Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nya Canton GLE, 490, 470, 455, 430, 420, 410

219 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Canton GLE 490 (Golvhögtalare) 9 9,13 (59) Inga priser
Canton GLE 410 (Surroundhögtalare) 1 8,55 (21) Inga priser
Canton GLE 420 (Surroundhögtalare) 1 8,17 (5) Inga priser
Canton GLE 430 (Surroundhögtalare) 1 8,83 (5) Inga priser
Canton GLE 455 Center (Centerhögtalare) 2 8,54 (23) 2 331:-
Canton GLE 470 (Golvhögtalare) 1 7 (1) Inga priser
25 relaterade trådar
* Officiell Tråd - Canton GLE * (700 inlägg) 3 år sedan
Omtag i biorummet (0 inlägg) 4 år sedan
Canton GLE 490, första intryck samt fundering... ? (9 inlägg) 7 år sedan
Canton GLE 490 eller 496? (1 inlägg) 7 år sedan
Nytt vardagsrumssetup för 20k (30 inlägg) 7 år sedan
funderar att skaffa atmosförstärkare (36 inlägg) 8 år sedan
Klen bas med Canton GLE 490 och Onkyo TX-NR626 (8 inlägg) 8 år sedan
bästa högtalaren under 5000:- (125 inlägg) 10 år sedan
Vilka högtalare ska jag välja? (8 inlägg) 10 år sedan
Pioneer VSX-1021 med Dynavoice M-65 EX - Bra eller anus? (12 inlägg) 10 år sedan
Hjälp mig med min högtalar-Ågren! (42 inlägg) 11 år sedan
Canton 490 till Nad C315 BEE - lönlöst eller värt ett försök? (4 inlägg) 11 år sedan
dali zensor7, XTZ 99.36 eller Canton GLE 490? (2 inlägg) 12 år sedan
Canton Chrono 509.2 - 507.2 olik karaktär? (10 inlägg) 12 år sedan
Qln Signature mkII (9 inlägg) 12 år sedan
Hjälp! Får ingen ordning på ljudet (11 inlägg) 12 år sedan
Canton Vento 890DC med Onkyo 807/876? (293 inlägg) 13 år sedan
bokhyllehögtalare (15 inlägg) 13 år sedan
Val av nya högtalare (3st) (27 inlägg) 14 år sedan
Canton vs XTZ (12 inlägg) 14 år sedan
Canton GLE 490 (37 inlägg) 14 år sedan
Högtalare till Yamaha V-461 (0 inlägg) 14 år sedan
Uppgradering av högtalare (8 inlägg) 15 år sedan
Hur långt kommer man med H/K AVR 255? (12 inlägg) 15 år sedan
Skillnad på Canton GLE 409 och 490? (14 inlägg) 15 år sedan

#51

Postad 29 oktober 2008 - 15:54

Unregisteredf9d507d8
  • Unregisteredf9d507d8
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0

Åh, men då måste du berätta hur högtalarna låter tillsammans med denon. Vissa säger ljudet blir "mörkt" andra säger tvärtom. Väljer nämligen själv mellan Onkyo och Denon just nu :(.


Tyvärr så är jag nog inte rätt person att fråga om typ av djup, är ny och har inte riktigt de kunskaper/referenser som behövs för att beskriva ljudtypen.

Satt i samma sits som du och skulle välja mellan Onkyo och Denon.
Jag gjorde en grundlig sökning bland många forum av valet mellan förstärkarna och det var nästan uteslutande Denon som var det bättre valet. Gör du samma sökning så lär du komma fram till samma svar som jag :).

#52

Postad 29 oktober 2008 - 20:48

Rootkit
  • Rootkit
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0
Jag har kollat runt en hel del efter omdömen, men det är så mycket att läsa innan man hamnar rätt så man orkar inte mer till slut ;) Men det är väl bara att bita i det sura äpplet och läsa vidare :)

#53

Postad 30 oktober 2008 - 16:44

Megaman1
  • Megaman1
  • Beroende

  • 1 193 inlägg
  • 0

Ok, låter lovande fast hårdrock är något som jag kommer lyssna på en hel del, så om man slår till på dessa högtalare så kanske man måste investera i en ny sub också. Har en sub, men den hänger inte med överhuvudtaget i snabba basgångar.

Har du testat EKK-strömkabel istället för Supra ply? Kanske basen blir bättre med EKK.


testa och lyssna på Canton chrono serien innan du bestämmer dig. Ska vara mer hårdrock i dom än GLE säger dom. Har själv dom och är grymt nöjd! Både med och utan sub låter dom kanon!

#54

Postad 30 oktober 2008 - 17:03

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0

Jag har kollat runt en hel del efter omdömen, men det är så mycket att läsa innan man hamnar rätt så man orkar inte mer till slut :) Men det är väl bara att bita i det sura äpplet och läsa vidare :lol:


Onkyo och Canton lirar riktigt bra ihop.

#55

Postad 30 oktober 2008 - 17:11

Rootkit
  • Rootkit
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0

testa och lyssna på Canton chrono serien innan du bestämmer dig. Ska vara mer hårdrock i dom än GLE säger dom. Har själv dom och är grymt nöjd! Både med och utan sub låter dom kanon!

Känns som en aning för dyra just nu, men jag stänger inga dörrar :)

Onkyo och Canton lirar riktigt bra ihop.

Ja, det är många som tycker det... Men jag börjar bli sugen på Denon..


Kollade lite på dina bilder igen Djoci och lade märke till att kontakterna på högtalarna ser ut att bara kunna ta bananer samt att det står så i egenskaper på prisjakt. Stämmer det? Funkar ju inte att köra EKK naturell i så fall.

Redigerat av Rootkit, 30 oktober 2008 - 17:16.


#56

Postad 03 november 2008 - 18:51

DjOci
  • DjOci
  • Lärjunge

  • 329 inlägg
  • 0

Känns som en aning för dyra just nu, men jag stänger inga dörrar :)


Ja, det är många som tycker det... Men jag börjar bli sugen på Denon..


Kollade lite på dina bilder igen Djoci och lade märke till att kontakterna på högtalarna ser ut att bara kunna ta bananer samt att det står så i egenskaper på prisjakt. Stämmer det? Funkar ju inte att köra EKK naturell i så fall.



Funkar fint.

#57

Postad 04 november 2008 - 10:16

Rootkit
  • Rootkit
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0
Ok tack :D

#58

Postad 04 november 2008 - 12:23

Unregisteredf39657aa
  • Unregisteredf39657aa
  • Amatör

  • 75 inlägg
  • 0
Någon som vet ifall mediamarkt i malmö har gle serien hemma så man kan hämta den direkt? Tänker på färgen svart och vit/mocka. Eller beställer dom allt?

#59

Postad 04 november 2008 - 12:46

Mike_the_pipe
  • Mike_the_pipe
  • Användare

  • 125 inlägg
  • 0
Lånar tråden och passar på att fråga:
Är Chrono 509 värt sina 4 k extra? (svart kostar 10 k)

Väljer mellan Canton GLE 490 (6 k) och Chrono 509, (10 k)
Lyssnar mkt på Techno men även Akustiskt, Funderar även på en onkyo 606, Räcker krämen? <_<


Detta blir min första anläggning så vill inte springa iväg för mkt i pengar :blush:
Har även beställt en yamaha yst 1500 från tyskland billigt,

vad tror ni som har lite erfarenhet? Vore väldigt tacksam för svar! :D

#60

Postad 05 november 2008 - 23:03

patrick_sthlm
  • patrick_sthlm
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0

Nya gle serien har som sagt fått nya filter som bygger på samma princip som nya canton ref. 3.2. Så det har hänt en helt del även på insidan som egentligen hör hemma högre upp i pris stegen. Så Chefskonstruktör Frank kan nog vara nöjd med sina nya GLE burkar.

gällande infon så är det faktiskt inte helt nya delningsfilter i gle490 utan frank som deras ljudguru heter har enbart pillrat med dem som dem utrycker det och fått till det bättre ljudet... Ljudmässigt annars så är den lite tightare i basen och inte lika vass i diskanten,väldigt lik chrono serien faktiskt,stod senast idag och lekte mellan dem 3 och skillnaden är hörbar men ändå väldigt liten. MEN mer högtalare för under 6000:- blir svårt att hitta!!!

#61

Postad 06 november 2008 - 22:02

DjOci
  • DjOci
  • Lärjunge

  • 329 inlägg
  • 0

gällande infon så är det faktiskt inte helt nya delningsfilter i gle490 utan frank som deras ljudguru heter har enbart pillrat med dem som dem utrycker det och fått till det bättre ljudet... Ljudmässigt annars så är den lite tightare i basen och inte lika vass i diskanten,väldigt lik chrono serien faktiskt,stod senast idag och lekte mellan dem 3 och skillnaden är hörbar men ändå väldigt liten. MEN mer högtalare för under 6000:- blir svårt att hitta!!!


Hur vet du detta?

#62

Postad 07 november 2008 - 00:15

Rootkit
  • Rootkit
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0
Nu har jag till slut slagit till på ett par 490:or. Makalös skillnad jämfört med mina gamla ruttna högtalare! Jag oroade mig lite innan över bristen på bas men det hade jag ingen anledning att göra, basen både räcker och blir över. Tror till och med att jag kan kasta ut subben nu ;). Högtalarna kanske inte har den där avgrundsdjupa basen som en sub kan ge, men jag har ändå ingen egentlig nytta av det så länge jag bor i lägenhet.

Hade även funderat på att köpa en Onkyo reciever, men jag köpte en Denon 2809 istället. Blev lite dyrare än jag tänkt från början, men nu har jag en förstärkare att växa lite i. Hursomhelst, med Denon så låter högtalarna kanon! Kan väl dock inte säga att jag har så mycket att jämföra med, men jag lyssnade på Onkyo 606 hos mediamarkt med Canton 409 innan och jag tycker min anläggning låter bättre.

#63

Postad 07 november 2008 - 09:26

Mike_the_pipe
  • Mike_the_pipe
  • Användare

  • 125 inlägg
  • 0

Nu har jag till slut slagit till på ett par 490:or. Makalös skillnad jämfört med mina gamla ruttna högtalare! Jag oroade mig lite innan över bristen på bas men det hade jag ingen anledning att göra, basen både räcker och blir över. Tror till och med att jag kan kasta ut subben nu ;). Högtalarna kanske inte har den där avgrundsdjupa basen som en sub kan ge, men jag har ändå ingen egentlig nytta av det så länge jag bor i lägenhet.

Hade även funderat på att köpa en Onkyo reciever, men jag köpte en Denon 2809 istället. Blev lite dyrare än jag tänkt från början, men nu har jag en förstärkare att växa lite i. Hursomhelst, med Denon så låter högtalarna kanon! Kan väl dock inte säga att jag har så mycket att jämföra med, men jag lyssnade på Onkyo 606 hos mediamarkt med Canton 409 innan och jag tycker min anläggning låter bättre.


Vilken Färg? Bilder vore kanon,, finns inte mkt bilder på 490. är grymt sugen men vill se någon bild så jag får tummen ur ***** och köper någon gång...

#64

Postad 07 november 2008 - 17:48

Rootkit
  • Rootkit
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0
Högtalarna är bokfärgade. Lägger upp några bilder som jag tog lite snabbt. Har lyssnat lite mera idag och jag kanske överdrev lite igår när jag skrev att basen både räcker och blir över, hade ju fått skräcktankar om att basen inte skulle låta alls, men basen räcker det blir dock inte något över :). Sen får jag inte så bra stereoljud just nu eftersom högtalarna är lite för nära varann pga TV:ns placering, men jag ska flytta om i rummet har jag tänkt så då blir det nog bättre.

#65

Postad 10 november 2008 - 03:18

Parpock
  • Parpock
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

När det gäller subben så är Canton AC85 ett bra tillval då den finns i samma finish som resten av GLE-serien.


Vad är det för sub du syftar på?

Vilken prisklass på förstärkare rekommenderar ni att jag ska titta på om jag skaffar dessa högtalare (490 som frontar, har ej bestämt bakhögtalarna än)? Vad är lagom? Vill inte ha en monsterförstärkare som egentligen kräver mycket dyrare högtalare.

#66

Postad 10 november 2008 - 07:03

Mike_the_pipe
  • Mike_the_pipe
  • Användare

  • 125 inlägg
  • 0

Vad är det för sub du syftar på?

Vilken prisklass på förstärkare rekommenderar ni att jag ska titta på om jag skaffar dessa högtalare (490 som frontar, har ej bestämt bakhögtalarna än)? Vad är lagom? Vill inte ha en monsterförstärkare som egentligen kräver mycket dyrare högtalare.


Onkyo klingar gott ihop md canton,,,

En 606 under 5 k kanske? :D

#67

Postad 10 november 2008 - 11:55

Rootkit
  • Rootkit
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0

Vill inte ha en monsterförstärkare som egentligen kräver mycket dyrare högtalare.

Jag tror inte man ska resonera på det viset. En bra förstärkare kräver inte dyra högtalare, snarare är det så att en bra förstärkare kan få billiga högtalare att låta bättre än vad de hade gjort med en billig förstärkare. Har man en billig förstärkare så är det risk att ens dyra högtalare inte kan spela ut helt och hållet, dessutom kan det vara farligt för högtalarna ifall det blir distortion i ljudet, något som kan inträffa om effekten i förstärkaren inte räcker till på höga volymer.

Med det sagt så är det inte säkert att du behöver lägga ner så jättemycket pengar för att få en bra förstärkare till dessa högtalare. Onkyo 606 eller Denon 1909 kan räcka. Själv tyckte jag dock att Onkyo 606 inte lät lika bra som min Denon 2809, men det kan ha berott på miljön jag lyssnade i eller mina personliga preferenser.

#68

Postad 10 november 2008 - 13:17

Parpock
  • Parpock
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
Såpass, jag trodde att det krävdes en dyrare förstärkare än så för dessa högtalare. Kanske runt 10k!

Jag vill naturligtvis inte ha en som är för dålig för dessa högtalare heller utan en som är lagom.

Edit: Vad ska man kolla på för att se om en förstärkare är kraftfull?

Redigerat av Parpock, 10 november 2008 - 13:20.


#69

Postad 10 november 2008 - 15:39

Mike_the_pipe
  • Mike_the_pipe
  • Användare

  • 125 inlägg
  • 0

Med det sagt så är det inte säkert att du behöver lägga ner så jättemycket pengar för att få en bra förstärkare till dessa högtalare. Onkyo 606 eller Denon 1909 kan räcka. Själv tyckte jag dock att Onkyo 606 inte lät lika bra som min Denon 2809, men det kan ha berott på miljön jag lyssnade i eller mina personliga preferenser.


Vad hade för för kablar och form på rummet/inredning med din denon??
Pendlar mellan onkyo och denon, vet inte vad som blir bäst för mig...
Skitsvårt :)

#70

Postad 11 november 2008 - 08:36

Rootkit
  • Rootkit
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0

Såpass, jag trodde att det krävdes en dyrare förstärkare än så för dessa högtalare. Kanske runt 10k!

Jag vill naturligtvis inte ha en som är för dålig för dessa högtalare heller utan en som är lagom.

Edit: Vad ska man kolla på för att se om en förstärkare är kraftfull?

Nä så jäkla dyr förstärkare ska det inte behövas. Men eftersom jag själv slog till på Denon 2809 och du inte verkar vara främmande för ett par tusenlappar extra så skulle jag nog rekommendera att du går upp ett steg från Onkyo 606 till Onkyo 706 eller Denon 2309.

Hur du kan se om en förstärkare är kraftfull är svårt att säga. Ett sätt är ju att kolla på effekten förstås, men det säger inte allt. Är ingen expert på det där själv så man får väl kolla lite omdömen från andra som köpt förstärkaren, så gjorde jag. Personligen anser jag att effekten från 2809 räcker och blir över, andra förstärkare kan jag inte uttala mig om egentligen utan bara vidarebefordra den uppfattning jag fått från andra.

Vad hade för för kablar och form på rummet/inredning med din denon??
Pendlar mellan onkyo och denon, vet inte vad som blir bäst för mig...
Skitsvårt :)

Jag fick tag på ett par begagnade Proson Hifi Super-kablar för några hundra som någon rekommenderade tidigare så just nu kör jag med dem, rätt rejäla doningar faktiskt som jag tycker låter helt ok (kan egentligen inte svara på hur de låter eftersom jag inte prövat med andra kablar än). Tänkte koppla in lite EKK senare och se om det blir någon skillnad. Rummet som jag har anläggningen i nu är 20-22 kvm med betongväggar och någon soffa och lite annat skräp :). Håller med om att det är skitsvårt, man vet inte säkert förrän man har grejerna hemma.

#71

Postad 11 november 2008 - 16:08

Mike_the_pipe
  • Mike_the_pipe
  • Användare

  • 125 inlägg
  • 0

Jag fick tag på ett par begagnade Proson Hifi Super-kablar för några hundra som någon rekommenderade tidigare så just nu kör jag med dem, rätt rejäla doningar faktiskt som jag tycker låter helt ok (kan egentligen inte svara på hur de låter eftersom jag inte prövat med andra kablar än). Tänkte koppla in lite EKK senare och se om det blir någon skillnad. Rummet som jag har anläggningen i nu är 20-22 kvm med betongväggar och någon soffa och lite annat skräp :). Håller med om att det är skitsvårt, man vet inte säkert förrän man har grejerna hemma.



Ok, Ne jag vill lägga kabeln till subben i väggen, men kan ju inte prova var subben spelar bäst så vet ju inte :)



Hur du kan se om en förstärkare är kraftfull är svårt att säga. Ett sätt är ju att kolla på effekten förstås, men det säger inte allt. Är ingen expert på det där själv så man får väl kolla lite omdömen från andra som köpt förstärkaren, så gjorde jag. Personligen anser jag att effekten från 2809 räcker och blir över, andra förstärkare kan jag inte uttala mig om egentligen utan bara vidarebefordra den uppfattning jag fått från andra.



Ja men alla märken mäter sin effekt olika,, vissa med alla kanaler igång andra med bara en. osv osv

Så vilken effekt märket skriver e klurigt och jämnföra med andra märken...

#72

Postad 11 november 2008 - 20:42

DjOci
  • DjOci
  • Lärjunge

  • 329 inlägg
  • 0
Angående effekten på receivers så är det bästa att läsa tester o.d. i tidningar/nätet osv. Där gör de mätningar på dessa. Kolla de sensate Hemmabio tidningarna.

Jag själv tyckte att Onkyo lät bäst när jag jämförde mellan Onkyo, H/K, Yamaha och Pioneer. Är dock väldigt nyfiken på hur Marantz skulle låta tillsammans med GLE serien. Kan nämnas att jag inte hörde någon skillnad på Pioneer LX71 och Onkyo 875 när de var kopplade till GLE409.


Ok, Ne jag vill lägga kabeln till subben i väggen, men kan ju inte prova var subben spelar bäst så vet ju inte ;)






Ja men alla märken mäter sin effekt olika,, vissa med alla kanaler igång andra med bara en. osv osv

Så vilken effekt märket skriver e klurigt och jämnföra med andra märken...



#73

Postad 11 november 2008 - 22:27

Mike_the_pipe
  • Mike_the_pipe
  • Användare

  • 125 inlägg
  • 0

Angående effekten på receivers så är det bästa att läsa tester o.d. i tidningar/nätet osv. Där gör de mätningar på dessa. Kolla de sensate Hemmabio tidningarna.

Jag själv tyckte att Onkyo lät bäst när jag jämförde mellan Onkyo, H/K, Yamaha och Pioneer. Är dock väldigt nyfiken på hur Marantz skulle låta tillsammans med GLE serien. Kan nämnas att jag inte hörde någon skillnad på Pioneer LX71 och Onkyo 875 när de var kopplade till GLE409.



Provlyssnade du 490 med onkyo 606 ? funkar det eller ska man satsa på en kraftigare direkt? typ 875?
D eju lite prisskillnad så frågan e för mig om det är värt det, blir min första reciver så vill inte springa iväg i budgetten ;)

Hur fungerar det med basen i 490:orna? räcker det till film för om fallet e så kan man sno lite på sub budjetten och lägga på reciver D

#74

Postad 12 november 2008 - 15:16

Rootkit
  • Rootkit
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0

Hur fungerar det med basen i 490:orna? räcker det till film för om fallet e så kan man sno lite på sub budjetten och lägga på reciver D

Nja, om det är en film med explosioner och sånt så vill man nog ha en sub också, andra filmer där det mest är tal och musik så tycker iaf jag att basen räcker. Du måste nästan lyssna på högtalarna innan du vet om de räcker för detta är något väldigt subjektivt.

#75

Postad 13 november 2008 - 07:28

Mike_the_pipe
  • Mike_the_pipe
  • Användare

  • 125 inlägg
  • 0

Nja, om det är en film med explosioner och sånt så vill man nog ha en sub också, andra filmer där det mest är tal och musik så tycker iaf jag att basen räcker. Du måste nästan lyssna på högtalarna innan du vet om de räcker för detta är något väldigt subjektivt.



Sant :unsure: lyssnat på gammla 409 på mediamark, antar att det inte e så mkt skillnad än "uppgraderingen" av filtret i dem. Jo filmer med explosioner och sånt e ju nice :D så med andra ord får d nog räcka med en 606 och lägga lite krut på subben med,,

Ingen billig hobby det här grabbar men gött skoj iaf :P

#76

Postad 13 november 2008 - 19:17

than
  • than
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
Var och lyssnade på Canton GLE 401/405/409 idag och jag blev grymt imponerad. Tror att min maxbudget därmed steg med 5000:- så att dessa skall kunna inhandlas...

Dum fråga kanske men funkar 401 och 405 lika bra ihop med 490 som 409??

Min förhoppning är att lyckas hitta några prissänkta 401 och 405 innan dom är slut i butikerna och sedan satsa på 490 i sommar. Någon som för övrigt vet nån butik som sitter på dessa högtalare i lager (troligtvis vill jag har svarta)?

#77

Postad 13 november 2008 - 21:49

niklas86
  • niklas86
  • Användare

  • 189 inlägg
  • 0
Mycket prat om Canton GLE och Onkyo! Hur tror ni det skulle funka med en en Yamaha RX-V661? Tänkte mest på GLE 409 då de är så billiga just nu!

MvH Niklas

#78

Postad 15 november 2008 - 15:25

than
  • than
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
Har precis dragit iväg en beställning på ett par Canton GLE 409.

Nästa steg är att beställa en center. Jag kan få 405 och 455 för samma pris. Skall man ta 455 då för att den är nyare eller passar 405 bättre till 409??

Väldigt tacksam för svar så jag kan dra iväg sista beställningarna!!

#79

Postad 15 november 2008 - 15:36

Unregisteredefd85ed3
  • Unregisteredefd85ed3
  • Forumräv

  • 576 inlägg
  • 0

Vad är det för sub du syftar på?

Vilken prisklass på förstärkare rekommenderar ni att jag ska titta på om jag skaffar dessa högtalare (490 som frontar, har ej bestämt bakhögtalarna än)? Vad är lagom? Vill inte ha en monsterförstärkare som egentligen kräver mycket dyrare högtalare.


Den sub som jag Skrev, Canton AC85.

#80

Postad 15 november 2008 - 19:19

Pioneer Freak
  • Pioneer Freak
  • Användare

  • 173 inlägg
  • 0
Ä 490 så himla bra med tanke på att dom kör med falsk marknads föring å påstår att det ä 8 tums bas element :blush:

#81

Postad 15 november 2008 - 20:46

Rootkit
  • Rootkit
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0

Har precis dragit iväg en beställning på ett par Canton GLE 409.

Nästa steg är att beställa en center. Jag kan få 405 och 455 för samma pris. Skall man ta 455 då för att den är nyare eller passar 405 bättre till 409??

Väldigt tacksam för svar så jag kan dra iväg sista beställningarna!!

Jag tror inte det spelar någon roll, köp den som du känner mest för. Man är nog tvungen att gå på magkänslan här om man inte har möjlighet att jämföra dem sida vid sida.

#82

Postad 16 november 2008 - 16:15

Unregisteredefd85ed3
  • Unregisteredefd85ed3
  • Forumräv

  • 576 inlägg
  • 0

Ä 490 så himla bra med tanke på att dom kör med falsk marknads föring å påstår att det ä 8 tums bas element :D


Mja lite klantigt är det ju faktiskt. Men o andra sidan har dom ju dragit ner på verkningsgraden i speccen 90.5 dB. I verkligheten ligger den på ca 94 dB enligt Hifi & Musik. :(

#83

Postad 16 november 2008 - 17:33

***nicke69***
  • ***nicke69***
  • Lärjunge

  • 321 inlägg
  • 0
Hej!
Passar Canton 490 till Cambridge 640A v.2 ?
Någon som har hört?
MVH
Niklas

#84

Postad 16 november 2008 - 17:40

KJE
  • KJE
  • Beroende

  • 1 076 inlägg
  • 0

Mja lite klantigt är det ju faktiskt. Men o andra sidan har dom ju dragit ner på verkningsgraden i speccen 90.5 dB. I verkligheten ligger den på ca 94 dB enligt Hifi & Musik. :(

Det värsta är väl att dom fortfarande tjatar om 8-tumsbasar på dom nya...2x200 mm :D

#85

Postad 19 november 2008 - 12:06

than
  • than
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Jag tror inte det spelar någon roll, köp den som du känner mest för. Man är nog tvungen att gå på magkänslan här om man inte har möjlighet att jämföra dem sida vid sida.


Tack för svaret, det blev 455 till slut.

Vad rekommenderar ni för högtalarkabel till GLE-serien? Funderar på att köpa "Supra Högtalarkabel Classic 2.5" + banankontakter och köra runt om, duger det? (Ca 10 meter kabel till varje bakhögtalare och ca 2 m till golvarna)

#86

Postad 22 november 2008 - 15:40

Rootkit
  • Rootkit
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0

Tack för svaret, det blev 455 till slut.

Vad rekommenderar ni för högtalarkabel till GLE-serien? Funderar på att köpa "Supra Högtalarkabel Classic 2.5" + banankontakter och köra runt om, duger det? (Ca 10 meter kabel till varje bakhögtalare och ca 2 m till golvarna)

Jag skulle nog gå upp ett par snäpp i kvalitet till frontarna. Vilken kabel vet jag dock inte, kanske supra ply 3.4?

#87

Postad 22 november 2008 - 16:42

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0

Tack för svaret, det blev 455 till slut.

Vad rekommenderar ni för högtalarkabel till GLE-serien? Funderar på att köpa "Supra Högtalarkabel Classic 2.5" + banankontakter och köra runt om, duger det? (Ca 10 meter kabel till varje bakhögtalare och ca 2 m till golvarna)


Jo till dina surround blir Supra Classic riktigt bra,till dina frontar har jag kablar som ja kan sälja.
Har skickat PM.

#88

Postad 23 november 2008 - 00:31

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

  • 3 928 inlägg
  • 0
Marantz passar mycket bra till Canton :)

#89

Postad 25 november 2008 - 12:46

DjOci
  • DjOci
  • Lärjunge

  • 329 inlägg
  • 0

Mycket prat om Canton GLE och Onkyo! Hur tror ni det skulle funka med en en Yamaha RX-V661? Tänkte mest på GLE 409 då de är så billiga just nu!

MvH Niklas


Canton och Yamaha låter inget bra. Låter platt, burkigt och utan bas = min mening. Pioneer, Onkyo och Marantz skall du nog titta på istället.

Angående kablar till GLE så kör jag med Audioquest Type 8 till frontarna och center och Supra Ply 3,4 till surround högtalarna. Kan vara lite overkill med tanke på att 20 m Supra Ply kostar nästan lika mycket som GLE410 :( Men med facit i hand blev jag grymt imponerad av ljudet i de platta 410. I affären var jag tveksam då jag tyckte de lät platta men hemma är det bra tryck i dem. Om det är kabeln som gör det eller ej, vete fan, men nöjd är jag. Rent generellt skulle jag rekommendera ca 15-20% av totala budgeten läggs på kablar.

Redigerat av DjOci, 25 november 2008 - 12:47.


#90

Postad 25 november 2008 - 17:17

niklas86
  • niklas86
  • Användare

  • 189 inlägg
  • 0
Attsingen, då jag redan sitter på Yamahan och de var dags att uppgradera front+center i samband med flytt nu i nyår...aja, får väll bita i sura äpplet och börja om mitt letande på ett par andra frontar!

Tack för infot iaf!

Fast det är ändå ganska roligt att leta och har i alla fall gott om tid!

MvH Niklas

#91

Postad 05 december 2008 - 07:27

Unregistereda7f4213c
  • Unregistereda7f4213c
  • Wannabe

  • 49 inlägg
  • 0
Jag undrar om min Onkyo 605 "duger" till 490/455/410 eller måste jag upp några snäpp för att få ut max av högtalarna?

//Benno

#92

Postad 05 december 2008 - 14:11

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Klart den kommer funka ihop med högtalarna.

#93

Postad 05 december 2008 - 19:39

Unregistereda7f4213c
  • Unregistereda7f4213c
  • Wannabe

  • 49 inlägg
  • 0

Klart den kommer funka ihop med högtalarna.



Bra, för jag har precis kommit hem från mediamarkt med 1 par 490:or och 1 par 410:or :(


Och för detta gav jag 6100:- ;)

Redigerat av Unregistereda7f4213c, 05 december 2008 - 19:39.


#94

Postad 05 december 2008 - 19:44

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Schyst :(

#95

Postad 05 december 2008 - 21:11

than
  • than
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
Är mina nya 409:or paj????

Upptäckte igår att diskanterna i båda 409:orna brusar. Tänkte att det kanske berodde på mina gamla kablar eller min gamla NAD och oroade mig inte särkilt mycket.

Dock så har jag idag fått hem min nya HK AVR 255 ikväll och det brusar fortfarande!!! Hörs lättast när man ställer in volymen på näst minsta för då hörs typ bara brus. Sänker man volymen helt till 0 så blir det tyst. Tror inte längre heller att det beror på kablen eftersom jag använde 1 meter av en av frontkablarna till att koppla in centern (455) och den brusar inte.

HJÄLP, är högtalarna paj?? Har inte spelat alls högt och de är bara två veckor gamla!!!

Redigerat av than, 05 december 2008 - 21:11.


#96

Postad 09 december 2008 - 20:57

Unregistered1a21aece
  • Unregistered1a21aece
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0

Bra, för jag har precis kommit hem från mediamarkt med 1 par 490:or och 1 par 410:or :(


Och för detta gav jag 6100:- :D


snodde du 410:orna då eller? annars kostar 490:or runt 6000kr.

#97

Postad 10 december 2008 - 09:59

Unregistereda7f4213c
  • Unregistereda7f4213c
  • Wannabe

  • 49 inlägg
  • 0

snodde du 410:orna då eller? annars kostar 490:or runt 6000kr.


Nästan, de sa till mig när jag ringde att 490:orna kostade 2995:- /par och 410:orna kostade 1520:- /par, jag ringde tre ggr för att dubbelkolla och varje gång sa de det priset men när jag väl kom dit ( 15 mil senare ) så var ju priset givetvis / styck MEN jag fick köpa allt för inköpspris = 6100:- : )

Redigerat av Unregistereda7f4213c, 10 december 2008 - 10:00.


#98

Postad 10 december 2008 - 21:22

Martin83
  • Martin83
  • Lärjunge

  • 278 inlägg
  • 0
Vet vad inköpspriset ligger på Canton och det paketet ligger betydligt under inköpspriset..

Grattis till en kanondeal, minst sagt!

#99

Postad 10 december 2008 - 22:45

Unregistereda7f4213c
  • Unregistereda7f4213c
  • Wannabe

  • 49 inlägg
  • 0

Vet vad inköpspriset ligger på Canton och det paketet ligger betydligt under inköpspriset..

Grattis till en kanondeal, minst sagt!



Tack, ja det känns som en superdeal. Jag blev nöjd och sambon gillar dem ( otroligt men sant ) om Medimarkt é nöjda eller inte det skiter jag i............... hehe

#100

Postad 14 januari 2009 - 19:59

Unregistered02428d26
  • Unregistered02428d26
  • Lärjunge

  • 434 inlägg
  • 0
Tjenare! vilken stärkare skulle ni rekomendera till Gle 490 , 455 ,410 står väll i princip emellan Onkyo sr-606 och Marantz sr5003.
mkt tacksam för svar gärna PM
/Emil



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.