Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nu kan jag inte sitta still... HS10 har kommit!!

217 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 30 december 2002 - 15:21

Unregistered9c70daf2
  • Unregistered9c70daf2
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0
mattiask>>

det e inte så farligt som det låter. jag är inte orolig har ju sett att HS10:an kan prestera mycket bättre, tex på reference audio där de körde komponent från en marantzspelare.

var på väg och skulle köpa en philips 963sa eller hk dvd25 på öpppet köp men fann att ingen av de etablerade kedjorna med 30 dagars öppet köp (typ eg, siba etc) säljer den typen av high endspelare.

tror också att det kan bero på att jag sitter rätt nära duken nu (typ 2,5 m från en 80 tums bild). som sagt när jag har fixat en duk istället för att projicera på väggen med skarvar och smuts, satt ihop min HTPC med DVI och 1:1 pixel mapping och flyttat apparaten så att man projicerar från kortsidan av rummet och därmed ökar avstånd till duk (och iofs bildstorlek) så tror jag att det här kommer att rocka! men som sagt tycker det är stor skillnad på olika dvdfilmer, såg road kill igår och där var jag nästan helt nöjd med bilden även med min nya setup, såg därefter kaliforna R1 och då var det inte alls lika kul....

#102

Postad 30 december 2002 - 15:36

Unregistered9c70daf2
  • Unregistered9c70daf2
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0
förresten ingen mer än jag som har upptäckt att man kan göra om sin hs10 till en garbo genom att välja läget cinema. den softa, mjuka stabila bilden som man får då är ju extremt lik den bild som garbo levererar och som uppskattas av många. dock föredrar jag personligen en bild med lite mer tryck i men ha rinte bestämt mig för om jag gillar standard eller dynamic bäst

#103

Postad 30 december 2002 - 16:25

Unregistered58440f99
  • Unregistered58440f99
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0
Hej DeaconFrost. Jo jag vet ju det där. Det är så att om jag köper HS10:an så kommer jag troligen välja att använda den tillsammans med en 4:3-duk just därför att jag vill kunna förstora upp bilden i 4:3-läget. Antalet aktiva bildpunkter per bildbredd blir ju då färre än i 16:9-läge och det var därför jag undrade om man vid 1,5 bildbredds avstånd kunde se bildpunkterna. Jag funderar på att förstora upp bilden i 4:3-läget till omkring 96" från 3,5 meters tittavstånd (med hjälp av zoomen) men funderar på om det är rimligt. Jag vill ju inte se några punkter [:D]

#104

Postad 30 december 2002 - 21:36

Unregisteredc59a14b5
  • Unregisteredc59a14b5
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Hi Útgarðaloki - sorry about that - I misunderstood your dilemma a little bit. [^]

Allright, so you will be sitting 3,5 m from a 4:3 format 96" image (from a 16:9 projector)

That means that the 96" diagonal, which is approx. 240 cm, is 5/4 of the imagewidth (Pythagoras: 3^2 * 4^2 = 5^2) meaning that the screenwidth is approx. 190 cm in the 4:3 format!
But this is a 16:9 projector, so the actual screenwidth is the 4:3 image (190 cm) plus the black sidebars is approx. 250 cm. (190*(16/12)) as the relation between the two formats are 16/9 to 12/9.

So, 350/250 is 1,4 - this is the magic number in the setup you describe.

Is this acceptable? Well, it's possible - if you don't want to be annoyed frequently by screendoor, you shoulden't go below 1,5 so I guess that you are on the border. I have tried sitting at 1,4 in my own setup and it is perfectly possible to watch movies, but sometimes you see a bit of screendoor - especially in bright/white ares or where the contrast between two colours is huge - black/white...

(Please notice that my opinion is based on watching high resolution DVD - not TV or VHS - these are lower res. and there's noise in the picture)

I hope this helped you a bit more without you being more confused by all these numbers! [:)]
My advice is : See for yourself and you'll know....

Have fun!

- Thomas [:D]

#105

Postad 01 januari 2003 - 05:26

Unregisteredbd538bc0
  • Unregisteredbd538bc0
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Har också fått min HS10 från MCP. Är mycket nöjd med den.
Dock så har jag klantat till mig med inställningar i servicemenyn gällande Bias och Gain.

Skulle uppskatta om någon vänlig själ skulle kunna skriva upp vilka värden ni har (factory def) på BIas och Gain på följande lägen: LOW/MIDDLE/HIGH.

Sliter mig i håret för att vara så otroligt klantig.

Tack på förhand!

PS. Servicemenyn når ni genom att trycka följande på fjärrkontrollen: Enter,Enter,Left,Enter,up

#106

Postad 01 januari 2003 - 16:50

Unregisteredbd538bc0
  • Unregisteredbd538bc0
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Det var tydligen endast värdena för MIDDLE som jag strulade till. Samma fråga kvarstår dock, vilka är värdena?

#107

Postad 01 januari 2003 - 17:06

Unregistered58ea1d2b
  • Unregistered58ea1d2b
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 0
Allsop: Dom finns på avsforum, DaveBoswell har lagt upp en ###### massa värden....

#108

Postad 01 januari 2003 - 19:02

Unregisteredbd538bc0
  • Unregisteredbd538bc0
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
blockchoklad: Jo jag vet, det var de som jag knappade in på projen. Men färgerna blev kassa på min vita duk. (gammal OH-duk) Fabriksinställningarna fungerade bättre.

Ska dock införskaffa en ny duk ganska snart, men det skulle vara bra att få fabriksvärdena på MIDDLE med gain och bias.

Någon snälla? :)

#109

Postad 01 januari 2003 - 19:23

Unregistered58ea1d2b
  • Unregistered58ea1d2b
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 0
Jag offrade High och Low temperaturerna för "boswell" värderna, eftersom jag tyckte middle var den enda som var användbar som den var....

#110

Postad 01 januari 2003 - 19:37

Unregisteredbd538bc0
  • Unregisteredbd538bc0
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
blockchoklad: vilka är dina värden (temperaturer) för Middle då.
Kör mina efter boswells värden, men det ser inte bra ut....

#111

Postad 02 januari 2003 - 15:45

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
Mr Cinema: Har pratat med Stefan idag och dukarna är på väg, bör anlända idag eller imorgon.

Kul att ni börjat expermintera med inställningarna, hoppas vi kan sammarbeta och få fram dom ultimata värdena. fast vi har ju alla olika dukar och uppfattningar om vad som är bra bild så det blir svårt men det är alltid kul att ta del av andras erfarenheter och lära sig nåt på kuppen.

Själv har jag inte varit in i servicemanyn ännu. Ingen idé att börja med det förrän min riktiga duk kommit. Dock ser man ju att nånting måste göras. Såg "Ice Age" häromdagen och där blev bilden allt för rosa i den vita snön och isen. Jag vet inte om man ska sänka röda eller öka grönt och blått för att bli kvitt det problemet, vad tror ni?

Jag kör min i "Cinema" läget, tycker det fungerar bäst men jag har ändrat lite, har ökat på kontrasten, sänkt "brightness" och "colour" lite.

Vad tycker ni andra om fläktljudet?

Är det nån av er som har problem med "konvergensen" ( om det nu var så det hette? ) ? När jag ska ställa skärpan och får fram test mönstret och går nära duken så ser jag att färgerna inte ligger exakt på varann, det blir lite grönt och blått ovanför och på sidan om korsen på testmönstret. jag ser dock ingenting av det när jag är på normalt titt avstånd.

Mattias.

#112

Postad 02 januari 2003 - 19:32

Unregistered58ea1d2b
  • Unregistered58ea1d2b
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 0
Allsop:
Gain
B 176
G 115
B 155

Bias

R 132
G 127
B 133

Jag kör efter Boswells senaste värden, dom hade lite mindre gulstick, men ocskå sämre tryck i färgerna, en smaksak tror jag.
Jag tror jag tar boswell värdena som utgår från Red Gain 255 på high, behåll orginalvärden på middle, samt colorfacts värdena på low. Vanliga filmer kör jag med low då, tecknat/animerat med high sen kör pappa med middle :).
Man är ju rätt van vid att vitt ska vara "blåktigt" från datorskärmar, därför ser det konstigt ut när man kör 6500 kelvin först(lite gulaktigt), men jag gillar det bättre i längden, kör även 6500 kelvin på min datormonitor, lite som att dra en nylonstrumpa över den :D.
Är det nån som har tänkt att köra en philips 963a till sin HS10.
Hatasl: När tror du din htpc kan vara igång?
Olof

#113

Postad 02 januari 2003 - 19:38

Unregistered58ea1d2b
  • Unregistered58ea1d2b
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 0
Mattiask: Jag tror det kallas panel/pixel misalignment, dvs när röd, grön och blå inte täcker varandra perfekt. Det ställs in på fabrik, och sen fixeras panelerna, inget att göra något åt.
Jag har lila(dvd röd+blå) till höger och grönt till vänster och nedanför mina pixlar, dvs, den gröna ligger lite fel (för långt ner/vänster). Men eftersom jag måste vara 30 cm från duken för att se det spelar det ingen roll tycker jag, ytterligare en fördel med att den är så extremt högupplöst, varje pixel är vääääldigt liten.
Olof

#114

Postad 02 januari 2003 - 20:01

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
blockchoklad: Okej så det är så det ligegr till. Naturligtvis gör det ju inte nånting när man måste vara så nära för att se det, var bara nyfiken om det var ett "fel" på min eller om det är så på dom flesta.

Blir det rätt att använda värdena från avsforum då dom kör med NTSC ?

Mattias.

#115

Postad 02 januari 2003 - 20:03

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
Förresten pojkar... använder ni filtret ?

Jag har inte ens testat utan det, skruvade på det direkt men när min duk kommit ska jag testa utan det, börjar bli lite skeptisk, det vita känns sällan speciellt vitt utan mera rosa.

Mattias.

#116

Postad 02 januari 2003 - 21:02

Unregistered9c70daf2
  • Unregistered9c70daf2
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0
blóckchoklad>< har faktiskt börjat tveka lite angående htpc, dels på grund av att det verkar vara så krångligt att få det att fungera med HS10 och dels för att vissa på avsforum påstår att dvi ger sämre bild än komponent (!). i sådana fall skulle det bli en philips 963sa istället men jag e lite skeptisk till den med eftersom den har SACD och massa annat lull som jag är måttligt intresserad av......dessutom tycker jag att bilden via svideo är så pass bra nu att en uppgradering inte känns lika nödvändig längre. hade oturen att lyckas testköra hs10 med rätt dåliga dvdutgåvor de första dagarna. nu när jag har sett bla a beautiful mind, road kill och cast away så tycker jag att bilden är väldigt bra bara det är kvalite på materialet.

mattiask>> mitt filter ligger i bokhyllan i kuvertet det kom i har inte ens skruvat på det. fick det demat både med och utan på CC och tyckte att utan var helt klart bättre

#117

Postad 02 januari 2003 - 21:48

Unregistered58ea1d2b
  • Unregistered58ea1d2b
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 0
Okej, jag hade också kommit till den slutsatsen om htpc, och om komponent ger lika bra, så gärna för mig.
S-video är jag inte riktigt nöjd med, för mycket "jaggies" och skalningsartefakter.
Ska ta hem en 963a nån gång och pröva tror jag.
Olof

#118

Postad 03 januari 2003 - 01:45

Unregistered65acf54d
  • Unregistered65acf54d
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Hej allihop!

Ser att några funderar på philips 963 tillsammans med
HS10. Jag väntar hem min HS10 inom närmaste dagarna/
veckan och jag har en 963 som väntar på att få mata
ps pal till HS10. Kan skriva några rader om mina intryck
när jag hunnit testa lite.

/MH

#119

Postad 03 januari 2003 - 02:00

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
hatasl: Jag tror det är risk att mitt filter oxå hamnar där! [:)]
Jag tror stenhårt på stationär spelare med PS PAL till denna projektor, annars hade jag inte köpt den för en PC ska inte störa i mitt vardagsrum igen! [:D]

Mikhal: Det låter jäkligt intressant. Nästa uppgradering för mig blir dvd spealre och då är ju Philips 963 hög intressant, skriv gärna om dina upplevelser.

Det är detta jag tycker är så kul. Jag är nästan helt nöjd med bilden i dagsläget, lite skalningsartefekter och grejer men det stör mig inte så mycket ännu men jag vet ju att snart kommer det och göra det och då finns fina uppgraderingar att göra, min dvd spelare är inte lite sunkig med dagens mått mätt!

Jag kollade Band Of Brothers ikväll via min Samsung DSR9500z sattellite mottagare, bilden var riktigt bra, jäkligt kul!

Sen upptäckte jag att man ju kan använda "user" lägena som snabbknappar för bildformat. Bara knappa in samma bildinställningar men byta bildformat så sparar den även det. Gillar inte riktigt grejen med att först trycka in "wide" och sedan bläddra sig fram till rätta bildformatet. Då kan man ha "Full" på t.e.x "user 1", "Normal" på "user 2" och "Subtitle" på "user 3". Det är dom enda lägena jag tycker man har nån användning för.
Sen har man ju kvar tre lägen om man vill ha olika bildinställningar men det verkar jag inte behöva, en bra inställd bild enligt mig fungerar till allt.

Mattias.

#120

Postad 03 januari 2003 - 08:28

mrspl
  • mrspl
  • Lärjunge

  • 400 inlägg
  • 0
Även mitt filter ligger i kuveret den kom i, Jag har inte ens provat.

Jag kan även bekräfta de Croma buggar som det har talats om tidigare (BIG screen test)
Jag har en Pioneer 737 och det är djävligt irriterande att se små röda föremål på min Hs-10 (Speciellt nu när man vet vad man ska leta efter)

#121

Postad 04 januari 2003 - 18:21

Unregisteredd7f3e576
  • Unregisteredd7f3e576
  • Lärjunge

  • 256 inlägg
  • 0
Nu har jag hämtat min HS10 på elgiganten i UMEÅ. Här skall testas med hkdvd25.

MVH Bosse

#122

Postad 04 januari 2003 - 18:43

Unregistered58ea1d2b
  • Unregistered58ea1d2b
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 0
Boik: We eagerly await your report ! Jämför gärna med s-video om det är möjligt!
Olof

#123

Postad 04 januari 2003 - 18:55

Unregistered9c70daf2
  • Unregistered9c70daf2
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0
skulle också uppsktta en detaljerad rapport över skillnaden progressiv signal via komponent mot interlacad via svideo!

#124

Postad 04 januari 2003 - 20:29

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
Grattis Boik, hoppas du blir nöjd!

Mattias.

#125

Postad 04 januari 2003 - 21:16

Unregistereded0fb46b
  • Unregistereded0fb46b
  • Användare

  • 142 inlägg
  • 0
boik:

Vad tog dom för den på Elgiganten då?
Hittar den inte på nätet från dom...

#126

Postad 04 januari 2003 - 23:38

Unregisteredd7f3e576
  • Unregisteredd7f3e576
  • Lärjunge

  • 256 inlägg
  • 0
Ang pris på EG så ska vi göra upp på tisdag då varuhus chefen kommer tillbaks från semester. Eftersom dom inte kunde få fram en PT-AE100 som det inte var färgfel på så beställde jag denna. Den skall nog ingå i deras ordinarie sortiment framgent.

Bosse

#127

Postad 05 januari 2003 - 03:48

Unregisteredd7f3e576
  • Unregisteredd7f3e576
  • Lärjunge

  • 256 inlägg
  • 0
Lite testat nu. S-video klart bättre än väntat likaså med composit. Component är bra, skillnaden mellan progressiv och interlaced är mindre än jag trodde. Progressiv är dock bättre, ngt stabilare. Det största lyftet är nog på s-video där bilden är klar och fin, inga vertikala linjer och ingen dimmig slöja "framför" bilden. Composit bilden är minst lika bra som s-video bilden på AE100, med en fördel att hs10 saknar det vertikala linjemönstret och den lite dimmiga bilden som jag tycker den ger. Skall fortsätta och knappa på den imorgon. Det är så jäkla kallt ute så att inte ens hundarna vill gå ut. -30. Brrr

MVH Bosse

#128

Postad 05 januari 2003 - 11:35

Unregistereded0fb46b
  • Unregistereded0fb46b
  • Användare

  • 142 inlägg
  • 0
boik:

Hoppas du återkommer med vad du får betala för den på tisdag, ok?

[8D]

#129

Postad 05 januari 2003 - 14:24

Unregisteredcd4e6df9
  • Unregisteredcd4e6df9
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
mattiask: Vad tycker du om din nya projektionsduk?
Du har väl fått den eller? Den skulle komma fram till Luleå i Fredags....

Hör gärna av dig och säg vad du tycker om den, är väldigt nyfiken!! [:(]

#130

Postad 05 januari 2003 - 17:20

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
Mr Cinema: Nej du som om det inte vore nog så är det numera självaste posten som sölar. Impact har inte fått några leveranser under vare sig torsdag eller fredag av posten!!
Nu ska dom ialla fall vara i Luleå så så fort posten får fingrarna ur röven så, förhoppningsvis på måndag!

boik: Vad menar du med att "största lyftet är nog på s-video" ?
Hur är skillnaden mellan s-video och komponent om du kör interlaserat från dvd:n ?
Borde skaffa ny spelare och om inte PS PAL i spelaren ger så mycket så räcker det kanske med en som bara har komponent utgång.

Är det nån som varit mycket på avsforum senaste tiden och läst nånting om nån testat köra RGB på nåt sätt med HS10:an ?

Mattias.

#131

Postad 07 januari 2003 - 22:26

Unregistereded0fb46b
  • Unregistereded0fb46b
  • Användare

  • 142 inlägg
  • 0
Boik:

Hur gick det med betalningen idag då? Vad landade summan på?

*mkt intresserad*

#132

Postad 08 januari 2003 - 15:15

Unregisteredd7f3e576
  • Unregisteredd7f3e576
  • Lärjunge

  • 256 inlägg
  • 0
Priset på EG är 39900 enligt lista. Troligt pris är 36900-37900. Mitt pris blev till slut 32800, pga ränte kompensation och strul rabatt.

MVH bosse

#133

Postad 08 januari 2003 - 17:17

Unregistered1a1a8abb
  • Unregistered1a1a8abb
  • Användare

  • 144 inlägg
  • 0
mattiask: Har du fått duken? Väntar med spänning på dina kommentarer! Tycker du att den är ok så beställer jag omg :(

#134

Postad 08 januari 2003 - 17:47

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
makan: Jajamen duken har kommit men jag har inte kunnat/hunnit provköra den ordentligt ännu. Det gick inte att montera den som jag hade tänkt så jag måste göra ett par special fästen för den på jobbet, hoppas hinna med det imorgon.
Vid första anblicken kan man ialla fall konstatera att kassetten är STOR, jäklar alltså. Min förra Bretford duk var nog inte ens hälften av vad denna är. Det blir inte så diskret men det borde ju betyda att det är rejäla grejer innuti och den känns verkligen rejäl.
Själva duken sen då... jo det syns tydligt att den är lite grå. Den har ordentliga svarta borders runt om, även under bildytan. Jag har bara hunnit testa med bild lite som snabbast och det såg bra ut. Svärtan såg ut att ha blivit lite svartare utan bekostnad av detaljer i lågdagar ( s.k shadow detail ). Kontrasten verkar allså helt enkelt ha ökat. Skillnaden är nog inte så enormt stor mot en vanlig vit duk men det är en skillnad. Dock så har jag ju bara snabbtestat den ännu men med tanke på att den kostar precis lika mycket som en vanlig vit Draper Luma 16:9 så känns det som ett mycket bra köp. Dock såg jag tendenser till dom vanliga problemen med kassett dukar, alltså lite vågor i ytan, tyvärr nåt man nog måste leva med om man inte kan ha ramspänt. Men nu har jag den inte riktigt rätt installerad så jag kan inte säga exakt hur det ser ut, återkommer när jag fått den ordentligt på plats och kunnat testa ordentligt.

Just nu har jag ingen flyt alls i min hemmabio. Igår när jag skulle testa duken och satte i en dvd film så kom det inte ett knyst till ljud från högtalarna. Jag bänglade på och kom sen fram till att nånting har hänt med digital ingångarna och surround dekodrarna. Jag kan bara köra "Surround Off" via analoga ingångar, ingenting annat fungerar.
Däremot fungerar oxå den analoga 5.1 ingången, s.k "6 Channel Direct" på H/K:n. Ska försöka få bytlåna spelare med min brorsa som har en med inbyggd dekoder för då fungerar det.
Jag hade ju tänkt skaffa mig en Philips 963SA och kasta min Pioneer 525:a åt kråkorna så fort ekonomin tillåter. Den har ju oxå inbyggd dekoder så då skulle jag få ljudet att funka. Det blir nog en sån på räntefritt eller nåt ganska så snabbt nu, tror ni man blir nå less... först har jag gått och väntat på duken i flera veckor och så när den då kommer så ger förstärkaren upp... GAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!![}:(][xx(][B)!][:D!]

Mvh
Mattias.

#135

Postad 08 januari 2003 - 18:43

Unregisteredcd4e6df9
  • Unregisteredcd4e6df9
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
mattiask: Skönt att dukarna äntligen har kommit...

Men du säger att den inte gick o montera den som du hade tänkt, vad menar du exakt?

Hade du tänkt dig montera den på väggen eller taket?

Vad exakt är det som inte går att montera som du hade tänkt dig...

#136

Postad 08 januari 2003 - 20:26

Unregistered65acf54d
  • Unregistered65acf54d
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Hej alla HS10 vänner Ny Recension på HS10
Finns här http://www.projectorcentral.com/

Underbar läsning medan man vätntar på leverans
av denna fina maskin.

/MH

#137

Postad 09 januari 2003 - 12:58

Unregistered1a1a8abb
  • Unregistered1a1a8abb
  • Användare

  • 144 inlägg
  • 0
mattiask: Har pratat med stefan idag, beställde en likadan duk som du.
Hur lång svart maskning har du ovanför bild? stefan på impact var lite osäker, han trodde kring 50-60cm. Jag skulle behöva ca 75cm. Han sa att det nog skulle gå att ordna för några kronor extra
3200kr ink. allt förutom ev. extra maskning.
Vad är det för problem du hade när du skulle takmontera? Om man behöver extra fästen så kan du gärna skicka ritning på fästena.

#138

Postad 09 januari 2003 - 15:18

Unregistereda2457a6f
  • Unregistereda2457a6f
  • Forumräv

  • 606 inlägg
  • 0
Projectorcentral borde screena sina online-"recensioner" innan de tillåts postas på deras web.
Kolla en del av dessa
http://www.projector...fm?part_id=1861
Jim och bob, vilka ufon. :)

#139

Postad 09 januari 2003 - 16:32

Unregisteredc59a14b5
  • Unregisteredc59a14b5
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Hi MattiasK - nice to hear that your screen finally has arrived! [;)]

Boik - Congrats - I hope you will be as happy with your HS10 as I am. [:D]

+Eklund - hehe... it's quite fun to read those posts.... Two people hammering a projector none of them owns. (or have seen for all we know...?) [^]
Sad to say, at the US AVSforum there has been a lot of this hammering going on during the last 2-3 months - especially in the sub $5k digital projector forum. Either it's everything Sony, or it's the Panny AE100 or it's everything LCD/DLP etc...
Happily, one can read the posts and determine whether it's arguments are solid or not. Based on this development, I can understand why the moderators chose to increase the monitoring of the posts of that forum. However, most members by far of AVSforum and this forum, are serious Home Cinema enthuisiasts with lots of information and experience to share from! Thanx! [:)]

For Jim and Bob - well if they don't like the HS10, then buy another projector....

P.S I have a couple of images posted at my hastely constructed website:

http://home1.stofanet.dk/thoso/

- when I get the time, I will post additional screenshots and the website will be re-designed during february....[8D]

See ya all later!

- Thomas

#140

Postad 09 januari 2003 - 18:13

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
Mr Cinema: Jag har takmonterat den, problemet med min montering är nog väldigt specifik just för mig och ingenting ni andra behöver oroa er över.

Men så här var det. Jag skulle alltså takmontera min, hade tänkt kloss mot taket för att få det så diskret som möjligt ( taket är vitt, kassetten är vit ). Men det går det inte att göra vilket jag redan hade förstått och dessutom redan dragit en kabel kanal rakt över taket där duken ska vara. Takfästet på kassetten är helt enkelt en fölängning av sido plåtarna som sen har et hål i sig där man fäster en kedja eller nåt som man sen krokar fast i taket. Nåväl detta var egentligen inget problem då jag redan hade slopat idén på att kunna ha den kloss mot taket.
Det större problemet som dök upp var mitt vanliga tak problem. Själva taket består av väldigt porösa skivor som inte håller för nästan nån belastning alls, dock går det bra och skruva fast nåt i reglarna om det råkar finnas en sån just där man ska fästa., jag hade en regel ungefär var jag ska ha duken så jag provade skruva fast ett par gängade krokar dit och hängde upp duken på dom.
I mitt rum har jag en bokhylla som huserar TV:n och centern och all elektronik, duken ska jag dra ner framför hyllan när det är filmtajm. Jag hade mätt att den skulle hamna framför hyllan när jag hade fäst den i den regeln men det gick inte, den kom lite för långt bak och duken kunde då inte hänga helt fritt utan stången i dukens undre kant tog i TV:n.
Nu har jag tillverkar fästen på jobbet som består av två bitar plattjärn ( 150*50*3mm) som jag har svetsat fast varsin krok på och även borrat två hål per plåt för att klara 8mm skruv. Sen ska alltså dessa upp i taket och dras fast med 8*140mm långa skruvar som då går genom takskivorna och upp i själva "trä sponten" ( eller vad det nu hette på snickar språk ) och då går att dra fast ordetligt, så har jag även gjort med projektorns takfäste.

Så... problemet är alltså inte dukens fel utan mitt taks fel.

Mattias.

#141

Postad 09 januari 2003 - 18:19

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
makan: Jag beställde 30 cm bred maskning ovan bildytan. Dock behövde jag inte använda så mycket av maskningen nu när det inte blev att ha duken kloss mot taket.
Varför behöver du så mycket som 75cm, har du väldigt högt till tak?

En sak oxå att tänka på med dukar som har så här stora rullar i kassetten, varje "låsning på duken" blir betydligt glesare än på dukar med mindre rullar, typ DaLites Model B och min förra Bretford duk.
På den här är det nog 15-20 cm mellan varje läge.

Mattias.




Mattias.

#142

Postad 09 januari 2003 - 19:53

Unregistered1a1a8abb
  • Unregistered1a1a8abb
  • Användare

  • 144 inlägg
  • 0
mattiask: Låter inte så bra det där med kedjor. Jag hade också tänkt ha den kloss mot taket för att få den så diskret som möjligt. Jag har ganska högt till tak ja, 260cm
Får se när den kommer om det är möjligt att göra några fästen som gör att det går att montera kloss mot taket.

#143

Postad 09 januari 2003 - 20:53

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
makan: Det är ju inget större problem att montera den kloss mot taket om man absolut vill det. Bara och såga bort "flärparna" på ovansidan och sen göra ett plåtfäste fromat som ett "L" och så fäster du det i taket och sen projektorn i det som man gör när man väggmonterar den.
När du räknar ut hur mycket maskning ovan bildytan du vill ha tänk oxå på att kassetten är 14-15cm hög.

Mattias.

#144

Postad 09 januari 2003 - 23:07

Unregisteredcd4e6df9
  • Unregisteredcd4e6df9
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
Mattiask:

Vill inte vara tjatig nu men....
Det går väl att väggmontera duken utan några problem?
Det ska väl gå göra som vanligt då eller? [?][:)]

#145

Postad 09 januari 2003 - 23:13

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
Mr Cinema: Ja då, det är inga som helst problem!

Har inte du fått hem din ännu?

Jag tittade nyss på BOB, jäklar vad kul det är... bara inte min förstärkar jäkel hade gått och pajat, nu får jag bara vanligt stereo ljud ur dom vanliga ingångarna och inget ljud alls ur digital ingångarna. Däremot funkar analoga 5.1 ingångarna bra så när jag får min 963:a så kan jag ialla fall se dvd och få DD och DTS via dekodern i den.

Nån som vill köpa en H/K AVR-500, den är bara lite kantstött... råkade visst tappa ut den genom fönstret och sen ner från taket efter att jag upptäckte felet! [:-D]

Mattias.

#146

Postad 10 januari 2003 - 09:22

Unregistered1a1a8abb
  • Unregistered1a1a8abb
  • Användare

  • 144 inlägg
  • 0
mattiask: Ser fram emot en recension av 963:an :) Kul och se hur bra bilden blir med philipsen jämfört med HTPC och dvi. Har själv planer på att köra med htpc, men det går inte komma ifrån att en stationär är betydligt mer användarvänlig ;)

#147

Postad 10 januari 2003 - 16:03

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
makan Jag kommer inte kunna jämföra med HTPC då min dator inte har nån DVI utgång och jag har inte den där PJ-Multi till VGA kabeln till HS10:an heller.
Men det ska bli jäkligt kul och se vad skillnaden blir att gå från en 3 år gammal Pioneer DV-525 med sunkig s-video kabel till 963:an och PS PAL, borde väl synas lite eller vad tror ni?? [:-)]

Ingen som vill köpa min H/K...??
Jäkligt taskigt tycker jag... [:-(]

Mattias.

#148

Postad 10 januari 2003 - 19:20

sbl
  • sbl
  • Användare

  • 241 inlägg
  • 0
Well.. Jag fick in min HS10 idag.. Och har både HTPC med DVI-utgång OCH en 963SA... ;) Ska bli kul att se hur den står sig mot HT1000 som jag körde innan... Synd att jag inte får min iScan förrän på tisdag...

Update: Så.. Nu har jag fixat digitalkamera också.. Postar bilder lite senare ikväll på ToyStory (som förhoppningsvis nu då är) utan chroma upsamplingbuggar.

#149

Postad 10 januari 2003 - 21:12

Unregistered1a1a8abb
  • Unregistered1a1a8abb
  • Användare

  • 144 inlägg
  • 0
sbl: Hur är skillnaden då? Mellan 963:an och dvi från htpc?
Jag har ett radeon 9500 128mb (sapphire) med dvi, så jag har planer på att köra dvi, men som sagt 963:an verkar väldigt kompetent.

#150

Postad 10 januari 2003 - 22:46

kave
  • kave
  • Lärjunge

  • 427 inlägg
  • 0
Så är man HS10 ägare också då ;) Jag fick hem min HS10 igår. Jag använder en Luma Draper 234CM duk.
Jag fick föresten med en 70" duk ifån Sony som plåster på såren för den långa leveranstiden.
Underbart snygg projektor måste jag säga. Oljedämpat stöd undertill, mmm.
Jag har hängt upp min duk med vajrar i taket, eftersom jag har 3.5M och snedtak. Det fungerar rätt bra framför bokhyllan. Tjejen är inte alltför negativit inställd. Särskilt inte efter att ha sett Minority Report igår ;)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.