Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - HTC HD2 *

2913 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
HTC HD2 (Mobiltelefoner) 6 8,42 (49) Inga priser
2 relaterade trådar

#2201

Postad 30 juni 2010 - 20:11

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

  • 3 782 inlägg
  • 0
Jag håller på och flashar CleanEX Stream v14 WM 6.5.5. Det är tredje ROMen på några timmar. Har konstaterat att HDWalls och Cookiemonsters patch inte fungerar i Manila 2.5.2016. I 2.5.2012 fungerar det men inte i nyare versioner. Men jag hänger inte läpp för det, problemet är välkänt och kommer sig av det faktum att programmet "fulhackar" Manila för bakgrundsbytet. Så jag har insett att HDWalls är en hit and miss som man inte bör räkna med allt för mycket.

Att jag fallit för CleanEX beror på att den har alla tabar vilket jag gillar. Framförallt dokumenttaben är en utmärkt sak enligt min uppfattning.

Det är dock en helt annan ROM-scen på HD2 jämfört med TP2. Enda kocken jag känner igen är NRGZ28 med EnergyROM.

Mina erfarenheter från TP2 är därmed inte giltiga inser jag. Så det blir till att experimentera en del.

Vad jag kommer att testa snart är om jag fortfarande kan använda mina Smaberg-cabar för transparens i Manila.

Edit: EnergyROM flashas nu. Körde den på TP2 hösten 2009 och jag flashar nu in 23569/CookieHomeTab då jag uppfattar den som lovande. NRGZ28 har ju producerat ROM till alla HTCer jag ägt hittills (HD2 är min tredje, föll för märket i.o.m att jag skaffade X1). Det gör att EnergyROM känns bekant för min del.

Redigerat av Unregistered43b822d3, 30 juni 2010 - 21:55.


#2202

Postad 01 juli 2010 - 21:12

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

  • 3 782 inlägg
  • 0
Sådär, då har jag konfigurerat upp HD2 på det sätt jag vill ha den.

Efter en hel del pyssel med olika ROMar har jag nu hittat en som fungerar som jag vill.

OmegaROM 3.0 XT

Denna ROM flyter på riktigt fint och så fungerar framförallt Audio Manager snabbt och bra. Under hela tiden jag kämpat med den musikspelaren har resultatet varit skakigt, stabilast har versionen från Manila 2.5.1921 varit. Det vanligaste problemet jag drabbats av i flera olika ROMar (även på HD2) är att den inte orkar med mitt musikbibliotek vilket yttrar sig i att albumvyn är helt tom och att den tar oerhört lång tid på sig för att ladda in musiken.

Men OmegaROM 3.0 XT fungerar helt perfekt på den punkten - Audio Manager laddar snabbt in biblioteket och hittar albumen.

En annan bugg jag upplevt är att HTCs Albumflik vägrar visa det album som ställts in som favorit. Även det fungerar i OmegaROM - inga problem alls.

Idag testade jag bl.a TouchX men den lider tyvärr av en del svårartade buggar, bl.a försvinner valknapparna i Settings, Today/Home och sedan strejkar Audio Manager.

Nallen är självfallet HardSPLad med HardSPL3 och radion är T-Mobile US 2.12.xx.

Mitt intryck är att antennen troligen sitter avigt till eftersom mottagningen svajar betänkligt i förhållande till Touch Pro 2 och E90 när jag håller i nallen. Den pendlar snabbt mellan 3-4 pinnar och 0-1. Ligger den på bordet håller den mottagning stabilt. Jag håller den alltid i nederdelen (logiskt) men det verkar som att antennen påverkas negativt av det. Verkar vara känslig placering.

Jag har konfigurerat upp den på exakt samma vis som TP2 vilket innebär att HTCMenuEnhancement är avstängt och WMs standardmenyer är aktiverade. Den större skärmen gör att jag ser det som problemfritt att köra med nedskalade menyer etc - det är fingervänligt nog ändå. Däremot kommer jag att skaffa stylus till den eftersom min användarprofil kräver det i vissa lägen. Precisionskontroll är viktigt för min del. Alla vitala delar är enhandsnavigerade utan problem men jag föredrar fortfarande att ha tillgång till en stylus.:)

Vissa program lär jag ev uppgradera, bl.a Resco Photo Viewer där jag kör 6.33 - i.a.f vore stöd för accelerometern bra (automatisk skärmrotation).

En viss nackdel för min del är att Xperians paneler inte går att köra, åtminstone inte den version jag använder i TP2. Jag gillar panelerna eftersom de möjliggör snabb UI-växling mellan t.ex SPB Mobile Shell och Sense. I vissa lägen föredrar jag att byta UI.

Det finns en tråd på XDA om X2s paneler men jag uppfattar den som lite luddig när det gäller frågan om det fungerar eller ej.

I Sense har jag installerat Duttys version av Dokumentfliken. Den fungerar klart bättre än de versioner jag stött på i EnergyROM och TouchX. Bl.a klarar den av att läsa in förhandsvisningen utan problem, i de två andra ROMarna fungerade inte det. Prestandan är hög och flytet mycket trevligt.

På Task Manager-fronten är ArkSwitch installerat i ROMen och det fungerar bra. Jag kör också med gamla klassiska QuickMenu vilket också fungerar bra och går att styra med fingrarna trots små menyer. Det programmet fungerar som väl är i 6.5.5 trots att det är avsett för 6.1. Två startmenyer är bra (QuickMenu i övre vänstra hörnet och WMs egen i nedre vänstra hörnet).

Jag lägger in en skärmdump på det programmet i full fräs. Den är dock inte tagen från HD2 utan från TP2 med ROMen TPC 6.1. Dock är det samma miljö, Manila 2.5 i båda fallen och WM 6.5.5.

Postad bild

Cookies Home Tab som nu är standard i de flesta ROMarna är i sin senaste version riktigt stabilt och bra - dessutom går det enkelt att lägga in egna bakgrunder. HDWalls kan pensioneras och det är skönt.:unsure:

En annan fördel är att Smabergs vanliga transparent-cabar fungerar som vanligt så nu har jag min vanliga transparenta kalender och slider/bar i Sense.

När det gäller kvalitetsintrycket är betyget 10 av 10. HD2 är oerhört gedigen och robust. T.o.m TP2 ger ett mer plastigt intryck i jämförelse (och den är i sig gedigen).

Skärmtangentbordet som varit min största tveksamhet är tveklöst lätt för min del att skriva på och jag uppfattar därför inte avsaknaden av fysiskt tangentbord som en katastrof (längre). Dock anser jag fortfarande att den fysiska varianten är bra så hade det funnits en HD2 Pro hade jag troligen köpt den.

Prestandamässigt märker jag en stor skillnad mot TP2 - processorn gör mycket mer än jag tidigare trott. Inte minst dokumenthanteringen flyger fram. Jag uppfattar också RAM som mer tilltaget, det känns inte som att nallen överbelastas vilket kunde hända med TP2 med DeepShining X7 - en ROM med ungefär samma tabar som jag kör på HD2.

Den kapacitiva skärmen är mycket alert och reagerar bra på kommandon.

Låsningen sköter jag med S2U2 2.41 med tPro-temat. Fungerar som vanligt snabbt och bra. Stabilt också.

Batteritiden kan jag inte uttala mig om eftersom nallen är okalibrerad. OmegaROM 3.0 XT förefaller dock ge riktigt bra batteritid, med TouchX och EnergyROM bl.a sjönk det snabbare. Dock kan jag inte ge något omdöme före kalibrering. HTCs stora extrabatteri lär dock stå på inköpslistan, HD2an mår tveklöst bra av ett större batteri än det medföljande.

Mitt första intryck är mycket positivt såhär långt och jag är nöjd med köpet. Det känns bra att ha tagit avstånd från iPhone/Android-hysterin (än en gång) och köra med den mest kraftfulla WM-modellen under överskådlig tid. WP 7 är inte på min karta och när det gäller programutbud är min enkla uppfattning att WM fortfarande drar längsta strået när det gäller produktivitetshöjande program av datortyp.

#2203

Postad 03 juli 2010 - 19:38

AudioSmurf
  • AudioSmurf
  • Lärjunge

  • 323 inlägg
  • 0
Tack AVR4000 för väldigt informativt inlägg! Det uppskattas verkligen :-)

Jag kör själv inte med SPB Mobile Shell men jag har läst på XDA om flera program som kan växla mellan bl.a. Sense och SPB Mobile... testa att söka på switcher eller nåt.

Mvh... /AudioSmurf

#2204

Postad 03 juli 2010 - 20:00

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

  • 3 782 inlägg
  • 0
Jag kör med något som heter Mobile Shell Switcher samt en Titanium, TF3D, Mobile Shell Switcher. Som komplement till Sense är SPB MS 3.5.5 med MobileSense-tema mycket trevligt. Sedan gillar jag att det gränsnittet har samma metallbakgrunder som panelen till X1 har.

Jag håller på och pysslar med HD2an igen. Minneskortet började strula, har haft det problemet innan så jag fick formatera igen. Det verkar fungera men det är klart, det är ett kort som hängt med ända sedan X1an och det har genomgått flera ROM-flashningar.:D

Efter att ha testat Duttys Holy Grail 4.2 är jag tillbaka på Omega XT. Helt klart är det den ROMen jag fastnat för eftersom den fungerar som jag vill, dessutom med CHT 1.8.5 som standard. Jag har insett att CHT helt enkelt är oumbärligt idag. Är det dessutom inlagt i ROMen flyter Sense bättre än om det installeras via .cab.

Det enda irritationsmomentet är radion. Jag har provat 2.12.50.xx, 2.10.50.xx och kör nu 2.11.50.xx. Den sistnämnda verkar ha bäst mottagning men av någon anledning verkar nallen ha det kämpigt då jag lyfter upp den. Men nu har jag i.a.f 3 pinnar, med de andra två radio-versionerna hade jag 0,5-2 pinnar under samma förhållanden.

I detta avseende får jag lite X1-vibbar. TP2 har lättare att komma fram nätmässigt. Operatören är 3 och jag kör alltid med WCDMA-låsning och under dessa förhållanden märker jag en skillnad. Det är mycket möjligt att jag får testa fler radioversioner men hittills verkar den nuvarande sköta sig rätt bra. Med 2.12.50.xx hade jag rejäl batteriförbrukning så det förefaller ha bättrat sig nu. Peppar peppar ta i trä.:)

I praktiken konfigurerar jag upp nallen på samma sätt som TP2 och siktar således på exakt samma miljö då jag är nöjd med mina senaste varianter. Jag kommer att ta aktuella skärmdumpar när jag är klar.

Edit: Jag är orolig för mitt minneskorts hälsa (SanDisk 16 GB). Det har strulat av och till sedan jag i våras tappade TP2 i golvet. Nu har jag formaterat det för andra gången idag och skriver filer till det, tidigare vägrade såväl dator (Windows XP, Mac OS X) som HD2 att läsa kortet. TP2 klarade det dock så jag formaterade om det där. Om det upprepas blir det till att köpa nytt minneskort och så får jag betrakta det andra som skadat i samband med att nallen åkte i golvet.

Det är också troligt att antalet skrivoperationer påverkar, kortet har genomgått oräkneliga ROM-flashas och installationer. Så under den tid jag haft det har det fått arbeta hårt - risken är stor att det helt enkelt är förbrukat.

Om andra har erfarenhet av detta, dela gärna med er.

Redigerat av Unregistered43b822d3, 03 juli 2010 - 21:24.


#2205

Postad 03 juli 2010 - 23:01

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

  • 3 782 inlägg
  • 0
Nu skrotar jag helt klart mitt gamla minneskort. Uppenbarligen är det förlorat. Nytt är beställt.

Nu står det helt klart att det har avlidit. Nyformaterat men återigen ingen åtkomst, nallen klarar inte att läsa in vare sig musik eller bilder. Det fungerar initialt men sedan försvinner det. Kortläsaren i nallen är helt OK - den har jag testat. Det är kortet som fallerar.

Så då är det bara att vänta på ett nytt SanDisk 16 GB.

Helt klart ett tips: börjar minneskortet strula alltmer, nallen hittar det inte, datorn klagar på det och upprepade formateringar inte löser problemet - köp ett nytt kort. Det gamla är helt enkelt inte med i leken längre.

Edit: Jag har nu lagt in lite musik och bilder temporärt på mitt gamla 8 GB microSDHC. Det fungerar som det skall - jag provade sedan med strulkortet och omedelbart återkom strulandet.

Därför skriver jag nu en liten checklista över tecken på att ett minneskort avlidit och de tester man kan utföra för att utröna det.

1. Gå till Pictures and Videos (systemets egen bildvisare). Om minneskortet är friskt skall tumnaglarna laddas in direkt. Vid sjukt minneskort syns inga tumnaglar alls.
2. Prova om Audio Manager, Dokumenttaben och Album kan visa respektive filer. Kommer det upp felmeddelanden av typen "hittar inte musikbiblioteket" o.dyl är det ett starkt tecken på defekt minneskort.
3. Kan inte nallen ö.h.t hitta minneskortet är det helt klart defekt - det gäller även om datorn kan hitta det. Likaså är det ett varningstecken om nallen skulle kunna visa minneskortet men datorn misslyckas. Ett friskt minneskort skall kunna läsas av alla enheter.
4. Om minneskortet helt plötsligt dör i samband med att data skrivs till det, eller man i största allmänhet skriver data till det (t.ex via datorn) och sedan märker att nallen inte kan hitta det - glöm det kortet. Det är förlorat.
5. Om minneskortet kräver upprepade formateringar för att bli läsbart, modell en formatering/månad o.dyl p.g.a att det strular vid upprepade tillfällen: pensionera kortet. Det är förlorat.
6. Råkar man tappa nallen i golvet eller skrivning till minneskortet avbryts av annan orsak är risken stor att kortet tar skada och börjar krångla med upprepade formateringsbehov som följd - tyvärr löser det inte problemet när skadan är skedd. Det kan förlänga lidandet för kortet men förr eller senare är det så illa däran att det inte fungerar längre. Man sparar mycket tid på att köpa nytt snabbare när man börjar hamna i upprepat formateringsbehov.
7. Formatera med Panasonics SDFormatter eller direkt i nallen.

Mitt strulande kort har uppträtt exakt enligt ovan beskrivning. Det har formaterats sisådär 8-10 gånger sedan i april p.g.a strulandet. Mitt gamla SanDisk 8 GB microSDHC inköpt 2008 fungerar bra fortfarande - det är enbart formaterat en gång vid leveransen. Ett friskt minneskort behöver normalt bara formateras en gång - upprepat formateringsbehov är helt enkelt ett varnande tecken på problem.

Därför kan jag bara rekommendera att köpa nytt så fort man märker att kortet börjar strula enligt ovanstående beskrivning. En gång kan gå an men börjar det upprepas är det fara å färde.

Redigerat av Unregistered43b822d3, 04 juli 2010 - 17:07.


#2206

Postad 05 juli 2010 - 23:46

snozze
  • snozze
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Vad gör jag för fel?

Har kört ett gäng olika Artemis ROM's. Fick lite strul med luren och var tvungen att köra in orginal ROM.

Har nu senaste orginal HTC ROM, vilket bör vara 1.66.413.2 enligt deras hemsida?

Vill bara uppdatera Radion i telefonen, men hur jag än gör, HSPL, Task29, boot från SD så står det fortfarande samma gamla trötta radio som var på orginalet.

Hur bör jag åtgärda detta?
Tack på förhand.

#2207

Postad 06 juli 2010 - 07:57

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

  • 3 782 inlägg
  • 0

Vad gör jag för fel?

Har kört ett gäng olika Artemis ROM's. Fick lite strul med luren och var tvungen att köra in orginal ROM.

Har nu senaste orginal HTC ROM, vilket bör vara 1.66.413.2 enligt deras hemsida?

Vill bara uppdatera Radion i telefonen, men hur jag än gör, HSPL, Task29, boot från SD så står det fortfarande samma gamla trötta radio som var på orginalet.

Hur bör jag åtgärda detta?
Tack på förhand.


För att byta radio måste du först flasha HardSPL - själv kör jag HardSPL3/2.08.HSPL på min enhet.

När HardSPL är inlagt laddar man ner önskad radio och flashar antingen via minneskortet eller via datorn.

Enda gångerna jag varit med om att en radio strejkat är då man försöker flasha radios från andra HTC-modeller (till X1 t.ex går det nämligen - om det s.k CID-låset är upplåst - att flasha radio från Touch Pro). CID-låset stoppar flashen om det inte accepterar radion och man får upp att flashningen misslyckats.

Har radion flashats framgångsrikt, d.v.s inga felmeddelanden - då skall den vara på plats. I vissa fall har det dock varit så att ROMen inte uppdaterar sig då man bytt radio. D.v.s radion flashas korrekt men ROMen visar fortfarande den gamla radion. Det har jag varit med om på X1.

#2208

Postad 06 juli 2010 - 16:59

snozze
  • snozze
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0

För att byta radio måste du först flasha HardSPL - själv kör jag HardSPL3/2.08.HSPL på min enhet.

När HardSPL är inlagt laddar man ner önskad radio och flashar antingen via minneskortet eller via datorn.

Enda gångerna jag varit med om att en radio strejkat är då man försöker flasha radios från andra HTC-modeller (till X1 t.ex går det nämligen - om det s.k CID-låset är upplåst - att flasha radio från Touch Pro). CID-låset stoppar flashen om det inte accepterar radion och man får upp att flashningen misslyckats.

Har radion flashats framgångsrikt, d.v.s inga felmeddelanden - då skall den vara på plats. I vissa fall har det dock varit så att ROMen inte uppdaterar sig då man bytt radio. D.v.s radion flashas korrekt men ROMen visar fortfarande den gamla radion. Det har jag varit med om på X1.


Tack för hjälpen, har dock en fråga.
När du väl installerat HSPL3 på din telefon, vad använder du för program på PC'n för att köra de olika Radioversionerna? Kom på att radion inte uppdaterades pga att SSPL_RUU vägrade köra 2.08HSPL utan när jag var i bootloader stod det fortfarande SPL 1.66.00000

/ Tack

#2209

Postad 06 juli 2010 - 19:12

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

  • 3 782 inlägg
  • 0
Jag brukar flasha från minneskortet när det gäller såväl ROM som radio. Datorn använder jag enbart för HardSPL och Task29.

Edit: Angående minneskort är jag inte helt lugn ännu. Det verkar som att jag drabbats av det "klassiska" (tydligen) problemet med att mer än ett minneskort strejkar. Det nya 16 GB-kortet som anlände idag har visat en del symptom och om det är så att jag råkat ut för den bugg som gör att vissa minneskort havererar får jag försöka med ett annat märke nästa gång. Det verkar som att SanDisk av någon anledning kan strula ihop med HD2.

Får forska vidare i detta.

Redigerat av Unregistered43b822d3, 06 juli 2010 - 19:16.


#2210

Postad 06 juli 2010 - 21:38

Unregisteredbae06969
  • Unregisteredbae06969
  • Veteran

  • 1 862 inlägg
  • 0
Ska bli intressant att se vad den här mobilen kan leverera, min samsung gick sönder idag(var allmänt missnöjd med skiten också) så beställde mig en HD2 från dustinhome(enda butiken med vettig lev.tid) Vad jag sett på youtube så lär jag inte bli missnöjd.

#2211

Postad 06 juli 2010 - 22:40

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

  • 3 782 inlägg
  • 0
Jag har samma problem med det andra minneskortet också. Har skrivit om det på XDA.

Min misstanke börjar riktas mot det faktum att båda korten är Class 2. Jag har mitt SanDisk Mobile Ultra 8 GB i nallen nu och det fungerar.

Teorin är att Class 2 helt enkelt är för långsamt för HD2 vilket leder till att den får problem med att läsa och skriva filer till kortet vilket i sin tur skadar filsystemet. Det senaste kortet kan läsas av datorn utan problem, det ger också godkänt resultat då man kör CHKDSK.

Nu kommer jag att testa min teori utförligt genom att köra med 8 GB-kortet och håller den sig "på mattan" med det utan strul - då får jag helt enkelt inse att HD2 är en nalle som prompt skall ha snabba Class 6-kort o.dyl.

Med det nya kortet fungerar inte ROM-flash heller. Flashar jag från medföljande 2 GB-kort t.ex fungerar det som vanligt.

#2212

Postad 07 juli 2010 - 10:01

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

  • 2 741 inlägg
  • 0
Hur är det nu, HD2:an fungerar väl inte i landskapsläge om jag minns rätt, men gör tangentbordet det? Annars måste du ju bli rejält små knappar trots den stora displayen.

AVR4000: Du har ju tidigare talat dig varm för stylusstöded och det fysiska tangentbordet på TP2:an, hur mkt saknar du detta nu när du haft HD2an ett tag?

(frågan ovan får så klart besvaras av fler än just AVR4000 också :D)

#2213

Postad 07 juli 2010 - 10:49

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

  • 3 782 inlägg
  • 0

Hur är det nu, HD2:an fungerar väl inte i landskapsläge om jag minns rätt, men gör tangentbordet det? Annars måste du ju bli rejält små knappar trots den stora displayen.

AVR4000: Du har ju tidigare talat dig varm för stylusstöded och det fysiska tangentbordet på TP2:an, hur mkt saknar du detta nu när du haft HD2an ett tag?

(frågan ovan får så klart besvaras av fler än just AVR4000 också :D)


När det gäller avsaknad av stylus på HD2 så är min uppfattning mycket enkel: det är en nackdel men jag kommer att lösa problemet genom att köpa HTCs kapacitiva stylus. För mig är det otänkbart att INTE ha en stylus. Eftersom jag använder nallen som laptop replacement är stylus ett måste för att kunna arbeta med precision, t.ex klicka på länkar i webbläsaren, markera text i ordbehandlaren, rita etc.

När det gäller telefonhantering fungerar det bra utan stylus. Det är inga problem med enhandskomforten på HD2 - stylusbehovet för min del är relaterat till mitt användande. För de som inte använder den som laptop replacement går det problemfritt att köra styluslöst.

Onscreentangentbordet fungerar bra att skriva på - ovanligt bra för att vara ett skärmtangentbord enligt min uppfattning. Även i portraitläge är det anständigt att skriva på. Mycket av det beror på skärmstorleken. Tangenterna är helt enkelt stora nog. Jag anser dock att ett fysiskt tangentbord fortfarande är att föredra dock. Ingenting kan slå fysiska tangenter och knappar.

När det gäller landscape finns det ROMar som stödjer det. Sense fungerar delvis i landscape i Omega 3.0 XT som jag kör. Dokument, Album, Audio Manager och SMS/Mail fungerar i landscape då man vrider nallen. Övriga WM-gränsnittet går att köra i Landscape, detsamma gäller SPB MS - dock krävs det i vissa lägen att man "enablar" det via G-sensorn så skärmen vrids som den skall.

På en modell som TP2 eller X1 är fysiskt tangentbord ett måste enligt mig - skärmen är för liten för att skärmvarianten skall vara helt optimal. Dock har jag skrivit utan större problem på TP2 i portraitläge men det fungerar bättre på HD2. Mindre felinmatningar.

Orsaken till att jag valt HD2 är enkel: Windows Phone 7 är enligt mig skräp, iPhone är en dum låst enhet med ett gränsnitt jag anser vara emot mina principer (har testat en iPhone senast för ungefär tre veckor sedan, min uppfattning kvarstår) och Android ligger någonstans mittemellan. Windows Embedded Handheld ligger ett år bort och sannolikheten är 100% att HD2 ersätts av en WP 7-modell - ett system jag inte tar i med tång. Således har det bara funnits ett val för att få 1 Ghz Snapdragon ihop med den funktionalitet jag anser vara överlägsen: HD2.

HD2 med Windows Mobile 6.5.5 är helt klart den bästa produkten idag som kombinerar en handdator med anständig enhandsnavigering utan att på något sätt kliva över till det dumma gränsnittslandet där iPhone är kung.

S.k "dumt gränsnitt" syftar på ett UI som är strikt enhandsnavigerat i alla lägen och där menyer och ikoner av nöden måste göras riktigt stora för maximal träffyta med fingret. S60 är ett annat exempel på "dumt" gränsnitt. Motsatsen till dumma gränsnitt är traditionella tvåhandsmanövrerade handdatorgränsnitt såsom WM, UIQ 2.1, Series 80 och 90 etc. Alltså UIn med datorstil.

Den enda acceptabla lösningen enligt mig är att ha två gränsnitt: ett dumt för enhandsnavigering i "telefonläge" samt ett kraftfullt tvåhandsgränsnitt för "handdatorläge". HD2 uppfyller detta genom att Sense eller SPB MS 3.5.5 fungerar perfekt på språng, när man sitter still tar man sin kapacitiva stylus och kör datorliknande WM-program. Det är så det skall fungera för att passa mig.

Jag är alltså inte på något vis emot enhandsnavigerade UIn - däremot anser jag att de passar mycket dåligt i en handdator p.g.a bristande översikt och brist på effektivitet. Därför behöver en bra produkt i mina ögon ha två olika gränsnitt beroende på användning.

P-serien med P990i som exempel är ett bra exempel på kombinationen av enhandsnavigering med styrkors på språng och handdator då man sitter still. HTC har med Sense lyckats "återskapa" det med kombinationen WM + Sense.

Edit: Uttrycket "dumt gränsnitt" har inte med ordet "dum" i den klassiska bemärkelsen att göra. Det används för att särskilja enhandsnavigerade UIn från tvåhandsvarianten eftersom den sistnämnda är mer effektiv för handdatorarbete. Tidigare talade man ofta om t.ex S60 som ett "dumt gränsnitt" medan UIQ 2.1 eller PocketPC klassades som "smarta gränsnitt".

En annan variant på användning av ordet "dum" är t.ex "dum filväljare" där S60 ignorerade alla mappar på minneskortet och glatt försökte lista varenda fil istället för att gå direkt till respektive mapp. En kvarleva från Nokia 7650. En smart filväljare hanterar mapparna i filsystemet.

Redigerat av Unregistered43b822d3, 07 juli 2010 - 10:56.


#2214

Postad 07 juli 2010 - 11:17

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

  • 2 741 inlägg
  • 0

När det gäller avsaknad av stylus på HD2 så är min uppfattning mycket enkel: det är en nackdel men jag kommer att lösa problemet genom att köpa HTCs kapacitiva stylus. För mig är det otänkbart att INTE ha en stylus. Eftersom jag använder nallen som laptop replacement är stylus ett måste för att kunna arbeta med precision, t.ex klicka på länkar i webbläsaren, markera text i ordbehandlaren, rita etc. Vet man att man ska sitta ner och arbeta med telefonen i säg 10 minuter så kan man ju tillåta sig visa förberedelser, som t.ex. att hämta stylusen från en väska, men åtminstone för mig är det inte ett användarbetenede som jag har med min telefon, som mer präglas av ett "burst" beteende (snabbt och enkelt).

När det gäller telefonhantering fungerar det bra utan stylus. Det är inga problem med enhandskomforten på HD2 - stylusbehovet för min del är relaterat till mitt användande. För de som inte använder den som laptop replacement går det problemfritt att köra styluslöst.

Onscreentangentbordet fungerar bra att skriva på - ovanligt bra för att vara ett skärmtangentbord enligt min uppfattning. Även i portraitläge är det anständigt att skriva på. Mycket av det beror på skärmstorleken. Tangenterna är helt enkelt stora nog. Jag anser dock att ett fysiskt tangentbord fortfarande är att föredra dock. Ingenting kan slå fysiska tangenter och knappar.


Men, denna extra stylus som man kan köpa, det är ingenting som det finns någon "ficka" för på telefonen va, som det brukar göra på de telefoner som är gjorda för stylus. Detta ser jag som ett rejält problem isf, ser framför mig att den externa stylusen alltid är för långt borta när man behöver den, eller i värsta fall helt borta för att man tappat bort den.

Jag tolkar dig som att tangentbordet faktiskt fungerar även i landscape läge, eller är det fel? Att det går att skriva på skrämtangentbord är givet, men inte ens iPhonen, som enligt mig har det bästa skärmtangentbordet (Har kört de flesta på Nokia, Windows Mobile, Android etc) tycker jag på allvar kan ersätta ett fysiskt tangentbord. För egen del skulle jag aldrig drömma om att försöka ersätta min laptop med någon av de "telefoner" som finns på marknaden idag, men skulle jag försöka skulle ett fysiskt tangentbord vara ett absolut krav.

Jag anser fortfarande att Touch Pro 2 är en av de absolut bästa businesstelefoner man kan få tag på idag, den är dock tyvärr lite för begränsad i andra avseenden, och skulle absolut må bra av att få en processoruppgradering...

Redigerat av Unregistered1413, 07 juli 2010 - 11:19.


#2215

Postad 07 juli 2010 - 13:31

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

  • 3 782 inlägg
  • 0
Stylusen jag kommer att skaffa är HTC ST-C400.

HD2 har ingen hållare för den men jag lär rapportera om hur det fungerar när jag skaffat den. Dock flaggar jag för att den inte kommer att köpas in den närmaste månaden.

Tangentbordet fungerar i landscapeläge utan problem. Det går utmärkt att skriva på i Opera t.ex och det finns svenska tangentbord att ladda ner. T9 har jag dock inte letat efter, skriver med ett svenskt tangentbord av qwertytyp.

Det som är en stor fördel med HD2 jämfört med TP2 är den större skärmen (samma steg som från X1 till TP2) och framförallt det rejält tilltagna minnet och den snabba processorn. Jag har ungefär 256 MB ledigt minne under förhållanden där TP2 är nere i runt 50 MB.

Processorn gör också en oerhört stor skillnad och då talar jag om sådant som PDF-läsning o.dyl. PDFer som tar tid att hantera med 528 Mhz flyter fint med 1 Ghz. Sense 2.5 flyter också på snabbt och smidigt.

Jämför jag HD2 med den iPhone 3G S jag provade för ungefär tre veckor sedan är min uppfattning helt klar: HD2 äter upp iPhone till frukost, lunch, middag och midnattsbuffét.:D

Jag ger min HD2 seger i alla grenar förutom en: spelutbudet till iPhone är större. Då jag fortfarande betraktar svenska program av typen "hämtpizza" (har sett reklam för en iPhone-app av den typen i dagstidningen!) som leksaker är min uppfattning lika bestämd som den brukar: WM vinner när det gäller seriösa produktivitetshöjande program som gör att man kan klara sig utan datorn för det mesta.

Som laptop replacement fungerar HD2 utmärkt i.o.m den snabba processorn och det tilltagna minnet som får dokumenthantering m.m att flyta på bra. Faktum är att den kommit längst i den ronden hos mig. Skärmen gör också sitt till.

Enda vägen framåt från en HD2 enligt mig är en liten netbook. Inom området handdatorer är HD2 ledande idag. Vare sig iPhone eller Android betraktar jag som handdatorer. Finner det nästan lite småroligt när man t.ex benämner en iPhone som "handdator". Är den en handdator är i.s.f ett kylskåp med Internetterminal en persondator.:)

#2216

Postad 07 juli 2010 - 14:03

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

  • 2 741 inlägg
  • 0

Tangentbordet fungerar i landscapeläge utan problem. Det går utmärkt att skriva på i Opera t.ex och det finns svenska tangentbord att ladda ner. T9 har jag dock inte letat efter, skriver med ett svenskt tangentbord av qwertytyp.

Som laptop replacement fungerar HD2 utmärkt i.o.m den snabba processorn och det tilltagna minnet som får dokumenthantering m.m att flyta på bra. Faktum är att den kommit längst i den ronden hos mig. Skärmen gör också sitt till.


Men om tangentbordet kör i landscape läge så antar jag att även de program man kör kan köra i landskapsläge, annars blir det ju lite märkligt. Kanske bara är Sence som är stående läge enbart?

Nyfiken, iom att du använde HD2 och tidigare telefoner som laptop replacements, innebär det att du t.ex. använder den för att skriva dina senaste 2 inlägg i denna tråd eller brukar använda den för din inlägg här? Frågar mest för att det ger en känsla av hur mkt laptop replacement du anser att den erbjuder.

#2217

Postad 07 juli 2010 - 14:35

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

  • 3 782 inlägg
  • 0
Just dessa inlägg skriver jag från datorn eftersom jag är hemma. Annars har jag inlägg skrivna i TP2-tråden som skrivits med just TP2. Kolla inlägg från december 2009 - början av januari 2010 - då skrev jag från TP2 i forumet. Annars blir det mest interna dokument och e-post som skrivs med nallen när jag kör den som laptop replacement.

Det som styr hur bra en nalle är som laptop replacement är kvaliteten på programmen och att datorfunktionalitet erbjuds så långt det är möjligt. Det skall gå att utföra det mesta som kräver dator med nallen och där ligger plattformen mycket bra till. Bl.a genom program som SoftMaker Office.

För tillfället konfigurerar jag HD2 - mina strulande minneskort har stoppat den processen men nu är den på gång igen.

Tangentbordet i landscape körs när programmet befinner sig i samma läge. Annars är det portraitläge som gäller.

#2218

Postad 07 juli 2010 - 21:03

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

  • 3 782 inlägg
  • 0
Sådär, då har jag peppar peppar ta i trä fått ordning på HD2. Jag nödkör dock med 8 GB minneskort sålänge tills jag skaffat ett snabbt 32 GB.

Postad bild

Först lägger jag in en jämförande bild av skärmstorlekarna hos HD2, TP2 och X1. Intressant nog ligger de i förhållande till varandra rätt lika. Steget från X1 till TP2 är som från TP2 till HD2. Tidigare har jag inte tänkt allt för mycket på det men den fysiska storleken är viktig och idag har jag svårt att tänka mig mindre än runt 4 tum.

Det är ett tag sedan jag använde X1 senast och nu när HD2 är på plats blev jag nästan chockad över hur liten skärmen känns. Alla tre nallarna kör SPB Mobile Shell med MobileSense-temat som synes. Annars rullar HD2 med Omega 3.0 XT, TP2 kör DeepShining X7 och X1 kör Touch-IT Multilanguage med Sense 2.1.

Postad bild

Denna bild är dels en jämförelse mellan skärmstorlek HD2/TP2 men också mellan Sense 2.5 och Sense 2.5 med Cookies Home Tab.

Skillnaden mellan WM 6.5 och 6.5.5 syns också.

Postad bild

Skärmdump på startskärmen. Jag redigerar alltid namnen i genvägarna. Det program jag kallar för SenseMS3 är detta - Mobile Shell to Sense UI Switcher. Det gör det enkelt att växla mellan SPB Mobile Shell och Sense. På HD2 flyter denna växling på bra och enligt min uppfattning är Mobile Shell ett bra komplement som dessutom har mycket bra prestanda på olika modeller. Det enda jag saknar är möjligheten att köra Xperias paneler på HD2 eftersom jag har några UI-växlarpaneler till den.

HASA 44 Khz är ett program som är bra för ljudtrycksmätning etc.

Postad bild

Jag håller också liv i gamla klassiska WM 6.1-todayskärmen med SecondToday. Den trotjänaren rullar på bra än. Jag tycker att Homescreen++ är en bra plugin för att mäta strömförbrukning. Däremot har den totalfel om processorhastigheten, 553 Mhz när den är på 1 Ghz.:D

Det är behändigt att ha SPB News och SPB Weather där.

Längst ner syns Resco File Explorers todayplugin.

Postad bild

QuickMenu lever än hos mig. Kör med min gamla cab från våren 2009 och det fungerar fortfarande perfekt. Även om den menyn är anpassad för stylus fungerar det utmärkt att använda fingrarna, framförallt på HD2s skärm. Jag gillar helt klart denna klassiska startmeny.

Postad bild

WM 6.5.5s startmeny med min normala konfiguration inkl mina egna ikoner. hComber fungerar perfekt fortfarande trots att det har version 0.1. Sedan är det en fördel att Omega 3.0 XT inte har Extendir - det brukar ställa till det för ikonbytena.

4-ikonraderscaben är samma som jag använt på TP2.

Postad bild

ArkSwitch i full fräs. Mycket bra aktivitetshanterare som jag ser det för 6.5.5. Det är också fördelaktigt att det går att ställa in vilket område den skall ha som aktiveringszon - på så vis fungerar QuickMenu och HTC Notification Manager problemfritt utan att kollidera.

Postad bild

Resco Explorer med Windows Phone 7-tema och standardmenyn öppen. Jag gillar visserligen inte WP 7 men detta tema till filhanteraren ser enligt mig bra ut.

Rullgardinsmenyn är av mig återställd till standard med liten fonstorlek. Det är inga problem att använda fingrarna trots det men jag slipper de dumma HTC-menyerna som tar upp hela skärmen. Jag vill gärna ha se något och inte bara menyn.:)

Postad bild

Duttys dokumenttab version 2.14 igång. Den fungerar snabbt, stabilt och bra och jag har äntligen fått tag på en nalle som orkar driva den. Tyvärr är den för tungdriven för TP2 som knäar betänkligt med den. Men på HD2 flyter det som i smör.

Postad bild

Jag har installerat GPS Tracker tab for Sense 2.5 vilket enligt mig är en perfekt expansion av Sense med diverse trevliga finesser. Rekommenderas.

Postad bild

Detta är musikspelaren jag använder för närvarande. 40th Street iPlay. Jag är medveten om att gränsnittet är mycket gammalt - det är en mycket gammal programvara skriven för PocketPC. Anledningen till att jag använder den är ljudkvaliteten som är hög vilket gör att jag står ut med gränsnittet. Mina Grado SR225 mår bra av välljudande musikspelare.:)

Jag måste också erkänna att jag gillar VU-mätarna skarpt. Även om jag inte har det på mina förstärkare gillar jag dessa mätare och därför skulle jag gärna äga en McIntosh någon gång i framtiden.

Skillnaden mellan t.ex Audio Manager och iPlay är stor enligt mig - den förstnämnda upplever jag som påtagligt ljus i klangen med ansträngande diskant precis som om HTC förskt kompensera för in-earlurars brister. iPlay ger ett balanserat ljud med neutral klang, ingen utstickande diskant och tydligt mellanregister. Ett program som även fått bra omdömen på Head Fi. Nackdelen är att man måste pirata det eftersom utvecklaren enbart säljer inom staterna.

Det finns en nyare version också men den har jag inte hittat i piratversion (PhantasmMP).

Postad bild

En liten bild av startmenyn i SPB MS 3.5.5 med MobileSense-tema. Jag gillar metallutseendet från den gamla klassiska SPB MS 2.1.5-panelen till X1.

Överlag ger MobileSense mycket av Android-Sensestilen och därför är jag ironisk och säger att jag inte behöver skaffa Android av det skälet.B)

Med reservation för att jag enbart kört MobileSense är min uppfattning att Sense 2.5 är ett bättre enhands-UI eftersom det integrerar funktionerna på ett smidigt sätt. HTC borde helt klart släppa det till Android som alternativt gränsnitt förutom den nuvarande versionen.

Sense 2.5 med SPB MS 3.5.5/MobileSense är enligt min åsikt de överlägset bästa enhandsgränsnitten för pekskärm jag provat. iPhone gör mig totalt avtänd och irriterad i jämförelse. HTC har lyckats betydligt bättre än Apple enligt mig och nu när Cookies Home Tab finns är även todayskärmen betydligt mer funktionell. Samtidigt går det att köra alternativa todayskärmar i WM - jag vet att Maemo hyllats som varande bättre p.g.a de olika skärmarna men jag håller inte med - med rätt program kan man få ett mycket flexibelt WM i den vägen.

Redigerat av Unregistered43b822d3, 07 juli 2010 - 21:05.


#2219

Postad 08 juli 2010 - 01:12

snozze
  • snozze
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
AVR4000, tack så hemskt mycket för all hjälp!! Nu fungerar allting klockrent och jag testade att lägga in Omega 3.0 och det är faktiskt den bästa ROM'en jag testat.

Tänkte bara höra med er om det finns någon Radio som har bättre/sämre täckning i 3G/Wi-Fi nätet. Har läst en hel del i olika trådar på xda-forumen och där verkar det som att en del Radios just fungerar bättre i vissa länder än andra. Vad bör man ha här i Sverige för att få ut så mycket som möjligt av 3G täckingen framförallt. Jag kör på Tele2 och har upplevt väldigt svajig mottagning med 2.12.50.02. Testade att lägga in 2.10.50.28_2 nu för att se om det blir någon ordning.
Någon som kan ha ett humm?

#2220

Postad 08 juli 2010 - 07:53

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

  • 3 782 inlägg
  • 0
Jag kör med en radio 2.11.50.xx - har provat både 2.12.55.xx och 2.10.50.xx och har inte varit nöjd med dem. Hög batteriförbrukning bl.a. Med 2.11 har batteriförbrukning sjunkit och blivit acceptabel.

Edit: Radio 2.11.50.xx har bra mottagning - bättre än 2.10 och 2.12 hos mig. Dock uppfattar jag HD2 som betydligt mer svajig mottagningsmässigt än Touch Pro 2. Tar jag i den sjunker mottagningen märkbart. Platsen jag befinner mig på är lite lurig mottagningsmässigt och det ställer höga krav på antennprestandan. Bäst resultat har Nokia E90 givit. Dock skulle jag vilja ha tag på en nätmonitor till WM - det är bästa sättet att mäta upp mottagningen.

Dock anser jag batteriet är alldeles för litet så 2300 mAh från HTC är något som kommer att införskaffas. Dock uppfattar jag att strömförbrukningen enligt Homescreen++ är ungefär densamma som för X1 och TP2 under motsvarande användning. Men jag har kört med nallar med 1500 mAh sedan E61 och anser att mindre batterier än så är lite klent - framförallt när man har en stor WVGA-skärm att driva.

Trevligt att Omega 3.0 XT är till belåtenhet. Enligt mig fungerar nallen perfekt med den. Något bättre ord finns inte - den är helt perfekt. Det enda jag skulle önska mig är glasknappar längst ner som jag haft i TPCs ROM på TP2.

Redigerat av Unregistered43b822d3, 08 juli 2010 - 08:06.


#2221

Postad 08 juli 2010 - 18:13

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

  • 2 741 inlägg
  • 0
Måste erkänna att jag blir lite sugen att köpa en HD2a också för att ha något att leka med, känns inte riktigt rättvist att jämföra en TP2 mot iPhone 3GS, Desire och N900 :lol:

Känner dock fortfarande en stor oro över tangentbordet, jämfört med ett fysiskt sådant. T.ex. det på HTC Desire tycker jag är klart sämre än det på min iPhone, och då blir jag ändå irriterad på det på iPhone, men det kan också bero en hel del på att jag inte stängt av automatisk rättstavning osv. Just det problemet kan ju uppstå med alla former av tangentbord oavsett typ.

Känns fortfarande som en HD2 med TP2:ans tangentbord vore optimalt.

#2222

Postad 08 juli 2010 - 18:17

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

  • 2 741 inlägg
  • 0
Kan HD2 föresten hantera Flash (utan en massa bök, registerhack och "fungerar ibland")?

#2223

Postad 08 juli 2010 - 18:41

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

  • 3 782 inlägg
  • 0
Jag har inte forskat direkt i Flash men jag uppfattar att det fungerar i Omega 3.0 XT - i.a.f det jag testat och då är det mer annonser jag talar om som syns på vissa sidor.

Annars finns det alternativa webbläsare som kan hantera Flash i olika former. Har dock inte undersökt utbudet speciellt noga eftersom jag är nöjd med Opera och Opera Mini.

Här finns lite tips för HD2 inkl länk till FixOperaFlash.

När det gäller tangentbordet är min uppfattning att det fungerar bra. Jag kör med ett rent svenskt qwerty och skriver överraskande snabbt på det. Fortfarande är ett fysiskt tangentbord det bästa men HD2s skärmtangentbord är fullt användbart. Dock är det naturligtvis så att jag valt en HD2 Pro om det funnits en sådan på marknaden.

Iövrigt måste jag säga att jag är mycket imponerad över hur stor skillnad den snabbare processorn och det rejält tilltagna minnet gör jämfört med TP2. Det finns ingen som helst känsla av att ligga på gränsen till vare sig det ena eller andra.

Jag uppfattar också skärmen som mycket responsiv.

#2224

Postad 09 juli 2010 - 00:40

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

  • 2 741 inlägg
  • 0
Måste säga att jag fortfarande har väldigt svårt att se hur HD2an skulle kunna vara en laptop replacement, däremot kan jag förstå att den i övrigt kan vara en mkt bra telefon för rätt användare. T.ex. jämfört med TP2an blir det uppenbart att avsaknaden av tangentbord, stylus och skärm som kan vinklas gör den mindre lämpad för detta (enligt mig), däremot gör den snabbare processorn och större skärmen säkert ändå mkt för den totala upplevelsen, men då främst inte i rollen som laptop replacement. T.ex. ett virtuellt tangentbord tar ju alltid upp en del av skärmen, så den faktiska skillnaden i skärmstorlek i editläge mot t.ex. en TP2a måste vara klart mindre än skillnaden i skärmstorlek..

Är eg ingen större anhängare av Flash som så, men faktum är att ett fullt fungerande flashstöd på en telefon med tillräcklig prestanda och tillräckligt stor skärm i många fall ersätter behovet av en massa simpla apps som t.ex. till iPhone osv. Åtminstone för de som har en dataplan (för att direktöversätta det engelska ordet) som tilllåter obegränsad trafik, eller är kopplad till ett WiFi. Med HTML5 kanske vi slipper Flash också, men iden med "applikationer i nätet" tycker jag känns mkt mer rätt en att man ska behöva ladda hem en massa specialskrivna apps.

Om HTC tagit det bästa ur HD2an och stoppat in det i TP3, då hade jag mkt väl kunna tänka mig att köpa denna, trots det döende OS:et...

(Lite ironiskt är det ändå att när det gäller "riktiga datorer" så går trenden absolut mot mindre och mindre installerat lokalt på datorn, men på mobilerna går det helt tvärt om....)

Redigerat av Unregistered1413, 09 juli 2010 - 00:43.


#2225

Postad 09 juli 2010 - 08:25

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

  • 3 782 inlägg
  • 0
För att göra HD2 till en laptop replacement behövs ett fysiskt tangentbord. Det är ingen tvekan om den saken och jag har aldrig varit anhängare av skärmtangentbord annat än i portraitläge. Egentligen vore den perfekta lösningen för min del att ha ett slidebart qwerty på baksidan och en fliplucka med T9 på framsidan för enhandsläge.

Men det finns externa tangentbord att köpa med hållare så man kan ha HD2 i bra vinkel och skriva.

Review Freedom Pro USB keyboard WMExperts

Jag har funderat fram och tillbaka på detta med externa tangentbord men insett att det faktiskt är en bra lösning på tangentbordsfrågan. Dessutom skriver man ännu snabbare den vägen och den komforten gör att laptopen kan ersättas än mer.

Att skriva in långa texter vilket jag gjort på TP2 bl.a kan vara ansträngande i längden. Bäst tangentbord egentligen för min del är faktiskt Nokia 9300i som jag upplever har en bra layout. E90 är bra layoutad - men faller på odistinkta tangenter - mer distinkt känsla (som TP2) och det tangentbordet hade varit en vinnare rakt av.

TP2 har ett mycket bra tangentbord men just layouten kunde i vissa lägen vara bättre.

Sedan handlar ju laptop replacement mycket om användningsområde. Kör man InDesign, CAD o.dyl på sin laptop kommer aldrig nallen att ersätta. Däremot är det så att använder man laptopen till sin mail, Internet, skriva in text ute i fält, kolla upp ett kalkylblad i Excel, godkänna ett dokument o.s.v - då kan man skaffa en laptop replacement-nalle och ett tangentbord.

För min del är det laptop replacement som gäller eftersom mina mobila behov sammanfaller med det som nallen klarar att hantera. Jag gillar inte att släpa på en laptop då jag finner den klumpig - för mig är det inte helt logiskt att hala fram sin laptop så fort jag t.ex skall kolla ett dokument o.dyl.

Tyvärr går ju dock utvecklingen bakåt i laptop replacement-segmentet p.g.a den "fördumning" som sker av mobila plattformar. En iPhone, Android eller WP 7 kan inte ersätta en laptop. Dessa tre är strikta enhandsplattformar av typen "mediatelefon med pekskärm". Då UIQ, S80 och S90 försvunnit är det enbart WM 6.5.x och MeeGo kvar inom laptop replacements.

Därför är en Sony Vaio P-series på min karta nuförtiden. Alltså en ytterst kompakt 0,6 kg netbook eftersom jag inte ser en klar roadmap på framtida utveckling av riktigt kraftfulla PDAer. Även om jag nu skaffat HD2 är Vaion något jag starkt överväger att skaffa. På så vis är mitt mobila behov helt täckt. HD2 och Vaion ingår äktenskap så jag kan sköta om nallen på språng (HD2 alltid med, Vaion av och till). Vivaz sköter mediabiten. Så behöver jag inte förfasa mig över fördumningen utan kan köra med en kraftfull mobil lösning ända till iPhone-hypen förhoppningsvis blåst över och PDA-marknaden tar ny fart.

Edit: När det gäller prestandan och minneskapaciteten anser jag HD2 vara en utmärkt laptop replacement. Detta då den orkar med tyngre dokument m.m utan att sakta ned på ett (för mig) irriterande sätt. Den t.o.m öppnar min 900-sidiga PDF "Encyclopedia of Flight" som ett rinnande vatten (TP2 kämpar förtvivlat med den). Det rejält tilltagna minnet gör också sitt till.

På TP2 upplever jag idag konstant minnesbrist med min konfiguration. HD2 hanterar samma konfiguration smärtfritt och utan att sega ihop.

Redigerat av Unregistered43b822d3, 09 juli 2010 - 08:27.


#2226

Postad 09 juli 2010 - 12:59

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

  • 2 741 inlägg
  • 0
Vi verkar i stort vara eniga här, bortsett från att jag inte riktigt tror på iden med ett separat tangentbord, då verkar det mkt enklare att köpa sig en netbook eller liknande som har allt inbyggt, annars har man en till grej som måste laddas osv och som har ett klart begränsat användningsområde. Känns som det inte blir någon ny HTC för mig till dess man kombinerat det bästa ur TP2an med HD2an.

#2227

Postad 09 juli 2010 - 13:41

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

  • 3 782 inlägg
  • 0

Vi verkar i stort vara eniga här, bortsett från att jag inte riktigt tror på iden med ett separat tangentbord, då verkar det mkt enklare att köpa sig en netbook eller liknande som har allt inbyggt, annars har man en till grej som måste laddas osv och som har ett klart begränsat användningsområde. Känns som det inte blir någon ny HTC för mig till dess man kombinerat det bästa ur TP2an med HD2an.


Jag tror att det blir till att vänta länge - hade jag vetat att en Touch Pro 3 varit på G - alltså HD2 med tangentbord och 6.5.x skulle jag väntat. Men tyvärr är jag rädd att nästa modell kör WP 7 och därmed inte är en Touch Pro-modell.

För ett år sedan var Rhodium känd och ett år tidigare var Raphael i faggorna. Nu finns ingen konkret information om en Touch Pro 3 - det enda som florerat är en slimmad TP2 under namnet HTC Tera. En sämre modell än TP2.

Jag hoppas dock att HTC släpper en Touch Pro 3 under 2011 när Microsoft släppt sitt Windows Embedded Handheld - alltså framtidens 6.5.x. Som läget är nu tror jag inte att en Touch Pro av något slag kommer - nu är allt fokus riktat mot WP 7 och med tanke på medial hype etc är det troligen "ostrategiskt" att släppa en TP 3.

Den hade sannolikt sågats direkt i stil med: "Trevlig hårdvara men tyvärr kör den gamla föråldrade WM 6.5.x" - HTC och Microsoft tar knappast den risken idag. Det är bättre att låta Windows Phone 7 sola sig i den mediala solen och sedan släppa WEH i form av Touch Pro 3 nästa år - då blir det mer "diskret" och journalisterna gnäller troligen inte lika mycket.

Däremot ser jag inte kopplingen mellan en netbook och ett hopfällbart BT-tangentbord. Det är fortfarande smidigare att ha det hopfällbara tangentbordet + HD2 istället för en netbook + HD2.

#2228

Postad 09 juli 2010 - 14:34

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

  • 2 741 inlägg
  • 0

Däremot ser jag inte kopplingen mellan en netbook och ett hopfällbart BT-tangentbord. Det är fortfarande smidigare att ha det hopfällbara tangentbordet + HD2 istället för en netbook + HD2.


Skiljer väl säkert en hel del från person till person men för mig är det så att telefonen ingår i det man alltid har med sig, ihop med nycklar, plånka osv. Ska man ha med sig något utöver det så kan man lika väl ta med sig en liten "riktig" dator tycker jag, än ett tangentbord som ändå inte löser problemet med att skärmen är rätt liten osv. Ska dock erkänna att jag inte riktigt har koll på hur stort ett sådant här tangentbord är, men föreställer mig att det inte är något man direkt har i fickan, och att det därför mkt troligt är något iaf jag aldrig skulle haft med mig när jag behövde det. Har alltid föreställt mig att denna typ av produkter i första hand är för t.ex. frequent fliers osv, dvs som reser mkt men inte gör det i egen bil eller liknande, och att de mer och mer kommer försvinna nu när man kan få en "riktig dator" som är tillräckligt liten.

#2229

Postad 09 juli 2010 - 14:49

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

  • 3 782 inlägg
  • 0
När det kommer datorer runt 150-250 gram som även har en telefondel integrerad - om än via headset för röstsamtal - då kommer dessa produkter att ta över laptop replacement-marknaden.

Jag skulle kunna tänka mig en enhet med samma format som Nokia 9500 Communicator körandes Windows XP - en sådan UMPC med telefondel hade jag köpt direkt. Då har man en vettig kombination av dator men ändå telefon.

Sony Vaio P-series är liten och smidig men fortfarande inte riktigt optimal i format för telefonbruk. Därför behövs ytterligare miniatyrisering.

En sak är i.a.f klar: Microsoft skulle med fördel kunna utveckla en XP-version med telefonstöd (Windows XP Compact Edition s.a.s) för sådana enheter.

#2230

Postad 09 juli 2010 - 15:39

AudioSmurf
  • AudioSmurf
  • Lärjunge

  • 323 inlägg
  • 0

Därför är en Sony Vaio P-series på min karta nuförtiden. Alltså en ytterst kompakt 0,6 kg netbook...

Har du sett den ultralilla Viliv N5 ? Pytteliten bärbis som kör "riktiga" Windows 7... denna lilla finingen skulle jag nog hellre vilja ha istället för en Vaio P. Går utan problem ner i vilken jackficka som helst... eller i benfickan på shortsen :)

http://umpcportal.co...sment-inc-video

/AudioSmurf

#2231

Postad 09 juli 2010 - 18:13

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

  • 3 782 inlägg
  • 0
Tackar för den länken.

Uppenbarligen har utvecklingen gått framåt snabbt när det gäller UMPC. Det är absolut en utveckling åt rätt håll - desktop OS på en fickvänlig enhet är självfallet den perfekta ersättaren till en laptop och gör samtidigt att behovet av ett "mobilt desktop OS" reduceras.

Dock tror jag att någon av de större telefontillverkarna behöver plocka fram konceptet - i HTCs fall skulle en Shift 2 vara perfekt.

#2232

Postad 10 juli 2010 - 21:53

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

  • 2 741 inlägg
  • 0
Men kan någon bekräfta/dementera att Flash fungerar bra på HD2an, utan en massa fixande, "det går ibland", "du måste ha en specialwebbläsare" osv. För egen del tycker jag det är en klart viktig fråga då många av de iPhone Apps som jag använder (vilket är mindre än 10 st) finns som webbapplikationer också, då i första hand i som Flash. T.ex. Sveriges Radio har ju mkt intressant som man kan få antingen via Flash, eller via en iPhone App (jo, jag vet att det finns en rätt fattig vanlig "mobil" version men den känns ju 1985 typ).

När det gäller OS på en telefon tycker jag fortfarande Windows Mobile med Sense står sig klart bra, för att inte säga riktgit bra mot konkurrensen. Det sorgliga kommer när man börjar leta efter innehåll och när man försöker öppna webbläsaren och gå in på t.ex. Svenska Dagbladet och det blir väldigt tydligt att den inte orkar med (på en TP2a bör sägas).

Redigerat av Unregistered1413, 10 juli 2010 - 22:03.


#2233

Postad 11 juli 2010 - 19:36

AudioSmurf
  • AudioSmurf
  • Lärjunge

  • 323 inlägg
  • 0
Vill du absolut ha flash på din mobiltelefon skall du INTE skaffa en HD2. Fungerar iofs hjälpligt med webbläsaren Skyfire men det flyter ju knappast lika bra som på en vanlig dator.

Jag är lite småbesviken att det inte fungerar bra i den vanliga webbläsaren men jag skulle inte vilja byta min HD2 mot någon annan lur i dagsläget ändå.

/AudioSmurf

#2234

Postad 11 juli 2010 - 20:10

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

  • 3 782 inlägg
  • 0
Jag öppnade Svenska Dagbladet på HD2 idag och det flöt på bra enligt min uppfattning. Jag körde då med vanliga Opera Mobile.

Sedan finns det diverse andra webbläsare som kan vara värda att prova.

När jag gick in på SvD syntes allting på sidan inkl annonserna som brukar vara kodade i Flash. Nu talar jag om Opera i Omega 3.0 XT - det brukar generellt vara så att custom ROMs är mer förberedda när det gäller t.ex Flash.

Sedan finns ju då FixOperaFlash om man kör en ROM där man märker att Flashstödet saknas.

#2235

Postad 11 juli 2010 - 23:11

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

  • 2 741 inlägg
  • 0
AudioSmurf & AVR4000:
Upplever att ni säger emot varandra här, kan ni vänligen försöka förtydliga era respektive ståndpunkter? Fungerar Flash tillräckligt bra, kan man bara för att nämna några välkända exempel köra SVT Play på en HD2? Sen kan man tycka vad man vill om dessa tjänster, men det är ändå viktigt för många användare skulle jag tro och Flash verkar ju många ha en förkärlek för när det gäller content delivery...

#2236

Postad 12 juli 2010 - 07:47

AudioSmurf
  • AudioSmurf
  • Lärjunge

  • 323 inlägg
  • 0

AudioSmurf & AVR4000:
Upplever att ni säger emot varandra här, kan ni vänligen försöka förtydliga era respektive ståndpunkter? Fungerar Flash tillräckligt bra, kan man bara för att nämna några välkända exempel köra SVT Play på en HD2? Sen kan man tycka vad man vill om dessa tjänster, men det är ändå viktigt för många användare skulle jag tro och Flash verkar ju många ha en förkärlek för när det gäller content delivery...

På min HD2 som kör svenskt stock ROM v1.66 fungerar iallafall INTE Flash i Opera Mobile. Har testat att installera FixOperaFlash från XDA men jag blev tvungen att göra en hard reset efter det för luren blev grymt instabil. Opera krashade mest hela tiden.

Du nämner SVT-play som exempel och den fungerar inte. Skulle kolla en grej på www.biltema.se igår och där möts man av "This content requires the Flash Player..." lite småtrist faktiskt.

Jag skulle väldigt gärna vilja ha Flash i mobilen så om AVR4000 kan bekräfta att t.ex. www.biltema.se fungerar fint i Opera i Omega 3.0 XT så är jag den första att flasha nytt ROM i min lur... jag har tyvärr inga höga förväntningar dock. :)

Mvh... /AudioSmurf

PS. Kan förresten tillägga att alternativet att köra Flashsidor med Skyfire inte fungerar längre då Skyfire inte längre fungerar i Sverige.

Redigerat av AudioSmurf, 12 juli 2010 - 08:11.


#2237

Postad 12 juli 2010 - 08:13

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

  • 3 782 inlägg
  • 0
Jag testade Biltema och den gnäller om Flash Player.

Mitt tips är att göra lite sökningar i ämnet, det finns dels diverse proxybrowsers som hanterar Flash, det har även kommit en ny dylik som enligt användare är bra, men tyvärr har jag inte namnet nu. Men den bör gå att hitta om man söker på Flash på WMPowerUser eller WMExperts samt PocketNow.

Opera 10 sägs hantera Flash.

Jag surfar vanligtvis inte på Flashkrävande sidor med nallen så därför är jag inte riktigt en bra referens för just Flashinnehåll. Det jag kan säga är i.a.f att annonser m.m på SvD visades som de skulle när jag testade.

I vissa fall brukar problemet ligga i att sidorna kräver specifika versioner av Flash.

Adobe announces Flash 10.1 for Windows Mobile

#2238

Postad 12 juli 2010 - 08:42

AudioSmurf
  • AudioSmurf
  • Lärjunge

  • 323 inlägg
  • 0
Tyvärr är den länken nästan ett år gammal. Adobe har sedan dess beslutat att skrota Flash-stödet till WM6.5.

Antar att det största hoppet till Flash på HD2 blir att köra Android på den. :)

Mvh... /AudioSmurf

#2239

Postad 12 juli 2010 - 12:19

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

  • 2 741 inlägg
  • 0
Därmed får man väl anse att diskussionen kring Flash är i stort sett avklarad, det verkar kunna fungera ibland om man är beredd att lägga ner mkt jobb på det, men totalt sett är det no go, vilket är riktigt synd (inte för att jag är någon större anhängare av Flash, utan för att resten av världen verkar vara det). På iPhone finns ju en massa Apps som på sätt och vis kan sägas vara "Flash-wrappers", men på Windows Mobile...ja...nä. Iom att Windows Mobile dödförklarats av Microsoft själva så lär det ju inte vara kö att få utveckla nya program till OS:et heller....förbaskat synd,för i grund och botten gillar jag Windows Mobile...

Antar att det största hoppet till Flash på HD2 blir att köra Android på den. ;)


Det är väl kanske ett alternativ för den som redan har en HD2a, men annars känns det ju dumt att inte istället köpa en Androidtelefon istället för att köra Android på den :)

#2240

Postad 12 juli 2010 - 14:09

AudioSmurf
  • AudioSmurf
  • Lärjunge

  • 323 inlägg
  • 0
Skulle jag idag köpa en ny telefon skulle det ändå ha blivit en HD2. Det är den bästa WM-mobilen någonsin tack vare den kraftfulla hårdvaran. Dessutom har det ju aldrig funnits så mkt program och tweaks som nu... och det är ju NU du skall använda telefonen. Om ett år eller två kanske jag kommer att köpa en Androidtelefon när det har mognat lite. En kollega till mig har en HTC Desire med Android och jag provat den en hel del och skulle inte byta till den för allt smör i Småland.

MEN... om Flash-stöd är prio #1 så skall man inte köpa en Windows Mobile-lur utan då är det väl i princip bara Nokia N900 som gäller (och inte ens då flyter det till 100%).

/AudioSmurf

Redigerat av AudioSmurf, 12 juli 2010 - 14:10.


#2241

Postad 12 juli 2010 - 14:16

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

  • 2 741 inlägg
  • 0
Jag har ju i princip senaste modellen av alla andra teknikspår på mobilfronten så det är väl isf en HD2 som måste inhandlas om det ska bli nåt mer just nu :) Men, noterade att den verkar slut överallt, tyder det på att försäljningen går som tåget, eller det rakt motsatta och att HTC börjat fasa ut modellen?

#2242

Postad 12 juli 2010 - 15:54

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

  • 3 782 inlägg
  • 0
Den här dödförklaringen vill jag veta mer om.

Länka gärna.

Det senaste budet från Microsoft är annars att WM 6.5.x-plattformen utvecklas vidare under beteckningen Windows Embedded Handheld och riktas mot företagsmarknaden medan Windows Phone 7 är ett konsument-OS.

Den första versionen av WEH släpps under 2011 och kommer att bli en sorts "WM 6.7" vilket senare kommer att följas upp av en version baserad på samma CE-OS som Windows Phone 7. Således ett "Windows Mobile 7" (WEH 7).

Det innebär i sin tur att Windows Mobile inte är dödförklarat men att det har bytt inriktning - istället för att som tidigare försöka nå konsumentmarknaden riktas det mot företagsmarknaden.

Jag lägger in en länk till Microsofts egen sida om WEH:

Windows Embedded Handheld - Overview

Därför tar jag gärna emot information om den s.k "dödförklaringen" av Windows Mobile - att de har döpt om det till WEH och kommer att migrera det till samma CE-OS-bas som WP 7 är ingen dödförklaring för min del.:)

Sedan ser jag fortfarande inget OS som kan ersätta WM 6.5.x. Enda ersättaren som jag ser det är en netbook med Windows XP eller 7.

När det gäller Flash är i.s.f en proxybrowser enda lösningen men Opera Mobile 10 kan vara värt att testa.

Jag har ju i princip senaste modellen av alla andra teknikspår på mobilfronten så det är väl isf en HD2 som måste inhandlas om det ska bli nåt mer just nu :) Men, noterade att den verkar slut överallt, tyder det på att försäljningen går som tåget, eller det rakt motsatta och att HTC börjat fasa ut modellen?


Det har varit komponentbrist på HD2 och under hela tiden den funnits har det varit brist - T-Mobile t.ex har haft konstant brist på den och detsamma gäller andra operatörer.

Jag fick ringa runt och jaga mitt exemplar innan jag fick tag i den.

När det gäller "utfasning" av den finns naturligtvis en risk men å andra sidan tror jag att HTC behåller den tills HD3 med Windows Phone 7 är ute på marknaden. Produktionen av HD2 stoppas troligen i oktober av det skälet. Men en WP 7-modell är i.a.f en sak jag inte kommer att äga. Det är lika uteslutet som en iPhone för min del.;)

#2243

Postad 12 juli 2010 - 19:28

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

  • 2 741 inlägg
  • 0

Den här dödförklaringen vill jag veta mer om.

Länka gärna.

Det senaste budet från Microsoft är annars att WM 6.5.x-plattformen utvecklas vidare under beteckningen Windows Embedded Handheld och riktas mot företagsmarknaden medan Windows Phone 7 är ett konsument-OS.


Har nog faktiskt främst bildad mig den uppfattningen från dina tidigare inlägg, som jag tolkade som att Windows Mobile var dödförklarat till förmån för Windows Phone 7. Men jag är glad att jag isf har fel, för liksom dig tycker jag att Windows Mobile känns som det mest "businessorienterade" mobil OS:et.

#2244

Postad 12 juli 2010 - 21:03

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

  • 3 782 inlägg
  • 0
Innan WEH introducerades talade Microsoft om WM 6.5.x under beteckningen "Starter Edition" och någon klar roadmap fanns inte presenterad.

Det gjorde mig mycket pessimistisk. Nu är jag mer optimistisk igen i.o.m att MS insett att WM är det bästa operativsystemet för proffsbruk.

Jag uppfattar delvis att det nya WEH 7 troligen är en återupplivning av det s.k Photon som befann sig under utveckling innan WP 7. Fram tills ungefär 20 månader sedan höll man på att utveckla ett Windows Mobile 7 - men projektet lades på is och vi fick Windows Phone 7 istället.

För att få all uppmärksamhet på WP 7 talar man inte så mycket om WEH - men uppenbarligen är det en sorts "återupplivning" av projekt Photon.

I framtiden blir det således konsumentanpassade s.k Windows Phones med WP 7 och så modeller avsedda för proffs med WEH.

#2245

Postad 12 juli 2010 - 21:10

zhogun
  • zhogun
  • Användare

  • 177 inlägg
  • 0
Finns ju dom som säljer begagnat också *hint* *hint* :)

Jag har ju i princip senaste modellen av alla andra teknikspår på mobilfronten så det är väl isf en HD2 som måste inhandlas om det ska bli nåt mer just nu ;) Men, noterade att den verkar slut överallt, tyder det på att försäljningen går som tåget, eller det rakt motsatta och att HTC börjat fasa ut modellen?



#2246

Postad 12 juli 2010 - 21:21

AudioSmurf
  • AudioSmurf
  • Lärjunge

  • 323 inlägg
  • 0

Den här dödförklaringen vill jag veta mer om.

Länka gärna.


Här har du ett uttalande från Adobe... http://forums.adobe....2579416#2579416

...samt en av många artiklar som skrevs i ämnet på teknikbloggarna i våras. http://www.intomobil...phone-7-series/

Edit: Såg nu i efterhand att du syftade på nån som påstod att Mindows Mobile var dödsförklarat... jag trodde du menade att du ville ha länk till att Flash var dödsförklarat till WM6.5.
Jag tror inte att WM6.x är dödsförklarat och skulle det vara det så blir HD2:an min sista WM-lur... WM7 verkar ju vara lika låst som iPhone vilket suger fett!

Mvh... /AudioSmurf

Redigerat av AudioSmurf, 13 juli 2010 - 08:29.


#2247

Postad 13 juli 2010 - 09:56

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

  • 3 782 inlägg
  • 0
Som sagt. WM 6.5.x lever och har hälsan - framöver som Windows Embedded Handheld.

Jag har också en teori att bl.a HTC uttryckt stark kritik mot låsningarna av Windows Phone 7 vilket gjort att Microsoft insett att strategin "en plattform som våra partners gör till en unik upplevelse" särskiljer WM från många andra plattformar.

Trots allt gör t.ex S-Class från LG, Touchwiz från Samsung och Sense från HTC att det blir variation på WM-fronten trots att det är samma plattform i grunden.

Därför är jag starkt övertygad om att Windows Embedded Handheld kommer att användas i flera modeller fr.o.m 2011 och att endast vissa modeller blir s.k Windows Phones med WP 7.

#2248

Postad 13 juli 2010 - 11:48

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

  • 2 741 inlägg
  • 0
Fast, är det inte eg så att mitt påstående om att just Windows Mobile verkar insomnat stämmer ganska bra med hur verkligheten sett ut senaste åren? Har väl i praktiken hänt väldigt lite kring OS:et senaste åren, annat än att Microsoft slängt på en av de uslaste startmenyer jag sett på länge (Titanium), stegat upp en siffra till 5 och gjort en del löpande buggfixar?

Sen verkar det komma en ersättare även till Windows Mobile för företagssidan, men är det någon som vet hur stor Microsoft satsning på detta verkligen är? Bara så det inte är ung som när Ericsson envist hängde fast vid att producera telefoner ("terminaler") eftersom man ansåg att det krävdes för att man skulle kunna sälja de mobilsystem som var den egentliga affären?

#2249

Postad 13 juli 2010 - 18:55

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

  • 3 782 inlägg
  • 0
Jag tror att vi behöver definiera utveckling en del innan man diskuterar allt för mycket om insomning.

Enligt min enkla uppfattning är det väl egentligen bara två system idag som jag ser som utvecklande i snabb takt: Android är ett och Symbian ett annat. Där händer det saker och framförallt det första har ett starkt stöd men även det andra har support via Symbian Foundation.

När det gäller Windows Mobile är min uppfattning att Microsoft haft en strategi där deras partners stått för utvecklingen medan deras egen roll varit mer begränsad. Dock ser jag inget direkt fel i en sådan variant sålänge programmen är kompatibla. På funktionsfronten uppfattar jag WM som en komplett plattform i grunden. Inget behov som ett hypat företag att "uppfinna multitasking" och "sortera program i mappar" etc.;)

Uppenbarligen har deras inställning varit att Windows Mobile "blir vad man gör det till" - det är först med Windows Phone 7 de har tagit en mer aktiv roll i utvecklingen.

Sedan är det ju så att "utveckling" kan ta sig olika uttryck. Den ena varianten är att skapa ett "reality distorsion field" à la Apple och sedan blir varenda liten finess en revolutionerande nyhet trots att andra plattformar haft funktionerna i flera år. Jämfört med det har WM "inte utvecklats" men å andra sidan - vad är det för utveckling?

Android i.s.f uppvisar betydligt mer utveckling - dock är min uppfattning om den plattformen att det krävs ytterligare putsning innan de når fram till en sådan nivå att utvecklingen kan fortsätta med saker som INTE redan finns hos t.ex WM. Jag menar, "installera program på minneskortet" inte är något som kan kallas utveckling.

Microsoft kan med fördel ta en större roll i utvecklingen av det mobila Windows men å andra sidan måste jag säga att jag anser varianten där partners adderar egna saker är trevligare eftersom den skapar variation. Jag tror inte att MS t.ex om de utvecklat på egen hand lyckats få fram något i stil med Sense.

Sedan lider mobilbranschen generellt av inkompetens och ignorans. Två faktorer som leder till ganska horribel s.k utveckling i allt för många fall. Exempel på felaktigheter som beror på detta är:

1. Underdimensionerad batterikapacitet hos nallarna p.g.a att användarna vill ha "tunna" enheter. Följden blir att man offrar många mAh mot att man sparar 3 mm på tjockleken.
2. En del användare är hysteriska över vikten och gråter om nallen väger 115 gram istället för 95 gram. Batterikapacitet etc blir lidande.
3. Ve den nalle som har en stylus.
4. Det är krångligt att ha mer än en programbutik. En bra nalle har endast en dylik.
5. Nallen bör vara utformad så t.o.m ett ostron kan använda den. Det medför också att den måste låsas fullständigt så inte användaren kan göra något annat än vad tillverkaren bestämt.
6. Stora ikoner och menyer som täcker hela skärmen är det enda rätta i alla lägen.
7. Man bör endast köpa den nalle som journalisterna anser vara bra. Idag är det iPhone och Android som är "bra". Andra plattformar är "döende" och bör undvikas.
8. Kör nallen ett system som heter Symbian OS eller Windows Mobile kan man klaga 3 ggr så mycket på allting och anklaga systemet för exakt allt som händer med nallen inkl defekta minneskort. Därför spinner man gärna vidare på punkten 7.
9. Den lokala pizzerians lilla program är det viktigaste hos hela nallen. iPhone eller Android är paradiset på Jorden p.g.a dessa program. De avgör hela mobilvalet i sig själv.
10. Skriver en journalist att en specifik plattform är "seg" måste denna "fakta" spridas vidare även om den egna erfarenheten av plattformen är obefintlig eller utgörs av ett demoex som varit igång i 10 år, 2 månader, 12 dagar och 8 timmar på MediaMarkt.
11. Mobilkameror måste ha minst 12 MP för att kunna ta "bra bilder". I valet mellan två nallar är det den med flest MP som vinner.
12. Helst skall nallen vara 5 mm tunn men den skall ändå ha en 12 MP-kamera med bra optik och ett batteri som räcker till tre dagars musiklyssning. Jag vill ha en bil som är vattendriven.;)
13. Färgen på nallen är ytterst viktig och om den har utbytbara skal blir den omedelbart 10 ggr bättre än nallar utan detta.
14. En nalle med pekskärm är per automatik bättre i alla lägen än en utan pekskärm.
15. Har man en pekskärm är det närmast konstruktionsfel att inkludera ett qwertytangentbord.
16. Kapacitiva skärmar är alltid mycket bättre än resistiva. Det beror på iPhone. En nalle med resistiv skärm är felkonstruerad och oanvändbar.
17. Kapacitiva skärmar är de bästa eftersom vanlig stylus inte fungerar.
18. Skärmtangentbordet på iPhone slår alla fysiska tangentbord - därför gäller punkten 15.
19. Om en nalle kommer från Apple är den perfekt och kommer den från Nokia är det pest och pina.
20. Funkationalitet = krångel.
21. Användarupplevelsen är det viktigaste och därför skall man acceptera avsaknad av utbytbara batterier, inga minneskort, 2 MP-kamera och andra brister på funktioner eftersom det är upplevelsen som är det primära.

Detta är ett sample av olika argument jag snappat upp under de år jag hållit på med mobiltelefoner. Summan av dessa argument är att jag är ganska tveksam till många användares preferenser och kompetens. Det gör också att jag automatiskt utvecklar ett motstånd mot nallar som blir "populära". Ju mer Svensson köper en specifik modell, desto mer ogillar jag den. Detta då Svensson, J6P, Müller etc har preferenser som inte delas av mig.

Vissa blir helt till sig om en nalle är "tunn". När man börjar räkna storlekar i steg om 1 mm och vikter på 5 gram när får jag lust att bara skrika.:)

#2250

Postad 14 juli 2010 - 08:15

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

  • 3 782 inlägg
  • 0
Nu är Omega XT 4.0 på väg enligt kocken. Jag har bestämt mig för att uppgradera eftersom jag fallit helt för den ROM-serien.

Jag märkte en liten bugg igår då jag skulle skicka SMS, det strulade lite då jag skulle lägga till mottagare - det går via en sidomanöver men 4.0 åtgärdar detta enligt uppgift och skall ha den senaste HTC-klienten med s.k SecureBox inlagd.

Så fort Omega XT 4.0 är upplagd flashar jag nallen.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.