Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Elfordon, Bilar, Mc , Moped m.m

959 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#551

Postad 19 februari 2020 - 17:23

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0

Honda E blir 310 200 Sek efter miljöpremie så du menar allvarligt att 110 200 är ett vettigt nypris då lär du få vänta.

Med all elektronik som denna innehåller med skärmar, kamera för alla 3 backspeglar + back kamera på bakluckan m.m.


Ja var 400 ordinarie pris så.
För 200k får du sjukt mycket bil för .
En liten.
Förmodligen betydligt billigare än 200k också .
Det som är problemet .
Elbilar kan inte kosta så sjukt mycket mer .
Inte om man vill att de ska bli storsäljare iaf

#552

Postad 19 februari 2020 - 17:24

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 633 inlägg
  • 0
Själv längtar jag efter en familjebil på el för 10 och 8 åring som går på 7,5 pbb. Den skall rymma hockeytrunk i bagaget och kunna frakta lite övrigt bös då och då. Dragkrok skall finnas. Sköna stolar och tyst i bilen är viktigt. När detta kommer kommer jag hugga direkt.

#553

Postad 19 februari 2020 - 17:40

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Själv längtar jag efter en familjebil på el för 10 och 8 åring som går på 7,5 pbb. Den skall rymma hockeytrunk i bagaget och kunna frakta lite övrigt bös då och då. Dragkrok skall finnas. Sköna stolar och tyst i bilen är viktigt. När detta kommer kommer jag hugga direkt.

Den bilen kommer GARANTERAT att köpas upp och läggas ner.

Men med de förutsättningarna hade jag struntat blankt i märke och utseende.
Nästan iaf... En Fiat Multipla som ren elbil hade jag troligen nekat... :D

#554

Postad 19 februari 2020 - 18:12

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 633 inlägg
  • 0
Mmm, så är det. Det är typ en passat eller optimal eller liknande bil på ren el till en vettig peng. De flesta elbilar som kommer är så förbaskat små

#555

Postad 19 februari 2020 - 18:44

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

  • 1 399 inlägg
  • 0

Å,jag bara älskar den där Hondan.
En sån vore perfekt till frugan som stadsbil

Ja jag gillar den skarpt.

Får se vad frugan väljer istället för hennes Peugeot 308 SW vi har idag.

 

https://carplus.se/bil/nya-honda-e/



#556

Postad 19 februari 2020 - 18:55

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Stormarna i UK producera mycket el via vindkraft.
https://electrek.co/...solar-illinois/

56% peak av landets El kom från vindkraftverk.

 

Just nu så kommer 5,3% av Sveriges el från vindkraft. Fem komma tre



#557

Postad 19 februari 2020 - 19:15

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
Därför stabilare källor behövs .

#558

Postad 19 februari 2020 - 19:16

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

  • 1 399 inlägg
  • 0

https://youtu.be/PUeE3TrLqYQ


Redigerat av Turtle, 19 februari 2020 - 19:17.


#559

Postad 19 februari 2020 - 19:51

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

Just nu så kommer 5,3% av Sveriges el från vindkraft. Fem komma tre

Citerat.
"Vid utgången av 2019 fanns det totalt 4 099 vindkraftverk med en sammanlagd installerad effekt på 8 984 MW. Under 2019 var den faktiska årsproduktionen 19,9 TWh och helårsproduktionen vid normalår med alla turbiner som fanns vid årsskiftet 24,7 TWh.

Andelen av elproduktionen från vindkraft under 2019 var "12 procent."

Under 2020 beräknas 1899 MW byggas. Branschens prognos är att vindkraftsproduktionen på fyra år kommer att fördubblas från dagens cirka 19,5 TWh till omkring 44 TWh år 2023.

https://sv.wikipedia...kraft_i_Sverige

 

Markbygden utanför Piteå är tänkt att bli Europas största landbaserade vindkraftspark och ska enligt planerna producera omkring 10 terawattimmar per år, motsvarande 6-7 procent av Sveriges samlade elproduktion, när parken är fullt utbyggd. Det tysksvenska företaget Svevind har beräknat att hela vindkraftparken Markbygden ska vara i drift 2021.

https://www.aftonbla...i-sverige-rusar

 

Energimyndigheten visar att vi hade ett rekord år 2019.

 

Den totala elproduktionen för 2019 uppgick till 164,4 TWh.

 

Totalt nettoexporterade vi 26,2 TWh el förra året.

 

Även vindkraften slog produktionsrekord under 2019. Preliminär statistik visar att den producerade 19,9 TWh, vilket är en ökning med cirka 20 procent jämfört med 2018. Vindkraften stod för cirka 12 procent av den totala produktionen.

https://www.energimy...k-elproduktion/


Redigerat av Unregisteredd71d8c15, 19 februari 2020 - 21:05.


#560

Postad 19 februari 2020 - 22:10

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Citerat.
"Vid utgången av 2019 fanns det totalt 4 099 vindkraftverk med en sammanlagd installerad effekt på 8 984 MW. Under 2019 var den faktiska årsproduktionen 19,9 TWh och helårsproduktionen vid normalår med alla turbiner som fanns vid årsskiftet 24,7 TWh.

Andelen av elproduktionen från vindkraft under 2019 var "12 procent."

Under 2020 beräknas 1899 MW byggas. Branschens prognos är att vindkraftsproduktionen på fyra år kommer att fördubblas från dagens cirka 19,5 TWh till omkring 44 TWh år 2023.

https://sv.wikipedia...kraft_i_Sverige

 

Markbygden utanför Piteå är tänkt att bli Europas största landbaserade vindkraftspark och ska enligt planerna producera omkring 10 terawattimmar per år, motsvarande 6-7 procent av Sveriges samlade elproduktion, när parken är fullt utbyggd. Det tysksvenska företaget Svevind har beräknat att hela vindkraftparken Markbygden ska vara i drift 2021.

https://www.aftonbla...i-sverige-rusar

 

Energimyndigheten visar att vi hade ett rekord år 2019.

 

Den totala elproduktionen för 2019 uppgick till 164,4 TWh.

 

Totalt nettoexporterade vi 26,2 TWh el förra året.

 

Även vindkraften slog produktionsrekord under 2019. Preliminär statistik visar att den producerade 19,9 TWh, vilket är en ökning med cirka 20 procent jämfört med 2018. Vindkraften stod för cirka 12 procent av den totala produktionen.

https://www.energimy...k-elproduktion/

 

Precis nu så producerar vinden 4,2% av elen



#561

Postad 19 februari 2020 - 22:15

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 1

Citerat.
"Vid utgången av 2019 fanns det totalt 4 099 vindkraftverk med en sammanlagd installerad effekt på 8 984 MW. Under 2019 var den faktiska årsproduktionen 19,9 TWh och helårsproduktionen vid normalår med alla turbiner som fanns vid årsskiftet 24,7 TWh.

Andelen av elproduktionen från vindkraft under 2019 var "12 procent."

Under 2020 beräknas 1899 MW byggas. Branschens prognos är att vindkraftsproduktionen på fyra år kommer att fördubblas från dagens cirka 19,5 TWh till omkring 44 TWh år 2023.

https://sv.wikipedia...kraft_i_Sverige

 

Markbygden utanför Piteå är tänkt att bli Europas största landbaserade vindkraftspark och ska enligt planerna producera omkring 10 terawattimmar per år, motsvarande 6-7 procent av Sveriges samlade elproduktion, när parken är fullt utbyggd. Det tysksvenska företaget Svevind har beräknat att hela vindkraftparken Markbygden ska vara i drift 2021.

https://www.aftonbla...i-sverige-rusar

 

Energimyndigheten visar att vi hade ett rekord år 2019.

 

Den totala elproduktionen för 2019 uppgick till 164,4 TWh.

 

Totalt nettoexporterade vi 26,2 TWh el förra året.

 

Även vindkraften slog produktionsrekord under 2019. Preliminär statistik visar att den producerade 19,9 TWh, vilket är en ökning med cirka 20 procent jämfört med 2018. Vindkraften stod för cirka 12 procent av den totala produktionen.

https://www.energimy...k-elproduktion/

 

Så Buddy har INGEN poäng med sitt inlägg och vindkraft har INGA svagheter?

 

Jag har inget emot vindkraft och tycker definitivt att det är något vi ska satsa på i framtiden, men att hålla på som du gör känns bara fanatiskt.

 

 

Precis nu så producerar vinden 4,2% av elen

 

Och det du håller på med är lika töntigt. Det går att hitta nackdelar med alla energislag. Nu känner jag dig ju tillräckligt väl för att veta att det enda du är ute efter är att peta lite i myrstacken så jag nöjer mig med att påpeka det.



#562

Postad 19 februari 2020 - 22:33

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

Så Buddy har INGEN poäng med sitt inlägg och vindkraft har INGA svagheter?

 

Jag har inget emot vindkraft och tycker definitivt att det är något vi ska satsa på i framtiden, men att hålla på som du gör känns bara fanatiskt.

 

 

 

Och det du håller på med är lika töntigt. Det går att hitta nackdelar med alla energislag. Nu känner jag dig ju tillräckligt väl för att veta att det enda du är ute efter är att peta lite i myrstacken så jag nöjer mig med att påpeka det.

 

Självklart har alla energislag för och nackdelar men när man ej kommer med korrekt fakta eller källhänvisningar på sina påståenden.

 

Så matade jag Nät-trollet förlåt. :-)



#563

Postad 19 februari 2020 - 22:41

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Buddy kom med helt korrekt fakta (om än av fel anledning) så ditt svar rättade ingenting. Du svarade helt enkelt på något han inte påstått.

 

Vindkraften HAR problem med tillförlitlighet och vi i Sverige har tur att vi har vattenkraft som reglerkraft när den (som just nu) inte producerar speciellt mycket.



#564

Postad 20 februari 2020 - 01:41

Sir Mix Alot
  • Sir Mix Alot
  • Forumräv

  • 704 inlägg
  • 1

Tycker det är lite synd att inte utbyggnaden av de förnybara energikällorna rapporteras om i media (inte enbart i Sverige utan i hela världen). Många som tror att det inte varit någon utveckling alls utan helt stått stilla sen 2012 och det aldrig kommer bli någon förändring. 

 

https://sverigesradi...artikel=7384475  - 1,3 sekunders googling. Så det finns garanterat bättre källor. Det finns så klart fortfarande en otrolig utvecklingspotential när det gäller att minska kol/olje-användning även framöver.  



#565

Postad 20 februari 2020 - 06:59

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Självklart har alla energislag för och nackdelar men när man ej kommer med korrekt fakta eller källhänvisningar på sina påståenden.

 

Så matade jag Nät-trollet förlåt. :-)

På svenska kraftnäts hemsida kan du se sveriges elproduktion just nu. Du kan även gå bakåt i tiden och kolla data. 4,2 % var korrekt igår när jag skrev det.

https://www.svk.se/d...kontrollrummet/


Redigerat av Buddypresley, 20 februari 2020 - 07:15.


#566

Postad 20 februari 2020 - 08:15

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Tycker det är lite synd att inte utbyggnaden av de förnybara energikällorna rapporteras om i media (inte enbart i Sverige utan i hela världen). Många som tror att det inte varit någon utveckling alls utan helt stått stilla sen 2012 och det aldrig kommer bli någon förändring. 

 

https://sverigesradi...artikel=7384475  - 1,3 sekunders googling. Så det finns garanterat bättre källor. Det finns så klart fortfarande en otrolig utvecklingspotential när det gäller att minska kol/olje-användning även framöver.  

Asien står för ca 80% av all kolanvändning i världen och kolanvändningen där ökar



#567

Postad 20 februari 2020 - 09:39

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Själv längtar jag efter en familjebil på el för 10 och 8 åring som går på 7,5 pbb. Den skall rymma hockeytrunk i bagaget och kunna frakta lite övrigt bös då och då. Dragkrok skall finnas. Sköna stolar och tyst i bilen är viktigt. När detta kommer kommer jag hugga direkt.

7.5 pbb (får det till 362K för 2020) för en eldriven Family Main Battle Tank. Jag hoppas som sagt på 2025 men det känns inte helt säkert. En MEB-baserad spirituell ersättare till Octavia kanske? (ny Octavia kombi (halvkombin räcker iofs) har ett riktpris på 324K, 150 TDI DSG, Style + Drag/värmare-paket)


Redigerat av pacman, 20 februari 2020 - 09:46.


#568

Postad 20 februari 2020 - 11:06

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

På svenska kraftnäts hemsida kan du se sveriges elproduktion just nu. Du kan även gå bakåt i tiden och kolla data. 4,2 % var korrekt igår när jag skrev det.

https://www.svk.se/d...kontrollrummet/

 

Tack för informationen och källhänvisning,

 

Idag är 28.4% Vindkraft och blåser rejält i Östersund så svänger rejält.

 

22.6% Kärnkraft, så fördubblar man vindkraften till 2022 som jag hittate information att målet är så kommer det hjälpa till med mer producerad Grön El.

 

Men själv tycker jag att det är mer intressant hur mycket energislaget producerar per/år men förstår att man kan skryta som i UK att 56% kom från Vindkraft på en dag vid stormbyar, 19%  på helåret 2019 i UK vs 12% i Sverige.

 

Dessutom är vindkraft det mest ekonomiska att bygga idag och därför det tagit fart rejält och att varje snurra producerar mer el till nätet och dom nyaste är 8 ggr effektivare en dom första som byggdes och då förstår man varför kraftbolagen bygger detta i första hand.

 

362K = 7.5PBB så får man en MG ZS Ev för mindre pengar redan idag men tyvärr missar man dragkroks kravet men får en stor bil som rymmer både packningen och ungar i en prisvärd kategori.


Redigerat av Unregisteredd71d8c15, 20 februari 2020 - 17:10.


#569

Postad 20 februari 2020 - 11:41

Pip
  • Pip
  • Veteran

  • 1 792 inlägg
  • 0

Kärnkraft och vatten är helt klart dom stabilaste elkällorna. Tänker man på miljö och vill producera "grön el" så är det kärnkraft man skall propagera för. Allra helst i ett samhälle med större och större behov av el.

 

Man bör anpassa energiproduktionen för vart i världen man befinner sig. T.ex solcells anläggningar i Gobiöknen, Geotermisk energi på Island etc.

 

Att behöva förlita sig på att importera el för att det inte blåser tillfredsställande eller behöva stänga ner fabriker pga detsamma känns bakåtsträvande.

 

Kärnkraft generation 4 är framtiden för stabil energi utan toppar och bottnar. My two cents.



#570

Postad 20 februari 2020 - 15:01

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0
MG ZS Ev range test Winther

https://youtu.be/ZF8fm23RKK0

Redigerat av Unregisteredd71d8c15, 20 februari 2020 - 15:02.


#571

Postad 20 februari 2020 - 20:35

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0
Wireless charging + Power to grid from Bev.
https://youtu.be/6qoHCMy-laA

Redigerat av Unregisteredd71d8c15, 20 februari 2020 - 20:35.


#572

Postad 20 februari 2020 - 20:41

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0
Tycker det är bra att bilarna kan användas som en strömkälla som delar energi med strömnätet.

Antar att man får avdrag på elräkningen liknande Solenergi om man producerar och delar energi till nätet.

Detta görs via Elbilar när dom ej används och står stilla och inkopplad via laddning.

Redan idag finns smarta laddboxar så man kan ställa in att den laddar när det är billigast och appen och laddboxen uppfyller ens inställningar.

Så då kan man dela Energi när nätet är mest belastat och ladda bilen vid låg belastning när det är som billigaste ström och appen och laddboxen sköter detta åt kunden.

Redigerat av Unregisteredd71d8c15, 20 februari 2020 - 21:01.


#573

Postad 20 februari 2020 - 22:44

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0
https://youtu.be/OYVVgmfhFMM

Redigerat av Unregisteredd71d8c15, 20 februari 2020 - 22:44.


#574

Postad 20 februari 2020 - 22:47

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 1
Jonas: Vilken elbil har du själv?
Vilka elbilar har du faktiskt kört?
Vilka andra moderna bilar har du kört (nej, V70 räknas inte)?

#575

Postad 21 februari 2020 - 00:01

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

Jonas: Vilken elbil har du själv?
Vilka elbilar har du faktiskt kört?
Vilka andra moderna bilar har du kört (nej, V70 räknas inte)?

 

Har ingen elbil idag men väldigt intresserad av Vw Id 3.

 

Står i kö för att test köra Peugeot E 208 när den kommer in på en lokal handlare.

 

Har funderat att testköra Hyundai Kona och Ionic på en lokal handlare men inte blivit av ännu.

 

Hyresvärden har även Nissan Leaf 40 Kw som man kan låna.

 

Moderna nya bilar som jag kört är Vw passat alltrack 2018, Vw Amarock 2018 inom jobb, Varför räknas inte Volvo V70 D4 Euro 6 181 HK 2015 enligt dig ?

 

Även kört XC70 D4 Euro 5 2016 men den motorn var en 5 cylindrig variant istället för min 4 cylindrig motorn som är Euro 6 klassad.

 

Jag menar den hade iallafall Automatiskt helljus, Start/Stopp, Laneassist, Driver alert, pedristrian safety, Kamera i front rutan för skyltavläsning, regnsensor, 8-stegad automat, farthållare som man kan ställa in avstånd till framförvarande bil så den håller korrekt avstånd, Parkerings sensorer m.m

 

Min Volvo V70 var fullutrustad och bättre komfort en Passat Alltrack från 2018, så vad räknas som en modern bil enligt dig ?

 

Jag hade redan ägt en Elbil idag om det inte vore för att mina ekonomiska förrutsättningar ändras och därför jag valt en Elmoped istället som transport medel.

 

Men den lilla erfarenhet jag har från elfordon är att man har enbart 1 växel att vridmoment finns direkt du behöver inte vänta på varvtal som förbränningsmotorn, Piggare från stilla stående med direkt respons för ett högre vridmoment.

 

Ska skicka ett email och se om E-208 kommit in så kan jag återkomma när jag testat denna.


Redigerat av Unregisteredd71d8c15, 21 februari 2020 - 00:18.


#576

Postad 21 februari 2020 - 07:11

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Tycker det är bra att bilarna kan användas som en strömkälla som delar energi med strömnätet.

Antar att man får avdrag på elräkningen liknande Solenergi om man producerar och delar energi till nätet.

Detta görs via Elbilar när dom ej används och står stilla och inkopplad via laddning.

Redan idag finns smarta laddboxar så man kan ställa in att den laddar när det är billigast och appen och laddboxen uppfyller ens inställningar.

Så då kan man dela Energi när nätet är mest belastat och ladda bilen vid låg belastning när det är som billigaste ström och appen och laddboxen sköter detta åt kunden.

  • Du producerar ingen energi bara för att du laddar via elnätet när det är som billigast.
  • Ska du få avdrag på elräkningen så får du ladda via egna solceller


#577

Postad 21 februari 2020 - 07:33

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

 

  • Du producerar ingen energi bara för att du laddar via elnätet när det är som billigast.

 

Nej självklart inte och det är inte heller syftet. Läste du ens vad Jonas skrev? Anledningen är ju att lagra energi när den är billig (finns i överflöd) och återföra den till nätet när de finns ett underskott.

 

 

 

  • Ska du få avdrag på elräkningen så får du ladda via egna solceller

 

Nej, men det krävs förstås att man handlar med elen i aktuellt pris. Då köper du billigt och säljer dyrt.

 

Konceptet är ju totalt sett ganska enkelt och Jonas beskrev det ju ganska bra i sitt inlägg så hur lyckades du missförstå? Med flit?



#578

Postad 21 februari 2020 - 07:57

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Nej självklart inte och det är inte heller syftet. Läste du ens vad Jonas skrev? Anledningen är ju att lagra energi när den är billig (finns i överflöd) och återföra den till nätet när de finns ett underskott.

 

 

 

Nej, men det krävs förstås att man handlar med elen i aktuellt pris. Då köper du billigt och säljer dyrt.

 

Konceptet är ju totalt sett ganska enkelt och Jonas beskrev det ju ganska bra i sitt inlägg så hur lyckades du missförstå? Med flit?

Han skriver ju om att producera och dela energi. Det gör man med egen elproduktion t.ex solceller. Att ladda ett batteri via elnätet är inte att producera!



#579

Postad 21 februari 2020 - 08:09

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 4

Har ingen elbil idag men väldigt intresserad av Vw Id 3.

Står i kö för att test köra Peugeot E 208 när den kommer in på en lokal handlare.

Har funderat att testköra Hyundai Kona och Ionic på en lokal handlare men inte blivit av ännu.

Hyresvärden har även Nissan Leaf 40 Kw som man kan låna.

Moderna nya bilar som jag kört är Vw passat alltrack 2018, Vw Amarock 2018 inom jobb, Varför räknas inte Volvo V70 D4 Euro 6 181 HK 2015 enligt dig ?

Även kört XC70 D4 Euro 5 2016 men den motorn var en 5 cylindrig variant istället för min 4 cylindrig motorn som är Euro 6 klassad.

Jag menar den hade iallafall Automatiskt helljus, Start/Stopp, Laneassist, Driver alert, pedristrian safety, Kamera i front rutan för skyltavläsning, regnsensor, 8-stegad automat, farthållare som man kan ställa in avstånd till framförvarande bil så den håller korrekt avstånd, Parkerings sensorer m.m

Min Volvo V70 var fullutrustad och bättre komfort en Passat Alltrack från 2018, så vad räknas som en modern bil enligt dig ?

Jag hade redan ägt en Elbil idag om det inte vore för att mina ekonomiska förrutsättningar ändras och därför jag valt en Elmoped istället som transport medel.

Men den lilla erfarenhet jag har från elfordon är att man har enbart 1 växel att vridmoment finns direkt du behöver inte vänta på varvtal som förbränningsmotorn, Piggare från stilla stående med direkt respons för ett högre vridmoment.

Ska skicka ett email och se om E-208 kommit in så kan jag återkomma när jag testat denna.

Så du har inte kört någon elbil alls, men kallar dig för guru på Youtube. Got it!

#580

Postad 21 februari 2020 - 08:27

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 1
På tal om vindkraft.
Försökte som snabbast läsa om det var ekonomiskt försvarbart att bygga vindkraftverk igår och som det verkar så är det en ren minusaffär trots elcertifikat som vi alla betalar.
100 miljarder har den subventionen kostat.

"Förutom att vara ineffektivt och slå hårt mot elkonsumenterna så kan det inte uteslutas att elcertifikatsystemet bidragit till att slå ut annan fossilfri elproduktion, nämligen en rad kärnkraftsreaktorer, vilket skadar elförsörjningen. Den här subventionen är bara en gratislunch för en del kapitalägare och borde avskaffas, säger chefsekonomen Jacob Lundberg."


https://www.di.se/ny...er-priskollaps/
https://www.vindkraf...a-miljardsummor

#581

Postad 21 februari 2020 - 08:44

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Nej självklart inte och det är inte heller syftet. Läste du ens vad Jonas skrev? Anledningen är ju att lagra energi när den är billig (finns i överflöd) och återföra den till nätet när de finns ett underskott.

 

 

 

Nej, men det krävs förstås att man handlar med elen i aktuellt pris. Då köper du billigt och säljer dyrt.

 

Konceptet är ju totalt sett ganska enkelt och Jonas beskrev det ju ganska bra i sitt inlägg så hur lyckades du missförstå? Med flit?

Köpa billigt och sälja dyrt? Hur skulle det gå till? Ladda ett batteri på natten och sälja elenergin dyrt till grannen? Eller ska elproducenten köpa dyrt tillbaka sin egen el som dom producerat? Om du däremot själv producerar el och har ett överskott så kan elbolagen köpa den av dig.



#582

Postad 21 februari 2020 - 09:08

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

Så du har inte kört någon elbil alls, men kallar dig för guru på Youtube. Got it!

Fick inget svar tillbaka vad som räknas som modern bil enligt dig.

Har sett enormt mycket om moderna Elbilar på Youtube och läst på mig via internet sidor m.m

Ända jag har egen erfarenhet av är min Super Soco Cux Elmoped idag.

Kan alla laddcykler på dom flesta Elbilar, sett tester från 1000 km på dom flesta Elbilar, räckvidds tester, hypermiling, sett hur dom funkar i extremkyla i Norge till varmare klimat som Thailand, hur man räknar ut kwh på batteripacket Netto kapacitet, hur mycket mer energi dom behöver med takbox och när man drar husvagn alternativ olika släpvagnar.

När Tesla kommer med nya software uppdateringar vet jag vad dessa innehåller och ser när dom testar dessa som smart summon, sopkorgar, stopskyltar m.m

Vet hur Coldgate + Rapidgate påverkar olika Elbilar och hur olika Elbilars Kylning funkar på batteripacket + obd temperaturer.

CCS, Chademo, AC + onboardchargers + effekt på dessa beroende på förutsättningar.

Jag vet priser på laddnningsinfrastruktur i Sverige, Norge och Danmark och Rfid system + hur den förändras.

Vet var 150 Kw gratis laddare finns i Sverige, vet var Jämtland gratis laddare finns.

Kan om smart wallboxes, wireless charging system, Autonomous system från olika tillverkare.

Vet direkt när Elbilar kommer in i lager via rykten av nya modeller från potentiella kunder, vilka nya modeller som är på gång framöver.

Kan vilka Celler olika Elbilar använder i batteri packet + Hur det funkar inom 18650 Alt 2170 + Energy Density.

Vilken batteri teknik som är påväg m.m

Som du säger jag är enormt intresserad och suger i mig all ny information jag kan hitta.

Vad krävs enligt dig ?

För att kalla sig påläst inom detta område.

Hade jag jobbat som förrut 10-14 timmar/dagen och kört en Elbil 6 km till jobbet så hade jag inte haft tiden att kolla upp all information som jag gjort idag.

Min Elmoped är likadan varje dag det man lär sig att köra på olika underlag då jag kört i vinter på snö, is och snömodd med ett 2 hjuligt fordon men fördelen man känner underlaget enormt bra och pga tystnaden hör man allt på min 2 taktare jag ägt så hörde man inget pga motorn överrösta omgivningen.

Känt att jag borde försöka göra videos på vinterkörning då detta verkar nästan exotisk från utländska YouTube följare.

Redigerat av Unregisteredd71d8c15, 21 februari 2020 - 09:43.


#583

Postad 21 februari 2020 - 10:59

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Han skriver ju om att producera och dela energi. Det gör man med egen elproduktion t.ex solceller. Att ladda ett batteri via elnätet är inte att producera!

 

Man skulle kunna tro att det var enkelt att förstå vad Jonas menade, men inte för alla tydligen.

 

Köpa billigt och sälja dyrt? Hur skulle det gå till? Ladda ett batteri på natten och sälja elenergin dyrt till grannen? Eller ska elproducenten köpa dyrt tillbaka sin egen el som dom producerat? Om du däremot själv producerar el och har ett överskott så kan elbolagen köpa den av dig.

 

Ja, precis så kommer det att fungera. Jag ser inget som helst problem i att man kan tjäna pengar på att agera reglerkraft. Kan du tydliggöra vad DU ser för problem med det? Just nu verkar det bara som om du inte fattar.



#584

Postad 21 februari 2020 - 11:18

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

 

Jag ser inget som helst problem i att man kan tjäna pengar på att agera reglerkraft. 

Intressant. Kan du förklara hur det skall gå till? 



#585

Postad 21 februari 2020 - 11:37

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Det har jag redan gjort (och du med). Om du inte fattade så hjälper det nog inte att upprepa "köp billigt sälj dyrt" en gång till  :rolleyes:



#586

Postad 21 februari 2020 - 11:43

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Det har jag redan gjort (och du med). Om du inte fattade så hjälper det nog inte att upprepa "köp billigt sälj dyrt" en gång till  :rolleyes:

Nej det har du inte. Kan du nu förklara? Eller du kanske inte kan förklara hur det skall gå till?


Redigerat av Buddypresley, 21 februari 2020 - 11:47.


#587

Postad 21 februari 2020 - 11:53

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Du borde egentligen googla detta (det borde du ju i.o.f.s. gjort redan innan du gav dig in i debatten) men visst (jag kan försöka dumma ner det ytterligare):

 

- du har en EL-bil.

- du laddar denna EL-bil vid en tidpunkt när det finns gott om EL (lågt EL-pris)

- du tillför denna EL till nätet när det är brist på EL (högt EL-pris).

- Profit!

 

Är det något som är oklart nu?


Redigerat av Loco.spk, 21 februari 2020 - 11:54.


#588

Postad 21 februari 2020 - 12:01

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 4
Jonas: Att plugga tekniska data är inte att vara expert, framförallt inte med noll kritiskt tänkande.

V70 är en skitgammal konstruktion.

#589

Postad 21 februari 2020 - 12:05

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Du borde egentligen googla detta (det borde du ju i.o.f.s. gjort redan innan du gav dig in i debatten) men visst (jag kan försöka dumma ner det ytterligare):

 

- du har en EL-bil.

- du laddar denna EL-bil vid en tidpunkt när det finns gott om EL (lågt EL-pris)

- du tillför denna EL till nätet när det är brist på EL (högt EL-pris).

- Profit!

 

Är det något som är oklart nu?

Hur tillför du energin tillbaka till nätet? Vad behövs för utrustning för detta med att föra tillbaka energin? Kan man göra det hemma? Vilka elleverantörer har denna tjänst?


Redigerat av Buddypresley, 21 februari 2020 - 12:22.


#590

Postad 21 februari 2020 - 12:24

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0
På samma sätt som de med solceller eller vindkraftverk. Driver du med mig?

#591

Postad 21 februari 2020 - 12:27

K1M
  • K1M
  • Lärjunge

  • 298 inlägg
  • 0
Folk med solpaneler gör det ju idag. Dock får man inte sälja mer el än man själv förbrukar.

#592

Postad 21 februari 2020 - 12:33

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

På samma sätt som de med solceller eller vindkraftverk. Driver du med mig?

Att sälja egenproducerad el görs idag ja. Men nu handlar det om att ladda en elbil från elnätet och sälja tillbaka elen. Vem har den tjänsten?



#593

Postad 21 februari 2020 - 12:53

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0

Du borde egentligen googla detta (det borde du ju i.o.f.s. gjort redan innan du gav dig in i debatten) men visst (jag kan försöka dumma ner det ytterligare):

- du har en EL-bil.
- du laddar denna EL-bil vid en tidpunkt när det finns gott om EL (lågt EL-pris)
- du tillför denna EL till nätet när det är brist på EL (högt EL-pris).
- Profit!

Är det något som är oklart nu?


Jag tycker detta är jäkligt oklart....

Du menar på fullaste allvar att man skall ladda bilen när det är gynnsamt (kväll/natt) och sen tömma batteriet på dagen och sälja elen????

#594

Postad 21 februari 2020 - 13:04

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

Jonas: Att plugga tekniska data är inte att vara expert, framförallt inte med noll kritiskt tänkande.

V70 är en skitgammal konstruktion.

 

Min V70  var som sagt mer komfortabel en Vw passat Alltrack 2018 och hade även mer funktioner och hjälpsystem är väll ändå tekniken bakom bilen som avgör om den är modern eller icke.  

 

Kollar du Volkswagen E-up har den väldigt lite teknik vs Honda E som är proppat med teknik för alltid varit en technörd.

 

Det är juh inte bara teknisk data utan massa tester folk utfört på Youtube jag hänvisar till som aldrig uppstått i en normal vardag.

 

Finns inte någon elbil i vardagskörning som kommer få rapidgate att batteripacket upphettas för upprepade Dc laddnings sessioner.

 

Detta beror oftast på passiva batterier utan kylning som E-Golf & Leaf.

 

Detta händer oftast efter ca 350 Km på E-golf och Nissan Leaf och kör man under denna sträcka samma dag kommer det inte uppstå.

 

Samma med Coldgate att batteriet blir för kallt och batteri laddar saktare på DC laddning inget man behöver bry sig om i vardagen för man laddar hemma över natten utan detta är också bara relevant vid lång körning och användning av DC Chargers.

 

Jag som körde 8 km till jobbet och samma sträcka hem och kanske på affären hade först kunna uppleva rapidgate på sommaren vid semester resan annars är det ett icke problem.

 

Vad hade jag lärt mig via att köra en Elbil i vardagen denna sträcka vs alla Tester jag sett utföras praktiskt med olika elbilar vs min enskilda bil på korta sträckor.

 

Det är juh därför Björn Nyland kör sitt extrema test på 1000 km under 1 dygn och väldigt extremt ska väll erkännas för ingen normal privatperson kommer någonsin göra denna resa under samma dygn.

 

Hur är inte dessa tester relevanta enligt dig  ?

 

Varför säger dom inget alls om bilen som testas ?


Redigerat av Unregisteredd71d8c15, 21 februari 2020 - 13:13.


#595

Postad 21 februari 2020 - 13:22

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 1

Att sälja egenproducerad el görs idag ja. Men nu handlar det om att ladda en elbil från elnätet och sälja tillbaka elen. Vem har den tjänsten?

Det har jag inte en aning om. Kanske ingen idag.

 

Jag pratar om hur framtiden kommer att se ut och hur EL-bilar kan komplettera El-källor som svänger i produktionskapacitet. Något som kommer att bli mer och mer nödvändigt i framtiden.

 

 

Jag tycker detta är jäkligt oklart....

Du menar på fullaste allvar att man skall ladda bilen när det är gynnsamt (kväll/natt) och sen tömma batteriet på dagen och sälja elen????

Vad exakt är oklart? Bortsett från att jag inte är säker på att jag håller med om tiderna du skriver så menar jag precis det. Och jag är ju inte direkt ensam om att se potentialen i att använda den energibuffert som EL-bilen är som reglerkraft (det var inte jag som kom på det).



#596

Postad 21 februari 2020 - 13:32

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

 

 

 Och jag är ju inte direkt ensam om att se potentialen i att använda den energibuffert som EL-bilen är som reglerkraft (det var inte jag som kom på det).

Vem kom på det?



#597

Postad 21 februari 2020 - 13:41

stabbe
  • stabbe
  • Veteran

  • 1 569 inlägg
  • 0

Men låter det inte lite tokigt att ladda bilen på säg natten för att sen på morgonen/dagen ladda ur den igen när man förmodligen behöver bilen?

 

Jag ser bara problem med den lösningen, man vill ju så ofta som möjligt ha en laddad bil så att man kan bege sig iväg när som helst vid behov?


Redigerat av stabbe, 21 februari 2020 - 13:42.


#598

Postad 21 februari 2020 - 13:41

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 1

Min V70 var som sagt mer komfortabel en Vw passat Alltrack 2018 och hade även mer funktioner och hjälpsystem är väll ändå tekniken bakom bilen som avgör om den är modern eller icke.

Kollar du Volkswagen E-up har den väldigt lite teknik vs Honda E som är proppat med teknik för alltid varit en technörd.

Det är juh inte bara teknisk data utan massa tester folk utfört på Youtube jag hänvisar till som aldrig uppstått i en normal vardag.

Finns inte någon elbil i vardagskörning som kommer få rapidgate att batteripacket upphettas för upprepade Dc laddnings sessioner.

Detta beror oftast på passiva batterier utan kylning som E-Golf & Leaf.

Detta händer oftast efter ca 350 Km på E-golf och Nissan Leaf och kör man under denna sträcka samma dag kommer det inte uppstå.

Samma med Coldgate att batteriet blir för kallt och batteri laddar saktare på DC laddning inget man behöver bry sig om i vardagen för man laddar hemma över natten utan detta är också bara relevant vid lång körning och användning av DC Chargers.

Jag som körde 8 km till jobbet och samma sträcka hem och kanske på affären hade först kunna uppleva rapidgate på sommaren vid semester resan annars är det ett icke problem.

Vad hade jag lärt mig via att köra en Elbil i vardagen denna sträcka vs alla Tester jag sett utföras praktiskt med olika elbilar vs min enskilda bil på korta sträckor.

Det är juh därför Björn Nyland kör sitt extrema test på 1000 km under 1 dygn och väldigt extremt ska väll erkännas för ingen normal privatperson kommer någonsin göra denna resa under samma dygn.

Hur är inte dessa tester relevanta enligt dig ?

Varför säger dom inget alls om bilen som testas ?

Du, de där frågorna svarar jag inte på, för jag har aldrig påstått något sådant.

Djävligt dåligt att lägga påståenden jag aldrig yttrat på mig. Ytterst oärlig debatteknik.

#599

Postad 21 februari 2020 - 13:45

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Vem kom på det?

 

 

Ursprunglig upphovsman till idén har jag inte en aning om, men jag vet att det inte var jag. Vad spelar det för roll? Bryr du dig ens eller är det bara ett sätt att fortsätta med myrstackspetandet jag nämnt tidigare?

 

 

Men låter det inte lite tokigt att ladda bilen på säg natten för att sen på morgonen/dagen ladda ur den igen när man förmodligen behöver bilen?

 

Jag ser bara problem med den lösningen, man vill ju så ofta som möjligt ha en laddad bil så att man kan bege sig iväg när som helst vid behov?

 

Jag kör nästan utan undantag under 2 mil om dagen. Jag skulle utan problem kunna låta bilen ladda ur sig till den nivån dagligen så nej, jag har inget behov av att ha bilen fullladdad hela tiden. Jag tror inte jag är helt unik i det mönstret.



#600

Postad 21 februari 2020 - 13:50

stabbe
  • stabbe
  • Veteran

  • 1 569 inlägg
  • 2

Ursprunglig upphovsman till idén har jag inte en aning om, men jag vet att det inte var jag. Vad spelar det för roll? Bryr du dig ens eller är det bara ett sätt att fortsätta med myrstackspetandet jag nämnt tidigare?

 

 

 

Jag kör nästan utan undantag under 2 mil om dagen. Jag skulle utan problem kunna låta bilen ladda ur sig till den nivån dagligen så nej, jag har inget behov av att ha bilen fullladdad hela tiden. Jag tror inte jag är helt unik i det mönstret.

 

Det finns ju hur många scenarion som helst som gör att man oförutsett behöver åka en extra tur så jag ger inte mycket för din tro i detta fallet.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.