Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Corona och hur den sprids och är aktiv

2286 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt

#1351

Postad 16 maj 2021 - 14:40

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 962 inlägg
  • 1

Vi har ju vetenskapliga belägg för att munskydd fungerar precis lika mycket som vaccin...

Haha! Nej, det har vi verkligen inte.

#1352

Postad 16 maj 2021 - 16:17

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Vi har ju vetenskapliga belägg för att munskydd fungerar precis lika mycket som vaccin...

Då vill jag se en referens på det :) . Som jag skrev tidigare, jag tror inte man kommer att kunna hitta några entydiga bevis för att munskydd fungerat bra. Det är så många länder som haft krav på munskydd och utfallet är spretigt, minst sagt. Men i de länder där man nu får täckning men vaccinet, där börjar det hända saker.

 

Så när du hävdar att munskydd och vaccin har liknande skyddseffekt, bevis och referenser tack  :) .


Redigerat av Mr_Tom, 16 maj 2021 - 16:17.


#1353

Postad 16 maj 2021 - 18:17

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 448 inlägg
  • 0

Kom ihåg att munskydd/andningsmask och vaccin ju gör två olika saker; munskydd minskar risken att smitta och bli smittad överhuvudtaget, vaccin minskar främst risken att bli sjuk när man blir smittad. Att jämföra dem rakt av går inte.

 

Men en sak med vaccin är ju att när effekten finns där så finns den där. Det är inte något som man tar av och på eller "glömmer hemma" som ett munskydd.

 

Det bästa är väl att kombinera dem båda tills vi har tagit oss igenom skiten. :)



#1354

Postad 16 maj 2021 - 22:25

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 903 inlägg
  • 0

Då vill jag se en referens på det :) . Som jag skrev tidigare, jag tror inte man kommer att kunna hitta några entydiga bevis för att munskydd fungerat bra. Det är så många länder som haft krav på munskydd och utfallet är spretigt, minst sagt. Men i de länder där man nu får täckning men vaccinet, där börjar det hända saker.

Så när du hävdar att munskydd och vaccin har liknande skyddseffekt, bevis och referenser tack :) .


Det enda jag sagt är att munskydd skyddar mot droppsmitta. Finns vetenskapliga bevis för det.

Samma som att verksamma vaccin lindrar symptom finns det också vetenskapliga bevis för.

Det finns ingen vetenskaplig bevisning som hävdar 5 år av studier för att bära munskydd korrekt

#1355

Postad 17 maj 2021 - 07:56

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Det enda jag sagt är att munskydd skyddar mot droppsmitta. Finns vetenskapliga bevis för det.

Samma som att verksamma vaccin lindrar symptom finns det också vetenskapliga bevis för.

Det finns ingen vetenskaplig bevisning som hävdar 5 år av studier för att bära munskydd korrekt

Så det är vad du menar med "Vi har ju vetenskapliga bevis för att munskydd fungerar precis lika bra som vaccin". Med tanke på vad du då svarade på så blev det mindre lyckat skulle jag säga ;) . Och jag var ju inte ensam om att göra den tolkningen. 

 

Om vi får bra täckning på vaccinet så blir förhoppningsvis munskydden överflödiga. Men användandet av munskydd i många länder har ju inte minskat intresset för vaccin. 



#1356

Postad 17 maj 2021 - 10:59

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 903 inlägg
  • 0
Du har förvanskas citatet. Vi har ju vetenskapliga belägg för att munskydd fungerar precis lika mycket som vaccin... är det korrekta.

#1357

Postad 17 maj 2021 - 11:06

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 963 inlägg
  • 0

Du har förvanskas citatet. Vi har ju vetenskapliga belägg för att munskydd fungerar precis lika mycket som vaccin... är det korrekta.


För att undvika eventuellt missförstånd. Visa på siffror/källa på där munskydd och vaccin ställts både med och mot varandra i effektivitet mot smittspridning. Vore bra att även få med smittspridning i flera variabler såsom nysmittade, svårt sjuka, klusterkontroll eller ej.

Redigerat av PML73, 17 maj 2021 - 11:09.


#1358

Postad 17 maj 2021 - 12:02

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 903 inlägg
  • 0

Missförstår du med flit nu eller? Varför skulle jag jämföra dem? Säger ju bara att det finns vetenskapliga belägg för att munskydd skyddar mot droppsmitta och att fungerande vaccin minskar skadeverkningarna av virus. Hur många gånger måste jag upprepa mig :D



#1359

Postad 17 maj 2021 - 12:20

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 962 inlägg
  • 0
Aha! Det var alltså du som hade problem med språket.

#1360

Postad 17 maj 2021 - 18:20

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Du har förvanskas citatet. Vi har ju vetenskapliga belägg för att munskydd fungerar precis lika mycket som vaccin... är det korrekta.

Om du riktar dig till mig så tror jag inte jag har förvanskat något citat. Jag kan ha missförstått men det är jag ju i så fall inte ensam om :) .

 

Nu är jag inte ute efter att vara tjatig eller besvärlig men om man backar lite till vad du faktiskt skrev i ditt inlägg 1346. Du svarar där på Loco.spk kommentar att  "vi med vetenskaplig säkerhet vet att de som är vaccinerade sannolikt inte blir speciellt sjuka. Masktvångsfördelarna väntar jag fortfarande på att se någon riktig statistik på".

 

Där kommer ditt påstående att "munskydd fungerar precis lika mycket som vaccin". Teoretiskt kan du naturligtvis syfta på första stycket du citerar från Loco.spk men då blir det riktigt konstigt.

 

Min tolkning är att du hävdar att munskydd har samma skyddsvärde som vaccin. Här du ändrat dig nu? Jag håller med om att dom inte går att jämföra men det var väl precis det som du gjorde, eller?

 

Återigen, jag vill inte vara besvärlg, endast tydlig  :) .



#1361

Postad 17 maj 2021 - 18:29

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 568 inlägg
  • 0
Folkhälsomyndigheten, Socialstyrelsen och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) har hållit pressträffar kontinuerlig sedan början av mars 2020 med anledning av covid-19-pandemin och kommer fortsätta med det varje torsdag klockan 14. Uppstår behov arrangeras fler pressträffar med kort varsel. Folkhälsomyndigheten kommer som tidigare att publicera nya epidemiologiska data samt vaccinationsstatistik tisdag, onsdag, torsdag och fredag.

 

https://www.folkhals...a-pa-torsdagar/



#1362

Postad 17 maj 2021 - 21:35

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 903 inlägg
  • 0

Om du riktar dig till mig så tror jag inte jag har förvanskat något citat. Jag kan ha missförstått men det är jag ju i så fall inte ensam om :) .

Nu är jag inte ute efter att vara tjatig eller besvärlig men om man backar lite till vad du faktiskt skrev i ditt inlägg 1346. Du svarar där på Loco.spk kommentar att "vi med vetenskaplig säkerhet vet att de som är vaccinerade sannolikt inte blir speciellt sjuka. Masktvångsfördelarna väntar jag fortfarande på att se någon riktig statistik på".

Där kommer ditt påstående att "munskydd fungerar precis lika mycket som vaccin". Teoretiskt kan du naturligtvis syfta på första stycket du citerar från Loco.spk men då blir det riktigt konstigt.

Min tolkning är att du hävdar att munskydd har samma skyddsvärde som vaccin. Här du ändrat dig nu? Jag håller med om att dom inte går att jämföra men det var väl precis det som du gjorde, eller?

Återigen, jag vill inte vara besvärlg, endast tydlig :) .


Nej säger att det finns lika mycket vetenskapliga belägg för att munskydd fungerar som att vaccin fungerar. Det är alltså lika rimligt avfärda munskydd som vaccin för att bekämpa droppsmitta eller effekterna när man väl blivit smittad för att ex inte använt munskydd.

#1363

Postad 17 maj 2021 - 22:32

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Nej säger att det finns lika mycket vetenskapliga belägg för att munskydd fungerar som att vaccin fungerar. Det är alltså lika rimligt avfärda munskydd som vaccin för att bekämpa droppsmitta eller effekterna när man väl blivit smittad för att ex inte använt munskydd.

 

Jag ifrågasätter INTE om munskydd fungerar eller inte, det gör de självklart. Jag ifrågasätter om ett allmänt masktvång fungerar. Varför har du så svårt att förstå det?

 

Det är förstås inte alls lika rimligt att avfärda vaccin som det är att avfärda, eller i.a.f. ifrågasätta allmänt masktvång. Är en person vaccinerad så är den och vi vet genom vetenskapliga studier att det skyddar mot allvarlig sjukdom.

 

Liknande studier för masktvång är få och visar verkligen inte med någon säkerhet att resultatet är positivt.



#1364

Postad 18 maj 2021 - 06:11

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Jag ifrågasätter INTE om munskydd fungerar eller inte, det gör de självklart. Jag ifrågasätter om ett allmänt masktvång fungerar. Varför har du så svårt att förstå det?

 

Det är förstås inte alls lika rimligt att avfärda vaccin som det är att avfärda, eller i.a.f. ifrågasätta allmänt masktvång. Är en person vaccinerad så är den och vi vet genom vetenskapliga studier att det skyddar mot allvarlig sjukdom.

 

Liknande studier för masktvång är få och visar verkligen inte med någon säkerhet att resultatet är positivt.

Masktvång inom kollektivtrafiken eller inte, vad tror du på?



#1365

Postad 18 maj 2021 - 07:02

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Solklart skulle ett masktvång i kollektivtrafiken inte fungera. Iaf inte så länge jag pendlar med buss och tunnelbana... ;)



#1366

Postad 18 maj 2021 - 07:16

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Solklart skulle ett masktvång i kollektivtrafiken inte fungera. Iaf inte så länge jag pendlar med buss och tunnelbana... ;)

Vad är det som inte skulle fungera?



#1367

Postad 18 maj 2021 - 08:30

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Ja om masktvånget inte skulle fungera så skulle det leda till... Vad tror du? Kan du gissa en enda gång?



#1368

Postad 18 maj 2021 - 08:45

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Ja om masktvånget inte skulle fungera så skulle det leda till... Vad tror du? Kan du gissa en enda gång?

Det är bättre att du förklarar vad du menar än att jag ska gissa. Varför skulle det inte fungera och varför inte just när du åker tunnelbana?



#1369

Postad 18 maj 2021 - 08:58

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Det skulle inte fungera eftersom folk inte skulle följa det. Jag har själv aldrig använt munskydd, men så anpassar jag mitt pendlande så att jag reser utanför rusningstid.



#1370

Postad 18 maj 2021 - 11:08

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Det skulle inte fungera eftersom folk inte skulle följa det. Jag har själv aldrig använt munskydd, men så anpassar jag mitt pendlande så att jag reser utanför rusningstid.

Ja det finns tyvärr folk som inte följer regler och rekommendationer.



#1371

Postad 18 maj 2021 - 14:14

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0

Ja det finns tyvärr folk som inte följer regler och rekommendationer.

 

Där jag bor är jag beredd att påstå att 90% INTE följer rekommendationerna alls. Tyvärr. 



#1372

Postad 18 maj 2021 - 17:04

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Nej säger att det finns lika mycket vetenskapliga belägg för att munskydd fungerar som att vaccin fungerar. Det är alltså lika rimligt avfärda munskydd som vaccin för att bekämpa droppsmitta eller effekterna när man väl blivit smittad för att ex inte använt munskydd.

 

Nu tror jag att jag förstår hur du resonerar. Men baserat på den data som finns tillgänglig för osss alla så tycker jag du drar helt fel slutsats  :) .

 

Ett munskydd fungerar mot droppsmitta om det används korrekt, instämmer. Vaccin fungerar mot allvarlig sjukdom osv, instämmer. Båda sakerna är vetenskapligt verifierade. Men påståendet att avfärda munskyddet skall vara likvärdigt med att avfärda vaccin, är baserat på tillgänglig data felaktigt.

 

Backa bandet ca 6 månader och se hur läget var då i världen. Det var väl tvång på munskydd i många länder och även lockdown i vissa länder. Men sambandet mellan munskydden specifikt och begränsning av smittspridninghen, den typen av data finns väl inte? Vad jag sett så finns inget stöd för att ett allmänt krav på munskydd skulle kraftigt begränsa smittspridningen. 

 

Hoppa fram till nutid, och smittan börjar äntligen lugna ner sig i delar av världen. USA och Storbritannien har ju kraftigt minskad smittspridning. Det är nog ingen som påstår att det beror på munskydden. Det har nämligen hänt något annat de senaste 6 månaderna (eller däromkring).

 

Munskydd kan användas på många felaktiga sätt. Men är man vaccinerad så är det en helt annan sak.

 

Själv använder jag väldigt sällan munskydd. Men jag håller alltid avstånd och åker andrig kollektivt, eller nästan aldrig :) .

 

Jag har inget principiellt emot munskydd men jämförelsen med vaccin blir ju bara, fel :) .



#1373

Postad 19 maj 2021 - 06:00

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Där jag bor är jag beredd att påstå att 90% INTE följer rekommendationerna alls. Tyvärr. 

Kanske är så i hela Sverige och kanske är en av anledningarna till att vi har så höga smittotal och så många avlidna.



#1374

Postad 19 maj 2021 - 07:44

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Kanske är det så att vi i Sverige har en så stor andel utrikesfödda och att detta är en starkt bidragande orsak till att vi har så höga smittotal och avlidna?

”Incidensen av bekräftade fall, IVA-vårdade och dödlighet i covid-19 är högre bland utrikesfödda, jämfört med personer födda i Sverige. Skillnaden är störst när det gäller IVA-vård, men även i dödlighet finns stora skillnader.
Incidensen och den standardiserade incidensen för de diagnosticerade fallen med covid-19 är högre för personer som är födda i Mellanöstern, Sydosteuropa, Sydamerika, Afrika och Asien och Oceanien, jämfört med svenskfödda. Bland svenskfödda är den åldersstandardiserade incidensen av fall nästan dubbelt så hög bland personer över 65 år, än bland dem som är under 65 år. Det avviker från de andra födelseregionerna. En orsak skulle kunna vara skillnader i andel testade, men det skulle också kunna spegla att äldre svenskfödda har haft större möjligheter att isolera sig och därför inte blivit smittade i samma grad som äldre utrikesfödda.”

Källa: https://www.folkhals...ch-covid-19.pdf

Är det så att den höga smittspridningen kan kopplas till den höga andel personer i Sverige som är utrikesfödda i kombination med socioekonomiska förhållanden? ”Svenska” äldre har tex. haft större möjligheter (vilja) till att isolera sig jämfört med äldre personer som är utrikesfödda.

#1375

Postad 19 maj 2021 - 09:43

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
Skulle tro att boende och den typen av jobb många invandrare har bidrar till den höga smittspridningen...Och även bristen av språkförståelse.
Och att de i mindre utsträckning jobbar hemifrån.
Oftare åker kollektivtrafik

#1376

Postad 19 maj 2021 - 10:54

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Kanske är så i hela Sverige och kanske är en av anledningarna till att vi har så höga smittotal och så många avlidna.

Min upplevelse, från Göteborg, är att det varierar mycket. En del följer rekommendationerna och har munskydd i alla lägen. Många tror jag följer rekommendationerna hyfsat men skippar munskydden när dom inte kan anses relevanta. Håller man alltid avstånd så har man ju kommit ganska långt med den enkla åtgärden. Sedan finns dom som sitter på krogen och trängs också.

 

Jag tror det var MSB som gjorde en undersökning för en tid sedan. Man frågade dels hur folk tycker att dom följer rekommendationerna, dels hur man upplever att omgivningen följer dessa. De flesta tyckte dom var bättre än omgivningen  :) . MSB sammanfattade att den finns utrymme för förbättring  :) .



#1377

Postad 19 maj 2021 - 11:00

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 963 inlägg
  • 0
Att avgöra höga dödstal på användning av munskydd eller ej är synnerligen vanskligt. Dödstal har med andra variabler att göra. Bl a behandlingsmetoder, resurser på plats, hur statistik förs in i jämförelse med andra regioner eller länder osv...

Redigerat av PML73, 19 maj 2021 - 11:03.


#1378

Postad 19 maj 2021 - 11:17

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Att avgöra höga dödstal på användning av munskydd eller ej är synnerligen vanskligt. Dödstal har med andra variabler att göra. Bl a behandlingsmetoder, resurser på plats, hur statistik förs in i jämförelse med andra regioner eller länder osv...

Det är inte bara munskydd som avses, utan samtliga regler och rekommendationer.



#1379

Postad 19 maj 2021 - 15:36

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 963 inlägg
  • 0
Regler och rekommendationer handlar EJ på något sätt om dödstal i Covid19. Du har fastnat i vinkelvolten. Och uppvisar en sällsynt ignorans mot lärande.

#1380

Postad 19 maj 2021 - 17:02

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Regler och rekommendationer handlar EJ på något sätt om dödstal i Covid19. Du har fastnat i vinkelvolten. Och uppvisar en sällsynt ignorans mot lärande.

Håller man t.ex. inte avstånd så ökar risken för smittspridning. Följderna av det kan du räkna ut själv.



#1381

Postad 19 maj 2021 - 17:22

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 963 inlägg
  • 0
Sällsynt, som sagt sällsynt.

#1382

Postad 19 maj 2021 - 19:40

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Sällsynt, som sagt sällsynt.

Du måste missförstå vad menar. Tror du inte att dödstalen i covid19 påverkas av hur vi följer dom rekommendationer som FHM gett?



#1383

Postad 20 maj 2021 - 20:30

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 962 inlägg
  • 2
Äntligen bokat tid för vaccination. Gött.

#1384

Postad 20 maj 2021 - 21:35

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 568 inlägg
  • 2

Vad bra!

 

I stort verkar vaccineringen rulla på bra och finns ingen anledning att försöka tränga sig före.

https://www.folkhals...ioner-covid-19/



#1385

Postad 21 maj 2021 - 11:47

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 2

Jag fick ett stick i veckan. Jag var lite öm i axeln i drygt ett dygn efteråt, sedan har jag inte märkt något speciellt.

 

Det känns som ett skönt första steg mot ett mera normalt liv :) . Jag har inget problem med att jobba hemifrån men den finns annat som jag saknar i livet. Med tanke på forumet så vore ju ett biobesök kul att kunna göra. Inget fel på bio hemma men jag gillar valfrihet :) .


Redigerat av Mr_Tom, 21 maj 2021 - 11:47.


#1386

Postad 21 maj 2021 - 15:13

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

Her er gjenåpningen av Oslo på gang, det skal bli lov å ta en øl på byen...

 

Litt skillnad..

 

 

https://www.vgtv.no/218572?jwsource=cl



#1387

Postad 21 maj 2021 - 18:40

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 963 inlägg
  • 0
Fick tid för vaccin idag. Norrtälje om tre veckor...

Redigerat av PML73, 21 maj 2021 - 18:42.


#1388

Postad 21 maj 2021 - 19:25

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

någon som kollat upp när vi som haft covid får ta våran spruta?

 

tycker att det börjar ljusna lite. folk vaccinerar sig och länder börjar smått lätta på restriktioner .

vi går åt rätt håll. Jättekul och skönt.

 

den här pandemin tär på oss alla.



#1389

Postad 21 maj 2021 - 19:58

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 568 inlägg
  • 0

När man får vaccinera sig beror på vilken fas och åldersgrupp man tillhör oavsett om man redan haft Covid 19 eller ej.

 

https://www.folkhals...xp=85612#_85612


Redigerat av Dr. Zaius, 21 maj 2021 - 19:59.


#1390

Postad 21 maj 2021 - 20:01

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

någon som kollat upp när vi som haft covid får ta våran spruta?

 

tycker att det börjar ljusna lite. folk vaccinerar sig och länder börjar smått lätta på restriktioner .

vi går åt rätt håll. Jättekul och skönt.

 

den här pandemin tär på oss alla.

Jag har inte hört om någon annan gräns för när du "får" ta din sprura annat än baserat på lokal prioritering. Många regioner kör ju efter ålder.

 

Men eftersom du haft covid-19 kom jag på en annan sak. En kollega som också haft det skulle vänta med att vaccinera sig eftersom han har antikroppar. Han hade hört att han gärna kan vänta på att tillgången på vaccin blir bättre eftersom han redan har ett skydd. Men det var ett frivilligt beslut.



#1391

Postad 21 maj 2021 - 20:06

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

När man får vaccinera sig beror på vilken fas och åldersgrupp man tillhör oavsett om man redan haft Covid 19 eller ej.

 

https://www.folkhals...xp=85612#_85612

tack. ska kika lite närmare :)


Jag har inte hört om någon annan gräns för när du "får" ta din sprura annat än baserat på lokal prioritering. Många regioner kör ju efter ålder.

 

Men eftersom du haft covid-19 kom jag på en annan sak. En kollega som också haft det skulle vänta med att vaccinera sig eftersom han har antikroppar. Han hade hört att han gärna kan vänta på att tillgången på vaccin blir bättre eftersom han redan har ett skydd. Men det var ett frivilligt beslut.

ja precis, det var lite det jag funderade på. om det fanns någon typ av regel som säger att vi ska vänta till senare.  det finns ju andra som behöver betydligt mer än jag själv.

 

Det sas väl också att vi som haft inte behöver en andra spruta. Vet inte om det bara var et rykte eller inte.

Får väl ta reda på hur och när  lite längre fram.



#1392

Postad 21 maj 2021 - 22:43

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

ja precis, det var lite det jag funderade på. om det fanns någon typ av regel som säger att vi ska vänta till senare.  det finns ju andra som behöver betydligt mer än jag själv.

 

Det sas väl också att vi som haft inte behöver en andra spruta. Vet inte om det bara var et rykte eller inte.

Får väl ta reda på hur och när  lite längre fram.

Någon regel tror jag inte finns. Mera en önskan om att dom som haft covid-19 skall frivilligt vänta lite. Det handlar nog om någon månad i praktiken, men det är bara min gissning.

 

Jag har också hört om att det skulle räcka med en spruta för er. Det finns också idéer om en tredje (eller andra) spruta om ca ett år för att komplettera skyddet mht mutationer och annat. Sanningen är nog att idag vet ingen säkert hur detta kommer att utvecka sig. Det lugnar sig just nu men det gäller ju inte hela världen. Och det räcker tyvärr med en otrevlig mutation för att effekten av vaccinet skall minsta eller i värsta fall försvinna. 

 

Det är ju därför det är så viktigt att begränsa spridningen med alla tänkbara metoder :) . 



#1393

Postad 22 maj 2021 - 05:10

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Fick min första dos i torsdas och då bokade de även in dos 2 den 1:a juli, precis lagomt till semestern.
Men det gällee ju även nu att vara försiktig i några veckor innan vaccinet veekligen får någon effekt och inte tro att nu har man fått sprutan och det är fritt fram

#1394

Postad 22 maj 2021 - 10:11

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Fick min första dos i torsdas och då bokade de även in dos 2 den 1:a juli, precis lagomt till semestern.
Men det gällee ju även nu att vara försiktig i några veckor innan vaccinet veekligen får någon effekt och inte tro att nu har man fått sprutan och det är fritt fram

Jag har hört lite olika om tidsramarna. Fullt skydd några veckor efter andra sprutan, vad nu "fullt" skydd innebär  :) . Sedan lär man ha ett bra skydd ca 3 veckor efter första sprutan.

Jag har hört olika men andra sprutan skall handla mycket om att ge skydd på längre sikt. Första sprutan "väcker" immunförsvaret.

 

Sanningen är nog att man idag inte riktigt vet hur detta fungerar på längre sikt. För 1.5 år sedan var covid-19 något som de flesta inte var direkt bekant med. Idag har det nog påverkat allas liv i varierande omfattning :) .



#1395

Postad 22 maj 2021 - 13:03

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 699 inlägg
  • 0

Det finns grafer på detta, kommer inte ihåg helt men cirka 50% skydd efter första pfizer, och så över 95% 7 dagar efter andra. Andra vacciner har andra tal.



#1396

Postad 22 maj 2021 - 18:13

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0
Är det risk att man får Johnson & Johnson? Dom gir ju Aztra til pensionärer 60+...

Redigerat av Danke, 22 maj 2021 - 18:13.


#1397

Postad 22 maj 2021 - 20:44

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 448 inlägg
  • 0

Är det risk att man får Johnson & Johnson? Dom gir ju Aztra til pensionärer 60+...

 

Vad jag vet kommer Sverige inte att använda Johnson & Johnson/Janssen och man kommer ju fasa ut Astra Zeneca.



#1398

Postad 23 maj 2021 - 09:42

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 057 inlägg
  • 0

Fick min första dos i torsdas och då bokade de även in dos 2 den 1:a juli, precis lagomt till semestern.
Men det gällee ju även nu att vara försiktig i några veckor innan vaccinet veekligen får någon effekt och inte tro att nu har man fått sprutan och det är fritt fram

Fick min första dos igår, Pfizer. Grymt proffsigt levererat av MACC i Arlöv. Mådde lite mysko på kvällen, men mår som en prins idag igen. Vänster axel är lite öm men fullt hanterbart.

#1399

Postad 23 maj 2021 - 19:11

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Det finns grafer på detta, kommer inte ihåg helt men cirka 50% skydd efter första pfizer, och så över 95% 7 dagar efter andra. Andra vacciner har andra tal.

Jag hittade data i ett par undersökningar: Jag tror det i grunden är samma undersökning.

 

https://vard.skane.s...pfizers-vaccin/

https://www.medrxiv....4.20.21254636v1

 

Dina uppgifter för Pfizer stämmer bra med det jag hittade :) . Jag minns inte om mina siffror gäller ett annat vaccin eller om jag helt enkelt minns fel. Nu verkar Pfizer vara ganska vanligt förekommande, jag vet flera som fått det inklusive jag själv. Jag planerar inte att ändra livsstil något radikalt innan dos 2 + någon vecka.

 

Är det risk att man får Johnson & Johnson? Dom gir ju Aztra til pensionärer 60+...

Störst risk är nog att inte vaccinera sig alls  :) .


Redigerat av Mr_Tom, 23 maj 2021 - 19:12.


#1400

Postad 23 maj 2021 - 19:19

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 699 inlägg
  • 0

Jag hittade data i ett par undersökningar: Jag tror det i grunden är samma undersökning.

 

https://vard.skane.s...pfizers-vaccin/

https://www.medrxiv....4.20.21254636v1

 

Dina uppgifter för Pfizer stämmer bra med det jag hittade :) . Jag minns inte om mina siffror gäller ett annat vaccin eller om jag helt enkelt minns fel. Nu verkar Pfizer vara ganska vanligt förekommande, jag vet flera som fått det inklusive jag själv. Jag planerar inte att ändra livsstil något radikalt innan dos 2 + någon vecka.

 

 

Jag tycker det är ganska fina siffror. Känns positivt detta för en gångs skull nu.
 





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.