Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Bildstabilisering + mycket annat

216 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 05 januari 2009 - 21:56

Steffe666
  • Steffe666
  • AnvĂ€ndare

  • 215 inlĂ€gg
  • 0
Hej alla fotogalningar.
Jag tÀnkte berÀtta lite om vad jag tycker om bildstabilisering i bÄde hus och i objektiven + lite andra saker.
Jag vill inte göra nÄn arg eller reta upp nÄn pÄ nÄgot sÀtt.
Skriv gÀrna era uppfattningar om ni vill det, men snÀlla bli inte arg pÄ mig, dessa Àr bara mina Äsikter.
Here it comes:

Jag uppfattar att mÄnga hÀr (de flesta Àr sonyfantaster) hela tiden tar upp detta med bildstabilisering i huset Àr super och det lÄter som det Àr A och O vid köp av DSLR hus. Allting verkar kretsa runt bildstabilisering i huset pÄ denna forum. Eller har jag misstolkat alla???

Don't get me wrong.
Visst kan jag hÄlla med om att bildstabilisering i huset Àr riktigt bra och önskade Àven att min Canon 40D hade det ocksÄ eftersom man dÄ skulle ha bildstabilisering pÄ ALLA OBJEKTIV (Som alla redan vet om, det Àr ju ETT STORT PLUS helt klart). Men man kan helt enkelt inte fÄ det bÀsta av 2-3-4-5 vÀrldar nÀr man vÀljer DSLR.
Man fÄr helt enkelt göra ett val och jag gjorde mitt val och köpte en Canon 40D för nÀstan ett Är sen trots att den saknade IS i huset. Men ansÄg sjÀlv att IS inte var det viktigaste biten nÀr jag köpte hus.

Jag mÄste sÀga att jag hittills aldrig har haft nÄn behov av att ha stabilisering i mina normalzoom objektiv, utan bara pÄ min telezoomare som har det inbyggt. Men jag sÀger inte att man inte kan ha nytta av det i normal/vidvinkelzoomar/fasta objektiv (bara att jag sjÀlv inte har haft nÄn behov av det i de fall jag har fotat med mina normal/vidvinkelzoomar).

Fördelar med att ha det inbyggt i objektiv Àr som alla vet:
Man ser bilden stabiliseras i sökaren vilket Àr trevligt.
RÀtta mig om jag har fel men Àr det inte sÄ att det Àr lÀttare att hitta fokus med objetiv som har IS/OS/VR inbyggt jÀmfört med kameror som har tex SSS i kamerahuset eftersom objektivet med IS/OS/VR inbyggt stabiliserar bilden nÀr fokusen skall hittas (Vilket Àr nyttigt nÀr man ska fota med lÄnga telen tex 300< mm objektiv)

Fördelar med stabilisering i huset Àr som alla redan vet om Àr:
Alla objektiv har bildstabilisering, men det Àr ocksÄ det enda fördelen tycker jag.

Ska berÀtta om en myt som mÄnga inte vet om Àr:
MÄnga hÀr (Àven mÄnga pÄ fotosidan.se) sÀger att objektiv med bildstabilisering inbyggt i zoomar Àr dyra och man fÄr ofta betala en hel del extra för den extra funktionen vilket ofta inte Àr fallet.

HÀr Àr nÄgra exempel pÄ olika objektiv:
Sigma 150-500: den kostar lika mycket om man ska ha den till Sony, Canon eller Nikon DSLR (som de 2 sistnÀmnda har OS inbyggd).

Canons egna 70-200 2,8/4,0 zoomarna skiljer ju en hel del i pengar nÀr man jÀmför priserna med de som har IS och de som saknar det.
Varför 70-200 2,8/4,0 IS zoomarna Àr dyrare jÀmfört med 70-200 2,8/4,0 utan IS Àr för att konstruktionen Àr förbÀttrad i IS varianterna (BÄde glasmÀssigt och vÀdertÀtning, och bÀttre bildkvalitet i de nya varianterna).

Och varför Àr Sonys 70-200 2,8 lika dyr, om inte lite dyrare Àn Canons 70-200 2,8 IS variant?
Sonyn saknar ju bildstabilisering?!?!?
Byggkvaliten Àr knappast bÀttre pÄ Sony objektivet, den Àr inte vÀdertÀtad och skÀrpan Àr nog inte mycket bÀttre Àn Canon varianten.
SÄ varför Àr Sonyn lika dyr eller t.o.m dyrare?

Det finns sÀkert mÄnga mer exempel Àn dessa 3
SÄ man ska inte bli lurad av dom som sÀger att objektiv med IS/OS/VR inbyggt Àr dyrare Àn dom som inte har det.

Nu lÄter det nÀstan som jag klankar ned Sonys SSS system. Men det gör jag sÄklart inte.
Vad jag vill sÀga Àr att det finns fördelar och nackdelar i bÄda varianter av bildstabilisering (som jag nÀmnde hÀr ovan).
Jag vill bara sÀga att man inte ska haka upp sig pÄ en enda sak som Àr super pÄ en viss kamera och man sen klankar ner andra mÀrken som saknar denna funktion.

Om jag hade börjat frÄn början och hade behövt köpa en helt ny DSLR + objektiv, skulle jag dÄ vÀlja Sony A700 istÀllet för Canon 40D/50D för den har inbyggd SSS i huset. Eller skulle jag vÀlja en Nikon D300 istÀllet för den Àr bÀttre pÄ mÄnga punkter Àn vad 40D Àr och vice versa.
Svaret Àr....... NEJ

Inte för att de andra kamerorna Àr sÀmre, utan jag helt enkelt trivs med min Canon 40D och Canons utbud av objektiv. Och ni andra kanske trivs med era Sony, Pentax, Nikon osv osv för att ni gillar dom mÀrkena bÀst. So be it!

Jag bara hoppas att vi kan sluta att vara sÄ negativa mot andra kameramÀrken som man inte har sjÀlv.
SÄklart fÄr man sÀga sina egna Äsikter om vissa saker, men man kanske kan sÀga dessa saker pÄ ett bra sÀtt.
Jag tycker sjĂ€lv att stĂ€mningen pĂ„ denna forum har hamnat mer Ă„t det negativa sidan, sĂ„ vi mĂ„ste bĂ€ttra oss allihopa. Även jag sĂ„klart.

Vi har ju alla en gemensam intresse. Fotografering och kameror sÄklart vilket Àr SUPERKUL!!!
SÄ jag ser fram emot att kameradelen pÄ denna forum blir bara bÀttre.

Oj, detta var nog mitt lÀngsta inlÀgg nÄnsin hÀr pÄ Minhemio. Hoppas jag inte verkade tjatig och att jag retade upp nÄn. Jag menade inget illa isf.
Hade det bra allihopa :)

Mvh/ Stefan

#2

Postad 05 januari 2009 - 22:11

Simz
  • Simz
  • ForumrĂ€v

  • 925 inlĂ€gg
  • 0
Mycket bra inlÀgg.
Hinner inte komentera mer.
Återkommer.....
/Simz

#3

Postad 05 januari 2009 - 22:23

mayro
  • mayro
  • MĂ€stare

  • 3 556 inlĂ€gg
  • 0
Du skrev vĂ€l endast en sak som alltid Canikoner skriver.. Ända tills man stĂ„r dĂ€r med suddiga bilder och frĂ„gar i en topic vad man skall göra Ă„t dom oskarpa bilderna man fĂ„r.... DĂ„ skrivs det helt plötsligt att Is-VR optik skulle det varit. samt ljuskĂ€nsligare..SĂ„ inget nĂ„gon behöver hetsa upp sig för vĂ€l..DĂ€rimot lite skoj att se canikoner Ă€r lite konfunderade helt plötslig numera dĂ„ det har fĂ„tts smakas samma feeling andra mĂ€rkesanhĂ€ngare fĂ„tt kĂ€nna av dĂ„ ni formligen mosat andra mĂ€rken och dess anvĂ€ndare förr med allt möjligt om optiköverlĂ€gsenheten mm..... SĂ„ lite lustigert att se detta klagande som startat dĂ„ ni nu fĂ„r mer svar om info i optikfrĂ„gan dĂ„ stabilisering skall ingĂ„.. DĂ„ helt plötsligt Ă€r Sonyister (Jag tex) besvĂ€rliga samt sabbar stĂ€mmningen.. Du menar stĂ€mmningen dĂ„ Canikoner va solo och andra smackades i vĂ€ggen omgĂ„ende av tjugo st antar jag. ......


Sedan kan en Sony/Pentax Ă€gare handla tredjepartsoptik och ha stabilisering.. Även 70-200 optik dĂ„ givet.. Men jag delar Ă„sikter att Sony gott kunde hĂ„lla lite lĂ€gre priser pĂ„ mĂ€rkesoptiken..


:)

Redigerat av mayro, 05 januari 2009 - 22:51.


#4

Postad 05 januari 2009 - 23:44

BempaS
  • BempaS
  • ForumrĂ€v

  • 611 inlĂ€gg
  • 0
Ett bra inlÀgg, steffe666. :)


@mayro:
Om folk fÄr suddiga bilder sÄ Àr det vÀl inga problem om de frÄgar hÀr oavsett vilket mÀrke de har, man kan faktiskt fÄ suddiga bilder med en Sony ocksÄ sÄ rÀddningen behöver inte vara SSS/IS/VR utan kanske bara en annan fototeknik. Att bara gorma om att man ska ha en Sony sÄ Àr det Hallelulja sÄ hjÀlper du dem inte mycket. Jag kan inte heller se att det Àr just nÄnting klagandes i det Stefan skriver och som du sjÀlv skriver sÄ upplever jag ocksÄ att du Àr en som sabbar stÀmmningen hÀr, lite mer som kvantitet Àn kvalitet..
Jag har bekanta som bla Àgt Konica Minolta och nu Àven Sony och vi diskuterar fototeknik och prylar oavsett mÀrke men tyvÀrr har det blivit sÄ att jag börjar mer eller mindre ogilla Sony enbart pga dig, lÄter kanske konstigt men sÄ Àr det.. tyvÀrr.

Sorry ni andra för min negativa ton..

#5

Postad 05 januari 2009 - 23:53

Joakim
  • Joakim
  • MĂ€stare

  • 3 956 inlĂ€gg
  • 0
Mitt inlÀgg i ungefÀr samma Àmne som trÄdstartarens: LÀnk

#6

Postad 06 januari 2009 - 00:23

mayro
  • mayro
  • MĂ€stare

  • 3 556 inlĂ€gg
  • 0
BempaS

Vad trist att du ser detta personligt.. Jag har aldrig för min del sett Canikonerna som personligt otrevliga pga deras genom tid alltid nertryckande om andra mÀrken dom haft för sig.. Endast som lite obildade om andra mÀrkens funktioner samt fördelar sÄ dom trott deras Canikoner varit bÀst..Vilket nu det visats att dom kanske inte sÄ givet har varit som Canikonerna trott.. DÄ börjar det grÄtas...

DÀremot ser jag detta gnÀllande som aningen barnsligt... Samt förvÄnande.. Att Àven moddare startar med lÀnkar osv nu för Canikoner fÄtt det lite tuffare Àr ocksÄ förvÄnande.. SÄdant har jag inte sett förr heller dÄ det var andra mÀrken som hade det svÄrare att komma fram och fÄ belysning.....

Att jag sabbar CanikonstÀmmningen var trist... Sorry..Men för min del sÄ Àr det inte sÄ alvarligt.. Ni kan fÄ tillbaks forumet för er sjÀlva igen ni stackars stackars canikoner.... inget problem alls.. var sÄ goda..

jag hÄller mig i Sonytopics enbart hÀdanefter sÄ kan ni "krÀnga" era kameror som förr fritt i tips o rÄd topics utan nÄgon stör er med massa info om kameror som har mer prestanda i startserierna Àn canikonernas...... Börja krÀng pÄ dom som frÄgar Àven utan Af ocksÄ som skedde för bara nÄgra mÄnader sedan dÄ sÄdant Àr ocksÄ helt onödigt enligt en del .......

Gud sÄ fÄnigt.....har nog aldrig sett en sÄdan grÄtvals förr nÄgonsin.. Men skall hÄlla mig pÄ Sonyavdelningarna sÄ Àr det vÀl bra sÄ.. Jisses... ;)




mvh
Tobbe. ;)

#7

Postad 06 januari 2009 - 00:38

DigiMannen
  • DigiMannen
  • LĂ€rjunge

  • 392 inlĂ€gg
  • 0
Jag har sagt det förr och jag sÀger det igen, det Àr om man vill ha t.e.x en Normalzoom med bra ljuskÀnslighet och bildstabilisering kostar det skjortan pÄ Canon & Nikon medan man kan fÄ nedantÄende för vettiga pengar till de med stabilisering i huset.





Motsvarande Canon (enda alternativet med bildstabilisering och F/2.8)


Motsvarande till Nikon kan jag inte hitta alls.

För mej var det en No Brainer vid kameravalet eftersom jag vill kunna fota innomhus utan blixt och naturfoton pÄ tidig morgon och sen kvÀll dÀr man oftast inte kan anvÀnda blixt, Àr vinsten dÄ att jag kan fÄ 3ggr sÄ lÄnga slutartider skarpa jÀmfört med utan stabilisering sÄ kan du ge dig tusan pÄ att det kan vara vÀrt det om man som jag har kameran med nÀr jag Jagar, Fiskar, Äker hoj i skogen, Seglar, och massa andra aktiviteter.
Ska man fota efter en anstrÀngande smygning pÄ ett viltobjekt nÀr man Àr spÀnd och andfÄdd, eller pÄ en gungande bÄt, eller om polaren kört fast i ett surhÄl som man sjÀlv nyss passerat och man vill föreviga detta trots att man nÀtt och jÀmt orkar hÄlla i kameran, vid alla dessa lÀgen ger bildstabilisering en klar fördel, jag vet detta av erfarenhet eftersom jag haft kamera utan stabilisering tidigare och dÄ blev jÀttemÄnga bilder suddiga tvÀrtemot resultatet jag fÄr i dagslÀget med min a200 & 28-75/2.8 som Àr en underbar kombination som man alltid kan ha med eftersom den inte kostar skjortan.

Sedan diskutionen om vilken 70-200/2,8 som Àr bÀst för pengarna det vet jag inte men det gÄr att fÄ Sony, Sigma & Tamron till en Sonykamera med stabilisering, till Canon finns vÀl bara Canon med stabilisering med priser runt 18k, till Nikon Àr det samma visa endast Nikonlins som ocksÄ kostar runt 18 lök, till Sony kan man fÄ en Tamron för 7k eller en Sigma för 8k eller Sony för 19k.
PS
Jag vet att Sony's 70-200/2,8 Àr en helgrymm optik som Àr kapabel till enorma bilder, se
http://www.dyxum.com...s.asp?TID=12032

Redigerat av DigiMannen, 06 januari 2009 - 01:16.


#8

Postad 06 januari 2009 - 01:21

Joakim
  • Joakim
  • MĂ€stare

  • 3 956 inlĂ€gg
  • 0
Vad Àr det med dig Mayro? Vilka "canikoniter" Àr det som grÄter (vilket lÄter tÀmligen nedlÄtande för övrigt) över konkurransen? Jag tror att de flesta vÀlkomnar den! HÄrd konkurrans gör att tillverkarna blir tvungna att ta mindre betalt för mÀrket och istÀllet lÄta kunderna betala för produkterna. Det gynnar utveckling. Jag det Àr glasklart att bÄde Canon och Nikon har fÄtt jobba mer offensivt med bÄde utvecklingen av produkter och med deras prissÀttning.

Om du har nÄgon som helst uppfattning vad jag generellt sett rekommenderar för kameror sÄ kommer du se att Canon och Nikon sÀllan toppar den listan, att du tycker att jag försvarar Canon och Nikon sÀger nog mer om dig Àn om mig. Min poÀng i inlÀgget jag lÀnkade till, dÀr jag inte alls talar enbart gott om Canon/Nikon, var följande: En systemkamera bestÄr till 50% av kamerahuset och till 50% av optik. Jag ville ge ett större perspektiv pÄ saken och visa att man inte enbart kan utgÄ frÄn vad ett kamerahus presterar i en viss prisklass. Man mÄste ocksÄ se pÄ dels möjligheterna att bygga ut sin kollektion av objektiv, dels utbudet, och dels dess tekniska prestanda (optisk prestanda Àr ofta hyfsat likvÀrdig, med vissa undantag). PÄ det sÀttet försöker jag visa att allt inte Àr svart och vitt, Sony Àr inte alltid vita och Canon och Nikon Àr inte alltid svarta. Sony leder inte utvecklingen pÄ alla omrÄden, och Canon/Nikon Àr inte hopplöst efter i utvecklingen pÄ alla hÄll.

Det jag strÀvar efter Àr att visa upp en större bild dÀr det inte finns nÄgon tillverkare som Àr bÀst, dÀr allt Àr guld och gröna skogar. Just nu Àr det en vÀldig Sony-dominans i forumet dÀr Sony framstÀlls som bÀst i det mesta av nÄgra eldsjÀlar. Tidigare har det varit en enorm Canon/Nikon-dominans, och den Àr jag lika mycket emot. Jag har under lÄng tid ofta lyft fram andra mÀrken Àn just Canon och Nikon och gör fortfarande, allt i ett försök att ge en balanserad bild och skrÀddarsy rekommendationerna efter anvÀndarens behov snarare Àn envist fÄ en tillverkares produkter att framstÄ som bÀst.

IstÀllet för att se detta som gnÀllande ska vi vÀl vÀlkomna diskussioner som försöker "zooma ut" och se allting i ett större perspektiv, istÀllet för att trÄngsynt leva med en uppfattning om att allt Àr svart och vitt?

#9

Postad 06 januari 2009 - 01:37

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

  • 1 345 inlĂ€gg
  • 0
NÄgra nackdelar med att ha stabilisering i objektiv och som sÀllan tas upp, Àr att det rörliga linselementet i objektivet leder till optiska fel, men eftersom alla objektiv testas med stabiliseringen avstÀngd sÄ syns det inte i testerna. Nu tror jag iofs försÀmringen Àr ganska liten, och att fördelen med stabiliseringen uppvÀger nackdelen.
DÀremot tycker jag det Àr en större nackdel att mÄnga objektiv till Canon och Nikon förmodligen aldrig kommer fÄ inbyggd stabilisering, pga att det Àr vÀldigt svÄrt att lösa det rent tekniskt pÄ ljusstarka objektiv med brÀnnvidd under ca 100mm. Riktigt lÄnga teleobjektiv tycker jag lÀmpar sig bÀst att anvÀnda med stativ (Ätminstone enbensstativ) vilket minskar behovet av stabiliserad sökare, för de objektiven Àr rÀtt tunga och jobbiga att handhÄlla.

Visst har olika tillverkare olika prissÀttning pÄ sina objektiv, men alla tillverkare som har bÄde stabilserade och ostabiliserade objektiv till Canon och Nikon sÄ kostar det stabiliserade givetvis mer. Speciellt med högklassiga objektiv sÄ blir prisskillnaden avsevÀrd, vilket nog gör att mÄnga prioriterar ljusstyrka före stabilisering och har svÄrt att motivera bÄde och.

NÄgra fördelar jag kÀnner av att ha stabilisering i kamerhauset Àr att man aldrig behöver tÀnka pÄ det nÀr man vÀljer objektiv. Har man stabiliseringe i huset sÄ Àr det inget man tÀnker pÄ speciellt mycket eftersom det finns dÀr hela tiden, och blir inte konstigare Àn att tex ha autofokus (nu har jag iofs dubbelt sÄ mÄnga objektiv som stabiliseras Àn som har autofokus.) ;)
Det gör ocksÄ att jag tycker vÀrdet pÄ gamla begagnade objektiv ökar eftersom alla objektiv oavsett pris och Älder fÄr stabilisering. (Mitt Àldsta objektiv frÄn början av 60-talet stabiliseras givetvis Àven det)

Det Àr ocksÄ trevligt att kunna anvÀnda riktigt ljusstarka objektiv som tex 50/1.4 och fÄ skarpa bilder handhÄllet med slutartider upp till 1/2 sek mha stabiliseringen. Det gör att man i mÄnga situationer kan anvÀnda flera stegs lÀgre kÀnslighet Àn annars skulle vara möjligt, sÄ under dessa förhÄllanden kan man med en billiga APS-C kamera konkurrera med brusegenskaper som dyra FF kameror har. Sen kan man ju tÀnka pÄ vilka möjligheter man skulle ha med ett stabiliserat FF hus. ;)

Jag hade sÀkert varit lika nöjd om jag haft en Canon eller Nikon, för man anpassar sig ju efter det man har. Men jag kÀnner att Pentax Àr den som har mest komplett system som bÀst tÀcker in mina behov i dagslÀget.

#10

Postad 06 januari 2009 - 02:05

Joakim
  • Joakim
  • MĂ€stare

  • 3 956 inlĂ€gg
  • 0

Visst har olika tillverkare olika prissÀttning pÄ sina objektiv, men alla tillverkare som har bÄde stabilserade och ostabiliserade objektiv till Canon och Nikon sÄ kostar det stabiliserade givetvis mer. Speciellt med högklassiga objektiv sÄ blir prisskillnaden avsevÀrd, vilket nog gör att mÄnga prioriterar ljusstyrka före stabilisering och har svÄrt att motivera bÄde och.

Är det verkligen sĂ„ rent generellt? Det stĂ€mmer inte pĂ„ de nylanseringar frĂ„n Canon som jag kĂ€nner till. SĂ€llan har de lanserat samma objektiv pĂ„ nytt dĂ€r den enda skillnaden Ă€r IS och ett högre pris. Desto vanligare Ă€r att de har utvecklat den optiska prestandan och/eller förbĂ€ttrat konstruktionen genom att lĂ€gga till t.ex. vĂ€dertĂ€tning. DĂ„ Ă€r frĂ„gan vad man betalar extra för - nyutvecklad optik och vĂ€dertĂ€tning, eller inbyggd IS? Jag tror att de tvĂ„ första bitarna spelar mycket in pĂ„ priset.

Hos Nikon sÄ ser det ut pÄ liknande sÀtt. De lanserar en ny version av objektivet med VR och förbÀttrad optik, till samma eller lÀgre pris som den Àldre versionen.

Ser man till tredjepartstillverkarna sÄ hÄller de samma priser pÄ objektiven mellan de olika fattningarna, oavsett om det Àr OS inbyggt eller ej.

Jag förstÄr inte riktigt varifrÄn uppgifterna kommer om att Canon/Nikon generellt sett Àr dyrare pÄ objektiv enbart för att det har inbyggd bildstabilisering? NÄgon fÄr gÀrna förklara.

Redigerat av Joakim, 06 januari 2009 - 02:21.


#11

Postad 06 januari 2009 - 02:25

mayro
  • mayro
  • MĂ€stare

  • 3 556 inlĂ€gg
  • 0
Suddade..

Redigerat av mayro, 06 januari 2009 - 02:26.


#12

Postad 06 januari 2009 - 02:41

Unregistered31768
  • Unregistered31768
  • LĂ€rjunge

  • 326 inlĂ€gg
  • 0
Det har verkligen blivit en stor dominans av Sony hÀr pÄ fotodelen men hur konstigt Àr det? Sony Àr gigantiska pÄ detta forum, de finns vÀl i stort sett med i varenda forumdel. Kan lÀtt hitta 20 officiela Sony-trÄdar.
PÄ ett hemmabioforum som det hÀr sÄ tycker jag det lÄter helt normalt med sÄ mÄnga Sony-anhÀngare.
SÄ nÀr Sony börjar med systemkameror sÄ blir det ju sÄ hÀr.


Jag har aldrig tÀnkt pÄ det hÀr med stabiliseringen i huset pÄ allvar förÀnns jag testade en Canon 450D (tror jag han hade) med ett Sigma 70-300 Macro. TÀnkte sjÀlv köpa det objektivet men efter test med Canon-kameran sÄ strunta jag i det. Detta var innan jag fattade att det helt saknades bildstabilisering för Canon 450+Sigma 70-300 Macro.
Det var omöjligt att ta skarpa macron med kombinationen handhÄllet. Nu i efterhand har vi pratat om det hela och han skulle inte köpt ett objektiv utan bildstabilisering om han hade vetat om resultatet innan.
Jag blev "lurad" att inte köpa det för de oskarpa macrobilderna och han blev "lurad" att köpa ett 70-300 Macro utan stabilisering.
SÄ nu i efterhand sÄ kÀnns det skönt att alltid ha stabilisering men har man kunskapen om det hÀr innan man köper sÄ klarar man sig ju. FrÄgan Àr hur mÄnga som har den kunskapen direkt efter köpet av en systemkamera.
Jag hade den inte och inte heller polaren med sin Canon.

#13

Postad 06 januari 2009 - 03:00

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

  • 1 235 inlĂ€gg
  • 0
Mina personliga teorier Àr:

1. Bildstabilisering Àr bra!
2. Bildstabilisering i kamerahuset Àr bÀttre Àn i objektivet!
3. Ett objektiv med bildstabilisering i objektivet Àr dyrare att producera Àn utan!
4. Sony kompenserar dÄliga marginaler pÄ husen med höga pÄ objektiven!
5. Canon/Nikon vÄgar av marknadsmÀssiga orsaker inte ta extra betalt för enbart bildstabilisering i objektiven.

NÀr det gÀller Sony och hur dom har tagit sig in pÄ SLR marknaden sÄ kan jag inte annat Àn beundra dom... Varje steg Àr som klippt ur skolboken.

#14

Postad 06 januari 2009 - 03:01

Drey123
  • Drey123
  • Veteran

  • 1 960 inlĂ€gg
  • 0
Forumet Àr ju helt klart vÀldigt Sony dominerat pÄ bÄde gott och ont.
Vad gÀller stabilisering i huset eller inte sÄ har jag alltid min avstÀngd dÄ jag inte behöver den utan anpassar mitt fotande efter situationerna.
SÄ för mig skulle det kvitta om det satt i huset eller i objektivet.

#15

Postad 06 januari 2009 - 03:37

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

  • 1 235 inlĂ€gg
  • 0
Visst Àr det trÄkigt med mÀrkeshulliganer..

Jag ser bÄde tekniska och för konsumenten kostnadsmÀssiga fördelar av att ha bara en Bildstabilisator..och dÄ i huset.
BetÀnk ÄxÄ att inom 1 Är sÄ har "alla" nya SLR Husstabilisator, riktig LiveView och HD filmning i 1080p.

#16

Postad 06 januari 2009 - 03:47

Joakim
  • Joakim
  • MĂ€stare

  • 3 956 inlĂ€gg
  • 0
Det handlar inte om antalet anhÀngare utan det handlar om den ensidiga debatten och de envisa rekommendationerna som blivit allt vanligare. Det handlar om att vissa alltid rekommenderar Sony och nÀstan alltid avrekommenderar Canon och Nikon till största del p.g.a. Canon och Nikon inte har bildstabilisering inbyggt i kamerahuset. Man gör bildstabilisering (och vi vissa fall live-view) som den dÀr stora avgörande grejen, och finns det inte inbyggt i kamerahuset sÄ Àr tillverkarna hopplöst efter. Det finns fler tungt vÀgande aspekter Àn sÄ.

Min önskan Àr att visa bÄda sidorna av samma mynt - att Ä ena sidan finns det fördelar som talar för ex. Sony och Ä andra sidan finns det fördelar som talar för ex. Canon. MÄnga diskussioner visar bara en sida av myntet, sÄ behöver det inte vara oavsett vilket mÀrke som dominerar.

#17

Postad 06 januari 2009 - 08:27

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

  • 1 345 inlĂ€gg
  • 0

Är det verkligen sĂ„ rent generellt? Det stĂ€mmer inte pĂ„ de nylanseringar frĂ„n Canon som jag kĂ€nner till. SĂ€llan har de lanserat samma objektiv pĂ„ nytt dĂ€r den enda skillnaden Ă€r IS och ett högre pris. Desto vanligare Ă€r att de har utvecklat den optiska prestandan och/eller förbĂ€ttrat konstruktionen genom att lĂ€gga till t.ex. vĂ€dertĂ€tning. DĂ„ Ă€r frĂ„gan vad man betalar extra för - nyutvecklad optik och vĂ€dertĂ€tning, eller inbyggd IS? Jag tror att de tvĂ„ första bitarna spelar mycket in pĂ„ priset.

Hos Nikon sÄ ser det ut pÄ liknande sÀtt. De lanserar en ny version av objektivet med VR och förbÀttrad optik, till samma eller lÀgre pris som den Àldre versionen.

Det jag menar Àr att det finns nÄgot ostabiliserat objektiv pÄ marknaden som Àr dyrare Àn sitt stabiliserade syskon frÄn samma tillverkare. Att de tidigare sÄlt Àldre versioner dyrare tycker jag inte Àr konstigt, för det Àr normalt att nya produkter blir bÄde bÀttre och billigare Àn Àldre. Det blir extra tydligt för objektiv eftersom de har en sÄ lÄng produktcykel och kan tillverkas under 15-20 Är. Canons 70-200/2.8 is har ju hÀngt med nÄgra Är redan, och av de tester jag sett sÄ Àr skillnaden i bildkvalitet rÀtt liten jÀmfört med den Àldre utan stabilisering, och rÀtt mÄnga verkar anse att den Àldre Àr bÀttre.

Jag tittar bara pÄ vad som finns pÄ marknaden idag, hur prissÀttningen var tidigare har ju ingen betydelse nÀr man ska köpa nytt. Det Àr ju inte bara objektiven som blir billigare med tiden, priserna pÄ kamerorna har ju gÄtt ner rÀtt kraftigt ocksÄ genom Ären. Nu pÄ senare tid har prisutvecklingen stagnerat lite sÄ tex Canon 50D lanserades till ungefÀr samma pris som för 40D nÀr den lanserades.

Jag kan tÀnka mig att tillverkarna vill ta rejÀlt extra betalt för vÀdertÀtning, men i tillverkningskostnad pÄverkar det nog inte mycket, utan det Àr nog mera ett billigt sÀtt för att lÀttare kunna motivera prisskillnaden.

Att det krÀvs nyutvecklad optik för stabiliserade objektiv Àr naturligt dÄ det krÀvs nÄgra extra linser i objektivet med stabilisering, sÄ det gÄr inte att anvÀnda samma optiska konstruktion som den som togs fram till ett ostabiliserat objektiv, utan det kan leda till rÀtt omfattande Àndringar i konsruktionen.

Ser man till tredjepartstillverkarna sÄ hÄller de samma priser pÄ objektiven mellan de olika fattningarna, oavsett om det Àr OS inbyggt eller ej.

Har de en ostabiliserad och stabiliserad version till samma fattning sÄ sÀljs den stabiliserade givetvis dyrare. Och att dÄ det billigare priset gÀller för kameror med stabilisering. Att de valt att ta samma pris för stabiliserade och ostabiliserade objektiv dÀr det bara finns stabiliserade objektiv till Canon och Nikon Àr intressant, men min gissning Àr att det anvÀnds samma optiska kontruktion i alla objektiv vilket innebÀr att det i princip sitter en stabiliseringsmekanism i alla objektiv, men för kameror med husstabilisering sÄ Àr stabiliseringsmekanismen fixerad. PÄ sÄ vis slipper de ta fram tvÄ olika optiska konstruktioner, men tar betalt för stabiliseringen oavsett om den anvÀnds eller ej.

Jag förstÄr inte riktigt varifrÄn uppgifterna kommer om att Canon/Nikon generellt sett Àr dyrare pÄ objektiv enbart för att det har inbyggd bildstabilisering? NÄgon fÄr gÀrna förklara.

Det Àr inte enbart pga av att stabilisering i objektiven blir dyrare, utan mest pga de fÄ alternativ för bÄde ljusstyrka och stabilisering Àr nÀstan bara objektiv i proffsklass, sÄ priserna blir dÀrefter. Vill man komma billigare undan sÄ fÄr man antingen avstÄ stabilisering eller ljusstyrka.

#18

Postad 06 januari 2009 - 09:31

DigiMannen
  • DigiMannen
  • LĂ€rjunge

  • 392 inlĂ€gg
  • 0
Jag undrar varför ingen kommenterat och tilrÀttavisat mig i mitt tidigare inlÀgg i den hÀr trÄden, det beror kanske pÄ att ingen kan stjÀlpa argumenten jag lade fram.

VAD kostar det om man vill ha ett paket med bildstabilisering och önskar ljuskÀnslig normalzoom och telezoom, sony olympus och pentax i exempel nedan.














Redigerat av DigiMannen, 06 januari 2009 - 09:37.


#19

Postad 06 januari 2009 - 09:41

Steffe666
  • Steffe666
  • AnvĂ€ndare

  • 215 inlĂ€gg
  • 0

Vad Àr det med dig Mayro? Vilka "canikoniter" Àr det som grÄter (vilket lÄter tÀmligen nedlÄtande för övrigt) över konkurransen? Jag tror att de flesta vÀlkomnar den! HÄrd konkurrans gör att tillverkarna blir tvungna att ta mindre betalt för mÀrket och istÀllet lÄta kunderna betala för produkterna. Det gynnar utveckling. Jag det Àr glasklart att bÄde Canon och Nikon har fÄtt jobba mer offensivt med bÄde utvecklingen av produkter och med deras prissÀttning.

Om du har nÄgon som helst uppfattning vad jag generellt sett rekommenderar för kameror sÄ kommer du se att Canon och Nikon sÀllan toppar den listan, att du tycker att jag försvarar Canon och Nikon sÀger nog mer om dig Àn om mig. Min poÀng i inlÀgget jag lÀnkade till, dÀr jag inte alls talar enbart gott om Canon/Nikon, var följande: En systemkamera bestÄr till 50% av kamerahuset och till 50% av optik. Jag ville ge ett större perspektiv pÄ saken och visa att man inte enbart kan utgÄ frÄn vad ett kamerahus presterar i en viss prisklass. Man mÄste ocksÄ se pÄ dels möjligheterna att bygga ut sin kollektion av objektiv, dels utbudet, och dels dess tekniska prestanda (optisk prestanda Àr ofta hyfsat likvÀrdig, med vissa undantag). PÄ det sÀttet försöker jag visa att allt inte Àr svart och vitt, Sony Àr inte alltid vita och Canon och Nikon Àr inte alltid svarta. Sony leder inte utvecklingen pÄ alla omrÄden, och Canon/Nikon Àr inte hopplöst efter i utvecklingen pÄ alla hÄll.

Det jag strÀvar efter Àr att visa upp en större bild dÀr det inte finns nÄgon tillverkare som Àr bÀst, dÀr allt Àr guld och gröna skogar. Just nu Àr det en vÀldig Sony-dominans i forumet dÀr Sony framstÀlls som bÀst i det mesta av nÄgra eldsjÀlar. Tidigare har det varit en enorm Canon/Nikon-dominans, och den Àr jag lika mycket emot. Jag har under lÄng tid ofta lyft fram andra mÀrken Àn just Canon och Nikon och gör fortfarande, allt i ett försök att ge en balanserad bild och skrÀddarsy rekommendationerna efter anvÀndarens behov snarare Àn envist fÄ en tillverkares produkter att framstÄ som bÀst.

IstÀllet för att se detta som gnÀllande ska vi vÀl vÀlkomna diskussioner som försöker "zooma ut" och se allting i ett större perspektiv, istÀllet för att trÄngsynt leva med en uppfattning om att allt Àr svart och vitt?


+1


Och Mayro...
Det jag skrev i början var ju ingenting ont om Sony utan jag tog det som ett exempel, men snabbt var du dÀr och var tvungen att försvara Sony och hackade ner pÄ oss andra med Canon/Nikon kameror och lÀt vÀldigt barnslig och gnÀllig sjÀlv.
Kommer du inte sjÀlv ihÄg vem det var som gnÀlde sÄ hemskt mycket nÀr det vart förÀndringar i kamera forum delen, nÀr systemkamerorna fick en egen kategori? Alla verkade okej med förÀndringen förutom du. SÄ du kan vara gnÀllig du med isf. Inte illa menat.

Jag skrev ju aldrig nÄt ont om bildstabilisering i huset, utan tvÀrtom. Jag tror att alla som Àger en DSLR utan bildstabilisering i huset skulle inte tacka nej till det om dom fick det. Men jag vill fortfarande ha kvar IS/VR i vissa objektiv. Jag gillar det helt enkelt.
Det jag ville sÀga att det finns mycket mera som Àr viktigt nÀr man köper en kamera och att man inte enbart ska stirra sig blint pÄ bildstabilisering i huset. LÀs det som Joakim skrev.
Som tex ergonomi, vÀdertÀtning, funktioner, upplösning, objektivutbud, div tillbehör, batterigrepp, bildkvalitet, minimalt brus med hög ISO osv osv osv osv. Listan kan göras hur lÄng som helst.

Jag hoppas sjÀlv att ALLA kamera tillverkare börjar konkurera ordentligt med bÄde Canon och Nikon, för sÄnt pressar ju ner priserna bÄde pÄ kamerahus och objektiv. Se tex pÄ Plasma och LCD tvapparaterna (Dom kostade ju multom för nÄgra Är sen och nu Àr dom nere i "struntsumme pengar")
Och förr eller senare sÄ kommer Canon och Nikon ha IS/VR i husen ocksÄ för att Sony/Pentax och Olympus inte ska komma ikapp (Det tror jag iaf). Men jag tror inte att Canon eller Nikon skulle avveckla IS i objektiverna.

Jag Àr inte anti Sony/Pentax eller Olympus, utan tvÀrt om. För 2 veckor sendan rekomenderade jag sjÀlv en kompis att köpa en antingen Olympus 510/520, Pentax K200D eller Sony A300. Han hade nÄgra krav. Dvs kameran fick inte kosta mer Àn 6500kr, Den skulle ha 2 kit objektiv och den skulle ha Live view (SÄ dÄ gick K200D bort).
Han valde A300 eftersom det var billigare Àn Olympus 520 med tvÄ objektiv (Han ville inte köpa E-520 för 5700 som sÀljs pÄ plusfoto & data eftersom den var EU importerad).

Skulle det nu vara sÄ att om nÀsta Canon modell slÀpp skulle ha IS i huset sÄ skulle jag ÀndÄ inte köpa den eftersom jag Àr vÀldigt nöjd med min 40D och jag kommer ÀndÄ att kunna ta riktigt bra bilder med den fast den saknar IS. Jag satsar helre pÄ en fullformatare Àn en ny förbÀttrad Aps-C kamera.

#20

Postad 06 januari 2009 - 11:49

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlĂ€gg
  • 0

Forumet Àr ju helt klart vÀldigt Sony dominerat pÄ bÄde gott och ont.
Vad gÀller stabilisering i huset eller inte sÄ har jag alltid min avstÀngd dÄ jag inte behöver den utan anpassar mitt fotande efter situationerna.
SÄ för mig skulle det kvitta om det satt i huset eller i objektivet.

Jag ser inget nödvÀndigtvis gott i det dock ;) En bra balans Àr alltid bÀst imo.
Är det bara jag som saknar FEA t.ex? Pushandet för Olympus fördelar verkar dött rejĂ€lt sedan han var hĂ€r senast. Den som skriker högst fĂ„r mest uppmĂ€rksamhet gĂ€ller ju Ă€ven hĂ€r pĂ„ forumet. Just Sonymaffian har vĂ€xt sig stark och hörs mest pĂ„ forumet vilket ju ingen missat. Bland nybörjarna verkar det vara ett standardval hĂ€r.

Ang. stabilisering sÄ tycker jag fortf att husets fördelar med att alltid fÄ det Àr trevligt men inser att det kan vara trevligt att ha en stabil sökarbild pÄ tele. Kanske Àr det ocksÄ lite mer effektivt men bÄda systemen ger sÄna praktiska fördelar för fotograferandet sÄ om det Àr en fördel pÄ nÄt halvt steg spelar det mindre roll imo.

#21

Postad 06 januari 2009 - 12:03

mayro
  • mayro
  • MĂ€stare

  • 3 556 inlĂ€gg
  • 0
Som sagt. Alla parametrar du anför som viktiga finns med...

Startseriekamrorna ifrÄn Canon samt Nikon Àr helt enkelt för dÄligt rustade för möta andra mÀrkens startseriekamror med optikutbud och funktioner samt anvÀndarvÀnlighet med direktstyrning osv..



Problemet Àr fortfarande inte Sony pentax med flera.. Eller att jag eller andra anför Pentax sony Oly 520 tex...Utan problemet ligger i era egna mÀrken Canon samt Nikon.. Det Àr dax ni börjar inse detta nu i stÀllet för klaga pÄ andra för ni inga argument har lÀngre... Ta problematiken dÀr den kommer ifrÄn. Det Àr era tillverkare ni mÄste gÄ pÄ numera.. Det gÄr inte sitta med dom gamla harangerna lÀngre..

Eller byt mÀrke till mÀrken som Àr mer kundanpassade och som försöker.. DÄ stÀrker det dom och möjligen skÀrper Canikonernas tillverkare till sig.. SÄ ni sedan kan gÄ tillbaks.. Utöva kundmakten i stÀllet för klaga pÄ andra anvÀndare ..Detta kommer ni lÀngre med Àn att pÄ sÀtt o vis avkrÀva en form av censur om info ifrÄn en del mÀrken..

#22

Postad 06 januari 2009 - 12:15

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

  • 1 475 inlĂ€gg
  • 0
Ha ha, alltid lika roliga diskussioner. Jag hade en Samsung GX10 som ju har stabilisering i huset, bytte till en Nikon D90 som saknar det. Men saknar jag det? Inte alls, D90 Àr bÀttre Àn GX10:an pÄ allt, sÄ som det borde vara. Men jag hade aldrig bytt frÄn Pentax-fattningen om jag trodde att Pentax skulle gÄ in och satsa pÄ FF, Sony har dock aldrig varit intressant.

Dock sÄ mÄste jag sÀga att Ekke's bilder frÄn hans STF-objektiv Àr riktigt grymma, sÄ ett sÄnt skulle jag gÀrna ha till Nikon! ;)

#23

Postad 06 januari 2009 - 12:53

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlĂ€gg
  • 0
Tja, det Àr delvisa ocksÄ sÄ att mÄnga pÄ andra "gamla vanliga" fotoforum Àr hjÀrntvÀttade med att det Àr bara C&N man ska ha .... ;)
HÀr Àr folk som Àr nya inte har investerat i system och gör dÄ ett val fritt frÄn förutfattade meningar.

kommentar till gx10 vs D90, jag har A700 som Àr en grymkamera och har IS i huset , varför vÀlja det ena framför det andra nÀr man kan ha bÄde och ;)

Redigerat av ekke, 06 januari 2009 - 12:54.


#24

Postad 06 januari 2009 - 13:06

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

  • 1 475 inlĂ€gg
  • 0

kommentar till gx10 vs D90, jag har A700 som Àr en grymkamera och har IS i huset , varför vÀlja det ena framför det andra nÀr man kan ha bÄde och ;)


Som sagt, Sony var aldrig intressant, och det kÀnns i dagslÀget helt rÀtt för mig, OM jag köper fullformat sÄ Àr D700, för mig, ett bÀttre val Àn A900.

#25

Postad 06 januari 2009 - 13:08

Unregistered0b884712
  • Unregistered0b884712
  • Veteran

  • 1 690 inlĂ€gg
  • 0
De gjorde ett test mellan Nikon D700 (bruskungen) och Pentax K20D. Samma brÀnnvid pÄ objektivet (nÀstan).

Pentax producerade bÀttre bilder i mörka miljöer dÀrför att de inte behövde dra up iso till 6400 utan kunde stanna pÄ 800-1600 tack vare bildstabiliseringen.

Med bildstabilisering försvinner behovet av överdrivna höga iso vÀrden. PÄ ALLA dina objektiv.

Och ja, Nikon och Canon mÄste ta sig i kragen och producera bÀttre instegs kameror istÀllet för att lura pÄ konsumenter sÀmre produkter vilket leder till tidigare uppdateringar Àr vad som behövs. Pentax nya K-M kamera sÀgs komma i vÀdertÀtad version (PMA). Hur lÄngt up i Canikon serierna mÄste du gÄ för att fÄ vÀdertÀtning?

#26

Postad 06 januari 2009 - 13:15

halmstaden
  • halmstaden
  • LĂ€rjunge

  • 327 inlĂ€gg
  • 0

De gjorde ett test mellan Nikon D700 (bruskungen) och Pentax K20D. Samma brÀnnvid pÄ objektivet (nÀstan).

Pentax producerade bÀttre bilder i mörka miljöer dÀrför att de inte behövde dra up iso till 6400 utan kunde stanna pÄ 800-1600 tack vare bildstabiliseringen.

Med bildstabilisering försvinner behovet av överdrivna höga iso vÀrden. PÄ ALLA dina objektiv.

Och ja, Nikon och Canon mÄste ta sig i kragen och producera bÀttre instegs kameror istÀllet för att lura pÄ konsumenter sÀmre produkter vilket leder till tidigare uppdateringar Àr vad som behövs. Pentax nya K-M kamera sÀgs komma i vÀdertÀtad version (PMA). Hur lÄngt up i Canikon serierna mÄste du gÄ för att fÄ vÀdertÀtning?

Kom ihÄg att fotar du mÀnniskor Àr bildstabilisering ( i princip) vÀrdelöst, dÄ mÄste du vrida upp ISO, och dÄ fÄr du mycket bÀttre bilder med D700.
Vad var det för objektiv till D700 resp K20D ? Du kanske rentav har en lÀnk till testet?


/M

#27

Postad 06 januari 2009 - 13:16

Kocke
  • Kocke
  • AnvĂ€ndare

  • 124 inlĂ€gg
  • 0
Hm. min budget ligger pÄ 4000kr och jag vÀljer mellan Nikon D60 + 18-55/3,5-5,6 VR och Canon EOS 1000D + 18-55/3,5-5,6 IS. Nybörjare. Ska inte fota nÄgot speciellt, blir nog mest portrÀtt. Vilken bör jag vÀlja eller jag ska titta pÄ Sony / Pentax istÀllet ?

#28

Postad 06 januari 2009 - 13:20

paccc
  • paccc
  • AnvĂ€ndare

  • 196 inlĂ€gg
  • 0
Intressant inledning med iakttagelsen att bildstabilisering i huset gör att autofokus inte fÄr nytta av den.
Samtidigt borde de flesta som tittar pÄ en 2.8-zoom frÄn canikon jÀmföra motsvarande Sigma/tamronglugg i
kombination med ett hus med inbyggd stabilisering för samma pris.

TyvÀrr hade jag inte den möjligheten nÀr jag köpte kameran och inte heller nÀr jag köpte min 70-200 L 4 IS Àven om
pengarna rÀckt till Tamron + Sony.

Det lustiga Àr vÀl att jag Àr nöjd ÀndÄ. (jo kanske inte med canon's snikmodell till kamera men nÀstan)

#29

Postad 06 januari 2009 - 13:32

Drey123
  • Drey123
  • Veteran

  • 1 960 inlĂ€gg
  • 0
Detta Àr en löjlig trÄd tycker jag pÄ alla sÀtt och vis.
Börja fota istÀllet för att snöa in pÄ teknisk mumbojumbo som varken gör till eller ifrÄn nÀr man vÀl fotar.
Spelar ju fan ingen roll vilken kamera man har idag Pentax, Sony , Minolta, Panasonic, Leica, Nikon, Canon mm alla har samma kvalitet mer eller mindre. Det spelar ingen roll ifall du har FF eller smÄbilds eller mellanformat, en D60 genererar i princip lika bra bilder som en D3 pÄ den nivÄn som folk fotar hÀr, mig inkluderat.

Jag Àr sjukt trött pÄ detta ******** gnabb om vems kamera som Àr bÀst.
BÖRJA FOTA ISTÄLLET OCH KOMMENTERA BILDERNA I BILDTRÅDEN LIKA FRISKT SOM NI KOMMENTERAR VARANDRAS KAMEROR!

#30

Postad 06 januari 2009 - 13:50

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

  • 1 345 inlĂ€gg
  • 0

Vad var det för objektiv till D700 resp K20D ? Du kanske rentav har en lÀnk till testet?

Tror det handlar om detta lilla test hos the online photographer. http://theonlinephot...iso-vs-ima.html

#31

Postad 06 januari 2009 - 14:10

fastson
  • fastson
  • LĂ€rjunge

  • 470 inlĂ€gg
  • 0
Tycker bara det Àr skönt att slippa behöva bry sig. Med A700 har jag bÄde bildstabilisering och höga ISO-tal att tillgÄ nÀr det tryter. Each to his own. ;)

Redigerat av fastson, 06 januari 2009 - 14:10.


#32

Postad 06 januari 2009 - 14:19

mayro
  • mayro
  • MĂ€stare

  • 3 556 inlĂ€gg
  • 0
Jag kan bara inte förstÄ varför Canikonerna klagar för. AssÄ det Àr för mig totalt oförstÄerligt.. Denna klagan skall ni sÀnda till era företrÀdare för era mÀrken.. Det Àr tillverkarna som har för lÄg nivÄ i startserierna. och det Àr dessa kameratyper som oftast hÀr avhandlas...

Àven pÄ fotosidan klagar Canikonerna.. Men samma sak dÀr trotts dÀr sitter rena proffs samt testare tidningsredaktörer mm.. Argumenten för Canon samt Nikon saknas i startsegmenten.. Spelar ingen roll om man ens Àr testare eller tidningsredaktör i kamrabranchen Inte ens dessa vÀl pÄlÀsta gubbs klarar en dialog om kameraval numera med en nybörjare....

SÄ för sjutton gubbar. Kontakta era respektive mÀrken och klaga.. AnvÀnd kundmakten via byta mÀrken.. Ta kontakt med testansvariga pÄ blaskorna och markera att dom mÄste börja göra tester som inte slÄs i bitar av rena amatörer pÄ forumsiter sedan för dom Àr rent larvigt vinklade till kameror som inte Àr vÀrda dom fina betygen... DVS att det slutas hissas kameror som inte Àr vÀrda sÄ höga graderingar .. Utan biasen försvinner...och dom fÄr en betygsÀttning sÄsom alla andra och i samma skala.. DÄ skall ni se att Canon samt Nikon blixtsnabbt ser till att varenda optik finns med stabilisering.. Samt alla kameror fÄr lite direktval som gör dom vÀxtkraftiga .. och af givet blir standard.. Gör detta under Är 2009.. Klaga pÄ rÀtt stÀllen..

men klaga inte pÄ anvÀndarna av andra mÀrken som bara anför argument som vem som helst via sök kan se stÀmmer.. Försök inte via larvet att stabilisering inte behövs.. Eller att det Àr kul med manuellt fokus hÄlla uppe kameror sÄ folk köper dom trotts stora handikapp ... . Utan gÄ pÄ era tillverkare mm sÄ dom rÀttar till omgÄende bristerna.. Försvara inte bristerna..

DÀr gör ni er sjÀlva en otjÀnst...Samt detta har ni gjort sÄ lÀnge sÄ nu Àr era tillverkare ifrÄnÄkta till slut med rÄge dessutom..Ja sÄ till den grad sÄ pÄ forum idag sÄ grÄts det över att ni inte hörs o syns mera bakom Sony /Pentax ..

jag kan bara tycka detta Àr rÀtt Ät era tillverkare.. Samt kanske Àven lite Àven rÀtt Ät er som förr suttit dÀr med rent hÄnfull stil..

Men till skillnad frÄn Canikoner sÄ slÄr jag aldrig en liggande. utan ger tips o rÄd i stÀllet.. AnvÀnd er kundmakt.. Bli konsumenter i stÀllet för Canon & Nikon fans.. Byt mÀrken helt enkelt ... lÀgg ner argumenten som haft förr nu dÄ ni ser Àr redan döda och inte hÄller lÀngre.... Det Àr ju dÀrför det klagas hÀr nu.. Eller hur..

SÄ anvÀnd konsumentmakten.. Men klaga inte pÄ andra anvÀndare..

Hur skulle det se ut om tvÄ rallystall som vunnit lÀnge samt haft banorna till o med byggda för deras typ av bilar helt plötsligt blir frÄnÄkta pÄ sina egna banor.... och om dessa stalls fans samt rallyskribenter mm började hacka pÄ dom nu vinnande stallen att dom minsan inte fÄr köra sÄ fort och inte stÄ och jubla glatt för deras stall dom valt börjat vinna ..

TÀnk nu lite innan mer grÄtvals kommer... Klaga pÄ rÀtt stÀlle Àr mitt budskap. och jag Àr lÄngt ifrÄn en fanatiker.. Men jag Àr klarsynt och valde redan 2007 bort Canon samt Nikon pga samma sak som jag gör det idag..Samt av samma skÀl jag gjorde sÄ dÄ jag en gÄng köpte min Minolta Af 7000 1986...

Och idag Àr det som fÀllt avgörandet Är 2007 Ànnu större nackdel för Canikon... och nada gör dessa tvÄ mÀrken. Dom litar pÄ ""fansen skall kasta ut spikar för dom andra teamen med snabbare bilar (kameror) sÄ dom fÄr sÀlja lÄgre nivÄ av produkter ÀndÄ."".. Jag kan inte tycka annat Àn dom borde sattsat mer pÄ grundkunderna i stÀllet för tramsa om dessa proffsfotografers samt proffstyckares gunst sÄ förbannat..och gjort som andra mÀrken Sattsat pÄ grundkundernas vÀl o ve... Sedan proffsens..

Ta nu och skriv ilskan av er till era leverantöer.. Se till att dessa lyssnar och tar tag i ert problem sÄ ni fÄr argumenten ni idag saknar...SÄ fÄr ni nog tids nog tillbaks nÄgot att anföra som argument för en nybörjare skall starta med Canikon och inte andra mÀrken.. För att Brutus med flera har proffskameror gör inte instegarna till bra i alla fall..SÄ enkelt Àr det..

Redigerat av mayro, 06 januari 2009 - 14:26.


#33

Postad 06 januari 2009 - 14:49

Unregistered0b884712
  • Unregistered0b884712
  • Veteran

  • 1 690 inlĂ€gg
  • 0

Tror det handlar om detta lilla test hos the online photographer. http://theonlinephot...iso-vs-ima.html


Thats the one! Nu slapp jag rota fram det ;)

#34

Postad 06 januari 2009 - 15:01

mayro
  • mayro
  • MĂ€stare

  • 3 556 inlĂ€gg
  • 0

Hm. min budget ligger pÄ 4000kr och jag vÀljer mellan Nikon D60 + 18-55/3,5-5,6 VR och Canon EOS 1000D + 18-55/3,5-5,6 IS. Nybörjare. Ska inte fota nÄgot speciellt, blir nog mest portrÀtt. Vilken bör jag vÀlja eller jag ska titta pÄ Sony / Pentax istÀllet ?



Du kan ju lÀsa denna topicen sÄ tror jag rÀtt tydligt inser "hur landet ser ut idag" ..behövs nog egentligen inte ens sÀgas nÄgot mer.

Redigerat av mayro, 06 januari 2009 - 15:02.


#35

Postad 06 januari 2009 - 15:07

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlĂ€gg
  • 0

Jag Àr sjukt trött pÄ detta ******** gnabb om vems kamera som Àr bÀst.
BÖRJA FOTA ISTÄLLET OCH KOMMENTERA BILDERNA I BILDTRÅDEN LIKA FRISKT SOM NI KOMMENTERAR VARANDRAS KAMEROR!

HÄller med, jag Àr nöjd med de allra flesta av mina bilder trots avsaknaden av stabilisering. ;)

Kika in i trÄden dagens fotografi istÀllet och fightas med resultaten, dvs bilderna istÀllet för tekniska termer :)

#36

Postad 06 januari 2009 - 15:36

Velodynamic
  • Velodynamic
  • MĂ€stare

  • 3 695 inlĂ€gg
  • 0
Jag anvÀnder bildstabilisering nÀr dÀr finns bildstabilisering och stativ nÀr dÀr saknas bildstabilisering
och tycker inte det Àr vare sig krÄnglare eller mÀrkvÀrdigare Àn sÄ.
Är f.ö. ocksĂ„ rĂ€tt trött pĂ„ all mĂ€rkespredikan hit och dit över hela internet.

#37

Postad 06 januari 2009 - 15:56

Unregistered31768
  • Unregistered31768
  • LĂ€rjunge

  • 326 inlĂ€gg
  • 0
Man kan ju faktiskt sjÀlv, vÀlja att inte delta i mÀrkesfighterna om man inte bryr sig.
Men det hÀr Àr vÀl ÀndÄ ett prylforum i första hand? Precis som pÄ sweclockers sÄ finns det massor av folk som vill diskutera, vill jÀmnföra o.s.v.
Skulle aldrig köpa en TV/Dator/Kamera eller anything utan att grundligt ta reda pÄ skillnaderna mÀrkena imellan och prestanda.

#38

Postad 06 januari 2009 - 16:08

Steffe666
  • Steffe666
  • AnvĂ€ndare

  • 215 inlĂ€gg
  • 0
Mayro....
Du kanske ska lÀsa igenom hela denna trÄd igen för jag tror att du har missuppfattat alltihopa.
Du tror att vi som har Canon eller Nikon Àr missnöjda med vÄra kameror. Det tror inte jag att nÄn Àr det.
Jag ser nÀmligen inte nÄn som har klagat pÄ Canon eller Nikon bara för att dom saknar bildstabilisering i huset.
Och jag tror inte att nÄn hÀr Àr villig att byta mÀrke bara för att revoltera mot de stora mÀrkena. Och sen byta tillbaka nÀr dom har förbÀttrat deras modeller med alla bra sortens finesser.
Hur dyrt skulle det bli???

Min kompis sÄlde sin Nikon D40X och alla hans objektiv för nÄn vecka sedan (fick hyffsat bra pris för alltihopa).
Han valde sen att köpa, hör och hÀpna. jo en Nikon till, fast denna gÄng en D90, fast att han kunde börja om frÄn början och köpa Sony/Pentax eller Olympus med inbyggda bildstabilisatorer.
Han hakade inte fast pÄ den finessen utan han ville ha en kamera som just han skulle trivas med och dÀrför valde han en Nikon igen.
Och det Àr samma för mig. Jag skulle köpa igen en Canon om jag fick börja om. För jag trivs med den.

SÄ jag tror inte nÄn hÀr Àr missnöjd med deras kamera, oavsett mÀrke

I Kamera & Bild tidningen vann Canon 450 (7,8p) över alla andra instegskameror och Canon 1000D (7,6p) kom pÄ delad andraplats med Pentax K200D (7,6p) medans Olympus 520 (7,2p) och Sony A300/A350 (7,2p) fick sÀmst betyg. BÄde Canon 1000D, 450D och Nikon D60 levererar tydligen finare bilder Àn nÄn annan instegskamera. SÄ hur kan du Mayro sÀga att Canon och Nikon Àr dÄliga pÄ att göra instegskameror?
Det tror inte jag att dom gör

#39

Postad 06 januari 2009 - 16:17

Unregistered0b884712
  • Unregistered0b884712
  • Veteran

  • 1 690 inlĂ€gg
  • 0

I Kamera & Bild tidningen vann Canon 450 (7,8p) över alla andra instegskameror och Canon 1000D (7,6p) kom pÄ delad andraplats med Pentax K200D (7,6p) medans Olympus 520 (7,2p) och Sony A300/A350 (7,2p) fick sÀmst betyg. BÄde Canon 1000D, 450D och Nikon D60 levererar tydligen finare bilder Àn nÄn annan instegskamera. SÄ hur kan du Mayro sÀga att Canon och Nikon Àr dÄliga pÄ att göra instegskameror?
Det tror inte jag att dom gör


Jag skulle ta tester i alla kamera tidningar med en stor nypa salt. För tydligen enligt vissa tidningar sÄ saknar min kamera funktioner som den har (vilket gav den lÀgre betyg), tydligen sÄ passade inte objektiv ("endast objektiv av typen DA och DA*") vilket gav den lite sÀmre betyg, och slutresultatet blev att den hamnade presis under canikon kamerorna.

SĂ„ tester, bry dig ej om dessa.

#40

Postad 06 januari 2009 - 16:21

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlĂ€gg
  • 0

Jag skulle ta tester i alla kamera tidningar med en stor nypa salt. För tydligen enligt vissa tidningar sÄ saknar min kamera funktioner som den har (vilket gav den lÀgre betyg), tydligen sÄ passade inte objektiv ("endast objektiv av typen DA och DA*") vilket gav den lite sÀmre betyg, och slutresultatet blev att den hamnade presis under canikon kamerorna.

SĂ„ tester, bry dig ej om dessa.

Är det iso-knappen de inte hittade? Klassiker i mĂ„nga K20D-recensioner. ;)

#41

Postad 06 januari 2009 - 16:32

Kocke
  • Kocke
  • AnvĂ€ndare

  • 124 inlĂ€gg
  • 0

Du kan ju lÀsa denna topicen sÄ tror jag rÀtt tydligt inser "hur landet ser ut idag" ..behövs nog egentligen inte ens sÀgas nÄgot mer.


Är osĂ€ker pĂ„ vad du menar med det, men det kĂ€nns som om jag ska ta stĂ€llning till vad som skrivits i denna trĂ„d sĂ„ Ă€r det inte direkt sĂ„ konkret vilken kamera eller mĂ€rke som Ă€r bĂ€st. Köp den som tilltalar mig mest. Och frĂ„n min stĂ„ndpunkt sĂ„ Ă€r det dĂ„ vilken kamera som ser goast ut samt pris.

men tack för ditt inlÀgg antar jag.

#42

Postad 06 januari 2009 - 16:37

mayro
  • mayro
  • MĂ€stare

  • 3 556 inlĂ€gg
  • 0
steffe666

testare Àr historisk bias anser jag. SÄ vart tror du snedvridningen börjar.?. Sedan sÄ vart det knÀpp jÀkla tyst sedan dÄ mÀtningar kom som pÄvisar att testare svamlar en del saker som sedemera inte stöds ett smack i mÀtningarna .. Idag Àr du bland dom fÄ som ens tar upp testares resultat som en slags mall. Deras förtroende finns nog endsat hos dom som har dom mÀrken som hissas.. men troligen finns det en hel del Àven i dom leden som idag har tankar om hur seriösa dessa testare varit egentligen bakÄt i tid...

Den mÀniska som tror en fiktiv Sony D40 eller Pentax D40 skulle överlevt en test som NikonD40 gjorde tror jag bör tÀnka tvÄ varv till..Aldrig aldrig aldrig dom skulle överlevt.. Speciellt inte med optikutbud osv runt om.. Jisses..

men inte för dom tar dÄliga bilder. Det gör ingen kamera..men det handlar om mer Àn bara fÄ en bild..

och sedan. Om nu det Ă€r sĂ„ överlĂ€gsna kameror.. varför sitter du och andra och klagar nu dĂ„? DĂ„ Ă€r det ju inga problem för er... Ös pĂ„ bara..... berĂ€tta det storslagna i era mĂ€rkens instegmodeller i tips o rĂ„d topics bara allt va du kan

sÄ skall jag samt andra sÀga vÄrt om vÄra mÀrkens fördelar o nackdelar..Eller kompromisser.... Exakt som skett.. men det Àr ju detta du klagar om nu för fullt ihop med andra dÀrför att trotts testare sÄ inser folk att annat Àr bÀttre oftare och oftare......




Jag Àr lite undrande vad det Àr egentligen Canikonerna vill tex Sony/pentax tipsarna skall Àndra pÄ i tips och rÄd topics ifrÄga om startserierna om vÄra modeller ...??

Det vore intresant att veta ..Jag Àr idel öra..

Redigerat av mayro, 06 januari 2009 - 16:46.


#43

Postad 06 januari 2009 - 16:42

mayro
  • mayro
  • MĂ€stare

  • 3 556 inlĂ€gg
  • 0

Är osĂ€ker pĂ„ vad du menar med det, men det kĂ€nns som om jag ska ta stĂ€llning till vad som skrivits i denna trĂ„d sĂ„ Ă€r det inte direkt sĂ„ konkret vilken kamera eller mĂ€rke som Ă€r bĂ€st. Köp den som tilltalar mig mest. Och frĂ„n min stĂ„ndpunkt sĂ„ Ă€r det dĂ„ vilken kamera som ser goast ut samt pris.

men tack för ditt inlÀgg antar jag.



tips Àr stt du söker lite bara bland topics sÄ finns spaltmetrar om kameratips ..
mvh
Tobbe.

#44

Postad 06 januari 2009 - 16:43

Unregistered0b884712
  • Unregistered0b884712
  • Veteran

  • 1 690 inlĂ€gg
  • 0

Är det iso-knappen de inte hittade? Klassiker i mĂ„nga K20D-recensioner. :)


Den och mÄnga andra, om jag vore flickvÀn/fru till en kamera recencent sÄ skulle jag vara ledsen, skulle aldrig hitta de rÀtta "knapparna" att trycka pÄ ;)

#45

Postad 06 januari 2009 - 16:47

DigiMannen
  • DigiMannen
  • LĂ€rjunge

  • 392 inlĂ€gg
  • 0

Man kan ju faktiskt sjÀlv, vÀlja att inte delta i mÀrkesfighterna om man inte bryr sig.
Men det hÀr Àr vÀl ÀndÄ ett prylforum i första hand? Precis som pÄ sweclockers sÄ finns det massor av folk som vill diskutera, vill jÀmnföra o.s.v.
Skulle aldrig köpa en TV/Dator/Kamera eller anything utan att grundligt ta reda pÄ skillnaderna mÀrkena imellan och prestanda.


Du slog huvudet pÄ spiken dÀr....
Jag försöker alltid att skriva sakligt och att argumentera för mina Äsikter pÄ ett genomtÀnkt sÀtt.
Jag mÀrker att vÀldigt fÄ opponerar sig mot det jag skrivit utom nÀr man formulerat sig galet eller missat fakta.
Varför vill ingen ta debatt mot mina inlÀgg i den hÀr trÄden?

PS
SONY RULES, Canon & Nikon=hÀvertprylar ;-)

Redigerat av DigiMannen, 06 januari 2009 - 16:48.


#46

Postad 06 januari 2009 - 16:49

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlĂ€gg
  • 0

Den och mÄnga andra, om jag vore flickvÀn/fru till en kamera recencent sÄ skulle jag vara ledsen, skulle aldrig hitta de rÀtta "knapparna" att trycka pÄ ;)

Du skulle kanske uppmana honom att lÀsa manualen! :)

#47

Postad 06 januari 2009 - 16:51

mayro
  • mayro
  • MĂ€stare

  • 3 556 inlĂ€gg
  • 0

Du skulle kanske uppmana honom att lÀsa manualen! :)

;)

#48

Postad 06 januari 2009 - 16:58

Unregistered31768
  • Unregistered31768
  • LĂ€rjunge

  • 326 inlĂ€gg
  • 0

Du slog huvudet pÄ spiken dÀr....
Jag försöker alltid att skriva sakligt och att argumentera för mina Äsikter pÄ ett genomtÀnkt sÀtt.
Jag mÀrker att vÀldigt fÄ opponerar sig mot det jag skrivit utom nÀr man formulerat sig galet eller missat fakta.
Varför vill ingen ta debatt mot mina inlÀgg i den hÀr trÄden?

PS
SONY RULES, Canon & Nikon=hÀvertprylar ;-)



SÄ som jag fattat det av ditt argument sÄ kan man alltsÄ inte fÄ Kamerahus + bildstabilisering + normalzoom (2.8) + telezoom (2.8) utan att betala svinmycket om man vÀljer t.ex. Canon?

SÄ lÄt sÀga att jag köper en 1000D och sedan vill uppgradera mitt kitobjektiv till ett normalzoom med F2.8 och med bildstabilisering, vad skulle det gÄ pÄ?

#49

Postad 06 januari 2009 - 17:04

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

  • 1 345 inlĂ€gg
  • 0

Är det iso-knappen de inte hittade? Klassiker i mĂ„nga K20D-recensioner. ;)

K&B's recensent kom med en Ànnu bÀttre ursÀkt. :)

Förutom en knapp för blixtexponeringskompensation saknar jag Àven knappar för vitbalans och ISO-instÀllning. Det gÄr att stÀlla in ISO med OK-knappen intryckt, men det krÀver att man vet om det. Men det Àr synd att Pentax inte insett att K20D borde fÄtt en egen ISO-knapp.



#50

Postad 06 januari 2009 - 17:21

mayro
  • mayro
  • MĂ€stare

  • 3 556 inlĂ€gg
  • 0
Men en styrka Àr att en förklaring kom i alla fall ;)



0 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 0 gÀster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.