Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Tunnaste kablarna för bygget?

21 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 11 januari 2016 - 13:07

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

  • 8 074 inlägg
  • 0

Hej

 

Har en problemvägg som jag inte kan borra igenom för att få en snygg kabeldragning.

 

Så min tanke är att hitta så slimmade kablar som bara möjligt, köra tapet över och sen måla i väggfärgen så de "smälter in".

 

Till TVn ska det då gå en HDMI kbel och en Euro Ström kabel.

 

Vilka är de absolut plattaste som finns? 



#2

Postad 11 januari 2016 - 14:25

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Nordost brukar vara platta :D

#3

Postad 11 januari 2016 - 15:16

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

  • 8 074 inlägg
  • 0

Nordost brukar vara platta :D

 

Inte direkt :)

 

Menar 1-3 mm platta



#4

Postad 11 januari 2016 - 15:23

Fisher_king
  • Fisher_king
  • Lärjunge

  • 439 inlägg
  • 0

Vilket material är väggen gjord av.

 

Fräste en kanal i ett gipstak där jag la en högtalarkabel som sedan spacklades och målades över. Det funkade. Nu gällde det inwall högtalare som inte skall flyttas så det kanske var lättare.



#5

Postad 11 januari 2016 - 16:02

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

  • 1 323 inlägg
  • 0

Finns nått som heter "tapewire"

 

http://www.gapsupply.../tw15-12vdc.htm



#6

Postad 11 januari 2016 - 17:43

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

  • 8 074 inlägg
  • 0

Finns nått som heter "tapewire"

http://www.gapsupply.../tw15-12vdc.htm


Tack! Någon erfarenhet på dem?

#7

Postad 11 januari 2016 - 17:47

boombaaz
  • boombaaz
  • Beroende

  • 1 170 inlägg
  • 0

Själv hade jag aldrig byggt fast en kabel på det sättet...vad gör du om kabeln skadas och måste bytas?

Själv hade jag dragit kabeln i en kabelkanal och målat den istället.

Sedan får du nog berätta hur du hade tänkt dra in kabeln till det andra rummet om du inte gör det genom ett hål i väggen. Genom en dörröppning?

 

Om du har möjlighet att lägga upp en bild eller två på hur det ser ut och vart du hade tänkt dra kabeln så blir det lättare att hjälpa till att ta fram en lösning.

Kramer har annars hyfsat platta HDMI-kablar.

http://www.kramerele...HM/HM/FLAT-KRTL



#8

Postad 11 januari 2016 - 17:51

boombaaz
  • boombaaz
  • Beroende

  • 1 170 inlägg
  • 0

Tack! Någon erfarenhet på dem?

 

Den kabeln är till för 5-12V och det är endast två ledare i den. Du kan inte ha den till elen för TV:n och du får dra flera sådana kablar och själv löda/klämma ihop HDMI-kontakter vilket inte är något jag skulle rekommendera för du lär med största sannolikhet misslyckas.



#9

Postad 11 januari 2016 - 20:50

magnusson_85
  • magnusson_85
  • Beroende

  • 1 218 inlägg
  • 1

Inte direkt :)
 
Menar 1-3 mm platta


Låter farligt med en sån tunn kabel. Isoleringen på kabeln skulle bli väldigt tunn och lätt att skada.

#10

Postad 12 januari 2016 - 09:55

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

  • 8 074 inlägg
  • 0

Själv hade jag aldrig byggt fast en kabel på det sättet...vad gör du om kabeln skadas och måste bytas?

Själv hade jag dragit kabeln i en kabelkanal och målat den istället.

Sedan får du nog berätta hur du hade tänkt dra in kabeln till det andra rummet om du inte gör det genom ett hål i väggen. Genom en dörröppning?

 

Om du har möjlighet att lägga upp en bild eller två på hur det ser ut och vart du hade tänkt dra kabeln så blir det lättare att hjälpa till att ta fram en lösning.

Kramer har annars hyfsat platta HDMI-kablar.

http://www.kramerele...HM/HM/FLAT-KRTL

 

Du missförstod nog nog :) Tänkte göra ett uthål vid mediabänken i väggen som går in i klädkammaren sen ett in hål till TV längre upp. Så mottagare och sändare är i samma rum men jag vill få det osynligt.

 

Problemet är att det är en j*vla tjock väg så borra går bort.

 

Kan lägga upp bild sen. Har hittat diverse platta HDMI kablar men tyvärr ingen som drar ström vilket är den stora utmaningen som det ser ut.


Den kabeln är till för 5-12V och det är endast två ledare i den. Du kan inte ha den till elen för TV:n och du får dra flera sådana kablar och själv löda/klämma ihop HDMI-kontakter vilket inte är något jag skulle rekommendera för du lär med största sannolikhet misslyckas.

 

Tapewire har flera olika produkter

 

Bland annat en färdig HDMI kabel:

http://www.taperwire.com/HDMIwire.htm

 

 

Men HDMI:n verkar vara den lätta utan det är just en platt strömkabel som är drömmen.


Låter farligt med en sån tunn kabel. Isoleringen på kabeln skulle bli väldigt tunn och lätt att skada.

 

Vet men väl efter installation så blir den ganska permanent och skyddad.



#11

Postad 12 januari 2016 - 09:56

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 633 inlägg
  • 0
Väggen är tjock men vad är det för typ av vägg? Tegel? Betong? Gips?

Är inte riktigt med på varför du skulle vilja borra men tycker det låter som bäst att fräsa ut en ränna för kabeln. Din ide med att tapetsera över tror jag kommer bli fulare än kabellist faktiskt.

Redigerat av Johan_i_burken, 12 januari 2016 - 10:24.


#12

Postad 12 januari 2016 - 10:46

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

  • 1 323 inlägg
  • 0

Wireworld har platta strömkablar, men sådär superplatta är dom inte....jag har Wireworld platt HDMI o strömkabel, även deras högtalarkabel

 

http://www.futuresho...2d47b2l8qrlqaf6



#13

Postad 12 januari 2016 - 11:51

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

  • 8 074 inlägg
  • 0

Väggen är tjock men vad är det för typ av vägg? Tegel? Betong? Gips?

Är inte riktigt med på varför du skulle vilja borra men tycker det låter som bäst att fräsa ut en ränna för kabeln. Din ide med att tapetsera över tror jag kommer bli fulare än kabellist faktiskt.

 

Tegel! Vad behöver jag för verktyg för att fräsa en ränna? Har du länk till någon som gjort något liknande i tegel?

 

Har sett några som kört supertunna kablar som sen målat över, blir jävligt snyggt:

http://www.electroni...e-speaker-wire/


Wireworld har platta strömkablar, men sådär superplatta är dom inte....jag har Wireworld platt HDMI o strömkabel, även deras högtalarkabel

 

http://www.futuresho...2d47b2l8qrlqaf6

 

Tack för tipset!

 

Hittar ingen Euro kabel?



#14

Postad 12 januari 2016 - 12:33

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 633 inlägg
  • 0
Hyra en sådan här maskin i så fall. Ett jäkla jobb visserligen men blir ju klart snyggast. Jag hade satt kabellist.

http://www.elkatalog...r-sparfras.html

Tänker lite kortfattat att du fräser ut rännan och fräser ut ett 82 mm hål (har för mig, fråga elektriker) bakom tvn, nu ringer du en elektriker och så har du ett uttag bakom tvn.

Redigerat av Johan_i_burken, 12 januari 2016 - 13:13.


#15

Postad 12 januari 2016 - 12:50

zephir
  • zephir
  • Forumräv

  • 554 inlägg
  • 0

Finns ju borr för bortåt 1 meter i vilken järnaffär som helst. Borrhammare kan du hyra på Bauhaus och par 22 mm hål tar inte lång tid att göra. Att tapetsera in 230v dolt är INTE ok.

 

/r



#16

Postad 12 januari 2016 - 12:50

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

  • 1 323 inlägg
  • 0

 

Tack för tipset!

 

Hittar ingen Euro kabel?

 

Går du in på "wireworld mains" o väljer tex Stratus7 strömkabeln så finns det ett val där vilka kontakter du vill ha på den



#17

Postad 12 januari 2016 - 13:17

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 633 inlägg
  • 0

Finns ju borr för bortåt 1 meter i vilken järnaffär som helst. Borrhammare kan du hyra på Bauhaus och par 22 mm hål tar inte lång tid att göra. Att tapetsera in 230v dolt är INTE ok.

/r


Nackdelen är väl att man får en ful j*vla kabel på andra sidan väggen bara.

#18

Postad 12 januari 2016 - 16:06

zephir
  • zephir
  • Forumräv

  • 554 inlägg
  • 0

Nackdelen är väl att man får en ful j*vla kabel på andra sidan väggen bara.

 

Tyckte det verkade i första inlägget som att det spelade någon roll då det var klädkammare där. Men jag kanske tolkade TS fel...

 

/r



#19

Postad 12 januari 2016 - 16:27

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 633 inlägg
  • 0
Jo det är klart. I så fall är det ju klart enklast.

#20

Postad 12 januari 2016 - 16:59

boombaaz
  • boombaaz
  • Beroende

  • 1 170 inlägg
  • 0

Även om du inte kommer/vill gå den vägen så vill jag tipsa dig (och alla andra) om Thorsmann/Schneider Optiline minikanaler. I mitt tycke är de stilrena och går att få till väldigt snyggt om man använder deras tillhörande hörn och skarvar. De går även att måla och är godkända för att dra el i. De kan vara svåra att få tag på online om man bara vill köpa styckevis. Själv fick jag köpa via en lokal elfirma. Tänk dock på att se till att hdmi-kabeln får en tillräckligt stor böjradie för att inte ska den.


http://www.schneider...-optiline-mini/



#21

Postad 12 januari 2016 - 20:53

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

  • 8 074 inlägg
  • 0

Nackdelen är väl att man får en ful j*vla kabel på andra sidan väggen bara.

 

Är en städskrubb bakom och där kan jag dra en list:)


Tackar för alla inputs!

 

Ska konsultera med presidenten hemma och se hur vi gör!

 

Blir bilder sen!



#22

Postad 12 januari 2016 - 23:25

Bergane
  • Bergane
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

För att göra en ränna i tegel tar du en vinkelslip och köper en skiva för sten (funkar med en billig skiva för 30 spänn). Kör två spår och knackar bort det i mitten.

Man det kommer damma!





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.