Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Är hårddisik något anvancerat att sätta till sjäv

32 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 29 december 2004 - 16:09

MR_Jimmy
  • MR_Jimmy
  • Forumräv

  • 682 inlägg
  • 0
Hur svårt ä det att sätta dit hårddisk själv? Kan man sätta dit vilken som helst isåfall? typ nått billigt från onoff?

Om butiken förbereder för isättning av hårddisk alltså?


Läs längst ner på sidan


PSXCARE

#2

Postad 29 december 2004 - 16:37

Berggren
  • Berggren
  • I Am The God Of Hellfire

  • 3 967 inlägg
  • 0
Klarar du av att formatera och byta hårddisk i en dator så klarar du av att göra det i din xbox också.
Man får bara ha tillgång till en bootskiva som man får köra när den nya hårddisken sitter i så att den får rätt filsystem. Sedan så ftpar man över alla filer som man sparade från den gamla hårddisken och lägger de på samma ställe på den nya hårddisken som de låg på den gamla.
Glasklart va? :D
Kan ge dig någon bättre och mer utfärlig guide om du vill ha det.

Redigerat av Berggren, 29 december 2004 - 16:38.


#3

Postad 29 december 2004 - 17:14

Überhacker
  • Überhacker
  • Lärjunge

  • 378 inlägg
  • 0
Se till så det blir rätt typ av hårddisk också. Det ska vara en IDE/EIDE/ATA, det fungerar inte med SATA eller SCSI.

Den skall också ha en lock-funktion för att vara helt kompatibel, annars kan du t ex inte köra M$ originaldash på den.

#4

Postad 29 december 2004 - 18:33

nox
  • nox
  • Forumräv

  • 949 inlägg
  • 0
Jag rekommenderar inte att du gör det då xbox'ar kommer direkt från ****ts högkvarter (microsoft), och därav: Om det blir något som helst fel, så har den 10 kryptiska felmeddelanden att välja mellan.

Så man har ingen som helst aning om någonting :D Om det är hårddisken som inte vill locka, om det är kabeln som det är glapp i, om dashboard'en är felaktig, om det inte finns någon dashboard eller dylikt.

Visst är det enkelt, men om du är helt ny på xbox'ar och chippning så tror jag nog att du skulle uppskatta att betala en mindre summa för att låta företaget stoppa in en disk åt dig :unsure:
Du kan säkert köpa en disk på annat håll och ta med dig dessutom.
Så som jag vet fungerar seagate's diskar bra med xbox.

Om du ska chippa den, som det verkar som, så behöver du inte heller kunna låsa hårddisken såvida du inte ska spela onlinespel.

MvH /nox

#5

Postad 29 december 2004 - 18:43

nurfen
  • nurfen
  • Veteran

  • 2 031 inlägg
  • 0
Om du gått ut på Live kan du inte byta hårddisk utan att bli avstängd, eeprom matchas mot HDD-ID nuförtiden. Värt att tänka på..

#6

Postad 29 december 2004 - 18:56

lrey
  • lrey
  • Amatör

  • 95 inlägg
  • 0
jo men det finns ju chip med funktioner där man kan t.ex välja att starta med eller utan chip. sp spela online är inga problem så länge chippet inte är aktiverat.

och som nämnt tidigare kan du byta en hdd i datorn kan du även byta en i xboxet. sen är det abara att ladda ner en skiva som heter super disc inte säker på vilken som är den nyaste versionen men 3.7 något sånt.


om som sagt är man intresserad av att spela online kan det ju vara en bra ide att kolla så det chipp man köper har funktionen att starta med lr utan.

Som på min box t.ex där det är kopplat till on/off knappen samt eject knappen.

startar jag boxen med eject knappen går inte chippet igång.

#7

Postad 29 december 2004 - 20:03

Berggren
  • Berggren
  • I Am The God Of Hellfire

  • 3 967 inlägg
  • 0

jo men det finns ju chip med funktioner där man kan t.ex välja att starta med eller utan chip. sp spela online är inga problem så länge chippet inte är aktiverat.

om som sagt är man intresserad av att spela online kan det ju vara en bra ide att kolla så det chipp man köper har funktionen att starta med lr utan.

Som på min box t.ex där det är kopplat till on/off knappen samt eject knappen.

startar jag boxen med eject knappen går inte chippet igång.

Tyvärr så har MS uppgraderat sin "sökmotor" för att kolla hurvida man har bytt HD eller ej. Det fungerar således inte att bara ha ett chip som går att stänga av längre.
Har du gått ut på Xboxlive innan du bytt HD på din xbox så är det idagsläget tyvärr kört att spela på Xboxlive om du inte lyckas få med dig serienumret på den gamla HDn till den nya.
Så tipset är att byta HD INNAN man går ut på Xboxlive första gången, för det är då den kollar HDns serienummer och lagrar det tillsammans med den andra infom om din xbox. Byter du sedan HD så kommer den att jämföra med den gamla informationen den har och då ser den att något är bytt = Banning på Xboxlive.

#8

Postad 30 december 2004 - 00:30

MR_Jimmy
  • MR_Jimmy
  • Forumräv

  • 682 inlägg
  • 0
Perfekt för vi får inte bredband förrän mars/april å då kan jag (eller företag) ju sätta i hårddisk å chip innan jag spelar med "två" hårddiskar.

Men det ska gå att spela live med chip å hårddisk iaf, om man inte byt under tiden, har jag fatta rätt?

#9

Postad 30 december 2004 - 10:09

Berggren
  • Berggren
  • I Am The God Of Hellfire

  • 3 967 inlägg
  • 0
Japp, det ska gå enligt vad jag har hört. Har dock inte testat själv så jag kan inte säga säkert att det går. Men enligt de flesta dedikerade xboxsidor så ska det gå att göra så.

#10

Postad 31 december 2004 - 11:45

Unregisteredbd4cda37
  • Unregisteredbd4cda37
  • Lärjunge

  • 383 inlägg
  • 0

Perfekt för vi får inte bredband förrän mars/april å då kan jag (eller företag) ju sätta i hårddisk å chip innan jag spelar med "två" hårddiskar.

Hur många hårddiskar får plats i en omoddad Xbox?

#11

Postad 31 december 2004 - 13:23

Berggren
  • Berggren
  • I Am The God Of Hellfire

  • 3 967 inlägg
  • 0
Du får bara plats med 1 HD i en xbox.
Ska du ha flera så måste du lösa strömförsörjningen till de andra samt installera en switch som gör att du kan välja HD när du bootar xboxen. Så det är lite mer jobb men allt går att lösa även om jag inte direkt ser nyttan av att ha massor med HD i en xbox.
Då kan man ju lika gärna köpa en xbox till om man vill kunna spela xboxlive. De är ju inte särskilt dyra idag.

#12

Postad 09 januari 2005 - 19:21

Damp
  • Damp
  • Mästare

  • 2 750 inlägg
  • 0
Man kan köpa en sån här om man vill ha fler hårddiskar i sin Xbox :angry:

http://www.swemods.c.../164/index.html

#13

Postad 13 januari 2005 - 21:27

ippo
  • ippo
  • Beroende

  • 1 267 inlägg
  • 0
Går det att byta hårddisk i en OCHIPPAD box? Och på så sätt eliminera den kostnaden utan att bryta garantin på chippet om man skulle göra det efter chippning?

Kan det räcka med att skapa partitioner med samma storlekar eller är det inte så enkelt? ;)

#14

Postad 22 januari 2005 - 10:54

Unregisteredbd4cda37
  • Unregisteredbd4cda37
  • Lärjunge

  • 383 inlägg
  • 0
Vilket filsystem kör man på hårddiskarna på en Xbox? Spelar det någon roll?

#15

Postad 22 januari 2005 - 12:17

Überhacker
  • Überhacker
  • Lärjunge

  • 378 inlägg
  • 0
FATX. Ja, det spelar roll.

#16

Postad 23 januari 2005 - 10:59

Unregisteredbd4cda37
  • Unregisteredbd4cda37
  • Lärjunge

  • 383 inlägg
  • 0

FATX.

Oj, aldrig hört talas om. Kan ju bero på att jag inte haft nån Xbox ännu... Hur leker detta fs med andra fs? Antar att det funkar bra ihop med FAT32 och NTFS, men hur är det tillsammans med ext3 eller reiserFS?

Är FATX det enda valet även på en chippad lådas hårddiskar?

#17

Postad 23 januari 2005 - 11:34

Überhacker
  • Überhacker
  • Lärjunge

  • 378 inlägg
  • 0
Vad menar du med funkar bra ihop? Har du nån aning om vad filsystem gör och hur de fungerar? :unsure:

FATX är det enda valet på alla Xboxar, oavsett chippning eller inte. Annars kan inte Xboxen läsa innehållet på hårddisken.

Om man kör ett annat operativsystem (t ex Linux) på Xboxen så går det säkert att använda ett annat filsystem, men inte om man vill använda Xboxen på vanligt vis.

#18

Postad 23 januari 2005 - 18:05

Unregisteredbd4cda37
  • Unregisteredbd4cda37
  • Lärjunge

  • 383 inlägg
  • 0

Vad menar du med funkar bra ihop? Har du nån aning om vad filsystem gör och hur de fungerar?  :unsure:

Vad jag menar är... kan jag flytta filer mellan Xboxens filsystem och hårddiskar eller partitioner med andra filsystem, exempelvis dom jag nämnde, utan problem? Kan jag exempelvis skriva till Xboxens filsystem från ett Linux-system?

Har inte fått i mig tillräckligt med kaffe idag så jag vet inte om det gjorde det hela klarare men... B)

#19

Postad 23 januari 2005 - 22:29

Unregisteredbd4cda37
  • Unregisteredbd4cda37
  • Lärjunge

  • 383 inlägg
  • 0
ajdå, ingen hit...

Så FTP är det primära sättet att hantera filer mellan Xboxen och övriga datorer på nätverket? Finns det andra sätt att kommunicera med boxen över nätverket?

#20

Postad 24 januari 2005 - 00:27

Unregisteredc6b76c48
  • Unregisteredc6b76c48
  • Lärjunge

  • 393 inlägg
  • 0

Om du menar att du ska sätta xboxhårddisken i en dator och läsa från den så fungerar det inte (finns drivrutiner för windows men det är inget att krångla med)

Sen om du kör linux på xboxen så kan du läsa från FATx partitionerna, men inte skriva (har jag för mig)

Kör du sedan FTP över till xboxen så funkar det alldeles utmärkt :D

Men FATx är inget filsystem man vill ha!
- Stödjer maximalt 2GB stora filer
- Stödjer inte filnamn längre än 42 (eller om det är 43) tecken
- Stödjer inte alla symboler i filnamn man kan ha i FAT32 o NTFS.

Kan man bara ha filer som är maximalt 2 gig stora?
Så att lägga in filmer/spel som är större än 2 gig är alltså omöjligt?

#21

Postad 24 januari 2005 - 00:31

Unregisteredbd4cda37
  • Unregisteredbd4cda37
  • Lärjunge

  • 383 inlägg
  • 0

Kan man bara ha filer som är maximalt 2 gig stora?
Så att lägga in filmer/spel som är större än 2 gig är alltså omöjligt?

Antar att man får streama då istället.

#22

Postad 24 januari 2005 - 00:34

Unregisteredc6b76c48
  • Unregisteredc6b76c48
  • Lärjunge

  • 393 inlägg
  • 0

Kan man bara ha filer som är maximalt 2 gig stora?
Så att lägga in filmer/spel som är större än 2 gig är alltså omöjligt?

Antar att man får streama då istället.

Då ser jag verkligen inte poängen med att ha en jättestor disk till boxen.

#23

Postad 24 januari 2005 - 00:40

Unregisteredbd4cda37
  • Unregisteredbd4cda37
  • Lärjunge

  • 383 inlägg
  • 0

Då ser jag verkligen inte poängen med att ha en jättestor disk till boxen.

Näe, håller med. Då behövs ju helt plötsligt bara en 20-30 gig eller något sådant om man vill lägga in sina musikfiler och kanske lite annan små-media. Lite av en besvikelse detta.

#24

Postad 24 januari 2005 - 00:41

Unregisteredc6b76c48
  • Unregisteredc6b76c48
  • Lärjunge

  • 393 inlägg
  • 0

Om du menar att du ska sätta xboxhårddisken i en dator och läsa från den så fungerar det inte (finns drivrutiner för windows men det är inget att krångla med)

Sen om du kör linux på xboxen så kan du läsa från FATx partitionerna, men inte skriva (har jag för mig)

Kör du sedan FTP över till xboxen så funkar det alldeles utmärkt :D

Men FATx är inget filsystem man vill ha!
- Stödjer maximalt 2GB stora filer
- Stödjer inte filnamn längre än 42 (eller om det är 43) tecken
- Stödjer inte alla symboler i filnamn man kan ha i FAT32 o NTFS.

Kan man bara ha filer som är maximalt 2 gig stora?
Så att lägga in filmer/spel som är större än 2 gig är alltså omöjligt?

Japp, filsystemet klarar inte av att läsa sådana stora filer, så nån extern lagringsdisk är det inte bra till.

Sen om du tänkte på och kolla på en image-fil av nån dvd som du har gjort backup på, klarar xbmc att streama den. :D

är detta med eller utan chipp + dashboard?

#25

Postad 24 januari 2005 - 01:07

Unregisteredc6b76c48
  • Unregisteredc6b76c48
  • Lärjunge

  • 393 inlägg
  • 0

FATx körs alltid på xboxen oavsett om den är chippad eller inte. Man det går varken att köra FTP eller Linux om man inte chippar eller softmoddar xboxen (softmod = man kör filer som får xboxens "säkerhet" att krasha, så man kan köra osignerade program på den)

Hur stora brukar spelen vara då? Vissa lägger ju in sinna spel på xboxen.

#26

Postad 24 januari 2005 - 10:37

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3 989 inlägg
  • 0

Då ser jag verkligen inte poängen med att ha en jättestor disk till boxen.

Näe, håller med. Då behövs ju helt plötsligt bara en 20-30 gig eller något sådant om man vill lägga in sina musikfiler och kanske lite annan små-media. Lite av en besvikelse detta.

Hmm först och främst förstår inte varför detta skulle vara en besvikelse.?? ??

Sen så klarar boxen av filer större än 2GB. Du kan slänga in en 4GB DVD image och titta på i xbmc utan problem om du vill.

Det var ett problem förr i tiden men det är sen länge åtgärdat.

#27

Postad 24 januari 2005 - 11:04

Überhacker
  • Überhacker
  • Lärjunge

  • 378 inlägg
  • 0
De flesta DVD-filmer har datat uppdelat på flera mindre VOB-filer som understiger 2GB. I praktiken är det alltså ytterst sällan, för att inte säga aldrig, som det uppstår behov av att lagra filer större än 2GB på sin Xbox.

#28

Postad 24 januari 2005 - 11:29

Unregisteredbd4cda37
  • Unregisteredbd4cda37
  • Lärjunge

  • 383 inlägg
  • 0

Hmm först och främst förstår inte varför detta skulle vara en besvikelse.?? ??

Sen så klarar boxen av filer större än 2GB. Du kan slänga in en 4GB DVD image och titta på i xbmc utan problem om du vill.

Det var ett problem förr i tiden men det är sen länge åtgärdat.

Jo, besvikelse i den bemärkelsen att filsystemet skulle ha en sådan löjlig begränsning såklart.

Menar du att boxen klarar att ha en 4GB-fil lagrad på filsystemet eller att den klarar att streama så stora filer?

#29

Postad 24 januari 2005 - 11:32

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3 989 inlägg
  • 0
Du kan lagra så stora filer på boxen (gör det själv i detta nu dock max 4GB).

Redigerat av Unregisteredf2a7f9fd, 24 januari 2005 - 11:37.


#30

Postad 24 januari 2005 - 14:38

nurfen
  • nurfen
  • Veteran

  • 2 031 inlägg
  • 0

Om du menar att du ska sätta xboxhårddisken i en dator och läsa från den så fungerar det inte (finns drivrutiner för windows men det är inget att krångla med)

Sen om du kör linux på xboxen så kan du läsa från FATx partitionerna, men inte skriva (har jag för mig)

Kör du sedan FTP över till xboxen så funkar det alldeles utmärkt :D

Men FATx är inget filsystem man vill ha!
- Stödjer maximalt 2GB stora filer
- Stödjer inte filnamn längre än 42 (eller om det är 43) tecken
- Stödjer inte alla symboler i filnamn man kan ha i FAT32 o NTFS.

Kan man bara ha filer som är maximalt 2 gig stora?
Så att lägga in filmer/spel som är större än 2 gig är alltså omöjligt?

Spel har aldrig filer som är över 2 GB stora, de har oftast väldigt många småfiler.. Man får lägga över spelen med QWiX, alternativt packa upp dem med QWiX på datorn och föra över alla filer via FTP. Stora filmer däremot fungerar ej om de inte streamas.

#31

Postad 24 januari 2005 - 15:08

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3 989 inlägg
  • 0
Filmerna får max vara 4GB om man ska spela dem lokalt. De flesta streamar dock alltid filmerna som sagt så det spelar mindre roll.

#32

Postad 25 januari 2005 - 04:17

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

  • 3 283 inlägg
  • 0
Ber om ursäkt över att denna tråden blivit lite rörig nu. Medlemmen blittan har bestämt sig för att dra sig vidare, och har har sedan rensat alla sina inlägg. Jag tog bara bort dom helt så dom inte ligger och stör.

#33

Postad 25 januari 2005 - 16:35

ippo
  • ippo
  • Beroende

  • 1 267 inlägg
  • 0
Jag har kopierat hela C: på Xboxen om nått skulle hända när jag instellerar m den med en "autoinsteller deluxe 1.01" skiva. Räcker det eller är det nått annat jag skall kopiera? Har eyy smartxx chip, med det kommer jag alltid kunna ftp'a till xboxen eller hur? :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.