Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

chromafel med htpc till hs10

6 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 26 januari 2003 - 15:39

Unregistered1a1a8abb
  • Unregistered1a1a8abb
  • Användare

  • 144 inlägg
  • 0
Har nu testkört htpc till hs10 via dvi.
Kör med radeon 9500 och directx 9
Har provat med toy story med loggan i början för att upptäcka chroma fel.
Har prövat olika spelare med olika resultat:

Powerdvd: kraftiga chromafel.

windvd: även här syns små chromafel.

sonic cineplayer 1.5...: Också här chromafel. Slår jag på hardware acc så blir det mycket bättre men inte helt perfekt. slår jag sedan även på vmr i inställningarna i sonic så blir bilden perfekt! inga chromafel alls. Då var det problemet löst....nästan.
Eftersom jag tycker om zoomplayer och vill köra ffdshow (unsharp mask funktionen i ffdshow gör underverk med bilden) så kommer nästa problem:
Chromafelen finns där med zoomplayer, sonic bild och ljud filter ochh ffdshow. kör även med overlayfunktionen påslaget vilket man också har svårt att klara sig utan.
Problemet är att jag vill köra med samma vmr som sonic kör med i sin egen spelare som gör att chromafelen försvinner helt. Vad jag förstått och läst så har sonic en egen vmr, rätta mig om jag har fel. Hur fixar jag detta? Det kan komma fler problem även fast jag får igång vmr från sonic, alla vmr stödjer nämligen inte overlay, ex windows xp vmr 7 och 9 har inget stöd för overlay.
Jag kör som ni redan förstått med egen filtergraph. Jag tänkte om det finns någon som vet hur man kan fixa att få igång vmr i zoomplayer?
Har inte prövat med zoomplayer 3 beta, men den skall visst ha bättre stöd för ex vmr 9.

Jag kommer senare när jag får duken och har tid, göra ett lite mer utförligt test med bilder.
/Erik

#2

Postad 26 januari 2003 - 22:41

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0
Oj, har inte tänkt på chroma-bug:en i ngn mjukvaruspelare... Måste kollas upp.

#3

Postad 26 januari 2003 - 22:49

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0
Nix... Inte tillstymmelse till chroma-bug med Power-DVD och Radeon 9000, kopplat till BG808 CRT-projje.
Har du testat mot en datormonitor? En CRT-monitor alltså. Syns det inte där så är det väl snarare ett problem med projjen...
Eller kan det vara så att DVI-överföringen är undermålig? Personligen kör jag med gammal hederlig analog RGBHV.

#4

Postad 27 januari 2003 - 00:07

sbl
  • sbl
  • Användare

  • 241 inlägg
  • 0
Makan: Jag är också helt säker på att PowerDVD inte har några chroma upsamplings-fel. I alla fall inte den senaste versionen.

Det enda jag kan tänka mig är att du kör 800x600 eller liknande låg upplösning och upplever den låga upplösningen som att det vore ett chroma-uppskalningsproblem.

#5

Postad 27 januari 2003 - 00:23

Unregistered1a1a8abb
  • Unregistered1a1a8abb
  • Användare

  • 144 inlägg
  • 0
Jag ser det även på monitorn och nej jag kör 1368x768
jag misstänker att det är något galet med powerdvd. Tror att en ominstallation eller annan patch skulle hjälpa. Men jag kommer ändå inte att köra powerdvd så för mig är det egentligen ointressant.
Har byggt en graph till zoomplayer med ffdshow+sonic utan chromafel, men den funkar inge vidare, behöver mer tid för att få det att bli bra
/Erik

#6

Postad 27 januari 2003 - 10:17

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0
Kan ju vara det egna "patchandet" som orsakar felet också?

Det enda som jag har problem med i PowerDVD är ett visst onormalt "hackande" i panoreringar ibland. Det uppträder inte på samma ställen varje gång och har inte med Hz:en att göra eftersom jag kör DScaler med samma Hz och den hackar minsann inte... DMA är aktiverat och sådär... Testade med ReClock, men det gjorde ingen skillnad alls.
För övrigt har jag extremt ypperlig bild från PDVD nu. [:)]

#7

Postad 27 januari 2003 - 21:00

Unregistered1a1a8abb
  • Unregistered1a1a8abb
  • Användare

  • 144 inlägg
  • 0
Har nu börjat misstänka precis som ni säger att det inte är spelarnas fel eftersom jag upplever felet i nästan alla spelare. Måste forska vidare för att hitta något fel. Skall pröva andra catalyst drivrutiner till grafikkortet (kör med 3.0 nu), testa installera om spelare och testa andra versioner.
Men jag tror ändå att nåt är helt åt he...vete med min htpc, kanske dags för en ominstallation av win xp :)
Men om någon har någon hint på vad det kan vara som orsakar felet. Tror dock ej det är kabeln eftersom jag inte upplever felet med alla inställningar, kör en dyr dvi-kabel med ferriter i bägge ändar.
/Erik



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.