Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Samsung UE48H5505 vs LG 55LB582V vs Sony Bravia KDL-50W805BBN

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 08 juni 2014 - 22:26

heartcore
  • heartcore
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Hejsan!

Har fått för mig att byta ut min
då den har några år på nacken och ett underligt mörkt fält längst upp på skärmen när jag tittar på saker via HDMI-uttagen.

Har fastnat för
eller
Även
är intressant. Men då det är en nya tv-apparater så är det dåligt med omdömen här. Är inte jättebevandrat i tv-branchen och har inte riktigt koll på vilka paneler och uppdateringsfrekvenser som gäller ^_^ Men vad jag förstår så är det antingen LG och Samsung som "gäller i denna prisklassen? Eller är det kanske Sony som något att titta närmare på...

Tänkte att ni kanske kunde hjälpa till lite och ge mig råd villken all-round tv man ska titta närmare på.

Har egentligen inga större kriterier.
  • Under 8000:-
  • minst 3 HDMI
  • minst 47"
  • svart
4K, 3D- & röstfunktioner är inget jag är intresserad av eller vill betala extra för. Mitt ordinarie tv-tittade består av Barnkanalen med barnen och Apple-tv/Netflix när barnen sover. :) Sitter i skrivande stund på "analog tv-signal" men kommer i höst byta till digital-tv då hyreshuset jag bor i blir digitalt.

Tack på förhand.

#2

Postad 09 juni 2014 - 07:41

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Men vad jag förstår så är det antingen LG och Samsung som "gäller i denna prisklassen?

Absolut inte. Finns inga speciella tillverkare som "gäller".

805:an är väldigt prisvärd för den som kan leva med betraktningsvinklarna. Inte för att de nödvändigtvis skulle vara sämre än vad de är hos andra tv-apparater som använder samma LCD-paneltyp (sk VA-panel, vilket de flesta använder, inkl Samsung) utan för att det skulle vara ett av väldigt få skäl att inte välja den.

LG:n använder IPS-panel, vilket ger bättre betraktningsvinklar (även om de tappar kontrast i sidled - de med) men samtidigt avsevärt sämre dynamik/kontrastomfång (i praktiken, sämre svärta) som helhet. I de flesta fall tror jag folk skulle föredra VA före IPS men det beror lite på ljusförhålladena i rummet och vad man har för "hang ups".

Iövrigt är det som vanligt, rummet, inställningar och insignal är mkt viktigare för hur slutresultatet ser ut än vilken (modern) tv man väljer. Så lägg i första hand energi där.

#3

Postad 09 juni 2014 - 08:52

heartcore
  • heartcore
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0

805:an är väldigt prisvärd för den som kan leva med betraktningsvinklarna. Inte för att de nödvändigtvis skulle vara sämre än vad de är hos andra tv-apparater som använder samma LCD-paneltyp (sk VA-panel, vilket de flesta använder, inkl Samsung) utan för att det skulle vara ett av väldigt få skäl att inte välja den.


Vad pratar vi om för vinklar då? Kan väl inte vara sämre än en tv från 2007 (min nuvarande LG 37lc51:a) :)

#4

Postad 09 juni 2014 - 08:59

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Vet inte hur LC51 ser ut men näe, troligtvis inte sämre än den. Det har dock inte hänt mkt på denna front sen 2007 ska tilläggas.

Däremot är prestandan iövrigt bättre än LC51 (baserat på den allmäna minnesbild jag har av LG från denna tid) varför du kanske noterar brister lättare - plus att du kanske är mer kritisk när du nyss köpt en helt ny burk. ;)

Eller så sitter du helnöjd - beror på vem du är. :)

#5

Postad 09 juni 2014 - 09:33

heartcore
  • heartcore
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Det går snabbt i elektronikbranchen... 805:an steg med 3000:- hos Webhallen på en dag... då var den ute ur leken :(

#6

Postad 13 juni 2014 - 19:50

pertingo
  • pertingo
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Kolla in det här testet:
http://www.ljudochbi...kdl-50w805bbn-2

#7

Postad 13 juni 2014 - 23:39

heartcore
  • heartcore
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0

Kolla in det här testet:
http://www.ljudochbi...kdl-50w805bbn-2

Ouhh! Tackarrrrr!

#8

Postad 15 juni 2014 - 15:12

amanito
  • amanito
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0
Ett tips är att gå till mediamarkt eller SIBA och titta på den där Sony'n. Jag trodde också att den var bra men när jag såg paneln så var den inte bilden lika skarp som jag hade förväntat mig.

#9

Postad 16 juni 2014 - 08:57

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Ett tips är att gå till mediamarkt eller SIBA och titta på den där Sony'n. Jag trodde också att den var bra men när jag såg paneln så var den inte bilden lika skarp som jag hade förväntat mig.

Näe, W805:an är i sig inte mindre skarp än nån annan FullHD LCD. Ge inte folk några ogrundade idéer nu.

"Skärpe-intrycket" varierar så abnormt med insignal, inställningar och rumsmiljö så att gå runt på stormarknader och kolla in fabriksinställda apparater med varierande insignaler och varierande miljöer riskerar faktiskt att stjälpa mer än det hjälper.

Det är tvärtom ett vanskligt råd eftersom gemene man inte tycks förstå att det är så mkt mer än tv:n i sig som påverkar hur slutresultatet blir.

Däremot så är det så att i typiskt ljusa miljöer så kommer LCD:er med lite mer matt konstrastfiler att upplevas mindre skarpa och kontrastfattigare ijmf med modeller med "blanka" kontrastfilter (vilket ger hårdare och tydligare reflexer). Detta eftersom matta filter tenderar att spreta ut ljuset över en större yta vilket ger en diffus bild.

Så ja, att ta reda på vilken sorts nackdelar man enklast har att leva med då rummet inte är ljuskontrollerat är en god idé - och handla tv därefter. Alternativt få kontroll över ljuset i det aktuella rummet och vinna bildkvalité felfaldigt. :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.