Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Projektorundringar.

2 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 25 juli 2003 - 01:02

Unregistered66bd8a15
  • Unregistered66bd8a15
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0
Skall till hösten bygga vidare på min hemmabio och avslutar så fint med en projektor. Har en del frågor angående bildöverföringarna till projektorn.

Om jag har förstått det rätt är en progressiv vga-överföring till projektorn att föredra före s-video. Har en pioneer dv-454 vilket gör att jag antingen måste börja köra HTPC och sälja DVD'n eller köpa en ny. Finns det inget överföringssätt som ger en någorlunda klar bild som vga-överföringen gör? (frånsett scart som jag inte vill ge mig in på..)

Ska bygga en lutande rackmontering i taket, vilket gör att bilden blir "lutande". Är det trapezoid som gäller då och stödjer de flesta projektorna detta?

#2

Postad 25 juli 2003 - 10:45

Gäst__*
  • Gäst__*
  • 0
trapezoid heter det inte på LCD-projjar, keystone är rätt benämning. Ja du kan korrigera detta med keystone digitalt, men det är inget att rekomendera. Försök att placera projjen på ett sätt att du minimerar användandet av detta.

//Pehr

#3

Postad 27 juli 2003 - 12:23

professorB
  • professorB
  • Beroende

  • 1 288 inlägg
  • 0
Valet av överföring från DVD till proj bestäms till stor del av var man kan räkna med att ha den bästa deinterlacern och scaler. Normalt är det bäst att låta deinterlacing ske digitalt i DVD-spelaren och skicka progressiv signal via komponent till projektorn. MEN, är signalbehandlingen bättre i projektorn (nyare)kan det ge bättre bild att skicka interlaced till den och låta den göra jobbet.

Notera också att man sällan har något val för andra signalkällor än DVD. Digitala motagare för markbunden TV eller sat ger RGB via scart men inte komponent. Vill man kunna se på TV med projen så är alltså den internal signalbehandlingen viktig. Jag skulle vilja säga att RGB från sat-mottagare eller DVD ger 90% av bildkvaliten jämfört med PAL-progressiv från Philips DVD963SA. Med HTPC i form av en Toshiba bärbar får jag kanske 105% jämfört med PAL-PS. S-video ger ca 80% medan komposit är sämre. Använd inte VHS till stor bild!

/professorB



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken på plats
    DPC
    2024-05-08 06:59:39
  • Monterad
    DPC
    2024-05-07 07:16:55
  • darkages
    2024-05-05 19:55:49
  • darkages
    2024-05-05 19:54:24
  • Provmontering nya duken
    DPC
    2024-05-05 12:34:08
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.