Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Byta till mindre högtalare och förstärkare, råd och tips

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 29 april 2018 - 12:59

slayerwen
  • slayerwen
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0

Jag tänkte byta till mindre högtalare och förstärkare på grund ut av platsbrist. Får jag sämre ljud eller blir det bättre? För jag rädd att få sämre ljud det vill jag inte ha. Kan köpa till en subwoofer i värsta fall.

 

Idag har jag:

 

Förstärkare: Harman Kardon HK 980

Högtalare: Vifa Blue Spark VBS2F 

 

Funderar på att köpa:

 

Förstärkare: Yamaha WXA-50

Högtalare: Monitor Audio Bronze 2



#2

Postad 29 april 2018 - 14:41

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Antar att platsbristen också innebär att ditt rum är litet till mellanstort.

I ett mindre rum kan t.o.m. en kompakt anläggning vara att föredra både estetiskt och ljudmässigt.
Vilka fabrikat och modeller man skall välja är ju något som styrs av individuell smak och budget.

 

Finns riktigt bra kompakta stereo idag, men i någon mening så får man vad man betalar för så vilken budget har du?

Funktionella krav är nog bra att ange om du är ute efter förslag på alternativ?



#3

Postad 29 april 2018 - 16:20

slayerwen
  • slayerwen
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0

Antar att platsbristen också innebär att ditt rum är litet till mellanstort.

I ett mindre rum kan t.o.m. en kompakt anläggning vara att föredra både estetiskt och ljudmässigt.
Vilka fabrikat och modeller man skall välja är ju något som styrs av individuell smak och budget.

 

Finns riktigt bra kompakta stereo idag, men i någon mening så får man vad man betalar för så vilken budget har du?

Funktionella krav är nog bra att ange om du är ute efter förslag på alternativ?

 

Min budget är typ Yamaha WXA-50 och Monitor Audio Bronze 2. Är dem bättre än HK 980 och blue spark?



#4

Postad 29 april 2018 - 19:16

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Sannolikt inte odiskutabelt bättre, annorlunda absolut.
Helt olika storlek och ansenlig åldersskillnad mellan dessa kombinationer, dessutom andra fabrikat vilket brukar innebära annat ljudideal.

 

Eftersom det är två helt olika anläggningar med olika brister och förtjänster så kunde frågan lika gärna vara vilken frukt är godast, äpple eller banan?

 

Du behöver göra den jämförelsen själv då ingen annan kan avgöra vad du föredrar. Har du inte möjlighet att testa så får du läsa test och sedan bestämma om du skall chansa eller inte. Har du kommit till den insikten att du inte har plats för din befintliga lösning så är ju inte det ett alternativ ändå. Du kan då säkert vara nöjd med vad du får om du köper Yamaha och Monitor Audio de är ju inte direkt en galen chansning. Skulle du sakna botten så får du väl som du själv nämnde köpa till en sub.


Redigerat av Blåtand, 29 april 2018 - 19:17.


#5

Postad 29 april 2018 - 21:04

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0
Monitor audio är det basport fram du vill ha?

Sedan finns denna förstärkar:
https://www.hifiexpe...ream-wamp-200sb

Bordyta som ett a4 papper. Något billigar än yamahan. Men även något mindre fineser, saknar trigger och sub ut.

#6

Postad 30 april 2018 - 07:09

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
Slayerwen,

Apropå små bra högtalare. Elac 310 är en smått fantastisk liten högtalare. Dessa mjölkpaket är riktigt bra i jämförelse med allt annat jag lyssnat på i samma storlek/prisnivå. Ett tips bara.

#7

Postad 30 april 2018 - 11:29

slayerwen
  • slayerwen
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0

Monitor audio är det basport fram du vill ha?

Sedan finns denna förstärkar:
https://www.hifiexpe...ream-wamp-200sb

Bordyta som ett a4 papper. Något billigar än yamahan. Men även något mindre fineser, saknar trigger och sub ut.

Ja, jag vill att dem ska kunna flytta lite luft. Vet du om dem kan det?



#8

Postad 30 april 2018 - 12:02

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0
Med basport fram undrar jag, ska de stå nära bak vägg så basport bak blir problem.

#9

Postad 30 april 2018 - 14:25

slayerwen
  • slayerwen
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0

dem ska stå en bit i från vägen



#10

Postad 06 maj 2018 - 09:57

slayerwen
  • slayerwen
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
Vad tror ni om att välja studio högtalare i stället? Har dem lika bra ljud som Monitor Audio Bronze 2?

#11

Postad 06 maj 2018 - 12:09

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Vad tror ni om att välja studio högtalare i stället? Har dem lika bra ljud som Monitor Audio Bronze 2?


Studiohögtalare är ofta byggda för att lyssnas på inom en meter. Det kan dock fungera alldeles utmärkt. Fostex har ett par fina små modeller som inte kostar skjortan.

#12

Postad 06 maj 2018 - 14:37

slayerwen
  • slayerwen
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0

Studiohögtalare är ofta byggda för att lyssnas på inom en meter. Det kan dock fungera alldeles utmärkt. Fostex har ett par fina små modeller som inte kostar skjortan.

Jag har kollat på Dynaudio LYD7 dom verkar bra. Men dem har ingen blå tand.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.