Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Samsung ATIV Smart PC Pro XE700T1C

14 svar till detta ämne Samsung PC Tablet XE700T1C
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Samsung Ativ Smart PC Pro 700T1C-H01SE (Surfplattor) 9 7,33 (2) Inga priser

#1

Postad 07 december 2012 - 10:31

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

  • 7 899 inlägg
  • 1
Saxat från Samsungs hemsida:

Postad bild
Fler bilder

Operativsystem
Windows 8 Pro (64-bit)


Processor
Intel® Core™ i5-processor 3317U (1,7 GHz, 3 MB L3-cache)
Intel HM76

Grafikprocessor
Intel® HD Graphics 4000


Skärm
11,6" FHD LED-bildskärm (1920 x 1080)
400 nit Super Bright Plus-skärm med 16M färger


Systemminne
4 GB DDR3 systemminne på 1600MHz (4 GB på kortet)


Hårddisk
128 GB SSD-hårddisk (Solid State Drive)

Färg
Svart

Multimedia
Stereohögtalare (1 W x 2)
SoundAlive™
Inbyggd Dual Array digital mikrofon
2 MP webbkamera (fram), 5 MP webbkamera med blixt (bak)


Nätverk
Intel® Centrino® Advanced-N 6235, 2 x 2 802.11a/b/g/n (upp till 300 Mbps), WiDi-stöd
Bluetooth v4.0
HSPA+
NFC, GPS

I/O-portar
1 mikro-HDMI
1 x USB 3.0
MicroSD
1 kombinerad hörlursutgång/mikrofoningång
1 dockningsport
1 DC-in

Ingång
Pekskärm

Säkerhet
TPM (Trusted Platform Module)*

Ström
4 celler (49 Wh)
40 W AC-adapter

Mått
304 x 189,4 x 11,9 mm

Vikt
0,888 kg

Programvara
S Note
S Player
S Gallery
S Camera
Programuppdatering
Återställning

Etc
Omgivningsljussensor
Accelerometer
Kompassensor
Gyrosensor
Närhetssensor
GPS



Jag har en hemma nu och är mycket imponerad! Har dock inte hunnit testa den så jättemycket än. Återkommer med fler intryck.
Det är väl egentligen ingen renodlad tablet utan en kombination av tablet och ultrabook.

Redigerat av BrittBastard, 07 december 2012 - 10:33.


#2

Postad 07 december 2012 - 16:17

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

  • 3 271 inlägg
  • 0
Verkar grym!

Finns det en med större skärm?

#3

Postad 09 december 2012 - 22:21

Humpe75
  • Humpe75
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
Vet du ett ungefärligt pris på den?

#4

Postad 10 december 2012 - 12:54

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

  • 7 899 inlägg
  • 0

Vet du ett ungefärligt pris på den?

Där har vi väl det enda (men stora) minuset:



#5

Postad 10 december 2012 - 15:30

Humpe75
  • Humpe75
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0

Där har vi väl det enda (men stora) minuset:



Uj... dyrt tangentbord om man jämför med Acer W700 :-/ Synd, gillar konceptet...

#6

Postad 22 december 2012 - 15:15

hagalen
  • hagalen
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Är typ dubbelt så dyr som andra tabletter . Har inget problem med priset givet att man får mervärde av varan i fråga.
Vad ligger det egentliga mervärdet med denna?

#7

Postad 27 december 2012 - 15:19

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

  • 7 899 inlägg
  • 0

Är typ dubbelt så dyr som andra tabletter . Har inget problem med priset givet att man får mervärde av varan i fråga.
Vad ligger det egentliga mervärdet med denna?

Jag tycker inte man kan jämföra denna med en tablet, snarare med en hyfsad bärbar dator och då är man nästan uppe i samma pris. Prisskillanden som trots allt fortfarande finns ligget väl då i att man faktiskt får en tablet OCH en bärbar dator.

Jämför denna med Sonys Vaio Duo 11 istället och då har du ungefär samma pris. Tror vi kommer få se fler och fler tablet/bärbar dator-hybrider.

Men visst, för att dom ska kunna konkurera på riktigt med renodlade tablets och bärbara datorer så måste priset kanske ned en aning.

Redigerat av BrittBastard, 27 december 2012 - 15:19.


#8

Postad 03 januari 2013 - 18:58

King of Sand
  • King of Sand
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0
Spännande! Lägger den i möjlig-ny-win8-touch-dator-högen.

#9

Postad 26 januari 2013 - 17:57

3kgt
  • 3kgt
  • Användare

  • 115 inlägg
  • 0
Har lekt med denna i en Samsung mässa! Blev kär i den.
Men priset är dess svaghet! Man kan få flera datorer idag för detta pris! Och finns många konkurenter som erbjuder "samma" till lägre pris..
Idag har nästan alla datorer, surfplattor, smartphones m.m
Så dem måste sänka priset för att det ska vara värt och uppgradera!

Så från min sida jag avaktar, fast jag tror inte att dem lär sänka den så pass mycke!
Se på Samsung Slate 7an som fortfarande kostar 12500 2 år senare!
Har en Acer platta med W8 som är nöjd med..men men då man är prylnörd så vill man ha senaste..

#10

Postad 30 januari 2013 - 16:05

toxaris
  • toxaris
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Phew, lyckads få ett av Dustins ex skickat idag, det verkar var hårt tyck på modellen.

Testade den lite på ett Windows 8 event i förra veckan innan jag bestämde mig.
Som sagt priset är det som tar emot, men jämnför man specs med andra laptops med Win8, touch, 128 SSD, I5 Gen3 o 4 gig RAM så är den inte mycket dyrare.
Så jag anser att man kan klassa den som en premiumdator med bra bygge, den känns inte nämnvärt plastig (möjligen kunde tangentborde varit lite bättre bygge).

Men jag måste höja ett varningens finger för vikten, köp inte denna om ni har som plan att surfa på den stående, den blir väldigt tung efter typ 10 min om man använder den stående.
Men jag ser mig till största del sittandes med den i soffan där hemma.
Dok kan den kanske bli lite jobbig under långa toabesök ;)

Men den verkar ruskigt snabb vad jag upplevde under den stund jag lekte med den på eventet.
Bra skärm, lite smått i desktopläge, men det får man ta med 1080 i upplösning.
Kameran suger hårt i dåligt ljus.
Snabb boot-tid från power off.
Enkel hantering av i och urdockning.
Samsung har varit smarta att låsa vinkeln på hur mycket du kan öppna den, men det är ändå på gränsen så den kan falla över om den står lite omjämnt.
Återkommer med en mer genomgående recension om några veckor när västa nyförälskelsen lagt sig ;)

Redigerat av toxaris, 30 januari 2013 - 17:17.


#11

Postad 11 mars 2013 - 15:28

toxaris
  • toxaris
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Nu har jag haft min Samsung ATIV Smart PC Pro i några veckor.

Jag tänker inte gå in på hur jag upplever Windows 8 utan kommer bara att berätta hur jag upplever hårdvaran, dess drivrutiner samt Samsungs bundlade program.

Form och design.
Snygghetsfaktorn är ganska ok kan jag tycka. Själva bygget är bra för att trots allt var ganska mycket plast. Den känns ändå robust o rejäl, lite premium känsla finns där allt.
Plattan väger 226g mer än iPad, dvs 888g. Tillsammans med tangentbordet väger den 1.6kg.
Så 888g är inget man håller i handen en längre stund. På det hela taget upplever jag inte vikten som något jobbigt. Den känns ganska lätt att hantera osv.

Konstruktion/bygge/hårdvara.
Jag nämnde i förra inlägget att en av dealbreakerna var hur man löst kopplingen mellan tangentbord och platta. När jag undersökte konstuktionen på mässan så upplevde jag konstruktionen som bra.
Men jag måste säga att den inte är helt hundra. Man måste vara noga med att tycka i platta hårt och att hakarna klickar annars är risken att när du öppnar väskan så ligger datorn i två delar.
Vidare så är det inga problem att med lite lätt våld dela på datorn. Däremot upplever jag inte att jag inte vågar att lyfta datorn med tangentbordet hängande. Så som sagt, är man bara noga med att tycka i plattan noga i tangentbordet så är det ganska lugnt.

Tangentbordet är bra, väldigt skönt att skriva på, inget att klaga på alls faktiskt.
I och med att det är så enkelt att docka i plattan i tangentbordet så är det ganska ofta att man gör det. T.ex för att skriva ett inlägg på ett forum och sen när man är klar så dockar man ur o lutar sig tillbaka i soffan med plattan i knäet. Dok fungerar det sådär att sitta i soffan med plattan dockad då du inte kan vinkla den så mycket pga vikten (den trillar över vid för stor vinkel, därav den begränsningen). Men står den på ett bord så funkar det bra.
Har man dessutom för vana att förvara datorn dockad när den inte används så riskerar man inga repor på glaset heller.

Ljudet är bra, dvs vad man förväntar sig av så små högtalare. Dock händer det att man dämpar ljudet lite i och med att man håller i plattan där högtalarna sitter ytterst på sidorna. Så egentligen hade det kanske varit bättre om högtalarna hade suttit i ovankant istället.

De fysiska knapparna sitter där de ska tycker jag. Rotationsknappen är klockren, jäkla tur att Samsung valde att ha den.

Nu till en dålig sak med Samsung ATIV Smart PC Pro, nämligen uttagen för ström.
Ett uttag finns på tangentbordet, det sitter där det ska och fungerar som tänkt.
Men hålet på plattan sitter placerat så att du inte kan docka plattan om du har strömmen inkopplad. Korkat tycker jag men det finns säker någon anledning.

Kameran är helt värdelös som väntat, Samsung har av någon anledning valt att inte inkludera någon blixt, men jag tror i ärlighetens namn inte att det hjälp så mycket.
Och i vilket fall, vem springer runt o tar bilder med en surfplatta?
Front kameran har jag inte testat, men den duger säker till det den ska användas till.

Skärm.
Skärmen är tiptop, fina färger, skarp och anpassar sig bra efter omgivningens ljus.
Men pga upplösningen 1080p så kör jag Windows Desktop i 150% DPI vilket gör att visa program blir lite konstiga i layout o grafik.
Det är nackdelen med 1080p, men att ha 1080p överväger ändå i fördel vill jag påstå.
Touchkänslan är bra, varken för känslig eller för okänslig, känns helt naturlig.

Wacom integrationen fungerar också bra, dok är pennan som sitter i skärmen kanske inte den bästa och den saknar sudd. Jag köpte till en annan Wacom-penna med sudd, klockren, lite dyr dok.
Lösningen där finger-touchen stängs av så fort pennan är i närheten av ytan funkar ganska bra. Man får helt enkelt inte lyfta pennan för högt när man skriver och ligger an med handen mot skärmen. Däremot är skrift i Photoshop lite segt, varför vet jag inte. Men skriver man i OneNote fungerar det klockrent. Och de 1024 tyckkännslighetnivåerna får det man skriver se ut som att man faktiskt har skrivit för hand där tex avslut på bokstäver inte slutar tvärt.
Dok måste man kalibrera pen-touchen, out of the box diffar på ca 3mm.

Prestanda.
Jag upplever ytterst sällan datorn som seg, för att inte säga aldrig. Metro flyter på som en dröm och program i Metro och i Desktop startar snabbt.
Omstartstiden är sjukt kort, och kör man med sleepmode (default) så tar det längre tid för datorn att ansluta sig till det trådlösa än att få upp inloggningsbilden. Så det är också till stor belåtenhet.
Jag hade aldrig planer på att spela på plattan, men faktum är att Civilization 5 flyter helt ok på lägsta grafikinställningarna. Så det går faktiskt att spela lite spel på den också. Detta var ett plus i kanten.

Batteri.
Batteritiden är skaplig, jag upplever normal batteritid som för en vanlig bärbar.
Skulle tro att specsen talar sanning, dvs 6-8h batteritid. Man får ju inte glömma att det är en fullfjädrad dator. Så det handlar ju mycket om hur processorn klockar ner sig och levererar vad kraft som behövs.

Ljudnivå/fläktar.
Ibland går fläktarna och när de gör så är det knappt märkbart. Men för de mesta är den helt tyst.
Drar du däremot igång CIV5 som ovan nämnt, då blir det varm, nästan så det bränns efter några timmars spelande. Så då är det viktigt att plattan har fritt luftflöde.
Dok blir den inte för varm och stänger av sig i alla fall.

Förinstallerad mjukvara och drivrutiner.
Samsung har installerat den del skit, ex antivirus och annat skräp som jag avinstallerade illa kvickt. Tråkigt att PC-världen fortfarande lider av detta.
Drivrutinerna för gyro och rotations -chipet är inte helt hundra och crashar lite då och då. Typ en gång i veckan och då får man starta om så brukar det fungerar igen. Lite irriterande.
Jag mailade Samsung om problemen men de avvisade min fråga och menade på att jag skulle återställa datorn. Men det vet ju alla att Samsungs support är en av de sämre så jag väntade inget bättre svar.
Nyare drivare har släppts, men jag tycker inte det har blivit bättre.
Samsung har valt att inte göra drivrutiner nerladdningsbara på deras sida utan hänvisar till deras applikation SW Update. Detta kan jag tycka är en bra lösning, synd bara att den inte fungerar så bra. Den lyckades pajja avinstallationen av deras applikation Touch Supporter. Vilket gjorde att man fick ett error varje gång datorn startades om.
Detta löste jag genom att ladda ner samma program för Samsung Slate, installerade manuellt och sedan avinstallera genom Lägg till och ta bort program i Windows.
Faktum är att fler av applikationerna och drivrutinerna för Smart PC Pro är dem samma som för Samsung Slate.
I veckan skulle jag uppdatera BIOS, själva uppdateringen gick bra, men nerladdningen gjorde Time-Out hela tiden. Men till slut fick jag ner binärfilen.
Samsung hade också bundlat en del Metro-appar där de flesta var skräp, Microsoft OneNote är tex hästlängder bättre än S-Note. Men då får man ju också lägga pengar på en Office licens.

Så på det hela taget är jag mycket nöjd.
Lite plus och minus för att sammanfatta.

+Utmärkt prestanda.
+Bra skärm.
+Wacom.
+Lätt och smidig trots att det är en dator.
+Skönt tangentbord.
+Naturlig o behaglig touch.
+Bra form och fysiska knappar.

-Lösningen för att docka platten med tangentbordet.
-Strömutagen.
-Samsungs bundlade programvara.
-Ostabila drivrutiner för rotation och gyro –chip.
-Kanske hade 2000kr lägre i pris skänkt mig lite mindre ångest.

Redigerat av toxaris, 12 mars 2013 - 22:09.


#12

Postad 11 mars 2013 - 15:59

3kgt
  • 3kgt
  • Användare

  • 115 inlägg
  • 0


Bra recension.. kanske inte håller med om allt, men tydlig och detaljerad +++++

Men nu i helheten är du nöjd?

Själv satsade på en billigare modell till slut.. En Asus Me400 (Vivotab smart).. en annan klass men funkar för mig..Men skärmen är mycke sämre.
Ja tror att i slutändan så "normala" plattor ersätter aldrig en bärbar.. och jag har testat en hel del nu..
Den är mer bärbar, mera batteri ..

Tror att den närmaste man kan komma som kan vara värt är just denna Samsung i dagsläget!
För att vanliga plattor saknar den delen att man kan lägga den på knäna och använda i soffan, du saknar touchad och musknapparna, och oftast saknas hårdvarumässigt kraften!
I just denna S-Pro så har du det mesta, men åt andra sidan så är priset för högt!
Så för enklare surf och användning så kör jag på Asus smarten och skriva, samt tyngre jobb så kör jag på mina bärbara hemma..

Redigerat av 3kgt, 11 mars 2013 - 16:02.


#13

Postad 12 mars 2013 - 08:44

toxaris
  • toxaris
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

Bra recension.. kanske inte håller med om allt, men tydlig och detaljerad +++++

Men nu i helheten är du nöjd?

Själv satsade på en billigare modell till slut.. En Asus Me400 (Vivotab smart).. en annan klass men funkar för mig..Men skärmen är mycke sämre.
Ja tror att i slutändan så "normala" plattor ersätter aldrig en bärbar.. och jag har testat en hel del nu..
Den är mer bärbar, mera batteri ..

Tror att den närmaste man kan komma som kan vara värt är just denna Samsung i dagsläget!
För att vanliga plattor saknar den delen att man kan lägga den på knäna och använda i soffan, du saknar touchad och musknapparna, och oftast saknas hårdvarumässigt kraften!
I just denna S-Pro så har du det mesta, men åt andra sidan så är priset för högt!
Så för enklare surf och användning så kör jag på Asus smarten och skriva, samt tyngre jobb så kör jag på mina bärbara hemma..


Hej.

Som helhet är jag nöjd.
Det ända som är riktigt kass är just strömkontakten.

Mitt resonemang för att lägga pengarna var att jag inte har någon bärbar dator sen innan (har använt jobbdatorn). Jag har heller ingen annan platta. Men man vill ju ha båda. Dok har aldrig tyckt att surfplatta har varit värd priset till det lilla man kan använda den till, dels med tanke på prestanda och dels OS, dvs vad man kan köra på den. Och bärbar har jag ju haft i och med jobbdatorn, men den är ju inte min.
Så tittar man på priset på Smart PC Pro, tar innehållet och jämför med andra bärbara med samma specs så kostar dessa ”vanliga” bärbara runt 10000. Men köper jag en bärbar så har jag ju ingen platta. Ser man sen till priset på en platta med 4G osv så ligger den runt 3000kr.
Och räknar man så, så blir det inte så mycket dyrare med Smart PC Pro och jag får både en väl presterande platta och bärbar i ett. En pryl, alla möjligheter. Och jag slipper växla mellan olika prylar. Dessutom har jag nog sparat lite på miljön och genom att bara köpa en pryl.
Men åter igen 14000kr svider, det gör det fortfarande ;)

#14

Postad 12 mars 2013 - 22:15

toxaris
  • toxaris
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Nu blev jag faktiskt tvungen att redigera min recension, idag råkade jag stöta emot strömkontakten när den satt i plattan. Och tydligen har jag varit lite väl försiktig när jag pluggat in den. För med lite extra tryck så klickar faktiskt kontakten i botten ;)

#15

Postad 02 april 2013 - 18:20

patrikm2
  • patrikm2
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Jag testade också att stoppa in strömsladden i båda uttagen. Det fanns ett högre motstånd när man stoppar in den i själva plattan, men tar man i lite grand så glider den in helt.




Även taggad med Samsung, PC, Tablet, XE700T1C

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.