilden i många delar av basfrekvenserna.

Musiken som vi spelade var med betoning på Acoustic/Rock, således ingen utpräglad eller basintensiv musik.

Tycker det kan vara en poäng att nämna att min kompis även skall använda systemet i ett 5.1 system och således inte enbart till 2-kanalslyssning.

Mot denna bakgrund gav jag mig inte in i nån "djupare" ljudanalys utan skrev att jag tyckte 816 V och sub spelade förbannat BRA ! Jag upplevde för prisklassen fina ljudegenskaper med särskilt plus för diskanten.

Jag kan tycka att Ni båda (Colonel och ABC12345) väldigt fort tar "ljud-diskussionen" till ett plan som för prisklassen känns "aningen ihåligt" enligt min mening.

Jag får kännslan när ni uttrycker er att det existerar mängder av högtalare i nämda prisklassen som inte färgar ljudet på något sätt???

Vilka tillverkare har lyckats trycka in sådana element och komponenter i sina högtalare i den prisklassen? Enlgt min erfarenhet behövs det betydligt dyrare komponenter för att åstadkomma den ljudbild som jag tycker ni ger sken av att vilja ha. (Letar ni verkligen högtalare i rätt prisklass, mot bakgrund av den ljudbild ni verkar vilja ha?).

Skulle vara intressant och höra exempel på vilka högtalare ni upplever, som spelar såååå mkt bättre i prisklassen.

Jag tycker det är kul med forum där vi alla kan komma till tals, vi har ju ett gemensamt intresse som vi delar. Man skall respektera olika synpunkter så länge de bygger på någon form av substans, och så länge som den som påstår något kan motivera sina synpunkter på ett bra sätt.
(ni nämner färgning av ljudet och okontrollerad bas, vilket är exempel på hur man kan vara missnöjd med en ljudbild).

Det handlar ju inte om att "vinna" en diskussion, utan om att upplysa varandra om intryck och upplevelser, såväl positiva som negativa.

Jag tror förväntningar i kombination med hur väl man lyckas få till en upset vid lyssningstillfället har väldigt mycket att säga. Jag hade inga förväntningar på detta system, men blev både glatt överraska och imponerad för prisklassen.

Mvh Earshot

#126

Postad 12 februari 2007 - 19:38

Colonel
  • Colonel
  • Lärjunge

  • 347 inlägg
  • 0
Jag uttryckte bara min åsikt om högtalarna och då endast 816 V eftersom jag inte lyssnat nog på de andra i serien för att ha en åsikt om dem.

Jag tyckte helt enkelt inte att 816 V lät så bra som jag hade förväntat mig, kanske berodde det på att jag hade för högt ställda förväntningar inför lyssningen!!

Jag kan inte exakt sätta fingret på vad som saknades i ljudbilden eller vad jag inte gillade men JAG var inte nöjd med ljudet de presterade....

De matades vid lyssningstillfället med Marantz-förstärkare och Marantz-cd så elekroniken var det inget fel på. Det som kan ha förstört intrycket något var att de inte var optimalt uppställda i demo-rummet.

Jag har lyssnat på bl.a. Kefs iQ9 och Dali Ikon 7 i samma prisklass och jag tycker de var bättre ljudmässigt. Av de två nämda så gillade jag Dali Ikon 7 bäst - så jag har lite referenser att jämföra med...

Nu kommer säkert någon säga att man inte alls kan jämföra dessa och så vidare men smaken är som baken...

Jag har dock inte gett upp hoppet om att 836 V kan falla mig i smaken (eller helst 826 V som är lite billigare).

Nästa helg ska jag lyssna mer på 836 V, ska även lyssna en gång till på 816 V eftersom du reagerar såpass kraftigt mitt inlägg. Ska vid det tillfället se till att flytta runt dem lite för att se om det påverkar ljudet i rätt riktning.

Jag lovar att återkomma med vad jag kommit fram till - och om mitt första intryck var fel så kommer du få veta det..

Cheers mate ;) ..

#127

Postad 12 februari 2007 - 22:56

Unregisteredffae06bb
  • Unregisteredffae06bb
  • Forumräv

  • 564 inlägg
  • 0

Hej igen, känner att jag vill skriva några rader efter Colonel och ABC 12345:s inlägg.

Till att börja med vill jag betona att den demon jag upplevde var en upset med 816 V tillsammans med Chorus 800 sub. (Kan således inte uttala mig om enbart fronthögtalarna, men tråden heter ju Focal Chorus 800-serie).

Vår lyssningsposition vid demon var ca: 2,5 - 3 meter från upsetet, där vi satt centrerat i lyssnings-sweetspot, vilket naturligtvis medför att sub-basen dominerade ljudbilden i många delar av  basfrekvenserna.

Musiken som vi spelade var med betoning på Acoustic/Rock, således ingen utpräglad eller basintensiv musik.

Tycker det kan vara en poäng att nämna att min kompis även skall använda systemet i ett 5.1 system och således inte enbart till 2-kanalslyssning.

Mot denna bakgrund gav jag mig inte in i nån "djupare" ljudanalys utan skrev att jag tyckte 816 V och sub spelade förbannat BRA ! Jag upplevde för prisklassen fina ljudegenskaper med särskilt plus för diskanten.

Jag kan tycka att Ni båda (Colonel och ABC12345) väldigt fort tar "ljud-diskussionen" till ett plan som för prisklassen känns "aningen ihåligt" enligt min mening.

Jag får kännslan när ni uttrycker er att det existerar mängder av högtalare i nämda prisklassen som inte färgar ljudet på något sätt???

Vilka tillverkare har lyckats trycka in sådana element och komponenter i sina högtalare i den prisklassen? Enlgt min erfarenhet behövs det betydligt dyrare komponenter för att åstadkomma den ljudbild som jag tycker ni ger sken av att vilja ha. (Letar ni verkligen högtalare i rätt prisklass, mot bakgrund av den ljudbild ni verkar vilja ha?).

Skulle vara intressant och höra exempel på vilka högtalare ni upplever, som spelar såååå mkt bättre i prisklassen.

Jag tycker det är kul med forum där vi alla kan komma till tals, vi har ju ett gemensamt intresse som vi delar. Man skall respektera olika synpunkter så länge de bygger på någon form av substans, och så länge som den som påstår något kan motivera sina synpunkter på ett bra sätt.
(ni nämner färgning av ljudet och okontrollerad bas, vilket är exempel på hur man kan vara missnöjd med en ljudbild).

Det handlar ju inte om att "vinna" en diskussion, utan om att upplysa varandra om intryck och upplevelser, såväl positiva som negativa.

Jag tror förväntningar i kombination med hur väl man lyckas få till en upset vid lyssningstillfället har väldigt mycket att säga. Jag hade inga förväntningar på detta system, men blev både glatt överraska och imponerad för prisklassen.

Mvh Earshot

<{POST_SNAPBACK}>


Körde lite olika musikstilar, Madonna, Bruce S, Dire Straits, Metallica mfl. Först ut var 836, och en Madonna skiva som låg i CD-spelaren när vi kom dit. Första tanken var att basen var hur överdriven som helst, lät ungefär som att det stod en stor och slö subwoofer i rummet som bröla på för fullt, men så var tyvärr ej fallet. Rummet var 35-40 kvadratmeter, i ett ännu mindre rum bör det blir ännu värre. Vi körde sen Bruce S följt av Dire Straits, och diskanten var klar, men Alldeles för mycket diskant och basen slöade också på i överdriven form så fort det var de minsta lilla bas i låtarna. Efter 20 sekunder av Metallica fick det vara nog med tortyr. Då jag verkligen tyckte om designen ville jag ge 826 och 816 en chans med. De hade bara 816 inne så det fick bli den. Vi körde den i ett annat lyssningsrum med lite blandad musik och diskanten var precis lika överdriven och riktigt jobbig och det var framför allt den som pajade totalt. Basen var klart mer dämpad, men fortfarande slö och överdriven.

Jag blev rejält besviken, då jag som sagt tycker att designen är snygg, men ljudet är jobbigt och överdrivet (vill plocka ut diskantelement och sänka det till havets botten så det aldrig mer behöver plåga en annan människa). Kan tilläggast att min vän som var med hade precis samma uppfattning som mig.

Hann faktiskt gå igenom en hel del elektronik med dessa högtalare, då jag var desperat och ville verkligen få dessa högtalare att låta bra. Jag menar snygg design + bra ljud = givet köp, i detta fall blev det ju dock tyvärr bara snygg design. Körde med Marantz (två kanalförstärkare + CD), Yamaha (flerkanalreceiver + CD), HK (flerkanalreceiver + DVD och två kanalförstärkare + DVD), resultatet var dock det samma med alla (givetvis med en viss ljudskillnad) dvs. rejält överdriven diskant och bas.

Provade aldrig 836 eller 816 med film, utan enbart musik. Min beskrivning ovan kan ju se aningen överdriven ut, men de lät faktiskt riktigt illa.


Enkelt sagt, så skulle jag vilja påstå att de flesta högtalare i respektive prisklass spelar bättre (mer korrekt, även om alla färgar så gör de det inte lika mycket) än dessa. Givetvis med vissa undantag, tex. Klipsch, de ska inte få förmedla musik, utan på sin höjd film. Klipsch RF 63 som vi lyssnade på samma dag var bland de värsta vi hört till musik, men förhoppningsvis är den bättre till film, för de som enbart använder högtalarna för film.

Alla har som sagt olika smak, vissa gillar säkert den överdrivna ljudkaraktären eller köper de enbart pga. designen.

#128

Postad 13 februari 2007 - 02:28

Alfredo
  • Alfredo
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0

Enkelt sagt, så skulle jag vilja påstå att de flesta högtalare i respektive prisklass spelar bättre (mer korrekt, även om alla färgar så gör de det inte lika mycket) än dessa. Givetvis med vissa undantag, tex. Klipsch, de ska inte få förmedla musik, utan på sin höjd film. Klipsch RF 63 som vi lyssnade på samma dag var bland de värsta vi hört till musik, men förhoppningsvis är den bättre till film, för de som enbart använder högtalarna för film.

Alla har som sagt olika smak, vissa gillar säkert den överdrivna ljudkaraktären eller köper de enbart pga. designen.

<{POST_SNAPBACK}>


Jag har inte lyssnat på golvarna i serien så om basåtergivningen är uppåt väggarna där kan jag inte svara på. Men av övriga kommentarer om ljudet börjar jag ju fundera på om du har hört ett defekt högtalarpar. För det enda som jag reagerade på när jag först lyssnade på 806:an var en svag dip runt 150-200Hz, ett problem jag inte har upplevt i hemmiljö dock. När det gäller diskant och övre mellanregister så sticker det inte iväg åt något håll. Jag har tidigare haft andra högtalare i Jmlabs chorus serie hemma (två generationer sedan) och då har jag upplevt diskanten som påträngande. Men det har inte funnits ett uns av dom tendenserna med den här högtalaren.
Vad den dock har är tydliga monitoregenskaper, ljudkaraktären ligger inte alls långt ifrån flertalet studiomonitorer jag jobbat med, och det får jag ständig bekräftelse på när jag plockar hem mixar från jobbet. Den karaktären på en högtalare är ju inte för alla, jag har tex haft svårt för dynaudios audience serie av motsatta skäl och det är ju ändå omtyckta högtalare. Men att 800 serien generellt sett skulle ha några tydliga överdrifter i återgivningen måste jag dementera.

Peace!

/Alfredo

#129

Postad 13 februari 2007 - 08:53

Unregisteredff90150f
  • Unregisteredff90150f
  • Forumräv

  • 935 inlägg
  • 0
Jag lyssnade på Chorus två största golvare hos Stereo för några veckor sedan...

Den näst största lyssnade vi på med Rotel RA06 förstärkaren och en Marantz CD/SACD spelare
som jag inte minns namnet på (en rätt stor pjäs dock).

Den högtalaren lät otroligt instängd och nasal i ljudet och i det rummet mycket basfattigt.

Den största (836?) drev vid med Sony försteg och slutsteg (slutsteget kostar runt 70 papp och
försteget mellan 30-40) i high-end klassen. Samma Marantz spelare som signalkälla.

Ljudet var inte lika nasalt i de högtalarna, men lika beslöjat. Ljudbilden släppte aldrig riktigt från
högtalarna heller trots lite olika placeringar och de var lite hissade runt 100 Hz lät det som.
Dock fanns inget djup i basen alls, totalt tvärdött under 30 Hz. Diskanten lät dock rätt OK men
mellanregistret var bland de sämre jag hört på länge (riktigt beslöjat och nästan lite burkigt).

Kopplade sedan in en Sunfire DD-10 subbas till systemet och det hjälpte i alla fall till med lite
mer djup, fast den basen fick jobba ordentligt för att skapa några ljudtryck.
Det resulterade i en rätt så monoton och oartikulerad bas, tyvärr.

Lyssnade förresten på Monitor Audio´s RS8 i lördags. De lät trevligare, dock lite vassa på vissa
programmaterial. Inget jag skulle köpa heller.

#130

Postad 13 februari 2007 - 12:11

Colonel
  • Colonel
  • Lärjunge

  • 347 inlägg
  • 0

Jag lyssnade på Chorus två största golvare hos Stereo för några veckor sedan...

Den näst största lyssnade vi på med Rotel RA06 förstärkaren och en Marantz CD/SACD spelare
som jag inte minns namnet på (en rätt stor pjäs dock).

Den högtalaren lät otroligt instängd och nasal i ljudet och i det rummet mycket basfattigt.

Den största (836?) drev vid med Sony försteg och slutsteg (slutsteget kostar runt 70 papp och
försteget mellan 30-40) i high-end klassen. Samma Marantz spelare som signalkälla.

Ljudet var inte lika nasalt i de högtalarna, men lika beslöjat. Ljudbilden släppte aldrig riktigt från
högtalarna heller trots lite olika placeringar och de var lite hissade runt 100 Hz lät det som.
Dock fanns inget djup i basen alls, totalt tvärdött under 30 Hz. Diskanten lät dock rätt OK men
mellanregistret var bland de sämre jag hört på länge (riktigt beslöjat och nästan lite burkigt).

Kopplade sedan in en Sunfire DD-10 subbas till systemet och det hjälpte i alla fall till med lite
mer djup, fast den basen fick jobba ordentligt för att skapa några ljudtryck.
Det resulterade i en rätt så monoton och oartikulerad bas, tyvärr.

Lyssnade förresten på Monitor Audio´s RS8 i lördags. De lät trevligare, dock lite vassa på vissa
programmaterial. Inget jag skulle köpa heller.

<{POST_SNAPBACK}>



Detta är en mer målande beskrivning av vad jag upplevde som "en hinna" över ljudet!
Ju mer jag tänker på det så upplevde jag också mellanregistret som dåligt.

#131

Postad 14 februari 2007 - 10:25

Antagonia
  • Antagonia
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Här ser vi igen personliga skillander mellan olika lyssnare. Tack och lov är mina öron inte så känsliga att jag upplever alla dessa svagheter som burkighet och slöjor över ljudet. I mitt vardagsrum står det två 816V med 800 centern och två 700SR (surrounderna till 700-serien) och det låter helt ljuvligt. Jag driver med enbart en VSX-2016 och signalen kommer från en Panasonic DVD som när den köptes var sjukt High-End.

Röster återges briljant och diskanten har precis den upplösning jag letat efter. Jag lyssnar mest på Hip-hop, trance, funk och ibland lite happy-hardcore... och jag upplever basen vara väldigt distinkt. Det där blöddret jag hör er beskriva låter inte alls som mina högtalare, och jag tänker inte börja leta efter det ljudet heller. :)

Kort och gott, det var dom bästa högtalarna jag hittade i den prisklassen.


Jag kan tillägga att bas och mellanregister lät förjävligt första 20 timmarna dom var nya. Nu efter kanske 100 timmar låter det riktigt bra.

#132

Postad 15 februari 2007 - 12:46

Colonel
  • Colonel
  • Lärjunge

  • 347 inlägg
  • 0
När man läser ditt inlägg så börjar man tvivla på att högtalarna jag lyssnade på verkligen var inspelade.
Det skulle de dock vara enligt säljaren...

#133

Postad 16 februari 2007 - 00:05

Earshot
  • Earshot
  • Användare

  • 165 inlägg
  • 0
Hmmm... onekligen en tråd som verkar sprida mer "förrvirring" än vägledning....eller?

Kan knappast vara någon av dem som funderar på dessa högtalare, och som läst tråden som har blivit särskilt mycket klokare.... :P

Så vad återstår.... jo, ut och lyssna och skapa Er en egen uppfattning.

Mvh Earshot

#134

Postad 23 februari 2007 - 22:10

fritto83
  • fritto83
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Nu har jag änteligen fått på en ca:250 tim på högtalarna Focal 826 och jag måste säga att jag är grymt imponerad av ljudet, jag har lyssnat på en hel del högtalare tidigare och kan med lätthet säga att inspelade å klara så matchar dom helt klart AV Mi3 Super=22000:- som i mitt tycke lät förbannat bra när jag demo lyssna dom.
Jag blev mäkta förvånad när jag läste ABC1234 kritik mot Focal högtalarna,och fatta ingenting,hade han lyssnat på inspelade högtalare eller??
Men jag såg att han hade spelat Madonna, så jag köpte skiva och testade den hemma i anläggningen, ÅÅ hej å hååå!!!...de va det jävligaste jag lyssnat på, håller helt med killen, det var fruktansvärt överdriven baaas och diskant på skivan, kan med lätthet säga den mest grymt överdrivna mixningen jag hört på någon skiva hitills.
Så mitt tips är till ABC1234 och alla andra, lyssna som vanligt på en inspelad högtalare och välj inte Madonna som ljudkälla (om du inte är ett riktigt fan av henne) utan vad som helst annars, och det kommer att låta grymt bra även med medioker elektronik som jag själv har, och självklart kommer det att låta ännu bättre med grym elektronik bakom.

Kort sammanfattat:En högtalare med grym bra bas för dom som gillar heavy Metall, och en fantastisk len å mjuk diskant för dom som gillar det mera acustiska musiken, passar det mesta :)
Dessutom är dom bland det snyggaste man kan köpa för en rimlig summa....

Mvh Robban

#135

Postad 23 februari 2007 - 23:56

Combo
  • Combo
  • Användare

  • 149 inlägg
  • 0
Efter min provlyssning på Stereo av 806:orna köpte jag 807:orna för att jag tyckte att basen var alldeles för dålig till och med för en stativare, även om jag kör med sub.
Jag fick även höra att dom kommer låta mycket bättre hemma hos mig, eftersom deras lyssningsrum suger ut bas, så som du skriver Niklas H, i det rummet var säkert basen dålig.
Det finns så många högtalare i det lyssningsrummet också, kan vara det som hindrar ljudet från att öppna sig, för det är stor skillnad hur de låter i affären och hur de låter hemma hos mig. Jag tyckte dom lät bra på stereo, fantastiskt hemma hos mig!

//Combo

#136

Postad 27 februari 2007 - 01:03

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

  • 3 403 inlägg
  • 0
Det som gäller om man ska provlyssna en högtalare kritiskt är ju att man kör låtar/mixar man känner till och nästan kan utan och innan hur de "ska" låta.

Skivan med Madonna som nämndes ovan är ett ganska dåligt exempel på hur man ska göra alltså :(

Jag driver mina 816 och tillhörande center med en Yamaha mellanklassreceiver och en sprillans Pioneer 989 DVD och blir bara gladare och gladare varje gång jag spelar musik, oavsett musikstil.
Röster, gitarrer, basgång och tunga synthar. Allt låter enormt bra och då är de inte riktigt inspelade än heller!

Glöm inte att lyssningsrummets akustik och högtalarnas position till sido-och bakväggar spelar stor roll.
Testa och experimentera vetja :blink:

Har svårt att ta till mig kritiken som nämnts ovan då något måste varit fel på utrustningen/rummet eller låten.
De som hört högtalarna hos mig har även delat min glädje till hur bra det faktiskt låter, i alla register.
Allt är balanserat och inget stör eller tar över.

Redigerat av tb303, 27 februari 2007 - 01:10.


#137

Postad 02 mars 2007 - 10:31

Ideström
  • Ideström
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Ursäkta men jag måste bara kommentera alla inlägg om hur basen är slö och hur diskanten är för mycket. Det är ju så att köper man högtalare för det priset borde man ha en förstärkare som klarar av att ändra lite på kvalitén. jag kör förtillfället med chorus 800 serien och i topp v836, i ett rum som inte kan vara mer än högst 15-20 kvadrat. Och tro det eller ej men i mina öran spelar dom perfekt. Som sagt allt går ju ställa in och lyssna på ett par högtalare ska man bara göra med en skiva eller låt som man verkligen kan utan till. Sen är rummets utförande viktigt. Det som låter bra i demo rum/butik kan låta illa hemma och tvärt om. Men det mesta går ju att ställa in för eget behov.

Så ni som funderar på att köpa dom lyssna mycket med musik ni kan väl och fnudera ut hur eran planlösning är hemma. Jag köpte mina begagnade och hos personen jag köpte dom lät de väldigt bra och jag bestämmde mig för att köpa dom, väl hemma när jag bytte ut mina gamla högtalare vart jag inte direkt imponerad längre, men lite ändringar på inställningarna och om möblering i rummet så vart jag väldigt nöjd.

#138

Postad 02 mars 2007 - 11:02

Twim
  • Twim
  • Användare

  • 241 inlägg
  • 0
För min egen del efter en demolyssning på Sontec så kan jag inte alls stämma in i klagosången till den grad att såga den vid fotknölarna! Tycker den (816V) presterade helt ok och samspelt. Någon hinna kan jag inte dra mig till minnes alls och detta var ändå dagen efter Sontec hade fått in högtalaren. Så den hade inte spelats många timmar. Helt klart värt en lyssning och en trevlig högtalare i mina öron, och ja ögon också, för den är himla fin att se på för den delen!

#139

Postad 03 mars 2007 - 20:11

threnode81
  • threnode81
  • Lärjunge

  • 388 inlägg
  • 0
Någon som vet var man kan köpa focals egna stativ till 806:orna? Eller några som passar bra. Helst nätbutik.

Mvh Tim

#140

Postad 04 mars 2007 - 01:30

Combo
  • Combo
  • Användare

  • 149 inlägg
  • 0
Det går på STEREO i Karlstad, där köpte jag mina. Annars kan du säkert mejla hemmabiobutiken och fråga.

//Combo

#141

Postad 04 mars 2007 - 02:24

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

  • 2 416 inlägg
  • 0
Kan det vara så att högtalarna i den här serien är något känsliga för placering i rummet för att prestera sitt yttersta? Alltså mer än vanligtvis...

Verkar som om placering är en viktig faktor iaf. Mer än vanligtvis?

Snygga är dom iaf. Jag gillar den svarta varianten bäst, skulle inte ha något emot såna av största valören här hemma, om dom skulle låta bra vill säga...

#142

Postad 06 mars 2007 - 16:57

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

  • 3 403 inlägg
  • 0
Kan så vara att de är extra känsliga för placering, finns även en liten guide med räkneexempel med formler i manualen för just detta :(

#143

Postad 24 mars 2007 - 00:03

wegeN
  • wegeN
  • Användare

  • 160 inlägg
  • 0
Alltså.... pojkar.... Är det inte så att smaken är som baken lr ? En del gillar dem andra inte. Låt folk bilda sig sin egen uppfattning, men ge gärna feedback till en som tvekar. Det är trots allt varje enskild persons öron som lyssnar på dem. Jag är själv ute på lyssningsturné, jag är ingen audiofil o kommer inte att bli heller, men jag vill att när jag nu ska lägga mellan 50-70 k på en anläggning med plasma/högt./stärkare/kablar, att JAG ska trivas med alla komponenter ett tag. JAG tyckte att Focal 816 lät förbannat bra, jag jämförde med Kef iq7, dels med Marantz komponenter dels med H/k på The Rock i Lund. Bra service för övrigt !
Focalen lät mer detaljerat, mer bas visst, men på rätt sätt för mig, Kef mer grötigt o bumligt.
Gillade Marantzen (7001) mer för musik, men kan tänka mig att H/K (645) passar bättre för film med sin lite mer kraftfulla ljudbild.
En kollega till mig har 836 orna med tillhörande surrar, center o sub, de lät förbannat fint med, dock kan jag tänka mig att de behöver ett stort rum (som han har).

På måndag åker jag till Växjö, Görans Hifi får besök av mig. De har nämligen Monitor Audio Silverserien, som jag tror mycket på. Det ska bli intressant att jämför med focalen.

#144

Postad 24 mars 2007 - 10:57

samurajen
  • samurajen
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0

Alltså.... pojkar.... Är det inte så att smaken är som baken lr ? En del gillar dem andra inte. Låt folk bilda sig sin egen uppfattning, men ge gärna feedback till en som tvekar. Det är trots allt varje enskild persons öron som lyssnar på dem. Jag är själv ute på lyssningsturné, jag är ingen audiofil o kommer inte att bli heller, men jag vill att när jag nu ska lägga mellan 50-70 k på en anläggning med plasma/högt./stärkare/kablar, att JAG ska trivas med alla komponenter ett tag. JAG tyckte att Focal 816 lät förbannat bra, jag jämförde med Kef iq7, dels med Marantz komponenter dels med H/k på The Rock i Lund. Bra service för övrigt !
Focalen lät mer detaljerat, mer bas visst, men på rätt sätt för mig, Kef mer grötigt o bumligt.
Gillade Marantzen (7001) mer för musik, men kan tänka mig att H/K (645) passar bättre för film med sin lite mer kraftfulla ljudbild.
En kollega till mig har 836 orna med tillhörande surrar, center o sub, de lät förbannat fint med, dock kan jag tänka mig att de behöver ett stort rum (som han har).

På måndag åker jag till Växjö, Görans Hifi får besök av mig. De har nämligen Monitor Audio Silverserien, som jag tror mycket på. Det ska bli intressant att jämför med focalen.

<{POST_SNAPBACK}>


Jag tänker precis som dig "wegeN"!!
Jag var och lyssnade tidigare i veckan på både MA RS8:orna och Focal chorus 816V, dock bara golvarna av båda modellerna och båda drevs med Marantzen.
Först ut var MA RS8 som jag tyckte lät mycket bra i mina öron
sedan kom Focalen, då frågade jag säljaren om han kopplat in subben nu men det hade han inte.
Basen var mer påtaglig men ljudet var i övrigt åxå mera "avslöjande" och "detaljerat" om ni förstår hur jag menar, jag gillade det jag hörde.
Funderar åxå hur H/K avr645:an låter med Focalarna.

Min troliga uppsättning blir:
(focal chorus)
Golv = 816v
center = cc800v
Surround = sr800v

Sen funderar jag på Marantz 7001 eller H/K 645 som reciever.
Någon som vet vilken som passar bäst, ska användas 50% film och 50% musik.

Redigerat av samurajen, 24 mars 2007 - 11:01.


#145

Postad 24 mars 2007 - 17:49

wegeN
  • wegeN
  • Användare

  • 160 inlägg
  • 0
Samurajen ---> :

Marantzen har ju fler hdmi ingångar, 4 mot H/K´s 2 st. Det kan vara bra att ta med i beräkningarna. Om du ska använda den som bildväxlare vill säga.
Ska du använda den mycket till musik, så hade jag, för min egna personliga del valt marantz, men vid mer filmtittande valt H/K. Fast å andra sidan så har ju då Marantzen fler hdmi ingångar, vilket kommer behövas om än inte just nu så i framtiden... hmm...
Men, tror nog man blir nöjd med vilket som :)

#146

Postad 24 mars 2007 - 17:50

Unregistered66fa17b0
  • Unregistered66fa17b0
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0
Tjena

Äntligen blev det lite liv i tråden igen.... Håller med de senaste två talarna, som jag skrivit tidigare känns focal chorus 800 serie som prisvärda högtalare med en förträfflig finish.

Har därför äntligen bestämt mig för följande combo:

Högtalarpaket:

Frontar: 826v
Center: 800v
Surr: 700v
Sub: 800v

Elektronik:

Stärkare: Yamaha rx-v1700
Dvd: Yamaha s1700

Efter provlyssning och en månads betänketid har jag kommit fram till ovanstående paket och jag hoppas innerligt att jag skall bli nöjd med detta. Har bara positiva intryck att förmedla från min tidigare demo, ändå valde jag att uppgradera frontarna från ett par 816 till ett par 826. Alltid bra att ha lite extra pulver att ta av.

Skall försöka förmedla lite åsikter när prylarna kommer upp så småningom....

Ha det....

#147

Postad 11 april 2007 - 09:40

FiRREN
  • FiRREN
  • Lärjunge

  • 444 inlägg
  • 0
Vart kan man hitta orginalstativ till 806v?
Finns det några andra alternativ än orginalstativ som är bra?


EDIT: Ett par frågor till då, ska man satsa på 806 eller 807? 1600:- i pris skillnad.
Vad skiljer dom åt i det stora?

Bananer eller spadar?

Åter till stativ, har hört att många fyller dom med sand? varför? och vilken sand ska man ha?

MVH / Joakim B

Redigerat av FiRREN, 11 april 2007 - 14:22.


#148

Postad 12 april 2007 - 14:05

FiRREN
  • FiRREN
  • Lärjunge

  • 444 inlägg
  • 0
men i hel.. ingen som har ork att svara?

#149

Postad 12 april 2007 - 14:25

FiRREN
  • FiRREN
  • Lärjunge

  • 444 inlägg
  • 0
S 700V ska fungera till 806:an men det är för klent till 807:an. Det finns ett stativ till Chorus 800 serien och det kostar 2790kr. Man kan fylla vissa stativ med sand och det är för att förhindra vibrationer, alltså öka stabiliteten i stativet. Detta kan du inte göra på dessa stativ från Focal.

Var svaret från hembiobutiken.se


Har inte lust att kasta ut ~3k på ett par stativ just nu, vad rekommenderas för andra stativ.
Hur vet man om stativen passar just ens egen högtalarmodell?

Redigerat av FiRREN, 12 april 2007 - 14:25.


#150

Postad 12 april 2007 - 15:38

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

  • 2 714 inlägg
  • 0

EDIT: Ett par frågor till då, ska man satsa på 806 eller 807? 1600:- i pris skillnad.
Vad skiljer dom åt i det stora?
MVH / Joakim B

<{POST_SNAPBACK}>


Satsa på 706V, precis samma komponenter men snyggare låda utan plexi som bara repas ändå.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.